מדוע כתוב לברך על פילים משנה הבריות הרי הם היו עוד בתיבת נח?

במבי

משתמש ותיק
מדוע מברכים על פילים משנה הבריות (לא ראיתי שעושים כן בפועל, אך כך כתוב) והרי הם לא נוצרו רק מהבני אדם בדור הפלגה, אלא היו עוד בתיבת נח שהרי המדרש תנחומא מספר שנח הכניס שבשין (זמורות) לפילים?
(ואולי הפיל בגן חיות הינו טהור פיל בן פיל ללא חשש תערובת אדם)
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
זכור לי שהסיבה שמברכים היא מפני שהבני אדם בדור הפלגה נהפכו לפילים וקופים ולא מפני שוני מראיתם.
 

תורה לשמה

משתמש רגיל
במבי אמר:
זכור לי שהסיבה שמברכים היא מפני שהבני אדם בדור הפלגה נהפכו לפילים וקופים ולא מפני שוני מראיתם.

גם על גמד מברך משנה הבריות,[כמובן לא בפניו] והוא לא שריד מדור ההפלגה, ועוד הרשימה ארוכה בנמר' בברכות וכולם מפני שוני מראיתם
 

ספר וסופר

משתמש ותיק
במבי אמר:
זכור לי שהסיבה שמברכים היא מפני שהבני אדם בדור הפלגה נהפכו לפילים וקופים ולא מפני שוני מראיתם.
אני גם שמעתי כך, אולם בכל המדרשים המוכרים על בראשית בענין דור הפלגה מוזכר קופים שדין ורוחות, ולא מוזכר פילים.
צריך לחפש במקורות ההלכה.
 

יאיר

משתמש ותיק
"ש אומרים שהסיבה שמברכים על הקוף ועל הפיל 'משנה הבריות' היא משום שהם דומים לאדם במקצת דברים (רבינו המאירי בברכות דף נח עמוד ב).

וראה עוד במלאכת שלמה במסכת כלאים (פרק ח משנה ו) שכתב, שמעתי מפי חכם חסיד מקובל ר' משולם זצ"ל על ההיא דתניא בברכות (דף נח עמוד ב) הרואה פיל וקוף וקיפוף אומר ברוך משנה הבריות, דקשיא מאי שינוי שייך התם דהא כל בעלי חיים נמי משונה צורתם זו מזו. ותירץ, דבזמן דור המבול נפרע הקב"ה מן האנשים שהפכן לקופים ופילים, והיינו שהקוף דומה לאדם, ופיל נמי מבין לשון בני אדם (וע"ע מה שכתב בזה בספר מגדים חדשים במסכת ברכות שם). "

https://www.hidabroot.org/question/44593
 

ים סוף

משתמש ותיק
חשוקי חמד סנהדרין קט:
למה מברכים על פיל וקוף משנה הבריות
במלאכת שלמה בכלאים (פ"ח מ"ו) כתב ששמע מפי חכם מקובל רבי משולם זצ"ל למה מברכים רק על פיל וקוף ברכת משנה הבריות, והרי יש עוד חיות שברייתם משונה, ותירץ דבזמן דור הפלגה נפרע הקדוש ברוך הוא מן האנשים שהפכן לקופים ופילים, והיינו שהקוף דומה לאדם, והפיל מבין לשון בני אדם.

ולכאורה בסנהדרין דף קט ע"א מבואר שדור הפלגה נהפכו לקופים, ולא מבואר שנהפכו לפילים, אולם בסדר הדורות (אלף תתקעג) כתב שה' הענישם וחלקם היו לקופים ושנהבים. כיוצא בזה מובא בספר הישר (פרשת נח) שאותם שאמרו נעלה השמים, היו לקופים ושנהבים.

ואותן החיות הם הדומות לאדם, כמבואר בעירובין (דף לא ע"ב) נתנו לפיל והוליכו, לקוף והוליכו, אין זה עירוב, וכתב המאירי שהחידוש באלו שני החיות, שהם מגודלים אצלו ומלומדים לעשות מצותו, וכן שאמרו בתלמוד המערב שאדם יכול ללמדם שבעים לשון. והרשב"ץ כתב בספרו מגן אבות (פ"ג) שהפיל הוא בעל חי חכם מאד, ואין מי שיהיה קרוב להבנת בני אדם כמו הפיל, שהוא מבין דיבור בני אדם, ומקבל הציווי.
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אגב אוסיף משהו שרשמתי פעם:

פיל בהחלפת בומ"פ הינו "מיל" - שזה המילה אלף במספר שפות (וכן מיליון - אלף פעמים אלף ומילימטר - אלפית המטר) וכן "ביל"
ופיל בלועזית הינו אלפנט שהמילה אלף דומיננטית בו. (elephant)

ונאמר בברכות הרואה פיל בחלום "פלא" נעשה לו - אותיות אלף !

 אִם אַיִן אַתָּה שְׁמַע לִי הַחֲרֵשׁ וַאֲאַלֶּפְךָ חָכְמָה (איוב לג-לג)


https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=7&t=4068&p=88193&hilit=סופר+פארם#p48685
 

ספר וסופר

משתמש ותיק
במבי אמר:
אִם אַיִן אַתָּה שְׁמַע לִי הַחֲרֵשׁ וַאֲאַלֶּפְךָ חָכְמָה (איוב לג-לג)
ידוע שפיל היא אחת החיות החכמות, ונוחה לקבל אילוף [מסתמא לזה כיוון הרב @במבי ]
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
ספר וסופר אמר:
במבי אמר:
אִם אַיִן אַתָּה שְׁמַע לִי הַחֲרֵשׁ וַאֲאַלֶּפְךָ חָכְמָה (איוב לג-לג)
ידוע שפיל היא אחת החיות החכמות, ונוחה לקבל אילוף [מסתמא לזה כיוון הרב @במבי ]
ישנם חיות בודדות שמסוגלות לזהות עצמן במראה. הפיל הדולפין והשימפנזה.
 
 

בן ישיבה

משתמש ותיק
יאיר אמר:
"ש אומרים שהסיבה שמברכים על הקוף ועל הפיל 'משנה הבריות' היא משום שהם דומים לאדם במקצת דברים (רבינו המאירי בברכות דף נח עמוד ב).

וראה עוד במלאכת שלמה במסכת כלאים (פרק ח משנה ו) שכתב, שמעתי מפי חכם חסיד מקובל ר' משולם זצ"ל על ההיא דתניא בברכות (דף נח עמוד ב) הרואה פיל וקוף וקיפוף אומר ברוך משנה הבריות, דקשיא מאי שינוי שייך התם דהא כל בעלי חיים נמי משונה צורתם זו מזו. ותירץ, דבזמן דור המבול נפרע הקב"ה מן האנשים שהפכן לקופים ופילים, והיינו שהקוף דומה לאדם, ופיל נמי מבין לשון בני אדם (וע"ע מה שכתב בזה בספר מגדים חדשים במסכת ברכות שם). "

https://www.hidabroot.org/question/44593

מש"כ דור המבול לכאו' הוא ט"ס, והכוונה הוא לדור הפלגה
 

בן ישיבה

משתמש ותיק
ים סוף אמר:
חשוקי חמד סנהדרין קט:
למה מברכים על פיל וקוף משנה הבריות
במלאכת שלמה בכלאים (פ"ח מ"ו) כתב ששמע מפי חכם מקובל רבי משולם זצ"ל למה מברכים רק על פיל וקוף ברכת משנה הבריות, והרי יש עוד חיות שברייתם משונה, ותירץ דבזמן דור הפלגה נפרע הקדוש ברוך הוא מן האנשים שהפכן לקופים ופילים, והיינו שהקוף דומה לאדם, והפיל מבין לשון בני אדם.

ולכאורה בסנהדרין דף קט ע"א מבואר שדור הפלגה נהפכו לקופים, ולא מבואר שנהפכו לפילים, אולם בסדר הדורות (אלף תתקעג) כתב שה' הענישם וחלקם היו לקופים ושנהבים. כיוצא בזה מובא בספר הישר (פרשת נח) שאותם שאמרו נעלה השמים, היו לקופים ושנהבים.

ואותן החיות הם הדומות לאדם, כמבואר בעירובין (דף לא ע"ב) נתנו לפיל והוליכו, לקוף והוליכו, אין זה עירוב, וכתב המאירי שהחידוש באלו שני החיות, שהם מגודלים אצלו ומלומדים לעשות מצותו, וכן שאמרו בתלמוד המערב שאדם יכול ללמדם שבעים לשון. והרשב"ץ כתב בספרו מגן אבות (פ"ג) שהפיל הוא בעל חי חכם מאד, ואין מי שיהיה קרוב להבנת בני אדם כמו הפיל, שהוא מבין דיבור בני אדם, ומקבל הציווי.
קצת חסר מן הספר
יש להוסיף בדבריו קצת תוספת ביאור דשנהבים היינו ה-2 שיניים הארוכים שיוצאות מפני הפיל, וכן כ' רש"י במלכים פרק י' פסוק כ"ב שנהבים - שן דפיל, ולכך הפיל נקרא שנהבים ע"ש אותן 2 שיניים, וא"כ זה הוא המקור שנהפכו גם לפילים,
והמקור לדברי הסדר הדורות הוא בפרקי דר' אליעזר פרק כ"ד,

מקור וביאור זה הביא בירחון האוצר הרב דיין ממושב עלמה,
 
 

בן ישיבה

משתמש ותיק
במבי אמר:
מדוע מברכים על פילים משנה הבריות (לא ראיתי שעושים כן בפועל, אך כך כתוב) והרי הם לא נוצרו רק מהבני אדם בדור הפלגה, אלא היו עוד בתיבת נח שהרי המדרש תנחומא מספר שנח הכניס שבשין (זמורות) לפילים?
(ואולי הפיל בגן חיות הינו טהור פיל בן פיל ללא חשש תערובת אדם)

הרה"ק בעל המנחת אלעזר התייחס לכך בספרו דברי תורה מהדורה רביעאה אות קי"ב,
וכ' דהברכה מתייחס על אותם אנשים שנהפכו לבעלי חיים, וא"כ יש לברך על אותם בעלי חיים ועל זרעם עד סוף כל הדורות, ומאחר שהתערבו עם שאר הבעלי חיים מאותו מין, הרי כמעט ולא ימלט שימצא עוד בעלי חיים מאותו מין שאבות אבותיו מאיזה צד שהוא לא יהיה מאותם אנשי דור הפלגה שנהפכו לבעלי חיים
 

בן ישיבה

משתמש ותיק
כדי להיות אומר דבר בשם אומרו,
כל מה שהעליתי באשכול זה ראיתי במוסף התורני 'אוצר' מעיתון 'דער בלאט' שיו"ל ע"י חסידי סאטמאר, והנני מעלה בזה את כל המאמר, אך היות שהכל נכתב בשפת האידיש, ולתועלת אלו שאין מבינים אידיש אז תירגמתי הקטעים לגבי ההערות שהתייחסו כאן באשכול, 

ברכה על פיל וקוף 1.PNG
הצג קובץ מצורף 4

ברכה על פיל וקוף 2.PNG


ברכה על פיל וקוף 3.PNG

ברכה על פיל וקוף 4.PNG

ברכה על פיל וקוף 5.PNG


 
 

דרורי

משתמש ותיק
במבי אמר:
מדוע מברכים על פילים משנה הבריות (לא ראיתי שעושים כן בפועל, אך כך כתוב) והרי הם לא נוצרו רק מהבני אדם בדור הפלגה, אלא היו עוד בתיבת נח שהרי המדרש תנחומא מספר שנח הכניס שבשין (זמורות) לפילים?
(ואולי הפיל בגן חיות הינו טהור פיל בן פיל ללא חשש תערובת אדם)

טעות. לא נכתב בשום מקום שהפילים נוצרו בדור הפלגה כמו שהקופים לא נוצרו בדור הפלגה רק נכתב שהקב"ה הענישם והפכו להיות גם הם לפילים ופשוט מאד
 

שומע ומשמיע

משתמש רשום
יאיר אמר:
"ש אומרים שהסיבה שמברכים על הקוף ועל הפיל 'משנה הבריות' היא משום שהם דומים לאדם במקצת דברים (רבינו המאירי בברכות דף נח עמוד ב).

וראה עוד במלאכת שלמה במסכת כלאים (פרק ח משנה ו) שכתב, שמעתי מפי חכם חסיד מקובל ר' משולם זצ"ל על ההיא דתניא בברכות (דף נח עמוד ב) הרואה פיל וקוף וקיפוף אומר ברוך משנה הבריות, דקשיא מאי שינוי שייך התם דהא כל בעלי חיים נמי משונה צורתם זו מזו. ותירץ, דבזמן דור המבול נפרע הקב"ה מן האנשים שהפכן לקופים ופילים, והיינו שהקוף דומה לאדם, ופיל נמי מבין לשון בני אדם (וע"ע מה שכתב בזה בספר מגדים חדשים במסכת ברכות שם). "

https://www.hidabroot.org/question/44593
זה חסום בנטפרי, יש דרך אחרת?
 
 

יאיר

משתמש ותיק
שומע ומשמיע אמר:
יאיר אמר:
"יש אומרים שהסיבה שמברכים על הקוף ועל הפיל 'משנה הבריות' היא משום שהם דומים לאדם במקצת דברים (רבינו המאירי בברכות דף נח עמוד ב).

וראה עוד במלאכת שלמה במסכת כלאים (פרק ח משנה ו) שכתב, שמעתי מפי חכם חסיד מקובל ר' משולם זצ"ל על ההיא דתניא בברכות (דף נח עמוד ב) הרואה פיל וקוף וקיפוף אומר ברוך משנה הבריות, דקשיא מאי שינוי שייך התם דהא כל בעלי חיים נמי משונה צורתם זו מזו. ותירץ, דבזמן דור המבול נפרע הקב"ה מן האנשים שהפכן לקופים ופילים, והיינו שהקוף דומה לאדם, ופיל נמי מבין לשון בני אדם (וע"ע מה שכתב בזה בספר מגדים חדשים במסכת ברכות שם). "

https://www.hidabroot.org/question/44593
זה חסום בנטפרי, יש דרך אחרת?
ציטטתי את התשובה שהובאה שם
 
 
חלק עליון תַחתִית