שהחיינו על נשואין

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 337 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

שהחיינו על נשואין

שליחה על ידי מאן דהו » 26 מאי 2019, 20:41

בשו"ת הלכות קטנות כתוב בזה הלשון: "נמצא בכתבי הר''י בוטון ז"ל שהנושא אשה יכול לומר שהחיינו.
מדוע כיום הנושא אישה לא מברך שהחיינו?


פותח הנושא
מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 337 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שהחיינו על נשואין

שליחה על ידי מאן דהו » 26 מאי 2019, 20:43

תגיות

נשואין, שהחיינו, אישה, שו"ת הלכות קטנות, דיין האמת, הר"י בוטון


פותח הנושא
מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 337 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שהחיינו על נשואין

שליחה על ידי מאן דהו » 26 מאי 2019, 20:52

ברוך הגבר אשר יבטח בה' והיה ה' מבטחו.

מדוע נקט גבר ולא איש או אדם?
איש או אדם כוללני יותר, בין איש ובין אישה. גבר מורה יותר על זכר.


פותח הנושא
מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 337 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שהחיינו על נשואין

שליחה על ידי מאן דהו » 26 מאי 2019, 20:54

ושמא האישה מתפרנסת על ידי בעלה. ואצלו שייך עיקר הבטחון. אבל בימינו מה נאמר? [צ"ל דהבעל אחראי על הגמחי"ם..]


טעם ודעת
משתמש ותיק
הודעות: 232
הצטרף: 03 אפריל 2019, 15:29
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שהחיינו על נשואין

שליחה על ידי טעם ודעת » 27 מאי 2019, 00:52

החילוק בין הגבר לנקיבה, שהגבר הוא המשפיע הנותן והאישה מקבלת, הכתוב בא להדגיש ברוך 'הגבר' שאפילו הוא לכאורה פועל ועושה ומשפיע , אל יתלה הדבר אלא בה' לכן זה הדגש הגבר דייקא אפילו, שידע שאחרי כלות הכל, הכל מה'


פותח הנושא
מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 337 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שהחיינו על נשואין

שליחה על ידי מאן דהו » 27 מאי 2019, 00:52

ברוך שכוונתי לדבריך במילי הפשוטות


טעם ודעת
משתמש ותיק
הודעות: 232
הצטרף: 03 אפריל 2019, 15:29
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שהחיינו על נשואין

שליחה על ידי טעם ודעת » 27 מאי 2019, 00:56

זכרני שכתוב, שבברכת שהחינו שמברך על הטלית גדול למחרת הנישואין יכווין גם לצאת את הנישואין .


פותח הנושא
מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 337 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שהחיינו על נשואין

שליחה על ידי מאן דהו » 27 מאי 2019, 00:57

טעם ודעת כתב:
27 מאי 2019, 00:52
החילוק בין הגבר לנקיבה, שהגבר הוא המשפיע הנותן והאישה מקבלת, הכתוב בא להדגיש ברוך 'הגבר' שאפילו הוא לכאורה פועל ועושה ומשפיע , אל יתלה הדבר אלא בה' לכן זה הדגש הגבר דייקא אפילו, שידע שאחרי כלות הכל, הכל מה'

אני מבין שדבריך באו בתוספת על מה שכתבתי בכדי ליישב את הערתי - על זמנינו. ועדין בזמנינו האישה היא מפרנסת. מה שהגבר מסמל את הנתינה והאישה מקבלת. זה דברי הגות ומחשבה נפלאים. אבל בעולם המעשה איך דברי דוד המלך יעמדו על מקומם?


פותח הנושא
מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 337 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שהחיינו על נשואין

שליחה על ידי מאן דהו » 27 מאי 2019, 01:06

מאן דהו כתב:
26 מאי 2019, 20:41
בשו"ת הלכות קטנות כתוב בזה הלשון: "נמצא בכתבי הר''י בוטון ז"ל שהנושא אשה יכול לומר שהחיינו. וכששאלו ת"ח ז"ל אמר: היה לכם לשאול אם יאמר דיין האמת. ע"כ

יהודי קרא לאשתו 'בחוקותי' על שם שהיא כפרשת בחוקותי - קטנה ומלאה בקללות - ובגללה הוא מתקלל בכל פסוק (ומסיבה זו לקח אשה נמוכה - רע במיעוטו).

מדוע כיום הנושא אישה לא מברך שהחיינו?
תירוץ נאה על דרך הדרש
שהחיינו מברכים על דבר חדש שהגיע לידי האדם. אולם נשואין בת קול יוצאת ומכרזת בת פלוני [וזה דלא כהר"י בוטון]


מחשבות
משתמש ותיק
הודעות: 341
הצטרף: 19 מאי 2019, 15:44
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 82 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שהחיינו על נשואין

שליחה על ידי מחשבות » 27 מאי 2019, 01:21

מאן דהו כתב:
26 מאי 2019, 20:41
בשו"ת הלכות קטנות כתוב בזה הלשון: "נמצא בכתבי הר''י בוטון ז"ל שהנושא אשה יכול לומר שהחיינו.
מדוע כיום הנושא אישה לא מברך שהחיינו?
ידוע שנמצא באחד הספרים עד שאתה שואלני אם צריך לברך שהחיינו שאל אם צריך לברך דיין האמת???
שמעתי בעבר מאדם גדול שאמר שהדברים כתובים.
אודה למי שייתן מקור.
 


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1841
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 178 פעמים
קיבל תודה: 628 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שהחיינו על נשואין

שליחה על ידי מבקש אמת » 27 מאי 2019, 02:30

מאן דהו כתב:
26 מאי 2019, 20:41
בשו"ת הלכות קטנות כתוב בזה הלשון: "נמצא בכתבי הר''י בוטון ז"ל שהנושא אשה יכול לומר שהחיינו.
מדוע כיום הנושא אישה לא מברך שהחיינו?



אני התקשיתי בזה בליל חתונתי, ועלה בדעתי אז ליישב בב' אופנים: או שאינו יודע אם מצא או מוצא אם טובה היא אם רעה, או משום שאינה דבר חדש אלא כמוצא אבידתו שאינו מברך שהחיינו.

אמנם לכאורה יש כאן ב' קושיות שונות:
א) למה אין מברכים מדין העושה מצוה לראשונה בחייו, וכמבואר במנחות עה,ב שמברך שהחיינו על הקרבת מנחה בפעם ראשונה בחייו (כמבואר בפירש"י שם). ונפסק להלכה ברמ"א יו"ד כח,ב לגבי כיסוי הדם. (אמנם הש"ך שם באמת תמה ע"ז מקידושין ונישואין שאין מברכים, והניח בצ"ע). ולכאורה תליא בפלוגתת הרא"ש והרמב"ם האם הנישואין הם מצוה או רק הכשר מצוה (אם כי להירושלמי גם על הכשר מצוה מברכים).
ב) למה אין מברכים מצד הקונה כלים חדשים, דלא גרע קנין אשה מכלי חדש.

והנה היישובים הנ"ל אינם מיישבים אלא התמיהה הב' ולא התמיהה הא'. גם היישובים עצמם צ"ע שהרי סו"ס עכשיו יש לו שמחה, והרי מבואר בגמ' ברכות ס,א שמברך שהחיינו על מציאה אף שיש לחוש שאם ישמע המלך יקחנה ממנו מ"מ עכשיו טובה היא לו, וכ"ש הכא שבפשטות יהיה טובה.

ואחר העיון מצאתי כמה יישובים לתמיהה הב' בדברי האחרונים:

א. בשו"ת חתם סופר או"ח סי' נה הביא מהשמלה חדשה ליישב שתלוי בדעת אחרים ושמא תחזור בה, ודחה החת"ס שא"כ יברך אחרי הנישואין כמו שברכת אירוסין מברך אחרי הקידושין לדעת הראב"ד דחיישינן שמא תחזור בה.
ב. החת"ס כתב ליישב שהקונה כלי חדש וכד' הדבר תלוי בידי שמים אם יזמן לו ה' הכלי או לא, אבל באשה הענין תלוי בבחירת האדם (ואף שמ' יום קודם יצירת הולד יוצאת בת קול וכו' כתב דאין לנו עסק בנסתרות וגם דיש בזה פירוש אחר בשם האריז"ל). אך זה לכאורה אינו מיישב את הקושיא על המצוה. וגם עצם חילוקו לא הבנתי, דגם קניית הכלי סו"ס תלוי ברצונו אם לקנות את הכלי, אלא שלא רצונו הוא הקובע אלא גזירת השי"ת, וה"ה באשה. (עוד יש להעיר דלדבריו ביבמה יש לברך שהחיינו).
ג. בגליוני הש"ס כתובות ז,ב הביא דברי ההלכות קטנות הנ"ל, והביא שבעל האור שרגא אמר שהיה לו לשאול אם לברך דיין האמת... וביאר בעל גיליוני הש"ס כוונתו שיש ספק אם מצא אם מוצא. אך צ"ע כנ"ל דסו"ס עכשיו שמחה היא לו, ומסתמא גם בעתיד תהיה טובה,  ולא גרע ממצא מציאה דאולי ישמע עליה המלך. ובאמת במור וקציעה סי' רכג כתב שאם האשה חביבה לו כגופו יברך שהחיינו (וצ"ע למה לא הטוב והמטיב כדלהלן). 
ד. הגליוני הש"ס שם הביא עוד בשם הרוקח שכיון שנישואין צריכים עשרה אין מברכים זמן על דבר שהוא באסיפת עם. וביאר כוונתו דחשיב אית ליה שותפות בהדי דאין מברך שהחיינו אלא הטוב והמטיב. אלא דהק' ע"ז דגם בלא"ה תיפוק ליה מצד האשה, וגם למה אין מברכין הטוב והמטיב. עוד קשה ע"ד הרוקח דהתינא נישואין אבל הקנין נעשה כבר בקידושין ולזה א"צ עשרה, עכ"פ לא מעיקר הדין.

וראיתי מאמר מאת הר"א רוזנצוייג שליט"א (מג"ש בישיבת רבנו יצחק אלחנן) שהאריך להוכיח שאין האישות נגמרת בקידושין ונישואין אלא נמשכת והולכת עם האישות, וכמ"ש הרמב"ם בפ"י מאישות ה"י שאם לא בירך ברכת חתנים מברך אפילו אחר כמה ימים אף שהיא כבר נשואה גמורה, וביאר הב"ח אה"ע סב,ד דהיינו משום ש"כל מצוה שיש לה משך זמן שפיר הוי עובר לעשייתן ממה שיבא להבא, וה"נ מצות נישואין היא כל הימים אשר הוא דבק באשתו", וע"ש עוד ראיות שמצות הנישואין נמשכת על פני זמן. וא"כ יש סברא לומר שאין מברכים שהחיינו אלא על גמר הענין ולא על דבר שנמשך.
והנה לענ"ד יסוד זה מסתבר מאד (ולענ"ד הוא כוונת הרשב"א בתשובה שאין מברכים על דבר שתלוי באחרים ומוכח שם שגם אם אין חשש שמא האחר לא יקבל מ"מ אין לברך, והיינו משום שרק אם גמר הדבר נעשה על ידו מברך שהחיינו) אלא דמסתבר שאינו מיישב אלא התמיהה הא' למה אין מברך על המצוה, אבל מצד הכלים חדשים הלא גם בכלים השמחה לא נגמרת בקניית הכלי אלא כל מטרתה השימוש שהולך ונמשך ואעפ"כ מברכין עליו, ולמה לא יברך על קנין אשה מאותו טעם.

ולמעשה בכף החיים סי' רכג כתב שיש לפטור הנישואין בבגד או פרי חדש ואם א"א יברך בלא שם ומלכות. וכמדומה שמנהג הספרדים לפטור בברכה על הטלית החדשה שקונה החתן (וכ"ש האשכנזים שאינם מיוצאי גרמניה שמתעטפים לראשונה בטלית בבוקר שאחר הנישואין). אך עדיין צ"ע כקושיית הגר"י ענגיל - למה אין מברכים הטוב והמטיב משום דהוא טובה לו ולאשתו, וכמו בבן זכר.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1841
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 178 פעמים
קיבל תודה: 628 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שהחיינו על נשואין

שליחה על ידי מבקש אמת » 27 מאי 2019, 02:37

מאן דהו כתב:
26 מאי 2019, 20:54
ושמא האישה מתפרנסת על ידי בעלה. ואצלו שייך עיקר הבטחון. אבל בימינו מה נאמר? [צ"ל דהבעל אחראי על הגמחי"ם..]

לכאורה הענין הוא שהשפע פרנסה משמים בא דרך הגבר, וכמאמרם ז"ל (נדה לא,ב) "בא זכר בעולם בא ככרו בידו", וממילא גם מה שהאשה מרויחה הוא מצד השפע שמגיע לגבר, דהיא עושה רק את ההשתדלות הגשמית אבל הצלחת ההשתדלות תלויה בשפע רוחני, והשפע הרוחני תלוי בגבר ולא באשה.

ראיתי א' מחכמי הספרדים שליט"א שטען שמי שאשתו מפרנסת אותו מהפך צינורות השפע ואין זה טוב, וצ"ע שמהיכ"ת שהשפע תלוי בהשתדלות הגבר דווקא, דמן הסתם תלוי בזכותו ובמזלו, וההשתדלות אינו אלא כלי לקבל השפע, ומאי נפק"מ מי עושה ההשתדלות? 
וכמדומה שעל מסקנת החכם הנ"ל יש להמליץ מאמרם "דברי תורה מדברי קבלה לא ילפינן"...


פותח הנושא
מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 337 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שהחיינו על נשואין

שליחה על ידי מאן דהו » 27 מאי 2019, 02:47

תודה על הפירושים הנפלאים!


יוסף יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 465
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 140 פעמים
קיבל תודה: 161 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שהחיינו על נשואין

שליחה על ידי יוסף יצחק » 27 מאי 2019, 08:19

בכתב עת זכור לאברהם חולון תשס"ה עמוד קפז יש על זה מאמר שלם על זה, שם מובא הרבה מקורות ביניהם החת"ס בשו"ת או"ח סי' נ"ה, עיי"ש.


מנדי לוין
הודעות: 1
הצטרף: 31 מאי 2019, 10:23
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שהחיינו על נשואין

שליחה על ידי מנדי לוין » 31 מאי 2019, 10:47

אם ננסה להכניס את זה למציאות חיינו אז מאחר וזהו מעשה שגבר עושה, משקיע בחיזור, לוקח החלטה, מציע, ומשקיע, אז אחרי הכל הוא צריך לברך שהחיינו... :)

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח