"וקשרתם לאות על ידך" פירוש "וקשרתם"

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
במבי
הודעות: 2674
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 650 פעמים
קיבל תודה: 772 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

"וקשרתם לאות על ידך" פירוש "וקשרתם"

שליחה על ידי במבי » 12 אוגוסט 2019, 17:02

בפרשת השבוע (ואתחנן) מוזכר הפסוק וקשרתם לאות על ידך

תוס' כותב ש"וקשרתם" אינו לשון קשירה אלא לשון הידוק שמהדקו ומצמצמו בראשו! (מנחות לה: ד"ה משעת/עירובין צז. ד"ה אביי)
כמו שליה קשורה בולד (נידה כו:)/קשורה בו ככלב (ע"ז ה.)


שניאור
הודעות: 964
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 662 פעמים
קיבל תודה: 311 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "וקשרתם לאות על ידך" פירוש "וקשרתם"

שליחה על ידי שניאור » 12 אוגוסט 2019, 17:04

זה תלוי האם צריך לעשות את הקשר כל יום כשיטת רבינו אליהו או שאין צריך כשיטת ר"ת וכן נקטינן להלכה.


שמעיה
הודעות: 1888
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 561 פעמים
קיבל תודה: 518 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "וקשרתם לאות על ידך" פירוש "וקשרתם"

שליחה על ידי שמעיה » 12 אוגוסט 2019, 17:16

במבי כתב:
12 אוגוסט 2019, 17:02
בפרשת השבוע (ואתחנן) מוזכר הפסוק וקשרתם לאות על ידך

תוס' כותב ש"וקשרתם" אינו לשון קשירה אלא לשון הידוק שמהדקו ומצמצמו בראשו! (מנחות לה: ד"ה משעת/עירובין צז. ד"ה אביי)
כמו שליה קשורה בולד (נידה כו:)/קשורה בו ככלב (ע"ז ה.)

לא הבנתי. שליה מחוברת לולד, וכלב קשור לבעליו בכך שהוא רץ אחריו לכל מקום שהוא פונה. ומה קשר בין כל זה להידוק?


פותח הנושא
במבי
הודעות: 2674
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 650 פעמים
קיבל תודה: 772 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "וקשרתם לאות על ידך" פירוש "וקשרתם"

שליחה על ידי במבי » 12 אוגוסט 2019, 18:09

שמעיה כתב:
12 אוגוסט 2019, 17:16
במבי כתב:
12 אוגוסט 2019, 17:02
בפרשת השבוע (ואתחנן) מוזכר הפסוק וקשרתם לאות על ידך

תוס' כותב ש"וקשרתם" אינו לשון קשירה אלא לשון הידוק שמהדקו ומצמצמו בראשו! (מנחות לה: ד"ה משעת/עירובין צז. ד"ה אביי)
כמו שליה קשורה בולד (נידה כו:)/קשורה בו ככלב (ע"ז ה.)

לא הבנתי. שליה מחוברת לולד, וכלב קשור לבעליו בכך שהוא רץ אחריו לכל מקום שהוא פונה. ומה קשר בין כל זה להידוק?
יפה, את השאלה הזאת אתה צריך לשאול את תוס' כי הוא מביא את הדוגמאות הנ"ל.

(בכלב מדובר על דרך תשמישו)
 


רבה יוני
הודעות: 26
הצטרף: 05 אוגוסט 2019, 21:36
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: "וקשרתם לאות על ידך" פירוש "וקשרתם"

שליחה על ידי רבה יוני » 12 אוגוסט 2019, 19:29

תוס' בדבריו
מנסה לתרץ את השאלה הצורמת
איך מותר במצבים מסוימים להניח תפילין בשבת?
הרי קשירה זה אחד מל''ט מלאכות =איסור דאוריתא
ועד כמה שהגמרא דנה מה נקרא קשר
מה לנו יותר מתפילין שהתורה העידה שזה קשר
והתירוץ שני סוגי קשר יש
ופה הכוונה קשר של הדבקה והצמדה
בלי מעשה קשירה בפועל


יוסף יצחק
הודעות: 549
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 187 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "וקשרתם לאות על ידך" פירוש "וקשרתם"

שליחה על ידי יוסף יצחק » 12 אוגוסט 2019, 20:13

במשרמת חיים להגרח"פ שיינברג זצ"ל (ח"ב תפילין ז) רוצה לחדש דאפילו הסרת חציצה תהווה קשירה דאפשר דהקשירה עניינה כל פעולה שעל ידה התפילין יהיו מונחות על היד, עיי"ש מה שהביא מה"הר צבי" לפרש בשיטת הרא"ש.


רבה יוני
הודעות: 26
הצטרף: 05 אוגוסט 2019, 21:36
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: "וקשרתם לאות על ידך" פירוש "וקשרתם"

שליחה על ידי רבה יוני » 12 אוגוסט 2019, 20:38

יוסף יצחק כתב:
12 אוגוסט 2019, 20:13
במשרמת חיים להגרח"פ שיינברג זצ"ל (ח"ב תפילין ז) רוצה לחדש דאפילו הסרת חציצה תהווה קשירה דאפשר דהקשירה עניינה כל פעולה שעל ידה התפילין יהיו מונחות על היד, עיי"ש מה שהביא מה"הר צבי" לפרש בשיטת הרא"ש.
לעניין תפילין אתה מתכוון?!
אין סברא לעניין שבת 
 


משה נפתלי
הודעות: 1011
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 81 פעמים
קיבל תודה: 311 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "וקשרתם לאות על ידך" פירוש "וקשרתם"

שליחה על ידי משה נפתלי » 12 אוגוסט 2019, 21:13

רבה יוני כתב:
12 אוגוסט 2019, 19:29
תוס' בדבריו
מנסה לתרץ את השאלה הצורמת
איך מותר במצבים מסוימים להניח תפילין בשבת?
הרי קשירה זה אחד מל''ט מלאכות =איסור דאוריתא
ועד כמה שהגמרא דנה מה נקרא קשר
מה לנו יותר מתפילין שהתורה העידה שזה קשר
והתירוץ שני סוגי קשר יש
ופה הכוונה קשר של הדבקה והצמדה
בלי מעשה קשירה בפועל
פטפוטי הבאי, במחילה.
 


שמעיה
הודעות: 1888
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 561 פעמים
קיבל תודה: 518 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "וקשרתם לאות על ידך" פירוש "וקשרתם"

שליחה על ידי שמעיה » 12 אוגוסט 2019, 21:16

במבי כתב:
12 אוגוסט 2019, 18:09
שמעיה כתב:
12 אוגוסט 2019, 17:16
במבי כתב:
12 אוגוסט 2019, 17:02
בפרשת השבוע (ואתחנן) מוזכר הפסוק וקשרתם לאות על ידך

תוס' כותב ש"וקשרתם" אינו לשון קשירה אלא לשון הידוק שמהדקו ומצמצמו בראשו! (מנחות לה: ד"ה משעת/עירובין צז. ד"ה אביי)
כמו שליה קשורה בולד (נידה כו:)/קשורה בו ככלב (ע"ז ה.)

לא הבנתי. שליה מחוברת לולד, וכלב קשור לבעליו בכך שהוא רץ אחריו לכל מקום שהוא פונה. ומה קשר בין כל זה להידוק?
יפה, את השאלה הזאת אתה צריך לשאול את תוס' כי הוא מביא את הדוגמאות הנ"ל.

(בכלב מדובר על דרך תשמישו)


הואיל ותוספות לא חי, אני מנצל את הבמה בה צוטטו דברי התוספות לשאול פשר דבריהם.


פותח הנושא
במבי
הודעות: 2674
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 650 פעמים
קיבל תודה: 772 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "וקשרתם לאות על ידך" פירוש "וקשרתם"

שליחה על ידי במבי » 12 אוגוסט 2019, 21:18

שמעיה כתב:
12 אוגוסט 2019, 21:16
במבי כתב:
12 אוגוסט 2019, 18:09
שמעיה כתב:
12 אוגוסט 2019, 17:16


לא הבנתי. שליה מחוברת לולד, וכלב קשור לבעליו בכך שהוא רץ אחריו לכל מקום שהוא פונה. ומה קשר בין כל זה להידוק?
יפה, את השאלה הזאת אתה צריך לשאול את תוס' כי הוא מביא את הדוגמאות הנ"ל.

(בכלב מדובר על דרך תשמישו)

הואיל ותוספות לא חי, אני מנצל את הבמה בה צוטטו דברי התוספות לשאול פשר דבריהם.

השליה קשורה ודבוקה לולד והכלב נענש ע"כ ששימש בתיבה ונקשר בעת תשמישו.


יושב אוהלים
הודעות: 3496
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 433 פעמים
קיבל תודה: 689 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "וקשרתם לאות על ידך" פירוש "וקשרתם"

שליחה על ידי יושב אוהלים » 07 יולי 2020, 18:37

שמעיה כתב:
12 אוגוסט 2019, 17:16
לא הבנתי. שליה מחוברת לולד, וכלב קשור לבעליו בכך שהוא רץ אחריו לכל מקום שהוא פונה. ומה קשר בין כל זה להידוק?
תוס' בא לפרש שלשון "קשר" פירושו להיות צמוד אליו ולא לזוז ממנו, ולאו דוקא ממש קשור פיזית עם משהו פיזי שקושר אותו. וכמו שרואים שלגבי כלב ושליה שהם נקראים "קשור" אף שאין שם דבר פיזי המקשר אותם ה"נ בתפילין אף שאינו קושר את התפילין לידו בקשר ממש אלא מצמיד אותו לידו עד שהוא צמוד לידו (זרועו) ולא יזוז ממנו זה נקרא "וקשרתם", בדומה ללשון קשירה שמשתמשים בו גבי כלב ושליה.


HaimL
הודעות: 4801
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 733 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "וקשרתם לאות על ידך" פירוש "וקשרתם"

שליחה על ידי HaimL » 07 יולי 2020, 19:02

"זובו טמא" - (ת"כ) למד על הטפה שהיא מטמאה (נדה נה) זוב דומה למי בצק של שעורין ודחוי ודומה ללובן ביצה המוזרת שכבת זרע קשור כלובן ביצה שאינה מוזרת

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “ואתחנן”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים