מהו "כונשרא"?

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 504
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 271 פעמים
קיבל תודה: 160 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מהו "כונשרא"?

שליחה על ידי במבי » 28 מאי 2019, 21:08

התרגום עה"פ רפאות תהי לשרך ושיקוי לעצמותיך מתרגם אסיותא תהוי לכונשרך ודוהנא לגרמיך (משלי ג-ח)

ועל הפסוק ידיה שלחה בכישור מתרגם ידהא פשטא בכונשרא (משלי לא-יט)

וידוע לכל ברבי רב דחד יומא שששר היינו טבור, וא"כ מצווה לתרץ ביאור הפסוק !

 


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 994
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 307 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהו "כונשרא"?

שליחה על ידי יהודה1 » 28 מאי 2019, 22:28

המפרשים מסבירים שהכוונה טבור. אולי זה כך גם בלשון התרגום. יש מילים בארמית שאינם בגמרא.


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 504
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 271 פעמים
קיבל תודה: 160 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהו "כונשרא"?

שליחה על ידי במבי » 28 מאי 2019, 22:41

התכוונתי בעיקר לפירוש הפסוק השני.
אם טבור היינו כונשרא, מה פירוש ידיה שלחא בכישור.
וכי הפסוק משבחה שידה על טבורה כדרך נשים המעוברות?

אך אולי שם הכלי הוא טבור ו"כישור" מגיע משורש שרר.


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 994
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 307 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהו "כונשרא"?

שליחה על ידי יהודה1 » 28 מאי 2019, 22:44

אה, לא ראיתי את השאלה בפסוק השני. ובאמת כישור הוא כלי טוייה על פי פירוש רש"י. ואולי המתרגם פירש על פי צורת הכלי הזה.


מחשבות
משתמש ותיק
הודעות: 264
הצטרף: 19 מאי 2019, 15:44
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 62 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהו "כונשרא"?

שליחה על ידי מחשבות » 28 מאי 2019, 22:48

מצאנו מילים רבות גם בלה"ק שאותה מילה משמשת לשני משמעויות שונות ודוגמא לדבר כי משמש בד' לשונות, וגם בארמית יש מילים כאלו ולדוגמא התוס בע"ז יז: כתבו שיש ג' פירושים לטרסיים יעו"ש, ולכאורה ה"ה כאן.


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 994
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 307 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהו "כונשרא"?

שליחה על ידי יהודה1 » 28 מאי 2019, 22:50

מחשבות כתב:
28 מאי 2019, 22:48
מצאנו מילים רבות גם בלה"ק שאותה מילה משמשת לשני משמעויות שונות ודוגמא לדבר כי משמש בד' לשונות, וגם בארמית יש מילים כאלו ולדוגמא התוס בע"ז יז: כתבו שיש ג' פירושים לטרסיים יעו"ש, ולכאורה ה"ה כאן.

אבל נראה קצת דוחק שאותה מילה לא מצוייה תהיה משמשת לשתי לשונות דווקא ולא יוזכר בשום מקום.


מחשבות
משתמש ותיק
הודעות: 264
הצטרף: 19 מאי 2019, 15:44
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 62 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהו "כונשרא"?

שליחה על ידי מחשבות » 28 מאי 2019, 22:53

לא מוזכר בשום מקום כי זה לא דברים שימושיים כ"כ בשפה (טבור וכישור) ואין ספר שמלמד ארמית אלא השתמשו בשפה
וגם בלה"ק סביר שאלפי מילים לא נזכרו בשום מקום כי לא היה בהם צורך במקרא.


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 504
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 271 פעמים
קיבל תודה: 160 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהו "כונשרא"?

שליחה על ידי במבי » 28 מאי 2019, 23:09

יהודה1 כתב:
28 מאי 2019, 22:50
מחשבות כתב:
28 מאי 2019, 22:48
מצאנו מילים רבות גם בלה"ק שאותה מילה משמשת לשני משמעויות שונות ודוגמא לדבר כי משמש בד' לשונות, וגם בארמית יש מילים כאלו ולדוגמא התוס בע"ז יז: כתבו שיש ג' פירושים לטרסיים יעו"ש, ולכאורה ה"ה כאן.

אבל נראה קצת דוחק שאותה מילה לא מצוייה תהיה משמשת לשתי לשונות דווקא ולא יוזכר בשום מקום.
יש מילה נוספת מאד לא מצויה שלכאורה משמשת בשני משמעויות.

בסיפור אמנון ותמר מתורגם "מעילים" - כרדוטין (ש"ב יג-יח)

ובפסוק "והנשים לשות בצק לעשות כונים למלכת השמים" מתורגם "ונשיא לישא למעבד כרדוטין לכוכבת שמיא" (ירמיה ז-יח)
ורש"י פי' כונים - דפוס הכוכב

וא"כ כרדוטין זה גם מעילים וגם ???.
 


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 542
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 169 פעמים
קיבל תודה: 182 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהו "כונשרא"?

שליחה על ידי הכהן » 29 מאי 2019, 00:50

במבי כתב:
28 מאי 2019, 23:09
יהודה1 כתב:
28 מאי 2019, 22:50
מחשבות כתב:
28 מאי 2019, 22:48
מצאנו מילים רבות גם בלה"ק שאותה מילה משמשת לשני משמעויות שונות ודוגמא לדבר כי משמש בד' לשונות, וגם בארמית יש מילים כאלו ולדוגמא התוס בע"ז יז: כתבו שיש ג' פירושים לטרסיים יעו"ש, ולכאורה ה"ה כאן.

אבל נראה קצת דוחק שאותה מילה לא מצוייה תהיה משמשת לשתי לשונות דווקא ולא יוזכר בשום מקום.
יש מילה נוספת מאד לא מצויה שלכאורה משמשת בשני משמעויות.

בסיפור אמנון ותמר מתורגם "מעילים" - כרדוטין (ש"ב יג-יח)

ובפסוק "והנשים לשות בצק לעשות כונים למלכת השמים" מתורגם "ונשיא לישא למעבד כרדוטין לכוכבת שמיא" (ירמיה ז-יח)
ורש"י פי' כונים - דפוס הכוכב

וא"כ כרדוטין זה גם מעילים וגם ???.

מי אמר שהתרגום מפרש כרש"י? אולי לדעתו הן עשו בגדי כבוד לע"ז?
 


מנצפך
הודעות: 31
הצטרף: 22 אוגוסט 2018, 23:17
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהו "כונשרא"?

שליחה על ידי מנצפך » 29 מאי 2019, 11:10

רש"ש יומא לד:
בארמית נמצא הוספת הנו"ן באמצע התיבה כמו בכישור ת' בכונשרא (משלי לא) ומנדע (דניאל ה) תחת ומדע בעברית, ובד"ה (א ה) פלנאסר תחת פלאסר במלכים (ב טו) אתרונגא בקדושין (ע) וכן הרבה:


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 504
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 271 פעמים
קיבל תודה: 160 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהו "כונשרא"?

שליחה על ידי במבי » 29 מאי 2019, 13:48

הכהן כתב:
29 מאי 2019, 00:50
במבי כתב:
28 מאי 2019, 23:09
יהודה1 כתב:
28 מאי 2019, 22:50


אבל נראה קצת דוחק שאותה מילה לא מצוייה תהיה משמשת לשתי לשונות דווקא ולא יוזכר בשום מקום.
יש מילה נוספת מאד לא מצויה שלכאורה משמשת בשני משמעויות.

בסיפור אמנון ותמר מתורגם "מעילים" - כרדוטין (ש"ב יג-יח)

ובפסוק "והנשים לשות בצק לעשות כונים למלכת השמים" מתורגם "ונשיא לישא למעבד כרדוטין לכוכבת שמיא" (ירמיה ז-יח)
ורש"י פי' כונים - דפוס הכוכב

וא"כ כרדוטין זה גם מעילים וגם ???.
מי אמר שהתרגום מפרש כרש"י? אולי לדעתו הן עשו בגדי כבוד לע"ז?


אבל התרגום כותב "ונשיא לישא" ומשמע לשון לשות בצק ואינו מסתדר עם עניין תפירת מעילים אא"כ תוכיח לי אחרת.
 


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 542
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 169 פעמים
קיבל תודה: 182 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהו "כונשרא"?

שליחה על ידי הכהן » 29 מאי 2019, 13:59

במבי כתב:
29 מאי 2019, 13:48
אבל התרגום כותב "ונשיא לישא" ומשמע לשון לשות בצק ואינו מסתדר עם עניין תפירת מעילים אא"כ תוכיח לי אחרת.


אכן, ראיתי שוב את הפסוק עצמו 'והנשים לשות את הבצק לעשות כונים". טעיתי.


טעם ודעת
משתמש ותיק
הודעות: 232
הצטרף: 03 אפריל 2019, 15:29
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מהו "כונשרא"?

שליחה על ידי טעם ודעת » 29 מאי 2019, 15:28

גם המילה ' חמרא' יש לה שני משמעויות אם זה על השולחן זה יין ואם זה באורבה זה חמור.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח