ואולם אחיו הקטן יגדל ממנו

אולי משום שהקטן (אפרים) פחות גדל בבית פרעה ומצרים, אלא גדל בעיקר אצל יעקב והתחנך אצלו

(וכן אולי יש להסביר את זרעו המרובה של אליעזר בן משה - הבן הצעיר שלא גדל כ"כ במדין
דכתיב בדברי הימים (א כג, טו) "בני משה גרשום ואליעזר ויהיו בני אליעזר רחביה הראש וגו' ובני רחביה רבו למעלה" וגו'
ובגמ' ברכות ז. "ותני רב יוסף למעלה מששים רבוא אתיא רביה רביה כתיב הכא רבו למעלה וכתיב התם (שמות א, ז) ובני ישראל פרו וישרצו וירבו")
 
 

שלמה בן דוד 15

משתמש ותיק
תורה מה תהא עליה אמר:
אולי משום שהקטן (אפרים) פחות הושפע מבית פרעה ומצרים, אלא גדל בעיקר אצל יעקב והתחנך אצלו

(וכן אולי יש להסביר את זרעו המרובה של אליעזר בן משה - הבן הצעיר שלא גדל כ"כ במדין
דכתיב בדברי הימים (א כג, טו) "בני משה גרשום ואליעזר ויהיו בני אליעזר רחביה הראש וגו' ובני רחביה רבו למעלה" וגו'
ובגמ' ברכות ז. "ותני רב יוסף למעלה מששים רבוא אתיא רביה רביה כתיב הכא רבו למעלה וכתיב התם (שמות א, ז) ובני ישראל פרו וישרצו וירבו")
 

ידוע הפירוש שבברכת הבנים אומרים ישימך אפרים ומנשה ולא שאר השבטים בגלל מעלתם הגדולה שהתגוררו במצרים ונשארו באמונתם ותואם למה שכתבת שאפרים פחות הושפע
 

תורה מה תהא עליה

משתמש רגיל
פותח הנושא
יעקב שלם אמר:
תורה מה תהא עליה?

לא יודע אם מותר להציע פרשנות כזאת בלי מקור

חלילה
לא זילזלתי במנשה הבכור
רק הסברתי את מעלת אפרים שגדל על ברכי יעקב אבינו
אני אנסה לשנות את הנוסח
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
עיקר כוונתי לפי מה שאני התחנכתי
לא דנים בגדלות האבות ובדרגתם בלי מקור
כיון שאין לנו השגה בהם

אבל אדרבה אולי אני טועה
 

יחי

משתמש ותיק
תורה מה תהא עליה אמר:
אולי משום שהקטן (אפרים) פחות גדל בבית פרעה ומצרים, אלא גדל בעיקר אצל יעקב והתחנך אצלו
תוכל לבסס הנחה זו שהיה כ"כ נפק"מ ביניהם מבחינת הזמנים??
 

אחד העם

משתמש חדש
האם הפער ביניהם (שלא עולה על כמה שנים בודדות, כיון ששניהם נולדו קודם שנות הרעב) מצדיק הבדל שכזה?
 

תורה מה תהא עליה

משתמש רגיל
פותח הנושא
אחד העם אמר:
האם הפער ביניהם (שלא עולה על כמה שנים בודדות, כיון ששניהם נולדו קודם שנות הרעב) מצדיק הבדל שכזה?

אם הם היו ילדים קטנים בזמן ירידת יעקב למצרים, אכן הפער הוא משמעותי
ילד שגדל עם שכנים וכו' לבין ילד שרק עתה התחיל לדבר ולהסתובב

(שניהם היו גדולים מאוד ומי אנחנו שנדון. אלא רק בבחינת ללמוד ממעשה אבות)
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
שלמה בן דוד 15 אמר:
תורה מה תהא עליה אמר:
אולי משום שהקטן (אפרים) פחות הושפע מבית פרעה ומצרים, אלא גדל בעיקר אצל יעקב והתחנך אצלו

(וכן אולי יש להסביר את זרעו המרובה של אליעזר בן משה - הבן הצעיר שלא גדל כ"כ במדין
דכתיב בדברי הימים (א כג, טו) "בני משה גרשום ואליעזר ויהיו בני אליעזר רחביה הראש וגו' ובני רחביה רבו למעלה" וגו'
ובגמ' ברכות ז. "ותני רב יוסף למעלה מששים רבוא אתיא רביה רביה כתיב הכא רבו למעלה וכתיב התם (שמות א, ז) ובני ישראל פרו וישרצו וירבו")
 

ידוע הפירוש שבברכת הבנים אומרים ישימך אפרים ומנשה ולא שאר השבטים בגלל מעלתם הגדולה שהתגוררו במצרים ונשארו באמונתם ותואם למה שכתבת שאפרים פחות הושפע
לכאורה אם כן, אדרבא. הרי אפרים גדל בבית המדרש, ואילו מנשה עמד בצדקו אף שהיה ממונה על בית מלוכת יוסף.
 
חלק עליון תַחתִית