מדוע נענש אדם הראשון בעונשו

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
בן ברוך
הודעות: 6
הצטרף: 28 אוקטובר 2019, 11:29
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

מדוע נענש אדם הראשון בעונשו

שליחה על ידי בן ברוך » 31 אוקטובר 2019, 15:53

מדוע העניש הקב"ה את אדם הראשון בזיעת אפך תאכל לחם
הרי לכאורה זה מחליש את כח התורה בעולם.
שהרי האדם העוסק לפרנסתו אין עליו שום תביעה מדוע עשית כך שהרי זהו רצונו של הקב"ה 
א"כ כח התורה בעולם נחלש רק בגלל קללה זו
אשמח לשמוע את דעתכם בענין


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 864
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 296 פעמים
קיבל תודה: 245 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע נענש אדם הראשון בעונשו

שליחה על ידי יעקב שלם » 31 אוקטובר 2019, 16:59

אפשר לשאול את שאלתך באופן רחב יותר
למה בכלל צריך לישון כך שליש מהחיים הולך לאיבוד?

הכיוון שאדם הראשון לא נענש!
ניתנה לו עבודה נמוכה יותר של תיקון

לעבוד את הקב"ה מתוך חושך וכו

ידוע שרמח"ל הרחיב בזה יבואו הבקיאים ויצטטו


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1852
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 179 פעמים
קיבל תודה: 630 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע נענש אדם הראשון בעונשו

שליחה על ידי מבקש אמת » 31 אוקטובר 2019, 18:20

בן ברוך כתב:
31 אוקטובר 2019, 15:53
מדוע העניש הקב"ה את אדם הראשון בזיעת אפך תאכל לחם
הרי לכאורה זה מחליש את כח התורה בעולם.
שהרי האדם העוסק לפרנסתו אין עליו שום תביעה מדוע עשית כך שהרי זהו רצונו של הקב"ה 
א"כ כח התורה בעולם נחלש רק בגלל קללה זו
אשמח לשמוע את דעתכם בענין

כפי שכתבו הרמח"ל מרחיב בענין בכללותו, יעויין בדעת תבונות סי' קכו ואילך. 

אך עצם השאלה לא נהירה לי דיה. האם כוונת השאלה למה הקב"ה מיעט את כח התורה מאחר ותכלית הבריאה היא ללמוד תורה? או למה זה עונש לאדם הראשון?


פותח הנושא
בן ברוך
הודעות: 6
הצטרף: 28 אוקטובר 2019, 11:29
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע נענש אדם הראשון בעונשו

שליחה על ידי בן ברוך » 31 אוקטובר 2019, 21:30

מבקש אמת כתב:
31 אוקטובר 2019, 18:20
 
בן ברוך כתב:
31 אוקטובר 2019, 15:53
 

האם כוונת השאלה למה הקב"ה מיעט את כח התורה מאחר ותכלית הבריאה היא ללמוד תורה? 

בדיוק כך!


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1852
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 179 פעמים
קיבל תודה: 630 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע נענש אדם הראשון בעונשו

שליחה על ידי מבקש אמת » 31 אוקטובר 2019, 22:48

בן ברוך כתב:
31 אוקטובר 2019, 21:30
מבקש אמת כתב:
31 אוקטובר 2019, 18:20
 
בן ברוך כתב:
31 אוקטובר 2019, 15:53
 

האם כוונת השאלה למה הקב"ה מיעט את כח התורה מאחר ותכלית הבריאה היא ללמוד תורה? 

בדיוק כך!

אני תמה על הנחה זו. מהיכ"ת שתכלית הבריאה היא ללמוד תורה?
(זה גם לא נראה לי הגיוני, מאחר ואחוז הזמן המוקדש בכל הבריאה ללימוד תורה הוא אפסי).

למיטב הבנתי תכלית הבריאה היא להתקרב להקב"ה ע"י עשיית רצונו. תכלית זו יכולה להיות מושגת בהרבה דרכים ואופנים שונים, וע"י כל אדם בעולם, וכלשון הרמב"ם "כל איש מבאי העולם".


חזק
הודעות: 15
הצטרף: 26 יוני 2019, 23:46
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע נענש אדם הראשון בעונשו

שליחה על ידי חזק » 31 אוקטובר 2019, 22:53

מבקש אמת כתב:
31 אוקטובר 2019, 22:48
בן ברוך כתב:
31 אוקטובר 2019, 21:30
מבקש אמת כתב:
31 אוקטובר 2019, 18:20
 


האם כוונת השאלה למה הקב"ה מיעט את כח התורה מאחר ותכלית הבריאה היא ללמוד תורה? 

בדיוק כך!

אני תמה על הנחה זו. מהיכ"ת שתכלית הבריאה היא ללמוד תורה?
(זה גם לא נראה לי הגיוני, מאחר ואחוז הזמן המוקדש בכל הבריאה ללימוד תורה הוא אפסי).

למיטב הבנתי תכלית הבריאה היא להתקרב להקב"ה ע"י עשיית רצונו. תכלית זו יכולה להיות מושגת בהרבה דרכים ואופנים שונים, וע"י כל אדם בעולם, וכלשון הרמב"ם "כל איש מבאי העולם".

עולם הזה הוא פרוזדור לעולם הבא שהוא התכלית. ומבואר בחז"ל שעולם הבא כל העינוגים הם העסק בדברי תורה

שפת אמת תרל"ד
במדרש ואהי' אמון כו' אומן הביט בתורה וברא העולם. וודאי הי' יכול הקב"ה לברוא העולם בלי התורה. אך כי כל הבריאה לטובת הנבראים. ולזאת הי' הבריאה באופן שיוכל האדם ללמוד עבודת הש"י מכל דבר. וז"ש הביט בתורה וברא. פי' שבכל דבר מהבריאה יש בו ענין התורה ללמוד איזה הנהגה או סוד. וזה שהתורה מתגאה עצמה שידע האדם שעיקר הכל התורה שהרי כל הבריאה הי' ע"פ התורה מכלל שהיא עיקר טובת האדם כנ"ל:

בירושלמי (פאה פרק א הלכה א) רבי ברכיה ורבי חיא דכפר תחומין חד אומר כל העולם אינו שוה לדבר אחד מדברי תורה וחד אומר אפילו כל מצותיו אינם שוים לדבר אחד מדברי תורה עד כאן. וביאור ענין זה כמו שהתבאר, כי המצות הם על ידי הגוף האדם והתורה היא שכלית לגמרי, שעל זה אמר הכתוב כי נר מצוה ותורה אור כמו שבארנו בהקדמת מסכת אבות[=בספרו דרך החיים]. ולפיכך בודאי כל העולם אינו שוה לדבר אחד מדברי תורה שהרי העולם הזה הוא גשמי והתורה היא שכלית, ואף המצות יש להם התיחסות אל הגוף כי המצוה נעשית על ידי גוף האדם ומפני כך כל המצות אינם שוים לדבר אחד מדברי תורה: מהר"ל.

"תלתא דרגין אינון מתקשרין דא בדא: קודשא-בריך-הוא, אורייתא וישראל" (זהר ויקרא ע"ב).


ayedavid
משתמש ותיק
הודעות: 272
הצטרף: 14 אפריל 2019, 22:27
נתן תודה: 93 פעמים
קיבל תודה: 60 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע נענש אדם הראשון בעונשו

שליחה על ידי ayedavid » 31 אוקטובר 2019, 23:13

נראה לי שלא נכון למדוד את כמות העוסקים בעניין כראיה לתכלית, איך שלא יהיה רוב האנשים בעולם עוסקים בהבל, מתכלים ומתים. היחידים, עובדי ה', בקדושתם יתעלו ויעלו את הבריאה כולה

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח