הנהלת "פורום לתורה" מאחלת לכל חו"ר שנה טובה ומתוקה, שנת בריאות ושלווה. שימלא ה' לבנו משאלות טובות, וימלא משאלות לבנו לטובה. אכי"ר

קברים - מקום קדוש?

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

אמונת אומן
הודעות: 1965
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 292 פעמים
קיבל תודה: 739 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: קברים. ממתי זה התחיל להיחשב מקום קדוש ולא טומאת מת שכולם בורחים ממנה. ומה הלשון חברא קדישא? וכן ממתי הדחיפות בלוויות

שליחה על ידי אמונת אומן » 18 יולי 2019, 20:07

הראשון שעשה עסק מקבר ומקומו זה אברהם אבינו עליו השלום, במלוא הטראסק, וגם בכלליות בתורה נראה לי שהמקום המדובר ביותר הוא מערת המכפלה.
והראשונים שנדחפו בלוויה היו השבטים בני יעקב...


שניאור
הודעות: 946
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 653 פעמים
קיבל תודה: 298 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קברים. ממתי זה התחיל להיחשב מקום קדוש ולא טומאת מת שכולם בורחים ממנה. ומה הלשון חברא קדישא? וכן ממתי הדחיפות בלוויות

שליחה על ידי שניאור » 22 יולי 2019, 19:17

בן של רב כתב:
24 מאי 2019, 18:45
1. הנה אין חולק על כך שהמקובלים עשו השתטחויות על קברים.
אך מאידך משנה לא זזה ממקומה שאבי אבות הטומאה = זה רק מת.

2. גם מי שהזהיר מאוד באגרתו לא ללכת לבית הקברות כי שם מתדבקים הקליפות!
הוא עצמו כתב שבזה"ז השכינה בקברי צדיקים!
ועוד כ' שאלמלא שגוף האבות קבור בארץ [וזה פנימיות האחיזה שקנה עבורנו אברהם מעפרון] לא היה לנו שום תקומה בעוה"ז כי עשיו חלק עם יעקב את העוה"ז ועוה"ב ולכן אוה"ע שולטים בעוה"ז. (הגר"א). 

3. הוא גם כתב שכל טומאה שבתורה היא קדושה שנסתלקה.
ואם כן לפי"ז ככל שהאדם יותר גדול כך המוות אמור להוסיף טומאה יותר מאדם רגיל ומה פשר הדחיפות. 

4. היה אפשר ליישב ע"פ שבמוות מסתלק הרוח והנשמה ונותרים הנפש והגוף, כמ"ש וראה נפש אדם ובנה אצלו ציון.
ולפי"ז סו"ס הנפש של צדיקים היא גדולה וזה מה שזוכים להתדבק כשבאים להשתטח ומשום מה לא אכפת לנו הצד השני = הטומאה מהרוח והנשמה שנסתלקו. 
אך ממתי זה נחשב 'הציון הקדוש'? הרי לשון הפסוק דלעיל הוא לטומאה
וכן במשנה מציינין את הקברות להזהיר כהנים וכדו' שלא יטמאו. 

5. אולי חברא קדישא זה לשון סגי נהור? או שמקדשים את הציבור שמסלקים את הטומאה. 

[6. במשנה בשבת מוכח שהוצאת המת יהיה מי שיהיה אינה לצורך המת לזכות לעשות "הציון הקדוש... " אלא אינה צריכה לגופה וצ"ב]
מי אמר שזה היה פעם טומאה שכולם בורחים ממנה, חוץ מכמובן בעת שהיו מוזהרים על טהרה.
לא ללכת לבית הקברות לא קשור בשום צורה לקברי צדיקים.
מש"כ שטומאה היא קדוש שנסתלקה, אה"נ אבל לא קשור למעלת האדם הפרטי אלא למעלת הנברא, דומם וצומח אין מטמאים כלל חי מטמא קצת מדבר מטמא יותר וישראל מטמא יותר מכולם.
הציון הקדוש הוא פשוט, מצבה על כל נפטר קרויה ציון ושל אדם קדוש קרויה ציון קדוש=ציון של אדם קדוש.
חברה קדישא הוא חברה של אנשים שמתמסרים למצווה בלי הבדל שעות וזמנים וכו', (ובמקור ואולי גם היום בלי לצפות לשום תשלום)


פותח הנושא
בן של רב
הודעות: 1503
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 676 פעמים
קיבל תודה: 374 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קברים. ממתי זה התחיל להיחשב מקום קדוש ולא טומאת מת שכולם בורחים ממנה. ומה הלשון חברא קדישא? וכן ממתי הדחיפות בלוויות

שליחה על ידי בן של רב » 22 יולי 2019, 20:50

אמונת אומן כתב:
18 יולי 2019, 20:07
הראשון שעשה עסק מקבר ומקומו זה אברהם אבינו עליו השלום, במלוא הטראסק, וגם בכלליות בתורה נראה לי שהמקום המדובר ביותר הוא מערת המכפלה.
והראשונים שנדחפו בלוויה היו השבטים בני יעקב...
כבר כתב הגר"א שכל קיומנו בעוה"ז (שכאילו שייך לעשיו בהסכם עם יעקב שקיבל את העוה"ב) זה רק בגלל שהאבות קבורים בארץ.
ולעת"ל הם יחיו ואז באמת נהנה מהם בלי להזדקק לפירורי עוה"ז מכח השרידים של הגופות שעודם בארץ.

הטומאה אם ישנה בקברי האבות - מוזכרת בש"ס איפשהו לגבי רבי בנאה מציין מערתא ופגש את אליהו ולא זוכר מה.
והיא ממה שנחסר - לא ממה שנשאר! וכנ"ל.

להיטמא ל"נשיא" - זה שו"ע שההיתר מפני כבודו.
ולכן אין טעם לשאול מהשבטים והאבות.
מלבד מה שבלא"ה הם קרובים.


אמונת אומן
הודעות: 1965
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 292 פעמים
קיבל תודה: 739 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: קברים. ממתי זה התחיל להיחשב מקום קדוש ולא טומאת מת שכולם בורחים ממנה. ומה הלשון חברא קדישא? וכן ממתי הדחיפות בלוויות

שליחה על ידי אמונת אומן » 22 יולי 2019, 21:32

אם מטמאים לנשיא מפני כבודו, וכן אצל האמוראים רואים שתלמידים כהנים טמאו עצמם, זה מראה לנו שיש עסק גדול בעניין.
כנ''ל הבלאגן בהלוויה של יעקב אאעה, עם כל הנכדים ומלכי האומות.


פותח הנושא
בן של רב
הודעות: 1503
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 676 פעמים
קיבל תודה: 374 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קברים. ממתי זה התחיל להיחשב מקום קדוש ולא טומאת מת שכולם בורחים ממנה. ומה הלשון חברא קדישא? וכן ממתי הדחיפות בלוויות

שליחה על ידי בן של רב » 22 יולי 2019, 23:46

אה"נ.
זה עסק גדול וחשוב להראות שלא אכפת לנו הטומאה - כי אנו כל כך מעריצים את קדושתו, ומתקשים להיפרד ממה שנשאר ממנה.

סמל אישי של משתמש

אברהם העברי
הודעות: 986
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 222 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קברים. ממתי זה התחיל להיחשב מקום קדוש ולא טומאת מת שכולם בורחים ממנה. ומה הלשון חברא קדישא? וכן ממתי הדחיפות בלוויות

שליחה על ידי אברהם העברי » 28 אוקטובר 2019, 20:57

שמעתי פעם שהשם חברא קדישא הגיע מזה שהיו מתרחקים מהם כיון שהיו טמאים כמו מע"ה וכיון שלא היו ע"ה אלא אנשים יראים ושלמים קראו להם חברא קדישא להדגיש שהריחוק אינו מכוון לזלזל בהם אלא רק מחמת טומאתם אבל באמת הם קדושים


עפר ואפר
הודעות: 940
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 19:15
נתן תודה: 391 פעמים
קיבל תודה: 304 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קברים. ממתי זה התחיל להיחשב מקום קדוש ולא טומאת מת שכולם בורחים ממנה. ומה הלשון חברא קדישא? וכן ממתי הדחיפות בלוויות

שליחה על ידי עפר ואפר » 06 ינואר 2020, 11:01

(יסלח לי פותח האשכול שאעיר לו על הפומפוזיות "ממתי", אשכולות כאן מתחילים כאילו מישהו המציא את הגלגל, הרי הוא יודע שזה נמצא בתושב"כ ותושב"ע, אז מה הפומפוזיות "ממתי התחיל" כאילו שהמקובלים התחילו את זה)
בעניין ללכת לקברים ע"פ הגר"א שמעתי פעם שאלה מעניינת
באגרת הגר"א משמע לכאורה שגם גברים לא ילכו לקברים אלא שנשים ביותר
מצד שני יש הסיפור המוסמך (בעליות אליהו?) שהגר"א הלך עם אחיו לקבר אמו והיה לו שם השגות אלא שאח"כ אמר שזה הזיק לו ויותר לא הלך
והנה הלא אגרת הגר"א נכתבה בחיי אמו (כתוב שם לכבד אותה), וא"כ יוצא שהוא (ואחיו) הלך לקבר אחרי כתיבת האיגרת.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “אקטואליה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים