העבט תעביטנו - לעבוט עבוטו

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
פרלמן משה
משתמש ותיק
הודעות: 638
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 192 פעמים
קיבל תודה: 107 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

העבט תעביטנו - לעבוט עבוטו

שליחה על ידי פרלמן משה » 10 ספטמבר 2019, 01:40

מה פירוש המילה? בפרשת כי תצא מתפרש דעבוט הוא משכון, ואילו בפרשת ראה מתפרש דהעבטה היינו הלואה.


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 808
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 336 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: העבט תעביטנו - לעבוט עבוטו

שליחה על ידי במבי » 10 ספטמבר 2019, 09:04

ומה תלמוד לומר: והעבט תעביטנו? שאם העני אינו רוצה להתפרנס משל אחרים וגם בוש ללוות, אומרים לו הבא משכון כדי שיניס דעתו ולא יבוש (שלחן ערוך הרב, הלואה א, על פי כתובות סז ב)

כאן


בבא קמא
הודעות: 140
הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 34 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: העבט תעביטנו - לעבוט עבוטו

שליחה על ידי בבא קמא » 10 ספטמבר 2019, 09:08

ברור שעבוט זה משכון, אלא שזה כבר נוסף גם לכינוי של הלוואה שבדרך כלל באה יחד עם לקיחת משכון.


אבר כיונה
הודעות: 25
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: העבט תעביטנו - לעבוט עבוטו

שליחה על ידי אבר כיונה » 10 ספטמבר 2019, 09:35

ראה ראב"ע (טו, ח): "והעבט תעביטנו - תתן לו משלך על עבוטו. והנה 'תעביטנו' - תקח עבוטו".
עבוט = משכון
העבטה = לקיחת המשכון = הלוואה


מ.א.ה.
הודעות: 25
הצטרף: 14 אוגוסט 2018, 23:05
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: העבט תעביטנו - לעבוט עבוטו

שליחה על ידי מ.א.ה. » 10 ספטמבר 2019, 21:30

פרלמן משה כתב:
10 ספטמבר 2019, 01:40
מתוך קובץ בית אהרן וישראל - קל''ג.pdf
מה פירוש המילה? בפרשת כי תצא מתפרש דעבוט הוא משכון, ואילו בפרשת ראה מתפרש דהעבטה היינו הלואה.

 
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


אבר כיונה
הודעות: 25
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: העבט תעביטנו - לעבוט עבוטו

שליחה על ידי אבר כיונה » 10 ספטמבר 2019, 22:17

לענ"ד הכותב לא הבין את כוונת הראב"ע.
'העבט תעביטנו' זה ביטוי אחד שא"א להפרידו ל'העבט' ו'תעביטנו', ופירושו ע"פ הראב"ע הוא: 'תתן לו משלך על עבוטו'. ואז הוא מסיים: 'והנה' - לפי זה יוצא ש - 'תעביטנו' הכוונה 'תיקח עבוטו'. וכו שהוא כתב כמה פס' לפני זה: 'כי זה שצויתיך שלא תגוש את אחיך אין צורך אם היו כל ישראל או רובם שומעים בקול השם אז לא יהיה בך אביון שהוא צריך להיותך מלוה אותו רק כלכם תעבטו גוים רבים והטעם תקחו עבוטו שהוא משכון בעבור ממון שתתן לו שהוא צריך אליו לסחור בו'.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח