פירוש: "אם תכתוש את האויל במכתש בתוך הריפות בעלי..."

כללי הפורום
  • פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לפתוח את הנושא בפורום של החומש/הפרשה, ולציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק עליו נסוב הדיון. במידה ומדובר בנושא כללי יש לפתחו כאן.
  • אשמח לעזרה בקטלוג נושאים ישנים לפי חומש/פרשה. הקִטלוג יתבצע בצורה פשוטה: דווחו על ההודעה הראשונה בנושא > בחרו ב"האשכול שייך לקטגוריה אחרת, נא ציין בשדה המידע את הקטגוריה הנכונה" > הזינו בשדה המידע את שם החומש/הפרשה, ואני כבר אדאג להעביר את הנושא לחומש/פרשה המבוקש/ת.
  • יש אפשרות כללית בפורום "לקפל" מדורים לקטגוריה אחת (ע"י לחיצה על המינוס בצד השמאלי בראש כל קטגוריה), בכדי לאפשר גלילה מהירה במידת הצורך. הקיפול/הפתיחה יישארו כך גם בכניסות הבאות לפורום עד ללחיצה הבאה.

פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1325
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 465 פעמים
קיבל תודה: 383 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פירוש: "אם תכתוש את האויל במכתש בתוך הריפות בעלי..."

שליחה על ידי במבי » 05 אוגוסט 2019, 10:17

כתוב במשלי אִ֥ם תִּכְתּֽוֹשׁ־אֶת־הָאֱוִ֨יל ׀ בַּֽמַּכְתֵּ֡שׁ בְּת֣וֹךְ הָ֭רִיפוֹת בַּֽעֱלִ֑י...(כז-כב) וי"ל ע"פ המהר"י קרא עה"פ בספר שמואל ב  - וַתִּקַּ֣ח הָאִשָּׁ֗ה וַתִּפְרֹ֤שׂ אֶת־הַמָּסָךְ֙ עַל־פְּנֵ֣י הַבְּאֵ֔ר וַתִּשְׁטַ֥ח עָלָ֖יו הָֽרִפ֑וֹת וְלֹ֥א נוֹדַ֖ע דָּבָֽר׃ (יז-יט)
שתרגם ירושלמי עה"פ פרע את הראש האשה, ופרע ית רפייתהא וא"כ הכוונה אם תכתוש את האויל בראשו לא תסור ממנו איוולתו !


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1325
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 465 פעמים
קיבל תודה: 383 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש: "אם תכתוש את האויל במכתש בתוך הריפות בעלי..."

שליחה על ידי במבי » 05 אוגוסט 2019, 10:22

ובסוף מדרש שוחר טוב על ספר שמואל כתוב שאשת שמעי עשתה כמעשה אשתו של און בן פלת שבעת שהגיעו עבדי אבשלום כיסתה בשערה את הבאר שהסתתרו שם יונתן ו...(לא זוכר) ובזכות זה יצאו ממנה מרדכי ואסתר !

(ועפ"ז יש לשאול מי יצא מאון בן פלת בזכות מעשה אשתו)


פרלמן משה
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 772
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 213 פעמים
קיבל תודה: 146 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש: "אם תכתוש את האויל במכתש בתוך הריפות בעלי..."

שליחה על ידי פרלמן משה » 05 אוגוסט 2019, 13:52

לדברי מע"כ מה פירוש "בתוך הריפות", בתוך הראש?


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1325
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 465 פעמים
קיבל תודה: 383 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש: "אם תכתוש את האויל במכתש בתוך הריפות בעלי..."

שליחה על ידי במבי » 05 אוגוסט 2019, 14:36

פרלמן משה כתב:
05 אוגוסט 2019, 13:52
לדברי מע"כ מה פירוש "בתוך הריפות", בתוך הראש?

ואולי יהיה כפסוק "ועץ החיים בתוך הגן" שפי' שם רש"י באמצע הגן, כך גם כאן באמצע הראש. (אני מתכוון "אולי" בכוונת הגר"א...)


פרלמן משה
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 772
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 213 פעמים
קיבל תודה: 146 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש: "אם תכתוש את האויל במכתש בתוך הריפות בעלי..."

שליחה על ידי פרלמן משה » 05 אוגוסט 2019, 17:06

במבי כתב:
05 אוגוסט 2019, 14:36
פרלמן משה כתב:
05 אוגוסט 2019, 13:52
לדברי מע"כ מה פירוש "בתוך הריפות", בתוך הראש?

ואולי יהיה כפסוק "ועץ החיים בתוך הגן" שפי' שם רש"י באמצע הגן, כך גם כאן באמצע הראש. (אני מתכוון "אולי" בכוונת הגר"א...)

איזה גר"א?


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1325
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 465 פעמים
קיבל תודה: 383 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש: "אם תכתוש את האויל במכתש בתוך הריפות בעלי..."

שליחה על ידי במבי » 05 אוגוסט 2019, 21:37

פרלמן משה כתב:
05 אוגוסט 2019, 17:06
במבי כתב:
05 אוגוסט 2019, 14:36
פרלמן משה כתב:
05 אוגוסט 2019, 13:52
לדברי מע"כ מה פירוש "בתוך הריפות", בתוך הראש?

ואולי יהיה כפסוק "ועץ החיים בתוך הגן" שפי' שם רש"י באמצע הגן, כך גם כאן באמצע הראש. (אני מתכוון "אולי" בכוונת הגר"א...)

איזה גר"א?

שמסביר ש"אולי" זה ספק שנוטה יותר לצד החיובי ומשא"כ "פן" הינו ספק על הצד השלילי.

ומקורו מזאת שחז"ל אמרו שהיתה לאליעזר בת שחפץ להשיאה ליצחק ומסביר זאת מזה שאליעזר אמר אולי לא תאבה האשה ללכת אחרי, ומשמע שאכן חפץ שלא תלך שהרי אמר "אולי" כדלעיל.

ושואל הגן רווה הרי יעקב אמר "אולי ימושני אבי והייתי בעיניו כמתעתע" וכי הוא רצה שימושו אותו? ומתרץ שאכן יעקב היה איש אמת שכתוב תתן אמת ליעקב ועדיף שאביו יגלה את האמת ילא ישקר עליו וכו' 


פרלמן משה
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 772
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 213 פעמים
קיבל תודה: 146 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש: "אם תכתוש את האויל במכתש בתוך הריפות בעלי..."

שליחה על ידי פרלמן משה » 05 אוגוסט 2019, 23:07

במבי כתב:
05 אוגוסט 2019, 21:37
פרלמן משה כתב:
05 אוגוסט 2019, 17:06
במבי כתב:
05 אוגוסט 2019, 14:36


ואולי יהיה כפסוק "ועץ החיים בתוך הגן" שפי' שם רש"י באמצע הגן, כך גם כאן באמצע הראש. (אני מתכוון "אולי" בכוונת הגר"א...)

איזה גר"א?

שמסביר ש"אולי" זה ספק שנוטה יותר לצד החיובי ומשא"כ "פן" הינו ספק על הצד השלילי.

ומקורו מזאת שחז"ל אמרו שהיתה לאליעזר בת שחפץ להשיאה ליצחק ומסביר זאת מזה שאליעזר אמר אולי לא תאבה האשה ללכת אחרי, ומשמע שאכן חפץ שלא תלך שהרי אמר "אולי" כדלעיל.

ושואל הגן רווה הרי יעקב אמר "אולי ימושני אבי והייתי בעיניו כמתעתע" וכי הוא רצה שימושו אותו? ומתרץ שאכן יעקב היה איש אמת שכתוב תתן אמת ליעקב ועדיף שאביו יגלה את האמת ילא ישקר עליו וכו' 
א"כ לשון פן מתאים פה יותר... כי כמדומה לא מצינו לשון אמצע הראש במק"א. (ואולי ע"ד הרמז עולה יפה)
 


בבא קמא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 449
הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 108 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש: "אם תכתוש את האויל במכתש בתוך הריפות בעלי..."

שליחה על ידי בבא קמא » 06 אוגוסט 2019, 10:57

במבי כתב:
05 אוגוסט 2019, 10:17
כתוב במשלי אִ֥ם תִּכְתּֽוֹשׁ־אֶת־הָאֱוִ֨יל ׀ בַּֽמַּכְתֵּ֡שׁ בְּת֣וֹךְ הָ֭רִיפוֹת בַּֽעֱלִ֑י...(כז-כב) וי"ל ע"פ המהר"י קרא עה"פ בספר שמואל ב  - וַתִּקַּ֣ח הָאִשָּׁ֗ה וַתִּפְרֹ֤שׂ אֶת־הַמָּסָךְ֙ עַל־פְּנֵ֣י הַבְּאֵ֔ר וַתִּשְׁטַ֥ח עָלָ֖יו הָֽרִפ֑וֹת וְלֹ֥א נוֹדַ֖ע דָּבָֽר׃ (יז-יט)
שתרגם ירושלמי עה"פ פרע את הראש האשה, ופרע ית רפייתהא וא"כ הכוונה אם תכתוש את האויל בראשו לא תסור ממנו איוולתו !
מה אומר מהר"י קרא? ומה תרגם ירושלמי?
 


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1325
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 465 פעמים
קיבל תודה: 383 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש: "אם תכתוש את האויל במכתש בתוך הריפות בעלי..."

שליחה על ידי במבי » 06 אוגוסט 2019, 14:01

בבא קמא כתב:
06 אוגוסט 2019, 10:57
במבי כתב:
05 אוגוסט 2019, 10:17
כתוב במשלי אִ֥ם תִּכְתּֽוֹשׁ־אֶת־הָאֱוִ֨יל ׀ בַּֽמַּכְתֵּ֡שׁ בְּת֣וֹךְ הָ֭רִיפוֹת בַּֽעֱלִ֑י...(כז-כב) וי"ל ע"פ המהר"י קרא עה"פ בספר שמואל ב  - וַתִּקַּ֣ח הָאִשָּׁ֗ה וַתִּפְרֹ֤שׂ אֶת־הַמָּסָךְ֙ עַל־פְּנֵ֣י הַבְּאֵ֔ר וַתִּשְׁטַ֥ח עָלָ֖יו הָֽרִפ֑וֹת וְלֹ֥א נוֹדַ֖ע דָּבָֽר׃ (יז-יט)
שתרגם ירושלמי עה"פ פרע את הראש האשה, ופרע ית רפייתהא וא"כ הכוונה אם תכתוש את האויל בראשו לא תסור ממנו איוולתו !
מה אומר מהר"י קרא? ומה תרגם ירושלמי?

20190806_140735.jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


יהודה1
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1553
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 293 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש: "אם תכתוש את האויל במכתש בתוך הריפות בעלי..."

שליחה על ידי יהודה1 » 06 אוגוסט 2019, 20:41

אבל ברש"י על הפסוק בספר שמואל אומר שריפות הם חיטים כתושים ומוכיח מאם תכתוש את האויל במכתש.


יהודה1
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1553
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 293 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש: "אם תכתוש את האויל במכתש בתוך הריפות בעלי..."

שליחה על ידי יהודה1 » 06 אוגוסט 2019, 20:52

אה. מעניין המהר"י קרא בדף המצולם כותב אכן שזה שערות ראשה. אבל רבינו ישעיה שם כמו רש"י וגם הוא מביא מאם תכתוש את האויל.


ייעוץ תורני
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 317
הצטרף: 27 אפריל 2019, 23:40
נתן תודה: 147 פעמים
קיבל תודה: 74 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש: "אם תכתוש את האויל במכתש בתוך הריפות בעלי..."

שליחה על ידי ייעוץ תורני » 06 אוגוסט 2019, 20:56

שמעתי פעם, אולי מהרב גולדווסר - לא בטוח.

האויל הנכתש בטוח שצרותיו באו בטעות, כי בעצם התכוונו לריפות.

הנמשל הוא כל הסבר טבעי והגיוני לכל צרה שלא תבוא, והמסר הוא שתמיד זה עם חשבון שמיימי מדויק כלפי האדם הזה בדוקא.
אלא שכמו במכתש כך באדם זה מגיע באופן טבעי והגיוני שמסתיר את מידת הדין בכל מיני מהלכים טבעיים.

ואגב: גם בעת שפע של טובה וברכה עלול האויל לאותה טעות.


יהודה1
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1553
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 293 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש: "אם תכתוש את האויל במכתש בתוך הריפות בעלי..."

שליחה על ידי יהודה1 » 08 אוגוסט 2019, 09:23

ייעוץ תורני כתב:
06 אוגוסט 2019, 20:56
שמעתי פעם, אולי מהרב גולדווסר - לא בטוח.

האויל הנכתש בטוח שצרותיו באו בטעות, כי בעצם התכוונו לריפות.

הנמשל הוא כל הסבר טבעי והגיוני לכל צרה שלא תבוא, והמסר הוא שתמיד זה עם חשבון שמיימי מדויק כלפי האדם הזה בדוקא.
אלא שכמו במכתש כך באדם זה מגיע באופן טבעי והגיוני שמסתיר את מידת הדין בכל מיני מהלכים טבעיים.

ואגב: גם בעת שפע של טובה וברכה עלול האויל לאותה טעות.
מובא בקובץ מאמרים של הגר"א וסרמן.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “תנ"ך ופרשת שבוע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים