הלבוש הליטאי העממי

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

קרננו למעלה
הודעות: 16
הצטרף: 10 מאי 2020, 21:51
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי קרננו למעלה » 10 מאי 2020, 22:40

מאד מוזר לנסות להשוות תקופות עם הבדל של יותר ממאה שנים ביניהם


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2446
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 253 פעמים
קיבל תודה: 899 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי מבקש אמת » 10 מאי 2020, 22:47

קרננו למעלה כתב:
10 מאי 2020, 22:40
מאד מוזר לנסות להשוות תקופות עם הבדל של יותר ממאה שנים ביניהם
על אלו תקופות הינך מדבר?
 


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1874
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 439 פעמים
קיבל תודה: 510 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי איש ווילנא » 11 מאי 2020, 00:24

מבקש אמת כתב:
10 מאי 2020, 22:26
הגישות של החזו"א ושל הגרי"ס היו שתי גישות מנוגדות לחלוטין בכל תפיסת העולם של היהדות. הנושא של הלבוש הוא רק סימפטום אחד של החילוק התהומי. מה שקורא את אגרות ר' ישראל ועוד קצת תיאורים על תנועת המוסר, ולעומת זאת את אמונה ובטחון ועוד קצת תיאורים על החזו"א לא יכול להמלט מהבחנה ברורה בין שתי השיטות השונות לגמרי.
וודאי שיש צדק בדבריך 

אבל מענין שהחזו"א באמו"ב מנסה לבנות את טענותיו בכמה מהנושאים הבוערים כנגד שיטות המוסר 
על רבי ישראל סלנטר 
ראה למשל אמונה ובטחון פרק ג אות ט 
שמביא מדברי הגרי"ס שדווקא על ידי לימוד התורה וההלכה זה משפיע על האדם לטובה 
אני חושב שכוונת החזו"א היא שתלמידי הגרי"ס הקצינו משיטתו 
ובגדלותו של הגרי"ס כולם הכירו שהיה מגדולי הדור בכל המובנים וראו בו סמכות על 
[ובאמת אגרות הגרי"ס לחוד לעומת אמונה ובטחון לא הייתי אומר שהמרחק הגדול ניכר] 

ואם נבוא לחקור על רבי ישראל מה היה 
לענ"ד לא נבין את התמונה השלימה אם נסתכל רק על התלמידים המפורסמים כבעלי המוסר בישיבות
משום שהיה לו הרבה מאוד תלמידים ומסגנונות שונים 
חלקם הדגש אצלם היה על זויות שונות 
ורבי ישראל היה אדם רב אנפין וגם גדול בתורה בכל הבחינות שהם 
וכל אחד למד אצלו זוית מסויימת [והיו שלמדו ממנו מפלפולו והיו שלמדו ממנו רק את החלק המוסרי] 

למשל ספר דברי יהושע לר"י הלר  אני חושב שהוא תלמיד לר"י [הספר הוא ספר מוסר כתוב ברוחו של רבי ישראל אבל הרעיונות בו הוא לימוד תורה ודקדוק הלכה] 
דמות כמו ר"א גורדון [האם ר"א גורדון היה בעד בעלי המוסר. ממש לא אף שבסוף הכניסם לישיבתו] 
 


עקביא בן מהלל אומר
משתמש ותיק
הודעות: 553
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 22:34
נתן תודה: 541 פעמים
קיבל תודה: 174 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי עקביא בן מהלל אומר » 11 מאי 2020, 04:11

מתאהב על ידך כתב:
02 מאי 2020, 21:54
גם הלבוש הירושלמי הוא בסה"כ במסורת מהערבים, והאשכנזים שהגיעו מאירופא לבשוהו בלית ברירה כי לא יכלו לשרוד בירושלים בלי להיבלע בתוך הספרדים.

הספודיק הוא גם כן לבוש אירופאי קלאסי המיועד לקור, כפי שניתן לראות בתמונות ישנות של הגויים שם.


אם כבר, לאחרונה אני חושש שמתפתחת היום בעיה מאוד חמורה שצריך לעשות עליה חושבים טוב טוב.
הבעיה היא שאולי בבגדים ה'פאנטיים' כביכול, אנחנו מפספסים את התפקיד הכי חשוב שלנו בעולם כנכדי אברהם אבינו = להשפיע ולפרסם את ה' ולהראות את פניה היפות של היהדות.
כי זה מה שאברהם עשה יומם ולילה בכל הסיבובים שלו - אוכל, אש"ל, קירוב, נעימות, מאור פנים...
כשהכל בשביל המטרה האמיתית = הפצה! "ויקרא בשם ה' אל עולם".

והנה אנו מתחייבים כל יום בפינו "ואהבת את ה' אלוקיך".
וביארו חז"ל שזה כמו "והאהבת"! שיהא שם שמים מתאהב על ידך.
נו, מי לדעתכם מאהיב יותר את היהדות? מי שנראה פנאט ועלוב או מי שנראה עדכני ומצליח?
​​​​​​(רק לאחרונה היתה לנו המחשה מזעזעת איך שהספודיק של ליצמן בפורים שימש את האנטישמיים בתקשורת כדי להפחיד כל חילוני תמים ונאיבי שפתאום יתחיל לדאוג איך אפשר לסמוך עליו בניהול הקורונה מאחר שהוא פנאט מוזר ומנותק מהמציאות כביכול)

(סליחה שלא הצגתי את הצד השני ואת הנימוקים העתיקים למה דוקא צריך לא לשנות בכל מחיר.
הצד הזה כבר ידוע ושחוק ולעוס דיו, ומי שירצה להוסיף ולחדד דוקא את הצד הזה - זכותו. לי אין כח וזמן).

נו אז הבה נשליך גם את הכיפה..
ואת הזקן
ואת הציצית
ואת הפאות
ואת השכל....


כדי
משתמש ותיק
הודעות: 250
הצטרף: 29 מרץ 2020, 21:14
נתן תודה: 35 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלבוש הליטאי העממי

שליחה על ידי כדי » 01 יוני 2020, 20:28

שמעתי שהגאון הוא זה שהכניס לציבור את השימוש בפראק, ועד אז זה היה בגד של אצילים גויים. (מהגיזרה שלו ניכר שהוא מיועד לרכיבת סוסים).

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “אקטואליה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Bing [Bot] | 2 אורחים