שאלה בשמואל א, כו, טז

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 948
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 294 פעמים
קיבל תודה: 297 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

שאלה בשמואל א, כו, טז

שליחה על ידי יצחק » 23 מאי 2019, 21:46

הנביא מספר את הסיפור הידוע ששאול רדף אחרי דוד למדבר זיף שאול וכל המחנה שכבו לישן ודוד נכנס בשקט ולקח משאול את החנית וצפחת המים, דוד קרא לאבנר והוכיח אותו על כך שהם לא שמרו על שאול, וז"ל הפסוק:
ויאמר דוד אל אבנר הלוא איש אתה ומי כמוך בישראל ולמה לא שמרת אל אדניך המלך כי בא אחד העם להשחית את המלך אדניך לא טוב הדבר הזה אשר עשית חי ה' כי בני מות אתם אשר לא שמרתם על אדניכם על משיח ה' ועתה ראה אי חנית המלך ואת צפחת המים אשר מראשתו

וקשה דלעיל פסוק י"ב כתוב: ויקח דוד את החנית ואת צפחת המים מראשתי שאול וילכו להם ואין ראה ואין יודע ואין מקיץ כי כלם ישנים כי תרדמת ה' נפלה עליהם
הנה מפורש שהיה זה נס משמים שכולם ישנו שינה עמוקה ולא היה אפילו אחד שהתעורר וא"כ למה דוד נשבע על אבנר ואנשיו שהם "בני מות". 
ובאמת אני לא מבין למה דוד עשה את זה, לכאורה זה ממש התאבדות, ללכת בין שלושת אלפי איש עד שאול בכבודו ובעצמו וכו' הרי ברור שיהיה מישהו שיתעורר, אלא מאי דוד ידע שה' ישמור עליו וירדים את כולם וא"כ למה כעת הוא נשבע בשם ה' שהם בני מוות?!
הלא דבר הוא


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 1566
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1064 פעמים
קיבל תודה: 197 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בשמואל א, כו, טז

שליחה על ידי מאן דהו » 23 מאי 2019, 22:29

אם נדע מה המניע של דוד לעשות זאת, הערתך תסור מאליה


אלירן לוי
הודעות: 35
הצטרף: 20 מאי 2019, 21:25
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בשמואל א, כו, טז

שליחה על ידי אלירן לוי » 23 מאי 2019, 22:58

הם בני מוות מפני שהתרשלו בשמירה וממילא מחוייבים מיתה מדין מורד במלכות שלא קיימו את דבר המלך לשמור.


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1012
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 393 פעמים
קיבל תודה: 380 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בשמואל א, כו, טז

שליחה על ידי יעבץ » 23 מאי 2019, 23:27

הרד"ק מפרש את הביטוי 'תרדמת אלוקים' כפי שפירשת כפירוש שני.
הפי' הראשון של רד"ק הוא שזה ביטוי לשינה חזקה מאד כמו 'חרדת אלוקים' וכד', ולפי פי' זה הקושיא סרה מאליה.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1489
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 213 פעמים
קיבל תודה: 428 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בשמואל א, כו, טז

שליחה על ידי שאר לעמו » 24 מאי 2019, 01:18

שאלה יפה.
ואחר כחדא שעה הרהרתי, שתרדמת ה' לא היה שהרדימם, אלא שאחר שישנו, היה בטבע שיקיצו מזה ולא הקיצו (וראה גם מלבי"ם ד"ה כי תרדמת).
שוב ראיתי בחיפוש באוצה"ח שהרב אביגדור נבנצל הקשה כן, ותי' כדברי שתחילתו בפשיעה וסופו באונס (בספרו מציון מכלל יופי, פר' משפטים עה"פ אם טרף יטרף יביאו עד).


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 1566
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1064 פעמים
קיבל תודה: 197 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בשמואל א, כו, טז

שליחה על ידי מאן דהו » 24 מאי 2019, 01:23

לא מתרץ מדוע לא היתה כאן התאבדות מצד דוד אלא אם כן ידע שהקב"ה יגרום שלא יקיצו
תחילתו בפשיעה וסופו באונס לא מוכרח. כיון שהיקיצה מטבע הדברים גם אם ישן על פי דרך הטבע למשמע קולות אנשים להקיץ, ואם לא אזי תחילתו בפשיעה וסופו בפשיעה

לדעתי אם נברר מה היה המניע של דוד בכל זה יפתור את השאלה


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1396
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בשמואל א, כו, טז

שליחה על ידי האחד בא לגור » 24 מאי 2019, 01:45

יתכן שדוד עצמו לא ידע שאכן נפלה תרדמת ה ', ורק הנביא מעיד בנבואה שמאת ה' היתה זאת כדי שיוכל דוד לקחת החנית והצפחת .
עוד יתכן בנטיה קצת מפשטותן של דברים - שזה באמת מה שהתכוין דוד לומר לאבנר, והרי בן מוות אתה בכך שלא שמרת על המלך והיאך קרה לך כדבר הזה אם לא כי מאת ה' היתה זאת .

בהקשר לשאלה מה סבר דוד כבר תירץ המלבי"ם בפסוק ו :
מי ירד- שבבואם לילה יחשבו שהם מבני המחנה.
ועוד יתכן, שדוד היה כבר כלוא באופן שלא היתה אפשרות להינצל ובמוקדם או במאוחר היה שאול תופס אותו, ולכן חשב שאין לו מה להפסיד ולפחות אם יתרחש לו הנס ולא יתעוררו הרי שמציל עצמו .


פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 948
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 294 פעמים
קיבל תודה: 297 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בשמואל א, כו, טז

שליחה על ידי יצחק » 24 מאי 2019, 08:22

אני רוצה לכתוב איזה רעיון למה דוד העיז ללכת אל תוך המחנה של שאול (מה שצוטט מהמלבי"ם שכיון שהוא בא בלילה הם יחשבו שהוא חלק מהמחנה זה עדין מוזר מאד, בזמננו כל כיתת חי"ר פשוטים ששוכבת במארב מאבטחת את עצמה בצורה יותר טובה.. מה גם שכתוב שהם "שכבו במעגל" משמע שהיה להם איזה סטנדרט של שמירה על המלך)

ישנה תופעה שחוזרת על עצמה בכמה מפגשים של שאול ודוד
הרי רואים שמיד כאשר דוד נמשח ונחה עליו רוח ה' באותו זמן חלה רוח רעה על שאול, ומשמע בהדיא בכמה מקומות דהא בהא תליא וכפי הצלחת דוד כך היתה רוח רעה על שאול (ראה למשל שמואל א, יט, פסוקים ח - ט ועוד ועוד) ורואים עוד שהפתרון של שאול להתרפא זה דווקא ע"י התקרבות לדוד שהיה מנגן וכו', וזו הסיבה שבכל פעם ששאול התקרב לדוד לתפוס אותו אז דווקא כאשר היה קרוב אליו הוא התחרט והבטיח שיותר לא יעשה זאת אבל ההבטחה הזו לא החזיקה מעמד משום ששאול חזר והתרחק מדוד ואז שוב התעוררה אותה רוח רעה ששלטה בו (בלי ספק שזה היה כעין אונס)
לפי זה דוד לא פחד להכנס למחנה משום שידע כאשר הוא מתקרב לשאול אז אדרבה זה האופן היחיד להשפיע על שאול שפע טובה. כתבתי בקיצור רב וצריך להרחיב ולפתח את הרעיון אני סומך על המבינים שיתפסו את הענין.
אני מודה שזה רעיון משונה אבל זה מה שיש לי להציע כעת


אלירן לוי
הודעות: 35
הצטרף: 20 מאי 2019, 21:25
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בשמואל א, כו, טז

שליחה על ידי אלירן לוי » 27 מאי 2019, 12:43

רעיון נחמד. ועדיין השאלה יותר יפה מהתשובה.


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 811
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 172 פעמים
קיבל תודה: 183 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שאלה בשמואל א, כו, טז

שליחה על ידי שמעיה » 27 מאי 2019, 16:34

יצחק כתב:
24 מאי 2019, 08:22
אני רוצה לכתוב איזה רעיון למה דוד העיז ללכת אל תוך המחנה של שאול (מה שצוטט מהמלבי"ם שכיון שהוא בא בלילה הם יחשבו שהוא חלק מהמחנה זה עדין מוזר מאד, בזמננו כל כיתת חי"ר פשוטים ששוכבת במארב מאבטחת את עצמה בצורה יותר טובה.. מה גם שכתוב שהם "שכבו במעגל" משמע שהיה להם איזה סטנדרט של שמירה על המלך)

ישנה תופעה שחוזרת על עצמה בכמה מפגשים של שאול ודוד
הרי רואים שמיד כאשר דוד נמשח ונחה עליו רוח ה' באותו זמן חלה רוח רעה על שאול, ומשמע בהדיא בכמה מקומות דהא בהא תליא וכפי הצלחת דוד כך היתה רוח רעה על שאול (ראה למשל שמואל א, יט, פסוקים ח - ט ועוד ועוד) ורואים עוד שהפתרון של שאול להתרפא זה דווקא ע"י התקרבות לדוד שהיה מנגן וכו', וזו הסיבה שבכל פעם ששאול התקרב לדוד לתפוס אותו אז דווקא כאשר היה קרוב אליו הוא התחרט והבטיח שיותר לא יעשה זאת אבל ההבטחה הזו לא החזיקה מעמד משום ששאול חזר והתרחק מדוד ואז שוב התעוררה אותה רוח רעה ששלטה בו (בלי ספק שזה היה כעין אונס)
לפי זה דוד לא פחד להכנס למחנה משום שידע כאשר הוא מתקרב לשאול אז אדרבה זה האופן היחיד להשפיע על שאול שפע טובה. כתבתי בקיצור רב וצריך להרחיב ולפתח את הרעיון אני סומך על המבינים שיתפסו את הענין.
אני מודה שזה רעיון משונה אבל זה מה שיש לי להציע כעת
רעיון יפה מאוד.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • פרשת בלק, מזבחות - שאלה בפשט
    על ידי יחי » 03 יולי 2018, 16:02 » ב תנ"ך ופרשת שבוע
    1 תגובות
    109 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אלימלך
    04 יולי 2018, 14:11
  • שאלה| האם הרש"ר הירש היה מקובל?
    על ידי בחור_צעיר » 15 יולי 2018, 15:00 » ב דעת דורות
    13 תגובות
    581 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי מתבונן
    29 אוגוסט 2018, 06:58
  • שאלה בפרשת עקב - שכר ועונש
    על ידי תיובתא » 07 אוגוסט 2018, 11:36 » ב תנ"ך ופרשת שבוע
    2 תגובות
    104 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יעבץ
    07 אוגוסט 2018, 13:00
  • פרשת ראה. שאלה בדברי האור החיים
    על ידי מוחל וסולח » 11 אוגוסט 2018, 22:19 » ב תנ"ך ופרשת שבוע
    4 תגובות
    110 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי מוחל וסולח
    11 אוגוסט 2018, 23:49
  • שאלה בעניין רוב
    על ידי שואל ומשיב » 05 ספטמבר 2018, 14:00 » ב בית המדרש
    2 תגובות
    83 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי שואל ומשיב
    05 ספטמבר 2018, 14:28

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח