הכרת טובה למדינת ישראל. האמנם?!

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

איש
משתמש ותיק
הודעות: 274
הצטרף: 17 יוני 2018, 14:49
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: הכרת טובה למדינת ישראל. האמנם?!

שליחה על ידי איש » 19 אוגוסט 2018, 15:27

שאר לעמו כתב:אלו ספקולציות. השלטון הבריטי היה כאן ביד רמה, ואילולי הערבים היו מרגישים שרוצים לדחוק אותם לא היה מפריע ריבוי יהודים ברמה הקיצונית של היום, ובעיות עם הנכרים היו בכל הדורות, בכל מקומות מושבתינו.
והמליונים שחיים פה בעקבות ההתעוררות הציונית והעליות מכל ארצות ערב, והעליה מרוסיה ומאתיופיה שעודד השלטון, לא בדיוק העלו את הרמה הרוחנית פה..

אגב:
תיובתא כתב:150 תגובות מינימום...(-:
בינתיים 239 ..
רוסים ואתיופים עוד איכשהו אני מבין למה אתה מתכוין. אבל בנוגע ליהודי המזרח קצת הרבה הגזמת.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1872
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 284 פעמים
קיבל תודה: 538 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכרת טובה למדינת ישראל. האמנם?!

שליחה על ידי שאר לעמו » 19 אוגוסט 2018, 16:45

תמה אני למה לא הובנתי.
חיים פה מליונים שבאו לפה מחמת העלייה הציונית והעבירו אותם פה על דתם. זה התקווה והבשורה של 'אתחלתא דגאולה', או שזו 'עקבתא דמשיחא' של ייתי ולא אחמיניה, וטוב היה להם להישאר בארצות מוצאם ללא כי"ח...


אריך
משתמש ותיק
הודעות: 1158
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 108 פעמים
קיבל תודה: 323 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכרת טובה למדינת ישראל. האמנם?!

שליחה על ידי אריך » 19 אוגוסט 2018, 20:47

אגב שהזכירו את ההעברה על הדת של עדות המזרח.
מציאות פשוטה היא שאילולי היו עולים לארץ, לא היה נשאר במקומותיהם שום יהדות. כי חוץ מציונות היו עוד כמה בעיות שאיימו על היהדות...
בארצות כמו עיראק ומצרים, היו כבר המון חילונים, בגלל תנועת ההשכלה והחילוניות (שלא פסחה גם על הערבים...).
גם במרוקו הדור הצעיר שהתחנך על ברכי התרבות הצרפתית היו רחוקים מאד מהרמה הדתית שהיו הזקנים.
ופוק חזי מה ארע לבני עדות המזרח שלא עלו לארץ אלא היגרו לארצות אחרות, ותשווה אותם לאחיהם שעלו לארץ, עם כל ההעברה על הדת. ההבדל עצום.

כל זה אינו מקהה את הכעס על ההעברה על הדת, אבל בסופו של דבר, אם לא היו עולים היה פי כמה גרוע. וכמו שכתבתי אין שום מצב של עלייה מסיבית, אם לא תהיה מדינה יהודית שתמשכן נפשה להעלות יהודים הרבה מכפי כוחה הטבעי (וקליטת העליות הגדולות באמת היו נס כלכלי).


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1872
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 284 פעמים
קיבל תודה: 538 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכרת טובה למדינת ישראל. האמנם?!

שליחה על ידי שאר לעמו » 19 אוגוסט 2018, 21:02

עד כמה שאני קראתי, לא היו בעיות מלבד הציונות. היו הרבה עמי הארץ אבל לא פורקי עול, בניגוד מוחלט לאירופה.
הקדמה של המאה ה-20 כן השפיעה פה ושם כמו על הדרדאים בתמן למשל, ובכל אופן מרבית היהודים היו שומרי תורה ומצוות.


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 756
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 311 פעמים
קיבל תודה: 321 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכרת טובה למדינת ישראל. האמנם?!

שליחה על ידי בנציון » 19 אוגוסט 2018, 22:54

שאר לעמו כתב:אלו ספקולציות. השלטון הבריטי היה כאן ביד רמה, ואילולי הערבים היו מרגישים שרוצים לדחוק אותם לא היה מפריע ריבוי יהודים ברמה הקיצונית של היום, ובעיות עם הנכרים היו בכל הדורות, בכל מקומות מושבתינו.
הנאיביות חוגגת.
האם אתה באמת חושב שהשלטון הבריטי "אוהד היהודים" היה נותן להעלות מליוני יהודים?
ואם אתה סבור שאין מעלה במליוני יהודים בא"י, האם לדעתך הוא היה נותן את ההתפתחות התורנית שישנה פה?
אם אתה עדיין חושב שכן, אני ממליץ לך להתעדכן בחדשות העדכניות, ולשמוע מה קורה כעת באנגליה.


עוד א'
הודעות: 52
הצטרף: 26 מרץ 2018, 22:29
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכרת טובה למדינת ישראל. האמנם?!

שליחה על ידי עוד א' » 19 אוגוסט 2018, 23:38

שאר לעמו כתב:עד כמה שאני קראתי, לא היו בעיות מלבד הציונות. היו הרבה עמי הארץ אבל לא פורקי עול, בניגוד מוחלט לאירופה.
הקדמה של המאה ה-20 כן השפיעה פה ושם כמו על הדרדאים בתמן למשל, ובכל אופן מרבית היהודים היו שומרי תורה ומצוות.


מצטער, אבל כנראה שלא קראתה כלל וכלל. כמעט בכל מדינות ערב היו הרבה חילונים וגם מי שלא, חי בצורה מופקרת מאוד
זה כולל את מצרים סוריה עיראק ועוד ועוד. וברור מאוד שאילולי קמה מדינת ישראל ועוררה בהם את הרגשות הלאומים היהודיים (אמנם בצורה חיצונית ונמוכה) בדור שאחרי זה ס' אם היו מזוהים כיהודים [אבל ברור שאם היתה קמה מדינה כהלכה הם גם היו חוזרים בתשובה וכו']


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 196 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכרת טובה למדינת ישראל. האמנם?!

שליחה על ידי יוספזון » 20 אוגוסט 2018, 00:35

לדעתי אין צורך להכנס לוויכוח, יש לחזור ולשנן את מאמר הכתוב (שמואל א כד יג) כַּאֲשֶׁר יֹאמַר מְשַׁל הַקַּדְמֹנִי מֵרְשָׁעִים יֵצֵא רֶשַׁע... אין זה סוד כי כל תנועת הציונות הוקמה להעביר את ישראל מעל דעתם ועל דתם. כפי האמרה הידועה המיוחסת להגר"ח מבריסק זי"ע 'שהם צריכים את המדינה להעביר את ישראל על דעתם והמדינה משמשת כאמצעי לקיום דבר נורא זה'
וידוע מאמר חז"ל 'גדול המחטיאו יותר מן ההרגו', אם כן, יהיה דומה פני הדברים כמי שיאמר שיש צורך להכיר טובה לנאצים ימ"ש בגלל שבזכות השואה שהם הביאו על עם ישראל, אז עם ישראל עזב את ארצות אירופא ועלה לארץ וכך נוצר כאן הקיבוץ הגדול וכו'. אם הם רצחו ששה מליונים הי"ד כל לשון של השמצה לא תהיה קטנה עליהם, כמו כן הציונים, שהעבירו מאות אלפים ויותר על דעתם ועל דתם, אסור לנו להכיר להם טובה, כי מי שנרצח לפחות יש לו חיי נצח וזוכה להכנס לגן עדן, ומי שמחטיאים אותו, מאבד שתי עולמות, אז שתבינו שאי אפשר להכיר להם טובה. כמו שאי אפשר להכיר טובה לנאצים ימ"ש.


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1219
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 343 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכרת טובה למדינת ישראל. האמנם?!

שליחה על ידי כלפי ליא » 20 אוגוסט 2018, 01:04

"בקראי את המכתב נזדעזעתי עמוק על השקפה מעוותת כל כך ואני משער שפלוני פירש בצורה מסולפת אימרה ששמע בשם חזון איש, וכך אמר: היתה שואה בארצות אירופה, וגם היתה שואה בארץ ישראל, והיא אשר מאות אלפי יהודים תמימים מארצות אסי' ואפריקה שתו כוס התרעלה ע"י השלטון בשנים הראשונות של השלטון במדינה, ועזבו את חיי דת משה וישראל, שואה רוחנית. וכל זה ביחס אל הנפגעים, אבל לגבי ההשקפה על הפוגעים ביהודים, הרי הדבר פשוט, וכך השקפת החזו"א שהקב"ה אוהב גם את פושעי ישראל באהבה גדולה יותר ממה שאוהב את הגוי הכי טוב שיש... אבל הכל מודים שאוהב את כל ישראל ללא יוצא מן הכלל ואנו חייבים להדבק במדותיו של הקב"ה, ולכן כתוב בס' תנא דבי אליהו שמצוה להתפלל כל יום על פושעי ישראל שיחזרו בתשובה. וכמובן יש חיוב להזהר לא ללכת בדרכיהם... והשי"ת יצילנו מכל מכשול שהוא ונזכה שיתקיים בנו וכל בניך לימודי ה' וגו' וכן יה"ר"


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1872
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 284 פעמים
קיבל תודה: 538 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכרת טובה למדינת ישראל. האמנם?!

שליחה על ידי שאר לעמו » 20 אוגוסט 2018, 01:32

אוי כמה דיו נשפך על המכתב הזה במקומות סמוכים. הרי צעקו על שורות אלו ככרוכיא, גדולי עולם מיד כשהתפרסם.
לעצם הענין הרי לא בכך עסקה תגובתו של יוספזון, אלא בעובדה שרשעים אלו שהעבירו על דת, נידונים לדורי דורות, והדברים פשוטים בתכלית.


כרם
משתמש ותיק
הודעות: 339
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 27 פעמים
קיבל תודה: 107 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכרת טובה למדינת ישראל. האמנם?!

שליחה על ידי כרם » 20 אוגוסט 2018, 07:43

שמעתי פעם מהגר"נ גשטטנר זצ"ל: התורה פורחת בארץ ישראל, לא הודות למדינה, אלא למרות המדינה על אפה ועל חמתה...


איש
משתמש ותיק
הודעות: 274
הצטרף: 17 יוני 2018, 14:49
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: הכרת טובה למדינת ישראל. האמנם?!

שליחה על ידי איש » 20 אוגוסט 2018, 10:45

עוד א' כתב:
שאר לעמו כתב:עד כמה שאני קראתי, לא היו בעיות מלבד הציונות. היו הרבה עמי הארץ אבל לא פורקי עול, בניגוד מוחלט לאירופה.
הקדמה של המאה ה-20 כן השפיעה פה ושם כמו על הדרדאים בתמן למשל, ובכל אופן מרבית היהודים היו שומרי תורה ומצוות.


מצטער, אבל כנראה שלא קראתה כלל וכלל. כמעט בכל מדינות ערב היו הרבה חילונים וגם מי שלא, חי בצורה מופקרת מאוד
זה כולל את מצרים סוריה עיראק ועוד ועוד. וברור מאוד שאילולי קמה מדינת ישראל ועוררה בהם את הרגשות הלאומים היהודיים (אמנם בצורה חיצונית ונמוכה) בדור שאחרי זה ס' אם היו מזוהים כיהודים [אבל ברור שאם היתה קמה מדינה כהלכה הם גם היו חוזרים בתשובה וכו']
מנין לך?
מה שקראנו על עדות המזרח הדברים מלמדים להיפך. שלא תוציא בטעות ש"ר.


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1219
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 343 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכרת טובה למדינת ישראל. האמנם?!

שליחה על ידי כלפי ליא » 20 אוגוסט 2018, 14:58

שאר לעמו כתב:אוי כמה דיו נשפך על המכתב הזה במקומות סמוכים. הרי צעקו על שורות אלו ככרוכיא, גדולי עולם מיד כשהתפרסם.
לעמם הענין הרי לא בכך עסקה תגובתו של יוספזון, אלא בעובדה שרשעים אלו שהעבירו על דת, נידונים לדורי דורות, והדברים פשוטים בתכלית.
לא קם אחד שיכול היה לחלוק על האי גברא רבא שהיה אחד המיוחד מגדולי הדור. ובוודאי בגדולה שימושה יותר מלימודה.
ודבריו ודברי גדולי הדורות שמהם קיבל הרי גופי תורה הם, ואי אפשר לנטות מהם, וכל הנוטה מהם הרי הוא נוטה מיסודי הדת.

התגובה של יוספזון עסקה בהשוואה מקוממת ומזעזעת של יהודים תועים ומטעים לנאצים הארורים שר"י להבדיל אא"ה. וישתקע הדבר ולא יאמר.


מוחל וסולח
משתמש ותיק
הודעות: 214
הצטרף: 23 יולי 2018, 12:02
נתן תודה: 158 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכרת טובה למדינת ישראל. האמנם?!

שליחה על ידי מוחל וסולח » 20 אוגוסט 2018, 15:20

השאלה שפתחה את האשכול, עסקה בנושא הכרת הטוב כלפי בוני המדינה.

אני רוצה לתת זוית נוספת, ברובד יותר רחב וגבוה.
הרי אנו לא נמצאים בארץ ישראל ללא שהקב"ה רצה שנחזור לכאן, נבואות נביאינו מבשרות על שיבת ישראל, על קיבוץ גלויות, ועל שיבת ציון במהרה בימינו.
הרי שהתהליך הינו שמימי.
הצורה בה נעשה הדבר, וכיצד יצא אל הפועל, הינו חומר עצום לחשיבה.
אך כאשר אנו מבינים שזהו רצון הקב"ה, עלינו ראשית כל להכיר תודה לקב"ה.
במידה ותעלה השאלה, באיזה יום לציין זאת, תלוי כיצד אנו לומדים ורואים את החילוניות. אם נראה בה סוג 'ערב רב', הרי שהס מלהזכיר כלל הודיה ושמחה על שיבת ישראל וקיבוץ גלויות, וישנם קהילות שכך רואים את הדבר. (גבורה) ישנם שרואים בזה אתחלתא דגאולה, וישנם כמונו שמתלבטים באמצע.
הרי שכלפינו, התשובה תהיה, להודות לקב"ה, (להבין שהציונים הינם שליחים, ותו לא) ולהתפלל, שהתהליך ימשך, ושגם הנפילה הרוחנית שהגיעה יחד עם הקמת המדינה, תפסק, והעם היהודי יחזור בתשובה. ולהתפלל שאנו וצאצאינו נזכה לעמוד בנסיונות של הדור האחרון. כי אין לנו שום תעודת ביטוח.
(וגם לזכור שחלק ממקימי המדינה היו יהודים כשרים ויראים, שהחלו את העליה כבר לפני מאתים שנה)

יעויין מלבי"ם בתורה אור פרשת כ'י תבא' (פרשת ביכורים) על חטא קין. ולהבין את הירידה הרוחנית בעת הקמת המדינה.


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1799
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 696 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכרת טובה למדינת ישראל. האמנם?!

שליחה על ידי סבא » 20 אוגוסט 2018, 23:54

כלפי ליא כתב:
שאר לעמו כתב:אוי כמה דיו נשפך על המכתב הזה במקומות סמוכים. הרי צעקו על שורות אלו ככרוכיא, גדולי עולם מיד כשהתפרסם.
לעמם הענין הרי לא בכך עסקה תגובתו של יוספזון, אלא בעובדה שרשעים אלו שהעבירו על דת, נידונים לדורי דורות, והדברים פשוטים בתכלית.
לא קם אחד שיכול היה לחלוק על האי גברא רבא שהיה אחד המיוחד מגדולי הדור. ובוודאי בגדולה שימושה יותר מלימודה.
ודבריו ודברי גדולי הדורות שמהם קיבל הרי גופי תורה הם, ואי אפשר לנטות מהם, וכל הנוטה מהם הרי הוא נוטה מיסודי הדת.
.
מעניין מי זה הגדול הזה, שלא קם מי שיכול היה לחלוק עליו, בן דורנו?


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1344
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 227 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכרת טובה למדינת ישראל. האמנם?!

שליחה על ידי דרומאי » 20 אוגוסט 2018, 23:56

סבא כתב:
כלפי ליא כתב:
שאר לעמו כתב:אוי כמה דיו נשפך על המכתב הזה במקומות סמוכים. הרי צעקו על שורות אלו ככרוכיא, גדולי עולם מיד כשהתפרסם.
לעמם הענין הרי לא בכך עסקה תגובתו של יוספזון, אלא בעובדה שרשעים אלו שהעבירו על דת, נידונים לדורי דורות, והדברים פשוטים בתכלית.
לא קם אחד שיכול היה לחלוק על האי גברא רבא שהיה אחד המיוחד מגדולי הדור. ובוודאי בגדולה שימושה יותר מלימודה.
ודבריו ודברי גדולי הדורות שמהם קיבל הרי גופי תורה הם, ואי אפשר לנטות מהם, וכל הנוטה מהם הרי הוא נוטה מיסודי הדת.
.
מעניין מי זה הגדול הזה, שלא קם מי שיכול היה לחלוק עליו, בן דורנו?
מדובר על ר' יעקב אידלשטיין ז''ל. מעניין באמת מי היו אלו שצעקו ככרוכיא?


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1799
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 696 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכרת טובה למדינת ישראל. האמנם?!

שליחה על ידי סבא » 21 אוגוסט 2018, 00:08

והוא חלק על הרמב"ם הידוע?-
בימי ר"ג רבו האפיקורוסין בישראל והיו מצירים לישראל ומסיתין אותן לשוב מאחרי השם, וכיון שראה שזו גדולה מכל צרכי בני אדם עמד הוא ובית דינו והתקין ברכה אחת שתהיה בה שאלה מלפני השם לאבד האפיקורוסין וקבע אותה בתפלה כדי שתהיה ערוכה בפי הכל, נמצאו כל הברכות שבתפלה תשע עשרה ברכות.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1344
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 227 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכרת טובה למדינת ישראל. האמנם?!

שליחה על ידי דרומאי » 21 אוגוסט 2018, 00:11

סבא כתב:והוא חלק על הרמב"ם הידוע?-
בימי ר"ג רבו האפיקורוסין בישראל והיו מצירים לישראל ומסיתין אותן לשוב מאחרי השם, וכיון שראה שזו גדולה מכל צרכי בני אדם עמד הוא ובית דינו והתקין ברכה אחת שתהיה בה שאלה מלפני השם לאבד האפיקורוסין וקבע אותה בתפלה כדי שתהיה ערוכה בפי הכל, נמצאו כל הברכות שבתפלה תשע עשרה ברכות.
צע''ג. שמא יש חילוק בין העושה לתיאבון לעושה להכעיס?


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1799
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 696 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכרת טובה למדינת ישראל. האמנם?!

שליחה על ידי סבא » 21 אוגוסט 2018, 00:19

דרומאי כתב:
סבא כתב:והוא חלק על הרמב"ם הידוע?-
בימי ר"ג רבו האפיקורוסין בישראל והיו מצירים לישראל ומסיתין אותן לשוב מאחרי השם, וכיון שראה שזו גדולה מכל צרכי בני אדם עמד הוא ובית דינו והתקין ברכה אחת שתהיה בה שאלה מלפני השם לאבד האפיקורוסין וקבע אותה בתפלה כדי שתהיה ערוכה בפי הכל, נמצאו כל הברכות שבתפלה תשע עשרה ברכות.
צע''ג. שמא יש חילוק בין העושה לתיאבון לעושה להכעיס?
באמת רבים מאוד עמדו על הסתירה עם מה שאמרה אשת ברוריה שכתוב יתמו חטאים ולא חוטאים, וכמדומני מי שיצא בקולא הכי גדולה היה המשנ"ה [רבי מנשה הקטן], וגם הוא מסכים שמדיחים ומסיתים שאני ויש להתפלל עליהם שיאבדו ולא שיחזרו בתשובה וז"ל בחלק י"ח סימן פ"א-
עוד ראיתי קדוש אחד מדבר, הגאון בעל חזון איש ז"ל (יו"ד סי' ב' אות ט"ז) וז"ל, ונראה דאין דין מורידין (ע"ז דף כ"ו ע"ב) אלא בזמן שהשגחתו יתברך גלויה, כמו בזמן שהיו נסים מצוין ומשמש בבת קול, וצדיקי הדור תחת השגחה פרטית הנראית לעין כל, והכופרים אז היו בנליזות מיוחדות בהטיית היצר לתאוות והפקרות. ואז היה ביעור רשעים גדרו של עולם, שהכל ידעו כי הדחת הדור מביא פרעניות לעולם ומביא דבר וחרב בעולם. אבל בזמן ההעלם שנכרתה האמונה מן דלת העם, אין במעשה הורדה גדר הפירצה אלא הוספת הפירצה, שיהיה בעיניהם כמעשה השחתה ואלמות ח"ו. וכיון שכל עצמנו לתקן, אין הדין נוהג בשעה שאין בו תיקון, ועלינו להחזירם בעבותות אהבה ולהעמידם בקרן אורה במה שידינו מגעת, עכל"ק.
וכבר ראיתי לחכם אחד שהתפלא בדברי החזון איש, מאין הוציא דין זה שמשתנה לפי המקום והזמן, ולא מצא מענה. אבל מ"מ נראה מכל אותם המקומות, דאין להתפלל על המינים שימותו ואין להורגם. ולפי דעת החזו"א עלינו להחזירם למוטב, וכמו שכתוב בזוה"ק (שם), ופלא שלא הביא לעצמו ראיה מזוה"ק הנ"ל. וכן מצאנו בנח שלא התפלל על אנשי דורו, אף שהיו אפיקורסין גמורין, שנענש ודרשו אותו לגנאי (ראה זו"ח נח ח"א דף ל"ט ע"א), ומשה שהתפלל על ישראל אחר חטא העגל אפילו שהיו עובדי ע"ז, הטיב ליה להקב"ה (ראה ברכות דף ל"ב ע"א), ולא עוד אלא ששבר הלוחות לדונן כפנויה ולא כאשת איש (שמו"ר כי תשא פר' מו), והודה לו הקדוש ברוך הוא ואשרו, יישר כחך ששברת (שבת דף פ"ז ע"א). וכן אברהם התפלל על אנשי סדום שהיו אפיקורסין ורשעים גמורים, שימחול להם בשביל הצדיקים (בראשית יח כג - לג).
אשר לכן נראה לפענ"ד בס"ד לומר דבר חדש, ולחלק בין מין למין. כלומר, דמין שהוא רשע או אפיקורוס לעצמו, אבל אינו מסית ומדיח לאחרים ואינו מזיק לנו, ואינו מתערב בין היהודים כלל ועכ"פ לא להסית. מין כזה אין מתפללין עליו לאבדו, ואדרבה מתפללין עליו שישוב, ועד יום מותו תחכה לו לתשובה אם ישוב מיד תקבלו באהבה. וכעין זה היה אחר, שאמר לרבי מאיר חזור בך כי כבר הגענו לתחום שבת, שמדד בפרסאות רגלי הסוס (חגיגה דף ט"ו ע"א). הרי דאף שהיה מין, מ"מ לא רצה להסית לר"מ ולהדיחו מה', ואדרבה אמר ליה חזור בך, וודאי שגם לאנשים אחרים לא היה מסית ומדיח, אלא לעצמו היה רשע גמור. ומה שאיתא בירושלמי (חגיגה פ"ב ה"א), שהיה מצער לבני ישראל והיה מצוה למלכות שיעבידום בשבת, ולא יתנו להם לעשות שנים כאחד משום דשנים שעשאוהו פטורים אלא יעשו כל אחד ואחד, ע"ש. בתשובה אחרת (ח"ד סי' נ') הארכתי בזה בס"ד. ועל מין כזה מצוה להתפלל שיחזור בתשובה. אבל מינים שהם מסיתים ומדיחים ח"ו לבני ישראל לשוב מאחרי השם, על אלו וכיוצא בהן מתפללין שיאבדו במהרה.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1344
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 227 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכרת טובה למדינת ישראל. האמנם?!

שליחה על ידי דרומאי » 21 אוגוסט 2018, 00:23

ייתכן שגם בזה יש חילוק, שאם עושים לתיאבון שאני.


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1799
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 696 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכרת טובה למדינת ישראל. האמנם?!

שליחה על ידי סבא » 21 אוגוסט 2018, 00:26

מעניין להביא גם דעת הגרי"ש בעניין זה [מובא בהערות ברכות י ע"ב]
ומה שאנו מתפללים בתפילת י"ח 'ולמלשינים' על הרשעים ואין אנו מתפללים שישובו בתשובה, נראה שיש לחלק בין רבים למועטים, שברבים קשה יותר שיהא אפשרות שישובו כולם בתשובה, אבל ביחידים שייך יותר להתפלל, ומעשה דר"מ היה ביחידים.
ואכן פשטיה דקרא שיתמו חטאים היינו שיענשו, וזה שייך לומר ברבים, ולא כדרשת "חטאים ולא חוטאים".
אמנם בפסחים פ"ז: כתב כהמשנ"ה וז"ל
בברכת ולמלשינים משמע שמתפללים על הרשעים שימותו כדמשמע בפשוטו אבל המפרשים בסידור מפרשים שהיא תפלה על הרשעה ולא על עושי רשעה כמושנ"ת לעיל ונראה הטעם דכיון שהוא חוטא אין להתפלל לקב"ה שימיתיהו משום שהוא רשע שהרי הקדוש ברוך הוא יודע את מעשיו ויודע מה לעשות עמו ואין לבריותיו להתפלל לקב"ה מה לעשות עמם, אבל הנלחמים בחכמים כצדוקים ודאי נראה שיש להתפלל עליהם שימותו שהוא כבוד שמים ואף דמצינו בברכות י' ע"א ועמש"ש מעשה בר"מ שהיו לו שכנים בריוני שהיו מצערים אותו טובא ורצה להתפלל עליהם שימותו ואמרה לו ברוריה דכתיב יתמו חטאים ולא חוטאים אף על פי שעשו לו צרות הרבה מ"מ יש לחלק ששם היו כמה שכ"א מהם היה אדם פרטי, שנלחמו בר"מ (וכ"ה בברכות ז' ע"א שהיה יחיד וציער בקראי) משא"כ הצדוקים שנלחמו בחכמים ומאחר שרוצים לעקור את כל התורה.


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1219
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 343 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכרת טובה למדינת ישראל. האמנם?!

שליחה על ידי כלפי ליא » 21 אוגוסט 2018, 00:41

סבא כתב:
כלפי ליא כתב:
שאר לעמו כתב:אוי כמה דיו נשפך על המכתב הזה במקומות סמוכים. הרי צעקו על שורות אלו ככרוכיא, גדולי עולם מיד כשהתפרסם.
לעמם הענין הרי לא בכך עסקה תגובתו של יוספזון, אלא בעובדה שרשעים אלו שהעבירו על דת, נידונים לדורי דורות, והדברים פשוטים בתכלית.
לא קם אחד שיכול היה לחלוק על האי גברא רבא שהיה אחד המיוחד מגדולי הדור. ובוודאי בגדולה שימושה יותר מלימודה.
ודבריו ודברי גדולי הדורות שמהם קיבל הרי גופי תורה הם, ואי אפשר לנטות מהם, וכל הנוטה מהם הרי הוא נוטה מיסודי הדת.
.
מעניין מי זה הגדול הזה, שלא קם מי שיכול היה לחלוק עליו, בן דורנו?
מדובר על מרן הגאון הצדיק רבי יעקב אדלשטיין זצוק"ל.
ומי שפרסם דברים כנגד היה אחד מהרבנים שליט"א שעם כל גדלותו התורנית, בוודאי רחוק מאוד מלהיות ראוי להחשב בר פלוגתתו של האי גאון וצדיק, במיוחד שבהזדמנויות בשנים קודמות, הוא גם דיבר דברים בוטים נגד דברים והנהגות של מרן הרב שך זצוק"ל.


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 196 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכרת טובה למדינת ישראל. האמנם?!

שליחה על ידי יוספזון » 21 אוגוסט 2018, 00:45

מעניין מי זה הגדול הזה, שלא קם מי שיכול היה לחלוק עליו, בן דורנו?[/quote]
מדובר על ר' יעקב אידלשטיין ז''ל. מעניין באמת מי היו אלו שצעקו ככרוכיא?[/quote]

אם אני לא טועה, אחד מפוסקי דורינו הגאון האדיר ר' משה שטרנבוך שליט"א חלק עליו, ואף פרסם דעתו ברבים.

ומי שצעק כאן מקודם על ההשואה המקוממת, לא השוואתי חלילה את האישים, הבאתי דוגמא מסויימת להבנת הדברים, ושלא הובן לא נכון.
ואם דוקא אתה רוצה תשאל קודם את שאלתך על חז"ל שגזרו 'גדול' המחטיאו 'יותר' מן ההרגו. תסביר את זה בשפה המדוברת, ותגיד לי מהו.


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1799
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 696 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכרת טובה למדינת ישראל. האמנם?!

שליחה על ידי סבא » 21 אוגוסט 2018, 00:46

כלפי ליא כתב: מדובר על מרן הגאון הצדיק רבי יעקב אדלשטיין זצוק"ל.
ומי שפרסם דברים כנגד היה אחד מהרבנים שליט"א שעם כל גדלותו התורנית, בוודאי רחוק מאוד מלהיות ראוי להחשב בר פלוגתתו של האי גאון וצדיק, במיוחד שבהזדמנויות בשנים קודמות, הוא גם דיבר דברים בוטים נגד דברים והנהגות של מרן הרב שך זצוק"ל.
כמובן שאיני יכול לשפוט אם איני יודע במי מדובר, אבל איך שלא יהיה יש להיזהר מלהפריז בתוארים ולכתוב "לא קם האיש שיכול היה לחלוק עליו", תואר זה כמדומני לא כתבו אפילו על הרב שך עצמו.


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 196 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכרת טובה למדינת ישראל. האמנם?!

שליחה על ידי יוספזון » 21 אוגוסט 2018, 00:46

הרב כלפי ליא@ האם יש לך איזה מדד או פלס או משקל למדוד גדולי ישראל?
אם יש לך כזה, יהיו הרבה שישמחו לקבל את זה.


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 196 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכרת טובה למדינת ישראל. האמנם?!

שליחה על ידי יוספזון » 21 אוגוסט 2018, 00:49

כבדרך אגב, אני מפנה אותם לדברי התוס' בבבא מציעא על הסבר חמור שונאך, למה הוא שונאו


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1799
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 696 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכרת טובה למדינת ישראל. האמנם?!

שליחה על ידי סבא » 21 אוגוסט 2018, 00:53

כעת מצאתי שעניין זה נידון כאן
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php? ... %95#p11543


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1219
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 343 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכרת טובה למדינת ישראל. האמנם?!

שליחה על ידי כלפי ליא » 21 אוגוסט 2018, 00:58

יוספזון כתב:כבדרך אגב, אני מפנה אותם לדברי התוס' בבבא מציעא על הסבר חמור שונאך, למה הוא שונאו
כוונתך לתוס' בפסחים.
ובכל מקרה, כבר הכריע החזו"א בספרו, לא בסיפורי פאר הדור, בספר חזון איש יו"ד ח"ב בסוף הסימן, שיש איסור גמור לשנוא בזמננו גם את הרשעים. וכך פסק הח"ח בסוף ספר אהבת חסד.


איש
משתמש ותיק
הודעות: 274
הצטרף: 17 יוני 2018, 14:49
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: הכרת טובה למדינת ישראל. האמנם?!

שליחה על ידי איש » 21 אוגוסט 2018, 01:00

כלפי ליא כתב:
יוספזון כתב:כבדרך אגב, אני מפנה אותם לדברי התוס' בבבא מציעא על הסבר חמור שונאך, למה הוא שונאו
כוונתך לתוס' בפסחים.
ובכל מקרה, כבר הכריע החזו"א בספרו, לא בסיפורי פאר הדור,בספר חזון איש יו"ד ח"ב בסוף הסימן, שיש איסור גמור לשנוא בזמננו גם את הרשעים. וכך פסק הח"ח בסוף ספר אהבת חסד.
הוא פסק איך להתנהג או שלא לשנוא?


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 196 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הכרת טובה למדינת ישראל. האמנם?!

שליחה על ידי יוספזון » 21 אוגוסט 2018, 01:02

כלפי ליא כתב:
יוספזון כתב:כבדרך אגב, אני מפנה אותם לדברי התוס' בבבא מציעא על הסבר חמור שונאך, למה הוא שונאו
כוונתך לתוס' בפסחים.
ובכל מקרה, כבר הכריע החזו"א בספרו, לא בסיפורי פאר הדור, בספר חזון איש יו"ד ח"ב בסוף הסימן, שיש איסור גמור לשנוא בזמננו גם את הרשעים. וכך פסק הח"ח בסוף ספר אהבת חסד.
אכן כן, טעיתי במראה מקום. ותודה שתיקנת אותי.
אם כן, אתה טוען שדברי הח"ח בביאור הלכה סימן א' בטלים ומבוטלים?
בכל מקרה, יש נפק"מ בענין שנאת האיש עצמו באשר הוא איש, לבין שנאת מעשיו. אכן, בחסידות גרסו שיש בכל יהודי נקודה טובה ויש לאהוב את הנקודה הטובה שבו, אבל לשנאות את מעשיו המגונים.
לגופו של ענין ברור שיש נפק"מ בין מי שקם על ה' ועל משיחו, ומנסה להעביר את ישראל על דעתם ועל דתם, לבין מי שהוא רשע בפני עצמו.
ויש גם לחלק בין מחלל שבת בפרהסיה ואפיקורס ש'יצאו' מכלל ישראל, דהיינו שהם גויים לכל דבר, גם לגבי דברים אחרים כמו פתם פת עכו"ם ויינם יין נסך וכדו'


איש
משתמש ותיק
הודעות: 274
הצטרף: 17 יוני 2018, 14:49
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: הכרת טובה למדינת ישראל. האמנם?!

שליחה על ידי איש » 21 אוגוסט 2018, 01:03

כלפי ליא כתב: מדובר על מרן הגאון הצדיק רבי יעקב אדלשטיין זצוק"ל.
ומי שפרסם דברים כנגד היה אחד מהרבנים שליט"א שעם כל גדלותו התורנית, בוודאי רחוק מאוד מלהיות ראוי להחשב בר פלוגתתו של האי גאון וצדיק, במיוחד שבהזדמנויות בשנים קודמות, הוא גם דיבר דברים בוטים נגד דברים והנהגות של מרן הרב שך זצוק"ל.
הפולמוס הזה ידוע עד שגם ויקפדיה ציטטה אותו. אבל מה שלא ידוע לכבודו על הרב שטרנבוך אם תסלק הצידה את הענין המגזריות והקנאות לרבותיו.. ותגיע להבנה שבאותם תוארים של מרנן ורבנן שהשתמשת יש שיכתירו את הרב שטרנבוך גם מהחסידים וגם חלק מהליטאים...

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח