הָאָדָם וְהַבְּהֵמָה הַבָּקָר וְהַצֹּאן, אַל-יִטְעֲמוּ מְאוּמָה--אַל-יִרְעוּ, וּמַיִם אַל-יִשְׁתּוּ. (יונה) פירוש "בהמה"

כללי הפורום
  • פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לפתוח את הנושא בפורום של החומש/הפרשה, ולציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק עליו נסוב הדיון. במידה ומדובר בנושא כללי יש לפתחו כאן.
  • אשמח לעזרה בקטלוג נושאים ישנים לפי חומש/פרשה. הקִטלוג יתבצע בצורה פשוטה: דווחו על ההודעה הראשונה בנושא > בחרו ב"האשכול שייך לקטגוריה אחרת, נא ציין בשדה המידע את הקטגוריה הנכונה" > הזינו בשדה המידע את שם החומש/הפרשה, ואני כבר אדאג להעביר את הנושא לחומש/פרשה המבוקש/ת.
  • יש אפשרות כללית בפורום "לקפל" מדורים לקטגוריה אחת (ע"י לחיצה על המינוס בצד השמאלי בראש כל קטגוריה), בכדי לאפשר גלילה מהירה במידת הצורך. הקיפול/הפתיחה יישארו כך גם בכניסות הבאות לפורום עד ללחיצה הבאה.

פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1388
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 479 פעמים
קיבל תודה: 403 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

הָאָדָם וְהַבְּהֵמָה הַבָּקָר וְהַצֹּאן, אַל-יִטְעֲמוּ מְאוּמָה--אַל-יִרְעוּ, וּמַיִם אַל-יִשְׁתּוּ. (יונה) פירוש "בהמה"

שליחה על ידי במבי » 07 אפריל 2019, 11:56

אחרי הדיון מה ההבדל בין חיה לבהמה רציתי להוסיף נופך קטן:

לכאורה הפסוק בספר יונה "הָאָדָם וְהַבְּהֵמָה הַבָּקָר וְהַצֹּאן, אַל-יִטְעֲמוּ מְאוּמָה--אַל-יִרְעוּ, וּמַיִם אַל-יִשְׁתּוּ. " צ"ב
אם נזכרו הבקר והצאן מדוע נכתב גם "והבהמה" הרי לכ' זה כלול בבקר ובצאן?

ואפשר לומר ע"פ התוס' במסכת בבא בתרא דף ח. ד"כלב" בגי' בהמה, וא"כ צריך לומר שזאת הכוונה בפסוק בספר יונה, שהאנשים והכלבים אל יטעמו וכן הבקר והצאן,
ועפ"ז יאיר המשך פסוק הבא וְיִתְכַּסּוּ שַׂקִּים, הָאָדָם וְהַבְּהֵמָה, וְיִקְרְאוּ אֶל-אֱלֹקים, בְּחָזְקָה; וְיָשֻׁבוּ, אִישׁ מִדַּרְכּוֹ הָרָעָה, וּמִן-הֶחָמָס, אֲשֶׁר בְּכַפֵּיהֶם.
ולא מצאנו שדרך הפרות והכבשים להתכסות בשקים, אך דרך הכלבים פוקו לרחובה של עיר וראו את כלבי ישראל לבושים מיני מחלצות וסוודרים וא"כ בעת צרה מובן מדוע
ילבשו שקים.

(וכך אפשר גם לדייק מהמלבי"ם במקום)


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1388
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 479 פעמים
קיבל תודה: 403 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הָאָדָם וְהַבְּהֵמָה הַבָּקָר וְהַצֹּאן, אַל-יִטְעֲמוּ מְאוּמָה--אַל-יִרְעוּ, וּמַיִם אַל-יִשְׁתּוּ. (יונה) פירוש "ב

שליחה על ידי במבי » 07 אפריל 2019, 12:53

מעיר הרע"ק ומביא את הגמ' במסכת ביצה כה.

שלושה עזים הן, ישראל באומות, כלב בחיות, תרנגול בעופות ויש אומרים אף עֵז בבהמה דקה ויש אומרים אף צלף באילנות
שהרי כלב זה מחלוקת האם מהו, חיה או בהמה.

וחשבתי פעם שהכוונה ב"כלב בחיות" היא לכלב כופרי, שהוא הקטן.(יש המפרשים צבוע) ומי שמכיר את ה"פינצ'ר" יודע חוצפה מהי,
איך שהקטנטן הזה מקפץ בין רגליך, ומנבח לו.

מענין לענין באותו ענין, אוסיף ביאור חדש ב"ככלב השב אל קיאו"
מעולם לא ראיתי כלב השב אל מה שהוא מקיא (לא שראיתי אי פעם כלב מקיא)
אך אולי הכוונה הכלב שמריח את יציאותיו, ויציאות חבריו, כידוע שכך הוא מסמן טריטוריות.

ופעם סיפר לי חבר שהיה מקרה שקבוע ליד ביה"כנס היה יציאות כלבים, והגבאי התלונן לפיקוח העירוני, והפקחים עשו מארב, ותפשו ב2:00 בלילה את הבעלים מגיע עם כלבו ליציאת צרכיו, והפקחים סיפרו לחברי שטבע הכלב שתמיד עושה יציאותיו באותו מקום, וכך אפשר לתפסו, במידת הצורך.
ואולי זה הביאור ל"שב אל קיאו"


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 89 פעמים
קיבל תודה: 220 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הָאָדָם וְהַבְּהֵמָה הַבָּקָר וְהַצֹּאן, אַל-יִטְעֲמוּ מְאוּמָה--אַל-יִרְעוּ, וּמַיִם אַל-יִשְׁתּוּ. (יונה) פירוש "ב

שליחה על ידי האחד בא לגור » 07 אפריל 2019, 13:05

במבי כתב:
07 אפריל 2019, 12:53
מעולם לא ראיתי כלב השב אל מה שהוא מקיא (לא שראיתי אי פעם כלב מקיא)
אך אולי הכוונה הכלב שמריח את יציאותיו, ויציאות חבריו, כידוע שכך הוא מסמן טריטוריות.

פירוש מענין, אבל הוא תלוי בפרשנות של הפסוק כי כל השולחנות מלאו קיא צואה .

לרוב הפרשנים קיא וצואה זה שני דברים נפרדים וחסר כאן וו החיבור .
וא"כ קיא התייחד להוצאה דרך הפה.

אבל לאלו שפירושו" קיא צואה "- קיא הצואה , היינו שקיא הוא כל הוצאה לאו דווקא דרך הפה, א"כ יתכן שגם כאן הוא על הצואה .

נ.ב . לגופו של ענין, כל הפרשנים פירשו ככלב שב על קיאו שהוא חוזר מה שהקיא ואוכלו, אבל שבעים פנים לתורה .


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1388
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 479 פעמים
קיבל תודה: 403 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הָאָדָם וְהַבְּהֵמָה הַבָּקָר וְהַצֹּאן, אַל-יִטְעֲמוּ מְאוּמָה--אַל-יִרְעוּ, וּמַיִם אַל-יִשְׁתּוּ. (יונה) פירוש "ב

שליחה על ידי במבי » 07 אפריל 2019, 13:38

האחד בא לגור כתב:
07 אפריל 2019, 13:05
נ.ב . לגופו של ענין, כל הפרשנים פירשו ככלב שב על קיאו שהוא חוזר מה שהקיא ואוכלו, אבל שבעים פנים לתורה .
אה"נ אבל גם המפרשים צריכים להשען על המציאות בשטח, ואם אין המציאות כך בשטח הדבר צע"ג !
אלא א"כ שיש ירידת הדורות גם בכלבים, וכלבים דנן מפונקים ומעודנים.


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1388
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 479 פעמים
קיבל תודה: 403 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הָאָדָם וְהַבְּהֵמָה הַבָּקָר וְהַצֹּאן, אַל-יִטְעֲמוּ מְאוּמָה--אַל-יִרְעוּ, וּמַיִם אַל-יִשְׁתּוּ. (יונה) פירוש "ב

שליחה על ידי במבי » 07 אפריל 2019, 14:05

במבי כתב:
07 אפריל 2019, 13:38
האחד בא לגור כתב:
07 אפריל 2019, 13:05
נ.ב . לגופו של ענין, כל הפרשנים פירשו ככלב שב על קיאו שהוא חוזר מה שהקיא ואוכלו, אבל שבעים פנים לתורה .
אה"נ אבל גם המפרשים צריכים להשען על המציאות בשטח, ואם אין המציאות כך בשטח הדבר צע"ג !
אלא א"כ שיש ירידת הדורות גם בכלבים, וכלבים דנן מפונקים ומעודנים.
בני נ"י כרגע הראה לי שהזאב הטלוא שהוא כלב בר, טבעו הוא אוכל טרפו ולאמ"כ מקיאו למען צאצאיו

ראו...

http://www.epedia.co.il/olamH/olamH/a56.htm

העתקה חלקית:

... בשבועות הראשונים הגורים יונקים בלבד ולאחר מכן, הבוגרים מביאים מזון למאורה, האם בולעת אותו ומשליכה אותו אליהם, כשהוא מעוכל. כל חברי הלהקה ניזונים מבשר טרי בלבד. בגיל 3 חודשים הם מתלווים לצייד, כדי ללמוד ורק כעבור שנה יוכלו גם הם לצוד. בלהקה, קיימת הירארכיה ברורה עם כללי ארגון, משמעת ושתוף פעולה. ללא כל זה אי אפשר לבצע צייד של בעלי-חיים גדולים. הלהקה מתפרשת לאורך השטח בו מצוי הקורבן ורודפים אחריו בכל הכיוונים, עד שהוא מתעייף ואז מפילים אותו ארצה, ממיתים אותו ומיד קורעים את בשרו. על מנת שכל אחד מהם יוכל לשאת למאורה כמות מרבית של מזון, הם בולעים אותו, וכשהגורים חובטים בפיהם, מוציאים את המזון המעוכל ומשליכים לעברם...

ובני הגדיל לעשות והביא לי מ"מ נוסף בו רואים זאת מפורש.

https://www.youtube.com/watch?v=qedRJQa ... .be&t=1870

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “תנ"ך ופרשת שבוע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 5 אורחים