אפליות בין ספרדים לאשכנזים בחיידרים ישיבות וסמינרים

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 363
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפליות בין ספרדים לאשכנזים בחיידרים ישיבות וסמינרים

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 01 מאי 2019, 03:17

שמעיה כתב:
30 אפריל 2019, 10:48
שאר לעמו כתב:
29 אפריל 2019, 21:18
לא ולא. הן להודעה שעליה נסובה התגובה האחרונה, והן לתגובה שלה.

הגמ' אומרת לעולם ישא אדם אשה בת עירו, וזה פשוט לכל בן דעת.
ברור ופשוט, שאשכנזי ירושלמי יעדיף להשתדך עם אשכנזיה בני ברקית, ולא עם ספרדיה בת שכונתו. תאמר, אין כוונת הגמרא לעיר כפשוטו, אלא לזהות מנטלית ותרבותית. ברגע שהגענו לפרשנות, אין גבול למה שניתן להעמיס בכוונת הגמ'.
וכפי שאין אנו נוהגים כהמלצת הגמ' 'בתך בגרה, שחרר עבדך'; ואין אנו מחתנים את בנינו בגיל צעיר כהוראת הגמ', ואין אנו קוראים לנשותינו 'ביתי'. שוב אין אנו יכולים להתאבק דווקא בהוראה סתומה זו.
הוכחתי מרוב בני הדעת בעולם, שאין זה פשוט לכל בן דעת. והתפיסה המצומצמת שרואה את שיא הדעת דווקא בתת המגזר שבו נולדת, מעלה הרהורים נוגים על המושג 'בן דעת'.
בזמנם שהבדלי המרחק וכדו' היו הרבה יותר גדולים, גם הפרשי המנטליות היו הרבה יותר משמעותיים. בזמנינו שכל העולם נהיה כפר אחד קטן, הפרשי המנטליות עברו להיות בין הקהילות והעדות.


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 363
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפליות בין ספרדים לאשכנזים בחיידרים ישיבות וסמינרים

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 01 מאי 2019, 03:21

מבקש אמת כתב:
01 מאי 2019, 02:08
ראיתי בשם הגר"ש בעדני שליט"א שהקים משרד שידוכין בביתו לסייע ליהודים למצוא את זיווגם, שאצל ילידי חו"ל היה יותר קשה להנשא בין עדות כיון שהמנטליות היתה שונה, אבל אצל ילידי הארץ אין הבדל (המדובר הוא על עדות המזרח). אמנם בין אשכנזים לספרדים לא מצוי קשרי נישואין, ואינו יודע למה. יל"ע האם זה מחמת חשש ממנטליות שונה או בגלל גזענות.

אגב בחו"ל מקובל מאד נישואין בין ספרדים ואשכנזים (מה שיוצר סינתזה מעניינת של שמות כמו פריידי מזרחי ויענטא אוחיון), אבל שם אין הבדלי מנטליות, וגם אינם מסתכלים על ספרדים כפחותים (ואולי הא תליא בהא).
צ"ע אם באמת אמר הגר"ש בעדני שאינו יודע למה אין נישואי ספרדים ואשכנזים. הדבר פשוט ואין צריך לפנים שזה עקב שינויי המנטליות. ובאופן עקרוני היה אמור להיות שספרדי לא ירצה אשכנזית, לא פחות ממה שאשכנזי לא רוצה ספרדית. וכפי שכתב הכותב בעצמו שבחו"ל יש הרב יותר נישואים בין עדות, כיון שפחות משמרים את המנטליות.


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1447
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 640 פעמים
קיבל תודה: 294 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפליות בין ספרדים לאשכנזים בחיידרים ישיבות וסמינרים

שליחה על ידי בן של רב » 01 מאי 2019, 08:00

כן.
שתילי זיתים הוא הת"ת הספרדי הותיק של ב"ב.
הבנין המפואר שרואים במעלה רחוב עזרא.


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 936
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 209 פעמים
קיבל תודה: 212 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפליות בין ספרדים לאשכנזים בחיידרים ישיבות וסמינרים

שליחה על ידי שמעיה » 01 מאי 2019, 10:11

נדיב לב כתב:
30 אפריל 2019, 23:16
מי שמנסה לטאטא את ההבדלים שאינם בנמצא הוא או הדיוט או עיוור..
אבל מי שמנסה לתת את הבדלי המנטליות כסיבה גורפת ללא יוצא מן הכלל ובלי לחלק בין סוגי משפחות וכאלה שהתחנכו באותם מסגרות וכיוצא בזה. ללא ספק הדיוט יקרא..
טענתי היא שההבדלים, ככל שהם קיימים, והם קיימים, אינם סיבה לעצור בידי נישואים. כפי שההבדלים העצומים בין המינים אינם סיבה לזאת.


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 936
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 209 פעמים
קיבל תודה: 212 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפליות בין ספרדים לאשכנזים בחיידרים ישיבות וסמינרים

שליחה על ידי שמעיה » 01 מאי 2019, 10:13

נחפשה דרכינו כתב:
01 מאי 2019, 03:17
שמעיה כתב:
30 אפריל 2019, 10:48
שאר לעמו כתב:
29 אפריל 2019, 21:18
לא ולא. הן להודעה שעליה נסובה התגובה האחרונה, והן לתגובה שלה.

הגמ' אומרת לעולם ישא אדם אשה בת עירו, וזה פשוט לכל בן דעת.
ברור ופשוט, שאשכנזי ירושלמי יעדיף להשתדך עם אשכנזיה בני ברקית, ולא עם ספרדיה בת שכונתו. תאמר, אין כוונת הגמרא לעיר כפשוטו, אלא לזהות מנטלית ותרבותית. ברגע שהגענו לפרשנות, אין גבול למה שניתן להעמיס בכוונת הגמ'.
וכפי שאין אנו נוהגים כהמלצת הגמ' 'בתך בגרה, שחרר עבדך'; ואין אנו מחתנים את בנינו בגיל צעיר כהוראת הגמ', ואין אנו קוראים לנשותינו 'ביתי'. שוב אין אנו יכולים להתאבק דווקא בהוראה סתומה זו.
הוכחתי מרוב בני הדעת בעולם, שאין זה פשוט לכל בן דעת. והתפיסה המצומצמת שרואה את שיא הדעת דווקא בתת המגזר שבו נולדת, מעלה הרהורים נוגים על המושג 'בן דעת'.
בזמנם שהבדלי המרחק וכדו' היו הרבה יותר גדולים, גם הפרשי המנטליות היו הרבה יותר משמעותיים. בזמנינו שכל העולם נהיה כפר אחד קטן, הפרשי המנטליות עברו להיות בין הקהילות והעדות.
אני מבין. והפרשי המנטליות בין עבד משוחרר לבת אדונו - לא משמעותיים בעיניך.
ואמש כתבתי פרשנות אחרת בדברי הגמ', ואין כל הכרח שהגמ' מתפרשת כדבריך אחר שהיא ממילא זקוקה לפרשנות מרחיבה. לכך, איני רואה סיבה לעמת את הגמ' עם המציאות הרווחת בעולם.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1755
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 259 פעמים
קיבל תודה: 515 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפליות בין ספרדים לאשכנזים בחיידרים ישיבות וסמינרים

שליחה על ידי שאר לעמו » 01 מאי 2019, 10:29

,
שמעיה כתב:
01 מאי 2019, 10:13
והפרשי המנטליות בין עבד משוחרר לבת אדונו - לא משמעותיים בעיניך.
משמעותיים מאוד.. אלא ששם דברה הגמ' על עיתות חירום - 'בתך בגרה שחרר עבדך ותן לו', משום שמא תזנה, ושמא לא תוליד יותר, ושמא לא ימצא יותר למי להשיאה.
וכבר ציינתי שבעיתות חירום כך ראינו.
מה זה קשור לכלל הנוהג בימים כתיקונם בבת עירו.


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 936
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 209 פעמים
קיבל תודה: 212 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפליות בין ספרדים לאשכנזים בחיידרים ישיבות וסמינרים

שליחה על ידי שמעיה » 01 מאי 2019, 10:38

שאר לעמו כתב:
01 מאי 2019, 10:29
,
שמעיה כתב:
01 מאי 2019, 10:13
והפרשי המנטליות בין עבד משוחרר לבת אדונו - לא משמעותיים בעיניך.
משמעותיים מאוד.. אלא ששם דברה הגמ' על עיתות חירום - 'בתך בגרה שחרר עבדך ותן לו', משום שמא תזנה, ושמא לא תוליד יותר, ושמא לא ימצא יותר למי להשיאה.
וכבר ציינתי שבעיתות חירום כך ראינו.
מה זה קשור לכלל הנוהג בימים כתיקונם בבת עירו.
הצחקתני.
בתך בגרה, הכוונה לילדונת בת 12 וחצי. אם אתה חושב שכללי הגמ' תקפים לזמננו עם השינויים שעברו על העולם ועל האנושות, אתה אמור לרוץ לשדך את בתך לכל הפחות כאשר היא בת 20 עם 'בעל-הבדל-מנטליות-משמעותי-מאוד'.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1755
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 259 פעמים
קיבל תודה: 515 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפליות בין ספרדים לאשכנזים בחיידרים ישיבות וסמינרים

שליחה על ידי שאר לעמו » 01 מאי 2019, 10:41

מהי בתך בגרה - אנשים שבכל דור יחליטו.
מהו בן עירו - גם אנשים שבכל דור יחליטו.
אבל יש כאן הכוונה עקרונית של חז"ל.
לעומת זאת, פרשנותך היא צמצום הדברים והתאמתם להלך מחשבתך שלך. והעולם לא בדיוק מסכים עם זה.


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 936
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 209 פעמים
קיבל תודה: 212 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפליות בין ספרדים לאשכנזים בחיידרים ישיבות וסמינרים

שליחה על ידי שמעיה » 01 מאי 2019, 10:44

אז כפי שאתה מודה, דברי חז''ל אינם מוחלטים ומוכרחים, והם זקוקים לפרשנות מחודשת בכל דור ודור. הואיל וכן, ניתן בהחלט להחליט כי ספרדי בן עירי הוא 'בן עירי' יותר מאשכנזי שאינו בן עירי. וכמובן, שחז''ל לא התכוונו שדווקא שומרי המסורת החרדית יחליטו, אלא מכלול האנשים שבכל דור ודור.
על כך אני טוען, שההבנה העקרונית שהוצאת כביכול מדברי חז''ל שאשכנזים וספרדים אינם יכולים לדור בכפיפה, מנוגדת להבנה האנושית האוניברסלית, ועל כן יש להמירה להבנה מעודכנת. כאשר דברי חז''ל שהבאת אינם נוגעים כלל לענייננו.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2437
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 375 פעמים
קיבל תודה: 448 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפליות בין ספרדים לאשכנזים בחיידרים ישיבות וסמינרים

שליחה על ידי יהודי » 01 מאי 2019, 10:55

רצוני לכתוב קצת הרהורי דברים שהיו לי כשנפתח אשכול זה
בעבר פנה אליי בעל תשובה ספרדי ורטן בפניי על הרגשת הגזענות שהוא חווה הן בתור בעל תשובה והן בתור ספרדי. אמרתי לו שהוא צודק שישנן בעיות בחברה החרדית, אבל מה לעשות שבימינו החברה היחידה שבה שייך לעבוד את האלוקים באמת היא החברה החרדית, על שלל חסרונותיה ומעלותיה.
המצחיק הוא שתמיד שבאים לדון בתחלואי החברה החרדית מיד קופצים כמה ירקות ומתחילים להגן ברוב עוז ותעצומות (עם משלים ואימרות חז"ל קשורות ולא קשורות) על כל רעה חולה במגזר, מיד שפתחו את האשכול ידעתי שאולי יהיו כמה אנשים שמוכנים להודות בפה מלא שיש גזענות ברמה מסוימת, ובאמת יסודה אינו בהררי קודש אלא במידות מצחינות השוכנות כבוד בקרבם של רוב בני אנוש, אבל תמיד יהיו כאלה שמסבירים בהגיון צרוף ומגוחך מדוע אינם לוקים בחסר כלשהו.
שמעתי בעבר מספר פעמים ממרביץ תורה גדול ומוערך ששנים לקח לו לעקור את נגע הגזענות מליבו, ולהבין שאנשים מוערכים באשר הם ללא קשר למוצאם, ואין שום סיבה שנצר לאיכר יהודי פולני יהיה שוה יותר מנצר לאיכר מרוקאי.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 1755
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 259 פעמים
קיבל תודה: 515 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפליות בין ספרדים לאשכנזים בחיידרים ישיבות וסמינרים

שליחה על ידי שאר לעמו » 01 מאי 2019, 14:09

שמעיה כתב:
01 מאי 2019, 10:44
אז כפי שאתה מודה, דברי חז''ל אינם מוחלטים ומוכרחים, והם זקוקים לפרשנות מחודשת בכל דור ודור. הואיל וכן, ניתן בהחלט להחליט כי ספרדי בן עירי הוא 'בן עירי' יותר מאשכנזי שאינו בן עירי. וכמובן, שחז''ל לא התכוונו שדווקא שומרי המסורת החרדית יחליטו, אלא מכלול האנשים שבכל דור ודור.
על כך אני טוען, שההבנה העקרונית שהוצאת כביכול מדברי חז''ל שאשכנזים וספרדים אינם יכולים לדור בכפיפה, מנוגדת להבנה האנושית האוניברסלית, ועל כן יש להמירה להבנה מעודכנת. כאשר דברי חז''ל שהבאת אינם נוגעים כלל לענייננו.
אל תשים מילים חמורות בפי שלא אמרתי. לא התייחסתי לדברים ספציפיים אף שהנשוא ברור.
ומי שההבנה האוניברסלית היא המחייבת את היהדות החרדית - שיחליף משקפיים, וללא קשר לאשכול זה.


המימד הנוסף של הענין
משתמש ותיק
הודעות: 320
הצטרף: 21 פברואר 2019, 15:34
נתן תודה: 147 פעמים
קיבל תודה: 61 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפליות בין ספרדים לאשכנזים בחיידרים ישיבות וסמינרים

שליחה על ידי המימד הנוסף של הענין » 01 מאי 2019, 16:12

יהודי כתב:
29 אפריל 2019, 14:26
זו באמת תובנה מעניינת, יש לי בני דודים הנמנים על חוג המזרחי ורוב הנישואין שם הם נישואי תערובת, ורק בציבור החרדי השמרן עדיין אשכנזי בקושי מסכים להתחתן עם רבע ספרדיה ר"ל.
לי ברור שזה נובע בעיקר מהרגשת עליונות מסוימת, ומהרבה פחד שיאמרו שחסר לו משהו שהתחתן עם ספרדי או ספרדיה. וכל התירוצים האחרים של מנטליות וכו' כו' הם בסה"כ כיסוי עיניים.
מותר להגיד בקול, הציבור החרדי נגוע בהרבה גזענות, זו חולשה אנושית ברורה (בכל ציבור באשר הוא) והיא קיימת במלא עוזה בציבור החרדי בכל מיני כיסויים. זה נכון שאנשים גדולים ומורמים מעם לא אמורים להיות כאלה, ומי שכזה הוא באמת לא כ"כ גדול.
מי אמר לך שמותר להגיד בקול.
מותר גם לפרסם תמונה שלך ברבים כשאתה נכשל ח"ו בעברה?
הגמ' ש"חציף עלי מאן דמפרש חטאיה" נפסקה בשו"ע הלכות יום כפור שחייבים להתוודות בשקט.
לפרטים נוספים עיין בחומש ובסידור - נקדש את שמך ולא תחללו ונקדשתי נעריצך ונקדישך למה יאמרו הגויים באמור להם עם ה' אלה ומארצו יצאו וכו' וכו' מאות פסוקים מפורשים!!!


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 936
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 209 פעמים
קיבל תודה: 212 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפליות בין ספרדים לאשכנזים בחיידרים ישיבות וסמינרים

שליחה על ידי שמעיה » 01 מאי 2019, 16:28

שאר לעמו כתב:
01 מאי 2019, 14:09
שמעיה כתב:
01 מאי 2019, 10:44
אז כפי שאתה מודה, דברי חז''ל אינם מוחלטים ומוכרחים, והם זקוקים לפרשנות מחודשת בכל דור ודור. הואיל וכן, ניתן בהחלט להחליט כי ספרדי בן עירי הוא 'בן עירי' יותר מאשכנזי שאינו בן עירי. וכמובן, שחז''ל לא התכוונו שדווקא שומרי המסורת החרדית יחליטו, אלא מכלול האנשים שבכל דור ודור.
על כך אני טוען, שההבנה העקרונית שהוצאת כביכול מדברי חז''ל שאשכנזים וספרדים אינם יכולים לדור בכפיפה, מנוגדת להבנה האנושית האוניברסלית, ועל כן יש להמירה להבנה מעודכנת. כאשר דברי חז''ל שהבאת אינם נוגעים כלל לענייננו.
אל תשים מילים חמורות בפי שלא אמרתי. לא התייחסתי לדברים ספציפיים אף שהנשוא ברור.
ומי שההבנה האוניברסלית היא המחייבת את היהדות החרדית - שיחליף משקפיים, וללא קשר לאשכול זה.
כל אחד מבין שמדובר בהמלצה של חז''ל, לאו דווקא לשומרי תורה ומצוות. אין זה דין, אלא חכמה.
על ההיגיון שבעצה זו יש לדון. אתה מניח כדבר פשוט הם התכוונו לשינויי מנטליות (ועיר - לאו דווקא), ואני מניח כדבר פשוט שהם התכוונו להעדר אפשרות לבירורים (ועיר - דווקא. ובזמנינו, לאו דווקא).
הואיל ומדובר כאן על חכמה, ואין היגיון לפי כל חשיבה נורמלית שאינה מצומצמת לתובנה העדרית של הציבור החרדי לייעץ על איסור נישואי תערובת בין עדות בשל שינויי מנטליות וכפי שהארכתי לעיל, הדעת נוטה לפרש בדברי חז''ל כפי שאמרתי אני ולא כפי שפירשת אתה. וממילא, שוב אין כל קשר בין דברי חז''ל לענייננו.
וכפי שההבנה האוניברסלית בענייני חיסונים וכל עניין דומה אחר - חלה אף על הציבור החרדי. כך גם בעניין זה.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2437
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 375 פעמים
קיבל תודה: 448 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפליות בין ספרדים לאשכנזים בחיידרים ישיבות וסמינרים

שליחה על ידי יהודי » 01 מאי 2019, 16:30

המימד הנוסף של הענין כתב:
01 מאי 2019, 16:12
יהודי כתב:
29 אפריל 2019, 14:26
זו באמת תובנה מעניינת, יש לי בני דודים הנמנים על חוג המזרחי ורוב הנישואין שם הם נישואי תערובת, ורק בציבור החרדי השמרן עדיין אשכנזי בקושי מסכים להתחתן עם רבע ספרדיה ר"ל.
לי ברור שזה נובע בעיקר מהרגשת עליונות מסוימת, ומהרבה פחד שיאמרו שחסר לו משהו שהתחתן עם ספרדי או ספרדיה. וכל התירוצים האחרים של מנטליות וכו' כו' הם בסה"כ כיסוי עיניים.
מותר להגיד בקול, הציבור החרדי נגוע בהרבה גזענות, זו חולשה אנושית ברורה (בכל ציבור באשר הוא) והיא קיימת במלא עוזה בציבור החרדי בכל מיני כיסויים. זה נכון שאנשים גדולים ומורמים מעם לא אמורים להיות כאלה, ומי שכזה הוא באמת לא כ"כ גדול.
מי אמר לך שמותר להגיד בקול.
מותר גם לפרסם תמונה שלך ברבים כשאתה נכשל ח"ו בעברה?
הגמ' ש"חציף עלי מאן דמפרש חטאיה" נפסקה בשו"ע הלכות יום כפור שחייבים להתוודות בשקט.
לפרטים נוספים עיין בחומש ובסידור - נקדש את שמך ולא תחללו ונקדשתי נעריצך ונקדישך למה יאמרו הגויים באמור להם עם ה' אלה ומארצו יצאו וכו' וכו' מאות פסוקים מפורשים!!!
לא מבין בכלל מה הטענה.
פרט לכך, לא רואה שום קשר בין המקורות שהבאת למה שכתבתי, כשדנים אם יש אפליה מותר להגיד שיש, ואם אסור - תשלח למנהלים שנפסק בהלכות יו"כ (ועוד מאות פסוקים) נגד האשכול הזה.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
בן אהרון
הודעות: 167
הצטרף: 20 דצמבר 2018, 00:31
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 17 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפליות בין ספרדים לאשכנזים בחיידרים ישיבות וסמינרים

שליחה על ידי בן אהרון » 01 מאי 2019, 17:07

יהודי כתב:
01 מאי 2019, 10:55
המצחיק הוא שתמיד שבאים לדון בתחלואי החברה החרדית מיד קופצים כמה ירקות ומתחילים להגן ברוב עוז ותעצומות (עם משלים ואימרות חז"ל קשורות ולא קשורות) על כל רעה חולה במגזר, מיד שפתחו את האשכול ידעתי שאולי יהיו כמה אנשים שמוכנים להודות בפה מלא שיש גזענות ברמה מסוימת, ובאמת יסודה אינו בהררי קודש אלא במידות מצחינות השוכנות כבוד בקרבם של רוב בני אנוש, אבל תמיד יהיו כאלה שמסבירים בהגיון צרוף ומגוחך מדוע אינם לוקים בחסר כלשהו.
חושבני שאין מקור הקרע בחברה החרדית בלבד. אצטט כאן כמה דיברוים מהעיתונאות החילונית בעשור הראשון שאחרי קום המדינה:
"אל לנו להגות רעיון של השתלבות (במדינות ערב). להיפך, עלינו להימנע מהשתלבות. אחת הדאגות הגדולות המתעוררות בלבנו שעה שאנו סוקרים את מצבנו התרבותי היא, פן יגרום ריבוי העולים אלינו מארצות המזרח להשואת רמתה התרבותית של ישראל אל רמת הארצות השכנות. אל נא נראה את עולינו מארצות המזרח כגשר בדרך להשתלבותנו בעולם דוברי ערבית; עלינו להכניס בהם רוח מערבית, ולא לתת שיגררונו לתוך מזרחיות לא טבעית".

— אבא אבן, 60 : 1959.
"גזע שלא ידענו כמותו בישראל. מדובר באנשים פרימיטיביים ביותר. רמת השכלתם גובלת בבערות גמורה, וגרוע מזה, הם חסרים לגמרי את היכולת לקלוט משהו רוחני. כללית, הם טובים רק במעט מהערבים (...) שביניהם חיו. על כל פנים, הם נחותים מערביי ארץ ישראל שהתרגלנו אליהם (...) אך יותר מכל דבר אחר קיימת עובדה בסיסית אחת - אי יכולתם להסתגל לחיים בישראל, ומעל לכל אלה - עצלנותם הכרונית וסלידתם מעבודה".

— אריה גלבלום, הארץ, 22 באפריל 1949.
ע' עמוד ויקיפדיה ''מזרחים'' https://www.hamichlol.org.il/%D7%9E%D7% ... 7%99%D7%9D

היהודים בני התרבות האירופאית ראו לעצמם עליונות על פני שאר היהודים כפי שמערבי טיפוסי רואה את עצמו כ''נאור'' לעומת אזרחי מדינה מזרחית. אלא שהרגשה זו הולכת ונחלשת בעולם וכן אצל החילונים ומאידך בציבור החרדי נשמרים הדברים.

אני חושב שהסבות לזה הם:
א' הסובלנות הולכת ומתגברת בתרבות המערב ונלחמת בשויון, והחברה החרדית מגנה עצמה מהשםעות המערב (עד כמה שאפשר)
ב' אצל הגויים בכלל ובעולם החילוני בפרט קיימת מגמה של הריסת הערכים ובכך היעלמות הגבולות בין בנ''א, כאשר אין לא קיימים ערכים ל''ש לחלוק ואין סבה להתרחק מהב'. מאידך החברה החרדית משמרת ערכים בצורה מדוייקת (ג''כ עד כמה שאפשר) ולכן אפשר לראות אותם כבעלי משמעות.

בכל אופן החברה בישראל בכללותה עוצבה על בסיס זה מאידך בחו''ל ספרדים שהגיעו לאירופה או לארה''ב לא נאלצו לעצב שום חברה אלא המתזגו בתוך חברה קיימת ואם בעצם לא הצליחו בה כמו שרצו השקיעו בילדיהם שאכן הצליחו.

כמובן שבעולם שלנו שאור וחושך משתמשים בערבוביא, יש אינשי דלא מעלי נתלים בב' (או יותר) הסבות הנ''ל כדי לקיים אצלם השקפות פריטיביות (כמו: ''אם הוא ספרדי לא יתכן שהוא ידע לחנך את ילדיו\ללמוד\להתהג\ להיות יר''ש כמו שאשכנזי יודע לעשות'') ומדות רעות.
אינני חושב שיש בסבות שהבאתי כדי להצדיק השסע כפיש הוא נראה היום


לבי במערב
הודעות: 37
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפליות בין ספרדים לאשכנזים בחיידרים ישיבות וסמינרים

שליחה על ידי לבי במערב » 11 יולי 2019, 02:20

אגב, מפ"מ בין העבד לבת אדונו אמורים להיות 'הבדלי-מנטליות'?
הלא הם גדלו והתחנכו באותו בית, ולמה יהיו שונים מספרדי ואשכנזי' שלמדו במוסדות מקבילים?


אוהב אמת
הודעות: 26
הצטרף: 04 יולי 2019, 19:19
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפליות בין ספרדים לאשכנזים בחיידרים ישיבות וסמינרים

שליחה על ידי אוהב אמת » 22 יולי 2019, 19:05

אני מסכים לדבריו של יהודי. ואני רוצה להוסיף שהעיקר שכל המשתתפים כאן מודים שיש אפליה נוראה נגד עדות המזרח כי אני זוכר את אחד הרבנים המכהן כאחד מרבני דגה"ת בעצרת גדולה שהתקימה בירושלים לפני כ10 שנים שואג התאספנו כאן לומר שאין אפליה ואף פעם לא היתה אפליה ולא היו מכסות וכו
וחבל מאוד שלא אומרים את האמת שנכון שיש משפחות ספרדיות איכותיות פי כמה מהאשכנזיות אבל באחוזים הסגנון הספרדי המסורתי ע"ע יגאל גואטה וד"ל הוא אצל ספרדים רבים. ולכן מנהל מוסד כשמגיעה משפחה ספרדית הוא דוחה אותם והרבה פעמים שלא בצדק ולא רק בגלל צבע העור
וזה חוץ מנגע הגזענות שקיים אצל חלק מהחרדים כמו שכתב יהודי בהודעה הקודמת


אוהב אמת
הודעות: 26
הצטרף: 04 יולי 2019, 19:19
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפליות בין ספרדים לאשכנזים בחיידרים ישיבות וסמינרים

שליחה על ידי אוהב אמת » 22 יולי 2019, 19:11

מאחר ואני חדש כאן הגבתי על ההודעה הנ"ל בעמוד 1 מאת יהודי ולא שמתי לב שאוחזים כבר בעמוד 3
זו באמת תובנה מעניינת, יש לי בני דודים הנמנים על חוג המזרחי ורוב הנישואין שם הם נישואי תערובת, ורק בציבור החרדי השמרן עדיין אשכנזי בקושי מסכים להתחתן עם רבע ספרדיה ר"ל.
לי ברור שזה נובע בעיקר מהרגשת עליונות מסוימת, ומהרבה פחד שיאמרו שחסר לו משהו שהתחתן עם ספרדי או ספרדיה. וכל התירוצים האחרים של מנטליות וכו' כו' הם בסה"כ כיסוי עיניים.
מותר להגיד בקול, הציבור החרדי נגוע בהרבה גזענות, זו חולשה אנושית ברורה (בכל ציבור באשר הוא) והיא קיימת במלא עוזה בציבור החרדי בכל מיני כיסויים. זה נכון שאנשים גדולים ומורמים מעם לא אמורים להיות כאלה, ומי שכזה הוא באמת לא כ"כ גדול.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
בן אהרון
הודעות: 167
הצטרף: 20 דצמבר 2018, 00:31
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 17 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפליות בין ספרדים לאשכנזים בחיידרים ישיבות וסמינרים

שליחה על ידי בן אהרון » 23 יולי 2019, 00:09

דבר מעניין ראיתי בשבת בספר על יהודי בבל כי היתה תקופה בה התחתנו עולים מעיראק עם אשכנזיים מקומיים בירושלים, ומונים שם את השמות.
משום מה העובדא שהמשיכו ב' העדות להתגורר ביחד בארץ למשך כמה דורות פיתחה הבדלי מנטליות שהיום א''א להתגבר עליהם...


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2437
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 375 פעמים
קיבל תודה: 448 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפליות בין ספרדים לאשכנזים בחיידרים ישיבות וסמינרים

שליחה על ידי יהודי » 23 יולי 2019, 01:13

אוהב אמת כתב:
22 יולי 2019, 19:05
אני מסכים לדבריו של יהודי. ואני רוצה להוסיף שהעיקר שכל המשתתפים כאן מודים שיש אפליה נוראה נגד עדות המזרח כי אני זוכר את אחד הרבנים המכהן כאחד מרבני דגה"ת בעצרת גדולה שהתקימה בירושלים לפני כ10 שנים שואג התאספנו כאן לומר שאין אפליה ואף פעם לא היתה אפליה ולא היו מכסות וכו
וחבל מאוד שלא אומרים את האמת שנכון שיש משפחות ספרדיות איכותיות פי כמה מהאשכנזיות אבל באחוזים הסגנון הספרדי המסורתי ע"ע יגאל גואטה וד"ל הוא אצל ספרדים רבים. ולכן מנהל מוסד כשמגיעה משפחה ספרדית הוא דוחה אותם והרבה פעמים שלא בצדק ולא רק בגלל צבע העור
וזה חוץ מנגע הגזענות שקיים אצל חלק מהחרדים כמו שכתב יהודי בהודעה הקודמת
אני גם זוכר, זה היה ממש משונה לשמוע בן אדם המכונה מכובד משקר במצח נחושה מול למעלה ממאה אלף איש.


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 381
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 152 פעמים
קיבל תודה: 79 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפליות בין ספרדים לאשכנזים בחיידרים ישיבות וסמינרים

שליחה על ידי שניאור » 23 יולי 2019, 09:45

אוהב אמת כתב:
22 יולי 2019, 19:11
זו באמת תובנה מעניינת, יש לי בני דודים הנמנים על חוג המזרחי ורוב הנישואין שם הם נישואי תערובת, ורק בציבור החרדי השמרן עדיין אשכנזי בקושי מסכים להתחתן עם רבע ספרדיה ר"ל.
לי ברור שזה נובע בעיקר מהרגשת עליונות מסוימת, ומהרבה פחד שיאמרו שחסר לו משהו שהתחתן עם ספרדי או ספרדיה. וכל התירוצים האחרים של מנטליות וכו' כו' הם בסה"כ כיסוי עיניים.
מותר להגיד בקול, הציבור החרדי נגוע בהרבה גזענות, זו חולשה אנושית ברורה (בכל ציבור באשר הוא) והיא קיימת במלא עוזה בציבור החרדי בכל מיני כיסויים. זה נכון שאנשים גדולים ומורמים מעם לא אמורים להיות כאלה, ומי שכזה הוא באמת לא כ"כ גדול.
זה נכון ולא מדוייק, ברור שיש בציבור שלנו הרבה גזענות והרגשת עליונות, וברור שיש הרבה שלא עושים שידוכים ולא מכניסים למוסדות מפחד מה יאמרו, אלא שביסודו הדבר מתחיל מנקודה חיובית, וסיפר לי מנהל בית ספר לבנות שפעם הוא קיבל כמה בנות ממשפחת בעלי תשובה שהם כבר הרבה שנים בעלי תשובה והם מתנהגים כמו חרדים לכל דבר וענין, וכעבור תקופה קצרה הוא כבר ראה את הנזק שהם הביאו למוסד שלו מושגים ששאר הבנות לא הכירו כלל, בדקתי את הסיפור והוא נכון, ועד"ז מה לעשות הספרדים מחנכים (עכ"פ כך היה פעם ואני זוכר זאת היטב בהיותי נער) ביתר פתיחות, וזה עלול להזיק לחינוך הסגור, ומזה התפשט המושג לא לקבל ספרדים עד שנהיה מזה אפליה בוטה בלי שום סיבה.



אוהב אמת
הודעות: 26
הצטרף: 04 יולי 2019, 19:19
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפליות בין ספרדים לאשכנזים בחיידרים ישיבות וסמינרים

שליחה על ידי אוהב אמת » 23 יולי 2019, 18:39

יש גם משפחות אשכנזיות המביאות מושגים גרועים מאוד, ונראה לי שההבדל מטשטש כי בדור הקודם המנטליות הספרדית היתה מאוד שונה, וכיום משפחה ספרדית בני תורה, איכותית הרבה פעמים יותר מאשכנזים בעלי בתים, וה נכון שבאחוזים עדיין הציבור האשכנזי יותר סגור, אבל הזעקה צריכה להיות כלפי המנהלים נא לבדוק כל מקרה לגופו, ולא לומר לבוזגלו שהרישום נסגר ולברקוביץ שירשם, וצריך לבקש המלצות ולבדוק עד מקום שידו מגעת, ולבקש מהשי"ת שלא תבוא מכשלה ע"י ח"ו, כי מדובר בדיני נפשות
(ולגבי הענין של בעלי התשובה זה דיון בפנ"ע)


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 381
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 152 פעמים
קיבל תודה: 79 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפליות בין ספרדים לאשכנזים בחיידרים ישיבות וסמינרים

שליחה על ידי שניאור » 23 יולי 2019, 18:48

אוהב אמת כתב:
23 יולי 2019, 18:39
יש גם משפחות אשכנזיות המביאות מושגים גרועים מאוד, ונראה לי שההבדל מטשטש כי בדור הקודם המנטליות הספרדית היתה מאוד שונה, וכיום משפחה ספרדית בני תורה, איכותית הרבה פעמים יותר מאשכנזים בעלי בתים, וה נכון שבאחוזים עדיין הציבור האשכנזי יותר סגור, אבל הזעקה צריכה להיות כלפי המנהלים נא לבדוק כל מקרה לגופו, ולא לומר לבוזגלו שהרישום נסגר ולברקוביץ שירשם, וצריך לבקש המלצות ולבדוק עד מקום שידו מגעת, ולבקש מהשי"ת שלא תבוא מכשלה ע"י ח"ו, כי מדובר בדיני נפשות
(ולגבי הענין של בעלי התשובה זה דיון בפנ"ע)
מסכים איתך באלפיים אחוז, ולבי דווה על חללי בת עמי הן שיש היום הרבה משפחות אשכנזיות שאיבדו את הצפון, והן על זה שהרבה משפחות ספרדיות איכותיות נופלות קרבן על מזבח האפליה, רק אמרתי שעצם הדבר התחיל מנקודה טובה, אבל מה שיש היום זה באמת כואב.
אולם מה שאתה כותב לבדוק כל מקרה לגופו הלוואי שהדבר היה אפשרי, לדאבונינו כבר היו טעויות בבירורים וכל אחד יודע כמה נופלים בשידוכים, מה שכן אין מקום לפסילה אוטומטית של ספרדים היות ויש ב"ה הרבה הרבה שיש להם משפחה איכותית, ויש לי כמה חברים כאלה והלוואי שכל צאצאי יהיו (לפחות) כמותם.

סמל אישי של משתמש

מכון קול יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 237
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפליות בין ספרדים לאשכנזים בחיידרים ישיבות וסמינרים

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 04 אוגוסט 2019, 23:50

וגפני אומר היום שאין אפליה...


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 511
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 169 פעמים
קיבל תודה: 136 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: אפליות בין ספרדים לאשכנזים בחיידרים ישיבות וסמינרים

שליחה על ידי יעקב שלם » 05 אוגוסט 2019, 00:18

הדברים עדינים ולא הכל ניתן להיכתב בפורום
אבל האמת לא נמצאת רק בצד אחד!!!!

רק אומר
א. בישיבה בה למדתי הבחורים הספרדים היו הטובים ביותר! והכי פחות טובים- שני הקצוות וד"ל
ב. פגשתי כולל שלא מקבלים אשכנזים!!! כי זה דעת התורם וכו וכו תירוצים מעין אלה
ג. אם יקבלו מכל העדות בשווה הספרדים לא ירצו לבוא...


ייעוץ תורני
משתמש ותיק
הודעות: 286
הצטרף: 27 אפריל 2019, 23:40
נתן תודה: 125 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפליות בין ספרדים לאשכנזים בחיידרים ישיבות וסמינרים

שליחה על ידי ייעוץ תורני » 05 אוגוסט 2019, 02:03

היום נסעתי במונית לפגישה בעיריית... בנושא של עירוב שהסתבך עם החוק ופגע בבטיחות.
וההתרשמות העזה וההתפעלות החזקה שלי בשיחות עם הפקידים בדרגים השונים היתה אותה התרשמות בדיוק שקיבלתי מהנהג בדרכי לעיריה.
וגם בחזור במונית אחרת - חזרה על עצמה ההתרשמות שלי מהנהג כמו הנהג הראשון וכמו הפקידים.

מכולם ראיתי דבר אחד: יש לספרדים משהו מדהים שגם אלו שאני יודע עליהם מעט על השחיתות הכספית שלהם בפרט והירידה הרוחנית שלהם בכלל - בכל זאת האמונה שלהם יצוקה בבטון בברזל ועופרת יצוקה!
לא יאומן החמימות האוטומטית שלהם לכל דבר שבקדושה, והרצון המשתפך לכבד ולסייע למצוות שהם לא מקיימים ולא מבינים.
ואף שלקח לי המון זמן להסביר להם מה זה בכלל 'לחי' ומה זה מהודר ומה זה שיחים שמסתירים וכו' וכו'.
אבל האהבה הזו לתורה ומצוות היא נכס אסטרטגי עצום לכל הציבוריות הישראלית העתידית.

ועוד משהו: חבל שלא יכלתי להסריט את השיחה עם המנכ"לית של אגף...
אשה חילוניה מבוגרת שעבדה עם 4 ראשי ערים וראתה כל שחיתות אפשרית ובכל זאת היא יצאה מכליה לעזור ולרחם ולדאוג ולהתווכח עם עובדים ופקחים וכו' והכל מתוך שם שמים שגור על פיה ודברי אמונה וענוה ושנאת עוול ואהבת צדק כמו זיקוקים מהלכים.
ואיך התעקשה לעזור ולהתקשר ולצעוק ולתקן למרות שאני לא תליתי שום תקוות ולא ממש בקשתי רק מלמלתי בחיוך לפרוטוקול את טענותי על מה שהפקחים עשו...

בקיצור האשכנזים מקימי המדינה אכלו אותה בגדול שהביאו לכאן ספרדים וקלקלו אותם.
ולא ידעו ולא חלמו שגם אחרי כל העבירות הם לא יצליחו לעקור להם את האמונה ואהבת ה' והחמימות למצוות וכו'.

השערה:
כך נראים אלו שגדלו בין הישמעאלים שעליהם אמר הרמב"ם שבאמונתם אין דופי.
ולכן גם כשבמעשים יש הרבה דופי (כלשון הגר"מ שפירא) עדיין האמונה איתנה כצור חלמיש ונובעת כמעיין חי ותוסס.

ואילו אנחנו לצערינו חיינו תחת שעבוד רוחני של טומאת הנוצרים ימ"ש שפגעו אנושות באמונת הייחוד של מלכותם.
ולכן אולי יש לנו יותר יכולת נפשית נסתרת לאבד ח"ו במידה מסויימת את האמונה ע"י מעט חטאים וסטיות כמו שמצוי יותר אצל החוטאים האשכנזים.

סמל אישי של משתמש

מכון קול יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 237
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפליות בין ספרדים לאשכנזים בחיידרים ישיבות וסמינרים

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 06 אוגוסט 2019, 13:17

יעקב שלם כתב:
05 אוגוסט 2019, 00:18
הדברים עדינים ולא הכל ניתן להיכתב בפורום
אבל האמת לא נמצאת רק בצד אחד!!!!

רק אומר
א. בישיבה בה למדתי הבחורים הספרדים היו הטובים ביותר! והכי פחות טובים- שני הקצוות וד"ל
ב. פגשתי כולל שלא מקבלים אשכנזים!!! כי זה דעת התורם וכו וכו תירוצים מעין אלה
ג. אם יקבלו מכל העדות בשווה הספרדים לא ירצו לבוא...
אמת.

ואם תשאל אותי, אם היה בידי הייתי מפסיק את הסאגה הזו שנקראת הכנסת ספרדים למוסדות אשכנזיים! שיהיה לכל אחד את המוסדות שלו ובא לציון גואל! מצידי כל מי שיושב בבית בגלל שרצה להתקבל דווקא למוסד אשכנזי - שישאר בבית! והוא לא נספר אצלי בתוך אלה שנשארו בלי מקום לימודים.

ואגב, כמה שאני כועס על גפני בכל מה שהוא אומר בתקופה האחרונה, אני מסכים איתו בדבר אחד - שנציגי הציבור של ש"ס שמים את הילדים שלהם דווקא במוסדות אשכנזים! זה חורה לי, אתם אפילו לא חושבים להפסיק את הבעיה הענקית הזו שנקראת 'פתיחת שנת לימודים', תראו דוגמא אישית! תפתחו את המוסדות שלכם! תכריחו את הבנים והבנות הטובים להיכנס דווקא למוסדות שלכם!

ועוד דבר, ועם זה יסכימו גם כל חברי, לרוב הספרדים יש ענווה פסולה ונחיתות טבעית! הם גרמו בלא יודעין לזה שנוהגים כלפיהם בנחיתות! כמים הפנים לפנים. ואם הם רוצים שייפסק כל הדבר הזה שנקרא ספרדים - אשכנזים, שפשוט ינהגו כמו ה'חסידים' בבדלנות מוחלטת במוסדות וכל המסתעף. ולא ילקקו לאחרים מתחת לשלחן, ומעל השלחן יגידו 'אנחנו הפסקנו להיות תחת החסות האשכנזית', אם אתם רוצים לא להיות תחת החסות האשכנזית, אז עד הסוף!

ולגבי מה שאמרת:
 
יעקב שלם כתב:
05 אוגוסט 2019, 00:18
א. בישיבה בה למדתי הבחורים הספרדים היו הטובים ביותר! והכי פחות טובים- שני הקצוות וד"ל

יש לזה הסבר פשוט למדי, כשספרדי נכנס למוסד אשכנזי, הוא נכנס למלחמת קיום, של להיות או לחדול, ואם הוא מנצח - אז הוא מנצח, ואם לא - הוא פשוט 'מושמד'.


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1224
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 321 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפליות בין ספרדים לאשכנזים בחיידרים ישיבות וסמינרים

שליחה על ידי אחד התלמידים » 06 אוגוסט 2019, 23:08

מכון קול יוסף כתב:
06 אוגוסט 2019, 13:17
...
ולגבי מה שאמרת:
 
יעקב שלם כתב:
05 אוגוסט 2019, 00:18
א. בישיבה בה למדתי הבחורים הספרדים היו הטובים ביותר! והכי פחות טובים- שני הקצוות וד"ל

יש לזה הסבר פשוט למדי, כשספרדי נכנס למוסד אשכנזי, הוא נכנס למלחמת קיום, של להיות או לחדול, ואם הוא מנצח - אז הוא מנצח, ואם לא - הוא פשוט 'מושמד'.

יש לזה הסבר יותר פשוט. ספרדי טוב אין לו בעיה להתקבל למוסד אשכנזי. אדרבה הם צריכים אותו. הם רוצים בחורים טובים, והם צריכים להראות שאין להם אפלייה נגד ספרדים. כשנזדמן להם בחור טוב שהוא ספרדי הם הורגים ב' ציפורים באבן אחת.
שאר הספרדים הם הלא טובים שהוכנסו ע"י פרוטקציה. גם אצל אשכנזים יש מפעילים פורטקציה להכניס שלמוסד שאינו ממש מתאים לו, אבל באופן כללי רק כשזה גבולי. אשכנזי שבאמת אינו מתאים לאופי המוסד לא ידחוף את עצמו שם בכוח, מסיבה הפשוטה שבעצמו לא ירצה להיות שם. משא"כ אצל הספרדים, אולי משום שהם מרגישים עצמם קרוב יותר למסורת גם כשאינם מקיימים זה כ"כ למעשה, ואינם מבינים שזה לא מתאים להם, או משום שהחליטו שלא רוצים אותם מחמת גזענות, וזה גורם להם להשיב מלחמה בדוקא. מטעם זה אשכנזי צריך פחות פרוטקציה לכנס למוסד שאינו מתאים לו, משום שאינו כ"כ חשוד להיות לגמרי לא מתאים להמוסד. ומובן מאליו שלאשכנזי סיכוי גבוה יותר שיהיה לו פרוטקציה במוסד אשכנזי מלספרדי. ממילא אצל האשכנזים יש יותר בינונים ופחות גרועים.

סמל אישי של משתמש

מכון קול יוסף
משתמש ותיק
הודעות: 237
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אפליות בין ספרדים לאשכנזים בחיידרים ישיבות וסמינרים

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 07 אוגוסט 2019, 15:00

אחד התלמידים כתב:
06 אוגוסט 2019, 23:08
מכון קול יוסף כתב:
06 אוגוסט 2019, 13:17
...
ולגבי מה שאמרת:
 
יעקב שלם כתב:
05 אוגוסט 2019, 00:18
א. בישיבה בה למדתי הבחורים הספרדים היו הטובים ביותר! והכי פחות טובים- שני הקצוות וד"ל

יש לזה הסבר פשוט למדי, כשספרדי נכנס למוסד אשכנזי, הוא נכנס למלחמת קיום, של להיות או לחדול, ואם הוא מנצח - אז הוא מנצח, ואם לא - הוא פשוט 'מושמד'.

יש לזה הסבר יותר פשוט. ספרדי טוב אין לו בעיה להתקבל למוסד אשכנזי. אדרבה הם צריכים אותו. הם רוצים בחורים טובים, והם צריכים להראות שאין להם אפלייה נגד ספרדים. כשנזדמן להם בחור טוב שהוא ספרדי הם הרוגים ב' ציפורים באבן אחת.
שאר הספרדים הם הלא טובים שהוכנסו ע"י פרוטקציה. גם אצל אשכנזים יש מפעילים פורטקציה להכניס שלמוסד שאינו ממש מתאים לו, אבל באופן כללי רק כשזה גבולי. אשכנזי שבאמת אינו מתאים לאופי המוסד לא ידחוף את עצמו שם בכוח, מסיבה הפשוטה שבעצמו לא ירצה להיות שם. משא"כ אצל הספרדים, אולי משום שהם מרגישים עצמם קרוב יותר למסורת גם כשאינם מקיימים זה כ"כ למעשה, ואינם מבינים שזה לא מתאים להם, או משום שהחליטו שלא רוצים אותם מחמת גזענות, וזה גורם להם להשיב מלחמה בדוקא. מטעם זה אשכנזי צריך פחות פרוטקציה לכנס למוסד שאינו מתאים לו, משום שאינו כ"כ חשוד להיות לגמרי לא מתאים להמוסד. ומובן מאליו שלאשכנזי סיכוי גבוה יותר שיהיה לו פרוטקציה במוסד אשכנזי מלספרדי. ממילא אצל האשכנזים יש יותר בינונים ופחות גרועים.

יפה, ואלו ואלו דא"ח.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים