כריתות ב:

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1267
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 601 פעמים
קיבל תודה: 420 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

כריתות ב:

שליחה על ידי אוריאל » 04 ספטמבר 2019, 00:59

כריתות ב: "תו הא דתנן ד' מחוסרי כפרה מניינא למה לי לאפוקי מדר' אליעזר בן יעקב דאמר ה' הוי דתניא ר' אליעזר בן יעקב אומר גר מחוסר כפרה עד שיזרק דם עליו אהכי תנא ד'".

ומבואר ברש"י, דלולי דתני מנינא, הוה אמינא דאע"ג דמשנה מנויים רק ארבעה מחוסרי כפרה, באמת יש חמישה, כשיטת ראב"י, ותנא ושייר. ולהכי תנא מנינא, לומר דדוקא אלו ולא עוד, דהיכא דיש מנינא לא אמרי' תנא ושייר.

ראשית יש להעיר, דהלא גם אם לא היה מנינא, מ"מ היכי הוה אמרי' דתנא ושייר, הא נהי דמצינו לשיטת ראב"י, הא אין דרך התנא לשייר אחד, ומאי שייר דהאי שייר. וצ"ל דהיינו מוצאים עוד משהו שאולי יש מקום לומר שהוא ממחוסרי כפרה ושייר לו ג"כ.

אולם יש להקשות, דלכאו' בלא מנינא נמי אין לומר דתנא ושייר, דהרי כתוב במשנה שם "ואלו הן מחוסרי כפרה", ואמרי' בקידושין טז: "מתיב רב עמרם ואלו מעניקים להם היוצא בשנים וביובל ובמיתת האדון ואמה העבריה בסימנים ואם איתא ניתני נמי מיתת אב וכי תימא תנא ושייר והא אלו קתני", וא"כ ממה שכתוב "אלו" בלבד נשמע דלא תני ושייר.


ayedavid
משתמש ותיק
הודעות: 200
הצטרף: 14 אפריל 2019, 22:27
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כריתות ב:

שליחה על ידי ayedavid » 04 ספטמבר 2019, 08:23

אולי שונה ה'אלו' בכריתות שלא בא רק לסכם ולמעט אלא בא להורות שאותם מחוסרי הכפרה שהוזכרו לעיל בפתיח - הרי אלו הן.. ועוד שבפתיח הוזכרו ארבעה אחרים ואולי המילה אלו נצרכת גם כדי להבדיל מהם.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח