תקע בשופר גדול לחרותנו, כתקוע שופר, יתקע בשופר גדול וכו' - כפשוטו או כמשמעו? והאם סגי בעדכוני החדשות דהאידנא.

כללי הפורום
  • פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לפתוח את הנושא בפורום של החומש/הפרשה, ולציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק עליו נסוב הדיון. במידה ומדובר בנושא כללי יש לפתחו כאן.
  • אשמח לעזרה בקטלוג נושאים ישנים לפי חומש/פרשה. הקִטלוג יתבצע בצורה פשוטה: דווחו על ההודעה הראשונה בנושא > בחרו ב"האשכול שייך לקטגוריה אחרת, נא ציין בשדה המידע את הקטגוריה הנכונה" > הזינו בשדה המידע את שם החומש/הפרשה, ואני כבר אדאג להעביר את הנושא לחומש/פרשה המבוקש/ת.
  • יש אפשרות כללית בפורום "לקפל" מדורים לקטגוריה אחת (ע"י לחיצה על המינוס בצד השמאלי בראש כל קטגוריה), בכדי לאפשר גלילה מהירה במידת הצורך. הקיפול/הפתיחה יישארו כך גם בכניסות הבאות לפורום עד ללחיצה הבאה.

אחד מן הגולה
משתמש ותיק
הודעות: 481
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תקע בשופר גדול לחרותנו, כתקוע שופר, יתקע בשופר גדול וכו' - כפשוטו או כמשמעו? והאם סגי בעדכוני החדשות דהאידנא.

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 10 מאי 2020, 15:27

אשכול הזוי עם שאלה הזויה,
הניחו כאן הנחה שכל מטרת השופר אינה אלא לעדכון בעלמא שידעו כולם על הגאולה. ולמה לא עשים זאת בחצוצרה?! וכי אין דרכים אחרים להודיע לכל העולם?!
וכי הקב"ה צריך דווקא שופר להודיע?!
ולגופו של עניין שמעתי פעם מהגרח"י קפלן שליט"א שהביא כי מה שהשופר הוא גדול היינו שהשופר של משיח מורכב מכל צרות ישראל בגלות, וזהו גודלו של השופר. לא זכור לי בשם מי שמועה זו, וטרם מצאתיה.


אחד מן הגולה
משתמש ותיק
הודעות: 481
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תקע בשופר גדול לחרותנו, כתקוע שופר, יתקע בשופר גדול וכו' - כפשוטו או כמשמעו? והאם סגי בעדכוני החדשות דהאידנא.

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 10 מאי 2020, 15:29

לא פסקה ישיבה כתב:
10 מאי 2020, 14:18
ובשופר גדול יתקע, וקול דממה דקה ישמע, הוא שופר רוחני, כנ"ל השופר דלעתיד לבוא.
מהו הכנ"ל?
פיוט זה לפי פשוטו קאי על שופר שלעת"ל, דעל שופר של ר"ה לא נאמר מעולם שיהיה גדול, אלא הכוונה על יום הדין הגדול והנורא.
 


לא פסקה ישיבה
הודעות: 60
הצטרף: 22 אפריל 2020, 20:57
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תקע בשופר גדול לחרותנו, כתקוע שופר, יתקע בשופר גדול וכו' - כפשוטו או כמשמעו? והאם סגי בעדכוני החדשות דהאידנא.

שליחה על ידי לא פסקה ישיבה » 10 מאי 2020, 20:19

אחד מן הגולה כתב:
10 מאי 2020, 15:29
לא פסקה ישיבה כתב:
10 מאי 2020, 14:18
ובשופר גדול יתקע, וקול דממה דקה ישמע, הוא שופר רוחני, כנ"ל השופר דלעתיד לבוא.
מהו הכנ"ל?
פיוט זה לפי פשוטו קאי על שופר שלעת"ל, דעל שופר של ר"ה לא נאמר מעולם שיהיה גדול, אלא הכוונה על יום הדין הגדול והנורא.

מנין לך?
 


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 626
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 205 פעמים
קיבל תודה: 387 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תקע בשופר גדול לחרותנו, כתקוע שופר, יתקע בשופר גדול וכו' - כפשוטו או כמשמעו? והאם סגי בעדכוני החדשות דהאידנא.

שליחה על ידי ספר וסופר » 10 מאי 2020, 20:46

לא פסקה ישיבה כתב:
10 מאי 2020, 14:21
ממרן הגר"י דיויד שליט"א שעשרת השבטים קיומם הוא בתוך כלל ישראל דהשתא, דכל יהודי ויהודי המוכר לנו אופיו הוא כאחד השבטים.

האם אמירה זו בשם מו"ר עט"ר שליט"א באה לסתור את המשמעות הפשוטה שישנם עשרת השבטים שבלועים בגלות מאז שלמנאסר מלך אשור?

שמעת את זה ממנו בעצמו?

אם תוכל לפרש היטב היטב את השמועה, אודה לך מאוד.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1528
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 393 פעמים
קיבל תודה: 281 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תקע בשופר גדול לחרותנו, כתקוע שופר, יתקע בשופר גדול וכו' - כפשוטו או כמשמעו? והאם סגי בעדכוני החדשות דהאידנא.

שליחה על ידי דרומאי » 10 מאי 2020, 21:35

אחד מן הגולה כתב:
10 מאי 2020, 15:29
לא פסקה ישיבה כתב:
10 מאי 2020, 14:18
ובשופר גדול יתקע, וקול דממה דקה ישמע, הוא שופר רוחני, כנ"ל השופר דלעתיד לבוא.
מהו הכנ"ל?
פיוט זה לפי פשוטו קאי על שופר שלעת"ל, דעל שופר של ר"ה לא נאמר מעולם שיהיה גדול, אלא הכוונה על יום הדין הגדול והנורא.

להיפך, כוונת הפייט לומר שבר''ה בעת התקיעה המלאכים מדמים שהגיע יום הדין הגדול והנורא, והיינו דר''ה בעת הדין יש תקיעה בשופר גדול בב''ד של מעלה.
 


לא פסקה ישיבה
הודעות: 60
הצטרף: 22 אפריל 2020, 20:57
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תקע בשופר גדול לחרותנו, כתקוע שופר, יתקע בשופר גדול וכו' - כפשוטו או כמשמעו? והאם סגי בעדכוני החדשות דהאידנא.

שליחה על ידי לא פסקה ישיבה » 10 מאי 2020, 22:21

ספר וסופר כתב:
10 מאי 2020, 20:46
לא פסקה ישיבה כתב:
10 מאי 2020, 14:21
ממרן הגר"י דיויד שליט"א שעשרת השבטים קיומם הוא בתוך כלל ישראל דהשתא, דכל יהודי ויהודי המוכר לנו אופיו הוא כאחד השבטים.

האם אמירה זו בשם מו"ר עט"ר שליט"א באה לסתור את המשמעות הפשוטה שישנם עשרת השבטים שבלועים בגלות מאז שלמנאסר מלך אשור?

שמעת את זה ממנו בעצמו?

אם תוכל לפרש היטב היטב את השמועה, אודה לך מאוד.
דיברתי עם קרוב משפחתי שהינו א' מתלמידיו. וא"ל שפעם דיבר עם מרן, על ענין השבטים בימינו, ואמר לו, שכנסת ישראל מחולקת לכל גווני השבטים. וכגון הוא שהוא משבט יוסף (באופיו). ואם תרצה אכתוב לך בהודעה פרטית את הדיבורים בענין זה. ובנוגע לידוע דשאר השבטים התפזרו, לא הסכים להתייחס לזה. 


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 626
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 205 פעמים
קיבל תודה: 387 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תקע בשופר גדול לחרותנו, כתקוע שופר, יתקע בשופר גדול וכו' - כפשוטו או כמשמעו? והאם סגי בעדכוני החדשות דהאידנא.

שליחה על ידי ספר וסופר » 10 מאי 2020, 22:30

אין לי ספק שבפנימיות יש את כל עניני השבטים בכל כלל ישראל, ובודאי שגם אצל כל אחד ואחד וכו', [שבט יוסף זה אמירה של מרן שליט"א על עצמו?!, או שזה אחיזה שלך].
וגם עם עזרא כידוע עלו מכל השבטים, אולם עדיין אין זה נוגע לעצם גלות עשרת השבטים, שיש על זה פסוקים מפורשים, וכן משנה בפרק חלק.


לא פסקה ישיבה
הודעות: 60
הצטרף: 22 אפריל 2020, 20:57
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תקע בשופר גדול לחרותנו, כתקוע שופר, יתקע בשופר גדול וכו' - כפשוטו או כמשמעו? והאם סגי בעדכוני החדשות דהאידנא.

שליחה על ידי לא פסקה ישיבה » 10 מאי 2020, 22:33

ספר וסופר כתב:
10 מאי 2020, 22:30
אין לי ספק שבפנימיות יש את כל עניני השבטים בכל כלל ישראל, ובודאי שגם אצל כל אחד ואחד וכו', [שבט יוסף זה אמירה של מרן שליט"א על עצמו?!, או שזה אחיזה שלך].
וגם עם עזרא כידוע עלו מכל השבטים, אולם עדיין אין זה נוגע לעצם גלות עשרת השבטים, שיש על זה פסוקים מפורשים, וכן משנה בפרק חלק.
אין הכי נמי. ובנוגע לשבט יוסף, הוא ממרן בעצמו.
 


אחד מן הגולה
משתמש ותיק
הודעות: 481
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תקע בשופר גדול לחרותנו, כתקוע שופר, יתקע בשופר גדול וכו' - כפשוטו או כמשמעו? והאם סגי בעדכוני החדשות דהאידנא.

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 11 מאי 2020, 01:48

לא פסקה ישיבה כתב:
10 מאי 2020, 20:19
אחד מן הגולה כתב:
10 מאי 2020, 15:29
לא פסקה ישיבה כתב:
10 מאי 2020, 14:18
ובשופר גדול יתקע, וקול דממה דקה ישמע, הוא שופר רוחני, כנ"ל השופר דלעתיד לבוא.
מהו הכנ"ל?
פיוט זה לפי פשוטו קאי על שופר שלעת"ל, דעל שופר של ר"ה לא נאמר מעולם שיהיה גדול, אלא הכוונה על יום הדין הגדול והנורא.
מנין לך?

דרומאי כתב:
10 מאי 2020, 21:35
להיפך, כוונת הפייט לומר שבר''ה בעת התקיעה המלאכים מדמים שהגיע יום הדין הגדול והנורא, והיינו דר''ה בעת הדין יש תקיעה בשופר גדול בב''ד של מעלה.

מובא כן בשם מחזור עם פי' ר' הקדום לר' וולף הינדנהיים.
אך כל סגנון הפיוט מורה כן, שהזכירו את שופר גדול שלא הוזכר על ר"ה שופר גדול אלא רק על יוה"ד שלעת"ל. וכמו"כ מובא על מה דחותם יד כל אדם בו, שלא מוזכר בשום מקום כן על ר"ה, ומקור הדבר מהגמ' בתענית יא. על יוה"ד שלעת"ל. ורק בהמשך שאומר בר"ה יכתבון חוזר לר"ה.
 


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1528
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 393 פעמים
קיבל תודה: 281 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תקע בשופר גדול לחרותנו, כתקוע שופר, יתקע בשופר גדול וכו' - כפשוטו או כמשמעו? והאם סגי בעדכוני החדשות דהאידנא.

שליחה על ידי דרומאי » 11 מאי 2020, 11:55

אחד מן הגולה כתב:
11 מאי 2020, 01:48
לא פסקה ישיבה כתב:
10 מאי 2020, 20:19
אחד מן הגולה כתב:
10 מאי 2020, 15:29

מהו הכנ"ל?
פיוט זה לפי פשוטו קאי על שופר שלעת"ל, דעל שופר של ר"ה לא נאמר מעולם שיהיה גדול, אלא הכוונה על יום הדין הגדול והנורא.
מנין לך?
דרומאי כתב:
10 מאי 2020, 21:35
להיפך, כוונת הפייט לומר שבר''ה בעת התקיעה המלאכים מדמים שהגיע יום הדין הגדול והנורא, והיינו דר''ה בעת הדין יש תקיעה בשופר גדול בב''ד של מעלה.
מובא כן בשם מחזור עם פי' ר' הקדום לר' וולף הינדנהיים.
אך כל סגנון הפיוט מורה כן, שהזכירו את שופר גדול שלא הוזכר על ר"ה שופר גדול אלא רק על יוה"ד שלעת"ל. וכמו"כ מובא על מה דחותם יד כל אדם בו, שלא מוזכר בשום מקום כן על ר"ה, ומקור הדבר מהגמ' בתענית יא. על יוה"ד שלעת"ל. ורק בהמשך שאומר בר"ה יכתבון חוזר לר"ה.

תמוה לפרש שהפייט מתחיל לדבר ביום הדין הגדול, ופתאום וכל באי עולם יעברון לפניו כבני מרון- שזה קאי על ר"ה כלשון המשנה.
 


אחד מן הגולה
משתמש ותיק
הודעות: 481
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תקע בשופר גדול לחרותנו, כתקוע שופר, יתקע בשופר גדול וכו' - כפשוטו או כמשמעו? והאם סגי בעדכוני החדשות דהאידנא.

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 11 מאי 2020, 14:43

דרומאי כתב:
11 מאי 2020, 11:55
אחד מן הגולה כתב:
11 מאי 2020, 01:48
לא פסקה ישיבה כתב:
10 מאי 2020, 20:19

מנין לך?
דרומאי כתב:
10 מאי 2020, 21:35
להיפך, כוונת הפייט לומר שבר''ה בעת התקיעה המלאכים מדמים שהגיע יום הדין הגדול והנורא, והיינו דר''ה בעת הדין יש תקיעה בשופר גדול בב''ד של מעלה.
מובא כן בשם מחזור עם פי' ר' הקדום לר' וולף הינדנהיים.
אך כל סגנון הפיוט מורה כן, שהזכירו את שופר גדול שלא הוזכר על ר"ה שופר גדול אלא רק על יוה"ד שלעת"ל. וכמו"כ מובא על מה דחותם יד כל אדם בו, שלא מוזכר בשום מקום כן על ר"ה, ומקור הדבר מהגמ' בתענית יא. על יוה"ד שלעת"ל. ורק בהמשך שאומר בר"ה יכתבון חוזר לר"ה.
תמוה לפרש שהפייט מתחיל לדבר ביום הדין הגדול, ופתאום וכל באי עולם יעברון לפניו כבני מרון- שזה קאי על ר"ה כלשון המשנה.

גם על יום הדין לעת"ל נאמר כן. עי' תנחומא בראשית כט. [וע"ע תוד"ה ליום הדין ר"ה טז.]
ועכ"פ אף לולא מקור לכאורה גם ביום הדין שלעת"ל יעברו לפניו כבני מרון, משא"כ לגבי שופר גדול אינני רואה מקום לומר דקאי על ר"ה, דמה עניין שופר גדול לר"ה, וכן חותם יד כל אדם בו מניין לפייטן לחדש כן על ר"ה?!
 


בית מתתניק
הודעות: 62
הצטרף: 20 אפריל 2020, 20:44
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תקע בשופר גדול לחרותנו, כתקוע שופר, יתקע בשופר גדול וכו' - כפשוטו או כמשמעו? והאם סגי בעדכוני החדשות דהאידנא.

שליחה על ידי בית מתתניק » 11 מאי 2020, 14:52

אחד מן הגולה כתב:
11 מאי 2020, 14:43
דרומאי כתב:
11 מאי 2020, 11:55
אחד מן הגולה כתב:
11 מאי 2020, 01:48


מובא כן בשם מחזור עם פי' ר' הקדום לר' וולף הינדנהיים.
אך כל סגנון הפיוט מורה כן, שהזכירו את שופר גדול שלא הוזכר על ר"ה שופר גדול אלא רק על יוה"ד שלעת"ל. וכמו"כ מובא על מה דחותם יד כל אדם בו, שלא מוזכר בשום מקום כן על ר"ה, ומקור הדבר מהגמ' בתענית יא. על יוה"ד שלעת"ל. ורק בהמשך שאומר בר"ה יכתבון חוזר לר"ה.
תמוה לפרש שהפייט מתחיל לדבר ביום הדין הגדול, ופתאום וכל באי עולם יעברון לפניו כבני מרון- שזה קאי על ר"ה כלשון המשנה.
גם על יום הדין לעת"ל נאמר כן. עי' תנחומא בראשית כט. [וע"ע תוד"ה ליום הדין ר"ה טז.]
ועכ"פ אף לולא מקור לכאורה גם ביום הדין שלעת"ל יעברו לפניו כבני מרון, משא"כ לגבי שופר גדול אינני רואה מקום לומר דקאי על ר"ה, דמה עניין שופר גדול לר"ה, וכן חותם יד כל אדם בו מניין לפייטן לחדש כן על ר"ה?!

מאותו מקום שידע המדרש.
 


אחד מן הגולה
משתמש ותיק
הודעות: 481
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תקע בשופר גדול לחרותנו, כתקוע שופר, יתקע בשופר גדול וכו' - כפשוטו או כמשמעו? והאם סגי בעדכוני החדשות דהאידנא.

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 11 מאי 2020, 14:56

בית מתתניק כתב:
11 מאי 2020, 14:52
מאותו מקום שידע המדרש.
וכי ניתן להשוות בין מדרש לבין פיוט שנכתב ע"י ר' עמרם ממגנצא שחי בתקופת הראשונים?


בית מתתניק
הודעות: 62
הצטרף: 20 אפריל 2020, 20:44
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תקע בשופר גדול לחרותנו, כתקוע שופר, יתקע בשופר גדול וכו' - כפשוטו או כמשמעו? והאם סגי בעדכוני החדשות דהאידנא.

שליחה על ידי בית מתתניק » 11 מאי 2020, 15:00

אחד מן הגולה כתב:
11 מאי 2020, 14:56
בית מתתניק כתב:
11 מאי 2020, 14:52
מאותו מקום שידע המדרש.
וכי ניתן להשוות בין מדרש לבין פיוט שנכתב ע"י ר' עמרם ממגנצא שחי בתקופת הראשונים?
אם ראשונים כמלאכים וכו'. ובעצם הענין,מי השווה, אבל גם לראשונים היה רוח הקודש. עוד י"ל, שקיבלו הדברים במסורה מרב לתלמיד.
 


אחד מן הגולה
משתמש ותיק
הודעות: 481
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תקע בשופר גדול לחרותנו, כתקוע שופר, יתקע בשופר גדול וכו' - כפשוטו או כמשמעו? והאם סגי בעדכוני החדשות דהאידנא.

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 11 מאי 2020, 15:19

בית מתתניק כתב:
11 מאי 2020, 15:00
אחד מן הגולה כתב:
11 מאי 2020, 14:56
בית מתתניק כתב:
11 מאי 2020, 14:52
מאותו מקום שידע המדרש.
וכי ניתן להשוות בין מדרש לבין פיוט שנכתב ע"י ר' עמרם ממגנצא שחי בתקופת הראשונים?
אם ראשונים כמלאכים וכו'. ובעצם הענין,מי השווה, אבל גם לראשונים היה רוח הקודש. עוד י"ל, שקיבלו הדברים במסורה מרב לתלמיד.

ראשונים במלאכים מצד השוואת גדלותם כלפינו, אין לזה קשר עם ידיעותיהם שעוברים במסורת, שהיה לתנאים ולהם היה פחות.
מ"מ תי' אפש"ל לרוב שהיה להם רוה"ק ומסורת וכו', מ"מ כאשר אנו יודעים שדברים אלו כמו חותם יד כל אדם ושופר גדול נאמרו על יוה"ד שלעת"ל, ומצינו למחזור קדמון שכבר פי' כך בהדיא, מדוע להעמיד בדחוקים את כל הפיוט ולומר דקאי על ר"ה.
מלבד כל זאת עדיין לא הבנתי במה תתרצו את שופר גדול?! היכן מצינו עניין שופר גדול בר"ה.
 


מקוה לטוב
הודעות: 130
הצטרף: 08 מאי 2020, 14:14
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תקע בשופר גדול לחרותנו, כתקוע שופר, יתקע בשופר גדול וכו' - כפשוטו או כמשמעו? והאם סגי בעדכוני החדשות דהאידנא.

שליחה על ידי מקוה לטוב » 11 מאי 2020, 17:44

אלדד הדני (שגדולי ישראל בזמנו האמינו לו) טען בשעתו ששבט דן ועוד שבטים ירדו לאפריקה בזמן ירבעם בן נבט.
ייתכן שכיון שהכירו את האזור ההוא רק כארץ מצרים, (או שבאמת מלכות מצרים התפשטה על כל האזור) נתפס בעיני עם ישראל שהשבטים הללו נדחו בארץ מצרים
ועליהם דיבר ישעיהו.


מקוה לטוב
הודעות: 130
הצטרף: 08 מאי 2020, 14:14
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תקע בשופר גדול לחרותנו, כתקוע שופר, יתקע בשופר גדול וכו' - כפשוטו או כמשמעו? והאם סגי בעדכוני החדשות דהאידנא.

שליחה על ידי מקוה לטוב » 11 מאי 2020, 18:02

דרך אגב , אם מתייחסים למשמעות הפשוטה של המילים הרי ש"נשיאת נס לקיבוץ גלוית" התקיים ומתקיים במלא מובן המילה,
יואיל להציג נימוקו מי שמסביר אחרת, וא"כ הרי תקיעת שופר קודמת בפסוק.
אך יש להראות כאן חילוק בין הברכה לפסוק שהרי בברכה הנוסח הוא קיבוץ גלויות ובפסוק קיבוץ נדחים, ובאמת שהברכה בכלל לא מבוססת על הפסוק
שהרי בפסוק במואר שתקיעת השופר מטרת להביא את האובדים מארץ אשור וכו' ובברכה מוזכר הענין בתור חירות ישראל, וכן נשיאת נס בברכה הוא לקיבוץ גלויות ובפסוק (פסוק אחר) לקיבוץ נדחים, וא"כ יש לומר שמעולם לא ניתנה נבואה על תקיעת שופר לחירות וחז"ל השתמשו בלשון הזאת כי זה הדבר הכי קלאסי להודיע לעם על חירותו,וכמו"כ נשיאת הנס המוזכרת בברכה, ודו"ק.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1528
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 393 פעמים
קיבל תודה: 281 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תקע בשופר גדול לחרותנו, כתקוע שופר, יתקע בשופר גדול וכו' - כפשוטו או כמשמעו? והאם סגי בעדכוני החדשות דהאידנא.

שליחה על ידי דרומאי » 11 מאי 2020, 18:30

אחד מן הגולה כתב:
11 מאי 2020, 14:56
בית מתתניק כתב:
11 מאי 2020, 14:52
מאותו מקום שידע המדרש.
וכי ניתן להשוות בין מדרש לבין פיוט שנכתב ע"י ר' עמרם ממגנצא שחי בתקופת הראשונים?
ודאי ניתן. כלפי החמורים [אנו] אין הבדל בין מלאך גדול למלאך קטן, וכידוע כעי"ז מדברי החזו"א כלפי מחלוקת הרמב"ם והטור.


אחד מן הגולה
משתמש ותיק
הודעות: 481
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תקע בשופר גדול לחרותנו, כתקוע שופר, יתקע בשופר גדול וכו' - כפשוטו או כמשמעו? והאם סגי בעדכוני החדשות דהאידנא.

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 11 מאי 2020, 20:37

דרומאי כתב:
11 מאי 2020, 18:30
אחד מן הגולה כתב:
11 מאי 2020, 14:56
בית מתתניק כתב:
11 מאי 2020, 14:52
מאותו מקום שידע המדרש.
וכי ניתן להשוות בין מדרש לבין פיוט שנכתב ע"י ר' עמרם ממגנצא שחי בתקופת הראשונים?
ודאי ניתן. כלפי החמורים [אנו] אין הבדל בין מלאך גדול למלאך קטן, וכידוע כעי"ז מדברי החזו"א כלפי מחלוקת הרמב"ם והטור.
שוב, כל זה כלפי גדלותם, אבל כלפי ידיעתם בדברים אלו כמובן שההבדל תהומי.
בכל אופן אי"ז עניין לדברינו, הלא על יוה"ד שלעת"ל נאמר בהדיא דברים אלו, ומהיכ"ת לומר שהיה לר' עמרם ממגנצא איזה מסורת עלומה שגם בר"ה הוא כן, הלא בפשטות הפיוט קאי על יוה"ד שלעת"ל. ומזכירים בר"ה שהוא מעין הקדמה ליוה"ד הגדול והנורא כמש"כ הרמב"ם.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “תנ"ך ופרשת שבוע”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח