שיער פזור

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

פותח הנושא
שלומי טויסיג
משתמש ותיק
הודעות: 337
הצטרף: 16 ינואר 2020, 22:08
נתן תודה: 62 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

שיער פזור

שליחה על ידי שלומי טויסיג » 23 פברואר 2020, 14:12

אם אחותי הולכת עם שיער פזור אני צריך להעיר לה?
ראיתי שיש האוסרים משום צניעות, ועל פי דעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל להלכה, שמותר לרווקה ללכת עם שיער פזור (שו"ת יביע אומר חלק ד' חלק אבן העזר סימן ג' אות א'-ב'). ולכן אם הנערה פועלת על פי דברי הרב עובדיה זצ"ל, תוכל להקל בעניין זה.

עם זאת, כאשר הליכה עם שיער פזור היינו מעשה הנראה חריג לאזור שבו נמצאת, מן הראוי שתתאים את עצמה למנהג המקום.

בכל אופן, ישנה עדיפות ללכת על פי הפוסקים הסבורים שיש חובה לאסוף את השיער, ובכך להגדיל צניעות בישראל.

מה לעשות?


שמח בחור
הודעות: 154
הצטרף: 27 ינואר 2020, 10:39
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיער פזור

שליחה על ידי שמח בחור » 23 פברואר 2020, 14:58

צריך לחלק את השאלה לארבע.
א. האם אתה אוחז שיש בעיה בשיער פזור לרווקה.
ב. האם יש דין הוכחה על מישהו שעושה על פי המתירים בנושא מסוים. אם אתה חושב שהם טועים. (נראה מכל תשובות האחרונים שמרעישים על נושא מסוים אע"פ שבד"כ יש לדבר סמך)
ג. האם ישנה תועלת בהוכחה (מסתמא, העושים על פי מישהו גדול לא ישמעו לתוכחה)ד. האם יש חובת תוכחה על דברים שאינם חובה אלא רק ראוי לעשות כן (לא מסתבר שיש דין הוכחה על ראוי)


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 988
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 131 פעמים
קיבל תודה: 312 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיער פזור

שליחה על ידי אמונת אומן » 23 פברואר 2020, 15:29

תמיד קצרה דעתי מהבין, 
איך אוסרים לנערה,
ומתירים אותו דבר כמעט בפאה נכרית לנשואה.
[נא לא לשרבב לפה את הוויכוח על היתר פא''נ]


מענטשאלע
הודעות: 64
הצטרף: 03 אוקטובר 2018, 12:58
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיער פזור

שליחה על ידי מענטשאלע » 23 פברואר 2020, 16:53

אמונת אומן כתב:
23 פברואר 2020, 15:29
תמיד קצרה דעתי מהבין, 
איך אוסרים לנערה,
ומתירים אותו דבר כמעט בפאה נכרית לנשואה.
[נא לא לשרבב לפה את הוויכוח על היתר פא''נ]
עבר ושנה
 


שמח בחור
הודעות: 154
הצטרף: 27 ינואר 2020, 10:39
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיער פזור

שליחה על ידי שמח בחור » 23 פברואר 2020, 19:59

מענטשאלע כתב:
23 פברואר 2020, 16:53
אמונת אומן כתב:
23 פברואר 2020, 15:29
תמיד קצרה דעתי מהבין, 
איך אוסרים לנערה,
ומתירים אותו דבר כמעט בפאה נכרית לנשואה.
[נא לא לשרבב לפה את הוויכוח על היתר פא''נ]
עבר ושנה

אם לא שמת לב, לא ענית תשובה. בסך הכל אתה חושב שאסור, ולכן לא קשה לך השאלה.
לגופו של עניין, השאלה הזאת היא בדיוק כמו השאלה איך יכול להיות שאת השיער עצמו חייבים לכסות, ואילו את השיער של הפאה אפשר לגלות.
 


אלחנן כץ
הודעות: 48
הצטרף: 23 פברואר 2020, 10:04
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיער פזור

שליחה על ידי אלחנן כץ » 23 פברואר 2020, 21:20

אמונת אומן כתב:
23 פברואר 2020, 15:29
איך אוסרים לנערה,

מי אסר? (אני צריך מר"מ)

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 1244
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 209 פעמים
קיבל תודה: 378 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיער פזור

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 23 פברואר 2020, 22:16

פעם שמעתי שאומרים בשם המשנה ברורה שמעיקר הדין מותר. לא יודע מקור. לא יודע אם זה נכון.

השואל לא כתב דבר אודות הסיכוי שדבריו יהיו בגדר "דבר הנשמע". לדעתי ברוב המקרים עדיף לשתוק.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 3486
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 487 פעמים
קיבל תודה: 712 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיער פזור

שליחה על ידי יהודי » 23 פברואר 2020, 22:35

זה מש"כ במ"ב (סי' עה סקי"ב):
עיין במ"א שכתב דלא ילכו בגילוי הראש רק אם שערותיהן קלועות ולא סתורות אבל המחצית השקל והמגן גבורים מקילין בזה.


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 988
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 131 פעמים
קיבל תודה: 312 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיער פזור

שליחה על ידי אמונת אומן » 23 פברואר 2020, 23:44

שמח בחור כתב:
23 פברואר 2020, 19:59
מענטשאלע כתב:
23 פברואר 2020, 16:53
אמונת אומן כתב:
23 פברואר 2020, 15:29
תמיד קצרה דעתי מהבין, 
איך אוסרים לנערה,
ומתירים אותו דבר כמעט בפאה נכרית לנשואה.
[נא לא לשרבב לפה את הוויכוח על היתר פא''נ]
עבר ושנה
אם לא שמת לב, לא ענית תשובה. בסך הכל אתה חושב שאסור, ולכן לא קשה לך השאלה.
לגופו של עניין, השאלה הזאת היא בדיוק כמו השאלה איך יכול להיות שאת השיער עצמו חייבים לכסות, ואילו את השיער של הפאה אפשר לגלות.

ממש לא נכון. שיער פזור נאסר בוודאי מסברא שמעורר הרהור ולא מדין ערווה, ולגבי הרהור אין נפ''מ בין שיער אמיתי לפא''נ.
 


שמח בחור
הודעות: 154
הצטרף: 27 ינואר 2020, 10:39
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיער פזור

שליחה על ידי שמח בחור » 24 פברואר 2020, 00:39

למדת את הסוגיה וזה המסקנה שלך?
אני לא הגעתי למסקנה בנושא, (לאחר לימוד, אמנם לא מספיק לעומק) כך שאני לא יכול להתווכח איתך.


משיב כהלכה
משתמש ותיק
הודעות: 788
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיער פזור

שליחה על ידי משיב כהלכה » 02 מרץ 2020, 17:43

אמונת אומן כתב:
23 פברואר 2020, 23:44
ממש לא נכון. שיער פזור נאסר בוודאי מסברא שמעורר הרהור ולא מדין ערווה, ולגבי הרהור אין נפ''מ בין שיער אמיתי לפא''נ

לגבי הרהור אין נפק"מ בין שיער אמיתי לפאה, וכמו כן אין נפק"מ בין שיער נשואות לשיער הרווקות. ואף על פי כן, פשוט לכל הראשונים והאחרונים להתיר לרווקות לצאת בשיער גלוי, למעט המגן אברהם שהחמיר שיאספו שערותיהן, אבל עדיין גם לדידו השיער גלוי (לרוב האחרונים גם מותרת לפרוע שערה, כפי שהביא ביביע אומר חלק ד סימן ג).

כמו כן, שיער המונח על השולחן אין בו הרהור, לאפוקי תמונת ערווה שכל בר דעת מבין שיש בזה הרהור.

כמו כן הראשונים כתבו להתיר שיער שחוץ לצמתה, ובהקדמת ספר חן וכבוד האריך לבאר שכל הנשים בזמן חז"ל היו מוציאות צמה (והראשונים התירו גם את השיער שיוצא חוץ לצמה, דהיינו כמו שמצוי שיוצאות שערות מהשיער האסוף). ואף אחד לא אסר משום הרהור.

אלא האמת היא שמדאורייתא אין בשיער הרהור כלל, ולא משום הרהור או יופי הוא נאסר, וחז"ל במסכת ברכות כ"ד למדו ששיער באשה ערווה מהפסוק בשיר השירים, והראשונים שם חידשו שכל ענין שיער באשה ערווה הוא רק בשיער הרגיל להתכסות, וממילא רווקות הרגילות לגלות, אין בשערן משום ערווה, וממילא שיער היוצא חוץ לצמתה (והצמה עצמה, כאשר היו רגילות לגלות בזמן ההוא), אין בהם משום ערווה, כלומר שאין בהם הרהור כלל.

וע"פ יסוד זה הסיק הגר"ע יוסף שאין נפק"מ בין אשה נשואה הרגילה לגלות שיער לבין בתולה, וכמו שבשיער הבתולות לא עולה על לב מאן דהו לאסור כנגדו ק"ש (גם אם ארוך ומתולתל וכו') כך גם בשיער הנשואות. וזה לשון הגר"ע יוסף:

"לכאורה נראה שמכיון שנשים אלה רגילות לצאת לרשות הרבים בגילוי ראש, ודרכן בכך, אין בזה משום הרהור, כדי לאסור לומר כנגדן דברים שבקדושה, וכעין מ"ש ראבי"ה (סי' ע"ו) דהני מילי בדבר שאין רגילות להגלות, אבל בתולה הרגילה בגילוי שיער לא חיישינן דליכא הרהור בכה"ג. וכן בקולה לרגיל בו. וכ"ה בהגמ"י (ספ"ג מה' ק"ש). ובמרדכי (פ"ג דברכות סי' פ'). וכן פסק הרא"ש והטוש"ע לגבי שיער בתולות".

ממילא לא יתכן לומר שזאת סיבת האיסור לנשואות, אלא זו גזירת הכתוב, או כפי שמבארת הגמ' בכתובות דף ק, שהוא משום קללת חווה, או כפי שכתב רש"י בכתובות ע"ב, שמהתורה למדים שכך הוא מנהג בנות ישראל, ותו לא.

ויש הסבר גם ע"פ סוד, והגאון האדיר רבי נחום רוטשטיין ראש ישיבת נזר התורה, כתב הביאור, ואגב זה, מה החילוק בין שיער לפאה: "בזמן הנישואין בצירופא דמדת החסד מצד האיש ומדת הדין מצד האשה, אז על האשה שהיא ככלה תעדה כליה משוך חוט של חסד, שעל ידה יבואו כל החסדים שבאים לעולם, ואז היא מכסה שערות ראשה שהדינים יהיו מכוסים ונכנעים והרחמים מנצח את הדין, וע"י זה היא משפיעה החסד לכל העולם... ואחר אודיעך כל זאת בין תבין, ביסוד השערה מסטרא דדינין היא השערה היונקת מהגומה שלה, אבל כאשר פסקה יניקתה של השערה, ובפרט כאשר היא מעם הדומה לחמור, שוב לית לן בה, ואדרבה מאחר ונגזר יניקתה נשברו הדינים, והבן".

והמקור היחיד שנמצא בראשונים הוא בתרומת הדשן שכתב שבאשה גלויית ראש יש "פריצותא דגברי", ויש כאלה שגילו את התה"ד הזה וששו עליו כמוצא שלל רב. אבל נפל פיתא בבירא, כי לא ידעו שבסימן רמ"ב כתב במפורש שאליבא דהרמב"ם חיוב כיסוי הראש הוא מדרבנן, ומה שכתבו בגמ' דאורייתא היא, כוונתם "רמז דאורייתא יש לה"... וממילא תה"ד לא בא לבאר "טעם התורה" בדבר שמהתורה אינו חיוב כלל. ובלאו הכי, הביאור הפשוט בדבריו הוא שאשה הרגילה לכסות ראשה, אם תפרענו ברשות הרבים יש בזה פריצותא דגברי, מחמת שרגילים לראותה מכוסה. ופשוט. ולא שהטעם מלכתחילה הוא משום פריצותא.


משיב כהלכה
משתמש ותיק
הודעות: 788
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיער פזור

שליחה על ידי משיב כהלכה » 02 מרץ 2020, 18:49

אמונת אומן כתב:
23 פברואר 2020, 15:29
תמיד קצרה דעתי מהבין, 
איך אוסרים לנערה,
ומתירים אותו דבר כמעט בפאה נכרית לנשואה.
[נא לא לשרבב לפה את הוויכוח על היתר פא''נ]

איזה יופי, מכניסים במזיד ובכוונה תחילה את הנושא של פאה, ומבקשים "לא לשרבב לפה..."

התשובה היא שאף אחד לא אוסר לנערה. רוב האחרונים מתירים. מה שנהוג בבתי ספר ובסמינרים שיש תקנונים לאסוף את השיער, הוא יוזמה שלהם, כדי לא להתווכח כל יום עם הבנות, שזו תבוא בתסרוקת כזו וזו תבוא בתסרוקת אחרת, ולמדוד להן את אורך השיער וכו'. לכן קבעו שהשיער יהיה אסוף ותו לא.

בנושא הזה, מנצלים את הבורות של הציבור שלא יודע שרוב האחרונים מקילים בזה בפשטות (וגם המג"א שהחמיר, היה זה כעין פשרה שעשה, כאשר בא לתרץ את הקושיה הידועה "אחת פנויה ואחת אשת איש" שהאחרונים דחקו בזה) ואז מקשים, כיצד מתירים לנשואות ואוסרים לרווקות?

ומ"מ גם לזה יש תשובה, אע"פ שהשאלה לא נכונה מעיקרא. והתשובה היא שנשואה צריכה למצוא חן בעיני בעלה, ומצינו גם שחז"ל התירו איסורים על מנת שלא תתגנה בעיניו, ורווקה אינה צריכה למצוא חן בעיני מאן דהו, אלא רק בתקופת השידוכים הקצרה, ורק כשנפגשת עם הבחור.


בר נש
משתמש ותיק
הודעות: 310
הצטרף: 12 מאי 2019, 22:51
נתן תודה: 95 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיער פזור

שליחה על ידי בר נש » 02 מרץ 2020, 21:08

משיב כהלכה כתב:
02 מרץ 2020, 18:49
והתשובה היא שנשואה צריכה למצוא חן בעיני בעלה
אבל את הפאה היא חובשת רק בחוץ ושם ברוב הזמן אין בעלה רואה אותה?


משיב כהלכה
משתמש ותיק
הודעות: 788
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיער פזור

שליחה על ידי משיב כהלכה » 02 מרץ 2020, 21:22

אכן, אבל מרן הגר"ש משאש ביאר שבימינו נהוג שבעל ואשה יוצאים יחדיו, ורואה אותה גם בכניסתה ויציאתה וכו'.

ואצטט מדבריו: "והאמת היא שבזה לא הוצרכתי למקורות, בדבר הפשוט והניכר לכל העולם, שכל הנשים שבעולם וגם אשת כת"ר בכלל, כאשר רוצים לצאת לשוק, אז מתלבשות יפה בבגדי כבוד כדי שיתראו בכלל נשים נכבדות ויקרות, ובבית אין לובשין אותן, שהם יקרים. וגם בבית מטפלים בבנים ובבישול ובכל צרכי הבית, ויתלכלכו להם. גם מעולם לא יצאו לשוק בבגדי בית, שבזה הן מורידין את כבודן ואת כבוד בעליהן, ובודאי שצעוק יצעק הבעל על אשתו אם יראה אותה מנוולת בשוק לפני חברותיה, ותתגנה בעיניו, אף אם תלבש בגדי כבוד בבית, כי הבעלים מקפידים על השוק יותר מהבית, ופוק חזי מאי עמא דבר, אין צריך להאריך בזה. וגם הבעלים בבית מסירים בגדי כבוד של השוק ולובשים בגדים פשוטים שיוכלו ללכלכן וכיוצא, וגם שיהיו בני חורין מעט מכובדם של בגדי השוק, וזה שייך גם בנשים, ובפרט שע"פ רוב ולפי רוח היום, יוצאים יחד לשוק בעל ואשתו בבת אחת, ויתבייש לראות אשתו מנוולת כמו ערבית, בתוך נשים אירופאיות מלובשות ומקושטות כראוי לרוח הזמן ובהיתר. ורוב האנשים בדעה זו".

ראה באריכות יותר בספר המצ"ב, פרק שמיני.

ספר חן וכבוד.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 3486
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 487 פעמים
קיבל תודה: 712 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיער פזור

שליחה על ידי יהודי » 02 מרץ 2020, 23:53

בר נש כתב:
02 מרץ 2020, 21:08
משיב כהלכה כתב:
02 מרץ 2020, 18:49
והתשובה היא שנשואה צריכה למצוא חן בעיני בעלה
אבל את הפאה היא חובשת רק בחוץ ושם ברוב הזמן אין בעלה רואה אותה?
זה באמת לא לענין בכלל, שיש נשים שלובשות פאה רק לעבודה ולא בבית, למרות שהיה אמור להיות הפוך (אין כוונתי להל' פאה נכרית).


משיב כהלכה
משתמש ותיק
הודעות: 788
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שיער פזור

שליחה על ידי משיב כהלכה » 03 מרץ 2020, 11:42

אתה צודק, והפוסקים כתבו בזה שראוי ללבוש גם בבית, אבל יש להעיר שני דברים:

א. קשה מאוד לבוא בדרישות לאשה שעסוקה בילדים וטיטולים, בישולים וכביסות, וטוענת שקשה לה עם פאה, וכפי שרובנו לא חובשים מגבעת בבית. אבל אפשר לבקש ממנה להשתדל להיות קצת בבית עם פאה, או בסעודות שבת וכדומה (ממילא בעל נורמלי לא נמצא הרבה בבית, ומקומו בבית המדרש או בעבודתו לפרנסתו).

ב. טבע האשה להתקשט יותר בצאתה החוצה, כי אכפת לה מאוד איך תיראה בעיני הבריות ("לך ולחברך ולחברורך"). והיות ודבר זה מצוי בכל העניינים, הרי זו דמגוגיה להיטפל דוקא לפאה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • שיער באשה ערוה
    על ידי מלמד להועיל » 01 מאי 2019, 01:53 » ב הלכה ומנהג
    4 תגובות
    287 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי חכם משה
    01 מאי 2019, 10:21
  • שיער פאות מברזיל
    על ידי יהודי » 29 יולי 2019, 16:51 » ב אקטואליה
    63 תגובות
    1978 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי ישר א-ל
    03 מרץ 2020, 21:08

חזור אל “אקטואליה”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח