טל חרמון אמר:מה אעשה ובבראשית רבה כתוב כל אותן השנים שעשה יעקב בבית אל לא נמנע מלנסך ומי שיודע כמה ניסך שם יעקב יודע לשער את מי טבריה?
מכל מלמדי השכלתי אמר:טל חרמון אמר:מה אעשה ובבראשית רבה כתוב כל אותן השנים שעשה יעקב בבית אל לא נמנע מלנסך ומי שיודע כמה ניסך שם יעקב יודע לשער את מי טבריה?
לא הכוונה שם לזמן ששהה יעקב לפני שהלך לבית לבן
היכן הרמב"ן? - כי אני הסקתי שמדובר בגירסא נכונה, בעיקר כי התשע שנים הן לא מספר סתם, אלא זה מה שעולה מחשבון השנים עד למכירת יוסף, והיינו שלדעה זו שהה יעקב בבית אל כמעט עד שנעשה יוסף בן שבע עשרה שנה, וכשעבר לחברון מתה רחל בדרך, ולאחר כמה חודשים בחברון נמכר יוסף, וכפי שהארכתי במאמרי.שאר לעמו אמר:הגירסא כפי שהיא בודאי טעות, כמו שהעיר מיד מהרז"ו ועץ יוסף והרד"ל והרש"ש בשם הרמב"ן. כי כמה וכמה מקומות במדרש ובגמרא כתוב שהיה בבית אל ששה חדשים.
ומגירסא שאיננו יודעים אם היא נכונה, ועכ"פ היא דעת יחיד - לא בונים מגדלים פורחים באויר
לא הבנתי מה ראית שם - הוא הביא רק את תחילת המדרש, ולא התייחס לסיפא של המדרש עליה הוא חולק בפירושו - לדעתו בבית אל לא נתיירא יעקב כלל מעשיו, ואין זה עניין לגירסת המדרש בסיפא, וגם אם אתה מוחק לחלוטין את הסיפא במדרש, אין ראיה שהרמב"ן לא גרס אותה.שאר לעמו אמר:הרמב"ן בבראשית לג יח, וע"ז כתב הרד"ל מה שכתב ופשוט.
והלום מצאתי בגירסת השכל טוב כל ימים
טוב, אז זה לא הגהת הרמב"ן אלא הגהת הרד"ל ע"פ גירסא אחרת המובאת ברמב"ן, וכלל לא מוכרח שהרמב"ן עצמו גרס כך.שאר לעמו אמר:נו העיקר שהבאתי הוא מה כותב הרד"ל.
מצורף פה: ב''ר עח טז.PDF
והרד"ל היה פשוט לו שאין שנים בבית אל, ולכן פירש מה שפירש.
אבל בשכל טוב גרס כל ימים. ונ"ל שהוא יותר נכון.