למה נסמכו קללות שבתורת כהנים לפרשת ערכין?

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
דורדיא
משתמש ותיק
הודעות: 368
הצטרף: 30 אפריל 2018, 23:31
נתן תודה: 141 פעמים
קיבל תודה: 150 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

למה נסמכו קללות שבתורת כהנים לפרשת ערכין?

שליחה על ידי דורדיא » 24 מאי 2019, 03:15

כשקראתי השבוע שמו"ת זה קצת צעק לי הסמיכות..
מישהו יש לו דברי טעם בזה..?


פרלמן משה
משתמש ותיק
הודעות: 560
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 169 פעמים
קיבל תודה: 93 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה נסמכו קללות שבתורת כהנים לפרשת ערכין?

שליחה על ידי פרלמן משה » 24 מאי 2019, 11:06

ללמדך שיהודי בכל מצב יש לו ערך. (האמרי אמת)


ראשון לציון
הודעות: 108
הצטרף: 23 אפריל 2019, 20:47
קיבל תודה: 20 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה נסמכו קללות שבתורת כהנים לפרשת ערכין?

שליחה על ידי ראשון לציון » 24 מאי 2019, 11:19

מה הקשר בין ה'קללות' לבין ה'ערכין'? למה הפרשה מסמיכה אותם זה לזה? – מסביר זאת 'בעל הטורים' באמצעות חשבון מעניין:

כשנצרף יחד את כל הסכומים שהתורה מפרטת בענין ה'ערכין' – 3 ועוד 5 (ערכם של ילד/ילדה כשהם קטנים), 10 ועוד 20 (הערך של נער/ה מתבגרים), 30 ועוד 50 (ערך של איש/אשה ואיש החל מגיל עשרים), 10 ועוד 15 (ערך של איש/אשה שהגיעו לזקנה) – נקבל בסך הכל 143 שקלים;

ובכן, 143 השקלים מהווים מקביל חיובי אל ה"קללות" שזהו מספרן הכולל ("כדי שיכפרו אלו על אלו" ). הא כיצד? בפרשה שלנו נמצא 45 "קללות", ובספר דברים – בפרשת 'כי תבוא' – באים עוד 98 כאלה, ובסך הכל: 143.

ה'כלי יקר' מוסיף ומטעים את ההקבלה בין הדברים:

"143 קללות שבתוכחה – גורמין נדרי 143 שקלים, כי אין ישראל נודרים ליתן מן ממונם לשם ה' כי אם בשעה שהצרות מכריחין אותן .. כי הצרות דוחקין לידור נדרים לצדקה .. ועל כן סמך פרשת 'ערכין' לפרשת ה'תוכחה', ודיבר הכתוב בהווה".

לפי דברי ה'כלי יקר' יש בקשר זה שבין ה"קללות" לבין ה"ערכין" רמז אירוני למצב שכיח, שבו אנשים נזכרים לתת צדקה רק לאחר שכבר נקלעו למצב של לחץ ומצוקה; ואילו החיד"א בספרו 'נחל קדומים' מוסיף רמז אופטימי בעובדה שמספר ה"קללות" הכולל הוא 143:

האותיות האחרונות בשמותיהם של אבותינו הקדושים – אברהם, יצחק, יעקב – הם קמ"ב = 142; וכשנוסיף עליהם עוד אחד – כסמל לקב"ה, "אחד הוא אלוקינו בשמים ובארץ" – נקבל 143. הרמז כאן ברור: זכות האבות עומדת לנו להצילנו ולהגן עלינו מפני ה"קללות", ובפרט כאשר מצטרף אליהם "יחידו של עולם אב הרחמן .. כי גברו רחמיו מאוד מאוד" (לשון החיד"א).

הגאון המקובל רבי לוי יצחק שניאורסון מציין , שהמספר 143 הוא הגימטריא של שלושת השמות הקדושים הנזכרים בספר התהלים ביחד : "א-ל א-להים י-ה-ו-ה דיבר ויקרא ארץ" (א-ל = 31, א-להים = 86, י-ה-ו-ה = 26, וביחד 143).


אלירן לוי
הודעות: 35
הצטרף: 20 מאי 2019, 21:25
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה נסמכו קללות שבתורת כהנים לפרשת ערכין?

שליחה על ידי אלירן לוי » 27 מאי 2019, 12:35

כמו שהקללות שוות לכל א' כך בערכין כל א' שווה אותו דבר לפי גילו


איש פשוט מאד
הודעות: 61
הצטרף: 07 פברואר 2019, 19:35
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 15 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה נסמכו קללות שבתורת כהנים לפרשת ערכין?

שליחה על ידי איש פשוט מאד » 27 מאי 2019, 20:15

ברמב"ן בתחילת פרשת בהר מבואר שבעצם פרשת ערכין שייכת אחרי פרשת בהר, אלא כיון שפרשת בהר היא פרת השמיטה וע"ז היתה הברית והקללות (עיי"ש דבריו באריכות) לכן הם נכנסו באמצע.

סמל אישי של משתמש

רחמים
משתמש ותיק
הודעות: 414
הצטרף: 29 דצמבר 2015, 23:50
מיקום: ארץ ישראל
נתן תודה: 64 פעמים
קיבל תודה: 107 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה נסמכו קללות שבתורת כהנים לפרשת ערכין?

שליחה על ידי רחמים » 27 מאי 2019, 20:53

דורדיא כתב:
24 מאי 2019, 03:15
כשקראתי השבוע שמו"ת זה קצת צעק לי הסמיכות..
מישהו יש לו דברי טעם בזה..?
דבר אחד אולי בא לומר: מה יעשה אדם שלא תבואנה עליו הקללות? יביא ערכו לבית המקדש.
ועוד דבר שבסוף הקללות מוזכרת המיוחדות של עם ישראל, 
(מד) וְאַף גַּם זֹאת בִּהְיוֹתָם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם לֹא מְאַסְתִּים וְלֹא גְעַלְתִּים לְכַלֹּתָם לְהָפֵר בְּרִיתִי אִתָּם כִּי אֲנִי יְיָ אֱלֹהֵיהֶם:
(מה) וְזָכַרְתִּי לָהֶם בְּרִית רִאשֹׁנִים אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְעֵינֵי הַגּוֹיִם לִהְיוֹת לָהֶם לֵאלֹהִים אֲנִי יְיָ:
(מו) אֵלֶּה הַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים וְהַתּוֹרֹת אֲשֶׁר נָתַן יְיָ בֵּינוֹ וּבֵין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהַר סִינַי בְּיַד מֹשֶׁה: 
ומצוות ערכין גם כן יש בה משהו מיוחד דווקא לעם ישראל וכמו שכתוב תלמוד בבלי מסכת ערכין דף ה עמוד ב 
מתני'. עובד כוכבים - רבי מאיר אומר: נערך אבל לא מעריך, רבי יהודה אומר: מעריך אבל לא נערך; וזה וזה מודים שנודרין ונידרין. 


רמתים צופים
משתמש ותיק
הודעות: 367
הצטרף: 31 דצמבר 2017, 18:29
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 60 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה נסמכו קללות שבתורת כהנים לפרשת ערכין?

שליחה על ידי רמתים צופים » 27 מאי 2019, 22:30

דורדיא כתב:
24 מאי 2019, 03:15
כשקראתי השבוע שמו"ת זה קצת צעק לי הסמיכות..
מישהו יש לו דברי טעם בזה..?

קודם כל יש לשים לב לכך שגם פרשת יובל והקללות (שהם דיבור אחד של ה' אל משה), וגם פרשת ערכין שניהם ניתנו בסיני ולא באוהל מועד כיתר ספר ויקרא.
כמו שנאמר בריש פרשת בהר: "וַיְדַבֵּר ה' אֶל-מֹשֶׁה בְּהַר סִינַי לֵאמֹר", ובסיומו (אחרי הקללות): "אֵלֶּה הַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים וְהַתּוֹרֹת אֲשֶׁר נָתַן ה' בֵּינוֹ וּבֵין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהַר סִינַי בְּיַד-מֹשֶׁה".
וכן בסיום פרשת ערכין: "אֵלֶּה הַמִּצְוֺת אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהַר סִינָי".
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים