כוונת צלופחד המקושש עצים.

במבי

משתמש ותיק
כתוב שישראל לא שמרו אפילו ב' שבתות, וא"כ מתי ארע הסיפור עם צלופחד?

ואולי חיוב שמירת השבת חל מקבלת לוחות השניות שאז הסכימו לקבל את התורה, שזה היה ביום כיפור וא"כ יוצא שצלופחד קושש עצים בשבת חול המועד סוכות, וא"כ אולי כוונתו הייתה ללקט סכך או לולב לסוכות, כשיטת רבי אליעזר דמילה שמכשירי מצווה דוחים את השבת.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
מכשירי מילה דוה שבת לר"א, לא מכשירי כל המצות. וגם במילה לדעת ר"א זה רק כשא"א למול בלי זה.
מהרש"א חידושי אגדות מסכת בבא בתרא דף קיט עמוד א אמר:
וראויה פ' מקושש שתכתב ע"י משה אלא כו'. בפ' הזורק קאמר ר"ע מקושש זה צלפחד כו' ע"ש וכך אמרו במדרש שאמרו בנותיו כי בחטאו מת הוא המקושש ר"ל חטא של יחיד הנזכר בדור המדבר ואפשר לומר שאמרו בנותיו כן לחוס על זרעו וע"פ מ"ש ת"י בפרשת שלח לך בפסוק ויהיו בני וגו' קם גברא מדבית יוסף אמר בממרי' איזיל ואתלוש קיסין כו' ומשה יתבע אולפן מן קדם ה' וידון יתי בכן אשתמודע קנסא לכל בית כו' ע"ש והשתא בנותיו התנצלו בזה בעבור אביהם ואמרו כמו שאתה לא ידעת באיזו מיתה ימות גם זה היה כוונתו כדי שידע באיזה מיתה דנין המחלל שבת וז"ש בחטאו מת לא חטא רק כדי שיהיה מת וידעו באיזה מיתה דנין המחלל שבת ויש שאלו בזה בת"י היאך חטא באיסור שבת כדי לידע באיזה מיתה דנין המחלל שבת וי"ל כיון שלא היה צריך למלאכה זו אלא לידע באיזו מיתה כו' ה"ל מלאכה שאינה צריכה לגופה כמו חופר גומא וא"צ אלא לעפרה שהוא פטור לר"ש ומיהו הוא ודאי דהיה חייב מיתה בדיני אדם שלא ידעו העדים שהתרו בו שהוא עשה על דעת זו ואינן אלא דברים שבלב ודנין היו אותו למיתה ע"פ העדות וכן י"ל לפי המדרש שכתבו התוס' לקמן דצלפחד היינו מקושש והיה בתחלת מ' שנה ולשם שמים נתכוין שהיו אומרים כיון שנגזר עליהם שלא ליכנס לארץ ממעשה המרגלים שוב אין חייבים במצות עמד וחילל שבת כדי שיהרג ויראו אחרים עכ"ל דה"ל נמי מלאכה שאינה צריכה לגופה וק"ל:

 
 
חלק עליון תַחתִית