לא ישבו בארצך, האם הטעם מצד הארץ או מצד האדם? והאם זה קיים בימינו?

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1491
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 672 פעמים
קיבל תודה: 315 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

לא ישבו בארצך, האם הטעם מצד הארץ או מצד האדם? והאם זה קיים בימינו?

שליחה על ידי בן של רב » 01 אוגוסט 2019, 03:16

בפרשתנו:
ואם לא תורישו והיה הנשאר מהם לשיכים בעיניכם ולצנינים בצידיכם וצררו אתכם וכו'.

האם הטעם בציווי התורה הוא:
1. שלא יקלקלו אותנו "כי יסיר את בנך מאחרי".
או:
2. שלא יטמאו את הארץ הקדושה "כאשר קאה את הגוי" "כטומאת הנדה היתה דרכם לפני".

ונפק"מ מצד אחד כמה חשוב לעשות טרנספר לגרש מכאן את הנוצרים עובדי ע"ז ואולי גם את כל מי שלא מקבל עליו שבע מצוות.
(שזה בעצם 2.)

ומאידך כמה חשוב להשקיע בהרחקה האינטרנט והאקדמיה והחילוניות בכל דרך וצורה. (שזה 1.)


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 357 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לא ישבו בארצך, האם הטעם מצד הארץ או מצד האדם? והאם זה קיים בימינו?

שליחה על ידי אלימלך » 01 אוגוסט 2019, 15:14

מפורש בפסוק הטעם "פן יחטיאו אותך לי"
לדעת רוב הפוסקים האיסור הוא רק בז' עממין, לדעת הרמב"ם גם בשאר עובדי ע"ז ויתכן שזה גם בחילונים לשון היראים "למדנו שריבה כל המחטיאים".
לענין ללמוד לגבי האינטרנט זה לא מדויק אולי ניתן ללמוד דברים אלו מהמצוה לנתץ עבודה זרה וכדומה ומאיסור לא יהיה לך בביתך וכו'
מענין זה ניתן ללמוד לא לגור בקרבת רשעים ומי שישכן רשעים בעירו סוף שיענש על ידם וכמו שכותב ספר חסידים
כאשר בא רשע לעיר אם תוכל למחות בידו אל תתנהו לבא לעיר וכ"ש בביתך, שאם תקבלהו הוא או זרעו יהיה לך או לזרעך לשיכים בעיניכם ולצנינים בצדיכם


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1491
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 672 פעמים
קיבל תודה: 315 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לא ישבו בארצך, האם הטעם מצד הארץ או מצד האדם? והאם זה קיים בימינו?

שליחה על ידי בן של רב » 02 אוגוסט 2019, 01:13

אלימלך כתב:
01 אוגוסט 2019, 15:14
מפורש בפסוק הטעם "פן יחטיאו אותך לי"
לדעת רוב הפוסקים האיסור הוא רק בז' עממין, לדעת הרמב"ם גם בשאר עובדי ע"ז ויתכן שזה גם בחילונים לשון היראים "למדנו שריבה כל המחטיאים".
לענין ללמוד לגבי האינטרנט זה לא מדויק אולי ניתן ללמוד דברים אלו מהמצוה לנתץ עבודה זרה וכדומה ומאיסור לא יהיה לך בביתך וכו'
מענין זה ניתן ללמוד לא לגור בקרבת רשעים ומי שישכן רשעים בעירו סוף שיענש על ידם וכמו שכותב ספר חסידים
כאשר בא רשע לעיר אם תוכל למחות בידו אל תתנהו לבא לעיר וכ"ש בביתך, שאם תקבלהו הוא או זרעו יהיה לך או לזרעך לשיכים בעיניכם ולצנינים בצדיכם
אני מסכים שהטעם שכתוב במפורש משמעותי יותר.

אבל במקומות אחרים ובהקשר דומה כתוב גם:
את כל אלה עשו ואקוץ בם. ותטמא הארץ. ותקיא הארץ את יושביה. כטומאת הנדה היתה דרכם לפני.

נ. ב.
בזכרוני שיש עוד פסוקים המדברים על כך שהארץ איננה מקבלת עוברי עברה כלשון הרמב"ן ושלא תחנם מבוסס על הקדושה העצמית של הארץ הקדושה.
ולא אך ורק מחמת החשש פן אולי שמא דלמא יחטיאו אותנו ביום מן הימים.
אבל אינני זוכר כרגע פסוקים יותר ברורים לשלוף מהשרוול, אולי הידענים שבכם יעזרו.


חיים ליצא
הודעות: 72
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 00:54
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לא ישבו בארצך, האם הטעם מצד הארץ או מצד האדם? והאם זה קיים בימינו?

שליחה על ידי חיים ליצא » 03 ספטמבר 2019, 10:11

החזו"א בשביעית כותב שזה קיים גם היום וגם להדוקים בדת האיסלם


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 432
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 177 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לא ישבו בארצך, האם הטעם מצד הארץ או מצד האדם? והאם זה קיים בימינו?

שליחה על ידי שניאור » 05 ספטמבר 2019, 11:38

בן של רב כתב:
01 אוגוסט 2019, 03:16
2. שלא יטמאו את הארץ הקדושה "כאשר קאה את הגוי" "כטומאת הנדה היתה דרכם לפני".
לא הבנתי בכלל, אם הגויים מטמאים את הארץ הארץ תקיא אותנו או את הגויים המטמאים?
פשוט שהטעם הוא "ולא תקיא הארץ אתכם בטמאכם אותה כאשר קאה את הגוי", ולכן אמת שאנו מחוייבים לגרש את עוברי עבירה מהארץ, ולא רק מפני החשש שנלמוד ממעשיהם, אבל נשארנו באותו מקום שהבעיה היא העבירה ולא הגויים, ולכן אין שום נפק"מ לכאורה בין שני הטעמים.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: Google [Bot] | 1 אורח