כי האדם עץ השדה - הפשט הפוך מהמקובל

כללי הפורום
  • פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לפתוח את הנושא בפורום של החומש/הפרשה, ולציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק עליו נסוב הדיון. במידה ומדובר בנושא כללי יש לפתחו כאן.
  • אשמח לעזרה בקטלוג נושאים ישנים לפי חומש/פרשה. הקִטלוג יתבצע בצורה פשוטה: דווחו על ההודעה הראשונה בנושא > בחרו ב"האשכול שייך לקטגוריה אחרת, נא ציין בשדה המידע את הקטגוריה הנכונה" > הזינו בשדה המידע את שם החומש/הפרשה, ואני כבר אדאג להעביר את הנושא לחומש/פרשה המבוקש/ת.
  • יש אפשרות כללית בפורום "לקפל" מדורים לקטגוריה אחת (ע"י לחיצה על המינוס בצד השמאלי בראש כל קטגוריה), בכדי לאפשר גלילה מהירה במידת הצורך. הקיפול/הפתיחה יישארו כך גם בכניסות הבאות לפורום עד ללחיצה הבאה.

פותח הנושא
נפתולי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 266
הצטרף: 03 יולי 2017, 11:54
נתן תודה: 167 פעמים
קיבל תודה: 128 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

כי האדם עץ השדה - הפשט הפוך מהמקובל

שליחה על ידי נפתולי » 13 פברואר 2020, 16:22

מקובל אצל העולם, וכן מובא בהרבה ספרי קודש כי הפירוש לפסוק כי האדם עץ השדה הוא שהאדם דומה לעץ השדה
הופתעתי לגלות כי ע"פ רש"י בפרשת שופטים הפירוש הוא הפוך לגמרי, בלשון שאלה "וכי האדם הוא עץ השדה?" כלומר שהוא לא דומה לעץ השדה
בפסוק כתוב הענין שאסור לכרות עצי פרי כשבאים לכבוש עיר בעת מלחמה. וזה לשון רש"י על דברים פרק כ פסוק יט: 
 כי האדם עץ השדה - הרי כי משמש בלשון דילמא שמא האדם עץ השדה להכנס בתוך המצור מפניך להתיסר ביסורי רעב וצמא כאנשי העיר למה תשחיתנו:

ערכים:


HaimL
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1044
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: כי האדם עץ השדה - הפשט הפוך מהמקובל

שליחה על ידי HaimL » 13 פברואר 2020, 17:17

נפתולי כתב:
13 פברואר 2020, 16:22
מקובל אצל העולם, וכן מובא בהרבה ספרי קודש כי הפירוש לפסוק כי האדם עץ השדה הוא שהאדם דומה לעץ השדה
הופתעתי לגלות כי ע"פ רש"י בפרשת שופטים הפירוש הוא הפוך לגמרי, בלשון שאלה "וכי האדם הוא עץ השדה?" כלומר שהוא לא דומה לעץ השדה
בפסוק כתוב הענין שאסור לכרות עצי פרי כשבאים לכבוש עיר בעת מלחמה. וזה לשון רש"י על דברים פרק כ פסוק יט: 
 כי האדם עץ השדה - הרי כי משמש בלשון דילמא שמא האדם עץ השדה להכנס בתוך המצור מפניך להתיסר ביסורי רעב וצמא כאנשי העיר למה תשחיתנו:
אני מוכרח להתקומם כנגד מה שכתבת. הפשט שציינת שהוא מקובל, מקובל אצל עמי הארצות. כל מי שכותב שהאדם דומה לעץ זה רק בדרך דרוש וכמין חומר. אבל הה"א כאן היא ה"א התמיהה. אם תפרש בה"א הידיעה, לא תקבל כאן משפט תקין בעל משמעות בלשון הקודש 
 


קדמא ואזלא
מאמרים: 0
הודעות: 130
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כי האדם עץ השדה - הפשט הפוך מהמקובל

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 13 פברואר 2020, 17:31

רש"י לא התכוון לומר שזה ה"א התמיהה, אלא שמא האדם עץ השדה וכו', משפט תקין לחלוטין. [התמיהה היא רק ב'כי' -שמא].

[אמנם בעל העקידה (שער צז) פי' כן, לא כרש"י].
 


יעקב שלם
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1170
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 425 פעמים
קיבל תודה: 345 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כי האדם עץ השדה - הפשט הפוך מהמקובל

שליחה על ידי יעקב שלם » 13 פברואר 2020, 19:19

נפתולי כתב:
13 פברואר 2020, 16:22
מקובל אצל העולם, וכן מובא בהרבה ספרי קודש כי הפירוש לפסוק כי האדם עץ השדה הוא שהאדם דומה לעץ השדה
הופתעתי לגלות כי ע"פ רש"י בפרשת שופטים הפירוש הוא הפוך לגמרי, בלשון שאלה "וכי האדם הוא עץ השדה?" כלומר שהוא לא דומה לעץ השדה
בפסוק כתוב הענין שאסור לכרות עצי פרי כשבאים לכבוש עיר בעת מלחמה. וזה לשון רש"י על דברים פרק כ פסוק יט: 
 כי האדם עץ השדה - הרי כי משמש בלשון דילמא שמא האדם עץ השדה להכנס בתוך המצור מפניך להתיסר ביסורי רעב וצמא כאנשי העיר למה תשחיתנו:

דוגמא מצוינת לכך 
שהזנחנו את פשוטו של מקרא!!!


HaimL
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1044
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: כי האדם עץ השדה - הפשט הפוך מהמקובל

שליחה על ידי HaimL » 13 פברואר 2020, 19:26

קדמא ואזלא כתב:
13 פברואר 2020, 17:31
רש"י לא התכוון לומר שזה ה"א התמיהה, אלא שמא האדם עץ השדה וכו', משפט תקין לחלוטין. [התמיהה היא רק ב'כי' -שמא].

[אמנם בעל העקידה (שער צז) פי' כן, לא כרש"י].

נסה לקרוא את הפסוק כפי שהסברת את הה"א. שמא האדם הוא עץ השדה לבוא מפניך במצור? 
אבל רגע, איך קשור לכאן האדם? הרי הפסוק הקודם הוא לא תשחית את עצה וגו', ומה לנו ולהזכיר את האדם, בה"א הידיעה? ומיהו אותו האדם הידוע? ומה פירוש השאלה, האם האדם הוא עץ, שצריך לבוא במצור וזאת הרי בדיוק הכוונה ההפוכה בפסוק.

אלא, הפשט ברש"י הוא שצריך לקרוא את הפסוק בה"א התמיהה (שלכן בדיוק כי מתפרש בלשון דלמא, ולא בג' לשונותיו האחרים). שמא עץ השדה הוא אדם לבוא מפניך במצור? הלא הוא אינו אדם ואינו אויבך, א"כ למה תשחיתנו? 
 


קדמא ואזלא
מאמרים: 0
הודעות: 130
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כי האדם עץ השדה - הפשט הפוך מהמקובל

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 13 פברואר 2020, 19:45

ומהו כפל התמיהות, כי- שמא, ה-תמיהה ? היכן מצאנו לשון כזו של כפל לשון תמיהה?
ועי' אבן עזרא שהביא בשם מדקדק גדול ספרדי, "כי חסר ה"א. וכן הוא, הכי האדם עץ השדה", ולמה לא עלה ברעיונו להשתמש בה"א של האדם?
[אגב, אני לא כ"כ מבין בזה, אבל אני חושב שאם זה בתמיהה יותר היה מתאים ה"א סגולה לפני א' קמוצה, בדומה ל'האנכי הריתי', אבל שוב, צריך לשאול את בעלי הדקדוק].


אבר כיונה
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 354
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כי האדם עץ השדה - הפשט הפוך מהמקובל

שליחה על ידי אבר כיונה » 13 פברואר 2020, 19:53

HaimL כתב:
13 פברואר 2020, 19:26
שמא עץ השדה הוא אדם לבוא מפניך במצור? הלא הוא אינו אדם ואינו אויבך, א"כ למה תשחיתנו?
זה נכון שזה הפשט ברש"י (מה שהעתקתי מתוך דבריך), אבל הה"א היא ה"א הידיעה לכל דבר, והתמיהה היא במילה "כי", ודו"ק היטב


אבר כיונה
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 354
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כי האדם עץ השדה - הפשט הפוך מהמקובל

שליחה על ידי אבר כיונה » 13 פברואר 2020, 19:53

קדמא ואזלא כתב:
13 פברואר 2020, 19:45
אני חושב שאם זה בתמיהה יותר היה מתאים ה"א סגולה לפני א' קמוצה, בדומה ל'האנכי הריתי'
צודק בהחלט


HaimL
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1044
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: כי האדם עץ השדה - הפשט הפוך מהמקובל

שליחה על ידי HaimL » 13 פברואר 2020, 20:16

קדמא ואזלא כתב:
13 פברואר 2020, 19:45
ומהו כפל התמיהות, כי- שמא, ה-תמיהה ? היכן מצאנו לשון כזו של כפל לשון תמיהה?
ועי' אבן עזרא שהביא בשם מדקדק גדול ספרדי, "כי חסר ה"א. וכן הוא, הכי האדם עץ השדה", ולמה לא עלה ברעיונו להשתמש בה"א של האדם?
[אגב, אני לא כ"כ מבין בזה, אבל אני חושב שאם זה בתמיהה יותר היה מתאים ה"א סגולה לפני א' קמוצה, בדומה ל'האנכי הריתי', אבל שוב, צריך לשאול את בעלי הדקדוק].
כפי שכתבתי, זאת לא כפל תמיהה, אלא ה"א התמיהה מלמדת על "כי" שבפסוק, שהיא לשון דלמא, ולא דהא, או אחד משאר הלשונות.
 


HaimL
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1044
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: כי האדם עץ השדה - הפשט הפוך מהמקובל

שליחה על ידי HaimL » 13 פברואר 2020, 20:25

אבר כיונה כתב:
13 פברואר 2020, 19:53
HaimL כתב:
13 פברואר 2020, 19:26
שמא עץ השדה הוא אדם לבוא מפניך במצור? הלא הוא אינו אדם ואינו אויבך, א"כ למה תשחיתנו?
זה נכון שזה הפשט ברש"י (מה שהעתקתי מתוך דבריך), אבל הה"א היא ה"א הידיעה לכל דבר, והתמיהה היא במילה "כי", ודו"ק היטב
ד"קתי היטב. הסבר נא לי את ה"א הידיעה על איזה אדם ידוע מדובר? ומאי עבידתיה הכא? הלא, הפסוק הקודם אומר לא תשחית את עצה לנדוח עליו גרזן. ואז, לפי מה שהבנתי מדבריך, ממשיך הפסוק הבא, שמא האדם הוא עץ השדה וכו', מהו הפירוש של המילים האלו? האם אדם מסוים הוא עץ השדה? או, האם כללות מין האדם הוא עץ השדה? או, האם אנשי העיר, האויבים, הם עץ השדה? איך מתפרש הפסוק עם ה"א הידיעה? לא ברור.
 


קדמא ואזלא
מאמרים: 0
הודעות: 130
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כי האדם עץ השדה - הפשט הפוך מהמקובל

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 13 פברואר 2020, 21:20

כבר נתקשה בזה הרא"מ על רש"י, אך אין הוא משנה משו"כ את הפשט ברש"י. [כי כפל לשון התמיהה הוא יותר תמוה מהשאלה הנ"ל].

רבי אליהו מזרחי דברים פרק כ פסוק יט
'אבל לפי זה אין טעם לה"א "האדם", כי היה לו להיות: כי אדם עץ השדה, או כי עץ השדה אדם'.

ובדרך אחת כבר השיב המהר"ל בגור אריה לשאלתו:

גור אריה דברים פרק כ פסוק יט
"ולא עיין בתרגום אונקלוס, שתרגם 'לא כאנשא אילן חקלא', חסר כ"ף של 'כהאדם עץ השדה', כמו הרבה מקומות שחסר כ"ף הדמיון, כדכתיב (ר' איוב יא, יב) "ואדם עיר פרא יוולד", ופירושו כמו עיר פרא, וכן הרבה, ולא קשה".
 


HaimL
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1044
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: כי האדם עץ השדה - הפשט הפוך מהמקובל

שליחה על ידי HaimL » 13 פברואר 2020, 21:34

קדמא ואזלא כתב:
13 פברואר 2020, 21:20
כבר נתקשה בזה הרא"מ על רש"י, אך אין הוא משנה משו"כ את הפשט ברש"י. [כי כפל לשון התמיהה הוא יותר תמוה מהשאלה הנ"ל].

רבי אליהו מזרחי דברים פרק כ פסוק יט
'אבל לפי זה אין טעם לה"א "האדם", כי היה לו להיות: כי אדם עץ השדה, או כי עץ השדה אדם'.
עם כל הכבוד, אני לא שיניתי שום פשט ברש"י. הפשט נשאר אותו פשט, כל מה שטענתי הוא שרש"י מפרש כי בלשון דלמא כי הה"א היא ה"א התמיהה, ולא ה"א הידיעה. לפי טענתך, שזאת ה"א הידיעה, צריך לקרוא ולפרש את הפסוקים בערך כך.
לא תשחית את עצה לנדוח עליו גרזן, שמא האדם (הינו) עץ השדה, לבוא מפניך במצור?
שים לב, לפי דבריך, שהכתוב הטיל ה"א הידיעה במילת האדם, משמע שהאדם הוא הנושא כאן, ולכן מיידעים את מילת האדם. אבל, שוב, מה לנו ולאדם כאן, הנושא הרי הוא העץ, ומאי עבידתיה דהאדם בפסוק שלפנינו? ותמיהת הגאון מהר"א מזרחי לא ברורה לי, אבל הפסוק לא מתיישב אצלי בה"א הידיעה, אלא אם כן מישהו יכול לנסח את הפסוק באופן כזה שששייכת כאן ה"א הידיעה
 


קדמא ואזלא
מאמרים: 0
הודעות: 130
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כי האדם עץ השדה - הפשט הפוך מהמקובל

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 13 פברואר 2020, 21:36

עי' מה שהוספתי בעריכה.


HaimL
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1044
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: כי האדם עץ השדה - הפשט הפוך מהמקובל

שליחה על ידי HaimL » 13 פברואר 2020, 21:49

קדמא ואזלא כתב:
13 פברואר 2020, 21:36
עי' מה שהוספתי בעריכה.
אדרבה, עכשיו עוד יותר תמוה לי. מדוע שהפסוק יכתוב כהאדם, בה"א הידיעה, ולא יכתוב כאדם, שמשמע סתם שעץ הוא לא אדם. איזה צורך יש ליידע את מילת האדם
 


קדמא ואזלא
מאמרים: 0
הודעות: 130
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כי האדם עץ השדה - הפשט הפוך מהמקובל

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 13 פברואר 2020, 22:02

כולם אינם מובנים וכנראה כתבו בלי לחשוב, אבל רק פירוש אחד מובן מאוד: שמא שמא עץ השדה הוא אדם..


HaimL
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1044
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: כי האדם עץ השדה - הפשט הפוך מהמקובל

שליחה על ידי HaimL » 13 פברואר 2020, 22:07

קדמא ואזלא כתב:
13 פברואר 2020, 22:02
כולם אינם מובנים וכנראה כתבו בלי לחשוב, אבל רק פירוש אחד מובן מאוד: שמא שמא עץ השדה הוא אדם.. אולי נוסיף עוד 'שמא', שיהיה בטוח.
חבר, לעג אינו טיעון קביל. הסברתי מדוע אין זאת צורת כפילות, אבל אתה מתעקש ללעוג לדבריי ואתה עוד שם דברים בפי (הם כתבו בלי לחשוב), וגם זה קצת מקומם. אם רצונך להמשיך בוויכוח הער הזה בדרך של כבוד, הנני מוכן ומזומן. אם לא, נסיים בזאת, והאמת והשלום אהבו.
 


אבר כיונה
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 354
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כי האדם עץ השדה - הפשט הפוך מהמקובל

שליחה על ידי אבר כיונה » 13 פברואר 2020, 22:16

HaimL כתב:
13 פברואר 2020, 20:25
לפי מה שהבנתי מדבריך, ממשיך הפסוק הבא, שמא האדם הוא עץ השדה וכו',
דבריי ברש"י הם בדיוק כמו שכתבת, בשינוי קל: שמא עץ השדה הוא [ה]אדם [שנלחם איתך] לבוא מפניך במצור? הלא הוא אינו אדם ואינו אויבך, א"כ למה תשחיתנו?


קדמא ואזלא
מאמרים: 0
הודעות: 130
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כי האדם עץ השדה - הפשט הפוך מהמקובל

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 13 פברואר 2020, 22:21

א', אתה לא עונה לשאלה הפשוטה, איזה מין ניסוח זה, שמא שמא.. והיכן מצאנו דומה לזה ?
ב', אתה לא עונה לשאלה הפשוטה, אין ה"א התמיהה קמוצה בפרט לפני א' קמוצה.

המכלול:
לפני אהח"ע קמוצות ובלתי מוטעמות, ניקודהּ סגול, למשל: "הֶהָיתה כזאת?"


HaimL
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1044
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: כי האדם עץ השדה - הפשט הפוך מהמקובל

שליחה על ידי HaimL » 13 פברואר 2020, 22:26

אבר כיונה כתב:
13 פברואר 2020, 22:16
HaimL כתב:
13 פברואר 2020, 20:25
לפי מה שהבנתי מדבריך, ממשיך הפסוק הבא, שמא האדם הוא עץ השדה וכו',
דבריי ברש"י הם בדיוק כמו שכתבת, בשינוי קל: שמא עץ השדה הוא [ה]אדם [שנלחם איתך] לבוא מפניך במצור? הלא הוא אינו אדם ואינו אויבך, א"כ למה תשחיתנו?


תודה. זהו כבר טיעון ראוי לשמו. לא תשחית את עצה. שמא עץ השדה הוא האדם שנלחם איתך?
אבל, מלבד זאת שזה קצת רחוק לפרש כן בלשון הפסוק, שהרי לא הוזכרה המילה אדם כלל וכלל עד עכשיו, אלא רק המילה עיר.
דבר שני, למה לנו ליידע סתם את מילת האדם? אפשר לכתוב אדם סתם, וברור לי שזה אדם מאנשי העיר, וכי צרים על אנשי עיר אחרת, שלא עושים עמה מלחמה?
דבר שלישי, אין רגילות כזאת, בלשון הקודש להפוך את סדר המילים. לפירושך, היה צריך לכתוב כי עץ השדה הוא האדם לבוא מפניך במצור, שהרי הוסבר כאן שכי מורה על שמא מצד עצמו, וכך מתפרש הפסוק, שמא עץ השדה הוא האדם הידוע, שאתה עושה עמו מלחמה?
 


יפה מראה
מאמרים: 0
הודעות: 85
הצטרף: 03 אפריל 2019, 21:23
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כי האדם עץ השדה - הפשט הפוך מהמקובל

שליחה על ידי יפה מראה » 13 פברואר 2020, 22:27

יש דמיון של האדם לעץ בפרק א' בתהילים
תהלים פרק א

(ג) וְֽהָיָ֗ה כְּעֵץ֘ שָׁת֪וּל עַֽל־פַּלְגֵ֫י מָ֥יִם אֲשֶׁ֤ר פִּרְי֨וֹ׀ יִתֵּ֬ן בְּעִתּ֗וֹ וְעָלֵ֥הוּ לֹֽא־יִבּ֑וֹל וְכֹ֖ל אֲשֶׁר־יַעֲשֶׂ֣ה יַצְלִֽיחַ:


HaimL
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1044
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: כי האדם עץ השדה - הפשט הפוך מהמקובל

שליחה על ידי HaimL » 13 פברואר 2020, 22:29

יפה מראה כתב:
13 פברואר 2020, 22:27
יש דמיון של האדם לעץ בפרק א' בתהילים
תהלים פרק א

(ג) וְֽהָיָ֗ה כְּעֵץ֘ שָׁת֪וּל עַֽל־פַּלְגֵ֫י מָ֥יִם אֲשֶׁ֤ר פִּרְי֨וֹ׀ יִתֵּ֬ן בְּעִתּ֗וֹ וְעָלֵ֥הוּ לֹֽא־יִבּ֑וֹל וְכֹ֖ל אֲשֶׁר־יַעֲשֶׂ֣ה יַצְלִֽיחַ:
נכון, ולכן דרשו מה שדרשו. אבל פשט הפסוק בדברים הוא להיפוך.
 


קדמא ואזלא
מאמרים: 0
הודעות: 130
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כי האדם עץ השדה - הפשט הפוך מהמקובל

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 13 פברואר 2020, 22:31

נפתולי כתב:
13 פברואר 2020, 16:22
מקובל אצל העולם, וכן מובא בהרבה ספרי קודש כי הפירוש לפסוק כי האדם עץ השדה הוא שהאדם דומה לעץ השדה


זהו דרך דרש, וכבר מופיע במדרש:
ילקוט שמעוני תורה פרשת שופטים רמז תתקכג
מאי דכתיב כי האדם עץ השדה וכי האדם עץ השדה הוא, אלא [משום דכתיב כי ממנו תאכל ואותו לא תכרת וכתיב אותו תשחית וכרת, הא כיצד] אם תלמיד חכם הגון הוא ממנו תאכל ואותו לא תכרות, ואם לאו אותו תשחית וכרת, ולמה נמשלו דברי תורה לעץ וכו'

 


HaimL
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1044
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: כי האדם עץ השדה - הפשט הפוך מהמקובל

שליחה על ידי HaimL » 13 פברואר 2020, 22:34

קדמא ואזלא כתב:
13 פברואר 2020, 22:21
פשוט מגוחך. א' אתה לא עונה לשאלה הפשוטה, איזה מין ניסוח זה, שמא שמא.. ב, אתה לא עונה לשאלה הפשוטה, אין ה"א התמיהה קמוצה בפרט לפני א' קמוצה, עי' בזה 'מחברת מנחם' ערך אדם שהאריך בזה. אז לומר פשט מוזר שאינו מתאים לשום כלל ידוע זה טוב לך, אבל להתבונן קצת בכוונת מפרשי התורה, לנסות להבין את דבריהם בלי למהר להגיב עליהם תוכ"ד בלי לחשוב, זה קשה לך.
אני לא חושב גם שהמגיב אחרון הוא הצודק, וה'איום' שלא תמשיך בדיון זה הרצוי מלכתחילה, כי לא חייבים להגיב מיד על כל דבר בלי לחשוב. יותר מזה אין לי מה להוסיף.


אני לא מאיים, אף אחד כאן לא צריך אותי במיוחד. אני פשוט רוצה להסביר מראש, שאם לא אגיב, זה מחשש שהדיון יגלוש להאשמות שווא ולפסים אישיים. 
א' ניסיתי לענות שאין זה שמא שמא. אתה לא מקבל את דבריי, ניחא, אבל אני מקווה שאחרים כן ישתכנעו מהם.
ב. נכון, אין לי תשובה כרגע. הייתי בטוח שהיא תימצא, אבל אני לפחות כרגע לא יודע לתת דוגמה או חילוק.

אבל אתה הוא שמתעלם מהתמיהה שלי. ייתכן שבעיניך היא שטותית, ניחא, אבל אני מקווה שאחרים כן יתרשמו ממנה ויגיבו לדברים.
 


אבר כיונה
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 354
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כי האדם עץ השדה - הפשט הפוך מהמקובל

שליחה על ידי אבר כיונה » 13 פברואר 2020, 23:42

HaimL כתב:
13 פברואר 2020, 22:26
אין רגילות כזאת, בלשון הקודש להפוך את סדר המילים. לפירושך, היה צריך לכתוב כי עץ השדה הוא האדם לבוא מפניך במצור, שהרי הוסבר כאן שכי מורה על שמא מצד עצמו, וכך מתפרש הפסוק, שמא עץ השדה הוא האדם הידוע, שאתה עושה עמו מלחמה?
א) גם אין רגילות למיטב ידיעתי לכתוב 'כי' שמשמעותו 'שמא' ואחריו ה"א התימה, כמ"ש הרב קדמא ואזלא
ב) לא הבנתי למה זה קשה על פירושִי יותר מאשר על פירושך


HaimL
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1044
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: כי האדם עץ השדה - הפשט הפוך מהמקובל

שליחה על ידי HaimL » 14 פברואר 2020, 01:13

אבר כיונה כתב:
13 פברואר 2020, 23:42
HaimL כתב:
13 פברואר 2020, 22:26
אין רגילות כזאת, בלשון הקודש להפוך את סדר המילים. לפירושך, היה צריך לכתוב כי עץ השדה הוא האדם לבוא מפניך במצור, שהרי הוסבר כאן שכי מורה על שמא מצד עצמו, וכך מתפרש הפסוק, שמא עץ השדה הוא האדם הידוע, שאתה עושה עמו מלחמה?
א) גם אין רגילות למיטב ידיעתי לכתוב 'כי' שמשמעותו 'שמא' ואחריו ה"א התימה, כמ"ש הרב קדמא ואזלא
ב) לא הבנתי למה זה קשה על פירושִי יותר מאשר על פירושך
א)  צריך לראות אם זאת צורה יחידנית או יש עוד כאלה, אנסה לבדוק. אני טוען שכי וה"א התימה תלויות זו בזו, ולכן שתיהן ביחד מורות על התימה. אנסה אולי להוכיח.
ב) שאלתי עוד שתי שאלות על פירושך. אז אחזור עליהן בתמציתיות. 1) האדם בה"א הידיעה בכלל לא הוזכר בתחילת הפסוק. הוזכרה עיר. אם התורה הייתה כותבת כי אנשי העיר עץ השדה, אז הייתי מפרש שהתורה באה ליידע את אנשי העיר הנצורה. אבל, המילה אדם, מאן דכר שמה עד השתא. 2) מה מוסיף לי ה"א הידיעה. הרי הפסוק בא ללמד שאין לנו להשחית את עץ העיר, בניגוד לאנשי העיר שאותם מותר להשחית. וא"כ, סגי לתורה בלשון כי אדם עץ השדה, כלומר, כל אדם שיימצא בעיר הנצורה אפשר לענותו ברעב ובצמא אבל עץ שישנו שם אסור להשחיתו. ולמה לי בכלל ה"א הידיעה ומה מלמד. 
 


אבר כיונה
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 354
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כי האדם עץ השדה - הפשט הפוך מהמקובל

שליחה על ידי אבר כיונה » 14 פברואר 2020, 09:00

HaimL כתב:
14 פברואר 2020, 01:13
אני טוען שכי וה"א התימה תלויות זו בזו, ולכן שתיהן ביחד מורות על התימה
ודאי שהן לא תלויות זב"ז. מצינו פעמים רבות ה"א התימה בלי 'כי' לפניה, כך שהה"א ודאי לא תלויה ב'כי'. לי נראה שגם ה'כי' לא תלויה בה"א.

HaimL כתב:
14 פברואר 2020, 01:13
שאלתי עוד שתי שאלות על פירושך.
אני מודה שאני לא יודע לענות עליהן, אבל לענ"ד א"א לומר כדבריך בגלל מה שכתבתי קודם (וגם בגלל מש"כ קדמא ואזלא שה"א התימה לפני אל"ף לא באה בקמץ)


HaimL
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1044
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
קיבל תודה: 123 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: כי האדם עץ השדה - הפשט הפוך מהמקובל

שליחה על ידי HaimL » 14 פברואר 2020, 10:55

אבר כיונה כתב:
14 פברואר 2020, 09:00
HaimL כתב:
14 פברואר 2020, 01:13
אני טוען שכי וה"א התימה תלויות זו בזו, ולכן שתיהן ביחד מורות על התימה
ודאי שהן לא תלויות זב"ז. מצינו פעמים רבות ה"א התימה בלי 'כי' לפניה, כך שהה"א ודאי לא תלויה ב'כי'. לי נראה שגם ה'כי' לא תלויה בה"א.
HaimL כתב:
14 פברואר 2020, 01:13
שאלתי עוד שתי שאלות על פירושך.
אני מודה שאני לא יודע לענות עליהן, אבל לענ"ד א"א לומר כדבריך בגלל מה שכתבתי קודם (וגם בגלל מש"כ קדמא ואזלא שה"א התימה לפני אל"ף לא באה בקמץ)
אז נראה לי שבינתיים אנחנו תיקו. אם אמצא תימוכין או ראיה לדבריי (או לדבריך), אעלה אותם.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • ברכות יב: האם מותר לדרוש דרשות באופן החורג מהמקובל?
    על ידי חזק וברוך » 16 ינואר 2020, 17:44 » ב ברכות
    3 תגובות
    74 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי חזק וברוך
    16 ינואר 2020, 20:26
  • חידושי האריז"ל ע"פ הפשט
    על ידי במבי » 06 אוגוסט 2019, 07:51 » ב כתובות
    4 תגובות
    223 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי במבי
    06 אוגוסט 2019, 14:19
  • מה הפשט בדרשות חז"ל
    על ידי הכהן » 27 אוגוסט 2019, 19:58 » ב בית המדרש
    8 תגובות
    149 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יהודה1
    29 אוגוסט 2019, 10:58
  • הגר״א - דרך הפשט
    על ידי בחור_צעיר » 31 ינואר 2020, 12:58 » ב בית המדרש
    5 תגובות
    114 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי רב פפא
    01 פברואר 2020, 22:04
  • דבור של חול המורגל בפי האדם, הוא ד"ת ממש !
    על ידי במבי » 01 אפריל 2019, 00:01 » ב בית המדרש
    13 תגובות
    499 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי פרלמן משה
    01 אפריל 2019, 18:09

חזור אל “תנ"ך ופרשת שבוע”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח