לאה בכתה עד שנשרו ריסי עיניה - וכי פעם ראיתם שנושרים ריסים מרוב בכי?

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 892
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 353 פעמים
קיבל תודה: 247 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

לאה בכתה עד שנשרו ריסי עיניה - וכי פעם ראיתם שנושרים ריסים מרוב בכי?

שליחה על ידי במבי » 25 ספטמבר 2019, 09:35

על לאה נאמר ש"עיניה רכות" והמדרש מספר שבכתה הרבה לכן נשרו ריסי עיניה (ב"ב קכ"ג) וכי פעם ראיתם שנושרים ריסים מבכי?

נאמר על ר"ג - מעשה באשה אחת שכנתו של רבן גמליאל שמת בנה והיתה בוכה עליו בלילה, שמע רבן גמליאל קולה, ובכה כנגדה עד שנשרו ריסי עיניו, למחר הכירו בו תלמידו והוציאוה משכונתו (סנהדרין קד:)

וכותב רש"י במקום - ריסי עיניו - שער שבבבת העין היה נופל ונכפל על העין מרוב דמעות:

וא"כ משמע שמכובד הדמעות התכופפו ריסי עיני לאה ולא שנשרו כפשוטם וצריך לנקד "עד שנִשְרׂׂוׂ" בחיריק.

 


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 309
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 17 פעמים
קיבל תודה: 112 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאה בכתה עד שנשרו ריסי עיניה - וכי פעם ראיתם שנושרים ריסים מרוב בכי?

שליחה על ידי משה נפתלי » 25 ספטמבר 2019, 14:01

תָּנָא: (מומין אלו פוסלין בריסי העין) הַלּוּפְיָן (בעל ריסי עינים עבות) וְהַתּוּמְיָן (חסר ריסי עינים).
וְהָנֵי גַּבֵּי מוּמִין תָּנֵי לְהוּ? וְהָתְנַן: שֶׁנָּשְׁרוּ רִיסֵי עֵינָיו פָּסוּל מִפְּנֵי מַרְאִית הָעַיִן.
לָא קַשְׁיָא, הָא דְּאִשְׁתַּיּוּר גַּרְדֻּמֵּי, הָא דְּלָא אִשְׁתַּיּוּר גַּרְדֻּמֵּי. (פרק מומין אלו)


פרלמן משה
משתמש ותיק
הודעות: 657
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 194 פעמים
קיבל תודה: 111 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאה בכתה עד שנשרו ריסי עיניה - וכי פעם ראיתם שנושרים ריסים מרוב בכי?

שליחה על ידי פרלמן משה » 25 ספטמבר 2019, 14:29

הרב @במבי מודה שיש מום של נשירת ריסים, שאלתו היתה האם בכי גורם לכך,
ויפה הביא מלשון רש"י שיתכן פירושו מלשון שרי'ה, שהריסים נשרו במי הדמעות.


מיקי
הודעות: 33
הצטרף: 25 ספטמבר 2019, 00:27
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 15 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאה בכתה עד שנשרו ריסי עיניה - וכי פעם ראיתם שנושרים ריסים מרוב בכי?

שליחה על ידי מיקי » 25 ספטמבר 2019, 19:43

במבי כתב:
25 ספטמבר 2019, 09:35
וא"כ משמע שמכובד הדמעות התכופפו ריסי עיני לאה ולא שנשרו כפשוטם וצריך לנקד "עד שנִשְרׂׂוׂ" בחיריק.
פירוש נפלא ביותר.
רק נצטרך להסביר את המשך הפסוק שם "ורחל היתה יפת מראה" שמשמע שיש קשר,ולפי"ז אין בזה שום משמעות ליופי.
אמנם, לפירוש של רב בגמ' בב קכג שם שעיניה רכות פירושו "שמתנותיה ארוכות" (שזכתה למתנות כהונה ולויה שיצאו מחלציה ) רש"י שם אומר שלא קשור לכיעור או יופי
אמנם לפירוש הזה (שנשרו ריסי עיניה) צריך להיות קשר לעניין של יופי וכעור ובמעשה של רבן גמליאל ראו את זה רק למחרת ולא השפיע לכל החיים.


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 892
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 353 פעמים
קיבל תודה: 247 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאה בכתה עד שנשרו ריסי עיניה - וכי פעם ראיתם שנושרים ריסים מרוב בכי?

שליחה על ידי במבי » 25 ספטמבר 2019, 21:44

ראיתי במדרש "שכל טוב" שכותב מפורש "עד שנישרו" !

כאן

 


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 309
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 17 פעמים
קיבל תודה: 112 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאה בכתה עד שנשרו ריסי עיניה - וכי פעם ראיתם שנושרים ריסים מרוב בכי?

שליחה על ידי משה נפתלי » 25 ספטמבר 2019, 23:22

במבי כתב:
25 ספטמבר 2019, 21:44
"עד שנישרו" !
בנין נפעל של 'נשר', על דרך 'נִשְּׁלוּ', 'נִתְּרוּ' וכיו"ב.
 


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 472
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 270 פעמים
קיבל תודה: 118 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאה בכתה עד שנשרו ריסי עיניה - וכי פעם ראיתם שנושרים ריסים מרוב בכי?

שליחה על ידי מבין ענין » 26 ספטמבר 2019, 02:41

אפשר להסביר שנשרו מחמת ששפשפה עיניה להסיר הדמעות באופן תדירי, וזה שגרם לנשירתם.


ספר וסופר
הודעות: 88
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאה בכתה עד שנשרו ריסי עיניה - וכי פעם ראיתם שנושרים ריסים מרוב בכי?

שליחה על ידי ספר וסופר » 26 ספטמבר 2019, 10:34

במבי כתב:
25 ספטמבר 2019, 09:35
וא"כ משמע שמכובד הדמעות התכופפו ריסי עיני לאה ולא שנשרו כפשוטם וצריך לנקד "עד שנִשְרׂׂוׂ" בחיריק.

ההוכחה עצמה מרש"י נפלאה.
אולם לגבי ההצעה שלך לניקוד, אולי אני בור בלשון הקודש, אבל ממש לא הבנתי מה זה נישרו?


תורני
הודעות: 19
הצטרף: 31 מאי 2018, 22:00
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאה בכתה עד שנשרו ריסי עיניה - וכי פעם ראיתם שנושרים ריסים מרוב בכי?

שליחה על ידי תורני » 26 ספטמבר 2019, 11:47

יתכן שנישרו הכוונה מלשון שריה ולא מלשון נשירה, דהיינו כיון שעיניה היו מלאות בדמעות, שרו ריסיה במים וזה גורם לנפילתם כלפי מטה.


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 892
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 353 פעמים
קיבל תודה: 247 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאה בכתה עד שנשרו ריסי עיניה - וכי פעם ראיתם שנושרים ריסים מרוב בכי?

שליחה על ידי במבי » 26 ספטמבר 2019, 15:47

תורני כתב:
26 ספטמבר 2019, 11:47
יתכן שנישרו הכוונה מלשון שריה ולא מלשון נשירה, דהיינו כיון שעיניה היו מלאות בדמעות, שרו ריסיה במים וזה גורם לנפילתם כלפי מטה.

נכון, לזה התכוונתי.

אפשר אולי להסביר את הרש"י בסנהדרין שאומר כך על ר"ג מכיוון שלא יתכן שלאחר בכייה של לילה או שנים נופלים הריסים, ולכן הסביר כך, ואצל לאה, זה כמקובלנו מגן שרה.


חבלזון
הודעות: 49
הצטרף: 10 מאי 2018, 10:50
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 26 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאה בכתה עד שנשרו ריסי עיניה - וכי פעם ראיתם שנושרים ריסים מרוב בכי?

שליחה על ידי חבלזון » 26 ספטמבר 2019, 15:55

פירוש מעניין ביותר!
תוספות (בכורות מג:) ודאי לא מסכים עם זה... 
2019-09-26_155225.png
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


פותח הנושא
במבי
משתמש ותיק
הודעות: 892
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 353 פעמים
קיבל תודה: 247 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאה בכתה עד שנשרו ריסי עיניה - וכי פעם ראיתם שנושרים ריסים מרוב בכי?

שליחה על ידי במבי » 26 ספטמבר 2019, 16:01

חבלזון כתב:
26 ספטמבר 2019, 15:55
פירוש מעניין ביותר!
תוספות (בכורות מג:) ודאי לא מסכים עם זה... 
2019-09-26_155225.png
א"כ לגבי ר"ג יוצא שזה מחלוקת רש"י ותוס' !
 


לבי במערב
הודעות: 73
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאה בכתה עד שנשרו ריסי עיניה - וכי פעם ראיתם שנושרים ריסים מרוב בכי?

שליחה על ידי לבי במערב » 26 ספטמבר 2019, 17:55

ע"פ הפי' הנחמד הנ"ל, יובן ביותר מהו ל' "רכות" שנא' כאן. ודפח"ח.
מיקי כתב:
25 ספטמבר 2019, 19:43
 . . רק נצטרך להסביר את המשך הפסוק שם "ורחל היתה יפת מראה" שמשמע שיש קשר, ולפי"ז אין בזה שום משמעות ליופי . . אמנם לפירוש הזה (שנשרו ריסי עיניה) צריך להיות קשר לעניין של יופי וכעור ובמעשה של רבן גמליאל ראו את זה רק למחרת ולא השפיע לכל החיים.
ודאי שיש קשר ליופי.
ר"ג בכה לילה אחד, במילא הכירו בכך רק למחרת; לאה בכתה במשך שנים ארוכות (כולל התקופה בה יעקב אבינו ע"ה הגיע לבית לבן), ובודאי הי' זה ניכר (לכה"פ) באותן שנים.
'עיגולים שחורים' תחת העין - "קשורים" ליופי? כך גם בנדו"ד.


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 728
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 208 פעמים
קיבל תודה: 228 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאה בכתה עד שנשרו ריסי עיניה - וכי פעם ראיתם שנושרים ריסים מרוב בכי?

שליחה על ידי הכהן » 26 ספטמבר 2019, 21:27

השאלה בכותרת לא מובנת. כנראה שלא ראינו אף פעם מישהו שבכה כל כך הרבה...


לבי במערב
הודעות: 73
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאה בכתה עד שנשרו ריסי עיניה - וכי פעם ראיתם שנושרים ריסים מרוב בכי?

שליחה על ידי לבי במערב » 29 ספטמבר 2019, 08:27

הלא בתוס' דלעיל מפורש שכ"ה אף בבוכה לילה א' בלבד; וזה לא מן הנמנעות הוא אף בדורנו, ואעפ"כ - מקצה הארץ ועד קצה הארץ - לא ראינו הנהי' כדבר הזה או הנשמע כמוהו.


לבי במערב
הודעות: 73
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאה בכתה עד שנשרו ריסי עיניה - וכי פעם ראיתם שנושרים ריסים מרוב בכי?

שליחה על ידי לבי במערב » 02 אוקטובר 2019, 07:31

משה נפתלי כתב:
25 ספטמבר 2019, 23:22
בנין נפעל של 'נשר', על דרך 'נִשְּׁלוּ', 'נִתְּרוּ' וכיו"ב.
אבל לפי דרכנו אפ"ל שהוא מל' שרי'; ואע"פ שאין ראי' (ממש) לדבר, עכ"פ זכר לדבר מיהא איכא. ופשוט.
במבי כתב:
26 ספטמבר 2019, 15:47
 . . אפשר אולי להסביר את הרש"י בסנהדרין שאומר כך על ר"ג מכיוון שלא יתכן שלאחר בכייה של לילה או שנים נופלים הריסים, ולכן הסביר כך, ואצל לאה, זה כמקובלנו מגן שרה.
לא זכיתי להבין מה ראה לחלק ולהחזיק ב"מסורת" 'גן שרה'. ולפענ"ד מסתברא טפי דהוא מל' שרי'.


ספר וסופר
הודעות: 88
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאה בכתה עד שנשרו ריסי עיניה - וכי פעם ראיתם שנושרים ריסים מרוב בכי?

שליחה על ידי ספר וסופר » 02 אוקטובר 2019, 11:04

תורני כתב:
26 ספטמבר 2019, 11:47
יתכן שנישרו הכוונה מלשון שריה ולא מלשון נשירה, דהיינו כיון שעיניה היו מלאות בדמעות, שרו ריסיה במים וזה גורם לנפילתם כלפי מטה.

אם כדבריך, לכאורה העיקר חסר מן הספר, כי הלא השרייה היא רק סיבה לנפילתם כלפי מטה.


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 309
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 17 פעמים
קיבל תודה: 112 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאה בכתה עד שנשרו ריסי עיניה - וכי פעם ראיתם שנושרים ריסים מרוב בכי?

שליחה על ידי משה נפתלי » 02 אוקטובר 2019, 13:31

במבי כתב:
25 ספטמבר 2019, 09:35
על לאה נאמר ש"עיניה רכות" והמדרש מספר שבכתה הרבה לכן נשרו ריסי עיניה (ב"ב קכ"ג). וכי פעם ראיתם שנושרים ריסים מבכי?
מעשה באשה אחת שכנתו של רבן גמליאל שמת בנה והיתה בוכה עליו בלילה, שמע רבן גמליאל קולה, ובכה כנגדה עד שנשרו ריסי עיניו, למחר הכירו בו תלמידו והוציאוה משכונתו (סנהדרין קד:).
וכותב רש"י במקום: ריסי עיניו - שער שבבבת העין היה נופל ונכפל על העין מרוב דמעות:
משמע שמכובד הדמעות התכופפו ריסי עיני לאה ולא שנשרו כפשוטם, וצריך לנקד "עד שנִשְרוּ" בחיריק.
ולטעמך, כלום ראינו עין דומעת שאין ריסהּ נרטב?!
והנראה שבא לבאר, כי מלת 'נשרו' כאן אין משמעותה ניתקו ממקומם ונפלו, אלא נתכופפו.
כלומר:
שער שבבבת העין, שמטבעו הוא סמור, נתרכך מרוב בכי, ומתוך רכותו היה נופל ונכפל על העין.

 


לבי במערב
הודעות: 73
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לאה בכתה עד שנשרו ריסי עיניה - וכי פעם ראיתם שנושרים ריסים מרוב בכי?

שליחה על ידי לבי במערב » 03 אוקטובר 2019, 16:20

אין נוגע כאן (כ"כ) פירושה (וניקודה) המדויק דתי' "נשרו", כ"א לאפוקי מה"מסורת" המשונה ד'גן שרה' שריסי' ניתקו ונפלו ממש(!).
ומ"מ דפח"ח, ות"ח ת"ח.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח