מיכה [עובד ע"ז] חי יותר מ-450 שנה?!?

מבקש אמונה

משתמש רגיל
בסנהדרין קא ע"ב אמרינן "תנא הוא נבט הוא מיכה הוא שבע בן בכרי". נבט - אביו של ירבעם מלך ישראל, היה אותו שבע בן מכרי שמרד בדוד המלך, והיה גם מיכה שמשרע"ה הוציאו מהבנין במצרים ועשה פסל מיכה (כפירש"י שם).
יוצא אפוא שמיכה, שהיה מיוצאי מצרים, והיה עדיין קיים בתקופת מלכות דוד המלך, חי יותר מ-450 שנים? אתמהה??
זו פליאה עצומה! לא מצאנו באותם דורות מי שיאיריך ימים יותר מהרגיל... אפילו פנחס קנאה שהיה ממשיך דרכו אחר יהשוע, חי 300 שנה (אם אינני טועה).
השאלה כפולה: א - הייתכן שנתון זה לא הוזכר בשום מקום, וצריך לחשבן את זה מגמ' הנ"ל כבדרך אגב. ב - הייתכן באמת שעובד ע"ז שהחטיא את ישראל יאריך ימים? ועוד יותר מנביא ה' שהשכין שלום בין ישראל לאביהם שבשמים. והאם אין בכך משום פתחון פה לרשעים? שהרב הגדול של בית פסל מיכה הוא הרבי הגדול מכולם, ועוד הכי את פרעה במצרים....
 

פיניפיני

משתמש ותיק
אין זה פלא כ"כ גדול אתה יכול למצוא הרבה בזמנים ההם שחיו מאות שנים באם תחשבן!!!
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
ומי אמר שזה לא כמו, הוא לבן, הוא בלעם, הוא כושן רשעתיים, שפירשו המקובלים שהכוונה לגלגול נשמתו.
 

איש בנימין

משתמש ותיק
יש הרבה בחז"ל שאמרו שפלוני הוא פלוני. ולא בהכרח שהכוונה כפשוטו אלא שהוא משורש נשמתו וכדו'. ויש לי כמה מ"מ בענין זה מרבותינו ואינם תחת ידי כעת, ואולי בהמשך אביא.
 

yosf

משתמש ותיק
כמה שידוע לי
לדעת הסדר עולם היינו כפשוטו וחי כ"כ
ולדעת הגר"א אין זה יתכן לרבויי השנים ופירש דרצו בזה לומר שענינם ומעשיהם שווים
 

מאן דהו

משתמש ותיק
איש בנימין אמר:
יש הרבה בחז"ל שאמרו שפלוני הוא פלוני. ולא בהכרח שהכוונה כפשוטו אלא שהוא משורש נשמתו וכדו'. ויש לי כמה מ"מ בענין זה מרבותינו ואינם תחת ידי כעת, ואולי בהמשך אביא.
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=24&t=2190&p=23185&hilit=%D7%A4%D7%A0%D7%97%D7%A1+%D7%94%D7%95%D7%90+%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%94%D7%95#p23263
פנחס זה אליהו, שורש נשמתו של פנחס ולאו פנחס ממש רדב"ז שם.
 

אלימלך

משתמש ותיק
מבקש אמונה אמר:
בסנהדרין קא ע"ב אמרינן "תנא הוא נבט הוא מיכה הוא שבע בן בכרי". נבט - אביו של ירבעם מלך ישראל, היה אותו שבע בן מכרי שמרד בדוד המלך, והיה גם מיכה שמשרע"ה הוציאו מהבנין במצרים ועשה פסל מיכה (כפירש"י שם).
יוצא אפוא שמיכה, שהיה מיוצאי מצרים, והיה עדיין קיים בתקופת מלכות דוד המלך, חי יותר מ-450 שנים? אתמהה??
זו פליאה עצומה! לא מצאנו באותם דורות מי שיאיריך ימים יותר מהרגיל... אפילו פנחס קנאה שהיה ממשיך דרכו אחר יהשוע, חי 300 שנה (אם אינני טועה).
השאלה כפולה: א - הייתכן שנתון זה לא הוזכר בשום מקום, וצריך לחשבן את זה מגמ' הנ"ל כבדרך אגב. ב - הייתכן באמת שעובד ע"ז שהחטיא את ישראל יאריך ימים? ועוד יותר מנביא ה' שהשכין שלום בין ישראל לאביהם שבשמים. והאם אין בכך משום פתחון פה לרשעים? שהרב הגדול של בית פסל מיכה הוא הרבי הגדול מכולם, ועוד הכי את פרעה במצרים....
יתכן משום שפיתו היתה מצויה, ואולי להראות כמה טובה עשה ה' בכך ששאר התינוקות לא ניצלו ואולי טעם אחר
גוף השאלה היא נכונה שהרי איתא במדרש לגבי יהונתן בן גרשום
חבריא בעון קומי ר' שמואל בר נחמן אמרין ליה כומר לעבודת כוכבים והאריך כל אותן השנים
 

מבקש אמונה

משתמש רגיל
פותח הנושא
המהרש"א לומד שזה כפשוטו ממש, ע"ש. וכן בילקוט מפרשים מביאים מספר אור ישועה [אינני יודע מי הוא] שמעיר את מה שהערתי בתחילת האשכול.

אלימלך אמר:
גוף השאלה היא נכונה שהרי איתא במדרש לגבי יהונתן בן גרשום
חבריא בעון קומי ר' שמואל בר נחמן אמרין ליה כומר לעבודת כוכבים והאריך כל אותן השנים

הפלא ופלא! שניהם עבדו את אותו ע"ז, ושניהם האריכו ימים! מזכיר לי את דברי בנ"י לירמיה שמאז שהספיקו לקטר למאלכת שמים חדלו המטר כו'... איזה פתחון פה לרשעים...
בכל אופן, לא העתק את כל דברי המדרש ולכן לא הבנתי אותו.
מה שהתעקת כאן זו שאלה, נשאלה בלשון תמיה, הייתכן שחטא בעוון זה והאריך ימים כ"כ, ושם במדרש השיבו שזה היה מפני שהיה עינו צרה בעבודת כוכבים. הוא לא באמת האמין בה, ועבד שם רק בגלל המשכורת השמינה, ותוך כדי כך גרם לעובדים להפסיק להאמין בה... ע"ש.
יישר כחכם!
 
לבן זה בלעם, סרח בת אשר, פרעה דנינוה היינו פרעה דמצרים. רבי פרידא.

(הואיל ואתא לידן נימא בה מילתא. תלמידיה דרבי פרידא בהסבר ה399 עדיין לא הבין כלום, או שהבין כמעט עד הסוף חוץ מאחד חלקי ארבע מאות?. מי היודע? יש לי בכך נפק''מ).
 
חלק עליון תַחתִית