ויבז עשיו את הבכורה.

כללי הפורום
  • פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לפתוח את הנושא בפורום של החומש/הפרשה, ולציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק עליו נסוב הדיון. במידה ומדובר בנושא כללי יש לפתחו כאן.
  • אשמח לעזרה בקטלוג נושאים ישנים לפי חומש/פרשה. הקִטלוג יתבצע בצורה פשוטה: דווחו על ההודעה הראשונה בנושא > בחרו ב"האשכול שייך לקטגוריה אחרת, נא ציין בשדה המידע את הקטגוריה הנכונה" > הזינו בשדה המידע את שם החומש/הפרשה, ואני כבר אדאג להעביר את הנושא לחומש/פרשה המבוקש/ת.
  • יש אפשרות כללית בפורום "לקפל" מדורים לקטגוריה אחת (ע"י לחיצה על המינוס בצד השמאלי בראש כל קטגוריה), בכדי לאפשר גלילה מהירה במידת הצורך. הקיפול/הפתיחה יישארו כך גם בכניסות הבאות לפורום עד ללחיצה הבאה.

פותח הנושא
טל חרמון
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 238
הצטרף: 25 יוני 2019, 09:36
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ויבז עשיו את הבכורה.

שליחה על ידי טל חרמון » 26 נובמבר 2019, 13:26

 
ויאהב קללה ותבואהו ולא חפץ בברכה ותרחק ממנו (תהילים)
חז"ל דרשו פסוק זה על עשיו אל תקרי בברכה אלא בבכורה, נשאלת השאלה - ויאהב קללה? וכי יש אדם שאוהב קללה,? ומדוע כתוב ולא חפץ בברכה הרי מאוד מאוד נצטער אותו רשע על הברכה?
והנה דרשו חז"ל בגנותו של עשיו דברים מפליגם ותלו בו חטאים איומים וגרועים, שלש עבירות החמורות ועוד כהנה וכהנה, ואילו התורה מדגישה רק חטא אחד, שנראה מבחינה הלכתית כי אפי' חטא קל אינו.
כשיעקב ביקש מעשיו למכור את בכורתו אמר – הנה אנוכי הולך למות ולמה זה לי בכורה.... ויאכל וישת ויקם וילך ויבז עשיו את הבכורה, זהו! לפי התורה זה חטאו הבסיסי והמהותי של עשיו!
יש תמיהה גדולה בפס' מה הפי' הנה אנוכי הולך למות? ככה מדבר ילד בן י"ג? צעיר ונמרץ? חז"ל עמדו על הבעיה הזו וביארו- למות, על הבכורה כיוון שעבודת הקרבנות בבכורות ויש בה כ"כ הרבה איסורים שחייב מיתה כגון טומאה שתוי יין ופרוע ראש ועוד, ואם כן אמר עשיו מדוע אני צריך להיכנס לכל העניין הזה. על זה אמרה התורה ויבז את הבכורה. יש כאן הבנה חדשה בגדרי בוז, האם חשש מוות שגורם לא לרצות זה נקרא בוז?
"אם יתן איש את כל הון ביתו באהבה בוז יבוזו לו!" (שיר השירים)
הגישה שאומרת אני מעדיף לא להיות קרוב לה' כדי לא להסתכן מעידה על חוסר אהבה, כזרעו של אברהם ויצחק עשיו באופן טבעי חלק מהקשר והברית עם ה' אבל הוא לא אוהב אותו ומכיוון שכך זה גורם לו לשנוא אותו, כמו משהו שלא אוהב את אשתו ומקבל רק את הצד הרע בנישואין, הוא שונא ובוזה הוא כלל אינו מבין למה צריך את כל זה. זה הביזוי, בשביל האהבה האדם מוסר את עצמו גם למיתה, כל יהודי אומר כל יום להודות לך וליחדך באהבה, ואז הוא קורא שמע ישראל יהוה אלהינו יהוה אחד ומכוון למסור את עצמו בארבע מיתות בית דין, וכל כך למה? כי הוא אוהב את ה' ורוצה להיות יחד איתו גם אם זה אומר שיעשה חטא כ"כ חמור ויהיה מוצא להורג.
כך גם רות באהבתה ורצונה להיכנס לעם ישראל אמרה – באשר תמותי אמות, ועם ישראל לדורות עולם מסרו עצמם לכל מיני מיתות משונות שבעולם למען שמו באהבה. כמובן האהבה משתלמת בסופו של דבר אבל יש כאן תפיסה יותר פנימית, יש כאן קשר עם האמת והצדק עם הטוב המוחלט זה משהו שהוא הרבה מעבר לכן ברכה או לא ברכה. זוהו קשר שהוא עצמו הברכה הכי גדולה בעולם בזה עשיו לא חפץ, הוא חפץ רק כאן ועכשיו. זה בזיון הכי גדול שאפשר, לדבר הנעלה והקדוש ביותר.
"ואמרתם במה אהבתנו הלא אח עשיו ליעקב ואוהב את יעקב ואת עשיו שנאתי,"(מלאכי)
השונא הגדול לעם ישראל הוא עשיו, ולמה? בגלל שיעקב לקח את ברכתו. ברגע שעשיו מבין שהבכורה היא דבר משתלם הוא זועק זעקה גדולה ומרה, ועקבני זה פעמים את בכורתי לקח... הבוז הגדול של עשיו לבכורה הוא בכך שחשב שאין בה שום תועלת והיא שתגרום לו למות, ואילו יעקב חפץ בבכורה הגם שאין לו שום תכניות לגנוב את הברכה, לדידו האהבה היא הברכה והוא אוהב את ה' ורוצה בקשר איתו, גם הוא יודע ש"סביביו נשערה מאוד" אבל הוא אוהב וזה שווה לו הכל.
בסוף הוא גם מקבל את הברכה. אבל זה לא העיקר. לדידו העיקר הוא אם יהיה אלהים עמדי.. והיה ה' לי לאלהים – האבן הזאת יהיה בית אלהים, יעקב כל רצונו הוא שה' יבחר בקשר איתו, והוא יזכה להקים בית לאלהים שיבא לגור פה בארץ, ושם הוא יעבוד אותו בעבודה המסוכנת ולשם יביא מעשר מכל מה שיתן לו, בזה חפץ יעקב, ובזה ברור למה ואוהב את יעקב ואת עשיו שנאתי. והסיבה שה' שנא את עשיו נראית ברורה הוא היה זרע אברהם ויצחק וה' רצה לקיים גם איתו את ברית האהבה, אלא שעשיו לא חפץ וזה הגורם לשנאה, כמאמר החכם אין שנאה אלא במקום אהבה.
כלפי מה דברים אמורים? – יש תופעה חמורה מאוד היום, תחושה שאיננו צריכים את כל עניין עבודת הקרבנות, למה לנו להסתבך עם זה? יש פה חששות של כרת וכו'....אמנם  אנחנו לא עשיו, אנחנו באמת רוצים, אבל לגמרי התבלבלנו, לתת לאויבנו את בית אלהים כדי לא להסתבך? כלום עשיו אבינו או יעקב אבינו?


יואל נהרי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 549
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 173 פעמים
קיבל תודה: 241 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויבז עשיו את הבכורה.

שליחה על ידי יואל נהרי » 26 נובמבר 2019, 13:29

בדיוק בשביל זה יש לנו את גדולי ישראל שהם יודעים מה חשוב יותר ומה חשוב פחות בכל תקופה להתמקד.

חוץ מזה, אדרבה לך תקריב קרבנות, מי מפריע לך? אתה לא מקריב בגלל שאנחנו לא רוצים או בגלל שאין לך שום אפשרות כזאת לע"ע?


פותח הנושא
טל חרמון
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 238
הצטרף: 25 יוני 2019, 09:36
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויבז עשיו את הבכורה.

שליחה על ידי טל חרמון » 26 נובמבר 2019, 13:30

יואל נהרי כתב:
26 נובמבר 2019, 13:29
בדיוק בשביל זה יש לנו את גדולי ישראל שהם יודעים מה חשוב יותר ומה חשוב פחות בכל תקופה להתמקד.

חוץ מזה, אדרבה לך תקריב קרבנות, מי מפריע לך? אתה לא מקריב בגלל שאנחנו לא רוצים או בגלל שאין לך שום אפשרות כזאת לע"ע?
האם נהנת מהדבר תורה ואתה חולק רק על המסקנא?
בשביל להקריב אני צריך את כולם אז אוכל לדרוש את זה.


 


איש ווילנא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1056
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 243 פעמים
קיבל תודה: 256 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויבז עשיו את הבכורה.

שליחה על ידי איש ווילנא » 26 נובמבר 2019, 13:34

טל חרמון כתב:
26 נובמבר 2019, 13:30
האם נהנת מהדבר תורה ואתה חולק רק על המסקנא?
בשביל להקריב אני צריך את כולם אז אוכל לדרוש את זה.

אז לך תנסה לשכנע גדולי תורה ושם תראה את ידך החזקה.
במקום לנסות לשכנע בנאומי כיכרות להמון העם הנמשכים אחר שיחה נאה
שכבר הקדימוך בזה כמה שוטים ועמי הארצות ממכון המקדש וכיוצא בזה


פותח הנושא
טל חרמון
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 238
הצטרף: 25 יוני 2019, 09:36
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויבז עשיו את הבכורה.

שליחה על ידי טל חרמון » 26 נובמבר 2019, 13:35

איש ווילנא כתב:
26 נובמבר 2019, 13:34
טל חרמון כתב:
26 נובמבר 2019, 13:30
האם נהנת מהדבר תורה ואתה חולק רק על המסקנא?
בשביל להקריב אני צריך את כולם אז אוכל לדרוש את זה.

אז לך תנסה לשכנע גדולי תורה ושם תראה את ידך החזקה.
במקום לנסות לשכנע בנאומי כיכרות להמון העם הנמשכים אחר שיחה נאה
שכבר הקדימוך בזה כמה שוטים ועמי הארצות ממכון המקדש וכיוצא בזה
אני באמצע ללכת, נא אל תכעסו, מותר גם להנות ואם זה יפה אפשר להגיד ייש"כ.
אם אני יוריד את שני השורות האחרונות זה יועיל?
 


יואל נהרי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 549
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 173 פעמים
קיבל תודה: 241 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויבז עשיו את הבכורה.

שליחה על ידי יואל נהרי » 26 נובמבר 2019, 13:38

אני תמיד נהנה מדבר תורה וייש"כ, אך פחות מקמפיינים שמנוגדים לדעתם של רבותינו בעבר ובהוה.


איש ווילנא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1056
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 243 פעמים
קיבל תודה: 256 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויבז עשיו את הבכורה.

שליחה על ידי איש ווילנא » 26 נובמבר 2019, 13:40

טל חרמון כתב:
26 נובמבר 2019, 13:35
אם אני יוריד את שני השורות האחרונות זה יועיל?

בפעם הבאה גם כדאי להיזהר שלא לכתוב שם הויה
או כל שם אחר משמות שאינם נמחקים
או שאתה סבור שאין מקום להחמיר בזה


יואל נהרי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 549
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 173 פעמים
קיבל תודה: 241 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויבז עשיו את הבכורה.

שליחה על ידי יואל נהרי » 26 נובמבר 2019, 13:42

אגב סתם בשביל הדיוק, כמדומה שעשיו היה בן טו ולא בן יג.


יוסף יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 531
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 165 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויבז עשיו את הבכורה.

שליחה על ידי יוסף יצחק » 26 נובמבר 2019, 14:01

טל חרמון כתב:
26 נובמבר 2019, 13:26
אבל לגמרי התבלבלנו, לתת לאויבנו את בית אלהים כדי לא להסתבך? כלום עשיו אבינו או יעקב אבינו?
צודק, אני מודיע מעכשיו שהר הבית שלנו ואסור לשום גוי להתקרב לשם :) מה אתה רוצה שנעשה?! אנחנו בגלות, כבר בפרקי דר"א מופיע שהגויים ישלטו בהר הבית לפני הגאולה.


פותח הנושא
טל חרמון
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 238
הצטרף: 25 יוני 2019, 09:36
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויבז עשיו את הבכורה.

שליחה על ידי טל חרמון » 26 נובמבר 2019, 14:07

יוסף יצחק כתב:
26 נובמבר 2019, 14:01
טל חרמון כתב:
26 נובמבר 2019, 13:26
אבל לגמרי התבלבלנו, לתת לאויבנו את בית אלהים כדי לא להסתבך? כלום עשיו אבינו או יעקב אבינו?
צודק, אני מודיע מעכשיו שהר הבית שלנו ואסור לשום גוי להתקרב לשם :) מה אתה רוצה שנעשה?! אנחנו בגלות, כבר בפרקי דר"א מופיע שהגויים ישלטו בהר הבית לפני הגאולה.

רוצה שזה יהיה תנאי בסיס של כל הציבור הדתי והחרדי לכל ממשלה שלא תהיה. חוץ מזה רוצה לעורר ליבם של ישראל לבית המקדש כמו שאמרו רבותינו אני ישנה מבית המקדש וליבי ער בבתי כנסיות קול דודי דופק...


פותח הנושא
טל חרמון
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 238
הצטרף: 25 יוני 2019, 09:36
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויבז עשיו את הבכורה.

שליחה על ידי טל חרמון » 26 נובמבר 2019, 14:13

ובמאמרי זה אני מקיים אל תבוז כי זקנה אימך, ואמרו בירושלמי אם ראית שנתישנה אומתך עמוד וגודה כמו שעשה אלקנה שהשיב את ישראל לפעמי רגלים.
מי שמתיאש מראש הוא בז לאומה שהיא זקנה ואיך תשנה את העולם? על זה זועק הכתוב אל תבוז! עמוד וגודרה והדוגמא מאלקנה ממש על העניין שלנו.

כך לא נבוז את אמנו וגם לא את הבכורה.


יוסף יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 531
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 165 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויבז עשיו את הבכורה.

שליחה על ידי יוסף יצחק » 26 נובמבר 2019, 14:15

טל חרמון כתב:
26 נובמבר 2019, 14:07
יוסף יצחק כתב:
26 נובמבר 2019, 14:01
טל חרמון כתב:
26 נובמבר 2019, 13:26
אבל לגמרי התבלבלנו, לתת לאויבנו את בית אלהים כדי לא להסתבך? כלום עשיו אבינו או יעקב אבינו?
צודק, אני מודיע מעכשיו שהר הבית שלנו ואסור לשום גוי להתקרב לשם :) מה אתה רוצה שנעשה?! אנחנו בגלות, כבר בפרקי דר"א מופיע שהגויים ישלטו בהר הבית לפני הגאולה.
רוצה שזה יהיה תנאי בסיס של כל הציבור הדתי והחרדי לכל ממשלה שלא תהיה. חוץ מזה רוצה לעורר ליבם של ישראל לבית המקדש כמו שאמרו רבותינו אני ישנה מבית המקדש וליבי ער בבתי כנסיות קול דודי דופק...
א. זוהי התגרות באומות בלי שום הצדקה (נא לא להכנס לדיון) מה גם שחז"ל מביאים שכך יהיה, אם כבר כל תנאי היה מועיל, אני הייתי מבקש שתנאי הבסיס לכניסה לממשלה יהיה שלא תהיה עוד מדינה וחוקי התורה ישלטו, אבל אנחנו בגלות!!!, ב. אתה ערב שלא יהיו שום פיגועים אחרי תנאי שכזה?!
ג. אתה צודק שלהתפלל תמיד צריך שתבא הגאולה ונזכה לבית המקדש


יואל נהרי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 549
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 173 פעמים
קיבל תודה: 241 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויבז עשיו את הבכורה.

שליחה על ידי יואל נהרי » 26 נובמבר 2019, 14:17

מנחות דף קי עמוד א
ורבי יוחנן אמר: אלו תלמידי חכמים העסוקין בהלכות עבודה, מעלה עליהם הכתוב כאילו נבנה מקדש בימיהם.
אמר ריש לקיש, מאי דכתיב: זאת התורה לעולה למנחה ולחטאת ולאשם? כל העוסק בתורה, כאילו הקריב עולה מנחה חטאת ואשם וכו' 
אמר רבא: כל העוסק בתורה, אינו צריך לא עולה ולא מנחה ולא אשם.
אמר רבי יצחק, מאי דכתיב: זאת תורת החטאת וזאת תורת האשם? כל העוסק בתורת חטאת כאילו הקריב חטאת, וכל העוסק בתורת אשם כאילו הקריב אשם.
 


אני ממליץ לך להקדיש את האנרגיות לענין זה שהוא בטוח בידך, במקום להתעסק עם משהו שאינו בידך חוץ מלדבר ולהתמרמר. אני מסתפק בענין זה עם התפילות ולירושלים את צמח ורצה ג"פ ביום.


פותח הנושא
טל חרמון
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 238
הצטרף: 25 יוני 2019, 09:36
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויבז עשיו את הבכורה.

שליחה על ידי טל חרמון » 26 נובמבר 2019, 14:23

יואל נהרי כתב:
26 נובמבר 2019, 14:17
מנחות דף קי עמוד א
ורבי יוחנן אמר: אלו תלמידי חכמים העסוקין בהלכות עבודה, מעלה עליהם הכתוב כאילו נבנה מקדש בימיהם. אמר ריש לקיש, מאי דכתיב: זאת התורה לעולה למנחה ולחטאת ולאשם? כל העוסק בתורה, כאילו הקריב עולה מנחה חטאת ואשם.

אני ממליץ לך להקדיש את האנרגיות לענין זה שהוא בטוח בידך, במקום להתעסק עם משהו שאינו בידך חוץ מלדבר ולהתמרמר. אני מסתפק בענין זה עם התפילות ולירושלים את צמח ורצה ג"פ ביום.
תודה על ההמלצה לאחר ששקלתי אותה ברצינות כמה שנים והתיעצתי עם רבותי דחיתי הצעה זו בשתי ידים. (אני לומד הרבה שעות ביום ברוך ה' ובין היתר מנסה גם לקדם את זה)
 


שאר לעמו
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2461
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 373 פעמים
קיבל תודה: 766 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויבז עשיו את הבכורה.

שליחה על ידי שאר לעמו » 26 נובמבר 2019, 14:29

לא דחית הצעתו - כי אם דחית את עצמך!
לא בושה תהיה לך אם תודה שאתה כמו כל הדור הזה לא יודע מה הם בכלל קרבנות, ומה מהותם.
ואה"נ על זה אנחנו בוכים, על שאבדנו את ההכרה העצומה של סגולת הקרבנות,
אבל בלתי מחשבה הנרצית - הלא כפיגול ייחשב, וכעשות את המקדש מקום טביחות.
אז לך תלמד קדשים וזה יעלה לך לרצון יותר.


יוסף יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 531
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 165 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויבז עשיו את הבכורה.

שליחה על ידי יוסף יצחק » 26 נובמבר 2019, 14:32

טל חרמון כתב:
26 נובמבר 2019, 14:23
תודה על ההמלצה לאחר ששקלתי אותה ברצינות כמה שנים והתיעצתי עם רבותי דחיתי הצעה זו בשתי ידים. (אני לומד הרבה שעות ביום ברוך ה' ובין היתר מנסה גם לקדם את זה)
מעניין שגדולי ישראל שליט"א יושבים והוגים בתורה יומם ולילה ומשום מה לא רואים כל צורך לקדם הצעה כזו או אחרת.
תביא מקורות ענייניים אם אתה רוצה להביא לכאן שיח שפוי, ואם לא אז תסגור את הדיון כי לא מפה תצמח הישועה, זהו "פורום לתורה" ולא "פורום לקידום אג'נדות"


יואל נהרי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 549
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 173 פעמים
קיבל תודה: 241 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויבז עשיו את הבכורה.

שליחה על ידי יואל נהרי » 26 נובמבר 2019, 14:32

ומה הצלחת בינתיים לקדם בענין הזה ? איזו פגישה עם מלך ירדן או משהו כזה?


פותח הנושא
טל חרמון
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 238
הצטרף: 25 יוני 2019, 09:36
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויבז עשיו את הבכורה.

שליחה על ידי טל חרמון » 26 נובמבר 2019, 14:44

שאר לעמו כתב:
26 נובמבר 2019, 14:29
לא דחית הצעתו - כי אם דחית את עצמך!
לא בושה תהיה לך אם תודה שאתה כמו כל הדור הזה לא יודע מה הם בכלל קרבנות, ומה מהותם.
ואה"נ על זה אנחנו בוכים, על שאבדנו את ההכרה העצומה של סגולת הקרבנות,
אבל בלתי מחשבה הנרצית - הלא כפיגול ייחשב, וכעשות את המקדש מקום טביחות.
אז לך תלמד קדשים וזה יעלה לך לרצון יותר.

כבר אמרתי שזו טענתו של עשיו.


יואל נהרי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 549
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 173 פעמים
קיבל תודה: 241 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויבז עשיו את הבכורה.

שליחה על ידי יואל נהרי » 26 נובמבר 2019, 15:08

אגב קדשים, הסתפקתי האם מה שכתוב 'עלה בכבש ופנה לסובב וכו' - הוא דין, או שרק זו הדרך הרגילה, אבל למשל אם היה כהן גבוה שיכול לתת את המתנות מרצפת העזרה או שמישהו ירים אותו האם יוכל לעשות זאת?
אולי תוכל לעזור לי בענין הזה הרב טל חרמון?


אבר כיונה
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 241
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויבז עשיו את הבכורה.

שליחה על ידי אבר כיונה » 26 נובמבר 2019, 15:16

יואל נהרי כתב:
26 נובמבר 2019, 15:08
אם היה כהן גבוה שיכול לתת את המתנות מרצפת העזרה
9 אמות??? (גובה המזבח 10 אמות, אז אם הוא מרים את היד זה עוד אמה)


יואל נהרי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 549
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 173 פעמים
קיבל תודה: 241 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויבז עשיו את הבכורה.

שליחה על ידי יואל נהרי » 26 נובמבר 2019, 15:22

למשל משה רבינו שהיה גבוה י' אמות [שימש גם ככהן].

לא משנה לי אם זה אפשרי היום, העיקר השאילה עצמה, האם יש דין מעכב של עלה בכבש וכו' דיקא לעצם קיום עבודת נתינת המתנות, או שזה רק נצרך למציאות?


שאר לעמו
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2461
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 373 פעמים
קיבל תודה: 766 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויבז עשיו את הבכורה.

שליחה על ידי שאר לעמו » 26 נובמבר 2019, 17:38

טל חרמון כתב:
26 נובמבר 2019, 14:44
שאר לעמו כתב:
26 נובמבר 2019, 14:29
לא דחית הצעתו - כי אם דחית את עצמך!
לא בושה תהיה לך אם תודה שאתה כמו כל הדור הזה לא יודע מה הם בכלל קרבנות, ומה מהותם.
ואה"נ על זה אנחנו בוכים, על שאבדנו את ההכרה העצומה של סגולת הקרבנות,
אבל בלתי מחשבה הנרצית - הלא כפיגול ייחשב, וכעשות את המקדש מקום טביחות.
אז לך תלמד קדשים וזה יעלה לך לרצון יותר.
כבר אמרתי שזו טענתו של עשיו.
עושה מעשה עשיו זה מי שאין לו רב, ורגשות כרסו - אלוהיו.
אגב, דבר זה שמעתי גם מהגר"ש נדל בשם החזו"א. ואמנם היה מישהו ממקורבי החזו"א שאמר, שלא שמע דבר זה מעולם. ולא הזדמן לי לשאול את הרב מה המקור, אם מאביו הגאון ז"ל או מאחרים. אבל מה שברור שביטוי כזה הושמע.

טל של ילדות יש בך


מתלבט
מאמרים: 0
הודעות: 54
הצטרף: 17 יולי 2019, 14:17
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויבז עשיו את הבכורה.

שליחה על ידי מתלבט » 26 נובמבר 2019, 17:54

טל חרמון כתב:
26 נובמבר 2019, 13:26
 
ויאהב קללה ותבואהו ולא חפץ בברכה ותרחק ממנו (תהילים)
חז"ל דרשו פסוק זה על עשיו אל תקרי בברכה אלא בבכורה, נשאלת השאלה - ויאהב קללה? וכי יש אדם שאוהב קללה,? ומדוע כתוב ולא חפץ בברכה הרי מאוד מאוד נצטער אותו רשע על הברכה?
והנה דרשו חז"ל בגנותו של עשיו דברים מפליגם ותלו בו חטאים איומים וגרועים, שלש עבירות החמורות ועוד כהנה וכהנה, ואילו התורה מדגישה רק חטא אחד, שנראה מבחינה הלכתית כי אפי' חטא קל אינו.
כשיעקב ביקש מעשיו למכור את בכורתו אמר – הנה אנוכי הולך למות ולמה זה לי בכורה.... ויאכל וישת ויקם וילך ויבז עשיו את הבכורה, זהו! לפי התורה זה חטאו הבסיסי והמהותי של עשיו!
יש תמיהה גדולה בפס' מה הפי' הנה אנוכי הולך למות? ככה מדבר ילד בן י"ג? צעיר ונמרץ? חז"ל עמדו על הבעיה הזו וביארו- למות, על הבכורה כיוון שעבודת הקרבנות בבכורות ויש בה כ"כ הרבה איסורים שחייב מיתה כגון טומאה שתוי יין ופרוע ראש ועוד, ואם כן אמר עשיו מדוע אני צריך להיכנס לכל העניין הזה. על זה אמרה התורה ויבז את הבכורה. יש כאן הבנה חדשה בגדרי בוז, האם חשש מוות שגורם לא לרצות זה נקרא בוז?
"אם יתן איש את כל הון ביתו באהבה בוז יבוזו לו!" (שיר השירים)
הגישה שאומרת אני מעדיף לא להיות קרוב לה' כדי לא להסתכן מעידה על חוסר אהבה, כזרעו של אברהם ויצחק עשיו באופן טבעי חלק מהקשר והברית עם ה' אבל הוא לא אוהב אותו ומכיוון שכך זה גורם לו לשנוא אותו, כמו משהו שלא אוהב את אשתו ומקבל רק את הצד הרע בנישואין, הוא שונא ובוזה הוא כלל אינו מבין למה צריך את כל זה. זה הביזוי, בשביל האהבה האדם מוסר את עצמו גם למיתה, כל יהודי אומר כל יום להודות לך וליחדך באהבה, ואז הוא קורא שמע ישראל יהוה אלהינו יהוה אחד ומכוון למסור את עצמו בארבע מיתות בית דין, וכל כך למה? כי הוא אוהב את ה' ורוצה להיות יחד איתו גם אם זה אומר שיעשה חטא כ"כ חמור ויהיה מוצא להורג.
כך גם רות באהבתה ורצונה להיכנס לעם ישראל אמרה – באשר תמותי אמות, ועם ישראל לדורות עולם מסרו עצמם לכל מיני מיתות משונות שבעולם למען שמו באהבה. כמובן האהבה משתלמת בסופו של דבר אבל יש כאן תפיסה יותר פנימית, יש כאן קשר עם האמת והצדק עם הטוב המוחלט זה משהו שהוא הרבה מעבר לכן ברכה או לא ברכה. זוהו קשר שהוא עצמו הברכה הכי גדולה בעולם בזה עשיו לא חפץ, הוא חפץ רק כאן ועכשיו. זה בזיון הכי גדול שאפשר, לדבר הנעלה והקדוש ביותר.
"ואמרתם במה אהבתנו הלא אח עשיו ליעקב ואוהב את יעקב ואת עשיו שנאתי,"(מלאכי)
השונא הגדול לעם ישראל הוא עשיו, ולמה? בגלל שיעקב לקח את ברכתו. ברגע שעשיו מבין שהבכורה היא דבר משתלם הוא זועק זעקה גדולה ומרה, ועקבני זה פעמים את בכורתי לקח... הבוז הגדול של עשיו לבכורה הוא בכך שחשב שאין בה שום תועלת והיא שתגרום לו למות, ואילו יעקב חפץ בבכורה הגם שאין לו שום תכניות לגנוב את הברכה, לדידו האהבה היא הברכה והוא אוהב את ה' ורוצה בקשר איתו, גם הוא יודע ש"סביביו נשערה מאוד" אבל הוא אוהב וזה שווה לו הכל.
בסוף הוא גם מקבל את הברכה. אבל זה לא העיקר. לדידו העיקר הוא אם יהיה אלהים עמדי.. והיה ה' לי לאלהים – האבן הזאת יהיה בית אלהים, יעקב כל רצונו הוא שה' יבחר בקשר איתו, והוא יזכה להקים בית לאלהים שיבא לגור פה בארץ, ושם הוא יעבוד אותו בעבודה המסוכנת ולשם יביא מעשר מכל מה שיתן לו, בזה חפץ יעקב, ובזה ברור למה ואוהב את יעקב ואת עשיו שנאתי. והסיבה שה' שנא את עשיו נראית ברורה הוא היה זרע אברהם ויצחק וה' רצה לקיים גם איתו את ברית האהבה, אלא שעשיו לא חפץ וזה הגורם לשנאה, כמאמר החכם אין שנאה אלא במקום אהבה.
כלפי מה דברים אמורים? – יש תופעה חמורה מאוד היום, תחושה שאיננו צריכים את כל עניין עבודת הקרבנות, למה לנו להסתבך עם זה? יש פה חששות של כרת וכו'....אמנם  אנחנו לא עשיו, אנחנו באמת רוצים, אבל לגמרי התבלבלנו, לתת לאויבנו את בית אלהים כדי לא להסתבך? כלום עשיו אבינו או יעקב אבינו?

איני יודע איפה ראית תופעה זו,
כולנו מתפללים כל יום הן בתפילה והן בברכת המזון על ביאת המשיח והחזרת העבודה,
אך מפני חטאינו גלינו מארצינו ונתרחקנו מאדמתינו ואין יכולים לעלות וליאות לפניך ולעשות חובותינו בבית בחירתיך,

כל ילד יהודי מתחנך על הציפיה לגאולה,

ואם שמפני קהות הרגשות כהיום אין אנו רואים את הדמעות הניגרות בתיקון חצות ובקינות, הרי על זה לבד מוטל עלינו להפיל קינה ובכי כאשר מקושי השעבוד קהו הרגשות, אך כל יהודי באשר הוא מצפה הוא לביאת המשיח
 


פותח הנושא
טל חרמון
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 238
הצטרף: 25 יוני 2019, 09:36
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויבז עשיו את הבכורה.

שליחה על ידי טל חרמון » 26 נובמבר 2019, 22:24

שאר לעמו כתב:
26 נובמבר 2019, 17:38
טל חרמון כתב:
26 נובמבר 2019, 14:44
שאר לעמו כתב:
26 נובמבר 2019, 14:29
לא דחית הצעתו - כי אם דחית את עצמך!
לא בושה תהיה לך אם תודה שאתה כמו כל הדור הזה לא יודע מה הם בכלל קרבנות, ומה מהותם.
ואה"נ על זה אנחנו בוכים, על שאבדנו את ההכרה העצומה של סגולת הקרבנות,
אבל בלתי מחשבה הנרצית - הלא כפיגול ייחשב, וכעשות את המקדש מקום טביחות.
אז לך תלמד קדשים וזה יעלה לך לרצון יותר.
כבר אמרתי שזו טענתו של עשיו.
עושה מעשה עשיו זה מי שאין לו רב, ורגשות כרסו - אלוהיו.
אגב, דבר זה שמעתי גם מהגר"ש נדל בשם החזו"א. ואמנם היה מישהו ממקורבי החזו"א שאמר, שלא שמע דבר זה מעולם. ולא הזדמן לי לשאול את הרב מה המקור, אם מאביו הגאון ז"ל או מאחרים. אבל מה שברור שביטוי כזה הושמע.

טל של ילדות יש בך

להזכירך ידידי שדוקא עשיו היה זה שאמר ליעקב "יש לי רב"
אמרת שזהו טל ילדות, אכן ואשרי שזכיתי, כמו שנא' בתהילים בפרק בו אברהם נבחר לכהן במקום מלכי צדק :
לדוד מזמור נאם יהוה לאדני שב לימיני עד אשית איביך הדם לרגליך מטה עזך ישלח יהוה מציון רדה בקרב איביך עמך נדבת ביום חילך בהדרי קדש מרחם משחר
לך טל ילדתיך 
ד נשבע יהוה ולא ינחם אתה כהן לעולם על דברתי מלכי צדק ה אדני על ימינך מחץ ביום אפו מלכים ו ידין בגוים מלא גויות מחץ ראש על ארץ רבה ז מנחל בדרך ישתה על כן ירים ראש


פותח הנושא
טל חרמון
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 238
הצטרף: 25 יוני 2019, 09:36
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויבז עשיו את הבכורה.

שליחה על ידי טל חרמון » 26 נובמבר 2019, 22:28

מתלבט כתב:
26 נובמבר 2019, 17:54
טל חרמון כתב:
26 נובמבר 2019, 13:26
 

איני יודע איפה ראית תופעה זו,
כולנו מתפללים כל יום הן בתפילה והן בברכת המזון על ביאת המשיח והחזרת העבודה,
אך מפני חטאינו גלינו מארצינו ונתרחקנו מאדמתינו ואין יכולים לעלות וליאות לפניך ולעשות חובותינו בבית בחירתיך,

כל ילד יהודי מתחנך על הציפיה לגאולה,

ואם שמפני קהות הרגשות כהיום אין אנו רואים את הדמעות הניגרות בתיקון חצות ובקינות, הרי על זה לבד מוטל עלינו להפיל קינה ובכי כאשר מקושי השעבוד קהו הרגשות, אך כל יהודי באשר הוא מצפה הוא לביאת המשיח

ויאמר ה' אל משה מה תצעק אלי דבר אל בני ישראל ויסעו...
אני כלל לא מבין מה הקשר למשיח, נראה לי שגם הוא לא.... יתרה מכך הוא לא יבוא לפני כמו שאמר בפירוש היום אם בקולו תשמעו אל תקשו לבבכם כמריבה כיום מסה במדבר, וזה מה שנא' בתורה לא תנסו את ה' והובא להלכה ברמבם שזה איסור לאו לתלות מעשינו עד שנראה את מעשה ה' עימנו אלא כל שביכולתינו לעשות נעשה, כיום המצב שאם מליון יהודים ירצו להקריב קרבן פסח יאפשרו להם את זה, המשיח לא יבוא לפני שזה יקרה....
 


יואל נהרי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 549
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 173 פעמים
קיבל תודה: 241 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויבז עשיו את הבכורה.

שליחה על ידי יואל נהרי » 26 נובמבר 2019, 22:34

אני מאמין באמונה שלמה בביאת המשיח ואע"פ שיתמהמה עכ"ז אחכה לו בכל יום שיבא.

מי שלא מאמין בזה הוא אפיקורס, גם אם זה נובע מ'התלהבות' ממצוה אחרת שהוא בחר לעצמו.


פותח הנושא
טל חרמון
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 238
הצטרף: 25 יוני 2019, 09:36
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויבז עשיו את הבכורה.

שליחה על ידי טל חרמון » 26 נובמבר 2019, 22:41

גם אני מחכה בכל יום שיבוא אבל כמובן שאין הפירוש הוא שיבוא בכל יום כי אם כך מתברר כל יום שהאמנת בשקר.
מ"מ המשיח אמר שיבא היום אם בקולו תשמעו ואין טעם שאחזור על דברי.
וכמובן שאין שום קשר בין המשיח לבין עבודת הקרבנות, וכבר עלה רבינו יחיאל מפריז מבעלי התוס' להקריב פה קרבן פסח כעדות הכפתור ופרח... לשיטתך הוא לא חיכה למשיח? וודאי שחיכה אבל לא חיכה שהמשיח יקריב בשבילו קרבנות.


שאר לעמו
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2461
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 373 פעמים
קיבל תודה: 766 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויבז עשיו את הבכורה.

שליחה על ידי שאר לעמו » 26 נובמבר 2019, 23:43

טל
רפואה שלמה


פותח הנושא
טל חרמון
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 238
הצטרף: 25 יוני 2019, 09:36
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויבז עשיו את הבכורה.

שליחה על ידי טל חרמון » 26 נובמבר 2019, 23:45

שאר לעמו כתב:
26 נובמבר 2019, 23:43
טל
רפואה שלמה
אם אתה חושב שמי שחושב כמוך הוא בריא אז לא תודה, מעדיף להיות חולה.
 


שאר לעמו
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2461
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 373 פעמים
קיבל תודה: 766 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ויבז עשיו את הבכורה.

שליחה על ידי שאר לעמו » 26 נובמבר 2019, 23:46

שוב, רפואה שלמה
רק אנא אשכול שכזה שייך לאקטואליה, ולא לבית המדרש. כי הוא חוץ לבית המדרש!

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “תנ"ך ופרשת שבוע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 5 אורחים