למה אברהם לא תיקן תפילת ערבית ?

יואל נהרי

משתמש ותיק
כתוב בחז"ל שאברהם תיקן תפילת שחרית, יצחק מנחה, ויעקב ערבית.

צריך להבין, הרי היום הולך אחרי הלילה, ומן הראוי היה שאברהם יתקן ערבית, יצחק שחרית, ויעקב מנחה ?
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
פותח הנושא
ניסיתי לחשוב ע"פ מה שי"א שעד מתן תורה הלילה הלך אחרי היום, אבל אני לא יודע את המקור לכך.
 

אח שלך

משתמש ותיק
יואל נהרי אמר:
עכשיו מצאתי שכתוב כך במקנה קידושין לז ע"ב
וצ"ע דהא בתורה כתוב דוקא סדר הפוך - ויהי ערב ויהי בוקר.

אמנם בקדשים הלילה הולך אחר היום, והיות שתפילות כנגד תמידין - ממילא קודם כל שחרית, ורק אח"כ ערבית שכל כולה רק כנגד הקטר חלבים ואברים של קרבנות היום הקודם. 

​​​​​​(אמנם אבות תקנום, ובכל זאת זה גם כנגד תמידין.
וכמו תמיד באגדה - זו לא סתירה, אלא שתי זויות של הענין)
 

נבשר

משתמש ותיק
יואל נהרי אמר:
כתוב בחז"ל שאברהם תיקן תפילת שחרית, יצחק מנחה, ויעקב ערבית.

צריך להבין, הרי היום הולך אחרי הלילה, ומן הראוי היה שאברהם יתקן ערבית, יצחק שחרית, ויעקב מנחה ?
אני לא יודע אם זה ברמה של הפשט, אבל ידוע לכל שאברהם מדתו ודרכו בעולם במידת החסד, היינו הוי דומה לו במידת החסד, והיינו שבורא העולם מתנהג בעולם והגילוי הראשון בעולם הוא היות העולם נברא, וזה מחסדו, והבוקר הוא הזמן והמסמל של דרך זו, שהכל מאיר והכל ברור כשמש, וזה זמן התפילה, לא יודע אם שייך להגיד אבל אולי, יכול להיות שהתפלל אף בערב, אבל בערב התפלל תפילת שחרית שחרית על חסדו ית' בעולם. "אכ אברהם תיקן תפילת שחרית.
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
פותח הנושא
נבשר אמר:
יואל נהרי אמר:
כתוב בחז"ל שאברהם תיקן תפילת שחרית, יצחק מנחה, ויעקב ערבית.

צריך להבין, הרי היום הולך אחרי הלילה, ומן הראוי היה שאברהם יתקן ערבית, יצחק שחרית, ויעקב מנחה ?
 והבוקר הוא הזמן והמסמל של דרך זו, שהכל מאיר והכל ברור כשמש, 
תלמוד בבלי מסכת ברכות דף יב עמוד א
אמר רבה בר חיננא סבא משמיה דרב: כל שלא אמר אמת ויציב שחרית ואמת ואמונה ערבית - לא יצא ידי חובתו, שנאמר: להגיד בבקר חסדך ואמונתך בלילות. 

אגב, לגבי יעקב שתיקן ערבית מצאתי במשך חכמה בראשית מו:
[ציטוט מתוך דבריו]: "במראות הלילה ויאמר יעקב יעקב. הנה אצל אברהם ויצחק לא מצאנו זה, רק ביעקב כאן, ובויצא, היינו מפני שהיה מוכן לצאת לחוצה לארץ לגור, לכן בא אליו התגלות אלקית בלילה, להראות שאף בלילה, בחשכת הגלות, שורה שכינה בישראל, כמו שאמרו: גלו לבבל, שכינה עמהם (מגילה כט, א). ולזה אברהם תיקן תפילת שחרית, ויצחק מנחה, ויעקב ערבית". 
 

יהודי

משתמש ותיק
מהר"ל (נתיבות עולם נתיב העבודה פרק ג):
כבר בארנו כי התפלה היא אל השם יתברך שצריך האדם שהוא העלול פונה אל העלה ונתלה בו ולכך מתפלל אל העלה ודבר זה מבואר וזה שאמר ר' חנינא תפלות אבות תקנום, מפני כי האבות היו התחלה לכל העולם, שלכך נקראו אבות ולא הצדיקים הראשונים, כי העולם כולו נברא בשביל ישראל והאבות היו אבות והתחלה אל ישראל, וכאלו האבות הם העלול הראשון מן השם יתברך אשר העלול צריך אל העלה ונתלה בו יתברך כמו שהתבאר לפני זה, ומפני כך האבות שהם התחלה תקנו התפלות, כי התפלה היא מה שמתחבר העלול אל העלה יתברך והאבות הם העלול הראשון אשר יש לו צירוף אל השם יתברך. וכל א' תקן כפי מדתו, אברהם תקן תפלת שחרית בהתחלת היום, כי היה אברהם התחלה באבות והיה דומה אברהם לשחרית שהוא התחלת היום והוא יתברך התחלה אל העולם, ותקן יצחק תפלת מנחה שהוא אחר חצות היום והוא השלמת העולם ודבר זה ידוע לחכמי אמת, ויעקב שהיה אחר כך תקן תפלת ערבית שהיא באחרונה וגם הוא כפי מדתו של יעקב. ודבר זה כנגד מה שהעולם הזה הוא ביד השם יתברך, ולכך תפלת ערבית בלילה כי הלילה מורה שהעולם הוא ביד השם יתברך, כי כמו שהאדם מפקיד נשמתו ורוחו אל השם יתברך בלילה וכדכתיב (תהלים ל"א) כי בידך אפקיד רוחי כך כל העולם כולו ביד הקדוש ברוך הוא בלילה וכמו שיתבאר עוד. ולפיכך תפלת ערבית הוא כנגד יעקב כי יעקב הוא ביד השי"ת יותר משאר אבות כי צורת תם חקוקה בכסא הכבוד, ולכך יעקב בפרט תקן תפלת ערבית כי תפלה זאת מורה שהעולם ביד הקדוש ב"ה וזהו מדת יעקב כאשר ידוע למבינים, ואין להאריך במקום הזה כי הם דברים עמוקים נתבארו במקום אחר. אבל הכלל הוא כי ראוי דווקא לאבות שהם כמו התחלה לעולם שיתקנו התפלות, כי התחלה הוא העלול הראשון שנתלה בעלה, ואלו שלשה אבות הם התחלה בלבד ולכך תקנו התפלות בשלש בחינות אשר אמרנו.
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אגב, מעניין שבסעודות שבת, הסדר ע"פ קבלה הוא: סעודת ליל שבת כנגד יצחק, יום שבת כנגד אברהם, וסעודה שלישית כנגד יעקב.
 

אוריאל

משתמש ותיק
ראיתי בשבת קדש בספר "אשד הנחלים" על המד"ר פרשת ויצא, שפירש הטעם שאברהם לא תיקן תפילת ערבית אלא תפילת שחרית, כי כל אחד מהאבות תיקן את סדר התפילה שלפי שורש נשמתו ומהותו. ואברהם אבינו היה מדתו חסד, וזהו זמן הבוקר כמ"ש להגיד בבוקר חסדך, ולכן תיקן את שחרית. יעקב מדתו היתה אמת, שהיא האמונה, ולכן תיקן ערבית שזנאר "ואמנותך בלילות". על יצחק לא פירש, והשאיר לנו מקום להתגדר בו.
 

דרורי

משתמש ותיק
יואל נהרי אמר:
כתוב בחז"ל שאברהם תיקן תפילת שחרית, יצחק מנחה, ויעקב ערבית.

צריך להבין, הרי היום הולך אחרי הלילה, ומן הראוי היה שאברהם יתקן ערבית, יצחק שחרית, ויעקב מנחה ?

זכור לי שקראתי פעם שלבן נח היום מתחיל מהזריחה
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרורי אמר:
יואל נהרי אמר:
כתוב בחז"ל שאברהם תיקן תפילת שחרית, יצחק מנחה, ויעקב ערבית.

צריך להבין, הרי היום הולך אחרי הלילה, ומן הראוי היה שאברהם יתקן ערבית, יצחק שחרית, ויעקב מנחה ?

זכור לי שקראתי פעם שלבן נח היום מתחיל מהזריחה
ציינתי זאת באחת ההודעות הקודמות בשם המקנה.
 
 
חלק עליון תַחתִית