דרשה אצל אנשים שאינם שומרים תו"מ

דודע

משתמש רגיל
הוזמנתי (באופן שאין לי אפשרות להתחמק) לדרוש בשבת הקרובה אצל בשבת חתן של משפחה שאינה שומרת תו"מ
מה דעת רבותינו - על מה לדבר לפניהם?
ואם יש רעיונות מהפרשה שלנו אשמח
 

דודע

משתמש רגיל
פותח הנושא
יאיר אמר:
כדאי לדרוש על 'למה בא המבול' וכדומה..
לא ניראלי שכדאי לדבר על זה...זה יישמע כאילו אני מאשים אותם (לא שזה לא באשמתם...אבל עדיין) זה הזדמנות לקרב
השאלה היא על מה לדבר ולעורר...מידות? מצוות? אולי שניהם או סתם רעיון מוסרי ?
 

כרם

משתמש ותיק
לענ"ד צריך לדבר על "אתה בחרתנו מכל העמים", שידעו גם הרחוקים מהנהגת שמירת תורה ומצוות שעם ישראל הוא העם הנבחר ולא יתערבו בגויים. זה האידישקיייט ששייך גם אצלם והם זקוקים לו מאד.
 

סופר

משתמש ותיק
דודע אמר:
הוזמנתי (באופן שאין לי אפשרות להתחמק) לדרוש בשבת הקרובה אצל בשבת חתן של משפחה שאינה שומרת תו"מ
מה דעת רבותינו - על מה לדבר לפניהם?
ואם יש רעיונות מהפרשה שלנו אשמח

זכות גדולה נפלה בחלקך, שניתן לך האפשרות להטעים את טעם התורה והמצוות לאחינו הרחוקים.
כיון שהחיים והמוות ביד הלשון, והכמה דקות האלו שיש לך תוכל להחיות העצמות היבישות, ומאידך אם תעשה זאת לא נכון ח"ו יש מצב שהעצמות ימותו לגמרי, ע"כ לדעתי כדאי שתתייעץ עם הממומחים שמתעסקים באחינו הרחוקים שצמאים לשמוע את דבר ה'.
 
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
דודע אמר:
יאיר אמר:
כדאי לדרוש על 'למה בא המבול' וכדומה..
לא ניראלי שכדאי לדבר על זה...זה יישמע כאילו אני מאשים אותם (לא שזה לא באשמתם...אבל עדיין) זה הזדמנות לקרב
השאלה היא על מה לדבר ולעורר...מידות? מצוות? אולי שניהם או סתם רעיון מוסרי ?

זה תלוי באיזה סוג אנשים מדובר. יש הרבה סוגים של יהודים שאינם עדיין שומרים תו"מ, ולכל סוג צריך להתאים נושא שמתאים לו.
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
במאמר המוסגר - ענייני מידות שהוזכרו בפרשה בדרך צחות:
- למה נח לא הרחיב את התיבה כדי שלא יהיה צפוף לחיות, התשובה היא שכשהשכנים שלך חיות וזבל אי אפשר להרחיב...
- למה היתה לתיבת נח קומה לזבל הרי היה חלון... (והתירוץ מיניה וביה)
 

יאיר

משתמש ותיק
דודע אמר:
יאיר אמר:
כדאי לדרוש על 'למה בא המבול' וכדומה..
לא ניראלי שכדאי לדבר על זה...זה יישמע כאילו אני מאשים אותם (לא שזה לא באשמתם...אבל עדיין) זה הזדמנות לקרב
השאלה היא על מה לדבר ולעורר...מידות? מצוות? אולי שניהם או סתם רעיון מוסרי ?
הוא מה שאמרתי. זו הזדמנות לחזק ואכן צריך לדעת איך לעשות זאת אך נ"ל ודאי שכדי שיהודי יתחזק עליו לדעת חומרת העבירות וכמ"ש המסילת ישרים:

"אך ההערה לכל ההמון, הנה הוא בענין השכר ועונש עצמם בראות עומק הדין עד היכן מגיע, אשר באמת ראוי להזדעזע ולהתחרד תמיד, כי מי יעמוד ביום הדין ומי יצדק לפני בוראו באשר השקפתו מדקדקת על כל דבר קטן או גדול. וכן אמרו רבותינו ז"ל (חגיגה ה, ב): ומגיד לאדם מה שיחו (עמוס ד, יג), אפילו שיחה קלה שבין איש לאשתו, מגידים לו לאדם בשעת הדין."
 

דודע

משתמש רגיל
פותח הנושא
יאיר אמר:
דודע אמר:
יאיר אמר:
כדאי לדרוש על 'למה בא המבול' וכדומה..
לא ניראלי שכדאי לדבר על זה...זה יישמע כאילו אני מאשים אותם (לא שזה לא באשמתם...אבל עדיין) זה הזדמנות לקרב
השאלה היא על מה לדבר ולעורר...מידות? מצוות? אולי שניהם או סתם רעיון מוסרי ?
הוא מה שאמרתי. זו הזדמנות לחזק ואכן צריך לדעת איך לעשות זאת אך נ"ל ודאי שכדי שיהודי יתחזק עליו לדעת חומרת העבירות וכמ"ש המסילת ישרים:

"אך ההערה לכל ההמון, הנה הוא בענין השכר ועונש עצמם בראות עומק הדין עד היכן מגיע, אשר באמת ראוי להזדעזע ולהתחרד תמיד, כי מי יעמוד ביום הדין ומי יצדק לפני בוראו באשר השקפתו מדקדקת על כל דבר קטן או גדול. וכן אמרו רבותינו ז"ל (חגיגה ה, ב): ומגיד לאדם מה שיחו (עמוס ד, יג), אפילו שיחה קלה שבין איש לאשתו, מגידים לו לאדם בשעת הדין."
נ"ל שכבודו לא התחכך יותר מידי עם אנשים שאינם אנ"ש... דברים כאלו של ענייני עומק הדין לא מעניינים אותם וממש לא מקרבים אותם אלא להפך..
 
 

חכם באשי

משתמש ותיק
דודע אמר:
הוזמנתי (באופן שאין לי אפשרות להתחמק) לדרוש בשבת הקרובה אצל בשבת חתן של משפחה שאינה שומרת תו"מ
מה דעת רבותינו - על מה לדבר לפניהם?
ואם יש רעיונות מהפרשה שלנו אשמח

אם אתה שואל מה דעת רבותינו, עיין נא https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=24&t=2379
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
חכם באשי אמר:
דודע אמר:
הוזמנתי (באופן שאין לי אפשרות להתחמק) לדרוש בשבת הקרובה אצל בשבת חתן של משפחה שאינה שומרת תו"מ
מה דעת רבותינו - על מה לדבר לפניהם?
ואם יש רעיונות מהפרשה שלנו אשמח

אם אתה שואל מה דעת רבותינו, עיין נא https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=24&t=2379

המאמר שם יש בו כמה שקרים כמו שכבר העירו בהמשך שם
בהקשר לחפץ חיים כמו שהעירו שם שוודאי דיבר ולא כפי שמופיע שם
בהקשר לחזון איש ידוע שלצורך קירוב וחיזוק הדת התיר לדבר בפני נשים [ואמר על זה איזהו חסיד שוטה וכו']
בהקשר להרב שך הציטטות שמופיעות שמה הם לא מדברי הרב שך


לצורך קירוב הנהיגו רבותינו התר בזה [לא נראה לי זה המקרה פה אבל אני מדבר על העקרון ]

וכן כל מש"כ שם לאסור מורים בסמינרים שזה איסור גמור
זהו התרסה נגד הנהגת גדולי התורה בשבעים שנה האחרונים
שהיה מורים בסמינרים כידוע ולא מיחו בהם
ומהם גדולי תורה שאין חשודים שיעשו דבר שאין רוח חכמים נוחה מהם
[אמנם יתכן שברמה העקרונית יש מקום לתקן ולהפסיק עם הנהגה זו
אבל לא באופן זה של התרסה ומרידה]
 

יאיר

משתמש ותיק
דודע אמר:
יאיר אמר:
דודע אמר:
לא ניראלי שכדאי לדבר על זה...זה יישמע כאילו אני מאשים אותם (לא שזה לא באשמתם...אבל עדיין) זה הזדמנות לקרב
השאלה היא על מה לדבר ולעורר...מידות? מצוות? אולי שניהם או סתם רעיון מוסרי ?
הוא מה שאמרתי. זו הזדמנות לחזק ואכן צריך לדעת איך לעשות זאת אך נ"ל ודאי שכדי שיהודי יתחזק עליו לדעת חומרת העבירות וכמ"ש המסילת ישרים:

"אך ההערה לכל ההמון, הנה הוא בענין השכר ועונש עצמם בראות עומק הדין עד היכן מגיע, אשר באמת ראוי להזדעזע ולהתחרד תמיד, כי מי יעמוד ביום הדין ומי יצדק לפני בוראו באשר השקפתו מדקדקת על כל דבר קטן או גדול. וכן אמרו רבותינו ז"ל (חגיגה ה, ב): ומגיד לאדם מה שיחו (עמוס ד, יג), אפילו שיחה קלה שבין איש לאשתו, מגידים לו לאדם בשעת הדין."
נ"ל שכבודו לא התחכך יותר מידי עם אנשים שאינם אנ"ש... דברים כאלו של ענייני עומק הדין לא מעניינים אותם וממש לא מקרבים אותם אלא להפך..
אם מדובר במסורתיים או מאמינים למחצה לשליש ולרביע זה אמור לעניין אותם (לפחות קצת)
ואם מדובר בכופרים אז שום דבר לא מעניין אותם עד שתוכיח...
 
 

דודע

משתמש רגיל
פותח הנושא
יאיר אמר:
אם מדובר במסורתיים או מאמינים למחצה לשליש ולרביע זה אמור לעניין אותם (לפחות קצת)
תתפלא אבל כיום גם אותם זה לא מעניין...
 

ayedavid

משתמש ותיק
לדעתי עדיף שיהיה חיובי

מעלת לימוד תורה , תוך הדגשה שגם שיעור של חצי שעה בשבוע או רבע שעה ביום נחשב, ומשנה את כל המהות של היהודי

חשיבות ומעלת תפילין, עם הבהרה בסוף שלמי שקשה אפשר גם בחמש דקות

חשיבות ומעלת תפילה, שמחברת יהודי לבורא עולם, ואשרי מי שזוכה להופיע בבית כנסת בכל יום


לבחור אחד מאלה או משהו בסגנון, ולתבל בסיפורים יפים
 

דודע

משתמש רגיל
פותח הנושא
ayedavid אמר:
לדעתי עדיף שיהיה חיובי

מעלת לימוד תורה , תוך הדגשה שגם שיעור של חצי שעה בשבוע או רבע שעה ביום נחשב, ומשנה את כל המהות של היהודי

חשיבות ומעלת תפילין, עם הבהרה בסוף שלמי שקשה אפשר גם בחמש דקות

חשיבות ומעלת תפילה, שמחברת יהודי לבורא עולם, ואשרי מי שזוכה להופיע בבית כנסת בכל יום


לבחור אחד מאלה או משהו בסגנון, ולתבל בסיפורים יפים
איך מכניסים את זה בתוך דרשת שבת חתן?? (ולא לשכוח שצריך שלא יראה מפורש 'הדתה' - כלומר צריך להכניס את זה מהדלת האחורית)
 
 

ayedavid

משתמש ותיק
בחתונה , תורה:
איש ואישה שזכו שכינה ביניהם, חשיבות שלום בית, ושכמה חשוב שבני הזוג ידברו בנחת ובלשון נקייה (סיפור על דיבור בנחת), וששמעת פעם שהסגולה הטובה ביותר לשלום בית ולשכינה בבית היא שהבעל ילמד כמה דקות תורה ביום, שהתורה מעדנת את האדם ומכניסה קדושה הביתה (סיפור על התורה), וזו המתנה הגדולה שהאיש יכול לתת לאשתו וכו', ושוב לחזור על חשיבות דיבור בנחת ושלווה..

בר מצווה- בתפילין:
שזה חלק משמעותי בכניסה לעול מצוות, מה זה תפילין, כמה מצוות עשה, מעלת התפילין בזוהר, סיפור או שני סיפורים על קדושת התפילין, ואולי בסוף להוסיף ולומר שברית מילה, טהרת המשפחה (אם הם מסורתיים אולי לומר שבת) ותפילין אלו ג' מצוות מיוחדות וכו' ולכן הרבה אנשים שרחוקים מתורה ומצוות לא מוותרים עליהן. וששמעת פעם מאיזה רב שמי שלא יכול שיניח 5 דקות.. לא לבקש מהם במפורש להניח תפילין.. ותסיים עם חתן הבר מצווה שזכה למתנה יקרה.
 

אסף

משתמש ותיק
חטאי דור המבול ודור הפלגה הם חטאים כלליים כנגד האנושות - שבירת האפשרות לקיום חיים משותפים בעולם מלא חמס וגזל וג"ע, וכריתת הקשר בין העולם הפיזי המוחשי לבין המציאות הרוחנית העומדת ומקיימת את העולם בכל רגע.
נושאים אלו ניתנים להסברה בצורה שמעוררת הזדהות אנושית כנגדם שאינה מגיעה ממקום שמחייב אותם כעת לשמור תו"מ, ולכן דווקא פרשה זו מתאימה מאד לשיח אודות טוב ורע של אלו שלא גדלו בעולם התורה והמצוות.
ככל הנראה כרגע הנידון של שמירת תו"מ אינו עומד על הפרק אצל חילוני מצוי, ועלינו לקדש את שמו ית' בפרסום אמונתו בעולם כלשון הרמב"ם. אשר על כן ראוי ומתאים לעורר בתוכם זיק של קשר ושייכות ליושר ולהגינות המוחלטת המתגלה אך ורק בתורת ישראל ובהנהגת ההשגחה של הקב"ה בעולם, ומתוך כך ישמעו רחוקים ויבואו מעצמם ויתרבה כבוד שמים.
 

הדרך סלולה

משתמש ותיק
קירוב זה סוגיא קשה, איך, מה וכמה

מעשה בנכרי אחד שבא לפני שמאי. אמר לו: גיירני על מנת שתלמדני כל התורה כולה כשאני עומד על רגל אחת! דחפו באמת הבנין שבידו. בא לפני הלל, גייריה. אמר לו: דעלך סני לחברך לא תעביד. זו היא כל התורה כולה ואידך פירושה הוא זיל גמור:
תרגום - אמר לו הלל לנכרי. ששנוא עליך – לחברך לא תעשה. זה כל התורה כולה והשאר הוא פירוש של המימרא הזו – לך למד אותה.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
דודע אמר:
הוזמנתי (באופן שאין לי אפשרות להתחמק) לדרוש בשבת הקרובה אצל בשבת חתן של משפחה שאינה שומרת תו"מ
מה דעת רבותינו - על מה לדבר לפניהם?
הערה: אכן כבר עברה השבת (לפני שנה) והשואל דרש מה שדרש, (אם הוא עדיין כותב בפורום נשמח לשמוע מה היה לבסוף), אמנם יש לי שאלה כללית לכל מקרה כגון זה:
האם מותר לומר דברי תורה בפני נשים שאינם לבושים בצניעות, ומגולות שיער?
אולי צריכים לדבר הדברים בלי לצטט פסוקים ודברי חז"ל.
 

יהושע

משתמש ותיק
צריך עיון איך אפשר לומר דברי תורה לחילונים שלא ברכו ברכת התורה
 

בן ראם

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
האם מותר לומר דברי תורה בפני נשים שאינם לבושים בצניעות, ומגולות שיער?
אולי צריכים לדבר הדברים בלי לצטט פסוקים ודברי חז"ל.
בהיותי עוסק בעניינים אלו, שמעתי מאחד מוותיקי המקרבים בארץ, שפעם באה אליו לשיעורים אשה שניכר שבכוונה לא התלבשה בצניעות, כהתרסה. ובא לשאול אתת מרן הרב שך זיע"א מה לעשות. וענה לו בזו הלשון- "קוק נישט". ותמה- שוב- אבל מה עושים? ושוב חזר מרן- "קוק נישט". וכשהתעקש לשאול פשר הדבר, הסביר במתק לשונו שהרי כל מה שהאשה הזו רוצה זה שתעיר לה הערה קטנטנה, כדי שיהיה לה תירוץ למה היא לא מגיעה לשמוע תורה, וממילא למה הדתיים חשוכים וכו וכו', אתה- אל תספק לה את התירוץ הזה. וכן עשה. וב"ה יש לאשה זו נכדים שתולים בבית ה'. אך כמובן שכל המצוי בעולם הקירוב יודע שאין להקיש ממקרה למקרה.
ומת"ח גדול המצוי בעולם הקירוב שמעתי פעם לחלק בין היכא שבאים אליהם ובין היכא שהם באים אלינו- אך שוב צריך תלמוד למעשה.
 

אברך

משתמש ותיק
בן ראם אמר:
יושב אוהלים אמר:
האם מותר לומר דברי תורה בפני נשים שאינם לבושים בצניעות, ומגולות שיער?
אולי צריכים לדבר הדברים בלי לצטט פסוקים ודברי חז"ל.
בהיותי עוסק בעניינים אלו, שמעתי מאחד מוותיקי המקרבים בארץ, שפעם באה אליו לשיעורים אשה שניכר שבכוונה לא התלבשה בצניעות, כהתרסה. ובא לשאול אתת מרן הרב שך זיע"א מה לעשות. וענה לו בזו הלשון- "קוק נישט". ותמה- שוב- אבל מה עושים? ושוב חזר מרן- "קוק נישט". וכשהתעקש לשאול פשר הדבר, הסביר במתק לשונו שהרי כל מה שהאשה הזו רוצה זה שתעיר לה הערה קטנטנה, כדי שיהיה לה תירוץ למה היא לא מגיעה לשמוע תורה, וממילא למה הדתיים חשוכים וכו וכו', אתה- אל תספק לה את התירוץ הזה. וכן עשה. וב"ה יש לאשה זו נכדים שתולים בבית ה'. אך כמובן שכל המצוי בעולם הקירוב יודע שאין להקיש ממקרה למקרה.
ומת"ח גדול המצוי בעולם הקירוב שמעתי פעם לחלק בין היכא שבאים אליהם ובין היכא שהם באים אלינו- אך שוב צריך תלמוד למעשה.
לתועלת אלו שאינם מבינים אידיש (ועלולים לחשוב שהרב שך אמר לשואל משהו בקשר לרב קוק זצ"ל), התרגום הוא: קוק נישט - אל תִרְאֶה (=אל תסתכל).
 
 

יצחק ב

משתמש ותיק
אולי תדבר על מייסד האומה בפרט והמייסד של רוב הדתות בכלל, מה היה כוחו?
אהבת ה' על עומקה, על עוצמתה, על התמסרות מוחלטת של האדם לאלוקיו,לערכיו,לאמונתו, עד כדי מוכנות להקריב את הכל, את משפחתו,(לך לך) את בנו היחיד,
אני גם חושב שכדאי שתתיעץ עם עם אנשים שמתעסקים בזה אבל אם אין לך אפשרות נראה לי שזה כיוון טוב.
בהצלחה
 
חלק עליון תַחתִית