הערות בפרשת נח

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
מלמד להועיל
משתמש ותיק
הודעות: 545
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 270 פעמים
קיבל תודה: 174 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

הערות בפרשת נח

שליחה על ידי מלמד להועיל » 02 נובמבר 2019, 20:39

1. כתוב שלאדם הראשון היה אסור לאכול בשר ולנח הוא הותר, וקשה שהרי כתוב שהיו מלאכי השרת צולין לו בשר, רואים שהיה אדם אוכל בשר. וחשבתי לפי מה שכתב הרמב"ן בבראשית שהסיבה שאסור לאדם לאכול בשר זה בגלל שגם לחיות יש בחירה קצת בדברים המסוכנים להם ובאכלם, נמצא שיש להם איזו מעלה, ולכן אסור לאכול, משא"כ נח שהיה זה שהציל אותם לכן הותר לו
לפי זה אולי יש מקום לומר שכל זה אחרי שחטא אדם הראשון ועירב בעצמו רע וטוב ומאז יש לו את הבחירה, בזה הוא דומה לבעלי חיים ולכן היה אסור לו לאכול בשר, אבל קודם שחטא לא היה לו כל כך את הענין של הבחירה כי הרע לא היה מעורב בו והיה בדרגה יותר גבוהה מבעלי החיים והיה מותר לו לאכול בשר
אבל מצד סדר הפסוקים לא כל כך משמע כן כי בתורה איסור האכילה של בשר לאדם נמצא לפני הסיפור עם חטא עץ הדעת

2. יש להסתפק אם היה אסור לאדם הראשון לאכול דגים, אם נאמר שהיה אסור צריך להבין למה הותר לנח והרי אותם נח לא הציל כי הדגים לא היו בתיבה, ולפי הרמב"ן הנ"ל זה היה סיבת ההיתר לנח [שמעתי הערה זו]

3. כתוב ברש"י על המילים קץ כל בשר שבשעה שיש אנדרלמוסיה אין הבחנה בין רעים לטובים, ולפי זה מה שנח ניצול זה לא בגלל צדקו אלא בגלל שהיה מוצא חן בעיני ה', וכמו שכתב האור החיים [ובדרך אגב, שמעתי בשבת באיזו דרשה שכתוב בספר חרדים שהמצוה שגורמת לאדם למצו חן בעיני ה' שעליה התכוון האור החיים זה שאדם לא כועס, וזה היה הענין של נח]. ולפי זה לכאורה קשה מה שכתוב שאברהם לא ביקש על פחות מעשרה בגלל שראה אצל נח שהיה פחות מעשרה ולא ביקש, ולפי זה הרי נמצא שהיו עוד טובים שלא חטאו, אז למה לא ביקש עליהם נח
ואולי היו כאלו שלא חטאו, אבל כדי להגן על כל הדור צריך ממש צדיקים וזה לא היו

 


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 823
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 280 פעמים
קיבל תודה: 232 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הערות בפרשת נח

שליחה על ידי יעקב שלם » 02 נובמבר 2019, 20:51

הרבה מהמפרשים כתבו שכל האיסור היה להמית בשביל לאכול
למשל המלבים


tkhvu
הודעות: 140
הצטרף: 12 מרץ 2018, 00:49
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות בפרשת נח

שליחה על ידי tkhvu » 02 נובמבר 2019, 21:20

מלמד להועיל כתב:
02 נובמבר 2019, 20:39
ולפי זה לכאורה קשה מה שכתוב שאברהם לא ביקש על פחות מעשרה בגלל שראה אצל נח שהיה פחות מעשרה ולא ביקש, ולפי זה הרי נמצא שהיו עוד טובים שלא חטאו, אז למה לא ביקש עליהם נח

אם היו עשרה לא היתה אנדלרמוסיא. וע"ז נח לא ביקש. 


פותח הנושא
מלמד להועיל
משתמש ותיק
הודעות: 545
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 270 פעמים
קיבל תודה: 174 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות בפרשת נח

שליחה על ידי מלמד להועיל » 02 נובמבר 2019, 21:21

tkhvu כתב:
02 נובמבר 2019, 21:20
אם היו עשרה לא היתה אנדלרמוסיא. וע"ז נח לא ביקש.
זה השאלה למה לא ביקש אם היו עשרה


tkhvu
הודעות: 140
הצטרף: 12 מרץ 2018, 00:49
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות בפרשת נח

שליחה על ידי tkhvu » 02 נובמבר 2019, 21:26

מנין לך שהיו עוד טובים שלא חטאו. נח היה טוב שלא חטא, ואעפ"כ בלי מציאת חן היה נכחד באנדלרמוסיא, ובסה"כ לא היו עשרה.


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 232
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 47 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות בפרשת נח

שליחה על ידי עת לדבר » 02 נובמבר 2019, 23:26

מלמד להועיל כתב:
02 נובמבר 2019, 20:39
1. כתוב שלאדם הראשון היה אסור לאכול בשר ולנח הוא הותר, וקשה שהרי כתוב שהיו מלאכי השרת צולין לו בשר, רואים שהיה אדם אוכל בשר.
להדיא שם בגמ' (סנהדרין נט ב) דמיירי בבשר היורד מן השמים.


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 232
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 47 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות בפרשת נח

שליחה על ידי עת לדבר » 02 נובמבר 2019, 23:39

יעקב שלם כתב:
02 נובמבר 2019, 20:51
הרבה מהמפרשים כתבו שכל האיסור היה להמית בשביל לאכול
למשל המלבים
יעויין סנהדרין לח א טבחה טבחה מסכה יינה אף ערכה שולחנה אלו ימים ונהרות וכל צורכי עולם שלחה נערותיה תקרא זה אדם וחוה.
ובמהרש"א שם הביא מהרמ"ע מפאנו שכתב בס' עשרה מאמרות נראה לי דקמפרש טבחה טבחה מלשון בישול דלשון זביחה אי אפשר שהרי לא הותר לאדם הראשון להמית ב"ח אבל לשון בישול יצדק במתה מאליה.
וכ' ע"ז המהרש"א ונראה לי דאין צורך לזה דתחלת הבריאה קאמר שהיתה ע"ש כך לאכול בשר שחוטה אילו זכה אדם ולא חטא שהרי נח זכה הותר לו לאכול בשר וק"ל.
ומשמע מהמהרש"א דקודם החטא הותר לו לשחוט בע"ח.


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 232
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 47 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות בפרשת נח

שליחה על ידי עת לדבר » 03 נובמבר 2019, 00:00

מלמד להועיל כתב:
02 נובמבר 2019, 20:39
2. יש להסתפק אם היה אסור לאדם הראשון לאכול דגים.
במהרש"א שהבאתי בהודעה הקודמת בתחילת דבריו שם כתב - פרט את הימים ונהרות טפי מכל שאר צרכי עולם לפי שהם צריכין ביותר כמ"ש שא"א לעולם בלי מים אבל אפשר בימים ובנהרות לאכול הדגים ולשתות המים שבהם. ומבוא' מלשונו שהותר לאכול דגים (ודוחק להעמיד רק במתו מאליהם).

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • כמה הערות בפרשת מקץ
    על ידי אוריאל » 08 דצמבר 2018, 18:19 » ב תנ"ך ופרשת שבוע
    3 תגובות
    191 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יחי
    09 דצמבר 2018, 13:20
  • 2 הערות בפרשת קרח
    על ידי מלמד להועיל » 30 יוני 2019, 01:58 » ב תנ"ך ופרשת שבוע
    6 תגובות
    211 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי חלק א׳ ממעל
    30 יוני 2019, 20:12
  • כמה שאלות בפרשת בשלח
    על ידי נדיב לב » 17 ינואר 2019, 23:19 » ב תנ"ך ופרשת שבוע
    0 תגובות
    122 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי נדיב לב
    17 ינואר 2019, 23:19
  • שאלות בפרשת פקודי
    על ידי אסף » 04 מרץ 2019, 15:33 » ב תנ"ך ופרשת שבוע
    6 תגובות
    297 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אסף
    08 מרץ 2019, 01:32
  • הערה חשובה בדקדוק בפרשת זכור וקריאת המגילה
    על ידי יצחק בן חיים » 17 מרץ 2019, 00:50 » ב פורים
    19 תגובות
    408 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אבר כיונה
    05 נובמבר 2019, 08:53

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח