עגילים - חובה הלכתית? הרהורים על קללות בראשית
כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 1152
- הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
- מיקום: בני ברק ישראל
- נתן תודה: 191 פעמים
- קיבל תודה: 332 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
עגילים - חובה הלכתית? הרהורים על קללות בראשית
האם יש חובה הלכתית לנקב את אוזני האשה ולהכניס בהם עגילים?
הראוני בפרקי דר"א שמונה את הקללות שנתקללה חוה בעקבות חטא עץ הדעת. ואחת הקללות היא שינקבו את אזנה כמנהג עבדים.
ובמפרשים כתבו שמכאן הגיע מנהג העגילים.
(עוד כתב שם שגם כיסוי ראש האשה הוא עונש כמנהג אבלים. ואכמ"ל)
הראוני בפרקי דר"א שמונה את הקללות שנתקללה חוה בעקבות חטא עץ הדעת. ואחת הקללות היא שינקבו את אזנה כמנהג עבדים.
ובמפרשים כתבו שמכאן הגיע מנהג העגילים.
(עוד כתב שם שגם כיסוי ראש האשה הוא עונש כמנהג אבלים. ואכמ"ל)
-
- הודעות: 194
- הצטרף: 05 נובמבר 2018, 08:25
- נתן תודה: 124 פעמים
- קיבל תודה: 34 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עגילים - חובה הלכתית?
מכל מלמדי השכלתי כתב: ↑03 נובמבר 2019, 02:18האם יש חובה הלכתית לנקב את אוזני האשה ולהכניס בהם עגילים?
הראוני בפרקי דר"א שמונה את הקללות שנתקללה חוה בעקבות חטא עץ הדעת. ואחת הקללות היא שינקבו את אזנה כמנהג עבדים.
ובמפרשים כתבו שמכאן הגיע מנהג העגילים.
(עוד כתב שם שגם כיסוי ראש האשה הוא עונש כמנהג אבלים. ואכמ"ל)
זה עדיין לא נהיה חובה הלכתית.
האם יש חובה הלכתית של בזעת אפיך תאכל לחם?
בעצב תלדי בנים?
ומי שמזונותיו באים לו בנקל או אישה שיולדת בקל האם עברו על הקללה או שצריך לעשות היכי תימצי שיהיו לו קשים מזונותיו.
אלא שבקללה זו כך נהיה דרך העולם אבל אינו חובה לעשות כן.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1196
- הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
- נתן תודה: 420 פעמים
- קיבל תודה: 341 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עגילים - חובה הלכתית?
אך את העבדים רוצעים בסחוס שהוא למעלה, ואצל האשה שמים את העגיל בבדל האוזן. (ורק פריצי דאינשי כיום עושים למעלה)
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 382
- הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
- נתן תודה: 31 פעמים
- קיבל תודה: 92 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עגילים - חובה הלכתית?
לא הבינותי, האם לעבדים שמים עגיל? עושים לו חור ותו לא מידי. אז גם לאשה צריך לעשות חור. מה ענין עגיל לכאן.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1196
- הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
- נתן תודה: 420 פעמים
- קיבל תודה: 341 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עגילים - חובה הלכתית?
מסתמא אי גופא, לעבד שעושים לו בסחוס, החור נשאר.
אך האשה שעושים לה את החור בבדל האוזן ואם לא ישימו עגיל החור יסתם, וא"כ תפקיד העגיל הוא רק לקיים את החור.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 529
- הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
- מיקום: ירושלים
- נתן תודה: 162 פעמים
- קיבל תודה: 177 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עגילים - חובה הלכתית?
וודאי שאין זה הפשט, ובתורה תמימה פרק ג הערה כב כתב דזהו לרמוז העניין, עיי"ש.
(גם אם לא יהיה עגיל החור ייסגר...)
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1294
- הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
- נתן תודה: 293 פעמים
- קיבל תודה: 314 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עגילים - חובה הלכתית?
עיין במשך חכמה שמבאר שאין כאן חובות הלכתיות, אלא כך נטבע בטבע האישה שלא תתהלך בשוק, ותהיה מוכנה להתמסר רק לגבר אחד, וכן שאר הקללות עיי''ש.
ואל אישך תשוקתך כו': בגמרא עירובין דף ק' חשיב עשרה קללות שנתקללה וחשיב מנודה לכל אדם דאסירה לבי תרי, הכוונה שאינו מדבר ממה שאסור מצד הדת והז' מצות רק חשיב כולהו מילי אשר הם מסוג הנמוסי והדרך ארץ צא וחשוב, וא"כ מצד הטבע והנימוס שאשה אסורה לשנים והאיש מותר לישא הרבה. דאם אשה תנשא לשנים יבטל ישוב העולם כי יאבד הייחס לא ידע אב את בנו ומי הוליד ויהרס כל מוסדות הישוב כי מי יעמול על זרע בני בלי שם ומפני זה אמרו דשכיבת חמותה אינה אוסרה דלפי רעיון המוסרי של הברייתא פ"ק דסוטה היא נתנה עיני' כו' ומה שבידה נטלוהו ממנה הוא מה שהיא נאסרת לבעלה הרי למד בקו"ח דשכיבת חמותו אוסרתו באשתו וכמו דיליף בקו"ח (יבמות צ"ה) אבל לטעם זה הוא דזה רק דסוטה נאסרת משום שיבטל היחס כיון שמזנית תחת בעלה לא יתודע יחס הבנים לאביהן אם כן בטל הקו"ח ולכן אינה נאסרת אשתו בזנותו עם חמותו, ודו"ק. אבל קודם החטא היו עולים למטה שנים וירדו שלשה א"כ לא שייך זה שידע תיכף את בנו, ופשוט. ולכן בעבדים דלית להו חייס לכן אין להם אישות ודו"ק.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1294
- הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
- נתן תודה: 293 פעמים
- קיבל תודה: 314 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עגילים - חובה הלכתית?
כיום, רוב הקללות הולכות ונעלמות. (זיעת האפים יחד עם צער הלידה) כנראה כחלק מהתיקון שעובר על העולם.
כך, שיתכן שמאחר ושינויי טבע האישה בהרבה מהדברים האמורים לכאורה מוכיחים על התקדמותנו לתיקון השלם. וד''ל.
אין בכך כמובן לקרוא לשינוי הלכות ודינים שנצטוו בהם ישראל על בסיס הקללות הללו, אך המציאות מוכיחה שהטבע השתנה.
כך, שיתכן שמאחר ושינויי טבע האישה בהרבה מהדברים האמורים לכאורה מוכיחים על התקדמותנו לתיקון השלם. וד''ל.
אין בכך כמובן לקרוא לשינוי הלכות ודינים שנצטוו בהם ישראל על בסיס הקללות הללו, אך המציאות מוכיחה שהטבע השתנה.
-
- הודעות: 22
- הצטרף: 24 אוקטובר 2019, 09:46
- נתן תודה: 10 פעמים
- קיבל תודה: 16 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עגילים - חובה הלכתית?
הסבא זי"ע היה אומר כמה האדם עמל לקיים את הקללה ש "בזיעת אפך תאכל לחם"
במקום לעמול על הברכה "ברוך הגבר אשר יבטח בד'"....
במקום לעמול על הברכה "ברוך הגבר אשר יבטח בד'"....
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1924
- הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
- נתן תודה: 192 פעמים
- קיבל תודה: 672 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
Re: עגילים - חובה הלכתית?
הנובהרדוקאי כתב: ↑03 נובמבר 2019, 15:32הסבא זי"ע היה אומר כמה האדם עמל לקיים את הקללה ש "בזיעת אפך תאכל לחם"
במקום לעמול על הברכה "ברוך הגבר אשר יבטח בד'"....
תובנה יפה ונכונה, אבל צריך לזכור שלולי זיעת האפיים שהגיר הסבא זי"ע בהתאמצותו להקים את רשת ישיבות נובהרדוק, לא היה לו למי להנחיל את התובנה הזו...
-
- הודעות: 169
- הצטרף: 27 אוקטובר 2016, 16:11
- נתן תודה: 10 פעמים
- קיבל תודה: 38 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עגילים - חובה הלכתית?
מה שייך זיעה עבור רוחניות לבזיעת אפיך תאכל לחם?מבקש אמת כתב: ↑03 נובמבר 2019, 16:49הנובהרדוקאי כתב: ↑03 נובמבר 2019, 15:32הסבא זי"ע היה אומר כמה האדם עמל לקיים את הקללה ש "בזיעת אפך תאכל לחם"
במקום לעמול על הברכה "ברוך הגבר אשר יבטח בד'"....
תובנה יפה ונכונה, אבל צריך לזכור שלולי זיעת האפיים שהגיר הסבא זי"ע בהתאמצותו להקים את רשת ישיבות נובהרדוק, לא היה לו למי להנחיל את התובנה הזו...
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1924
- הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
- נתן תודה: 192 פעמים
- קיבל תודה: 672 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
Re: עגילים - חובה הלכתית?
וכי אתה רואה הבדל בכמות הזיעה שנדרשת להגיר עבור הצלחה רוחנית, לבין זו הנדרשת להגיר עבור הצלחה גשמית?ידידיה כתב: ↑03 נובמבר 2019, 21:52מה שייך זיעה עבור רוחניות לבזיעת אפיך תאכל לחם?מבקש אמת כתב: ↑03 נובמבר 2019, 16:49הנובהרדוקאי כתב: ↑03 נובמבר 2019, 15:32הסבא זי"ע היה אומר כמה האדם עמל לקיים את הקללה ש "בזיעת אפך תאכל לחם"
במקום לעמול על הברכה "ברוך הגבר אשר יבטח בד'"....
תובנה יפה ונכונה, אבל צריך לזכור שלולי זיעת האפיים שהגיר הסבא זי"ע בהתאמצותו להקים את רשת ישיבות נובהרדוק, לא היה לו למי להנחיל את התובנה הזו...
אני עכ"פ לא רואה הבדל.
נ.ב. ולבר מן דין, למה זיעה עבור צרכי תלמידי ישיבה נחשב זיעה עבור רוחניות, ואילו זיעה עבור צרכי האשה והילדים (שאמרו עליה "עושה צדקה בכל עת") נחשב עבור גשמיות?
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 571
- הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
- נתן תודה: 289 פעמים
- קיבל תודה: 142 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עגילים - חובה הלכתית?
זיעה עבור רוחניות היא לא קללה אלא ברכה.מבקש אמת כתב: ↑04 נובמבר 2019, 00:43וכי אתה רואה הבדל בכמות הזיעה שנדרשת להגיר עבור הצלחה רוחנית, לבין זו הנדרשת להגיר עבור הצלחה גשמית?
אני עכ"פ לא רואה הבדל.
נ.ב. ולבר מן דין, למה זיעה עבור צרכי תלמידי ישיבה נחשב זיעה עבור רוחניות, ואילו זיעה עבור צרכי האשה והילדים (שאמרו עליה "עושה צדקה בכל עת") נחשב עבור גשמיות?
מה שכן מי שעובד קשה עבור בני ביתו ומכוון לקיים מצות עושה צדקה בכל עת הרי הוא עובד עבור רוחניות ולכאורה אין בו את הקללה של בזיעת אפיך.
-
- הודעות: 2
- הצטרף: 26 אוקטובר 2019, 20:44
- קיבל תודה: 1 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
Re: עגילים - חובה הלכתית?
זה מרומז במדרש ואין חיוב והמחמיר תבוא עליו הברכה.
אבל מצד התקשטות האשה [או הגבר תלוי על מי מדברים] יש ענין גדול
אבל מצד התקשטות האשה [או הגבר תלוי על מי מדברים] יש ענין גדול
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1924
- הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
- נתן תודה: 192 פעמים
- קיבל תודה: 672 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
Re: עגילים - חובה הלכתית?
כמה יהודים חרדים לא עובדים קשה עבור בני ביתם? הלא לעצמם היו יכולים לחיות חיי רווחה עם פחות עבודה, ורובא דאינשי עובדים קשה וגם נדחקים כלכלית בשביל לפרנס האשה והילדים, והרי זו גמ"ח וצדקה מהודרים ביותר (ומי שחלק גדול ממשכורתו הולך לשכר לימוד, כמצוי בחו"ל, הרי יש בזה גם מצוות החזקת תורה).שניאור כתב: ↑04 נובמבר 2019, 11:41זיעה עבור רוחניות היא לא קללה אלא ברכה.מבקש אמת כתב: ↑04 נובמבר 2019, 00:43וכי אתה רואה הבדל בכמות הזיעה שנדרשת להגיר עבור הצלחה רוחנית, לבין זו הנדרשת להגיר עבור הצלחה גשמית?
אני עכ"פ לא רואה הבדל.
נ.ב. ולבר מן דין, למה זיעה עבור צרכי תלמידי ישיבה נחשב זיעה עבור רוחניות, ואילו זיעה עבור צרכי האשה והילדים (שאמרו עליה "עושה צדקה בכל עת") נחשב עבור גשמיות?
מה שכן מי שעובד קשה עבור בני ביתו ומכוון לקיים מצות עושה צדקה בכל עת הרי הוא עובד עבור רוחניות ולכאורה אין בו את הקללה של בזיעת אפיך.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 571
- הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
- נתן תודה: 289 פעמים
- קיבל תודה: 142 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עגילים - חובה הלכתית?
השאלה היא רק אם מצות צדקה מקיימים גם בלא כוונה או לא, כי אם זו לא מצות צדקה זה סתם קללה של בזיעת אפך.מבקש אמת כתב: ↑04 נובמבר 2019, 15:16כמה יהודים חרדים לא עובדים קשה עבור בני ביתם? הלא לעצמם היו יכולים לחיות חיי רווחה עם פחות עבודה, ורובא דאינשי עובדים קשה וגם נדחקים כלכלית בשביל לפרנס האשה והילדים, והרי זו גמ"ח וצדקה מהודרים ביותר (ומי שחלק גדול ממשכורתו הולך לשכר לימוד, כמצוי בחו"ל, הרי יש בזה גם מצוות החזקת תורה).
כמדומני שאומרים כן בשם כמה גדולים שאותו דבר שאדם עושה בשביל בני ביתו הוא יכול לקיים בזה מצוה אם הוא מכוון ויכול שלא לקיים אם הוא לא מכוון.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1924
- הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
- נתן תודה: 192 פעמים
- קיבל תודה: 672 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
Re: עגילים - חובה הלכתית?
שניאור כתב: ↑04 נובמבר 2019, 16:40השאלה היא רק אם מצות צדקה מקיימים גם בלא כוונה או לא, כי אם זו לא מצות צדקה זה סתם קללה של בזיעת אפך.מבקש אמת כתב: ↑04 נובמבר 2019, 15:16כמה יהודים חרדים לא עובדים קשה עבור בני ביתם? הלא לעצמם היו יכולים לחיות חיי רווחה עם פחות עבודה, ורובא דאינשי עובדים קשה וגם נדחקים כלכלית בשביל לפרנס האשה והילדים, והרי זו גמ"ח וצדקה מהודרים ביותר (ומי שחלק גדול ממשכורתו הולך לשכר לימוד, כמצוי בחו"ל, הרי יש בזה גם מצוות החזקת תורה).
כמדומני שאומרים כן בשם כמה גדולים שאותו דבר שאדם עושה בשביל בני ביתו הוא יכול לקיים בזה מצוה אם הוא מכוון ויכול שלא לקיים אם הוא לא מכוון.
כתבו כמה אחרונים שבמצוות שעיקרן היא התוצאה אין הכוונה מעכבת לקיום המצוה, יעויין מנ"ח סוף מצוה א, וקובץ שעורים ח"ב סי' כג. (וגדולה מזו אמרו בנפל סלע מכיסו ומצאה עני מתברך בה)
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 571
- הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
- נתן תודה: 289 פעמים
- קיבל תודה: 142 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עגילים - חובה הלכתית?
ידעתי שכמה אחרונים כותבים כן ולכן כתבתי שאומרים בשם כמה גדולים דלא כן, ויתכן שאמרו כן רק בדבר שאנשים עושים גם בלא המצוה משום דרך העולם שאז לא סגי בתוצאה וצריך גם הכוונה.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1294
- הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
- נתן תודה: 293 פעמים
- קיבל תודה: 314 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עגילים - חובה הלכתית?
היינו, ה'כמה גדולים' הללו חולקים על חז''ל שאומרים שמצוות שכחה מתקיימת דווקא בלא כוונה, וכן מצוות צדקה?
מי אני נגד 'כמה גדולים'. אך אני מפקפק במהימנותם של אלו ש'אומרים בשם כמה גדולים'.
מי אני נגד 'כמה גדולים'. אך אני מפקפק במהימנותם של אלו ש'אומרים בשם כמה גדולים'.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 854
- הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
- נתן תודה: 247 פעמים
- קיבל תודה: 262 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
Re: עגילים - חובה הלכתית?
זו מליצה בעלמא
אין שום מצוה לשכוח. המצוה היא לעזוב השכחה לגר ליתום ולאלמנה, ואת זה עושים בכוונה.
-
- הודעות: 106
- הצטרף: 28 ינואר 2018, 09:02
- נתן תודה: 9 פעמים
- קיבל תודה: 50 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עגילים - חובה הלכתית?
וגם קללת 'ואל אישך תשוקתך' ע"פ מה שביאר הרמב"ן כנראה שנעלמה...שמעיה כתב: ↑03 נובמבר 2019, 15:20כיום, רוב הקללות הולכות ונעלמות. (זיעת האפים יחד עם צער הלידה) כנראה כחלק מהתיקון שעובר על העולם.
כך, שיתכן שמאחר ושינויי טבע האישה בהרבה מהדברים האמורים לכאורה מוכיחים על התקדמותנו לתיקון השלם. וד''ל.
אין בכך כמובן לקרוא לשינוי הלכות ודינים שנצטוו בהם ישראל על בסיס הקללות הללו, אך המציאות מוכיחה שהטבע השתנה.
וקללת 'עבד עבדים יהיה לאחיו' על כוש ע"ע אובמה...
לדעתך זה תיקון העולם???
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1294
- הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
- נתן תודה: 293 פעמים
- קיבל תודה: 314 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עגילים - חובה הלכתית?
לא הבנתי. קללה זה חורבן, ביטול קללה זה תיקון. לא כן? יש לך איזה אופציה אחרת איך להסתכל על זה?
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1924
- הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
- נתן תודה: 192 פעמים
- קיבל תודה: 672 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
Re: עגילים - חובה הלכתית?
יושבי יעבץ כתב: ↑05 נובמבר 2019, 13:28וגם קללת 'ואל אישך תשוקתך' ע"פ מה שביאר הרמב"ן כנראה שנעלמה...שמעיה כתב: ↑03 נובמבר 2019, 15:20כיום, רוב הקללות הולכות ונעלמות. (זיעת האפים יחד עם צער הלידה) כנראה כחלק מהתיקון שעובר על העולם.
כך, שיתכן שמאחר ושינויי טבע האישה בהרבה מהדברים האמורים לכאורה מוכיחים על התקדמותנו לתיקון השלם. וד''ל.
אין בכך כמובן לקרוא לשינוי הלכות ודינים שנצטוו בהם ישראל על בסיס הקללות הללו, אך המציאות מוכיחה שהטבע השתנה.
וקללת 'עבד עבדים יהיה לאחיו' על כוש ע"ע אובמה...
לדעתך זה תיקון העולם???
לכאורה מר אמר חדא ומר אמר חדא ולא פליגי. הרב @יושבי יעבץ מתכוין כנראה בעיקר על תשוקת האשה לבעלה, ומתמיה וכי טוב יותר שלא תשתוקק לבעלה? אמנם הקללה אינה עצם התשוקה, שהרי לבעל יש תשוקה עוד יותר גדולה לאשתו (עי' כתובות סד,ב), אלא הכוונה כמו שפירש"י שעל אף שאל אישך תשוקתך מכל מקום והוא ימשל בך, כלומר שיש לה בושה לתבוע רצונה, והיא כנועה תחת בעלה. והיינו שאין התשוקה קללה, אלא מה שמילוי תשוקתה תלוי בבעלה.
לגבי הקללה של עבד עבדים יהיה לאחיו, אני מקווה שאין אף אחד שסובר שהמצב שבני כוש נחותים ושפלים הוא מצב רצוי, אלא שהוא מקללת נח את כנען. ויתכן שמה שמצבם משתפר בתקופה האחרונה הוא חלק מהתקדמות העולם לתיקון השלם, בו יתבטלו כל הקללות.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1041
- הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
- נתן תודה: 404 פעמים
- קיבל תודה: 400 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עגילים - חובה הלכתית?
מבקש אמת כתב: ↑05 נובמבר 2019, 15:51יושבי יעבץ כתב: ↑05 נובמבר 2019, 13:28וגם קללת 'ואל אישך תשוקתך' ע"פ מה שביאר הרמב"ן כנראה שנעלמה...שמעיה כתב: ↑03 נובמבר 2019, 15:20כיום, רוב הקללות הולכות ונעלמות. (זיעת האפים יחד עם צער הלידה) כנראה כחלק מהתיקון שעובר על העולם.
כך, שיתכן שמאחר ושינויי טבע האישה בהרבה מהדברים האמורים לכאורה מוכיחים על התקדמותנו לתיקון השלם. וד''ל.
אין בכך כמובן לקרוא לשינוי הלכות ודינים שנצטוו בהם ישראל על בסיס הקללות הללו, אך המציאות מוכיחה שהטבע השתנה.
וקללת 'עבד עבדים יהיה לאחיו' על כוש ע"ע אובמה...
לדעתך זה תיקון העולם???
לכאורה מר אמר חדא ומר אמר חדא ולא פליגי. הרב @יושבי יעבץ מתכוין כנראה בעיקר על תשוקת האשה לבעלה, ומתמיה וכי טוב יותר שלא תשתוקק לבעלה? אמנם הקללה אינה עצם התשוקה, שהרי לבעל יש תשוקה עוד יותר גדולה לאשתו (עי' כתובות סד,ב), אלא הכוונה כמו שפירש"י שעל אף שאל אישך תשוקתך מכל מקום והוא ימשל בך, כלומר שיש לה בושה לתבוע רצונה, והיא כנועה תחת בעלה. והיינו שאין התשוקה קללה, אלא מה שמילוי תשוקתה תלוי בבעלה.
לגבי הקללה של עבד עבדים יהיה לאחיו, אני מקווה שאין אף אחד שסובר שהמצב שבני כוש נחותים ושפלים הוא מצב רצוי, אלא שהוא מקללת נח את כנען. ויתכן שמה שמצבם משתפר בתקופה האחרונה הוא חלק מהתקדמות העולם לתיקון השלם, בו יתבטלו כל הקללות.
פירשת דברי @יושבי יעבץ על פי רש"י. אמנם הוא הדגיש בדבריו ששאלתו על פי הרמב"ן, וז"ל הרמב"ן בפירושו:
ולגבי דברי רמב"ן אלו התשובה שאכן גם קללה זו בטלה כיום, כמו רוב הקללות בפרשה זו שבטלו או הצטמצמו משמעותית.והנכון בעיני שהעניש אותה שתהיה נכספת מאד אל בעלה ולא תחוש לצער ההריון והלידה והוא יחזיק בה כשפחה ואין המנהג להיות העבד משתוקק לקנות אדון לעצמו אבל יברח ממנו ברצונו והנה זו מדה כנגד מדה כי היא נתנה גם לאישה ויאכל במצותה וענשה שלא תהיה היא מצוה עליו עוד והוא יצוה עליה כל רצונו
יש הסוברים שמשעה שנתקללו אדם וחווה מצווה עליהם לשמור הקללות ולא לנסות ולתקנם, אמנם כל מי שמשתמש באפידורל לא רשאי לטעון כך, וברוך המנהיג עולמו בחסד כפי רצונו.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1041
- הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
- נתן תודה: 404 פעמים
- קיבל תודה: 400 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עגילים - חובה הלכתית?
מכל מלמדי השכלתי כתב: ↑03 נובמבר 2019, 02:18האם יש חובה הלכתית לנקב את אוזני האשה ולהכניס בהם עגילים?
הראוני בפרקי דר"א שמונה את הקללות שנתקללה חוה בעקבות חטא עץ הדעת. ואחת הקללות היא שינקבו את אזנה כמנהג עבדים.
ובמפרשים כתבו שמכאן הגיע מנהג העגילים.
(עוד כתב שם שגם כיסוי ראש האשה הוא עונש כמנהג אבלים. ואכמ"ל)
כבר ענו כאן בטוב טעם על ההצעה הלזו.
ומה שמעניין באמת הוא מה כוונת הפרד"א בדבריו אלו. האם נהגו במקומו וזמנו לרצוע אזני האישה? ועם הכוונה לעגילים, הרי זהו יופי וברכה לאישה, ולא קללה.
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 1152
- הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
- מיקום: בני ברק ישראל
- נתן תודה: 191 פעמים
- קיבל תודה: 332 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עגילים - חובה הלכתית?
יעבץ כתב: ↑05 נובמבר 2019, 18:29מכל מלמדי השכלתי כתב: ↑03 נובמבר 2019, 02:18האם יש חובה הלכתית לנקב את אוזני האשה ולהכניס בהם עגילים?
הראוני בפרקי דר"א שמונה את הקללות שנתקללה חוה בעקבות חטא עץ הדעת. ואחת הקללות היא שינקבו את אזנה כמנהג עבדים.
ובמפרשים כתבו שמכאן הגיע מנהג העגילים.
(עוד כתב שם שגם כיסוי ראש האשה הוא עונש כמנהג אבלים. ואכמ"ל)
כבר ענו כאן בטוב טעם על ההצעה הלזו.
ומה שמעניין באמת הוא מה כוונת הפרד"א בדבריו אלו. האם נהגו במקומו וזמנו לרצוע אזני האישה? ועם הכוונה לעגילים, הרי זהו יופי וברכה לאישה, ולא קללה.
במפרשים שם כתבו שזה מקור המנהג לעגילים. יתכן שאחר שנהגו לרצוע נהגו להמתיק מעט את מרירות הקללה על ידי קישוט...
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 225
- הצטרף: 22 ינואר 2019, 06:56
- נתן תודה: 70 פעמים
- קיבל תודה: 52 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 162
- הצטרף: 14 אפריל 2019, 02:22
- נתן תודה: 29 פעמים
- קיבל תודה: 24 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: עגילים - חובה הלכתית?
סיכום הקללות שבתורה.
בזעת אפך תאכל לחם, ארורה האדמה בעבורך, בעצבון תאכלנה: כיום לחם נעשה דבר השווה פרוטה,מנת לחם אינה דורשת יותר מ-2 ש"ח לאדם לארוחה. ואם שכר מינימום הוא כ-35 ש"ח לאדם, הרי שזה שווה ערך לעבודה של 8 דקות יומיות עבור שתי סעודות+קינוח.
בעצב תלדי בנים-אפידורל. הרדמה, ניתוחי יילוד ועוד.
והוא ימשול בך- השתנה בדור האחרון ללא היכר, נשים בשיוויון מלא, השכלה גבוהה מהבנים, משתכרות במגזר החרדי יותר מהגברים, מנהלות את ביתן לא פחות מהבעלים.
עפר תאכל-?
ויהי כנען עבד למו-בוטלה הרשאת העבדות.
וְהָיָה כַּאֲשֶׁר הֱיִיתֶם קְלָלָה בַּגּוֹיִם בֵּית יְהוּדָה וּבֵית יִשְׂרָאֵל כֵּן אוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם וִהְיִיתֶם בְּרָכָה אַל תִּירָאוּ תֶּחֱזַקְנָה יְדֵיכֶם...
אבל רגע, כל הפתרונות הם על ידי אדם דווקא, ולא חזרה שלמה מאת המקבל?!
בזעת אפך תאכל לחם, ארורה האדמה בעבורך, בעצבון תאכלנה: כיום לחם נעשה דבר השווה פרוטה,מנת לחם אינה דורשת יותר מ-2 ש"ח לאדם לארוחה. ואם שכר מינימום הוא כ-35 ש"ח לאדם, הרי שזה שווה ערך לעבודה של 8 דקות יומיות עבור שתי סעודות+קינוח.
בעצב תלדי בנים-אפידורל. הרדמה, ניתוחי יילוד ועוד.
והוא ימשול בך- השתנה בדור האחרון ללא היכר, נשים בשיוויון מלא, השכלה גבוהה מהבנים, משתכרות במגזר החרדי יותר מהגברים, מנהלות את ביתן לא פחות מהבעלים.
עפר תאכל-?
ויהי כנען עבד למו-בוטלה הרשאת העבדות.
וְהָיָה כַּאֲשֶׁר הֱיִיתֶם קְלָלָה בַּגּוֹיִם בֵּית יְהוּדָה וּבֵית יִשְׂרָאֵל כֵּן אוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם וִהְיִיתֶם בְּרָכָה אַל תִּירָאוּ תֶּחֱזַקְנָה יְדֵיכֶם...
אבל רגע, כל הפתרונות הם על ידי אדם דווקא, ולא חזרה שלמה מאת המקבל?!
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
- 6 תגובות
- 254 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי רמתים צופים
27 מאי 2019, 22:30
-
- 64 תגובות
- 1788 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מנהל ג'
01 אפריל 2019, 21:39
-
- 56 תגובות
- 1177 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ברסלבר (ליטאי לשעבר)
30 מאי 2019, 01:50
-
- 13 תגובות
- 521 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי עניין
24 יוני 2019, 03:11
-
- 0 תגובות
- 114 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי חלק א׳ ממעל
11 אוגוסט 2019, 15:57