פרשת עקב - 'ארץ זית שמן ודבש', למה לא כתוב זית ותמר?

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
ים סוף
משתמש ותיק
הודעות: 316
הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
נתן תודה: 72 פעמים
קיבל תודה: 140 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פרשת עקב - 'ארץ זית שמן ודבש', למה לא כתוב זית ותמר?

שליחה על ידי ים סוף » 22 אוגוסט 2019, 21:56

פרשת עקב
אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂעֹרָה וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן אֶרֶץ זֵית שֶׁמֶן וּדְבָשׁ:

ודבש זה פירש"י בפרשת ביכורים (שמות פרק לד) "הוא דבש תמרים". (והוא בספרי שם)

ויש להק' לפי"ז למה לא כתוב ארץ זית ותמר, כמו בשאר המינים?
ואין לומר שהחילוק הוא משום שהזיתים מיעודים בדרך כלל לשמן, והתמרים בדרך כלל לדבש, משא"כ שאר המינים שאינם מעובדים להיות דבר אחר. שא"כ מדוע לא כ' 'גפן יין' שהרי פרי הגפן מיעוד ליין לא פחות ממה שהזיתים לשמן. וכן החיטה והשעורה לעולם לא נאכלות כמות שהן.

ועוד מדוע כ' 'זית שמן' ולא שמן כמו שכ' דבש סתם ולא 'תמר דבש'?

וברש"י כ' לפרש "זית שמן - זיתים העושים שמן", ובי' ב'שפתי חכמים' "ר"ל דשני מיני זיתים הם ומין אחד אינו עושה שמן לכך צריך למיכתב זית שמן",
עכ"ל.

ובזה ית' החילוק שדווקא בזיתים שישנם שאינם עושים שמן הוצ' הפסוק לחדש שהזיתים הוא מהזן הראוי לשמן. משא"כ בתמרים אפשר שאין בהם ב' סוגים.

אמנם מדברי התרגום אונקלוס עולה לחלק באופ"א שכ' ז"ל "ארעא דזיתהא עבדין משחא והיא עבדא דבש". ומשמע שהדבש מיוחס ישירות לארץ ולא לזיתים.

אלא שלא התבאר בזה מה ההבדל בין הזיתים שהם עושים שמן, לדבש שאינו מיוחס אל התמר אלא ישירות למעשה הארץ.. ואפשר שאכן דבש התמרים מאליו הוא זב.

אך הקו' הראשונה במקומה עומדת מדוע קרא לתמר על שם הדבש המיוצר ממנו, בשונה משאר המינים, ובשלמא זית א"ש לפי"ד רש"י שהזית גם הוא נקרא בשמו רק שבא לתאר שהוא מן הזן היותר מובחר הראוי לשמן. אך התמר צ"ע.


פרלמן משה
משתמש ותיק
הודעות: 636
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 192 פעמים
קיבל תודה: 107 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת עקב - 'ארץ זית שמן ודבש', למה לא כתוב זית ותמר?

שליחה על ידי פרלמן משה » 23 אוגוסט 2019, 10:06

יתכן שמעלת השבח המיוחד הוא בדבש ולא בתמר עצמו.


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 702
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 198 פעמים
קיבל תודה: 223 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת עקב - 'ארץ זית שמן ודבש', למה לא כתוב זית ותמר?

שליחה על ידי הכהן » 24 אוגוסט 2019, 21:42

פרלמן משה כתב:
23 אוגוסט 2019, 10:06
יתכן שמעלת השבח המיוחד הוא בדבש ולא בתמר עצמו.

הבעיה היא שזה לא יתכן כיון שדבש נחשב זיעה בעלמא ואף מאבד את ברכת הפרי.
וראיתי בספר טעמא דקרא שדן בזה, ופירש ש'דבש' אין הכוונה ליוצא מן הפרי אלא שפירות האילן ובמויוחד התמר קרויים דבש על שם מתיקותם.
והכיח דבריו מרש"י בסוכה ו עמוד א: "דבש. כל מיני מתיקה קרויין דבש ותמרים מיני מתיקה הן:" ומפורש יותר ברש"י שבועות יב עמוד ב: "וכל דבש. וכל מיני פירות האילן בכלל:"

והביא שם מקורות נוספים שאינני זוכר, חוץ מפסוק בדברי הימים ב פרק לא פסוק ה: "וְכִפְרֹץ הַדָּבָר הִרְבּוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל רֵאשִׁית דָּגָן תִּירוֹשׁ וְיִצְהָר וּדְבַשׁ וְכֹל תְּבוּאַת שָׂדֶה וּמַעְשַׂר הַכֹּל לָרֹב הֵבִיאוּ:" שבודאי אין הכוונה שהביאו הדבש הזב אלא הפירות עצמם.


חזק וברוך
הודעות: 22
הצטרף: 19 יוני 2019, 16:51
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת עקב - 'ארץ זית שמן ודבש', למה לא כתוב זית ותמר?

שליחה על ידי חזק וברוך » 24 אוגוסט 2019, 22:25

הפסוק מספר על שבחה של א"י ש'לא תחסר כל בה' ומאריך שאבניה ברזל ומים ונחושת וכו' וכו'.
גם בענין המאכלים משבח הכתוב שלא חסר כלום. והפסוק מחלק את השבח לשנים [פעמיים 'ארץ'] - ה'ארץ' הראשון הוא על גוף המאכלים, שיש בה כל המינים הנצרכים לתזונת האדם, וה'ארץ' השני הוא על טעם המאכלים, שיש בא"י כל דברים הנצרכים להטעים המאכלים - שומן ומתיקות ['אכלו משמנים ושתו ממתקים'].
ראיה לדבר מהמן, שהיה לחם שמים ולא היה בו חשיבות מצד גוף המאכל, ולא דימו אותו לחיטה שעורה גפן תאנה ורימון, אבל מצד הטעם - היה טעמו כלשד השמן וכצפיחית בדבש.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח