בעניין אין מוקדם ומאוחר בתורה

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
תורה לשמה
הודעות: 27
הצטרף: 05 אוקטובר 2019, 21:41
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

בעניין אין מוקדם ומאוחר בתורה

שליחה על ידי תורה לשמה » 16 אוקטובר 2019, 12:45

בפרשת וילך [לא כד] נאמ' ''ויהי ככלות משה לכתוב את דברי התורה הזאת עד תומם'' ויצו משה את הלוים וכ''ו
והנה אם משה סיים לכתוב את התורה עד תומם איך פרש' האזינו ווזאת הברכה נכתב אחרי פסוקים אלה הרי כבר צוה את הלויים להניח את התורה השלימה בארון ורק אח''כ  כתוב פרש' האזינו ווזאת הברכה, ועוד בגמר' איתא למ''ד הפסוקים האחרונים בתורה נכתב ע''י יהושע לכאו' הרי משה כתב את כל התורה עד תומם [עיין רש''י כשנגמרה כולה נתנה לבני שבטו] הרי לכאו' זה כולל גם את הפסוקים האחרונים של התורה, וכותב הרמב''ן לענין וזאת הברכ, וע''כ אמר ר''א כי וזאת הברכה מוקדמת ומקומה למעלה וכ''ו, לכאור' זה מתאים לכלל שאין מוקדם ומאוחר בתורה ,
נמצא א''כ שהכלל של אין מוקדם ומאוחר בתורה אינו כלל לא מובן ומתרץ בכל מקום שיש סתירה במאורעות הדברים, אלא ע''כ כשמשה סידר וכתב את התורה הקדים במכוון ע''פ ה' מאורעות שהיו אחרי וכתב אותם לפני כמו הפסוק ויהי ככלות משה לכתוב את דברי התורה עד תומם וכ''ו שהיה מתאים להיות הפסוקי' האחרונים בתורה
אלא שהקדימם ע''פ ה' ודוקא הפסוק האחרון בתורה, העניין שמשה לא נכנס לא''י נבחר כפסוק האחרון של התורה


יחי
הודעות: 143
הצטרף: 20 פברואר 2018, 10:34
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בעניין אין מוקדם ומאוחר בתורה

שליחה על ידי יחי » 22 אוקטובר 2019, 08:05

דפחח.
בתמצות, אין מוקדם וכו' רצה לומר שהתורה נכתבה ועברה עריכה סופית בסוף ארבעים בערבות מואב )ולחד מד היה תוספת בסוף חיי יהושע ואכמל), ולא שכל מילה נכתבה בזמן ההתרחשות. ולכן יש התייחסות שאינה מתאימה למקומה ממש כמו על כן לא יאכלו את גיד הנשה לשיטות מסויימות.
אבל כמובן שהעריכה היא הגיונית. ולא תהא תורתנו כשיחתם.


ספר וסופר
הודעות: 179
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 70 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בעניין אין מוקדם ומאוחר בתורה

שליחה על ידי ספר וסופר » 22 אוקטובר 2019, 09:36

הדברים ברורים ופשוטים לכל בר דעת.
אלא שצריך להכיר באמת את הכללים איך ולמה השתנו סדרי התורה מסדרם המקורי, כי אע"פ שהכל על פי הגיון, לכאורה יש בהגיון הזה הרבה כללים.

ואכתוב ידיעה נכבדה מאוד בזה, שלמדתי מתוך דברי הגר"א.
כמבואר בגיד הנשה, כאשר התורה עסוקה בנושא היא מסיימת אותו עד תומו, ולכן היא לפעמים תכלול בו דברים שבסדר הכרונולוגי שייכים להמשך.
אמנם המתחדש מדברי הגר"א, שאין כאן רק שאלה של סדר נכון, אלא יש כאן נקודה מהותית עמוקה יותר.
והמשל בזה, הוא כמו מי שיכתוב ספר על שושלת מסוימת. ובפרק הראשון יכתוב על ראש המשפחה, ובשני על בנו הבכור וכן הלאה. ומכיון שהבן נולד בחיי אביו, הרי שבפרק א' יהיה כתוב - בשנה פלונית וכו' נולד בנו בכורו וכו'. ולאחר מכן ימשיך הכותב לעסוק בענייני האבא, במשך כל שנותיו שנותרו לו עד מותו. ועדיין פרק ב' יתחיל מאותה שנה שהוזכרה באמצע פרק א'.

וזאת אומרת, שאין כאן רק שאלה של סדר נכון, אלא יש כאן במידה מסוימת שני סיפורים, כי בתחילה עסוקים בחיי האבא, ולאבא נולד בן. ולאחר מכן עסוקים בסיפור אחר לגמרי, בבן, והבן נולד. והוא הטעם שהרבה פעמים נכתבים פרטים מסוימים בפעם א' שאינם כתובים בפעם ב' שהדבר נכתב, כי כאשר עסוקים בחיי האב יש פרטים שונים שהם חלק מהסיפור שאינם חלק מהסיפור לגבי הבן, וכן להיפך. ופשוט.

ואע"פ שכמובן לא כל המקרים של אין מוקדם וכו' מתפרשים כך, אמנם הרבה דברים כן תלויים בביאור זה.
ולדוגמא: בפרשתנו, פרשה א' של ששת ימי בראשית מסתיימת בשבת, ופרשה ב' חוזרת ליום ו', ושם מופיעים פרטים חדשים על בריאת האדם. והיינו שהפרשה הראשונה עסוקה בבריאה מצד הבורא, כיצד הבורא ברא את עולמו והדבר הזה נגמר בשבת. ואח"כ הפרשה השניה פונה לעסוק באדם ובעולם עצמם, 'זה ספר תולדות אדם', ושם יש כללים אחרים של עיקר וטפל שמנחים את הסיפור.
כך צריך לומר גם על המעבר מסוף פרשת בראשית לתחילת פרשת נח, שיש שם כאילו חזרה על הרצון להביא מבול בשתי ניסוחים שונים.
כמו כן במעבר מחומש שמות לחומש ויקרא, שהפרשה האחרונה בחומש שמות, מדברת על התאריך של אחד בניסן שנה שניה, שזה הסיום של חומש הגאולה שסופו בבניית המשכן והקמתו. ובפרשת צו מתחילים משבעת ימי המילואים, שהם שבוע קודם לכן, מצד עבודת הקורבנות והשארת השכינה על המשכן, שזהו חלק מעיסוקו של חומש ויקרא.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח