פסל מיכה

בן טובים

משתמש חדש
פרשת פסל מיכה בסוף ספר שופטים מעלה תמיהות רבות. כיצד ניתן להבין את העובדא התמוהה ששבט שלם - שבט דן - דבק בעוצמה רבה בע"ז. ועוד, המעיין בכתובים ימצא שהיתה זאת דביקות מהירה ביותר, כי השבט לא הכיר בכלל את הפסל של מיכה. 

לא מצאתי פירוש מחשבתי כולל - בסגנון הרב הוטנר - לזה. אולי יחכמוני חו"ר הפורום הע"י. 
 

HaimL

משתמש ותיק
בן טובים אמר:
פרשת פסל מיכה בסוף ספר שופטים מעלה תמיהות רבות. כיצד ניתן להבין את העובדא התמוהה ששבט שלם - שבט דן - דבק בעוצמה רבה בע"ז. ועוד, המעיין בכתובים ימצא שהיתה זאת דביקות מהירה ביותר, כי השבט לא הכיר בכלל את הפסל של מיכה. 

לא מצאתי פירוש מחשבתי כולל - בסגנון הרב הוטנר - לזה. אולי יחכמוני חו"ר הפורום הע"י. 
הגמרא הידועה בסנהדרין 

א"ל מאחר דחכימתו כולי האי מאי טעמא קא פלחיתו לעבודת כוכבים א"ל אי הות התם הות נקיטנא בשיפולי גלימא ורהטת אבתראי
 
 

בן טובים

משתמש חדש
פותח הנושא
HaimL אמר:
בן טובים אמר:
פרשת פסל מיכה בסוף ספר שופטים מעלה תמיהות רבות. כיצד ניתן להבין את העובדא התמוהה ששבט שלם - שבט דן - דבק בעוצמה רבה בע"ז. ועוד, המעיין בכתובים ימצא שהיתה זאת דביקות מהירה ביותר, כי השבט לא הכיר בכלל את הפסל של מיכה.

לא מצאתי פירוש מחשבתי כולל - בסגנון הרב הוטנר - לזה. אולי יחכמוני חו"ר הפורום הע"י.
הגמרא הידועה בסנהדרין

א"ל מאחר דחכימתו כולי האי מאי טעמא קא פלחיתו לעבודת כוכבים א"ל אי הות התם הות נקיטנא בשיפולי גלימא ורהטת אבתראי
את הגמ' אני מכיר, שאלתי פירוש מחשבתי כולל לפרשה זו ...
 

HaimL

משתמש ותיק
בן טובים אמר:
HaimL אמר:
בן טובים אמר:
פרשת פסל מיכה בסוף ספר שופטים מעלה תמיהות רבות. כיצד ניתן להבין את העובדא התמוהה ששבט שלם - שבט דן - דבק בעוצמה רבה בע"ז. ועוד, המעיין בכתובים ימצא שהיתה זאת דביקות מהירה ביותר, כי השבט לא הכיר בכלל את הפסל של מיכה.

לא מצאתי פירוש מחשבתי כולל - בסגנון הרב הוטנר - לזה. אולי יחכמוני חו"ר הפורום הע"י.
הגמרא הידועה בסנהדרין

א"ל מאחר דחכימתו כולי האי מאי טעמא קא פלחיתו לעבודת כוכבים א"ל אי הות התם הות נקיטנא בשיפולי גלימא ורהטת אבתראי
את הגמ' אני מכיר, שאלתי פירוש מחשבתי כולל לפרשה זו ...
כולם מכירים, לכן כתבתי שהיא ידועה. וכוונתי לומר שהיה יצרא דע"ז, ולכן אין תימה בדבר שעבדו לפסל 
 
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
לא ממש קשור לשאלה, אבל אציין דבר מעניין, שמצאנו כמה פעמים קשר בין משה רבינו למיכה.

משה הציל את מיכה מן הלבנים כדאי' בחז"ל [סנהדרין קא ע"ש ברש"י] שנתמכמך בבנין.
איתא בחז"ל שהנער הלוי [יהונתן] שהי' כהן אצל פסל מיכה הי' בן גרשום בן משה.

משה כתב 'עלה שור' להעלות ארונו של יוסף מהנילוס ומיכה השתמש בזה לעגל כדאיתא בחז"ל.
ישראל חשבו שמשה לא יבא שהרי לחשבונם איחר. ומיכה גמר החטא בזריקת הנ"ל לאש כנ"ל.
[ועי' מכילתא [יתרו א, ו] שמשה התחייב ליתן בנו הראשון לעבודה זרה].
 

נבשר

משתמש ותיק
בן טובים אמר:
ציטוט פרשת פסל מיכה בסוף ספר שופטים מעלה תמיהות רבות. כיצד ניתן להבין את העובדא התמוהה ששבט שלם - שבט דן - דבק בעוצמה רבה בע"ז. ועוד, המעיין בכתובים ימצא שהיתה זאת דביקות מהירה ביותר, כי השבט לא הכיר בכלל את הפסל של מיכה. 

לא מצאתי פירוש מחשבתי כולל - בסגנון הרב הוטנר - לזה. אולי יחכמוני חו"ר הפורום הע"י.
קודם שלום עליכם, דבר שני פעם ראיתי של ר' משה שפירא לא ממש ע"ז, אבל על חלק מזה, שם הוא דיבר על מהות שבט דן כשמו גמ' שמי שבא לדון הוא משבט דן, ועוד על אחד החודשים שכנגד זה, שהוא החודש הנחות ביותר כמדומה טבת, אני צריך לחפש יותר.
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
נבשר אמר:
בן טובים אמר:
פרשת פסל מיכה בסוף ספר שופטים מעלה תמיהות רבות. כיצד ניתן להבין את העובדא התמוהה ששבט שלם - שבט דן - דבק בעוצמה רבה בע"ז. ועוד, המעיין בכתובים ימצא שהיתה זאת דביקות מהירה ביותר, כי השבט לא הכיר בכלל את הפסל של מיכה. 

לא מצאתי פירוש מחשבתי כולל - בסגנון הרב הוטנר - לזה. אולי יחכמוני חו"ר הפורום הע"י.
קודם שלום עליכם, דבר שני פעם ראיתי של ר' משה שפירא לא ממש ע"ז, אבל על חלק מזה, שם הוא דיבר על מהות שבט דן כשמו גמ' שמי שבא לדון הוא משבט דן, ועוד על אחד החודשים שכנגד זה, שהוא החודש הנחות ביותר כמדומה טבת, אני צריך לחפש יותר.

באתר החדש 'להבין' שפורסם כאן באשכול אחר ע"י הרב @ספר וסופר יש ע"ז שיעור בפ' וישלח תשנז.

https://lehavin.org/וישלח-תשנז/
 

בן טובים

משתמש חדש
פותח הנושא
תודה לכל המגיבים. ועליכם השלום לנבשר.

עשיתי חיפוש באוצר החכמה ומצאתי כמה ביאורים. אין כאן מקום להביא את רובם. אבל אציין לס' שיג ושיח בנביאים להרב שלמה גולובנציץ שמצאתי הרבה קורת רוח בדבריו. תוכן דבריו הוא, שבעל הכוזרי מבאר שחטא העגל לא הי' עבוד"ז כפשוטה, אלא כח הקב"ה בלבוש גשמי, וכן היה בפסל מיכה. וזה גם הביאור לשאלתי היאך יתכן ששבט שלם חטא בזה עיי"ש. הצג קובץ מצורף פסל מיכה.pdf הצג קובץ מצורף אמרי אמת פסל מיכה.pdf

אגב, מצו"ב גם השוואה מחודשת של האדמו"ר מגור של קופת קרן היסוד ל ... פסל מיכה ...
 

בן טובים

משתמש חדש
פותח הנושא
HaimL אמר:
בן טובים אמר:
פרשת פסל מיכה בסוף ספר שופטים מעלה תמיהות רבות. כיצד ניתן להבין את העובדא התמוהה ששבט שלם - שבט דן - דבק בעוצמה רבה בע"ז. ועוד, המעיין בכתובים ימצא שהיתה זאת דביקות מהירה ביותר, כי השבט לא הכיר בכלל את הפסל של מיכה. 

לא מצאתי פירוש מחשבתי כולל - בסגנון הרב הוטנר - לזה. אולי יחכמוני חו"ר הפורום הע"י. 
הגמרא הידועה בסנהדרין 

א"ל מאחר דחכימתו כולי האי מאי טעמא קא פלחיתו לעבודת כוכבים א"ל אי הות התם הות נקיטנא בשיפולי גלימא ורהטת אבתראי
 
בענין הגמ' הזאת שהזכרת, שם כתוב שמנשה שאל את רב אשי שאלה בענין בציעת הפת. והדברים אינם מובנים, מה פשר שאלה זו לענין ע"ז. ובספר עקדת יצחק פ' בשלח מבואר הדבר. אלא שדבריו קשים לי הקטן להבנה, אולי ידוע למר פירוש על העקדה של בן זמנינו?
 

HaimL

משתמש ותיק
בן טובים אמר:
HaimL אמר:
בן טובים אמר:
פרשת פסל מיכה בסוף ספר שופטים מעלה תמיהות רבות. כיצד ניתן להבין את העובדא התמוהה ששבט שלם - שבט דן - דבק בעוצמה רבה בע"ז. ועוד, המעיין בכתובים ימצא שהיתה זאת דביקות מהירה ביותר, כי השבט לא הכיר בכלל את הפסל של מיכה. 

לא מצאתי פירוש מחשבתי כולל - בסגנון הרב הוטנר - לזה. אולי יחכמוני חו"ר הפורום הע"י. 
הגמרא הידועה בסנהדרין 

א"ל מאחר דחכימתו כולי האי מאי טעמא קא פלחיתו לעבודת כוכבים א"ל אי הות התם הות נקיטנא בשיפולי גלימא ורהטת אבתראי
בענין הגמ' הזאת שהזכרת, שם כתוב שמנשה שאל את רב אשי שאלה בענין בציעת הפת. והדברים אינם מובנים, מה פשר שאלה זו לענין ע"ז. ובספר עקדת יצחק פ' בשלח מבואר הדבר. אלא שדבריו קשים לי הקטן להבנה, אולי ידוע למר פירוש על העקדה של בן זמנינו?
אני לא מכיר פילוסופיה פוסט ימי ביניימית, ובטח שלא מפרשים עליה. אני יכול להסביר לך מה אני הבנתי, ואם תרצה, תקרא.

מנשה פירש לרב אשי מה הייתה סיבת החטא. שזה לא היה סתם יצה"ר בהמי, זאת הייתה הכרה שכלית. וזהו המשל בפת. מהיכן מתחילים את החקירה באמונה ודת (סעודת הנפש) רק מתוך בסיס והכרה שכלית חזקה (מהיכן שהפת מקדימה להתבשל). ולכן חטאנו, כי היינו יותר מדי חכמים. מקשה רב אשי, כ"ש שהייתם צריכים להכיר בחכמתכם את האמת. עונה לו מנשה המלך, אם היית שם כמונו, וחכם כמונו, לא היית מצליח להתגבר על אותה ההכרה השכלית שהכריחה אותנו לחטוא בע"ז
 

בן טובים

משתמש חדש
פותח הנושא
ראיתי פרסומת שיש ספר עקידת יצחק מעובד של הרב שלומי הכהן, האם ידוע לאי מי, מיהו, ומה טיב העיבוד? ושכמ"ה.
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
HaimL אמר:
בן טובים אמר:
HaimL אמר:
הגמרא הידועה בסנהדרין 

א"ל מאחר דחכימתו כולי האי מאי טעמא קא פלחיתו לעבודת כוכבים א"ל אי הות התם הות נקיטנא בשיפולי גלימא ורהטת אבתראי
בענין הגמ' הזאת שהזכרת, שם כתוב שמנשה שאל את רב אשי שאלה בענין בציעת הפת. והדברים אינם מובנים, מה פשר שאלה זו לענין ע"ז. ובספר עקדת יצחק פ' בשלח מבואר הדבר. אלא שדבריו קשים לי הקטן להבנה, אולי ידוע למר פירוש על העקדה של בן זמנינו?
אני לא מכיר פילוסופיה פוסט ימי ביניימית,

???
 

טל חרמון

משתמש ותיק
בן טובים אמר:
פרשת פסל מיכה בסוף ספר שופטים מעלה תמיהות רבות. כיצד ניתן להבין את העובדא התמוהה ששבט שלם - שבט דן - דבק בעוצמה רבה בע"ז. ועוד, המעיין בכתובים ימצא שהיתה זאת דביקות מהירה ביותר, כי השבט לא הכיר בכלל את הפסל של מיכה. 

לא מצאתי פירוש מחשבתי כולל - בסגנון הרב הוטנר - לזה. אולי יחכמוני חו"ר הפורום הע"י. 
במכילתא כתוב- ויזנב בך כל הנחשלים אחריך זה שבטו של דן שהיה הענן פולטן שהיו כולם עובדי עבודה זרה.
 
 

בן טובים

משתמש חדש
פותח הנושא
לכאורה מעיון בפרשת פסל מיכה משמע שהיה זה מעשה מחודש כי אם היו הם כבר עובדי ע"ז מה כ"כ משך אותם באותו הפסל?
 

יוסקה

משתמש ותיק
פרשת פסל מיכה בסוף ספר שופטים מעלה תמיהות רבות. כיצד ניתן להבין את העובדא התמוהה ששבט שלם - שבט דן - דבק בעוצמה רבה בע"ז. ועוד, המעיין בכתובים ימצא שהיתה זאת דביקות מהירה ביותר, כי השבט לא הכיר בכלל את הפסל של מיכה.

לא מצאתי פירוש מחשבתי כולל - בסגנון הרב הוטנר - לזה. אולי יחכמוני חו"ר הפורום הע"י.
אם נתבונן היטב בפסוקים נראה, שהם לא חשבו שהפסל הוא באמת אלוקים,
אלא שטעו לחשוב, שיש לפסל כח, לתת להם מסרים מאלוקים, כעין שליח...

דהנה, שאמא של מיכה ביקשה ממנו שיעשה מהכסף שגנב ממנה, פסל,
היא אמרה: וַתֹּאמֶר אִמּוֹ הַקְדֵּשׁ הִקְדַּשְׁתִּי אֶת-הַכֶּסֶף לַיהוָה מִיָּדִי לִבְנִי, לַעֲשׂוֹת פֶּסֶל, (יז-ג)
כי היא טעתה לחשוב שהפסל ישמש כעין שליח בינם לבין הקב"ה,

וגם מיכה עצמו אמר שבודאי הפסל עכשיו יהיה רצוי בעיני השם! כי הוא מינה לכהן את יהונתן שהוא לוי ולא את בנו ,
ככתוב: וַיֹּאמֶר מִיכָה--עַתָּה יָדַעְתִּי, כִּי-יֵיטִיב ה' לִי: כִּי הָיָה-לִי הַלֵּוִי, לְכֹהֵן. (שם יג)

וגם יהונתן עצמו אמר לשבט דן: וַיֹּאמֶר לָהֶם הַכֹּהֵן, לְכוּ לְשָׁלוֹם; נֹכַח ה', דַּרְכְּכֶם אֲשֶׁר תֵּלְכוּ-בָהּ,
שאחרי ששאל, אמר להם שהפסל אמר להם שהשם יעזור להם ויצליחו במלחמתם (מצודות)

וגם שבט דן עצמם, שהגיעו לליש כדי לכובשה דבר ראשון הם שרפו את כל העיר, ולמה? כדי לבער את הפסלים הרבים שהיו בתוכה! (רד"ק)
אע"פ שגם להם היה הרי את פסל מיכה שהם לקחו איתם? אלא שבאמת היה זה פסל מסוג אחר,
לא אלוקים בפני עצמו, אלא סוג של שליח..
וגם זה היה חטא גדול.
 
חלק עליון תַחתִית