הלבוש הליטאי העממי

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

פותח הנושא
וחי בהם
משתמש ותיק
הודעות: 486
הצטרף: 13 נובמבר 2019, 23:07
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 160 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי וחי בהם » 02 מאי 2020, 21:28

ידועים דברי חז"ל (מדרש לקח טוב פר' וארא בפסוק לכן אמור ופר' כי תבוא בפסוק וענית ואמרת) בחשיבות הענין 'שלא שינו לבושם'.
מאידך בקרב הציבור הליטאי העממי (כלומר לאפוקי החשובים או השמרנים) מקובל ללבוש חליפה קצרה ועניבה, שזה כפי הידוע לבוש אירופאי.
ברור לי ששלומי אמוני ישראל יודעים את הענין שלא שינו לבושם, ובע"כ שסברו שזה לא בכלל זה.
אשמח לשמוע טעם הדבר, ובפרט מי שיכול לציין למקורות שדנו בזה.

אני מדגיש ב' דברים:
א. בשום אופן לא לדון כאן בשבח או ח"ו גנאי של חסידים וליטאים, ואם מישהו יכנס לזה אבקש מיד למנהל שימחוק את הודעתו.
ב. לא לדון בעובדות, כלומר איזה גדול ואיזה קהילה לובשת כך או כך, אלא רק לדון בענין מצידו התורני בלבד!


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1874
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 439 פעמים
קיבל תודה: 510 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי איש ווילנא » 02 מאי 2020, 21:31

וחי בהם כתב:
02 מאי 2020, 21:28
מאידך בקרב הציבור הליטאי העממי (כלומר לאפוקי החשובים או השמרנים) מקובל ללבוש חליפה קצרה ועניבה,

הלבוש הוא דבר משתנה אבל חליפה קצרה אולי זה נושא מהותי יותר

וידוע שהחזון איש סיפר
שאחד האדמורים הגדולים ביקר בישיבת סלבודקא בחו"ל והוא אמר שהכל טוב ויפה אבל יש לו ביקורת על שלושה דברים
על זקנם המגולח
על הלבוש הקצר
ועל זה שמתחתנים בגיל מאוחר

ואמר החזון איש שהוא צודק בשלושתם


יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 1228
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 417 פעמים
קיבל תודה: 377 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי יצחק » 02 מאי 2020, 21:42

שלא שינו את שמם לשונם ולבושם היה רק בגלות מצרים, כי הרי בגלות שינו ושינו את שמם, ולא שמענו בשום מקום ביקורת על השמות של רב "פפא" ורב אחאי ורב זביד ועוד שמות רבים שנראה שהם שמות בבליים
ונראה שכל זמן שלא קבלו את התורה לא היתה אלא "משפחת ישראל" והיה צורך לשמור על הצביון המקורי הזה בתרבות גרידא של שם לשון ולבוש, אבל משנתנה תורה ידוע מרס"ג "אין אומתנו אומה אלא בתורותיה" והמובן הנכון של המשפט המפורסם הזה הוא שה"תרבות" היהודית היא התורה ואין עוד שום דבר נוסף שמגדיר את התרבות של האומה (כוונתי להפקיע מהסוברים שארץ ישראל איננה "מעכב" לגדר "אומה").
אולם ודאי מסתבר שיש בזה קצת מעלה לקרא בשמות קדומים ולשון ובגדים וכו'

בנוגע ללבוש הקצר החז"א ניסה לשנות את המצב.
וסיפר לי הגרש"ז אולמן זצ"ל רבה של משכנות יעקב שהחזו"א קרא לו ולעוד שנים שהיו חברי חדר בפוניבז' באותה תקופה (כמדומני שאחד היה ר"ש ברמן והשני ר"י אדלשטיין) וביקש מהם להחליף למעיל ארוך, והם אמרו לו שאין להם כסף לקנות, ואמר להם שהוא ישלם להם, והתכנית היתה שאם הם - שהיו בחורים בעלי מעמד בישיבה - יחליפו את ההחליפה זה יגרום שכולם יחליפו במשך הזמן. אבל התכנית לא הצליחה משום שהם לא החליפו שלשתם בזמן אחד.


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 910
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 342 פעמים
קיבל תודה: 420 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי בנציון » 02 מאי 2020, 21:48

יצחק כתב:
02 מאי 2020, 21:42
ונראה שכל זמן שלא קבלו את התורה לא היתה אלא "משפחת ישראל" והיה צורך לשמור על הצביון המקורי הזה בתרבות גרידא של שם לשון ולבוש, אבל משנתנה תורה ידוע מרס"ג "אין אומתנו אומה אלא בתורותיה" והמובן הנכון של המשפט המפורסם הזה הוא שה"תרבות" היהודית היא התורה ואין עוד שום דבר נוסף שמגדיר את התרבות של האומה (כוונתי להפקיע מהסוברים שארץ ישראל איננה "מעכב" לגדר "אומה").
ידוע מהחת"ס כעין זה.


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 1504
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 544 פעמים
קיבל תודה: 481 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי יעקב שלם » 02 מאי 2020, 21:51

וחי בהם כתב:
02 מאי 2020, 21:28
אשמח לשמוע טעם הדבר

התשובה היא פשוטה ידועה וברורה
זה היה צורך השעה כן לשנות מהלבוש המקורי

וכמו שהיה צורך השעה לשנות מאידיש לעברית

ראה למשל בספר במחיצתם על ההוראה של ר' ירוחם כמדומני לחסידים שהגיעו לשנות את הלבוש ללבוש כמו בישיבה

הדברים ידועים ופשוטים


מתאהב על ידך
משתמש ותיק
הודעות: 400
הצטרף: 29 ינואר 2020, 21:23
נתן תודה: 314 פעמים
קיבל תודה: 125 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי מתאהב על ידך » 02 מאי 2020, 21:54

גם הלבוש הירושלמי הוא בסה"כ במסורת מהערבים, והאשכנזים שהגיעו מאירופא לבשוהו בלית ברירה כי לא יכלו לשרוד בירושלים בלי להיבלע בתוך הספרדים.

הספודיק הוא גם כן לבוש אירופאי קלאסי המיועד לקור, כפי שניתן לראות בתמונות ישנות של הגויים שם.


אם כבר, לאחרונה אני חושש שמתפתחת היום בעיה מאוד חמורה שצריך לעשות עליה חושבים טוב טוב.
הבעיה היא שאולי בבגדים ה'פאנטיים' כביכול, אנחנו מפספסים את התפקיד הכי חשוב שלנו בעולם כנכדי אברהם אבינו = להשפיע ולפרסם את ה' ולהראות את פניה היפות של היהדות.
כי זה מה שאברהם עשה יומם ולילה בכל הסיבובים שלו - אוכל, אש"ל, קירוב, נעימות, מאור פנים...
כשהכל בשביל המטרה האמיתית = הפצה! "ויקרא בשם ה' אל עולם".

והנה אנו מתחייבים כל יום בפינו "ואהבת את ה' אלוקיך".
וביארו חז"ל שזה כמו "והאהבת"! שיהא שם שמים מתאהב על ידך.
נו, מי לדעתכם מאהיב יותר את היהדות? מי שנראה פנאט ועלוב או מי שנראה עדכני ומצליח?
​​​​​​(רק לאחרונה היתה לנו המחשה מזעזעת איך שהספודיק של ליצמן בפורים שימש את האנטישמיים בתקשורת כדי להפחיד כל חילוני תמים ונאיבי שפתאום יתחיל לדאוג איך אפשר לסמוך עליו בניהול הקורונה מאחר שהוא פנאט מוזר ומנותק מהמציאות כביכול)

(סליחה שלא הצגתי את הצד השני ואת הנימוקים העתיקים למה דוקא צריך לא לשנות בכל מחיר.
הצד הזה כבר ידוע ושחוק ולעוס דיו, ומי שירצה להוסיף ולחדד דוקא את הצד הזה - זכותו. לי אין כח וזמן).


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1990
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 457 פעמים
קיבל תודה: 490 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי נבשר » 02 מאי 2020, 21:59

יעקב שלם כתב:
02 מאי 2020, 21:51
ראה למשל בספר במחיצתם על ההוראה של ר' ירוחם כמדומני לחסידים שהגיעו לשנות את הלבוש ללבוש כמו בישיבה
דוקא לפי זכרוני מסופר על ר' ירוחם (אולי הרב וולבה סיפר לא זוכר) שהקפיד על החסידים ששינו מלבושם וקיצצו הפאות. אולי אני טועה.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2397
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 342 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי HaimL » 02 מאי 2020, 22:08

נבשר כתב:
02 מאי 2020, 21:59
יעקב שלם כתב:
02 מאי 2020, 21:51
ראה למשל בספר במחיצתם על ההוראה של ר' ירוחם כמדומני לחסידים שהגיעו לשנות את הלבוש ללבוש כמו בישיבה
דוקא לפי זכרוני מסופר על ר' ירוחם (אולי הרב וולבה סיפר לא זוכר) שהקפיד על החסידים ששינו מלבושם וקיצצו הפאות. אולי אני טועה.
אני לא זוכר היכן קראתי, אבל מסופר על הגאון הנצי"ב מוולוז'ין זצ"ל, שהוכיח בחור ממשפחה של חסידים על שקיצץ פאותיו וכו'. טען הבחור, הרי פלוני ופלוני הולכים קצוצי פאות וזקן וקצרי הלבוש. אמר לו הנצי"ב, הם באו כך לישיבה. אתה באת עם פאות וזקן ולבוש ארוך, ומה יאמרו, שבוולוז'ין מקצצים פאות וזקן ומקצרים בלבושים.

כיו"ב קראתי סיפור על רב מגרמניה שלא רצה לדבר עם רב מרוסיה שבא אליו קצוץ זקן. אמר לו הרב הרוסי, הרי אתה עצמך קצוץ זקן. השיב לו הרב הגרמני, כאן גרמניה, וכך הולכים בגרמניה. רב מרוסיה שבא קצוץ זקן, צריכים לבדוק אחריו, שמא הוא מקצץ בנטיעות. 
 


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 1504
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 544 פעמים
קיבל תודה: 481 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי יעקב שלם » 02 מאי 2020, 22:10

מתאהב על ידך כתב:
02 מאי 2020, 21:54
רק לאחרונה היתה לנו המחשה מזעזעת איך שהספודיק של ליצמן בפורים שימש את האנטישמיים בתקשורת כדי להפחיד כל חילוני תמים ונאיבי שפתאום יתחיל לדאוג איך אפשר לסמוך עליו בניהול הקורונה מאחר שהוא פנאט מוזר ומנותק מהמציאות כביכול)

פשוט טעות במציאות

לא הספודיק מציק
אלא האף היהודי ...

סליחה החרדי

האף הארוך מהקריקטורות


איש ירושלם
הודעות: 146
הצטרף: 20 נובמבר 2019, 23:55
נתן תודה: 102 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי איש ירושלם » 02 מאי 2020, 22:18

אין ספק ששינוי לבוש להידמות לגויים או לקהלים רחוקים מיראת ה', בעייתי, ואף סכנה רוחנית גדולה נשקפת ממנו.
אבל כאשר דנים כיום על דרכי הלבוש שהתקבלו בקרב קהילות יראים ושלמים במשך כ"כ הרבה שנים, אין שום סיבה לעורר על כך, שכן כיום וודאי שאינם יוצרים איזושהי תחושת רצון לפריקת עול והתקרבות לגויים.  
והנה דברים שכתב מרן הגרח"ע על שאלה דומה: 
"ובאמת יסוד פתרון שאלה העיקרית הזאת, לפי דעתי, איננה ככל הוראות איסור והיתר.. לא כן פתרון שאלה זו.
יסודתה ביחוד בהכרה גמורה ובהשקפה בהירה,
לדעת איזה דרך ישרה לגדור גדר ולעמוד בפרץ לחזק הדת.
ובאשר השקפה זו מאירה ביותר לחכם המכיר את מקומו,
החי באותו גליל וקהילה, יודע כל תכונות אנשי הקהילה ופרטיהם,
קשור איתם בכל הנימים המקשרים, מפקח על צרכיהם,
לו עֵין בֹחן לשום לב בעיון היטב למשאלות הדת, ויכול לראות גם את הנולד לדור יבוא."


פותח הנושא
וחי בהם
משתמש ותיק
הודעות: 486
הצטרף: 13 נובמבר 2019, 23:07
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 160 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי וחי בהם » 02 מאי 2020, 22:24

מתאהב על ידך כתב:
02 מאי 2020, 21:54
גם הלבוש הירושלמי הוא בסה"כ במסורת מהערבים, והאשכנזים שהגיעו מאירופא לבשוהו בלית ברירה כי לא יכלו לשרוד בירושלים בלי להיבלע בתוך הספרדים.

הספודיק הוא גם כן לבוש אירופאי קלאסי המיועד לקור, כפי שניתן לראות בתמונות ישנות של הגויים שם.


אם כבר, לאחרונה אני חושש שמתפתחת היום בעיה מאוד חמורה שצריך לעשות עליה חושבים טוב טוב.
הבעיה היא שאולי בבגדים ה'פאנטיים' כביכול, אנחנו מפספסים את התפקיד הכי חשוב שלנו בעולם כנכדי אברהם אבינו = להשפיע ולפרסם את ה' ולהראות את פניה היפות של היהדות.
כי זה מה שאברהם עשה יומם ולילה בכל הסיבובים שלו - אוכל, אש"ל, קירוב, נעימות, מאור פנים...
כשהכל בשביל המטרה האמיתית = הפצה! "ויקרא בשם ה' אל עולם".

והנה אנו מתחייבים כל יום בפינו "ואהבת את ה' אלוקיך".
וביארו חז"ל שזה כמו "והאהבת"! שיהא שם שמים מתאהב על ידך.
נו, מי לדעתכם מאהיב יותר את היהדות? מי שנראה פנאט ועלוב או מי שנראה עדכני ומצליח?
​​​​​​(רק לאחרונה היתה לנו המחשה מזעזעת איך שהספודיק של ליצמן בפורים שימש את האנטישמיים בתקשורת כדי להפחיד כל חילוני תמים ונאיבי שפתאום יתחיל לדאוג איך אפשר לסמוך עליו בניהול הקורונה מאחר שהוא פנאט מוזר ומנותק מהמציאות כביכול)

(סליחה שלא הצגתי את הצד השני ואת הנימוקים העתיקים למה דוקא צריך לא לשנות בכל מחיר.
הצד הזה כבר ידוע ושחוק ולעוס דיו, ומי שירצה להוסיף ולחדד דוקא את הצד הזה - זכותו. לי אין כח וזמן).
אני רוצה להבין לפי דעתך שהמצוה של 'והאהבת' דוחה את 'שלא שינו לבושם' א"כ אולי תדחה עוד מצוות? אולי נתערב עם החילונים בעוד כמה דברים כדי לקרבם יותר? (סלח לי שזה קצת מזכיר את הכיוון של המזרחי)
ואגב, האם לדעתך אם למשל הרב אלימלך פירר יפשוט את בגדיו החסידים הוא אכן יקיים יותר בהידור את 'והאהבת'?
או אולי צריך לדון לכל איש לפי תפקידו? ואולי מי שאין לו תפקיד ממשלתי שהוא כן יקפיד על 'שלא שינו לבושם'?
עכ"פ דברים כאלו בודאי לא ניתן להיאמר אם אינך מביא מקור ברור.


אחד הבנים
משתמש ותיק
הודעות: 398
הצטרף: 20 אפריל 2020, 03:08
נתן תודה: 74 פעמים
קיבל תודה: 133 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי אחד הבנים » 02 מאי 2020, 22:29

וחי בהם כתב:
02 מאי 2020, 22:24
מתאהב על ידך כתב:
02 מאי 2020, 21:54
גם הלבוש הירושלמי הוא בסה"כ במסורת מהערבים, והאשכנזים שהגיעו מאירופא לבשוהו בלית ברירה כי לא יכלו לשרוד בירושלים בלי להיבלע בתוך הספרדים.

הספודיק הוא גם כן לבוש אירופאי קלאסי המיועד לקור, כפי שניתן לראות בתמונות ישנות של הגויים שם.


אם כבר, לאחרונה אני חושש שמתפתחת היום בעיה מאוד חמורה שצריך לעשות עליה חושבים טוב טוב.
הבעיה היא שאולי בבגדים ה'פאנטיים' כביכול, אנחנו מפספסים את התפקיד הכי חשוב שלנו בעולם כנכדי אברהם אבינו = להשפיע ולפרסם את ה' ולהראות את פניה היפות של היהדות.
כי זה מה שאברהם עשה יומם ולילה בכל הסיבובים שלו - אוכל, אש"ל, קירוב, נעימות, מאור פנים...
כשהכל בשביל המטרה האמיתית = הפצה! "ויקרא בשם ה' אל עולם".

והנה אנו מתחייבים כל יום בפינו "ואהבת את ה' אלוקיך".
וביארו חז"ל שזה כמו "והאהבת"! שיהא שם שמים מתאהב על ידך.
נו, מי לדעתכם מאהיב יותר את היהדות? מי שנראה פנאט ועלוב או מי שנראה עדכני ומצליח?
​​​​​​(רק לאחרונה היתה לנו המחשה מזעזעת איך שהספודיק של ליצמן בפורים שימש את האנטישמיים בתקשורת כדי להפחיד כל חילוני תמים ונאיבי שפתאום יתחיל לדאוג איך אפשר לסמוך עליו בניהול הקורונה מאחר שהוא פנאט מוזר ומנותק מהמציאות כביכול)

(סליחה שלא הצגתי את הצד השני ואת הנימוקים העתיקים למה דוקא צריך לא לשנות בכל מחיר.
הצד הזה כבר ידוע ושחוק ולעוס דיו, ומי שירצה להוסיף ולחדד דוקא את הצד הזה - זכותו. לי אין כח וזמן).
אני רוצה להבין לפי דעתך שהמצוה של 'והאהבת' דוחה את 'שלא שינו לבושם' א"כ אולי תדחה עוד מצוות? אולי נתערב עם החילונים בעוד כמה דברים כדי לקרבם יותר? (סלח לי שזה קצת מזכיר את הכיוון של המזרחי)
ואגב, האם לדעתך אם למשל הרב אלימלך פירר יפשוט את בגדיו החסידים הוא אכן יקיים יותר בהידור את 'והאהבת'?
או אולי צריך לדון לכל איש לפי תפיקידו? ואולי מי שאין לו תפקיד ממשלתי שהוא כן יקפיד על 'שלא שינו לבושם'?
עכ"פ דברים כאלו בודאי לא ניתן להיאמר אם אינך מביא מקור ברור.
חושבני כי ברורה כוונת הרב מתאהב, דכשם ששינו לבושם ללבוש אירופאי בזמנו כדי לא להיחשב להזויים ומשונים, כן היום.
ומה הטעם לדבוק בבגדים שנחשבו אז באירופה למכובדים והיום לבזויים ומשונים.
אבל הן אמנם שאיני מסכים עימו כ"כ וחושבני שאי"ז נתפס אצל העולם ככ"כ משונה דסו"ס בבגדים מכובדים ומוקפדים מדובר. ואה"נ ליבי על אותם שמחמת חוסר ממון או סיבה אחרת מהלכים בבגדים מרוטים וזה אינו כבוד התורה.
ואגב אורחא אעיר דמכבר ליבי על הכפייה שעשו בא"י לבני עדוה"מ שהכריחום ללבוש בגדים התואמים את מזג האויר באירופה ולא את בגדיהם מארצות ערב שהרבה יותר מתאימים למזג האויר הים תיכוני השורר בארה"ק... 
 


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1990
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 457 פעמים
קיבל תודה: 490 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי נבשר » 02 מאי 2020, 22:30

HaimL כתב:
02 מאי 2020, 22:08
אני לא זוכר היכן קראתי, אבל מסופר על הגאון הנצי"ב מוולוז'ין זצ"ל, שהוכיח בחור ממשפחה של חסידים על שקיצץ פאותיו וכו'. טען הבחור, הרי פלוני ופלוני הולכים קצוצי פאות וזקן וקצרי הלבוש. אמר לו הנצי"ב, הם באו כך לישיבה. אתה באת עם פאות וזקן ולבוש ארוך, ומה יאמרו, שבוולוז'ין מקצצים פאות וזקן ומקצרים בלבושים.
קראתי שהנצי"ב נתן סטירה לבחור ע"ז, והרחות געשו.


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1874
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 439 פעמים
קיבל תודה: 510 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי איש ווילנא » 02 מאי 2020, 22:32

HaimL כתב:
02 מאי 2020, 22:08
נבשר כתב:
02 מאי 2020, 21:59
יעקב שלם כתב:
02 מאי 2020, 21:51
ראה למשל בספר במחיצתם על ההוראה של ר' ירוחם כמדומני לחסידים שהגיעו לשנות את הלבוש ללבוש כמו בישיבה
דוקא לפי זכרוני מסופר על ר' ירוחם (אולי הרב וולבה סיפר לא זוכר) שהקפיד על החסידים ששינו מלבושם וקיצצו הפאות. אולי אני טועה.
אני לא זוכר היכן קראתי, אבל מסופר על הגאון הנצי"ב מוולוז'ין זצ"ל, שהוכיח בחור ממשפחה של חסידים על שקיצץ פאותיו וכו'. טען הבחור, הרי פלוני ופלוני הולכים קצוצי פאות וזקן וקצרי הלבוש. אמר לו הנצי"ב, הם באו כך לישיבה. אתה באת עם פאות וזקן ולבוש ארוך, ומה יאמרו, שבוולוז'ין מקצצים פאות וזקן ומקצרים בלבושים.

גברא אגברא קא רמית [הנצי"ב ור' ירוחם] 
הנצי"ב פעל בשנים אחרות בישיבה אחרת ועם אנשים אחרים. 
 


רצוא ושוב
הודעות: 20
הצטרף: 01 אפריל 2020, 19:25
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי רצוא ושוב » 02 מאי 2020, 22:34

יצחק כתב:
02 מאי 2020, 21:42
בנוגע ללבוש הקצר החז"א ניסה לשנות את המצב.
וסיפר לי הגרש"ז אולמן זצ"ל רבה של משכנות יעקב שהחזו"א קרא לו ולעוד שנים שהיו חברי חדר בפוניבז' באותה תקופה (כמדומני שאחד היה ר"ש ברמן והשני ר"י אדלשטיין) וביקש מהם להחליף למעיל ארוך, והם אמרו לו שאין להם כסף לקנות, ואמר להם שהוא ישלם להם, והתכנית היתה שאם הם - שהיו בחורים בעלי מעמד בישיבה - יחליפו את ההחליפה זה יגרום שכולם יחליפו במשך הזמן. אבל התכנית לא הצליחה משום שהם לא החליפו שלשתם בזמן אחד.

אני שמעתי מהגרב"ד פוברסקי שלפני החתונה החזו"א ביקש ממנו את ג' הדברים הנ"ל ונענה לשנים מהם חוץ מהגילוח


מים עליונים
הודעות: 32
הצטרף: 16 אפריל 2020, 18:16
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 26 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי מים עליונים » 02 מאי 2020, 23:02

איש ירושלם כתב:
02 מאי 2020, 22:18
אין ספק ששינוי לבוש להידמות לגויים או לקהלים רחוקים מיראת ה', בעייתי, ואף סכנה רוחנית גדולה נשקפת ממנו.
אבל כאשר דנים כיום על דרכי הלבוש שהתקבלו בקרב קהילות יראים ושלמים במשך כ"כ הרבה שנים, אין שום סיבה לעורר על כך, שכן כיום וודאי שאינם יוצרים איזושהי תחושת רצון לפריקת עול והתקרבות לגויים.  
והנה דברים שכתב מרן הגרח"ע על שאלה דומה: 
"ובאמת יסוד פתרון שאלה העיקרית הזאת, לפי דעתי, איננה ככל הוראות איסור והיתר.. לא כן פתרון שאלה זו.
יסודתה ביחוד בהכרה גמורה ובהשקפה בהירה,
לדעת איזה דרך ישרה לגדור גדר ולעמוד בפרץ לחזק הדת.
ובאשר השקפה זו מאירה ביותר לחכם המכיר את מקומו,
החי באותו גליל וקהילה, יודע כל תכונות אנשי הקהילה ופרטיהם,
קשור איתם בכל הנימים המקשרים, מפקח על צרכיהם,
לו עֵין בֹחן לשום לב בעיון היטב למשאלות הדת, ויכול לראות גם את הנולד לדור יבוא."
אבל החזו"א כן ראה את זה כבעיה.
 


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2397
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 342 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי HaimL » 02 מאי 2020, 23:03

איש ווילנא כתב:
02 מאי 2020, 22:32
HaimL כתב:
02 מאי 2020, 22:08
נבשר כתב:
02 מאי 2020, 21:59

דוקא לפי זכרוני מסופר על ר' ירוחם (אולי הרב וולבה סיפר לא זוכר) שהקפיד על החסידים ששינו מלבושם וקיצצו הפאות. אולי אני טועה.
אני לא זוכר היכן קראתי, אבל מסופר על הגאון הנצי"ב מוולוז'ין זצ"ל, שהוכיח בחור ממשפחה של חסידים על שקיצץ פאותיו וכו'. טען הבחור, הרי פלוני ופלוני הולכים קצוצי פאות וזקן וקצרי הלבוש. אמר לו הנצי"ב, הם באו כך לישיבה. אתה באת עם פאות וזקן ולבוש ארוך, ומה יאמרו, שבוולוז'ין מקצצים פאות וזקן ומקצרים בלבושים.
גברא אגברא קא רמית [הנצי"ב ור' ירוחם] 
הנצי"ב פעל בשנים אחרות בישיבה אחרת ועם אנשים אחרים. 
לא רמיתי גברא אגברא. סתם כתבתי סיפור שראיתי על הנצי"ב, מעין המדובר. 
 


בית לה'
הודעות: 26
הצטרף: 20 אפריל 2020, 13:36
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי בית לה' » 02 מאי 2020, 23:12

מים עליונים כתב:
02 מאי 2020, 23:02
איש ירושלם כתב:
02 מאי 2020, 22:18
אין ספק ששינוי לבוש להידמות לגויים או לקהלים רחוקים מיראת ה', בעייתי, ואף סכנה רוחנית גדולה נשקפת ממנו.
אבל כאשר דנים כיום על דרכי הלבוש שהתקבלו בקרב קהילות יראים ושלמים במשך כ"כ הרבה שנים, אין שום סיבה לעורר על כך, שכן כיום וודאי שאינם יוצרים איזושהי תחושת רצון לפריקת עול והתקרבות לגויים.  
והנה דברים שכתב מרן הגרח"ע על שאלה דומה: 
"ובאמת יסוד פתרון שאלה העיקרית הזאת, לפי דעתי, איננה ככל הוראות איסור והיתר.. לא כן פתרון שאלה זו.
יסודתה ביחוד בהכרה גמורה ובהשקפה בהירה,
לדעת איזה דרך ישרה לגדור גדר ולעמוד בפרץ לחזק הדת.
ובאשר השקפה זו מאירה ביותר לחכם המכיר את מקומו,
החי באותו גליל וקהילה, יודע כל תכונות אנשי הקהילה ופרטיהם,
קשור איתם בכל הנימים המקשרים, מפקח על צרכיהם,
לו עֵין בֹחן לשום לב בעיון היטב למשאלות הדת, ויכול לראות גם את הנולד לדור יבוא."
אבל החזו"א כן ראה את זה כבעיה.

זה לא דבר שנפסק בשו"ע ולכן צודק @איש ירושלם ושונה זמן החזו"א שעדיין ההרגלים בארה"ק לא נקבעו כמו היום.
וגם הוא לא הפך את העולם בשביל זה ולא שמענו שהעיר לכולם על זה.
 


מתאהב על ידך
משתמש ותיק
הודעות: 400
הצטרף: 29 ינואר 2020, 21:23
נתן תודה: 314 פעמים
קיבל תודה: 125 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי מתאהב על ידך » 02 מאי 2020, 23:16

וחי בהם כתב:
02 מאי 2020, 22:24
מתאהב על ידך כתב:
02 מאי 2020, 21:54
גם הלבוש הירושלמי הוא בסה"כ במסורת מהערבים, והאשכנזים שהגיעו מאירופא לבשוהו בלית ברירה כי לא יכלו לשרוד בירושלים בלי להיבלע בתוך הספרדים.

הספודיק הוא גם כן לבוש אירופאי קלאסי המיועד לקור, כפי שניתן לראות בתמונות ישנות של הגויים שם.


אם כבר, לאחרונה אני חושש שמתפתחת היום בעיה מאוד חמורה שצריך לעשות עליה חושבים טוב טוב.
הבעיה היא שאולי בבגדים ה'פאנטיים' כביכול, אנחנו מפספסים את התפקיד הכי חשוב שלנו בעולם כנכדי אברהם אבינו = להשפיע ולפרסם את ה' ולהראות את פניה היפות של היהדות.
כי זה מה שאברהם עשה יומם ולילה בכל הסיבובים שלו - אוכל, אש"ל, קירוב, נעימות, מאור פנים...
כשהכל בשביל המטרה האמיתית = הפצה! "ויקרא בשם ה' אל עולם".

והנה אנו מתחייבים כל יום בפינו "ואהבת את ה' אלוקיך".
וביארו חז"ל שזה כמו "והאהבת"! שיהא שם שמים מתאהב על ידך.
נו, מי לדעתכם מאהיב יותר את היהדות? מי שנראה פנאט ועלוב או מי שנראה עדכני ומצליח?
​​​​​​(רק לאחרונה היתה לנו המחשה מזעזעת איך שהספודיק של ליצמן בפורים שימש את האנטישמיים בתקשורת כדי להפחיד כל חילוני תמים ונאיבי שפתאום יתחיל לדאוג איך אפשר לסמוך עליו בניהול הקורונה מאחר שהוא פנאט מוזר ומנותק מהמציאות כביכול)

(סליחה שלא הצגתי את הצד השני ואת הנימוקים העתיקים למה דוקא צריך לא לשנות בכל מחיר.
הצד הזה כבר ידוע ושחוק ולעוס דיו, ומי שירצה להוסיף ולחדד דוקא את הצד הזה - זכותו. לי אין כח וזמן).
אני רוצה להבין לפי דעתך שהמצוה של 'והאהבת' דוחה את 'שלא שינו לבושם' א"כ אולי תדחה עוד מצוות? אולי נתערב עם החילונים בעוד כמה דברים כדי לקרבם יותר? (סלח לי שזה קצת מזכיר את הכיוון של המזרחי)
ואגב, האם לדעתך אם למשל הרב אלימלך פירר יפשוט את בגדיו החסידים הוא אכן יקיים יותר בהידור את 'והאהבת'?
או אולי צריך לדון לכל איש לפי תפקידו? ואולי מי שאין לו תפקיד ממשלתי שהוא כן יקפיד על 'שלא שינו לבושם'?
עכ"פ דברים כאלו בודאי לא ניתן להיאמר אם אינך מביא מקור ברור.


הנה לך מקור - העובדות!
וכדלהלן: 
אברך יקר שביקרים שעלה מרוסיה וחזר בתשובה במסי"נ נגד משפחתו, אמר לי לאחרונה בצער גדול שיש הרבה יהודים ברוסיה שעדיין זוכרים שהם יהודים והם גם יודעים שהסבא והסבתא שמרו תו"מ במסי"נ נגד הזרם ושילמו מחירים כבדים על כך.
ובכל זאת לא עולה על דעתם של הנכדים לחשוב אפילו לרגע על התקרבות כלשהיא לתורה. 

ושאלתי אותו: הרי פה ושם הם עדיין רואים חרדים ברוסיה (כמו למשל "תורת חיים" שהוא חזר דרכם בתשובה)
וקל להם לראות שעדיין יש הרבה חרדים בעולם שממשיכים את דרך אבותיהם, אותה הדרך שרק בגלל הכפיה הקומוניסטית הופסקה ונעקרה מהם.
אז מהי הסיבה ההגיונית לכך שאין לחרדים שום השפעה עליהם לעצור לרגע ולחשוב ולכה"פ לבדוק פעם אחת - מה יש לנו ולתורתנו להציע?

והשיב לי בפשטות - שבאופן אוטומטי הם מסתכלים עלינו ועל המראה שלנו כמו על פנאטיים מנותקים חסרי הגיון.
ולכן לא עולה לאף אחד בראש מחשבה שהוא אמור לבדוק את האמת דוקא אצל האנשים המוזרים הללו שכלשונו - כאילו באים להחזיר אותם אחורה ללפני מאה שנה. 
 


ברכה והצלחה
הודעות: 45
הצטרף: 20 אוגוסט 2019, 20:48
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי ברכה והצלחה » 02 מאי 2020, 23:19

אני לא חושב שיש איזה שהוא חוג שלא שינה לבושו במשך הגלות. וכמו שכבר כתבו פה גם הירושלמים שינו את לבושם כדי להידמות לשכינהם. כל השאלה היא כמה זמן עבר מאז ששינו,ומאז שהצליחו לקבע את זה בתור מלבוש יהודי.....
כך שלבוא לציבור מסויים בטענת שלא שינו ,זה לא הוגן.
מה שכן אולי יש לחלק בין מלבושים שנלבשו לכתחילה בתור התאמה לסביבה. לבין מלבושים ש(למרות שהגויים לבשו אותם) מטרתם הייתה ליצור התבדלות (למשל ללבוש קפוטה מבדים מסויימים או את המגפיים של חסידי סקווריא וכד')


אחד הבנים
משתמש ותיק
הודעות: 398
הצטרף: 20 אפריל 2020, 03:08
נתן תודה: 74 פעמים
קיבל תודה: 133 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי אחד הבנים » 02 מאי 2020, 23:21

ועדיין החסידים אומרים שהקפטן עשוי מ26 חוטים כמנין הוויה.


עוד א'
הודעות: 103
הצטרף: 26 מרץ 2018, 22:29
נתן תודה: 27 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי עוד א' » 02 מאי 2020, 23:21

אני הבנתי,שלחזו"א היה עניין בחליפה ארוכה בגלל שזה יותר בדרך צניעות ולא בגלל שקצרה זה כמו הגויים, וכמו שהיה לו ענין בזקן כי זה צורת יהודי.


אחד הבנים
משתמש ותיק
הודעות: 398
הצטרף: 20 אפריל 2020, 03:08
נתן תודה: 74 פעמים
קיבל תודה: 133 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי אחד הבנים » 02 מאי 2020, 23:24

עוד א' כתב:
02 מאי 2020, 23:21
אני הבנתי,שלחזו"א היה עניין בחליפה ארוכה בגלל שזה יותר בדרך צניעות ולא בגלל שקצרה זה כמו הגויים, וכמו שהיה לו ענין בזקן כי זה צורת יהודי.
וממשיכו בזה תלמידו הגרח"ק שליט"א שכל ענין השעונים והחולצות הקצרות והפאות בחוץ וכו' הכל הוא בשביל צורת יהודי.
 


חזק וברוך
משתמש ותיק
הודעות: 421
הצטרף: 19 יוני 2019, 16:51
נתן תודה: 480 פעמים
קיבל תודה: 177 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי חזק וברוך » 02 מאי 2020, 23:27

חשוב לדעת שכל הנושא שלא לשנות מהלבוש אינו מבוסס כל צרכו, ובמדרשים הנפוצים בכלל לא מופיע ענין זה אלא רק שלא שינו את שמם ולשונם.
וגם לגבי שמם ולשונם כתב האג"מ שמסתבר שאינו נוהג בזמנינו, ומצינו בכל הדורות ששינו בדברים אלו.
ראה כאן אריכות בזה - וגם דיברו שם אודות שינוי הלבוש
viewtopic.php?f=143&t=8545&p=113330&hil ... 9D#p113246


בחור צעיר
משתמש ותיק
הודעות: 313
הצטרף: 17 אפריל 2020, 01:57
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי בחור צעיר » 02 מאי 2020, 23:28

נכון הדבר שאין להתאים את הלבוש מתוך רצון להדמות לאלה ששונים מאתנו, ולהסיר את מחיצת הלבוש,
אבל מאידך, חבל להשקיע כל כך הרבה שימת לב ומחשבה בדבר לא כל כך חשוב, אם האנרגיות המושקעות בנושא זה
היו מתועלות לנושאים מהותיים, מי יודע כמה היינו מרוויחים.
ברצוני להוסיף כאן מעשה ששמעתי מהגראי"ל שטיינמן זצ"ל, שפעם בא אליו אב, ושאל אותו אם יש הבדל בין כיפה עם סרט, לכיפה בלא זו, ענה לו הגראי"ל שאין הבדל,
שאלו האב א"כ למה תלמוד תורה פלוני מסרב לקבל את בני לשורותיו בטענה כי הוא לבוש כיפה בלא סרט, ענה לו הגראי"ל, אם אין הבדל אז למה לך אכפת שהוא ילבש דווקא כיפה בלי סרט?


פותח הנושא
וחי בהם
משתמש ותיק
הודעות: 486
הצטרף: 13 נובמבר 2019, 23:07
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 160 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי וחי בהם » 03 מאי 2020, 00:14

מתאהב על ידך כתב:
02 מאי 2020, 23:16
וחי בהם כתב:
02 מאי 2020, 22:24
מתאהב על ידך כתב:
02 מאי 2020, 21:54
גם הלבוש הירושלמי הוא בסה"כ במסורת מהערבים, והאשכנזים שהגיעו מאירופא לבשוהו בלית ברירה כי לא יכלו לשרוד בירושלים בלי להיבלע בתוך הספרדים.

הספודיק הוא גם כן לבוש אירופאי קלאסי המיועד לקור, כפי שניתן לראות בתמונות ישנות של הגויים שם.


אם כבר, לאחרונה אני חושש שמתפתחת היום בעיה מאוד חמורה שצריך לעשות עליה חושבים טוב טוב.
הבעיה היא שאולי בבגדים ה'פאנטיים' כביכול, אנחנו מפספסים את התפקיד הכי חשוב שלנו בעולם כנכדי אברהם אבינו = להשפיע ולפרסם את ה' ולהראות את פניה היפות של היהדות.
כי זה מה שאברהם עשה יומם ולילה בכל הסיבובים שלו - אוכל, אש"ל, קירוב, נעימות, מאור פנים...
כשהכל בשביל המטרה האמיתית = הפצה! "ויקרא בשם ה' אל עולם".

והנה אנו מתחייבים כל יום בפינו "ואהבת את ה' אלוקיך".
וביארו חז"ל שזה כמו "והאהבת"! שיהא שם שמים מתאהב על ידך.
נו, מי לדעתכם מאהיב יותר את היהדות? מי שנראה פנאט ועלוב או מי שנראה עדכני ומצליח?
​​​​​​(רק לאחרונה היתה לנו המחשה מזעזעת איך שהספודיק של ליצמן בפורים שימש את האנטישמיים בתקשורת כדי להפחיד כל חילוני תמים ונאיבי שפתאום יתחיל לדאוג איך אפשר לסמוך עליו בניהול הקורונה מאחר שהוא פנאט מוזר ומנותק מהמציאות כביכול)

(סליחה שלא הצגתי את הצד השני ואת הנימוקים העתיקים למה דוקא צריך לא לשנות בכל מחיר.
הצד הזה כבר ידוע ושחוק ולעוס דיו, ומי שירצה להוסיף ולחדד דוקא את הצד הזה - זכותו. לי אין כח וזמן).
אני רוצה להבין לפי דעתך שהמצוה של 'והאהבת' דוחה את 'שלא שינו לבושם' א"כ אולי תדחה עוד מצוות? אולי נתערב עם החילונים בעוד כמה דברים כדי לקרבם יותר? (סלח לי שזה קצת מזכיר את הכיוון של המזרחי)
ואגב, האם לדעתך אם למשל הרב אלימלך פירר יפשוט את בגדיו החסידים הוא אכן יקיים יותר בהידור את 'והאהבת'?
או אולי צריך לדון לכל איש לפי תפקידו? ואולי מי שאין לו תפקיד ממשלתי שהוא כן יקפיד על 'שלא שינו לבושם'?
עכ"פ דברים כאלו בודאי לא ניתן להיאמר אם אינך מביא מקור ברור.


הנה לך מקור - העובדות!
וכדלהלן: 
אברך יקר שביקרים שעלה מרוסיה וחזר בתשובה במסי"נ נגד משפחתו, אמר לי לאחרונה בצער גדול שיש הרבה יהודים ברוסיה שעדיין זוכרים שהם יהודים והם גם יודעים שהסבא והסבתא שמרו תו"מ במסי"נ נגד הזרם ושילמו מחירים כבדים על כך.
ובכל זאת לא עולה על דעתם של הנכדים לחשוב אפילו לרגע על התקרבות כלשהיא לתורה. 

ושאלתי אותו: הרי פה ושם הם עדיין רואים חרדים ברוסיה (כמו למשל "תורת חיים" שהוא חזר דרכם בתשובה)
וקל להם לראות שעדיין יש הרבה חרדים בעולם שממשיכים את דרך אבותיהם, אותה הדרך שרק בגלל הכפיה הקומוניסטית הופסקה ונעקרה מהם.
אז מהי הסיבה ההגיונית לכך שאין לחרדים שום השפעה עליהם לעצור לרגע ולחשוב ולכה"פ לבדוק פעם אחת - מה יש לנו ולתורתנו להציע?

והשיב לי בפשטות - שבאופן אוטומטי הם מסתכלים עלינו ועל המראה שלנו כמו על פנאטיים מנותקים חסרי הגיון.
ולכן לא עולה לאף אחד בראש מחשבה שהוא אמור לבדוק את האמת דוקא אצל האנשים המוזרים הללו שכלשונו - כאילו באים להחזיר אותם אחורה ללפני מאה שנה. 
 

יש לי שכן עולה רוסיה שחזר בתשובה ופועל רבות בקרב עולי רוסיה. הוא אמר לי שהסיבה שעולי רוסיה אינם חוזרים בתשובה היא אותה סיבה שאנו לא חוזרים בתשובה... קשה מאוד לשנות הרגלים, ובפרט לאדם שטוב לו במצב העכשווי.
השאר זה רק התירוץ, ותנוח דעתך, גם אם תלביש חולצת טריקו ומכנסיים קצרים עדיין הם יגידו עליך שאתה פאנטי.


יוספי
משתמש ותיק
הודעות: 282
הצטרף: 21 ינואר 2019, 23:00
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי יוספי » 03 מאי 2020, 00:17

לפי מה שאני שמעתי ענין הלבוש הארוך אצל החזו"א היה כדכתיב בכהנים שמכנסים חשוב לא תגלה ערותך עליו.
ולכך סבר שהוא חוסר צניעות, אשמח לברר כאן אם מקור זה אמת.
וכמו שכתב לעיל @ע@עוד א'


פותח הנושא
וחי בהם
משתמש ותיק
הודעות: 486
הצטרף: 13 נובמבר 2019, 23:07
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 160 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי וחי בהם » 03 מאי 2020, 00:21

יוספי כתב:
03 מאי 2020, 00:17
לפי מה שאני שמעתי ענין הלבוש הארוך אצל החזו"א היה כדכתיב בכהנים שמכנסים חשוב לא תגלה ערותך עליו.
ולכך סבר שהוא חוסר צניעות, אשמח לברר כאן אם מקור זה אמת.
וכמו שכתב לעיל @ע@עוד א'
אם זה הענין, א"כ מאי שנא שבבית אפילו בין אנשים אין לובשים חליפה? ועוד א"כ היו צריכים להקפיד לסגור את החליפה, כי אם זה פתוח עדיין נשאר חוסר צניעות, ולמעשה הרי גם ממשיכי החזו"א לא מקפידים בכל הנ"ל.


יוספי
משתמש ותיק
הודעות: 282
הצטרף: 21 ינואר 2019, 23:00
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי יוספי » 03 מאי 2020, 00:30

ציטוט מהמכלול

החזון איש עודד היבדלות מסממנים מודרניים חיצוניים: הוא עודד גידול זקן, הוצאת הפאות מחוץ לאוזן [דרוש מקור]ולבוש ארוך, הוא נימק זאת בנימוקים הלכתיים מובהקים.

הגברים בחוג זה נוהגים ללבוש חליפות ארוכות כהוראת החזו"א,


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 910
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 342 פעמים
קיבל תודה: 420 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי בנציון » 03 מאי 2020, 00:53

יעקב שלם כתב:
02 מאי 2020, 21:51
וחי בהם כתב:
02 מאי 2020, 21:28
אשמח לשמוע טעם הדבר

התשובה היא פשוטה ידועה וברורה
זה היה צורך השעה כן לשנות מהלבוש המקורי

וכמו שהיה צורך השעה לשנות מאידיש לעברית

ראה למשל בספר במחיצתם על ההוראה של ר' ירוחם כמדומני לחסידים שהגיעו לשנות את הלבוש ללבוש כמו בישיבה

הדברים ידועים ופשוטים
יותר מדוייק שהיה צורך שעה לדבר באידיש, וירד צורך השעה הזה [כידוע מהחזו"א שהדיבור באידיש בארץ היה נצרך בזמנו משום שהחופשים ניסו לסחוף לכיוונם על ידי השפה, ודימה את זה לגנרל הזקן וכו'].

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “אקטואליה”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח