אני עבדך בן אמתך ולא נזכר בן עבדך. למה?

כללי הפורום
  • פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לפתוח את הנושא בפורום של החומש/הפרשה, ולציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק עליו נסוב הדיון. במידה ומדובר בנושא כללי יש לפתחו כאן.
  • אשמח לעזרה בקטלוג נושאים ישנים לפי חומש/פרשה. הקִטלוג יתבצע בצורה פשוטה: דווחו על ההודעה הראשונה בנושא > בחרו ב"האשכול שייך לקטגוריה אחרת, נא ציין בשדה המידע את הקטגוריה הנכונה" > הזינו בשדה המידע את שם החומש/הפרשה, ואני כבר אדאג להעביר את הנושא לחומש/פרשה המבוקש/ת.
  • יש אפשרות כללית בפורום "לקפל" מדורים לקטגוריה אחת (ע"י לחיצה על המינוס בצד השמאלי בראש כל קטגוריה), בכדי לאפשר גלילה מהירה במידת הצורך. הקיפול/הפתיחה יישארו כך גם בכניסות הבאות לפורום עד ללחיצה הבאה.

פותח הנושא
שף ויתיב
הודעות: 88
הצטרף: 08 יוני 2017, 01:00
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

אני עבדך בן אמתך ולא נזכר בן עבדך. למה?

שליחה על ידי שף ויתיב » 28 אפריל 2019, 12:39

שמעתי מהגר''א פילץ שליט''א שביאר
הנה מצינו שכיון שלא חטאו הנשים בחטא העגל לפיכך ניתן להם ר''ח ליו''ט<
ומבואר שהוא ענין מצד היותם נשים במיוחד כי לא מסתבר שאילו לא חטאו כל הגבוהים בעגל היה נקבע יום טוב לגבוהים..
על כרחך שהוא מכח האמונה התמימה של הנשים וכמש''כ 'אל תיטוש תורת אמך' שהמסורת מכח האמונה התמימה מתייחסת אל האם אבל הגברים הם בבחינת 'השכל וידוע אותי' מכח השכל ואינה אמונה חזקה ותמימה כנשים שעל כן עמדו הנשים באמונתן בזמן חטא העגל ולא חטאו.
וזה שאמר דוד אני עבדך - אף שאני עבדך ומאמין בשכל - עם כל זה אני גם 'בן אמתך' ומאמין באמונה תמימה כאמתך. ע''כ.


זקן ויושב בישיבה
סטטוס: לא מחובר

Re: אני עבדך בן אמתך ולא נזכר בן עבדך. למה?

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 28 אפריל 2019, 13:14

שף ויתיב כתב:
28 אפריל 2019, 12:39
שמעתי מהגר''א פילץ שליט''א שביאר
הנה מצינו שכיון שלא חטאו הנשים בחטא העגל לפיכך ניתן להם ר''ח ליו''ט<
ומבואר שהוא ענין מצד היותם נשים במיוחד כי לא מסתבר שאילו לא חטאו כל הגבוהים בעגל היה נקבע יום טוב לגבוהים..
על כרחך שהוא מכח האמונה התמימה של הנשים וכמש''כ 'אל תיטוש תורת אמך' שהמסורת מכח האמונה התמימה מתייחסת אל האם אבל הגברים הם בבחינת 'השכל וידוע אותי' מכח השכל ואינה אמונה חזקה ותמימה כנשים שעל כן עמדו הנשים באמונתן בזמן חטא העגל ולא חטאו.
וזה שאמר דוד אני עבדך - אף שאני עבדך ומאמין בשכל - עם כל זה אני גם 'בן אמתך' ומאמין באמונה תמימה כאמתך. ע''כ.
בפשטות הפשט הוא, שיחס העבד הוא לפי האם, עבד הבא על ישראלית הולד ישראל, ישראל הבא על השפחה ולדה כמותה, וכולד בהמה דמי כלשון הגמרא בקידושין.


טעם ודעת
משתמש ותיק
הודעות: 232
הצטרף: 03 אפריל 2019, 15:29
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 60 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אני עבדך בן אמתך ולא נזכר בן עבדך. למה?

שליחה על ידי טעם ודעת » 29 אפריל 2019, 16:28

רבינו המאירי כותב: ואמר: אנא (ראה פירושו לעיל , ד) יי' - כלומר: שתתמיד להיותי יקר בעיניך , כי אני עבדך - רוצה לומר: דבק בעבודתך , ובן אמתך - כלומר: לא כעבד הלקוח מן השוק , שלא נתגדל בעבודת האדון; רמז להיות הכנתו בכך מבטן אמו. ושב לדברי הודאתו ואמר: פתחת למוסרי - והוא כמו 'ממאסרי'. או הוא לשון עוֹל. וקרא הצרות הגדולות 'מוסרים' , כי הם לבעליהם כמאסר חזק מאד.


ייעוץ תורני
משתמש ותיק
הודעות: 317
הצטרף: 27 אפריל 2019, 23:40
נתן תודה: 147 פעמים
קיבל תודה: 74 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אני עבדך בן אמתך ולא נזכר בן עבדך. למה?

שליחה על ידי ייעוץ תורני » 29 אפריל 2019, 16:46

'אנה' ולא 'אנא', זה כמו איפוא/לאן, וצ"ע.

ומענין לענין באותו הפרק:
לכאורה תפילתו זו לא התקבלה - כי לא זכה להגיע לחצרות בית ה' (שזה עזרת ישראל ועזרת נשים) ולאונסו לא הקריב שם את נדריו נגדה נא לכל עמו.

אולי זו בכלל לא בקשה אלא חזרה על ה"נדרי לה' אשלם".
וגם הרחבה של הנדר - שזה יקויים "נגדה נא לכל עמו" וצ"ע.

[מה שהקריב בגורן ארונה היה קרבן עולה ואינו ענין לקיום נדר זה שנאמר במפורש על הקרבת תודה "אזבח זבח תודה"]


יחי
משתמש ותיק
הודעות: 314
הצטרף: 20 פברואר 2018, 10:34
נתן תודה: 64 פעמים
קיבל תודה: 91 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אני עבדך בן אמתך ולא נזכר בן עבדך. למה?

שליחה על ידי יחי » 03 מאי 2019, 14:05

אולי שייך ללעז על דוד ואמו


רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 840
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 381 פעמים
קיבל תודה: 313 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אני עבדך בן אמתך ולא נזכר בן עבדך. למה?

שליחה על ידי רוצה לדעת » 03 מאי 2019, 17:18

שמעתי פעם הכוונה ש"בן אמתך" לומר ש"נולד" עבד, ולא שבאמצע חייב "נעשה" עבד,
והנולד עבד, ה"עבדות" שלו יותר "טבועה בנפשו".


אלי מאירי
משתמש ותיק
הודעות: 215
הצטרף: 14 אפריל 2019, 02:22
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אני עבדך בן אמתך ולא נזכר בן עבדך. למה?

שליחה על ידי אלי מאירי » 04 מאי 2019, 23:01

רוצה לדעת כתב:
03 מאי 2019, 17:18
שמעתי פעם הכוונה ש"בן אמתך" לומר ש"נולד" עבד, ולא שבאמצע חייב "נעשה" עבד,
והנולד עבד, ה"עבדות" שלו יותר "טבועה בנפשו".
ייתכן וזו כוונת המאירי הנ"ל.
ולהוסיף טעם לעצם שאלת השואל מדוע לא 'בן עבדך'.
נראה שעבד אם נולד לעבד, זאת עבדות חזקה יותר וכנ"ל.. ואם אינו יודע מיהו אביו, וכל יחוסו רק מהאם, 'עבדך בן אמתך' זהו העבד המסור ביותר לאדונו.
שלא נתגדל עם אב, הדואג לו ומגדלו.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “תנ"ך ופרשת שבוע”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח