האם לעת"ל יתחדשו זמנים נוספים של עליה לרגל? הרי אין נביא רשאי לחדש!

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
אח שלך
משתמש ותיק
הודעות: 285
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
נתן תודה: 132 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

האם לעת"ל יתחדשו זמנים נוספים של עליה לרגל? הרי אין נביא רשאי לחדש!

שליחה על ידי אח שלך » 01 ספטמבר 2019, 01:19

(מתוך הפטרת השמים כסאי שקוראים בראש חודש שחל בשבת)

"והיה מידי חודש בחדשו ומידי שבת בשבתו יבוא כל בשר להשתחוות לפני".
(ישעיהו סו)

וכפי שהבנתי בעניי גם מהפסוקים שלפניהם וגם מהמפרשים - זהו ממש כפשוטו שהגויים יביאו את כל היהודים כמנחה לה' ברכב ובכרכרות על הר קדשי וכו'
והפסוק ממשיל את זה כמו שיהודים מביאים מנחה בכלי טהור לה' ע"ש.

וגם הפסוק אחריו "ויצאו וראו בפגרי" וכו' - משמע שישראל העולים לרגל יצאו בראש חודש - אחרי שנכנסו לבית המקדש מידי חודש בחדשו ומידי שבת בשבתו ואז הם יראו את פגרי האנשים הפושעים וכו'.

האם הבנתי נכון שלעת"ל בכל ראש חודש תהיה ממש עליה לרגל כפשוטו שיבוא כל בשר להשתחוות?
והרי אין נביא רשאי לחדש מצוה?

אני שואל בעיקר על המילים "מידי חודש בחדשו".
כי מה שכתוב "מידי שבת בשבתו" - אולי הכונה לרגלים, דיו"ט נמי אקרי שבת.
(זכור לי משהו כזה שהכונה היא ליו"ט אבל אני לא זוכר מהיכן)


פותח הנושא
אח שלך
משתמש ותיק
הודעות: 285
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
נתן תודה: 132 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם לעת"ל יתחדשו זמנים נוספים של עליה לרגל? הרי אין נביא רשאי לחדש!

שליחה על ידי אח שלך » 01 ספטמבר 2019, 13:51

עכשיו מצאתי בילקוט שמעוני רמז תקיד בזה"ל
"אמרו ישראל רבש"ע אימתי אתה מחזיר לנו את הכבוד שהיינו עולים בשלשת פעמי רגלים ורואים את השכינה, אמר להם הקב"ה בני בעוה"ז הייתם עולים בשנה שלש פעמים, כשיגיע הקץ אתם עתידים להיות עולים שם בכל חודש וחודש שנאמר והיה מדי חודש בחדשו וכו'."

אז קודם כל אני כבר יותר משוכנע שזה כפשוטו ממש שיעלו לרגל בכל ראש חודש כי גם הילקוט כך פירש.
וגם שכנראה צדקתי שרק בכל חודש יעלו ולא בכל שבת כי הוא משמיט את שבת.
[כי כשכתוב שבת הכונה לרגלים כי יו"ט אקרי שבת וכנ"ל] .

אבל עדיין אין לי תשובה על השאלה - הרי אין נביא רשאי לחדש.
ואולי זה לא יהיה ממש חיוב רק שכר.
וכמו שמשמע בלשון הילקוט הנ"ל שבני ישראל מבקשים אימתי נזכה לשלש רגלים וה' מבטיח להם שגם בראשי חדשים.


אברהם העברי
הודעות: 134
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם לעת"ל יתחדשו זמנים נוספים של עליה לרגל? הרי אין נביא רשאי לחדש!

שליחה על ידי אברהם העברי » 12 ספטמבר 2019, 20:19

פשוט שלא הכוונה למצווה חדשה של עליה לרגל אלא למנהג שיתחדש וזמש"כ "אתם עתידים"


ayedavid
משתמש ותיק
הודעות: 285
הצטרף: 14 אפריל 2019, 22:27
נתן תודה: 100 פעמים
קיבל תודה: 66 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם לעת"ל יתחדשו זמנים נוספים של עליה לרגל? הרי אין נביא רשאי לחדש!

שליחה על ידי ayedavid » 12 ספטמבר 2019, 21:21

גם אם זו מצווה, הנביא לא מצווה עליה ולא מחדש אותה אלא רק מספר שכך יהיה בעתיד. בבוא העת יבוא גם הציווי..


אברהם העברי
הודעות: 134
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם לעת"ל יתחדשו זמנים נוספים של עליה לרגל? הרי אין נביא רשאי לחדש!

שליחה על ידי אברהם העברי » 24 ספטמבר 2019, 20:43

ayedavid כתב:
12 ספטמבר 2019, 21:21
בבוא העת יבוא גם הציווי..
אתה מתכווין שנביא כן יוכל לחדש או שמא יהיה מעמד הר סיני חדש???


עוד-אחד
הודעות: 77
הצטרף: 24 ספטמבר 2019, 18:59
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 17 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם לעת"ל יתחדשו זמנים נוספים של עליה לרגל? הרי אין נביא רשאי לחדש!

שליחה על ידי עוד-אחד » 24 ספטמבר 2019, 20:52

ידועים דברי הרמב"ם שאין לקבל אגדות כשהם סותרים לעיקיר האמונה, ועדיף לומר שאנו לא מבינים אותם נכון.

והנה אחד מהעיקרים הוא שהתורה לא תשתנה ושכל התורה כבר ניתנה.

אמנם לגוף הדברים אפשר שזה עצמו ניתן בתורה ובתחילה היה הלכה למ"מ ואחר כך נכתב בנביא, שאכן לעולם הבא תהיה עליה גם בכל ר"ח.

יש לומר גם שאינו בתורת חיוב אלא יהיה מנהג כך. ומ"מ תהיה בזה הסגולה של ראית פני ה' כמו בזמן שהיה בבית המקדש הראשון והשני ברגלים.


אברהם העברי
הודעות: 134
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם לעת"ל יתחדשו זמנים נוספים של עליה לרגל? הרי אין נביא רשאי לחדש!

שליחה על ידי אברהם העברי » 24 ספטמבר 2019, 21:11

בדבריך כתבת 2 נקודות ואתחיל מהשניה
א'
עוד-אחד כתב:
24 ספטמבר 2019, 20:52
יש לומר גם שאינו בתורת חיוב אלא יהיה מנהג כך. ומ"מ תהיה בזה הסגולה של ראית פני ה' כמו בזמן שהיה בבית המקדש הראשון והשני ברגלים.
ז"א שלעצם הענין אתה מודה לי והתוספת של הסגולה כו' אשמח אם תביא לזה מקור

ב'
עוד-אחד כתב:
24 ספטמבר 2019, 20:52
אמנם לגוף הדברים אפשר שזה עצמו ניתן בתורה ובתחילה היה הלכה למ"מ ואחר כך נכתב בנביא, שאכן לעולם הבא תהיה עליה גם בכל ר"ח.
א"כ מדוע קיי"ל ד"ת מדברי קבלה לא ילפי' לעולם אפ"ל שהיה כהללמ"מ ואח"כ נכתב בנביא וביטלת כל דין אין נביא רשאי כו'


עוד-אחד
הודעות: 77
הצטרף: 24 ספטמבר 2019, 18:59
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 17 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם לעת"ל יתחדשו זמנים נוספים של עליה לרגל? הרי אין נביא רשאי לחדש!

שליחה על ידי עוד-אחד » 24 ספטמבר 2019, 22:52

אברהם העברי כתב:
24 ספטמבר 2019, 21:11
בדבריך כתבת 2 נקודות ואתחיל מהשניה
א'
עוד-אחד כתב:
24 ספטמבר 2019, 20:52
יש לומר גם שאינו בתורת חיוב אלא יהיה מנהג כך. ומ"מ תהיה בזה הסגולה של ראית פני ה' כמו בזמן שהיה בבית המקדש הראשון והשני ברגלים.
ז"א שלעצם הענין אתה מודה לי והתוספת של הסגולה כו' אשמח אם תביא לזה מקור

ב'
עוד-אחד כתב:
24 ספטמבר 2019, 20:52
אמנם לגוף הדברים אפשר שזה עצמו ניתן בתורה ובתחילה היה הלכה למ"מ ואחר כך נכתב בנביא, שאכן לעולם הבא תהיה עליה גם בכל ר"ח.
א"כ מדוע קיי"ל ד"ת מדברי קבלה לא ילפי' לעולם אפ"ל שהיה כהללמ"מ ואח"כ נכתב בנביא וביטלת כל דין אין נביא רשאי כו'
א' אכן לא שמתי לב שכבר כתבת את זה. אין לי מקור אלא שרציתי לפרש בזה את דברי המדרש שאל"כ לא מובן מה מוסיף לנו וגם עכשיו אפשר לעלות בר"ח

ב. ד"ת מדברי קבלה הכוונה שלא לומדים מלשון הפסוק כדי לפרש דין שלא מפורש כי לא ניתנו י"ג מידות לידרש כך. אבל כשהדבר מפורש אז כן לומדים שיש מצווה גם בדאורייתא. עיין זבחים י"ח:
 


אברהם העברי
הודעות: 134
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם לעת"ל יתחדשו זמנים נוספים של עליה לרגל? הרי אין נביא רשאי לחדש!

שליחה על ידי אברהם העברי » 24 ספטמבר 2019, 22:59

ומהו אין נביא רשאי לחדש?
אלא ע"כ הגמ' מתכוונת שעד לזמן יחזקאל ידעו זאת בהללמ"מ וזה היה גלוי וידוע לכל דאל"כ לעולם יבוא נביא ויאמר שכן מקובל לו בהללמ"מ
א"ו שהיה ידוע לכל עד זמנו ורק סמכו אקרא ובתקופת הגמ' שכבר היה מקובל דבר זה מפיו היה צריך לבאר שהיה לו הללמ"מ וסמכו אקרא
אבל בימינו ודאי שא"א לומר על כל דבר אפי' אם נמצא לו מקור בנביא שיש בזה הללמ"מ שהרי לנו לא ידוע על הללמ"מ כזאת וא"כ שוב יבוא כל נביא ויחדש
כן נראה לענ"ד


עוד-אחד
הודעות: 77
הצטרף: 24 ספטמבר 2019, 18:59
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 17 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם לעת"ל יתחדשו זמנים נוספים של עליה לרגל? הרי אין נביא רשאי לחדש!

שליחה על ידי עוד-אחד » 24 ספטמבר 2019, 23:07

אברהם העברי כתב:
24 ספטמבר 2019, 22:59
ומהו אין נביא רשאי לחדש?
אלא ע"כ הגמ' מתכוונת שעד לזמן יחזקאל ידעו זאת בהללמ"מ וזה היה גלוי וידוע לכל דאל"כ לעולם יבוא נביא ויאמר שכן מקובל לו בהללמ"מ
א"ו שהיה ידוע לכל עד זמנו ורק סמכו אקרא ובתקופת הגמ' שכבר היה מקובל דבר זה מפיו היה צריך לבאר שהיה לו הללמ"מ וסמכו אקרא
אבל בימינו ודאי שא"א לומר על כל דבר אפי' אם נמצא לו מקור בנביא שיש בזה הללמ"מ שהרי לנו לא ידוע על הללמ"מ כזאת וא"כ שוב יבוא כל נביא ויחדש
כן נראה לענ"ד

למה? אם יבוא אדם וירצה לחדש לנו ויאמר שהוא נביא, לא נשמע לו. אבל אם אמר נביא בעבר, ואנו יודעים שדבריו נשמעו. למה לומר שאינו הלכה כדי להקשות, עדיף לתרץ ולומר שלא בטלו את דבריו כי ידעו שזו הלכה ורק ממנו נשתכח. וגם לא ממש נשתכח שהרי נשאר רישומו בנביא אלא שלא נזכר בפירוש "הלכה".


אברהם העברי
הודעות: 134
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם לעת"ל יתחדשו זמנים נוספים של עליה לרגל? הרי אין נביא רשאי לחדש!

שליחה על ידי אברהם העברי » 24 ספטמבר 2019, 23:10

עוד-אחד כתב:
24 ספטמבר 2019, 23:07
למה? אם יבוא אדם וירצה לחדש לנו ויאמר שהוא נביא, לא נשמע לו. אבל אם אמר נביא בעבר, ואנו יודעים שדבריו נשמעו. למה לומר שאינו הלכה כדי להקשות,
גם בזמנינו לדעתך נביא יכול לחדש ולומר שזה הלכה?
א"ו דוו' אם בזמן החידוש ידעו כולם שזה הלכה זה מתקבל


עוד-אחד
הודעות: 77
הצטרף: 24 ספטמבר 2019, 18:59
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 17 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם לעת"ל יתחדשו זמנים נוספים של עליה לרגל? הרי אין נביא רשאי לחדש!

שליחה על ידי עוד-אחד » 25 ספטמבר 2019, 09:29

אברהם העברי כתב:
24 ספטמבר 2019, 23:10
עוד-אחד כתב:
24 ספטמבר 2019, 23:07
למה? אם יבוא אדם וירצה לחדש לנו ויאמר שהוא נביא, לא נשמע לו. אבל אם אמר נביא בעבר, ואנו יודעים שדבריו נשמעו. למה לומר שאינו הלכה כדי להקשות,
גם בזמנינו לדעתך נביא יכול לחדש ולומר שזה הלכה?
א"ו דוו' אם בזמן החידוש ידעו כולם שזה הלכה זה מתקבל
זה מה שאמרתי. אבל מה שמובא בנביא שאנו מכירים, אני אומר שאין לך וודאות שלא היה ידוע גם בזמנם שזו הלכה ורק אצלנו נשתכח. 
אמנם יש להעיר ממה שאמרו "מנצפך צופים אמרום" ותירצו "שכחום וחזרו ויסדום".
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח