אין מקרא יוצא מידי פשוטו - כשהרשב"ם התווכח עם רש"י

כללי הפורום
  • פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לפתוח את הנושא בפורום של החומש/הפרשה, ולציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק עליו נסוב הדיון. במידה ומדובר בנושא כללי יש לפתחו כאן.
  • אשמח לעזרה בקטלוג נושאים ישנים לפי חומש/פרשה. הקִטלוג יתבצע בצורה פשוטה: דווחו על ההודעה הראשונה בנושא > בחרו ב"האשכול שייך לקטגוריה אחרת, נא ציין בשדה המידע את הקטגוריה הנכונה" > הזינו בשדה המידע את שם החומש/הפרשה, ואני כבר אדאג להעביר את הנושא לחומש/פרשה המבוקש/ת.
  • יש אפשרות כללית בפורום "לקפל" מדורים לקטגוריה אחת (ע"י לחיצה על המינוס בצד השמאלי בראש כל קטגוריה), בכדי לאפשר גלילה מהירה במידת הצורך. הקיפול/הפתיחה יישארו כך גם בכניסות הבאות לפורום עד ללחיצה הבאה.

פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1511
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 689 פעמים
קיבל תודה: 498 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

אין מקרא יוצא מידי פשוטו - כשהרשב"ם התווכח עם רש"י

שליחה על ידי אוריאל » 22 דצמבר 2019, 00:11

אגב האשכול הזה, שבו הרשב"ם מפרש את המקרא על פי פשוטו באופן מחודש מאד כי נסתר בהרבה מקומות בדברי חז"ל [ביניהם המקרא "מכרם בכסף צדיק אביון בעבור נעלים", כפי שדרשוהו חז"ל], ראיתי לנכון לצטט את דברי הרשב"ם בתחילת הפרשה, פרשת וישב, על ענין זה של אין מקרא יוצא מידי פשוטו.


"אלה תולדות יעקב. ישכילו ויבינו אוהבי שכל מה שלימדונו רבותינו כי אין מקרא יוצא מידי פשוטו, אף כי עיקרה של תורה באת ללמדנו ולהודיענו ברמיזת הפשט ההגדות וההלכות והדינין על ידי אריכות הלשון ועל ידי שלשים ושתים מידות של ר אליעזר בנו של ר יוסי הגלילי ועל ידי שלש עשרה מידות של ר' ישמעאל, והראשונים מתוך חסידותם נתעסקו לנטות אחרי הדרשות שהן עיקר ומתוך כך לא הורגלו בעומק פשוטו של מקרא, ולפי שאמרו חכמים אל תרבו בניכם בהגיון וגם אמרו העוסק במקרא מדה ואינה מדה העוסק בתלמוד אין לך מדה גדולה מזו, ומתוך כך לא הורגלו כל כך בפשוטן של מקראות וכדאמ' במסכת שבת הוינא בר תמני סרי שני וגרסי' כולה תלמודא ולא הוי ידענא דאין מקרא יוצא מידי פשוטו.

וגם רבנו שלמה אבי אמי מאיר עיני גולה שפירש תורה נביאים וכתובים נתן לב לפרש פשוטו של מקרא ואף אני שמואל ב"ר מאיר חתנו זצ"ל נתווכחתי עמו ולפניו והודה לי שאילו היה לו פנאי היה צריך לעשות פרושים אחרים לפי הפשטות המתחדשים בכל יום ועתה יראו המשכילים מה שפירשו הראשונים... אלה תולדות..."


יחי
משתמש ותיק
הודעות: 409
הצטרף: 20 פברואר 2018, 10:34
נתן תודה: 70 פעמים
קיבל תודה: 124 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אין מקרא יוצא מידי פשוטו - כשהרשב"ם התווכח עם רש"י

שליחה על ידי יחי » 24 דצמבר 2019, 19:06

מן הרשום עמי:
גם רש"י בפירושו חיפש הסברת המקרא לפי פשוטו. ולעתים נטה מדעה המובאת בחז"ל גם כשהפשט שהביא סותר לדרשתם. (שהרי יש דרש שאינו סותר לפשט אלא כמוסיף)
הרבה פעמים שרש"י מפרש ונראה שהוא מוציא מפשוטו זה משום שהיה לו הכרח מהכתוב או מסברא.
וגם דרשות חז"ל אינו מביא 'סתם כך' כל מה שדרשו, אלא בחר בדווקא. ואפשר למצוא טעם לכל מובאה ומובאה.
לעתים מביא הפשט ואחריו אחד המדרשות, לעתים פשט וחולק אמדרשות, לעתים מדרשות כפשט.
ודוק.

אוסיף שלמעשה גם מתוך נקודת הפשט שייך למצוא יותר נחת בדברי הרמב"ן מאשר באיזה מפרשים אחרים.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “תנ"ך ופרשת שבוע”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח