מקור תורני לנרגנות וביקורתיות כתופעה הגוברת והולכת

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1491
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 672 פעמים
קיבל תודה: 315 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מקור תורני לנרגנות וביקורתיות כתופעה הגוברת והולכת

שליחה על ידי בן של רב » 13 מאי 2019, 02:23

יש היום תופעה גדלה והולכת שכמדומה שטרם נחקרה.

המוני צעירים [בעיקר נשואים] מלאים טענות כרימון על המערכת והמימסד והשיטה והאידיאולוגיה והציבור וההנהגה והדרך וכו' וכו'
שהצד השווה שבהן שאנשים הולכים ממורמרים וחסרי סיפוק ומתנחמים בביקורת על ועל ועל.

מישהו טען לי בשם הרב קוק שזה מש"כ בגמ' דור שבן דוד בא קטגוריא בת"ח שהצעירים ישכילו ויטענו טענות טובות ומשכנעות מכח החוצפא יסגי שיהיה אז
והוא מבאר את זה כחיובי - אבל אומר שבסוף יחזרו בהם ויאמינו בחכמיהם.

איפוא זה? ומי עוד מדבר על זה?


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1669
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 156 פעמים
קיבל תודה: 540 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקור תורני לנרגנות וביקורתיות כתופעה הגוברת והולכת

שליחה על ידי מבקש אמת » 13 מאי 2019, 03:00

בן של רב כתב:
13 מאי 2019, 02:23
יש היום תופעה גדלה והולכת שכמדומה שטרם נחקרה.

המוני צעירים [בעיקר נשואים] מלאים טענות כרימון על המערכת והמימסד והשיטה והאידיאולוגיה והציבור וההנהגה והדרך וכו' וכו'
שהצד השווה שבהן שאנשים הולכים ממורמרים וחסרי סיפוק ומתנחמים בביקורת על ועל ועל.

מישהו טען לי בשם הרב קוק שזה מש"כ בגמ' דור שבן דוד בא קטגוריא בת"ח שהצעירים ישכילו ויטענו טענות טובות ומשכנעות מכח החוצפא יסגי שיהיה אז
והוא מבאר את זה כחיובי - אבל אומר שבסוף יחזרו בהם ויאמינו בחכמיהם.

איפוא זה? ומי עוד מדבר על זה?
במקום לנסות להוכיח כמה זה רע, אולי כדאי לחשוב ממה זה נובע? אולי באמת לאנשים לא טוב?

(אגב זה לא דבר חדש: זה גם קרה בצרפת לפני כ230 שנה, וגם בברית המועצות לפני כ30 שנה, וגם בכמה מארצות ערב (לוב, סוריה, מצרים) בכמה שנים האחרונות. דווקא נראה שבכלליות יצא מזה טוב, והשתפרו תנאי החיים של האנשים. מה שכן, זה שהביקורת צריכה לבוא ממקום שמבקש להועיל ולבנות (ביקורת בונה) ולא בתור הוצאת קיטור, כיון שהוצאת קיטור בדרך כלל יותר מזיקה ממועילה.)


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1491
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 672 פעמים
קיבל תודה: 315 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקור תורני לנרגנות וביקורתיות כתופעה הגוברת והולכת

שליחה על ידי בן של רב » 13 מאי 2019, 08:46

אכן כתבתי שזה לכאורה מחוסר סיפוק.

ואולי באמת הכיוון הנכון הוא לחקור מה קורה אצל אלו שיש להם סיפוק ומשמעות, ומה המאפייינים הגורמים לכך - ואז להבין למה אחרים לא חשים שיש להם משמעות ועדיין לא מצאו את עצמם.

[סתם קשיים זה לא סיבה - כי יש גם הרבה אנשים שקשה להם עוד יותר
ועדיין מלאים שמחה וסיפוק] .


הנופל
הודעות: 170
הצטרף: 23 אפריל 2019, 19:34
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקור תורני לנרגנות וביקורתיות כתופעה הגוברת והולכת

שליחה על ידי הנופל » 13 מאי 2019, 08:56

יש לציין שהתופעה המדוברת
כמעט ולא קיימת בציבור החסידי
ולא משום ששם יש יותר סיפוק....


מתחזק
סטטוס: לא מחובר

Re: מקור תורני לנרגנות וביקורתיות כתופעה הגוברת והולכת

שליחה על ידי מתחזק » 13 מאי 2019, 09:04

בן של רב כתב:
13 מאי 2019, 02:23
יש היום תופעה גדלה והולכת שכמדומה שטרם נחקרה.

המוני צעירים [בעיקר נשואים] מלאים טענות כרימון על המערכת והמימסד והשיטה והאידיאולוגיה והציבור וההנהגה והדרך וכו' וכו'
שהצד השווה שבהן שאנשים הולכים ממורמרים וחסרי סיפוק ומתנחמים בביקורת על ועל ועל.

מישהו טען לי בשם הרב קוק שזה מש"כ בגמ' דור שבן דוד בא קטגוריא בת"ח שהצעירים ישכילו ויטענו טענות טובות ומשכנעות מכח החוצפא יסגי שיהיה אז
והוא מבאר את זה כחיובי - אבל אומר שבסוף יחזרו בהם ויאמינו בחכמיהם.

איפוא זה? ומי עוד מדבר על זה?
אולי תפרט קצת יותר על מה מדובר? כי אולי גם אי אלו תופעות גוברות והולכות ועל כן גם הביקורת גוברת והולכת? ואדרבה אולי זה סימן המעיד על חוסר עדריות.


שירת הלווים
הודעות: 21
הצטרף: 07 מאי 2019, 18:40
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקור תורני לנרגנות וביקורתיות כתופעה הגוברת והולכת

שליחה על ידי שירת הלווים » 13 מאי 2019, 09:28

בן הרב קלע למצב יש לי חבר אחד שמגיע מתוך תוך המערכת ולא היא לא הקיאה אותו הוא הקיא אותה ולא לא מדובר באיזה קל דעת מדובר באברך רציני ביותר לדעתי ככל שהמערכת נהיית יותר ויותר רדודה ושטחית האנשים בעלי רמה אישית יותר ויותר יביעו התנגדות אם אין מקום להודעה מסוג זה נא למוחקה


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 1067
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 234 פעמים
קיבל תודה: 242 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקור תורני לנרגנות וביקורתיות כתופעה הגוברת והולכת

שליחה על ידי שמעיה » 13 מאי 2019, 09:43

בן של רב כתב:
13 מאי 2019, 08:46
אכן כתבתי שזה לכאורה מחוסר סיפוק.

ואולי באמת הכיוון הנכון הוא לחקור מה קורה אצל אלו שיש להם סיפוק ומשמעות, ומה המאפייינים הגורמים לכך - ואז להבין למה אחרים לא חשים שיש להם משמעות ועדיין לא מצאו את עצמם.

[סתם קשיים זה לא סיבה - כי יש גם הרבה אנשים שקשה להם עוד יותר
ועדיין מלאים שמחה וסיפוק] .
כל מערכת ממוסדת מבוססת על הכללות. היא לוקחת צד השווה מסוים של כל הפרטים, והופכת אותו לכלל.
האדם, לעומת זאת, נברא יחידי. יש לכל אחד מאוויים שונים, טבעים מיוחדים, ואופי ייחודי. ברגע וקיימת התעלמות מכל השונה ומפריד, ויש התמקדות לוחצת רק במאחד ושווה, בהכרח ינבטו הרגשות העדר סיפוק אצל רבים. בעוד אצל אחרים אשר טבעם נוטה יותר לצד השווה - לא יורגש כל חיסרון.
אין אפשרות להשאיר את המערכת על כנה - ובכל זאת לספק את כל המשתייכים אליה.
וזה ממש לא אומר שצריך להרוס את המערכת. זה אומר שצריך לנטרל את השפעתה המזיקה על ידי מתן אפשרות לאנשים שרוצים לילך חוצה לה.
לדעתי, המוטו אמור להיות: לא להריסת המערכת, כן ליצירות מסגרות יחודיות רבות נוספות.


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1491
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 672 פעמים
קיבל תודה: 315 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקור תורני לנרגנות וביקורתיות כתופעה הגוברת והולכת

שליחה על ידי בן של רב » 13 מאי 2019, 13:48

שמעיה כתב:
13 מאי 2019, 09:43
בן של רב כתב:
13 מאי 2019, 08:46
אכן כתבתי שזה לכאורה מחוסר סיפוק.

ואולי באמת הכיוון הנכון הוא לחקור מה קורה אצל אלו שיש להם סיפוק ומשמעות, ומה המאפייינים הגורמים לכך - ואז להבין למה אחרים לא חשים שיש להם משמעות ועדיין לא מצאו את עצמם.

[סתם קשיים זה לא סיבה - כי יש גם הרבה אנשים שקשה להם עוד יותר
ועדיין מלאים שמחה וסיפוק] .
כל מערכת ממוסדת מבוססת על הכללות. היא לוקחת צד השווה מסוים של כל הפרטים, והופכת אותו לכלל.
האדם, לעומת זאת, נברא יחידי. יש לכל אחד מאוויים שונים, טבעים מיוחדים, ואופי ייחודי. ברגע וקיימת התעלמות מכל השונה ומפריד, ויש התמקדות לוחצת רק במאחד ושווה, בהכרח ינבטו הרגשות העדר סיפוק אצל רבים. בעוד אצל אחרים אשר טבעם נוטה יותר לצד השווה - לא יורגש כל חיסרון.
אין אפשרות להשאיר את המערכת על כנה - ובכל זאת לספק את כל המשתייכים אליה.
וזה ממש לא אומר שצריך להרוס את המערכת. זה אומר שצריך לנטרל את השפעתה המזיקה על ידי מתן אפשרות לאנשים שרוצים לילך חוצה לה.
לדעתי, המוטו אמור להיות: לא להריסת המערכת, כן ליצירות מסגרות יחודיות רבות נוספות.
כל מילה פנינה.
הייתי מוסיף גם שכל יחיד עצמו יכול לחפש וגם למצוא ייחודיות.
כי בסוף בסוף הוא נברא יחידי!

והפקחים שבינינו יבינו שגם ההתנערות והבקורת על כל מה שזז היא עצמה סוג של פתרון לצורך של כל אדם להרגיש יהודי/ייחודי/ייעודי.

אלא מאי? הוא >עדיין< לא מצא את עצמו באופן חיובי.
אז אין לו ברירה אלא למצוא בידול וייחודיות בכך שרק הוא החכם שמתאים לתפקיד מבקר המדינה...

[ואכן עם הגיל אנשים מוצאים את ייחודיותם הייחודית ויוצרים מהלך אישי רוחני או גשמי וכו' ופתאום הבקורתיות מתחילה להינמס מאליה.
והכי בולט זה אצל אלו שהופכים למחברי ספר או נושאי משרה או כל מעמד כלשהו שמדגיש להם שהם לא עוד מספר בתוך ההמון הגדול.]

זה לפום ריהטא אך אינני אומר קבלו דעתי.
ואדרבה אשמח להשכיל מעוד זוויות כי אין ספק שזה נושא מורכב מאוד.


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1026
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 394 פעמים
קיבל תודה: 393 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקור תורני לנרגנות וביקורתיות כתופעה הגוברת והולכת

שליחה על ידי יעבץ » 13 מאי 2019, 14:00

קוהלת א, י:
יש דבר שיאמר ראה זה חדש הוא, כבר היה לעולמים אשר היה מלפנינו


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1669
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 156 פעמים
קיבל תודה: 540 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקור תורני לנרגנות וביקורתיות כתופעה הגוברת והולכת

שליחה על ידי מבקש אמת » 13 מאי 2019, 18:46

שמעיה כתב:
13 מאי 2019, 09:43
בן של רב כתב:
13 מאי 2019, 08:46
אכן כתבתי שזה לכאורה מחוסר סיפוק.

ואולי באמת הכיוון הנכון הוא לחקור מה קורה אצל אלו שיש להם סיפוק ומשמעות, ומה המאפייינים הגורמים לכך - ואז להבין למה אחרים לא חשים שיש להם משמעות ועדיין לא מצאו את עצמם.

[סתם קשיים זה לא סיבה - כי יש גם הרבה אנשים שקשה להם עוד יותר
ועדיין מלאים שמחה וסיפוק] .
כל מערכת ממוסדת מבוססת על הכללות. היא לוקחת צד השווה מסוים של כל הפרטים, והופכת אותו לכלל.
האדם, לעומת זאת, נברא יחידי. יש לכל אחד מאוויים שונים, טבעים מיוחדים, ואופי ייחודי. ברגע וקיימת התעלמות מכל השונה ומפריד, ויש התמקדות לוחצת רק במאחד ושווה, בהכרח ינבטו הרגשות העדר סיפוק אצל רבים. בעוד אצל אחרים אשר טבעם נוטה יותר לצד השווה - לא יורגש כל חיסרון.
אין אפשרות להשאיר את המערכת על כנה - ובכל זאת לספק את כל המשתייכים אליה.
וזה ממש לא אומר שצריך להרוס את המערכת. זה אומר שצריך לנטרל את השפעתה המזיקה על ידי מתן אפשרות לאנשים שרוצים לילך חוצה לה.
לדעתי, המוטו אמור להיות: לא להריסת המערכת, כן ליצירות מסגרות יחודיות רבות נוספות.
אמת לאמיתה!

ההיסטוריה הוכיחה פעם אחרי פעם, שכל חברה שלחצה את חבריה לבטל את זהותם האישית ולהפוך לחלק מקולקטיב - נחלה כשלון חרוץ, והציבור התנער מהשיטה באיזשהו שלב. בדרך כלל זה עובד כך: הדור הראשון מתלהב מהשיטה ומשקיע את כל מרצו להקים אותה, גם במחיר ביטול הזהות האישית; הדור השני ממשיך את ההתלהבות שירש מאבותיו ומרחיב ומבסס את המערכת; הדור השלישי כבר מתחיל להתעייף מהענין, אבל ממשיך בכח האינרציה; והדור הרביעי כבר מתחיל להתמרמר ולבעוט. זה מה שקרה בקומוניזם ("הניסוי החברתי הגדול בתולדות האנושות"), וזה מה שקרה בתנועת הקיבוצים.


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 196 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקור תורני לנרגנות וביקורתיות כתופעה הגוברת והולכת

שליחה על ידי יוספזון » 13 מאי 2019, 19:13

בן של רב כתב:
13 מאי 2019, 02:23
יש היום תופעה גדלה והולכת שכמדומה שטרם נחקרה.

המוני צעירים [בעיקר נשואים] מלאים טענות כרימון על המערכת והמימסד והשיטה והאידיאולוגיה והציבור וההנהגה והדרך וכו' וכו'
שהצד השווה שבהן שאנשים הולכים ממורמרים וחסרי סיפוק ומתנחמים בביקורת על ועל ועל.

מישהו טען לי בשם הרב קוק שזה מש"כ בגמ' דור שבן דוד בא קטגוריא בת"ח שהצעירים ישכילו ויטענו טענות טובות ומשכנעות מכח החוצפא יסגי שיהיה אז
והוא מבאר את זה כחיובי - אבל אומר שבסוף יחזרו בהם ויאמינו בחכמיהם.

איפוא זה? ומי עוד מדבר על זה?
השאלה את מי אתה קובע כ'ממסד' ואת מי כ'ממורמר'?
אני ב"ה מסודר היטב עם הממסד שלנו. ואם אני מעורר ביקורת על ממסד של אחרים, אין לזה שום קשר של מרמור. וד"ל.
הרב קוק הוא לא מאן דאמר אצלנו. ואסיים בזה.


בר בי רב
משתמש ותיק
הודעות: 418
הצטרף: 07 מאי 2017, 12:08
מיקום: מודיעין עילית
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקור תורני לנרגנות וביקורתיות כתופעה הגוברת והולכת

שליחה על ידי בר בי רב » 14 מאי 2019, 14:12

כמדומני שיש חוסר בהירות בהגדרת כל הנושא הזה. יש הרבה סוגים של ביקורת מצויה.
ובד"כ א"א להגדיר את האדם המבקר כמי שהוא יצא מהמסגרת, אלא אם כן הוא בעצמו הגדיר את עצמו עונה לתואר זה, ורק מעט פגשתי בחיי היום יום אנשים ברמה כזו.
ואכן מי שאע"פ הגיע מקהילה שהיא בכלל המסגרת, הגדיר את עצמו שיצא מהמסגרת, כמובן שהכל לפי הענין, אבל לעיתים אין רפואה למכתו, לפי כמה תנאים ופרטים ונסיבות שדבר זה יהיה תלוי בהם, וכנ"ל שזה לא המקרה הרגיל.


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1491
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 672 פעמים
קיבל תודה: 315 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקור תורני לנרגנות וביקורתיות כתופעה הגוברת והולכת

שליחה על ידי בן של רב » 14 מאי 2019, 20:15

מידי פעם שומעים על רעיונות מחוץ לקופסה של חיזוק האישיות והזהות הפרטית בתוך המערכת התורנית הכללית.

אשמח אם יעלו כאן דוגמאות של יצירתיות שנקטו בה יחידים או קבוצות שעזרו לאנשים למצוא ייחודיות ולא להתמרמר ולהתדכדך כל הימים.

זה גם יפתח את הראש וגם יתן לאנשים אומץ לבטא את אישיותם החיובית.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1669
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 156 פעמים
קיבל תודה: 540 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקור תורני לנרגנות וביקורתיות כתופעה הגוברת והולכת

שליחה על ידי מבקש אמת » 14 מאי 2019, 22:26

בן של רב כתב:
14 מאי 2019, 20:15
מידי פעם שומעים על רעיונות מחוץ לקופסה של חיזוק האישיות והזהות הפרטית בתוך המערכת התורנית הכללית.

אשמח אם יעלו כאן דוגמאות של יצירתיות שנקטו בה יחידים או קבוצות שעזרו לאנשים למצוא ייחודיות ולא להתמרמר ולהתדכדך כל הימים.

זה גם יפתח את הראש וגם יתן לאנשים אומץ לבטא את אישיותם החיובית.
לענ"ד הקלושה לרוב הציבור לא שייך לפתור את הבעיה ע"י רעיון כזה או אחר לחיזוק האישיות והזהות הפרטית. זה פתרון רק לאנשים יחידים שלהם זה עובד. לרוב הציבור הדרך היחידה היא לעקור את הבעיה מהשורש, קרי: לשנות את התפיסה שזהות האדם נגזרת מהציבור אליו הוא שייך, ויותר גרוע מכך - מהציבור אליו הוא ל א ש י י ך (ודו"ק), ובמקום זה להפנים את האמת הפשוטה והבהירה שזהותו של אדם היא דבר אישי ופרטי שעליו לבנות בעצמו לפי מה שמתאים לו, והשתייכותו לציבור מסויים רק מסייעת לו לעשות זאת.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקור תורני לנרגנות וביקורתיות כתופעה הגוברת והולכת

שליחה על ידי מאן דהו » 14 מאי 2019, 22:37

מבקש אמת כתב:
14 מאי 2019, 22:26
בן של רב כתב:
14 מאי 2019, 20:15
מידי פעם שומעים על רעיונות מחוץ לקופסה של חיזוק האישיות והזהות הפרטית בתוך המערכת התורנית הכללית.

אשמח אם יעלו כאן דוגמאות של יצירתיות שנקטו בה יחידים או קבוצות שעזרו לאנשים למצוא ייחודיות ולא להתמרמר ולהתדכדך כל הימים.

זה גם יפתח את הראש וגם יתן לאנשים אומץ לבטא את אישיותם החיובית.
לענ"ד הקלושה לרוב הציבור לא שייך לפתור את הבעיה ע"י רעיון כזה או אחר לחיזוק האישיות והזהות הפרטית. זה פתרון רק לאנשים יחידים שלהם זה עובד. לרוב הציבור הדרך היחידה היא לעקור את הבעיה מהשורש, קרי: לשנות את התפיסה שזהות האדם נגזרת מהציבור אליו הוא שייך, ויותר גרוע מכך - מהציבור אליו הוא ל א ש י י ך (ודו"ק), ובמקום זה להפנים את האמת הפשוטה והבהירה שזהותו של אדם היא דבר אישי ופרטי שעליו לבנות בעצמו לפי מה שמתאים לו, והשתייכותו לציבור מסויים רק מסייעת לו לעשות זאת.
זה אמור להתבטאות במשהו לא? חיצוני ולא חיצוני. האם אין בזה הרס של המסגרות באשר הם?
@שמעיה היטיב להגדיר ויש שנטלו רק את חציו הראשון ועזבו את מסקנתו הצודקת - לא להרס המערכות כן ליצירת מסגרות נוספות. וכמובן שיצירת מסגרות נוספות לא בהכרח התבדלות מהציבור והחממה שהוא מעניק ליחיד. וזה ההבדל בין החילוני שתופס עצמו כאינדיבדואל ובין החרדי והדתי הרואים בכלל חלק תומך וחשוב בעבודת ה' הפרטית שלהם


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1669
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 156 פעמים
קיבל תודה: 540 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקור תורני לנרגנות וביקורתיות כתופעה הגוברת והולכת

שליחה על ידי מבקש אמת » 14 מאי 2019, 23:03

מאן דהו כתב:
14 מאי 2019, 22:37
מבקש אמת כתב:
14 מאי 2019, 22:26
בן של רב כתב:
14 מאי 2019, 20:15
מידי פעם שומעים על רעיונות מחוץ לקופסה של חיזוק האישיות והזהות הפרטית בתוך המערכת התורנית הכללית.

אשמח אם יעלו כאן דוגמאות של יצירתיות שנקטו בה יחידים או קבוצות שעזרו לאנשים למצוא ייחודיות ולא להתמרמר ולהתדכדך כל הימים.

זה גם יפתח את הראש וגם יתן לאנשים אומץ לבטא את אישיותם החיובית.
לענ"ד הקלושה לרוב הציבור לא שייך לפתור את הבעיה ע"י רעיון כזה או אחר לחיזוק האישיות והזהות הפרטית. זה פתרון רק לאנשים יחידים שלהם זה עובד. לרוב הציבור הדרך היחידה היא לעקור את הבעיה מהשורש, קרי: לשנות את התפיסה שזהות האדם נגזרת מהציבור אליו הוא שייך, ויותר גרוע מכך - מהציבור אליו הוא ל א ש י י ך (ודו"ק), ובמקום זה להפנים את האמת הפשוטה והבהירה שזהותו של אדם היא דבר אישי ופרטי שעליו לבנות בעצמו לפי מה שמתאים לו, והשתייכותו לציבור מסויים רק מסייעת לו לעשות זאת.
זה אמור להתבטאות במשהו לא? חיצוני ולא חיצוני. האם אין בזה הרס של המסגרות באשר הם?
@שמעיה היטיב להגדיר ויש שנטלו רק את חציו הראשון ועזבו את מסקנתו הצודקת - לא להרס המערכות כן ליצירת מסגרות נוספות. וכמובן שיצירת מסגרות נוספות לא בהכרח התבדלות מהציבור והחממה שהוא מעניק ליחיד. וזה ההבדל בין החילוני שתופס עצמו כאינדיבדואל ובין החרדי והדתי הרואים בכלל חלק תומך וחשוב בעבודת ה' הפרטית שלהם
כלל וכלל לא. אין שום ענין להרוס מסגרת, ואדרבה המסגרת היא דבר נחוץ ביותר, תומך ומגין. הבעיה היא כשהמסגרת נהפכת למטרה בפני עצמה, בתור מייצרת זהות פנימית. היא אמורה לסייע לזהות האישית, לא לייצר אותה.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקור תורני לנרגנות וביקורתיות כתופעה הגוברת והולכת

שליחה על ידי מאן דהו » 14 מאי 2019, 23:05

מבקש אמת כתב:
14 מאי 2019, 23:03
מאן דהו כתב:
14 מאי 2019, 22:37
מבקש אמת כתב:
14 מאי 2019, 22:26

לענ"ד הקלושה לרוב הציבור לא שייך לפתור את הבעיה ע"י רעיון כזה או אחר לחיזוק האישיות והזהות הפרטית. זה פתרון רק לאנשים יחידים שלהם זה עובד. לרוב הציבור הדרך היחידה היא לעקור את הבעיה מהשורש, קרי: לשנות את התפיסה שזהות האדם נגזרת מהציבור אליו הוא שייך, ויותר גרוע מכך - מהציבור אליו הוא ל א ש י י ך (ודו"ק), ובמקום זה להפנים את האמת הפשוטה והבהירה שזהותו של אדם היא דבר אישי ופרטי שעליו לבנות בעצמו לפי מה שמתאים לו, והשתייכותו לציבור מסויים רק מסייעת לו לעשות זאת.
זה אמור להתבטאות במשהו לא? חיצוני ולא חיצוני. האם אין בזה הרס של המסגרות באשר הם?
@שמעיה היטיב להגדיר ויש שנטלו רק את חציו הראשון ועזבו את מסקנתו הצודקת - לא להרס המערכות כן ליצירת מסגרות נוספות. וכמובן שיצירת מסגרות נוספות לא בהכרח התבדלות מהציבור והחממה שהוא מעניק ליחיד. וזה ההבדל בין החילוני שתופס עצמו כאינדיבדואל ובין החרדי והדתי הרואים בכלל חלק תומך וחשוב בעבודת ה' הפרטית שלהם
כלל וכלל לא. אין שום ענין להרוס מסגרת, ואדרבה המסגרת היא דבר נחוץ ביותר, תומך ומגין. הבעיה היא כשהמסגרת נהפכת למטרה בפני עצמה, בתור מייצרת זהות פנימית. היא אמורה לסייע לזהות האישית, לא לייצר אותה.
לא רבתי.
המגרעות של מסגרת קטנות בהרבה מהמעלות שהיא מעניקה
ולא בחינם נראה הציבור החרדי אחרת מהציבור החופשי האנדבדואלי או הדל"י


יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 961
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 305 פעמים
קיבל תודה: 303 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקור תורני לנרגנות וביקורתיות כתופעה הגוברת והולכת

שליחה על ידי יצחק » 14 מאי 2019, 23:13

יוספזון כתב:
13 מאי 2019, 19:13
בן של רב כתב:
13 מאי 2019, 02:23
יש היום תופעה גדלה והולכת שכמדומה שטרם נחקרה.

המוני צעירים [בעיקר נשואים] מלאים טענות כרימון על המערכת והמימסד והשיטה והאידיאולוגיה והציבור וההנהגה והדרך וכו' וכו'
שהצד השווה שבהן שאנשים הולכים ממורמרים וחסרי סיפוק ומתנחמים בביקורת על ועל ועל.

מישהו טען לי בשם הרב קוק שזה מש"כ בגמ' דור שבן דוד בא קטגוריא בת"ח שהצעירים ישכילו ויטענו טענות טובות ומשכנעות מכח החוצפא יסגי שיהיה אז
והוא מבאר את זה כחיובי - אבל אומר שבסוף יחזרו בהם ויאמינו בחכמיהם.

איפוא זה? ומי עוד מדבר על זה?
השאלה את מי אתה קובע כ'ממסד' ואת מי כ'ממורמר'?
אני ב"ה מסודר היטב עם הממסד שלנו. ואם אני מעורר ביקורת על ממסד של אחרים, אין לזה שום קשר של מרמור. וד"ל.
הרב קוק הוא לא מאן דאמר אצלנו. ואסיים בזה.
למה אתה כותב על עצמך בלשון רבים, תכתוב "הרב קוק הוא לא מאן דאמר אצלי"
(נראה לי שרוב חברי הפורום דווקא חושבים שכדאי לדעת גם את דעתו של הרב קוק)


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקור תורני לנרגנות וביקורתיות כתופעה הגוברת והולכת

שליחה על ידי מאן דהו » 14 מאי 2019, 23:16

הוא כותב על קהילתו בלשון רבים וזה בסדר גמור
מה גם שבציבור החרדי הכללי פחות תמצא מקומות שמביאים את הרב קוק כאסמכתא לדבר מה או להשמיע את דעתו. אצלך זה שונה?


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1491
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 672 פעמים
קיבל תודה: 315 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקור תורני לנרגנות וביקורתיות כתופעה הגוברת והולכת

שליחה על ידי בן של רב » 14 מאי 2019, 23:35

מאן דהו כתב:
14 מאי 2019, 23:16
הוא כותב על קהילתו בלשון רבים וזה בסדר גמור
מה גם שבציבור החרדי הכללי פחות תמצא מקומות שמביאים את הרב קוק כאסמכתא לדבר מה או להשמיע את דעתו. אצלך זה שונה?
תחשוב שהוא 'ניק' בפורום.
אז מה אם הוא גם ת"ח וגם ראש גדול וגם עוד כמה דברים.
וכי בגלל שזה קצת מלחיץ ומאיים על הבטחון בצדקת דרכנו באותם נקודות אחרות שבהם אנו חלוקים עמו - בגלל זה הוא פסול מלהיות @ניק חכם?


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקור תורני לנרגנות וביקורתיות כתופעה הגוברת והולכת

שליחה על ידי מאן דהו » 14 מאי 2019, 23:38

בן של רב כתב:
14 מאי 2019, 23:35
מאן דהו כתב:
14 מאי 2019, 23:16
הוא כותב על קהילתו בלשון רבים וזה בסדר גמור
מה גם שבציבור החרדי הכללי פחות תמצא מקומות שמביאים את הרב קוק כאסמכתא לדבר מה או להשמיע את דעתו. אצלך זה שונה?
תחשוב שהוא 'ניק' בפורום.
אז מה אם הוא גם ת"ח וגם ראש גדול וגם עוד כמה דברים.
וכי בגלל שזה קצת מלחיץ ומאיים על הבטחון בצדקת דרכנו באותם נקודות אחרות שבהם אנו חלוקים עמו - בגלל זה הוא פסול מלהיות @ניק חכם?
חכם לכשעצמו אין בעיה.. אבל בר סמכא ובר דעה שלא ראוי להשמיטה קצת רחוק
בדיונים פנים חרדים לא מזכירים את הרב קוק כדעה לא בגלל שמאיים על מישהו [קצת ילדותי בעיני] אלא כמו שלא מזכירים את שלמה גורן..

כמובן אין השוואה בין השניים אבל להמחיש לך את הענין


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1491
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 672 פעמים
קיבל תודה: 315 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקור תורני לנרגנות וביקורתיות כתופעה הגוברת והולכת

שליחה על ידי בן של רב » 14 מאי 2019, 23:44

אזרוק דוגמא בתקוה שהיא לא תהפוך את הדיון מכללי לפרטי ולא תסתום את הראש מדוגמאות אחרות.

ראיתי בכמה מקומות שעשו מודעות על הלל בחוה"מ עם מוזיקה וכתבו "כלי נגינה יתקבלו בברכה".

נכון יש לרוב העוילם מוסכמות חברתיות שזה לא כ"כ לגיטימי?

אבל אם נביט במקורותינו נמצא אינספור פעמים שזה הכי נורמלי בעולם.

אם כן, כיון שכרגע זה נחשב השתייכות לאלו שלא שייכים למיינסטרים,
א"כ מי שזה כן עושה לו טוב ובכך הוא מבטא את עצמו ואת ייחודיותו ונהנה מיהדות קצת יותר היימישית - הריהו משלם מחיר מיינסטרימי.

אבל הנוסח הבריא הוא לא לשאול האם גדולי ישראל בדור האחרון עשו כך וכך באותו צורה וצבע וצליל.
אלא לשאול אותם רק האם הם רואים כאן בעיה עקיפה ותו לא.

אני חוזר על בקשתי לא להמנע מריבוי כיווני חשיבה אלא לפרות ולרבות...


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקור תורני לנרגנות וביקורתיות כתופעה הגוברת והולכת

שליחה על ידי מאן דהו » 14 מאי 2019, 23:47

בן של רב כתב:
14 מאי 2019, 23:44
אזרוק דוגמא בתקוה שהיא לא תהפוך את הדיון מכללי לפרטי ולא תסתום את הראש מדוגמאות אחרות.

ראיתי בכמה מקומות שעשו מודעות על הלל בחוה"מ עם מוזיקה וכתבו "כלי נגינה יתקבלו בברכה".

נכון יש לרוב העוילם מוסכמות חברתיות שזה לא כ"כ לגיטימי?

אבל אם נביט במקורותינו נמצא אינספור פעמים שזה הכי נורמלי בעולם.

אם כן, כיון שכרגע זה נחשב השתייכות לאלו שלא שייכים למיינסטרים,
א"כ מי שזה כן עושה לו טוב ובכך הוא מבטא את עצמו ואת ייחודיותו ונהנה מיהדות קצת יותר היימישית - הריהו משלם מחיר מיינסטרימי.

אבל הנוסח הבריא הוא לא לשאול האם גדולי ישראל בדור האחרון עשו כך וכך באותו צורה וצבע וצליל.
אלא לשאול אותם רק האם הם רואים כאן בעיה עקיפה ותו לא.

אני חוזר על בקשתי לא להמנע מריבוי כיווני חשיבה אלא לפרות ולרבות...
דוקא בדוגמא המעניינת שהזכרת אני רוצה לשאול לפני המוסכמה חברתית אין כאן נידון הלכתי?


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1669
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 156 פעמים
קיבל תודה: 540 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקור תורני לנרגנות וביקורתיות כתופעה הגוברת והולכת

שליחה על ידי מבקש אמת » 15 מאי 2019, 00:03

מאן דהו כתב:
14 מאי 2019, 23:05
מבקש אמת כתב:
14 מאי 2019, 23:03
מאן דהו כתב:
14 מאי 2019, 22:37

זה אמור להתבטאות במשהו לא? חיצוני ולא חיצוני. האם אין בזה הרס של המסגרות באשר הם?
@שמעיה היטיב להגדיר ויש שנטלו רק את חציו הראשון ועזבו את מסקנתו הצודקת - לא להרס המערכות כן ליצירת מסגרות נוספות. וכמובן שיצירת מסגרות נוספות לא בהכרח התבדלות מהציבור והחממה שהוא מעניק ליחיד. וזה ההבדל בין החילוני שתופס עצמו כאינדיבדואל ובין החרדי והדתי הרואים בכלל חלק תומך וחשוב בעבודת ה' הפרטית שלהם
כלל וכלל לא. אין שום ענין להרוס מסגרת, ואדרבה המסגרת היא דבר נחוץ ביותר, תומך ומגין. הבעיה היא כשהמסגרת נהפכת למטרה בפני עצמה, בתור מייצרת זהות פנימית. היא אמורה לסייע לזהות האישית, לא לייצר אותה.
לא רבתי.
המגרעות של מסגרת קטנות בהרבה מהמעלות שהיא מעניקה
ולא בחינם נראה הציבור החרדי אחרת מהציבור החופשי האנדבדואלי או הדל"י
בודאי, זו גם הסיבה שארצות המערב המאורגנות ומסודרות נראות אחרות מארצות אפריקה בהן הכאוס שולט. וכבר אמרו חז"ל: "הוי מתפלל בשלומה של מלכות שאלמלא מוראה של מלכות איש את רעהו חיים בלעו".

השאלה מה ה ג ו ד ל של המסגרת, כמה מקום היא נותנת ליחיד בתוכה. ויותר מכך - האם היא מטרה או אמצעי.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקור תורני לנרגנות וביקורתיות כתופעה הגוברת והולכת

שליחה על ידי מאן דהו » 15 מאי 2019, 00:05

מבקש אמת כתב:
15 מאי 2019, 00:03
מאן דהו כתב:
14 מאי 2019, 23:05
מבקש אמת כתב:
14 מאי 2019, 23:03

כלל וכלל לא. אין שום ענין להרוס מסגרת, ואדרבה המסגרת היא דבר נחוץ ביותר, תומך ומגין. הבעיה היא כשהמסגרת נהפכת למטרה בפני עצמה, בתור מייצרת זהות פנימית. היא אמורה לסייע לזהות האישית, לא לייצר אותה.
לא רבתי.
המגרעות של מסגרת קטנות בהרבה מהמעלות שהיא מעניקה
ולא בחינם נראה הציבור החרדי אחרת מהציבור החופשי האנדבדואלי או הדל"י
בודאי, זו גם הסיבה שארצות המערב המאורגנות ומסודרות נראות אחרות מארצות אפריקה בהן הכאוס שולט. וכבר אמרו חז"ל: "הוי מתפלל בשלומה של מלכות שאלמלא מוראה של מלכות איש את רעהו חיים בלעו".

השאלה מה ה ג ו ד ל של המסגרת, כמה מקום היא נותנת ליחיד בתוכה. ויותר מכך - האם היא מטרה או אמצעי.
אם נחדד את השאלה הראויה נציג כך האם ראוי להרוס מסגרת ולהעדיף את האינדיבידואל? [כשאין אלטרנטיבה]


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1669
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 156 פעמים
קיבל תודה: 540 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקור תורני לנרגנות וביקורתיות כתופעה הגוברת והולכת

שליחה על ידי מבקש אמת » 15 מאי 2019, 00:16

מאן דהו כתב:
15 מאי 2019, 00:05
מבקש אמת כתב:
15 מאי 2019, 00:03
מאן דהו כתב:
14 מאי 2019, 23:05

לא רבתי.
המגרעות של מסגרת קטנות בהרבה מהמעלות שהיא מעניקה
ולא בחינם נראה הציבור החרדי אחרת מהציבור החופשי האנדבדואלי או הדל"י
בודאי, זו גם הסיבה שארצות המערב המאורגנות ומסודרות נראות אחרות מארצות אפריקה בהן הכאוס שולט. וכבר אמרו חז"ל: "הוי מתפלל בשלומה של מלכות שאלמלא מוראה של מלכות איש את רעהו חיים בלעו".

השאלה מה ה ג ו ד ל של המסגרת, כמה מקום היא נותנת ליחיד בתוכה. ויותר מכך - האם היא מטרה או אמצעי.
אם נחדד את השאלה הראויה נציג כך האם ראוי להרוס מסגרת ולהעדיף את האינדיבידואל? [כשאין אלטרנטיבה]
למה זה או-או? אפשר גם להחזיק מסגרת, וגם לכוון בהחזקתה שתהיה כדי לסייע לאינדיבידואל בבנייתו האישית, ולא שבנייתו האישית תתבצע לצורך החזקת המסגרת.

דוגמא טובה לכך היא מהמדינות המפותחות בזמננו. הציבור הפנים את העובדה שהמדינה נועדה לשרת את האזרחים, ולא להיפך. ולכן טפשי ומיותר להקריב את החיים בשביל המדינה כדי שתהיה מוצלחת ושולטת (אין הכוונה כאן בשביל להגן על העם שזה ענין אחר). האם זה אומר שלא צריך מדינה? לא, בודאי שצריך מדינה, אבל ברגע שמטרתה לשרת את האדם הפרטי אז המדינה נראית אחרת. תציב את מדינות המערב מול המדינות הקומוניסטיות והפשיסטיות ותראה את ההבדל.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקור תורני לנרגנות וביקורתיות כתופעה הגוברת והולכת

שליחה על ידי מאן דהו » 15 מאי 2019, 00:21

מבקש אמת כתב:
15 מאי 2019, 00:16
מאן דהו כתב:
15 מאי 2019, 00:05
מבקש אמת כתב:
15 מאי 2019, 00:03

בודאי, זו גם הסיבה שארצות המערב המאורגנות ומסודרות נראות אחרות מארצות אפריקה בהן הכאוס שולט. וכבר אמרו חז"ל: "הוי מתפלל בשלומה של מלכות שאלמלא מוראה של מלכות איש את רעהו חיים בלעו".

השאלה מה ה ג ו ד ל של המסגרת, כמה מקום היא נותנת ליחיד בתוכה. ויותר מכך - האם היא מטרה או אמצעי.
אם נחדד את השאלה הראויה נציג כך האם ראוי להרוס מסגרת ולהעדיף את האינדיבידואל? [כשאין אלטרנטיבה]
למה זה או-או? אפשר גם להחזיק מסגרת, וגם לכוון בהחזקתה שתהיה כדי לסייע לאינדיבידואל בבנייתו האישית, ולא שבנייתו האישית תתבצע לצורך החזקת המסגרת.

דוגמא טובה לכך היא מהמדינות המפותחות בזמננו. הציבור הפנים את העובדה שהמדינה נועדה לשרת את האזרחים, ולא להיפך. ולכן טפשי ומיותר להקריב את החיים בשביל המדינה כדי שתהיה מוצלחת ושולטת (אין הכוונה כאן בשביל להגן על העם שזה ענין אחר). האם זה אומר שלא צריך מדינה? לא, בודאי שצריך מדינה, אבל ברגע שמטרתה לשרת את האדם הפרטי אז המדינה נראית אחרת. תציב את מדינות המערב מול המדינות הקומוניסטיות והפשיסטיות ותראה את ההבדל.
אתה דן על הרצוי אני דן על המצוי וכאן השאלה. האם במצב הנוכחי ראוי להעדיף את האינדבודאל על פני המסגרת
הדוגמא שלך ממדינות לוקה בחסר. קיבוץ יראי ה' זה מהות וחלק חשוב ביהדות שלא כהמדינה


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1491
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 672 פעמים
קיבל תודה: 315 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקור תורני לנרגנות וביקורתיות כתופעה הגוברת והולכת

שליחה על ידי בן של רב » 15 מאי 2019, 01:49

הדוגמא שהבאתי היא לא נושא לדיון הלכתי. כי כתוב שירו לו זמרו לו וכו' וכו' ובני הנביאים כך היו מתעלים ועוד, ויש גם היום ת"ח שנוהגים כך.

יש כדוגמתה עוד הרבה רעיונות נחמדים שמובאים בגמ' ובפוסקים ובכל זאת יש עליהם ווטו ציבורי אוטומטי.
ולא בגלל ששאלו גדולים והם ראו בה נזק כלשהו ישיר או עקיף - אלא בגלל שלא יעלה על הדעת אפילו לשאול האם מותר לנהוג כמו הגמ' ולעשות יצירות...

כל רעיון אמיץ כזה יתקבל כאן בברכה.


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 196 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקור תורני לנרגנות וביקורתיות כתופעה הגוברת והולכת

שליחה על ידי יוספזון » 15 מאי 2019, 10:37

בן של רב כתב:
14 מאי 2019, 23:44
אזרוק דוגמא בתקוה שהיא לא תהפוך את הדיון מכללי לפרטי ולא תסתום את הראש מדוגמאות אחרות.

ראיתי בכמה מקומות שעשו מודעות על הלל בחוה"מ עם מוזיקה וכתבו "כלי נגינה יתקבלו בברכה".

נכון יש לרוב העוילם מוסכמות חברתיות שזה לא כ"כ לגיטימי?

אבל אם נביט במקורותינו נמצא אינספור פעמים שזה הכי נורמלי בעולם.

אם כן, כיון שכרגע זה נחשב השתייכות לאלו שלא שייכים למיינסטרים,
א"כ מי שזה כן עושה לו טוב ובכך הוא מבטא את עצמו ואת ייחודיותו ונהנה מיהדות קצת יותר היימישית - הריהו משלם מחיר מיינסטרימי.

אבל הנוסח הבריא הוא לא לשאול האם גדולי ישראל בדור האחרון עשו כך וכך באותו צורה וצבע וצליל.
אלא לשאול אותם רק האם הם רואים כאן בעיה עקיפה ותו לא.

אני חוזר על בקשתי לא להמנע מריבוי כיווני חשיבה אלא לפרות ולרבות...
דוקא בזה למיטב זכרוני 'יש' בעיה הלכתית. כפי שקבעו כל הגדולים תלמיד החת"ס זי"ע כאשר הנאולוגים הנהיגו 'עוגב' בתוך בית המדרש. ופסקו שהוא כצלם בהיכל. יבואו הת"ח ויעלו לכאן (כדומני שהדברים מובאים בתשובת מהר"מ שיק)


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 196 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מקור תורני לנרגנות וביקורתיות כתופעה הגוברת והולכת

שליחה על ידי יוספזון » 15 מאי 2019, 10:40

יצחק כתב:
14 מאי 2019, 23:13
יוספזון כתב:
13 מאי 2019, 19:13
בן של רב כתב:
13 מאי 2019, 02:23
יש היום תופעה גדלה והולכת שכמדומה שטרם נחקרה.

המוני צעירים [בעיקר נשואים] מלאים טענות כרימון על המערכת והמימסד והשיטה והאידיאולוגיה והציבור וההנהגה והדרך וכו' וכו'
שהצד השווה שבהן שאנשים הולכים ממורמרים וחסרי סיפוק ומתנחמים בביקורת על ועל ועל.

מישהו טען לי בשם הרב קוק שזה מש"כ בגמ' דור שבן דוד בא קטגוריא בת"ח שהצעירים ישכילו ויטענו טענות טובות ומשכנעות מכח החוצפא יסגי שיהיה אז
והוא מבאר את זה כחיובי - אבל אומר שבסוף יחזרו בהם ויאמינו בחכמיהם.

איפוא זה? ומי עוד מדבר על זה?
השאלה את מי אתה קובע כ'ממסד' ואת מי כ'ממורמר'?
אני ב"ה מסודר היטב עם הממסד שלנו. ואם אני מעורר ביקורת על ממסד של אחרים, אין לזה שום קשר של מרמור. וד"ל.
הרב קוק הוא לא מאן דאמר אצלנו. ואסיים בזה.
למה אתה כותב על עצמך בלשון רבים, תכתוב "הרב קוק הוא לא מאן דאמר אצלי"
(נראה לי שרוב חברי הפורום דווקא חושבים שכדאי לדעת גם את דעתו של הרב קוק)
יש שורה שלמה מהמזרח של גדולי ישראל מלפני השואה שכתבו עליו דברים חמורים מאוד. ואיני רוצה להכנס שוב לנושא זה. רק אציין בקצרה גדולי עולם שיצאו נגדו בחריפות שכמעט לא מצאנו דוגמתו: הגאון מרוגוצ'וב, הגרי"ח זוננפלד, גם האמרי אמת מגור שהתנסח בעדינות יותר מכולם כתב עליו שאומר 'על טמא טהור ועל טהור טמא' רבים אחרים מגדולי ישראל (כשיהיה לי זמן אביא גם את המקורות והמכתבים) אף כתבו עליו שיינו יין נסך וקידושיו וגיטיו אינם קידושין וגיטין. כך שאני לא לבד במערכה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח