לבקשת רבים, עדכנו את כללי פורום הקורונה, לטובת כולנו - נא להקפיד לשמור עליהם
מעתה, בפורום קורונה הראשי יעלו נידונים תורניים בלבד, ובתת הפורום עדכונים נחוצים בלבד
נא לא לערב בין הפורומים, ונא לא להעלות כלל עדכונים שאינם נחוצים ושאר מילי דעלמא, פורומינו - פורום לתורה!
בתקווה להבנה, בברכת "והסירותי מחלה מקרבך"

בדרכו של רש"י בפירוש התורה

כללי הפורום
  • פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לפתוח את הנושא בפורום של החומש/הפרשה, ולציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק עליו נסוב הדיון. במידה ומדובר בנושא כללי יש לפתחו כאן.
  • אשמח לעזרה בקטלוג נושאים ישנים לפי חומש/פרשה. הקִטלוג יתבצע בצורה פשוטה: דווחו על ההודעה הראשונה בנושא > בחרו ב"האשכול שייך לקטגוריה אחרת, נא ציין בשדה המידע את הקטגוריה הנכונה" > הזינו בשדה המידע את שם החומש/הפרשה, ואני כבר אדאג להעביר את הנושא לחומש/פרשה המבוקש/ת.
  • יש אפשרות כללית בפורום "לקפל" מדורים לקטגוריה אחת (ע"י לחיצה על המינוס בצד השמאלי בראש כל קטגוריה), בכדי לאפשר גלילה מהירה במידת הצורך. הקיפול/הפתיחה יישארו כך גם בכניסות הבאות לפורום עד ללחיצה הבאה.

פותח הנושא
אריך
משתמש ותיק
הודעות: 1158
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 332 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

בדרכו של רש"י בפירוש התורה

שליחה על ידי אריך » 22 מאי 2016, 07:32

צ"ב בדרכו של רש"י בפירוש התורה להתחיל עם ציטוט ממדרש ולציין וכו'. כגון: פרשת בחוקותי כו, ט: (ט) ופניתי אליכם - אפנה מכל עסקי לשלם שכרכם, משל למה הדבר דומה, למלך ששכר פועלים וכו', כדאיתא בתורת כהנים:
מה רש"י רוצה בזה? איך אפשר להבין מה הפירוש כאן? כוונתו שנפתח את התו"כ? אפילו בזמננו מעטים אלה שיש להם בבית, ק"ו בזמן רש"י שלבודדים היתה גישה לכתבי יד שכאלה.
ומה הדין במי שקורא רש"י לקיים דין שנים מקרא ואחד תרגום. האם רש"י זה צריך לקרוא? או אולי צריך לפתוח את התו"כ?


תמים
הודעות: 134
הצטרף: 03 מאי 2016, 19:23
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בדרכו של רש"י בפירוש התורה

שליחה על ידי תמים » 22 מאי 2016, 08:26

השאלה השני מזכירה לי למרות שזה לא קשור ממש שפעם ראיתי בחור ירא שמים שהיה מדקדק בקריאת הרש"י באמירת שנים מקרא וכו' כמו בק"ש וטענתו כי אחרי שבזה מקיים התקנה צריך לדקדק בזה, ולא פסק חוכא מפומי כולא יומא


יאיר
משתמש ותיק
הודעות: 1098
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 251 פעמים
קיבל תודה: 310 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בדרכו של רש"י בפירוש התורה

שליחה על ידי יאיר » 22 מאי 2016, 08:26

שאלה יפה.

לענ"ד כיון שרש"י לא רצה ו/או יכל להאריך ולצטט כל המדרש לכן לת"ח ציין כדי להזכיר המדרש ולשאר העם כדי שמי שיוכל יבדוק או יברר מה המשך המדרש. כנלע"ד.


פותח הנושא
אריך
משתמש ותיק
הודעות: 1158
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 332 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בדרכו של רש"י בפירוש התורה

שליחה על ידי אריך » 22 מאי 2016, 08:29

תמים כתב:השאלה השני מזכירה לי למרות שזה לא קשור ממש שפעם ראיתי בחור ירא שמים שהיה מדקדק בקריאת הרש"י באמירת שנים מקרא וכו' כמו בק"ש וטענתו כי אחרי שבזה מקיים התקנה צריך לדקדק בזה, ולא פסק חוכא מפומי כולא יומא
אני מקוה שאחרי שנגמר היום ופסק החוכא, הזמנת לו תור אצל איש מקצוע.
אבל בנידו"ד השאלה רצינית. כאשר יש פסוק קשה ובמקום לפרש אותו מתחיל רש"י להביא מחז"ל ומפסיק באמצע, נמצא שחסרנו הפירוש על פסוק זה.


יאיר
משתמש ותיק
הודעות: 1098
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 251 פעמים
קיבל תודה: 310 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בדרכו של רש"י בפירוש התורה

שליחה על ידי יאיר » 22 מאי 2016, 08:35

בדוגמא דלעיל הפירוש כתוב והמשל הוא רק לרווחא דמילתא.


בדרך המלך
הודעות: 40
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 19:32
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 20 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בדרכו של רש"י בפירוש התורה

שליחה על ידי בדרך המלך » 22 מאי 2016, 18:58

זה לשון התורת כהנים:
  • משלו משל למה הדבר דומה: למלך ששכר פועלים הרבה והיה שם פועל אחד ועשה עמו מלאכה ימים הרבה. נכנסו הפועלים ליטול שכרם ונכנס אותו הפועל עמהם. אמר לו המלך לאותו הפועל "בני, אפנה לך! הרובים הללו שעשו עמי מלאכה מועטת ואני נותן להם שכר מועט; אבל אתה -- חשבון רב אני עתיד לחשוב עמך!". כך היו ישראל בעולם הזה מבקשים שכרם מלפני המקום ואומות העולם מבקשים שכרם מלפני המקום, והמקום אומר להם לישראל "בני, אפנה לכם! אומות העולם הללו עשו עמי מלאכה מועטת ואני נותן להם שכר מועט; אבל אתם -- חשבון רב אני עתיד לחשב עמכם!". לכך נאמר "ופניתי אליכם".
לכאורה רש"י בא קודם לפרש פשוטו של מקרא (שפשט זה לא נזכר כלל בתו"כ), ואם יקשה לך על זה וכי הקב"ה צריך להתפנות מעסקיו כדי לשלם, לכך הפנה אותנו למדרש. אך אין המשל נצרך לפשוטו של מקרא.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 3499
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 487 פעמים
קיבל תודה: 716 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בדרכו של רש"י בפירוש התורה

שליחה על ידי יהודי » 23 מאי 2016, 00:05

בלא"ה יש פסוקים ללא פירש"י, השאלה הינה מדוע בפסוק שעליו אין פירוש יש לקרותו ג' פעמים ואילו פסוק שרק חלקו מפורש אין צריך לקרות חציו.


כבוד שמים
משתמש ותיק
הודעות: 1069
הצטרף: 07 מרץ 2016, 13:54
נתן תודה: 143 פעמים
קיבל תודה: 144 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בדרכו של רש"י בפירוש התורה

שליחה על ידי כבוד שמים » 23 מאי 2016, 08:40

רש"י הוא פירוש לתלמידי חכמים, ידיעת המדרש היתה דבר נפוץ גם אצל פשוטי עם, ורש"י חס על הדיו.
באשכול אחר הובא שכל תיבה ברש"י מלאה סודות, לפ"ז לק"מ, כי זה הסוד.
http://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f ... 7%AA#p4713
בענין קריאת הוכו' יש אשכול אחר שלא צריך להוציא בפה את לשון רש"י.
http://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f ... 7%90#p3411

סמל אישי של משתמש

אריה ענק משער האריות
הודעות: 75
הצטרף: 29 פברואר 2016, 21:40
מיקום: ארץ הקודש
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בדרכו של רש"י בפירוש התורה

שליחה על ידי אריה ענק משער האריות » 23 מאי 2016, 18:24

יהודי כתב:בלא"ה יש פסוקים ללא פירש"י, השאלה הינה מדוע בפסוק שעליו אין פירוש יש לקרותו ג' פעמים ואילו פסוק שרק חלקו מפורש אין צריך לקרות חציו.
ראיתי פעם באיזה מפרש טעם לדבר כיון שגם כאשר רש"י מבאר רק חצי פסוק מכל מקום חציו השני מתבאר באופן אחר על פי חציו שנתפרש

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “תנ"ך ופרשת שבוע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים