שנורר השתדלות ולקיחת כסף מהציונים

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

פותח הנושא
יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 600
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 202 פעמים
קיבל תודה: 169 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

שנורר השתדלות ולקיחת כסף מהציונים

שליחה על ידי יעקב שלם » 28 מאי 2019, 20:13

אמר לי אברך ת"ח כמסל"ת

על מה שיש ריבוי של אוספי צדקה מציבור מסויים בגלל שהם לא לוקחים כסף מהמדינה\

האם זה נכון והאם מותר לומר זאת

לדעתי זה חשש כפירה לומר שבגלל מיעוט השתדלות של אדם שלשיטתו זה כרוך באיסור 
בגלל זה הוא יזדקק לבריות

אשמח להתבשם מחכמת רבני הפורום

ערכים:


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 196 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שנורר השתדלות ולקיחת כסף מהציונים

שליחה על ידי יוספזון » 28 מאי 2019, 20:34

יעקב שלם כתב:
28 מאי 2019, 20:13
אמר לי אברך ת"ח כמסל"ת

על מה שיש ריבוי של אוספי צדקה מציבור מסויים בגלל שהם לא לוקחים כסף מהמדינה\

האם זה נכון והאם מותר לומר זאת

לדעתי זה חשש כפירה לומר שבגלל מיעוט השתדלות של אדם שלשיטתו זה כרוך באיסור 
בגלל זה הוא יזדקק לבריות

אשמח להתבשם מחכמת רבני הפורום
כמי שמשתייך לציבור הזה שזכה לא לקחת כסף מהציונים, אני מוכרח לומר לך שאתה טועה, ובגדול.
אני מתפלל אצל הציבור הזה, ומגיעים 'אצלנו' (אלו שאינם לוקחים כסף מהמדינה) הרבה מאוד אנשים לאסוף צדקה, ששייכים דוקא לציבור שלוקחים כסף מהמדינה (מילת הגנאי 'שנורר' לא מקובל על חז"ל שאמרו 'גדול המעשה יותר מן העושה' ואף מי שלא מצא בת ת"ח ישא בת גבאי צדקה כמובא בפסחים מט) והפסוק לא יחדל אביון מקרב הארץ לא נאמר דוקא על ציבורים מסויימים, וראיה לדבר, שקופת העיר ושאר קופות הצדקה לאו דוקא נמצאים שם.
יתכן, שיש הכר מסויים לאנשים המשתייכים לציבורים אלו, ולכן הם יותר בולטים, ותו לא מידי. 


פותח הנושא
יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 600
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 202 פעמים
קיבל תודה: 169 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שנורר השתדלות ולקיחת כסף מהציונים

שליחה על ידי יעקב שלם » 28 מאי 2019, 20:44

יוספזון כתב:
28 מאי 2019, 20:34
מילת הגנאי 'שנורר' לא מקובל על חז"ל
לא התכוונתי חלילה לזלזל

ראה למשל מילון
שְׁנוֹרֵר
פירוש של שנורר
אסף תרומות, קיבץ נדבות
 


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1018
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שנורר השתדלות ולקיחת כסף מהציונים

שליחה על ידי נדיב לב » 28 מאי 2019, 23:53

במהלך הזה גם ראשי ישיבות או ראשי כוללים הם שנוררים. ידידי זה עדין לא מכובד!


בעצם הנחתך שהריבוי של אוספי צדקה מציבור מסויים הוא בגלל שלא לוקחים כסף מהמדינה. נכונה חלקית. הסיבה הנוספת על פי רוב תלויה בחוסר תעסוקה אצל נשותיהם. [הייתי מעלה השערה וסיבה נוספת, בגלל הילודה המבורכת בציבור זה. אם אצלנו משפחה ממוצעת שבע שמונה אצלם מעט יותר]
 


תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 470
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 179 פעמים
קיבל תודה: 128 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שנורר השתדלות ולקיחת כסף מהציונים

שליחה על ידי תיובתא » 29 מאי 2019, 00:01

יעקב שלם כתב:
28 מאי 2019, 20:13
אמר לי אברך ת"ח כמסל"ת

על מה שיש ריבוי של אוספי צדקה מציבור מסויים בגלל שהם לא לוקחים כסף מהמדינה\

האם זה נכון והאם מותר לומר זאת

לדעתי זה חשש כפירה לומר שבגלל מיעוט השתדלות של אדם שלשיטתו זה כרוך באיסור 
בגלל זה הוא יזדקק לבריות

אשמח להתבשם מחכמת רבני הפורום
ההשתדלות צריכה להיות לפי מדרגת האמונה האישית של האדם.
כל אחד וההשתדלות שלו, זה עושה שנור מהמדינה, וזה עושה שנור בשטיבלאך...

(אגב הסיבה שאותו ציבור עושה שנור,  נובעת לדעתי מסיבות הסטוריות של הרגל להסתמך על תרומות מחו"ל וכדו', עוד מזמן היישוב הישן, בלי קשר למדינה)
 


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1669
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 156 פעמים
קיבל תודה: 540 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שנורר השתדלות ולקיחת כסף מהציונים

שליחה על ידי מבקש אמת » 29 מאי 2019, 00:04

יעקב שלם כתב:
28 מאי 2019, 20:13
אמר לי אברך ת"ח כמסל"ת

על מה שיש ריבוי של אוספי צדקה מציבור מסויים בגלל שהם לא לוקחים כסף מהמדינה\

האם זה נכון והאם מותר לומר זאת

לדעתי זה חשש כפירה לומר שבגלל מיעוט השתדלות של אדם שלשיטתו זה כרוך באיסור 
בגלל זה הוא יזדקק לבריות

אשמח להתבשם מחכמת רבני הפורום



איני בא להתייחס לדוגמא שהזכרת מכמה טעמים, אבל אתייחס לשאלה העקרונית האם זה חשש כפירה לומר שמיעוט השתדלות הנובע מעשיית רצון ה' תגרום לאדם להזדקק לבריות, משום שלענ"ד שאלה זו והתשובה עליה הינם יסודיים מאד ונחוצים לקיום התורה והיהדות, בפרט בזמנינו.

בעצם השאלה כאן היא: האם יתכן מצב בו אדם מקיים את רצון ה' ומשלם על כך מחיר גשמי?

התשובה הברורה היא: כן. בהלכה יש הרבה דיונים על מחירים מסוג זה, האם ומתי צריך למסור נפשו, אבריו, ממונו, צערו וכו' כדי לקיים מצוות ה' ולהמנע מעבירות, ויש בזה כללים שונים בכל תחום. אדם שמוסר נפשו על קידוש ה' בהחלט משלם מחיר גשמי על בחירתו, ואדם שמוותר על ממונו בכדי להמנע מלאו משלם מחיר של עניות ודוחק על בחירתו. חז"ל אף אומרים שבהרבה מהמקרים צדיקים סובלים בעולם הזה דווקא בשל צדקותם, היות וה' רוצה לכפר על חטאיהם ולזככם לעוה"ב*. 


הסיבה שלענ"ד ההבנה בזה נחוצה מאד לקיום היהדות, היא משום שבימינו יש הרבה תעמולה שמשכנעת את הציבור שמצוות מביאים לאדם תועלת גשמית, בסגנון "הבטחתי ונושעתי". אינני בא לדון לכף חובה את מפיצי התעמולה, הם מנסים לגייס כסף למטרות קדושות, אבל עצם הרעיון הוא מוטעה לחלוטין. בודאי שיש מקרים שאוכלים פירותיהם בעוה"ז, אבל באופן כללי העולם מתנהל לפי דרך הטבע וההתנהלות הגשמית אינה מתנהלת לפי רמת הרוחניות של האדם (אם כי יש לה השפעה עליה, לטוב ולמוטב). אדרבה, אם לא היה כך היה זה פוגע בבחירה. הדרך הנכונה היא להבין שאכן בהרבה פעמים משלמים מחיר גשמי על בחירה ערכית, אבל המחיר משתלם.

לענ"ד מהלך זה הוא גם מסוכן, כי באיזשהו שלב האדם פותח את עיניו ומגלה שלמרות שגדל על הרעיון לפיו מצוות מביאות תועלת גשמית, פתאום הוא מגלה שמשום מה הציבור החילוני המשכיל שמשקיע את כשרונותיו להרויח כסף אכן יש לו הרבה יותר כסף מהאברך העני שהשקיע את כשרונותיו בלימוד התורה, ומשפחה חרדית בת 10 נפשות חיה עפ"י רוב בצמצום גשמי לעומת משפחה חילונית בת 4 נפשות. התוצאה מכך היא אחת מהשנים: או שהוא מסיק מזה שכל מה שחינכו אותו היה שקר, או (וזה היותר מצוי) שהוא מתרגל לעובדה שהדיבורים הרוחניים הינם מנותקים מהמציאות, וממילא כל עבודת ה' שלו אינה מחוברת לעולם המעשה אלא נמצאת ביקום וירטואלי מקביל, בו המציאות מיישרת קו עם האידיאל.
כמובן ישנם אנשים שלא מתמודדים עם הבעיה הזו, משום שמעולם לא פתחו את עיניהם, ומבחינתם המציאות היא בדיוק כפי שהתרגלו לחשוב ואף אחד לא יבלבל אותם עם עובדות. הדברים הנ"ל אינם מכוונים אליהם כלל, אלא למי שכן פתח את עיניו, או שיש חשש סביר שהוא או ילדיו יעשו זאת בעתיד הנראה לעין.



*ואין להקשות ממה דאיתא בדברים רבה פ"ד "אמר הקב"ה שמעו לי שאין אדם שומע לי ומפסיד", משום ששם מדובר לטווח הארוך (או בעוה"ז לטווח ארוך, או לעוה"ב). וכמו הדוגמא שמביא שם מאברהם שא"ל הקב"ה לשמוע לשרה לגרש את ישמעאל ונשתכר שנקרא זרעו לשמו של יצחק, וזה שכר לטווח ארוך.


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1018
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שנורר השתדלות ולקיחת כסף מהציונים

שליחה על ידי נדיב לב » 29 מאי 2019, 00:04

יוספזון כתב:
28 מאי 2019, 20:34
יעקב שלם כתב:
28 מאי 2019, 20:13
אמר לי אברך ת"ח כמסל"ת

על מה שיש ריבוי של אוספי צדקה מציבור מסויים בגלל שהם לא לוקחים כסף מהמדינה\

האם זה נכון והאם מותר לומר זאת

לדעתי זה חשש כפירה לומר שבגלל מיעוט השתדלות של אדם שלשיטתו זה כרוך באיסור 
בגלל זה הוא יזדקק לבריות

אשמח להתבשם מחכמת רבני הפורום
כמי שמשתייך לציבור הזה שזכה לא לקחת כסף מהציונים, אני מוכרח לומר לך שאתה טועה, ובגדול.
אני מתפלל אצל הציבור הזה, ומגיעים 'אצלנו' (אלו שאינם לוקחים כסף מהמדינה) הרבה מאוד אנשים לאסוף צדקה, ששייכים דוקא לציבור שלוקחים כסף מהמדינה (מילת הגנאי 'שנורר' לא מקובל על חז"ל שאמרו 'גדול המעשה יותר מן העושה' ואף מי שלא מצא בת ת"ח ישא בת גבאי צדקה כמובא בפסחים מט) והפסוק לא יחדל אביון מקרב הארץ לא נאמר דוקא על ציבורים מסויימים, וראיה לדבר, שקופת העיר ושאר קופות הצדקה לאו דוקא נמצאים שם.
יתכן, שיש הכר מסויים לאנשים המשתייכים לציבורים אלו, ולכן הם יותר בולטים, ותו לא מידי. 

למה להכחיש דברים גלויים. בפרט שאין סיבה אמיתית לאותו ציבור להתבייש ולהתגונן במה שפושט ידו במקום לקחת תקציבים מהמדינה - אחר שהסיבה לכך היא אמונית [כפי הוראת רבותיהם] ובגלל פשיטת הרגל והדת של הציונים


מתחזק
סטטוס: לא מחובר

Re: שנורר השתדלות ולקיחת כסף מהציונים

שליחה על ידי מתחזק » 29 מאי 2019, 00:14

יעקב שלם כתב:
28 מאי 2019, 20:13
אמר לי אברך ת"ח כמסל"ת

על מה שיש ריבוי של אוספי צדקה מציבור מסויים בגלל שהם לא לוקחים כסף מהמדינה\

האם זה נכון והאם מותר לומר זאת

לדעתי זה חשש כפירה לומר שבגלל מיעוט השתדלות של אדם שלשיטתו זה כרוך באיסור 
בגלל זה הוא יזדקק לבריות

אשמח להתבשם מחכמת רבני הפורום
המדינה מחלקת כסף ואנוכי לא ידעתי?
על איזה כסף מדובר, אני מבין שלא מדובר על מוסדות אלא על אנשים פרטיים, אז על מה מדובר לדוגמא? שמא על קצבת ביטוח לאומי?
 


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1669
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 156 פעמים
קיבל תודה: 540 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שנורר השתדלות ולקיחת כסף מהציונים

שליחה על ידי מבקש אמת » 29 מאי 2019, 00:18

נדיב לב כתב:
29 מאי 2019, 00:04
יוספזון כתב:
28 מאי 2019, 20:34
יעקב שלם כתב:
28 מאי 2019, 20:13
אמר לי אברך ת"ח כמסל"ת

על מה שיש ריבוי של אוספי צדקה מציבור מסויים בגלל שהם לא לוקחים כסף מהמדינה\

האם זה נכון והאם מותר לומר זאת

לדעתי זה חשש כפירה לומר שבגלל מיעוט השתדלות של אדם שלשיטתו זה כרוך באיסור 
בגלל זה הוא יזדקק לבריות

אשמח להתבשם מחכמת רבני הפורום
כמי שמשתייך לציבור הזה שזכה לא לקחת כסף מהציונים, אני מוכרח לומר לך שאתה טועה, ובגדול.
אני מתפלל אצל הציבור הזה, ומגיעים 'אצלנו' (אלו שאינם לוקחים כסף מהמדינה) הרבה מאוד אנשים לאסוף צדקה, ששייכים דוקא לציבור שלוקחים כסף מהמדינה (מילת הגנאי 'שנורר' לא מקובל על חז"ל שאמרו 'גדול המעשה יותר מן העושה' ואף מי שלא מצא בת ת"ח ישא בת גבאי צדקה כמובא בפסחים מט) והפסוק לא יחדל אביון מקרב הארץ לא נאמר דוקא על ציבורים מסויימים, וראיה לדבר, שקופת העיר ושאר קופות הצדקה לאו דוקא נמצאים שם.
יתכן, שיש הכר מסויים לאנשים המשתייכים לציבורים אלו, ולכן הם יותר בולטים, ותו לא מידי. 

למה להכחיש דברים גלויים. בפרט שאין סיבה אמיתית לאותו ציבור להתבייש ולהתגונן במה שפושט ידו במקום לקחת תקציבים מהמדינה - אחר שהסיבה לכך היא אמונית [כפי הוראת רבותיהם] ובגלל פשיטת הרגל והדת של הציונים

דברים נכונים ביותר. אף שאני אישית לא הולך בדרכו של ציבור זה, עדיין הנני מעריך אותו על הנכונות לשלם מחיר כלכלי כבד בשביל מה שהם רואים כקיום רצון ה' בהתבדלות מרשעים. (המדובר הוא כמובן על אלו שמשלמים את המחיר מכיסם שלהם, ולא מכיסם של אחרים...)

אם כי יש לציין שזו לא הסיבה העיקרית לפשיטת יד, מאחר ומוסדות הציבור החרדי בארה"ב גם אינם מתוקצבים ממשלתית, ומאידך הם מהוים כתובת מרכזית לפושטי היד... יש כמה וכמה סיבות לדבר, חלקם היסטוריות וחלקם תוצאה של המצב בזמננו, כמו שהזכירו כאן לעיל, ויותר מזה.


פותח הנושא
יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 600
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 202 פעמים
קיבל תודה: 169 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שנורר השתדלות ולקיחת כסף מהציונים

שליחה על ידי יעקב שלם » 29 מאי 2019, 00:23

מבקש אמת כתב:
29 מאי 2019, 00:04
בעצם השאלה כאן היא: האם יתכן מצב בו אדם מקיים את רצון ה' ומשלם על כך מחיר גשמי?

התשובה הברורה היא: כן. בהלכה יש הרבה דיונים על מחירים מסוג זה, האם ומתי צריך למסור נפשו, אבריו, ממונו, צערו וכו' כדי לקיים מצוות ה' ולהמנע מעבירות, ויש בזה כללים שונים בכל תחום. אדם שמוסר נפשו על קידוש ה' בהחלט משלם מחיר גשמי על בחירתו, ואדם שמוותר על ממונו בכדי להמנע מלאו משלם מחיר של עניות ודוחק על בחירתו. חז"ל אף אומרים שבהרבה מהמקרים צדיקים סובלים בעולם הזה דווקא בשל צדקותם, היות וה' רוצה לכפר על חטאיהם ולזככם לעוה"ב*. 



יישר כח על התשובה
אכן עיקר מה שהיה חשוב לי בשאלה זה הכיוון שהובלת אליו רק שזו היתה דוגמא שצרמה לי

בכל אופן
למעשה אתה כותב שמיעוט השתדלות ממעט את הפרנסה
דבר שנראה הגיוני כשלעצמו (נראה לי גם שמעי"ז בנידה מה יעשה אדם ויעשיר ירבה בסחורה וישא ויתן באמונה)

אבל לא כך חינכונו 
למשל החזו"א המפורסם באמונה ובטחון שבעל בטחון לא יחשוש אם פתחו לידו חנות
והמשל של הח"ח שריבוי השתדלות זה עוד ברז בחבית
ולדבריך מיעוט השתדלות ממעט פרנסה


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1018
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שנורר השתדלות ולקיחת כסף מהציונים

שליחה על ידי נדיב לב » 29 מאי 2019, 00:28

לית מאן דפליג שהשתדלות מוטלית על כל אדם, כל אחד כפי דרגת אמונתו.
החזון איש עסק בהשתדלות הבאה מתוך חוסר באמונה - כאילו ביד האדם לשנות את שנגזר עליו אחר שעושה השתדלותו. כמו במקרה של פתיחת חנות. החפץ חיים עסק באדם כזה שמשתדל מעבר למה שזקוק על חשבון חיי הרוח


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1669
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 156 פעמים
קיבל תודה: 540 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שנורר השתדלות ולקיחת כסף מהציונים

שליחה על ידי מבקש אמת » 29 מאי 2019, 00:45

יעקב שלם כתב:
29 מאי 2019, 00:23
מבקש אמת כתב:
29 מאי 2019, 00:04
בעצם השאלה כאן היא: האם יתכן מצב בו אדם מקיים את רצון ה' ומשלם על כך מחיר גשמי?

התשובה הברורה היא: כן. בהלכה יש הרבה דיונים על מחירים מסוג זה, האם ומתי צריך למסור נפשו, אבריו, ממונו, צערו וכו' כדי לקיים מצוות ה' ולהמנע מעבירות, ויש בזה כללים שונים בכל תחום. אדם שמוסר נפשו על קידוש ה' בהחלט משלם מחיר גשמי על בחירתו, ואדם שמוותר על ממונו בכדי להמנע מלאו משלם מחיר של עניות ודוחק על בחירתו. חז"ל אף אומרים שבהרבה מהמקרים צדיקים סובלים בעולם הזה דווקא בשל צדקותם, היות וה' רוצה לכפר על חטאיהם ולזככם לעוה"ב*. 



יישר כח על התשובה
אכן עיקר מה שהיה חשוב לי בשאלה זה הכיוון שהובלת אליו רק שזו היתה דוגמא שצרמה לי

בכל אופן
למעשה אתה כותב שמיעוט השתדלות ממעט את הפרנסה
דבר שנראה הגיוני כשלעצמו (נראה לי גם שמעי"ז בנידה מה יעשה אדם ויעשיר ירבה בסחורה וישא ויתן באמונה)

אבל לא כך חינכונו 
למשל החזו"א המפורסם באמונה ובטחון שבעל בטחון לא יחשוש אם פתחו לידו חנות
והמשל של הח"ח שריבוי השתדלות זה עוד ברז בחבית
ולדבריך מיעוט השתדלות ממעט פרנסה



שאלתך במקומה. יש בזה אריכות גדולה ואין זמני בידי כעת. אכתוב רק בקצרה את העולה מהצלבת המקורות השונים (והמציאות) בענין זה.

אדם זקוק לתמיכה כספית, ולשם כך פונה לנדיב שקובע איתו פגישה. הוא מחשב בלבבו את אשר יאמר בפרוטרוט, הולך לבית הנדיב, שוטח לפניו את מצבו הכלכלי בנאום מרגש, והנדיב תורם לו בעין יפה. האם הליכתו לבית הנדיב ונאומו הנמלץ היו הסיבה לקבלת התמיכה? לא ולא. הסיבה היחידה היתה רצון התורם לעזור לו. אלא שהתורם קבע את תרומתו בכך שהנזקק יבוא לביתו ויבאר לו באר היטב למה הוא באמת זקוק לתרומה, ובלי שיעשה זאת לא יקבל אגורה. בשל כך, גם אם היה הולך לבית הנדיב עשר פעמים באותו יום לפני השעה היעודה, או משקיע יותר מאמץ בהליכה ע"י זחילה על ארבע, לא היה מקבל אפילו אגורה יותר, שהרי לא מאמציו היוו את הסיבה לקבלת הכסף, אלא רצון הנדיב.  הוי אומר: השתדלותו של הנזקק היתה תנאי לקבלת הכסף, אך לא סיבה.

האדם בעולם הזה צריך לקבל הכל מידו הרחבה של אדון העולם. אלא שכתוצאה מחטא אדם הראשון, הוא קבע כתנאי לקבלת צרכי האדם שהוא צריך להשתדל ולהתאמץ בשביל לקבל את צרכיו. אם לא יתאמץ כנדרש ממנו, לא יקבל. אך אם יתאמץ יותר ממה שנדרש ממנו, גם לא ירויח מזה כלום, שהרי הקצבה אותה יקבל נקבעה לו כבר, והשתדלותו אינה אלא תנאי לקבלת הקצבה ולא סיבה.
הקושי הגדול בענין הוא שאין לנו דרך לדעת בדיוק כמה מוטל עלינו להשתדל, ולכן כל אדם צריך לנסות לחשב מה רצון ה' מעמו וכמה עליו להשתדל, בתקוה שיצליח לכוון לאמת. מה שברור הוא, שאם יעשה השתדלות שהיא נגד רצון ה' הרי שהוא מפספס את כל המטרה, משום שהמטרה בעולם היא לעשות רצון ה', והכסף או שאר הדברים הם רק אמצעי לזה, ומה מגוחך הוא מי שמקריב את המטרה בשביל האמצעי... וא"ת, האם יתכן שיפסיד כסף כתוצאה מההקרבה למען המטרה? בהחלט. יתכן שהקב"ה קבע שאם יעשה השתדלות מסויימת שהיא נגד רצונו יקבל יותר כסף, אבל מאידך אין רצונו שנעשה השתדלות כזו, והבוחר הנבון יבחר לקיים רצונו גם אם מפסיד מזה כסף.

מטעם זה בעל בטחון אינו חושש מפתיחת חנות נוספת, משום שיודע שהוא עושה את מה שנדרש ממנו מאת ה', ואין בכח השני לגרוע מפרנסתו. אמנם אם לכתחילה ישאל האם כדאי לפתוח חנות במקום שכבר יש חנות (בכה"ג שמותר), הרי שמכללי ההשתדלות שלא יעשה כך, היות והשתדלות נעשית לפי חוקי הטבע, וכיון שלפי חוקי הטבע פתיחת חנות במקום שהיא לא נצרכת מהווה מתכון די בטוח לנפילה כלכלית, הרי שאין לעשות זאת. אבל לאחר מעשה שאין בידו לעשות מאומה כי אם להתרעם על השני שפתח, עליו להזכיר לעצמו שכיון שהוא עשה את ההשתדלות המוטלת עליו שוב אין בכח אף אחד לגרוע את פרנסתו ממנו. במקרה קיצוני יתכן שבאמת עליו לעזוב את האזור ולפתוח את החנות במיקום יותר טוב, אבל זה רק אומר שהקב"ה רצה שישנה את מיקום חנותו מאיזו סיבה, ולא שפתיחת החנות השניה כשלעצמה מפסידה את פרנסתו.


יש הרבה מקורות שמהם מוכח המהלך הנ"ל (והכי חשוב הוא שזה מסתדר עם המציאות, משום שעם המקורות אפשר להתווכח ואילו עם המציאות אי אפשר) ואולי אביאם פעם אחרת.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1161
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 184 פעמים
קיבל תודה: 233 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שנורר השתדלות ולקיחת כסף מהציונים

שליחה על ידי נבשר » 29 מאי 2019, 03:04

מבקש אמת כתב:
29 מאי 2019, 00:45
אדם זקוק לתמיכה כספית, ולשם כך פונה לנדיב שקובע איתו פגישה. הוא מחשב בלבבו את אשר יאמר בפרוטרוט, הולך לבית הנדיב, שוטח לפניו את מצבו הכלכלי בנאום מרגש, והנדיב תורם לו בעין יפה. האם הליכתו לבית הנדיב ונאומו הנמלץ היו הסיבה לקבלת התמיכה? לא ולא. הסיבה היחידה היתה רצון התורם לעזור לו. אלא שהתורם קבע את תרומתו בכך שהנזקק יבוא לביתו ויבאר לו באר היטב למה הוא באמת זקוק לתרומה, ובלי שיעשה זאת לא יקבל אגורה. בשל כך, גם אם היה הולך לבית הנדיב עשר פעמים באותו יום לפני השעה היעודה, או משקיע יותר מאמץ בהליכה ע"י זחילה על ארבע, לא היה מקבל אפילו אגורה יותר, שהרי לא מאמציו היוו את הסיבה לקבלת הכסף, אלא רצון הנדיב.  הוי אומר: השתדלותו של הנזקק היתה תנאי לקבלת הכסף, אך לא סיבה.
שמעתי משם הרב ברויאר משגיח של בית מתתיהו, משל דומה לנסיעה באוטובוס שצריך לקנות כרטיס לנסיעה, ודאי שהאדם לא הגיע למחזו חפצו ע"י הכרטיס שבידו, אלא האוטובוס הביאו, רק יש תנאי שהמציאות שנצרך אליה לא תתקיים בלי אותו כרטיס, כך ההשתדלות זה הכרטיס לנסיעה, אבל הנסיעה גופא היינו מה שהרויח לא קשור להשתדלות שבידו. 
 


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שנורר השתדלות ולקיחת כסף מהציונים

שליחה על ידי מאן דהו » 29 מאי 2019, 03:52

נדיב לב כתב:
29 מאי 2019, 00:28
לית מאן דפליג שהשתדלות מוטלית על כל אדם, כל אחד כפי דרגת אמונתו.
החזון איש עסק בהשתדלות הבאה מתוך חוסר באמונה - כאילו ביד האדם לשנות את שנגזר עליו אחר שעושה השתדלותו. כמו במקרה של פתיחת חנות. החפץ חיים עסק באדם כזה שמשתדל מעבר למה שזקוק על חשבון חיי הרוח

החזון איש כתב באגרות: בכל פגע הריני מורגל להחזיק את האמונה כי לא נעשה דבר בעולם במקרה רק על פי השגחתו יתברך, והריני מתאמץ בתפילה להעביר את הגזירה ולפיכך הריני מתייחס בקרירות להשתדלות, כי על פי הרוב אין ההשתדלות ברורה..


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2415
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שנורר השתדלות ולקיחת כסף מהציונים

שליחה על ידי מאן דהו » 29 מאי 2019, 04:14

יעקב שלם כתב:
28 מאי 2019, 20:13
אמר לי אברך ת"ח כמסל"ת

על מה שיש ריבוי של אוספי צדקה מציבור מסויים בגלל שהם לא לוקחים כסף מהמדינה\

האם זה נכון והאם מותר לומר זאת

לדעתי זה חשש כפירה לומר שבגלל מיעוט השתדלות של אדם שלשיטתו זה כרוך באיסור 
בגלל זה הוא יזדקק לבריות

אשמח להתבשם מחכמת רבני הפורום
לא יודע אם זה כפירה
אבל כל אלה שמפריעים באמצע התפילה. לא כפירה אם תאמר שבגלל זה הם יפשטו יד ויבקשו גם מנכדך..

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח