ביטול תורה בחג השבועות / שמחת תורה

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

פותח הנושא
חכם באשי
משתמש ותיק
הודעות: 397
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 104 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ביטול תורה בחג השבועות / שמחת תורה

שליחה על ידי חכם באשי » 26 מאי 2019, 21:04

ברצוני לשאול, 
על סמך מה נהגו בישיבות הקדושות והלאה, לבטל תורה בשירה ובריקודים בליל חג השבועות.

יותר מזה, על סמך מה נהגו לבטל תורה כל שמחת תורה, במקום להרבות יותר ויותר בתורה.

(השאלות נועדו עקב אשכולות חופפים.. וד"ל)


דורדיא
משתמש ותיק
הודעות: 452
הצטרף: 30 אפריל 2018, 23:31
נתן תודה: 225 פעמים
קיבל תודה: 194 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביטול תורה בחג השבועות / שמחת תורה

שליחה על ידי דורדיא » 26 מאי 2019, 21:08

אולי כי כבוד התורה חשוב אף יותר.
 


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביטול תורה בחג השבועות / שמחת תורה

שליחה על ידי מאן דהו » 26 מאי 2019, 21:11

חכם באשי כתב:
26 מאי 2019, 21:04
ברצוני לשאול, 
על סמך מה נהגו בישיבות הקדושות והלאה, לבטל תורה בשירה ובריקודים בליל חג השבועות.

יותר מזה, על סמך מה נהגו לבטל תורה כל שמחת תורה, במקום להרבות יותר ויותר בתורה.

(השאלות נועדו עקב אשכולות חופפים.. וד"ל)

הוספה...
על סמך מה נהגו לבטל תורה בשמחת תורה בשונה מל"ג בעומר?
על סמך מה נהגו לבטל תורה ביום ראש השנה שמאריכים בתפילות במקום לצמצם בהם ולעסוק בתורה?
על סמך מה נהגו בישיבות לאכול שלוש ארוחות במקום להרבות יותר ויותר בתורה?
על מה נהגו בישיבות להתפלל שלוש תפילות במקום להרבות יותר ויותר בתורה?

על סמך מה ידוע בימי שישי שבת ומוצ"ש בישיבות הקדושות, אין כמעט שטעייגן? viewtopic.php?f=24&t=2162


פותח הנושא
חכם באשי
משתמש ותיק
הודעות: 397
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 104 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביטול תורה בחג השבועות / שמחת תורה

שליחה על ידי חכם באשי » 26 מאי 2019, 21:15

מאן דהו כתב:
26 מאי 2019, 21:11
חכם באשי כתב:
26 מאי 2019, 21:04
ברצוני לשאול, 
על סמך מה נהגו בישיבות הקדושות והלאה, לבטל תורה בשירה ובריקודים בליל חג השבועות.

יותר מזה, על סמך מה נהגו לבטל תורה כל שמחת תורה, במקום להרבות יותר ויותר בתורה.

(השאלות נועדו עקב אשכולות חופפים.. וד"ל)


הוספה...
על סמך מה נהגו לבטל תורה בשמחת תורה בשונה מל"ג בעומר?
על סמך מה נהגו לבטל תורה ביום ראש השנה שמאריכים בתפילות במקום לצמצם בהם ולעסוק בתורה?
על סמך מה נהגו בישיבות לאכול שלוש ארוחות במקום להרבות יותר ויותר בתורה?
על מה נהגו בישיבות להתפלל שלוש תפילות במקום להרבות יותר ויותר בתורה?

לשלושת השאלות האחרונות יש מקורות ברורים בהלכה, אם אינך יודע. אבל לא אגרר לזה.
 


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביטול תורה בחג השבועות / שמחת תורה

שליחה על ידי מאן דהו » 26 מאי 2019, 21:16

חכם באשי כתב:
26 מאי 2019, 21:04
ברצוני לשאול, 
על סמך מה נהגו בישיבות הקדושות והלאה, לבטל תורה בשירה ובריקודים בליל חג השבועות.

יותר מזה, על סמך מה נהגו לבטל תורה כל שמחת תורה, במקום להרבות יותר ויותר בתורה.

(השאלות נועדו עקב אשכולות חופפים.. וד"ל)
viewtopic.php?f=24&t=2162
חכם באשי כתב:
22 אפריל 2018, 22:05
ידוע כי ימי שישי שבת מוצ"ש, בישיבות הקדושות, אין כמעט שטעייגן (באופן יחסי כמובן, למעט אי אלו מקומות).
בכמה ישיבות מחזקים את ימי ישי ע"י 'מזונות' בסוף הסדר, או מה יותר נפוץ, כסף לבחורים שלומדים בשישי בת סך מסויים של שעות.
מחד, סו"ס רבוי תורה. מאידך, לא נותן לבחורי הישיבות להגיע להכרה של ערך תורה ללא שיש מחוייבות. - ידוע לי שמטעם זה בכמה ישיבות מתנגדים בצורה חריפה לשימוש בכסף וכיו"ב.
רציתי לדעת: האם ידוע לחו"ר הפורום דעת גדולי ישראל בזה? מכתבים\ עובדות?


פותח הנושא
חכם באשי
משתמש ותיק
הודעות: 397
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 104 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביטול תורה בחג השבועות / שמחת תורה

שליחה על ידי חכם באשי » 26 מאי 2019, 21:17

@מאן דהו , לא הבנתי מה מצאת בהודעה הנ"ל?


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביטול תורה בחג השבועות / שמחת תורה

שליחה על ידי מאן דהו » 26 מאי 2019, 21:19

חכם באשי כתב:
26 מאי 2019, 21:17
@מאן דהו , לא הבנתי מה מצאת בהודעה הנ"ל?

הודעה ההיא, ממשיכה את סדרת שאלותיך - בדבר הנהגת הישיבות לבטל תורה בזמנים שונים....!


פותח הנושא
חכם באשי
משתמש ותיק
הודעות: 397
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 104 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביטול תורה בחג השבועות / שמחת תורה

שליחה על ידי חכם באשי » 26 מאי 2019, 21:21

מאן דהו כתב:
26 מאי 2019, 21:19
חכם באשי כתב:
26 מאי 2019, 21:17
@מאן דהו , לא הבנתי מה מצאת בהודעה הנ"ל?

הודעה ההיא, ממשיכה את סדרת שאלותיך - בדבר הנהגת הישיבות לבטל תורה בזמנים שונים....!
לא קשור. אם אתה לא מבין למה, לא עלי מוטל להסביר לך. רק בבקשה, משוך ידיך מנושא זה.
 


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביטול תורה בחג השבועות / שמחת תורה

שליחה על ידי מאן דהו » 26 מאי 2019, 21:21

חכם באשי כתב:
26 מאי 2019, 21:21
מאן דהו כתב:
26 מאי 2019, 21:19
חכם באשי כתב:
26 מאי 2019, 21:17
@מאן דהו , לא הבנתי מה מצאת בהודעה הנ"ל?

הודעה ההיא, ממשיכה את סדרת שאלותיך - בדבר הנהגת הישיבות לבטל תורה בזמנים שונים....!
לא קשור. אם אתה לא מבין למה, לא עלי מוטל להסביר לך. רק בבקשה, משוך ידיך מנושא זה.
 
נושא??
שאלות מענינות..הפכו להיות נושא??

[קינטור הישיבות ממקום אחר, לא יתרץ לך מדוע לא נוהגים לעלות למירון בל"ג בעומר]


פותח הנושא
חכם באשי
משתמש ותיק
הודעות: 397
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 104 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביטול תורה בחג השבועות / שמחת תורה

שליחה על ידי חכם באשי » 26 מאי 2019, 21:27

אם אתה רואה בזה קינטור, שיבושם לך. אחזור על בקשתי לעיל. ואיש גם לא חשב שח"ו צריך לבטל הישיבות לצורך עליה בל"ג. בקיצור, לא קשור ולא שייך.


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1261
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 137 פעמים
קיבל תודה: 150 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביטול תורה בחג השבועות / שמחת תורה

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 26 מאי 2019, 22:40

איך חז"ל תקנו את חנוכה ופורים,  מה עם ביטול תורה? 


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 596
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 201 פעמים
קיבל תודה: 169 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביטול תורה בחג השבועות / שמחת תורה

שליחה על ידי יעקב שלם » 26 מאי 2019, 23:08

כמדומני שהשאלות נשאלו בנקודת הנחה שתפקיד האדם בעולמו הוא ללמוד תורה

זה נכון אבל לא מדוייק

בפרקי אבות למשל יש שלושה עמודים שעליהם העולם עומד...

 


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביטול תורה בחג השבועות / שמחת תורה

שליחה על ידי מאן דהו » 26 מאי 2019, 23:10

יעקב שלם כתב:
26 מאי 2019, 23:08
כמדומני שהשאלות נשאלו בנקודת הנחה שתפקיד האדם בעולמו הוא ללמוד תורה

זה נכון אבל לא מדוייק

בפרקי אבות למשל יש שלושה עמודים שעליהם העולם עומד...

 
לדבריך על ארבע עמודים...ועל השמחה..


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2524
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 379 פעמים
קיבל תודה: 462 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביטול תורה בחג השבועות / שמחת תורה

שליחה על ידי יהודי » 26 מאי 2019, 23:13

חכם באשי כתב:
26 מאי 2019, 21:04
ברצוני לשאול, 
על סמך מה נהגו בישיבות הקדושות והלאה, לבטל תורה בשירה ובריקודים בליל חג השבועות.

יותר מזה, על סמך מה נהגו לבטל תורה כל שמחת תורה, במקום להרבות יותר ויותר בתורה.

(השאלות נועדו עקב אשכולות חופפים.. וד"ל)
לא הבנתי את השאלה, מה הבעיה לשיר ולרקוד בליל חג שבועות.
 


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1547
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 281 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביטול תורה בחג השבועות / שמחת תורה

שליחה על ידי יהודה1 » 26 מאי 2019, 23:17

יהודי כתב:
26 מאי 2019, 23:13
חכם באשי כתב:
26 מאי 2019, 21:04
ברצוני לשאול, 
על סמך מה נהגו בישיבות הקדושות והלאה, לבטל תורה בשירה ובריקודים בליל חג השבועות.

יותר מזה, על סמך מה נהגו לבטל תורה כל שמחת תורה, במקום להרבות יותר ויותר בתורה.

(השאלות נועדו עקב אשכולות חופפים.. וד"ל)
לא הבנתי את השאלה, מה הבעיה לשיר ולרקוד בליל חג שבועות.

הבעייה היא הביטול תורה. אם בזמן זה יכלו ללמוד. 
 


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביטול תורה בחג השבועות / שמחת תורה

שליחה על ידי מאן דהו » 26 מאי 2019, 23:19

שיוותרו על בין הזמנים זה גם ביטול תורה?
שיוותרו על מלוה מלכה זה גם ביטול תורה?


אבל כאן תגיע נקודת המחץ של חכם באשי...
מדוע בל"ג בעומר מעלים טיעון של ביטול תורה??.....


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1547
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 281 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביטול תורה בחג השבועות / שמחת תורה

שליחה על ידי יהודה1 » 26 מאי 2019, 23:21

חלק א׳ ממעל כתב:
26 מאי 2019, 22:40
איך חז"ל תקנו את חנוכה ופורים,  מה עם ביטול תורה? 


על פורים היה צריך משנה מפורשת שמבטלים תורה. אף אחד לא אמר שאין בכח חכמים לתקן מצווה שתבטל תורה. אבל בישיבות נמנעו בדרך כלל ממנהגים שאפשר לוותר עליהם כדי ללמוד. וחוזרת השאלה, למה נוהגים לעשות מסיבה בסוף יום שבועות. 


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1547
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 281 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביטול תורה בחג השבועות / שמחת תורה

שליחה על ידי יהודה1 » 26 מאי 2019, 23:24

מאן דהו כתב:
26 מאי 2019, 23:19
שיוותרו על בין הזמנים זה גם ביטול תורה?
שיוותרו על מלוה מלכה זה גם ביטול תורה?


אבל כאן תגיע נקודת המחץ של חכם באשי...
מדוע בל"ג בעומר מעלים טיעון של ביטול תורה??.....
בין הזמנים זו קושיה ישנה. התשובה הנפוצה היא שבלי זה לא ילמדו כראוי. מלווה מלכה אינו ממין העניין. והרי הלכה מפורשת היא ולא רק מנהג. אין קושיה מל"ג בעומר כלל, שהרי לא היה מנהג בכל ישראל לעלות לציון, וממילא אם נרצה ללמוד מנהגים מאחרים יש לנו כנגד זה שיקול של ביטול תורה.
אכן יש לטעון על ראשי ישיבות שלא מרשים לתלמידיהם ללכת למירון גם אם היה מקובל במשפחתם ללכת. אבל אני לא יודע אם זה אכן כך.
 


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2524
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 379 פעמים
קיבל תודה: 462 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביטול תורה בחג השבועות / שמחת תורה

שליחה על ידי יהודי » 26 מאי 2019, 23:28

יהודה1 כתב:
26 מאי 2019, 23:17
יהודי כתב:
26 מאי 2019, 23:13
חכם באשי כתב:
26 מאי 2019, 21:04
ברצוני לשאול, 
על סמך מה נהגו בישיבות הקדושות והלאה, לבטל תורה בשירה ובריקודים בליל חג השבועות.

יותר מזה, על סמך מה נהגו לבטל תורה כל שמחת תורה, במקום להרבות יותר ויותר בתורה.

(השאלות נועדו עקב אשכולות חופפים.. וד"ל)
לא הבנתי את השאלה, מה הבעיה לשיר ולרקוד בליל חג שבועות.
הבעייה היא הביטול תורה. אם בזמן זה יכלו ללמוד. 

מה יש בשבועות יותר משאר ימים? בגלל השל"ה?
 


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1018
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביטול תורה בחג השבועות / שמחת תורה

שליחה על ידי נדיב לב » 27 מאי 2019, 03:27

חכם באשי כתב:
26 מאי 2019, 21:04
ברצוני לשאול, 
על סמך מה נהגו בישיבות הקדושות והלאה, לבטל תורה בשירה ובריקודים בליל חג השבועות.

יותר מזה, על סמך מה נהגו לבטל תורה כל שמחת תורה, במקום להרבות יותר ויותר בתורה.

(השאלות נועדו עקב אשכולות חופפים.. וד"ל)

ביטוי של שמחה על סיום התורה זה חלק בלתי נפרד מעסק התורה

וכדברי הספרי תחת אשר לא עבדת וגו'.


פותח הנושא
חכם באשי
משתמש ותיק
הודעות: 397
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 104 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביטול תורה בחג השבועות / שמחת תורה

שליחה על ידי חכם באשי » 27 מאי 2019, 06:11

המטרה באשכול זה, הייתה קצת להוריד את הטענות שטענו על ל"ג בעומר לפרופורציות הראויות להם... הא ותו לא.

קראתי טענות על מסורת מרבותינו זצוק"ל וזיע"א שלא לעלות מירונה. דבר ראשון: אין כזה דבר!

בצעירותי, מה שלא עלו היה בגלל בעיות בצניעות וכיוצ"ב.

אכשר דרא, ב"ה נסדר דרכי מהדרין. וכבר מתחילים להמציא "איסורים".

בעבר ראיתי בעלון דברי שי"ח, ששאלו להגר"ח קנייבסקי שליט"א (ואוי לו לשוטה התורן שיאמר שהגרח"ק שאני היות והוא מבית חסידי..) על "איסור" זה של עליה בל"ג למירון, ושאל, מפני מה? וענהו: "ביטול תורה!", וחייך ואמר "שילמד בדרך"..

כבר התפרסם המעשה עם הגראי"ל זצ"ל, שבא אליו בחור, שאל אותו: "היכן הראש ישיבה מתפלל בשמחת תורה?", הגראי"ל לא הבין לאן הוא חותר, אבל ענה לו, שאל אותו: "ואיך ההרגשה בהקפות וכו' וכו' שכ"כ ציבור גדול שמחים וכו' וכו'?", ונענה לו, אמר לו: "במירון יש אלפים ורבבות שרוקדים בשמחה ובהתלהבות "אמר רבי עקיבא, אשריכם ישראל....", וברצוני ללכת לשם, והמשגיח שלי בישיבה לא מסכים!...", והגראי"ל על אתר כתב לאותו משגיח מכתב...

איני אומר שיש איזה הוראה גורפת לכאן או לכאן. אבל לבוא ולהתבטא כנגד מפני ביטול תורה - בעוד שלא היית שם בכלל, זה אפילו לא בדיחה.

יש שעולים בשביל ה"אקשן". אמת. אבל אתה יודע כמה עולים בשביל להתפלל? אתה יודע איזה התרוממות ושמחה יש? ומי גרע מ"בין הזמנים"? [אה, זה לא הכנה לשבועות... כאילו שמה שעושים בחורי הישיבות בבין הזמנים של אב זה ממש הכנה לאלול פלצות..].

באזוניי שמעתי מבחור צעיר, ש"ג ישי"ק, כל כולו משתוקק להתקבל לישיבה הנחשקת שחפץ בה, נסע להתפלל במירון עם כל הלב. מה רע בכך? מדוע שהמשגיח יעניש אותו על כך?

כמובן שמכאן ועד שייהפך היום ליום בטלה מתורה, ח"ו. גדולי הדור לימדונו "סדר עדיפויות". אבל מי שמרגיש שהתפלה שלו שם תהיה טובה יותר, מה הבעיה?

יש מ"ע מהתורה להתפלל, מי שיש לו התעוררות להתפלל במקום קדוש, באווירה מרוממת, מתוך שמחה שבוקעת מלב רבבות אלפי ישראל, מכל העדות והחוגים, מה רע בזה?

שאל את עצמך, מתי התפללת באמת בהשתפכות הנפש? שנהנת מכל רגע בתפלה? שרצית שהתפלה הזו לא תיפסק אלא שהגוף החומרי מחייב אותך לסיים? לרבים רבים התשובה היא במצבים כאלה של שמחה. ואחד האפשרויות והמקומות זה בל"ג בעומר במירון.


 


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביטול תורה בחג השבועות / שמחת תורה

שליחה על ידי מאן דהו » 27 מאי 2019, 13:06

חכם באשי כתב:
27 מאי 2019, 06:11
המטרה באשכול זה, הייתה קצת להוריד את הטענות שטענו על ל"ג בעומר לפרופורציות הראויות להם... הא ותו לא.

קראתי טענות על מסורת מרבותינו זצוק"ל וזיע"א שלא לעלות מירונה. דבר ראשון: אין כזה דבר!

בצעירותי, מה שלא עלו היה בגלל בעיות בצניעות וכיוצ"ב.

אכשר דרא, ב"ה נסדר דרכי מהדרין. וכבר מתחילים להמציא "איסורים".

בעבר ראיתי בעלון דברי שי"ח, ששאלו להגר"ח קנייבסקי שליט"א (ואוי לו לשוטה התורן שיאמר שהגרח"ק שאני היות והוא מבית חסידי..) על "איסור" זה של עליה בל"ג למירון, ושאל, מפני מה? וענהו: "ביטול תורה!", וחייך ואמר "שילמד בדרך"..

כבר התפרסם המעשה עם הגראי"ל זצ"ל, שבא אליו בחור, שאל אותו: "היכן הראש ישיבה מתפלל בשמחת תורה?", הגראי"ל לא הבין לאן הוא חותר, אבל ענה לו, שאל אותו: "ואיך ההרגשה בהקפות וכו' וכו' שכ"כ ציבור גדול שמחים וכו' וכו'?", ונענה לו, אמר לו: "במירון יש אלפים ורבבות שרוקדים בשמחה ובהתלהבות "אמר רבי עקיבא, אשריכם ישראל....", וברצוני ללכת לשם, והמשגיח שלי בישיבה לא מסכים!...", והגראי"ל על אתר כתב לאותו משגיח מכתב...

איני אומר שיש איזה הוראה גורפת לכאן או לכאן. אבל לבוא ולהתבטא כנגד מפני ביטול תורה - בעוד שלא היית שם בכלל, זה אפילו לא בדיחה.

יש שעולים בשביל ה"אקשן". אמת. אבל אתה יודע כמה עולים בשביל להתפלל? אתה יודע איזה התרוממות ושמחה יש? ומי גרע מ"בין הזמנים"? [אה, זה לא הכנה לשבועות... כאילו שמה שעושים בחורי הישיבות בבין הזמנים של אב זה ממש הכנה לאלול פלצות..].

באזוניי שמעתי מבחור צעיר, ש"ג ישי"ק, כל כולו משתוקק להתקבל לישיבה הנחשקת שחפץ בה, נסע להתפלל במירון עם כל הלב. מה רע בכך? מדוע שהמשגיח יעניש אותו על כך?

כמובן שמכאן ועד שייהפך היום ליום בטלה מתורה, ח"ו. גדולי הדור לימדונו "סדר עדיפויות". אבל מי שמרגיש שהתפלה שלו שם תהיה טובה יותר, מה הבעיה?

יש מ"ע מהתורה להתפלל, מי שיש לו התעוררות להתפלל במקום קדוש, באווירה מרוממת, מתוך שמחה שבוקעת מלב רבבות אלפי ישראל, מכל העדות והחוגים, מה רע בזה?

שאל את עצמך, מתי התפללת באמת בהשתפכות הנפש? שנהנת מכל רגע בתפלה? שרצית שהתפלה הזו לא תיפסק אלא שהגוף החומרי מחייב אותך לסיים? לרבים רבים התשובה היא במצבים כאלה של שמחה. ואחד האפשרויות והמקומות זה בל"ג בעומר במירון.

viewtopic.php?f=35&t=2156
 

הפקדתי שומרים כתב:
22 אפריל 2018, 03:50
כמידי שבוע אני קורא בספר הנפלא של הרב ברוך מרדכי שנקר (מחשבת מוסר -שערך משיחותיו של רבו מרן הרב שך) והנה השבוע בפרשת קדושים הביא את שיחת מרן הגרא"מ שך בנוגע לאירועי ל"ג בעומר, ובפרט הילולת הרשב"י.
שם בשיחה מסיק "האבי עזרי" ללמוד מהנהגת מרן החזון איש -שלא נהג ללכת למירון בל"ג בעומר, שאין הלכה כזאת..
תוכן דבריו, שאילו מרן החזון איש שדקדוקו בהלכה ידוע לכולם -ועם זאת- לא נהג ללכת למירון, כנראה שאין הלכה או דין "ללכת למירון בל"ג בעומר"....
(מה שלא הזכיר שם הרב שך את הנהגת מרן הגרי"ז הדומה בענין, ייתכן שמהנהגת החזו"א, שהיא הנהגת פוסק יש תוקף חזק וגדול, ואם כך כוונת הרב שך נוגעת לגדרי ההלכה ממש...הווי אומר אם עובר על ביטול תורה או לא...ובענין השטחות בקברי צדיקים התיחס במק"א שם שאין בכחם לדחות ת"ת וכל ענינם אינו אלא בבין הזמנים)

וכאן עולות שני שאלות, שראוי לעמוד בהם וללבן אותם.
(רק נבהיר, אותם מגזרים קדושים בעמ"י כמו החסידים, או חלק מהירושלמים, שנוהגים ללכת כפי מצוות רבותיהם, שלא לדבר על ההולכים בשיטת האר"י, חלילה אין הדברים נוגעים לגביהם. כל שאלתנו מתיחסת לאותם בני תורה שמרן החזו"א והרב שך ושאר רה"י הם מורי דרכם.)

א. איך ייתכן אם כך שאברך בעוד ששהה בישיבה הוא נשמע לדעת רה"י, ורגלו בל"ג בעומר 'במקום' לדרוך במירון, דרכה מול הסנטדר והגמרא. ואילו אחר חתונתו מורה לעצמו אחרת מכפי שנהג עד כה..(אלאכ"נ -עיין ערך האלטער, ודוחק)

ב. האם ידוע על ראש ישיבה חשוב, שכן נותן גושפנקא לענין הזה (בהקצנה) או לחילופין לא מעכב בידי הבחורים ללכת למירון. (גם בזה עיקר השאלה מתיחסת לגבי בחורים צעירים. רה"י שיניחו לאלטער שתקוע בשידוכים כמה שנים טובות, לשפוך את נפשו מול ציון הרשב"י זה קצת שונה ואולי..מובן. אולם לגבי סתם בחורים האם ישנם ראשי ישיבות שנותנים אישור לדבר.


כתב מרן החזו"א בקובץ אגרות א' אות ג' "ללמוד שעה אחת ולהפסיק שעה אחת הוא קיום התוהו, האפס וההעדר. הרי זה זורע ושולח עליהם מים לסחפן. שעיקר הלימוד הוא התמידי והבלתי נפסק, בלימוד התמידי הוא סוד הקדושה וזה שעושה תורתו קרעים קרעים אסף רוח"
ואחרי שמרנא החזו"א הציב לנגד עינינו את החסרון הגדול בהפסק הלימוד לשעה, מה יש להוסיף בגנותו של הפסק הלימוד בתוך הזמן משך יום שלם..(לנוהגים כמותו)



מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביטול תורה בחג השבועות / שמחת תורה

שליחה על ידי מאן דהו » 27 מאי 2019, 13:08

חכם באשי כתב:
27 מאי 2019, 06:11
המטרה באשכול זה, הייתה קצת להוריד את הטענות שטענו על ל"ג בעומר לפרופורציות הראויות להם... הא ותו לא.

קראתי טענות על מסורת מרבותינו זצוק"ל וזיע"א שלא לעלות מירונה. דבר ראשון: אין כזה דבר!

בצעירותי, מה שלא עלו היה בגלל בעיות בצניעות וכיוצ"ב.

אכשר דרא, ב"ה נסדר דרכי מהדרין. וכבר מתחילים להמציא "איסורים".

בעבר ראיתי בעלון דברי שי"ח, ששאלו להגר"ח קנייבסקי שליט"א (ואוי לו לשוטה התורן שיאמר שהגרח"ק שאני היות והוא מבית חסידי..) על "איסור" זה של עליה בל"ג למירון, ושאל, מפני מה? וענהו: "ביטול תורה!", וחייך ואמר "שילמד בדרך"..

כבר התפרסם המעשה עם הגראי"ל זצ"ל, שבא אליו בחור, שאל אותו: "היכן הראש ישיבה מתפלל בשמחת תורה?", הגראי"ל לא הבין לאן הוא חותר, אבל ענה לו, שאל אותו: "ואיך ההרגשה בהקפות וכו' וכו' שכ"כ ציבור גדול שמחים וכו' וכו'?", ונענה לו, אמר לו: "במירון יש אלפים ורבבות שרוקדים בשמחה ובהתלהבות "אמר רבי עקיבא, אשריכם ישראל....", וברצוני ללכת לשם, והמשגיח שלי בישיבה לא מסכים!...", והגראי"ל על אתר כתב לאותו משגיח מכתב...

איני אומר שיש איזה הוראה גורפת לכאן או לכאן. אבל לבוא ולהתבטא כנגד מפני ביטול תורה - בעוד שלא היית שם בכלל, זה אפילו לא בדיחה.

יש שעולים בשביל ה"אקשן". אמת. אבל אתה יודע כמה עולים בשביל להתפלל? אתה יודע איזה התרוממות ושמחה יש? ומי גרע מ"בין הזמנים"? [אה, זה לא הכנה לשבועות... כאילו שמה שעושים בחורי הישיבות בבין הזמנים של אב זה ממש הכנה לאלול פלצות..].

באזוניי שמעתי מבחור צעיר, ש"ג ישי"ק, כל כולו משתוקק להתקבל לישיבה הנחשקת שחפץ בה, נסע להתפלל במירון עם כל הלב. מה רע בכך? מדוע שהמשגיח יעניש אותו על כך?

כמובן שמכאן ועד שייהפך היום ליום בטלה מתורה, ח"ו. גדולי הדור לימדונו "סדר עדיפויות". אבל מי שמרגיש שהתפלה שלו שם תהיה טובה יותר, מה הבעיה?

יש מ"ע מהתורה להתפלל, מי שיש לו התעוררות להתפלל במקום קדוש, באווירה מרוממת, מתוך שמחה שבוקעת מלב רבבות אלפי ישראל, מכל העדות והחוגים, מה רע בזה?

שאל את עצמך, מתי התפללת באמת בהשתפכות הנפש? שנהנת מכל רגע בתפלה? שרצית שהתפלה הזו לא תיפסק אלא שהגוף החומרי מחייב אותך לסיים? לרבים רבים התשובה היא במצבים כאלה של שמחה. ואחד האפשרויות והמקומות זה בל"ג בעומר במירון.


 
סיפור לא אמין
שבוע שעבר פרסם תלמיד של רבי חיים הרב גנוט שרצה לסוע למירון - והורה לו לשבת וללמוד שזו המצוה הגדולה!

למה רבי חיים לא נוסע בל"ג בעומר למירון?

[אני כבר הבהרתי שלכתוב איסור ללכת למירון בל"ג בעומר זה מגוחך וגם מי שהתנגד לא כתב איסור, ולשיטתו זו רק הנהגה לא נכונה]


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 196 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביטול תורה בחג השבועות / שמחת תורה

שליחה על ידי יוספזון » 27 מאי 2019, 18:22

מאן דהו כתב:
27 מאי 2019, 13:08
חכם באשי כתב:
27 מאי 2019, 06:11
המטרה באשכול זה, הייתה קצת להוריד את הטענות שטענו על ל"ג בעומר לפרופורציות הראויות להם... הא ותו לא.

קראתי טענות על מסורת מרבותינו זצוק"ל וזיע"א שלא לעלות מירונה. דבר ראשון: אין כזה דבר!

בצעירותי, מה שלא עלו היה בגלל בעיות בצניעות וכיוצ"ב.

אכשר דרא, ב"ה נסדר דרכי מהדרין. וכבר מתחילים להמציא "איסורים".

בעבר ראיתי בעלון דברי שי"ח, ששאלו להגר"ח קנייבסקי שליט"א (ואוי לו לשוטה התורן שיאמר שהגרח"ק שאני היות והוא מבית חסידי..) על "איסור" זה של עליה בל"ג למירון, ושאל, מפני מה? וענהו: "ביטול תורה!", וחייך ואמר "שילמד בדרך"..

כבר התפרסם המעשה עם הגראי"ל זצ"ל, שבא אליו בחור, שאל אותו: "היכן הראש ישיבה מתפלל בשמחת תורה?", הגראי"ל לא הבין לאן הוא חותר, אבל ענה לו, שאל אותו: "ואיך ההרגשה בהקפות וכו' וכו' שכ"כ ציבור גדול שמחים וכו' וכו'?", ונענה לו, אמר לו: "במירון יש אלפים ורבבות שרוקדים בשמחה ובהתלהבות "אמר רבי עקיבא, אשריכם ישראל....", וברצוני ללכת לשם, והמשגיח שלי בישיבה לא מסכים!...", והגראי"ל על אתר כתב לאותו משגיח מכתב...

איני אומר שיש איזה הוראה גורפת לכאן או לכאן. אבל לבוא ולהתבטא כנגד מפני ביטול תורה - בעוד שלא היית שם בכלל, זה אפילו לא בדיחה.

יש שעולים בשביל ה"אקשן". אמת. אבל אתה יודע כמה עולים בשביל להתפלל? אתה יודע איזה התרוממות ושמחה יש? ומי גרע מ"בין הזמנים"? [אה, זה לא הכנה לשבועות... כאילו שמה שעושים בחורי הישיבות בבין הזמנים של אב זה ממש הכנה לאלול פלצות..].

באזוניי שמעתי מבחור צעיר, ש"ג ישי"ק, כל כולו משתוקק להתקבל לישיבה הנחשקת שחפץ בה, נסע להתפלל במירון עם כל הלב. מה רע בכך? מדוע שהמשגיח יעניש אותו על כך?

כמובן שמכאן ועד שייהפך היום ליום בטלה מתורה, ח"ו. גדולי הדור לימדונו "סדר עדיפויות". אבל מי שמרגיש שהתפלה שלו שם תהיה טובה יותר, מה הבעיה?

יש מ"ע מהתורה להתפלל, מי שיש לו התעוררות להתפלל במקום קדוש, באווירה מרוממת, מתוך שמחה שבוקעת מלב רבבות אלפי ישראל, מכל העדות והחוגים, מה רע בזה?

שאל את עצמך, מתי התפללת באמת בהשתפכות הנפש? שנהנת מכל רגע בתפלה? שרצית שהתפלה הזו לא תיפסק אלא שהגוף החומרי מחייב אותך לסיים? לרבים רבים התשובה היא במצבים כאלה של שמחה. ואחד האפשרויות והמקומות זה בל"ג בעומר במירון.



סיפור לא אמין
שבוע שעבר פרסם תלמיד של רבי חיים הרב גנוט שרצה לסוע למירון - והורה לו לשבת וללמוד שזו המצוה הגדולה!

למה רבי חיים לא נוסע בל"ג בעומר למירון?

[אני כבר הבהרתי שלכתוב איסור ללכת למירון בל"ג בעומר זה מגוחך וגם מי שהתנגד לא כתב איסור, ולשיטתו זו רק הנהגה לא נכונה]
אם אני לא טועה, ר' חיים בעצמו עלה למירון לאחרונה עם חו"ר הכוללים יששכר באהליך. מה משנה התאריך?
 


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 196 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביטול תורה בחג השבועות / שמחת תורה

שליחה על ידי יוספזון » 27 מאי 2019, 18:26

ואם שוב העלו נושא זה לדיון, ברצוני לצטט לכם מדברי התוס' הבוערות כגחלי אש.

תוספות בבא בתרא דף כא/א 
 כי מציון תצא תורה - לפי שהיה רואה קדושה גדולה וכהנים עוסקים בעבודה היה מכוון לבו יותר ליראת שמים וללמוד תורה כדדרשי' בספרי למען תלמד וגו' גדול מעשר שני שמביא לידי תלמוד לפי שהיה עומד בירושלים עד ליראה שיאכל מעשר שני שלו והיה רואה שכולם עוסקים במלאכת שמים ובעבודה היה גם הוא מכוון ליראת שמים ועוסק בתורה:


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1547
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 281 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביטול תורה בחג השבועות / שמחת תורה

שליחה על ידי יהודה1 » 27 מאי 2019, 18:54

יוספזון כתב:
27 מאי 2019, 18:26
כי מציון תצא תורה - לפי שהיה רואה קדושה גדולה וכהנים עוסקים בעבודה היה מכוון לבו יותר ליראת שמים וללמוד תורה כדדרשי' בספרי למען תלמד וגו' גדול מעשר שני שמביא לידי תלמוד לפי שהיה עומד בירושלים עד ליראה שיאכל מעשר שני שלו והיה רואה שכולם עוסקים במלאכת שמים ובעבודה היה גם הוא מכוון ליראת שמים ועוסק בתורה:

מסתמא זה העסק בקרבנות. לא מיירי על תפילה וודאי לא על ריקודים של שמחה.

והיינו משום שהעסק בקרבנות מצריך לשמור עצמו תמיד בטהרה, וגם להיות זריז ולשמור מחשבתו שלא יחשב מחשבה הפוסלת. (שאם פסל קרבן ניכר הוא שמזיק לבעליו בשונה מתפילה שאם לא כיון אין יודע מזה אלא הוא).


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 196 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביטול תורה בחג השבועות / שמחת תורה

שליחה על ידי יוספזון » 27 מאי 2019, 18:59

יהודה1 כתב:
27 מאי 2019, 18:54
יוספזון כתב:
27 מאי 2019, 18:26
כי מציון תצא תורה - לפי שהיה רואה קדושה גדולה וכהנים עוסקים בעבודה היה מכוון לבו יותר ליראת שמים וללמוד תורה כדדרשי' בספרי למען תלמד וגו' גדול מעשר שני שמביא לידי תלמוד לפי שהיה עומד בירושלים עד ליראה שיאכל מעשר שני שלו והיה רואה שכולם עוסקים במלאכת שמים ובעבודה היה גם הוא מכוון ליראת שמים ועוסק בתורה:

מסתמא זה העסק בקרבנות. לא מיירי על תפילה וודאי לא על ריקודים של שמחה.

והיינו משום שהעסק בקרבנות מצריך לשמור עצמו תמיד בטהרה, וגם להיות זריז ולשמור מחשבתו שלא יחשב מחשבה הפוסלת. (שאם פסל קרבן ניכר הוא שמזיק לבעליו בשונה מתפילה שאם לא כיון אין יודע מזה אלא הוא).
אתה יכול להסביר לי, איך מ'ביטול תורה' לכאורה יכול לצאת חיזוק ללימוד התורה? איך ילד שרואה כהנים במקום ללמוד תורה עוסקים בעבודה, איך זה דוחף אותו ללמוד תורה? 
אלא מאי, כמו שדרשו גדולי ישראל, בדרך רמז על הגמ' שמעתתא בעי צילותא' שלימוד התורה דהיינו 'שמעתתא' בעי תפילה - צלותא. והא בהא תליא. 
ומכאן ראיה שאין עליה תשובה, שחלק העבודה משפיעה על חלק התורה. וראיית 'קדושה גדולה' מביאה לידי לימוד. 
'שכולם עוסקים בתורה' לא כתיב כאן, אלא 'כולם עוסקים במלאכת שמים' וזה היה מביא אותו ליראת שמים ועסק התורה.
ובכן הוא הדבר בשמחה של מצוה, כשרואים חלק העבודה, וזה יכול להתפרש גם בשמחה של מצוה. או בתפילה או רואים עבודת הצדיק, או הילולא דרשב"י זה מביא את האדם ללימוד התורה. אף יותר מראיית אנשים העוסקים בתורה בהתמדה. 
 


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1547
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 281 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביטול תורה בחג השבועות / שמחת תורה

שליחה על ידי יהודה1 » 27 מאי 2019, 18:59

אבל לזה כבר אין ראיה


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 196 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביטול תורה בחג השבועות / שמחת תורה

שליחה על ידי יוספזון » 27 מאי 2019, 19:01

יהודה1 כתב:
27 מאי 2019, 18:59
אבל לזה כבר אין ראיה
למה?
 


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1018
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ביטול תורה בחג השבועות / שמחת תורה

שליחה על ידי נדיב לב » 27 מאי 2019, 19:03

יוספזון כתב:
27 מאי 2019, 18:22
מאן דהו כתב:
27 מאי 2019, 13:08
חכם באשי כתב:
27 מאי 2019, 06:11
המטרה באשכול זה, הייתה קצת להוריד את הטענות שטענו על ל"ג בעומר לפרופורציות הראויות להם... הא ותו לא.

קראתי טענות על מסורת מרבותינו זצוק"ל וזיע"א שלא לעלות מירונה. דבר ראשון: אין כזה דבר!

בצעירותי, מה שלא עלו היה בגלל בעיות בצניעות וכיוצ"ב.

אכשר דרא, ב"ה נסדר דרכי מהדרין. וכבר מתחילים להמציא "איסורים".

בעבר ראיתי בעלון דברי שי"ח, ששאלו להגר"ח קנייבסקי שליט"א (ואוי לו לשוטה התורן שיאמר שהגרח"ק שאני היות והוא מבית חסידי..) על "איסור" זה של עליה בל"ג למירון, ושאל, מפני מה? וענהו: "ביטול תורה!", וחייך ואמר "שילמד בדרך"..

כבר התפרסם המעשה עם הגראי"ל זצ"ל, שבא אליו בחור, שאל אותו: "היכן הראש ישיבה מתפלל בשמחת תורה?", הגראי"ל לא הבין לאן הוא חותר, אבל ענה לו, שאל אותו: "ואיך ההרגשה בהקפות וכו' וכו' שכ"כ ציבור גדול שמחים וכו' וכו'?", ונענה לו, אמר לו: "במירון יש אלפים ורבבות שרוקדים בשמחה ובהתלהבות "אמר רבי עקיבא, אשריכם ישראל....", וברצוני ללכת לשם, והמשגיח שלי בישיבה לא מסכים!...", והגראי"ל על אתר כתב לאותו משגיח מכתב...

איני אומר שיש איזה הוראה גורפת לכאן או לכאן. אבל לבוא ולהתבטא כנגד מפני ביטול תורה - בעוד שלא היית שם בכלל, זה אפילו לא בדיחה.

יש שעולים בשביל ה"אקשן". אמת. אבל אתה יודע כמה עולים בשביל להתפלל? אתה יודע איזה התרוממות ושמחה יש? ומי גרע מ"בין הזמנים"? [אה, זה לא הכנה לשבועות... כאילו שמה שעושים בחורי הישיבות בבין הזמנים של אב זה ממש הכנה לאלול פלצות..].

באזוניי שמעתי מבחור צעיר, ש"ג ישי"ק, כל כולו משתוקק להתקבל לישיבה הנחשקת שחפץ בה, נסע להתפלל במירון עם כל הלב. מה רע בכך? מדוע שהמשגיח יעניש אותו על כך?

כמובן שמכאן ועד שייהפך היום ליום בטלה מתורה, ח"ו. גדולי הדור לימדונו "סדר עדיפויות". אבל מי שמרגיש שהתפלה שלו שם תהיה טובה יותר, מה הבעיה?

יש מ"ע מהתורה להתפלל, מי שיש לו התעוררות להתפלל במקום קדוש, באווירה מרוממת, מתוך שמחה שבוקעת מלב רבבות אלפי ישראל, מכל העדות והחוגים, מה רע בזה?

שאל את עצמך, מתי התפללת באמת בהשתפכות הנפש? שנהנת מכל רגע בתפלה? שרצית שהתפלה הזו לא תיפסק אלא שהגוף החומרי מחייב אותך לסיים? לרבים רבים התשובה היא במצבים כאלה של שמחה. ואחד האפשרויות והמקומות זה בל"ג בעומר במירון.



סיפור לא אמין
שבוע שעבר פרסם תלמיד של רבי חיים הרב גנוט שרצה לסוע למירון - והורה לו לשבת וללמוד שזו המצוה הגדולה!

למה רבי חיים לא נוסע בל"ג בעומר למירון?

[אני כבר הבהרתי שלכתוב איסור ללכת למירון בל"ג בעומר זה מגוחך וגם מי שהתנגד לא כתב איסור, ולשיטתו זו רק הנהגה לא נכונה]
אם אני לא טועה, ר' חיים בעצמו עלה למירון לאחרונה עם חו"ר הכוללים יששכר באהליך. מה משנה התאריך?
 

ר' חיים לא עלה העלו אותו!
ר' חיים גם הלך לים..ואז מה?
האם ר' חיים רואה חשיבות לעלות למירון בל"ג בעומר? התשובה לא!

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח