דרך הלימוד הספרדי האם זה שונה מהאשכנזי

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

פותח הנושא
שלומי טויסיג
משתמש ותיק
הודעות: 504
הצטרף: 16 ינואר 2020, 22:08
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 75 פעמים
קיבל תודה: 80 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

דרך הלימוד הספרדי האם זה שונה מהאשכנזי

שליחה על ידי שלומי טויסיג » 30 אפריל 2020, 23:13

הרב גדעון עטייה, 'גביע הכסף' חידושים למסכתות ברכות ופסחים, ירושלים ה'תש"ס, הקדמה עמ' א.
יפה סיכם את השיטה ואת יתרונותיה אחד מנציגיה בימינו:
"ידוע שלימוד הפשט בעיון הוא הלימוד הקשה ביותר, להבין בדיוק מה משמעות כל קושיה ותירוץ ואיך לפי התירוץ יתבאר מהלך הגמרא, וכן להבין במקומות שהתוספות מקדימים איזו הקדמה לפני קושייתם דמה באו לשלול, ואיך יתיישב מהלך כל סוגיה לפי התוספות, וכן לבאר מחלוקת רש"י ותוספות, ועל פי זה מתיישבות כל קושיות התוספות מעל רש"י. וכן בדרך זה ליישב כל קושיות גדולי האחרונים מעל הראשונים. ובוודאי הלומד בדרך זו תהיה לו נחת רוח מזה וישמח בלימודו ויראה ברכה בעמלו ויזכה על ידי כך להשיג מעלת מתיקות התורה".
ראש ישיבת כסא רחמים הגאון הרב מאיר מזוז אף מונה חמישה יסודות עליהם העיון בנוי:
היסוד הראשון - לשון הגמרא והראשונים היא מדויקת, ללא חסר ויתר. לפיכך, אין להעמיס עליהם ביאורים שאינם נובעים בהכרח מלשונם ומסגנונם או מכח סתירה כל שהיא. יש להעניק משמעות לא רק למילים בהן הדברים מובעים אלא גם לצורה בה מסודרים הדברים. יש להעדיף את הבנת הפשט המקומי, המשתמע מתוך הטקסט הנתון, גם אם הוא סותר לנאמר במקומות אחרים בתלמוד. התלמוד אינו יצירה של אדם אחד וטבעי שישנן סתירות בין סוגיות שונות.
היסוד השני - המאמרים מורכבים ממילים והמילים מאותיות, יש לעמוד על משמעותן המדויקת של המילים המרכיבות את הטקסט, יש ליתן את הדעת לכך שלפעמים משמעותו של ביטוי זהה משתנה אפילו באותו משפט. חשוב להעניק תשומת לב לשאלת הפיסוק הנכון. דרכו של רש"י לשלב בדבריו קטעים מדברי התלמוד, לפעמים טעו המדפיסים והציגו אותם כדברי רש"י עצמו, דבר הגורם לקושי בהבנה.
היסוד השלישי - כאשר עוסקים בדברי פרשן כלשהו, ביחוד בדברי רש"י, יש לחפש מהו הקושי אותו בא ליישב, מהו הפירוש האפשרי אותו הוא שולל ומפני מה שלל אותו.
היסוד הרביעי - כאשר עוסקים בדברי התוספות יש לעמוד על הנקודה המרכזית בתירוץ ולהבין היאך הוא מיישב את הקושיה או הקושיות בהן פתחו התוספות את דבריהם.
היסוד החמישי - על המעיין להעלות את מסקנותיו על הכתב, לקרא אותן ולבחון את התאמתן לטקסט. הכתיבה מרגילה גם להרצאת הדברים בצורה ברורה ובהירה.
לאחר לימוד הסוגיה והבנתה, מן הראוי לעיין בראשונים עד לטור, לבית יוסף, לשולחן ערוך ולנושאי כליו. כדאי גם לעיין ב'תשובות' בנות זמננו ולהתבונן בדרך בה מכריעים הפוסקים בשאלות אקטואליות על סמך מקורות עתיקים.

במה זה שונה מהאשכנזים?

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 1245
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 680 פעמים
קיבל תודה: 412 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דרך הלימוד הספרדי האם זה שונה מהאשכנזי

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 02 יוני 2020, 15:07

הסגנון שהם כותבים זה סגנון הלימוד שהיה בכל הדורות, פחות או יותר, כי לכל ת"ח יש את המאפיין המיוחד שלו.

בישיבות הליטאיות הונהג ב100 השנים האחרונות דרך לימוד מיוחדת, דרך זו התפשטה גם לישיבות חסידות וספרדיות, בראש המהפכה עמדו, הגר"ח מבריסק ותלמידיו, הגרש"ש שקאפ, ועוד.
ראשי הישיבות חידשו שפה "ריייד" של הגדרות למדניות, מה זה  בעלות ומה זה קנין וכדומה בכל סוגיא בש"ס, והחלו לחקור דברים מהרובד הפנימי של הסוגיא.
בבריסק שמו דגש יותר, על מה שמוכח מתוך הגמרא, לעומתם הגרש"ש פיתח גם את החלק של הסבר וההבנה.

הרב מאזוז הוא עצמאי יותר, אני משער שלישיבתו פחות חדרה השיטה הליטאית.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “אקטואליה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים