באיזה סוגיות בהלכה אומרים שזה מסור רק לזקני הדור. (בהלכה דיקא ולא בהשקפה והנהגה ציבורית וכדו')

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1451
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 641 פעמים
קיבל תודה: 295 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

באיזה סוגיות בהלכה אומרים שזה מסור רק לזקני הדור. (בהלכה דיקא ולא בהשקפה והנהגה ציבורית וכדו')

שליחה על ידי בן של רב » 13 יוני 2019, 00:46

כפי שהקדמתי יש נושאים שמשולים להגה של ספינה שבהם לא שייך שכל אחד ימשוך את הציבור לכיוון אחר. 
[ואף התירו משום כך הרבה דברים שבעקרון לא היו מתירים
​​​​בכדי לבלום תופעות של התפרקות ואנרכיה מעין מה שקרה אצל רחבעם שאמרו "אין לנו חלק בדוד ולא נחלה בבן ישי לאהליך ישראל"...

וכלשון הגמ' בחגיגה כב. על היחס לעמי הארצות:
"אמר רבי יוסי מפני מה הכל נאמנין על טהרת יין ושמן כל ימות השנה - כדי שלא יהא כל אחד ואחד הולך ובונה במה לעצמו ושורף פרה אדומה לעצמו". 

מאידך מעשים שבכל יום שת"ח שהגיעו להוראה פוסקים באינספור גופי תורה נגד דעת הזקנים במה שלא מביא לאנרכיה. 

היכן עובר הגבול בעניני הלכה.
והאם יש מקור למה שרבים טוענים שוב ושוב בכל נושא קטן (גם כאן בפורום) שתמיד צריך אישור מלמעלה?

ערכים:


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 363
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באיזה סוגיות בהלכה אומרים שזה מסור רק לזקני הדור. (בהלכה דיקא ולא בהשקפה והנהגה ציבורית וכדו')

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 16 יוני 2019, 08:55

בנושאים חמורים ביותר, כמו חידוש מצוה דאוריתא וכדו', צריך אישור מזקני הדור


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1451
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 641 פעמים
קיבל תודה: 295 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באיזה סוגיות בהלכה אומרים שזה מסור רק לזקני הדור. (בהלכה דיקא ולא בהשקפה והנהגה ציבורית וכדו')

שליחה על ידי בן של רב » 16 יוני 2019, 15:36

נחפשה דרכינו כתב:
16 יוני 2019, 08:55
בנושאים חמורים ביותר, כמו חידוש מצוה דאוריתא וכדו', צריך אישור מזקני הדור
אני מנחש שכוונתך לתכלת. 
והנה דוקא בזה הביאו כאן בעבר שיש הסרטה מפורסמת שמרן הגרח"ק אומר להרב טבגר "אתה חייב ללבוש". 
והיינו כיון שאתה חולק עלי וסובר שזה באמת ברור שזה התכלת א"כ עליך לנהוג כך. 

אז יש כאן אישור מיוחד וחד פעמי ע"י הזקנים עצמם להכריע כל אחד לעצמו?
או שגם בנושאים אחרים פשיטא למרן הגרח"ק שרק הסוגיא רלוונטית ותו לא. 

בגדול זה נראה תלוי בגישה של הגר"א והחזו"א מול הגישה של אחרים לגבי השאלה העקרונית כמה משקל לתת לאחרונים/מנהגים/פוסקים, וכמה להעדיף בכל זאת את הנראה יותר אחר העיון מפשטות הסוגיות. 
וכלשון החזו"א "המוציא מהפשטות עליו הראיה... "
 


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2418
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 326 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באיזה סוגיות בהלכה אומרים שזה מסור רק לזקני הדור. (בהלכה דיקא ולא בהשקפה והנהגה ציבורית וכדו')

שליחה על ידי מאן דהו » 16 יוני 2019, 19:23

בן של רב כתב:
13 יוני 2019, 00:46
כפי שהקדמתי יש נושאים שמשולים להגה של ספינה שבהם לא שייך שכל אחד ימשוך את הציבור לכיוון אחר. 
[ואף התירו משום כך הרבה דברים שבעקרון לא היו מתירים
​​​​בכדי לבלום תופעות של התפרקות ואנרכיה מעין מה שקרה אצל רחבעם שאמרו "אין לנו חלק בדוד ולא נחלה בבן ישי לאהליך ישראל"...

וכלשון הגמ' בחגיגה כב. על היחס לעמי הארצות:
"אמר רבי יוסי מפני מה הכל נאמנין על טהרת יין ושמן כל ימות השנה - כדי שלא יהא כל אחד ואחד הולך ובונה במה לעצמו ושורף פרה אדומה לעצמו". 

מאידך מעשים שבכל יום שת"ח שהגיעו להוראה פוסקים באינספור גופי תורה נגד דעת הזקנים במה שלא מביא לאנרכיה. 

היכן עובר הגבול בעניני הלכה.
והאם יש מקור למה שרבים טוענים שוב ושוב בכל נושא קטן (גם כאן בפורום) שתמיד צריך אישור מלמעלה?
אם תוכל להיות יותר קונקרטי וממוקד תן דוגמא שתמחיש את שאלתך


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1451
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 641 פעמים
קיבל תודה: 295 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באיזה סוגיות בהלכה אומרים שזה מסור רק לזקני הדור. (בהלכה דיקא ולא בהשקפה והנהגה ציבורית וכדו')

שליחה על ידי בן של רב » 16 יוני 2019, 20:17

מאן דהו כתב:
16 יוני 2019, 19:23
בן של רב כתב:
13 יוני 2019, 00:46
כפי שהקדמתי יש נושאים שמשולים להגה של ספינה שבהם לא שייך שכל אחד ימשוך את הציבור לכיוון אחר. 
[ואף התירו משום כך הרבה דברים שבעקרון לא היו מתירים
​​​​בכדי לבלום תופעות של התפרקות ואנרכיה מעין מה שקרה אצל רחבעם שאמרו "אין לנו חלק בדוד ולא נחלה בבן ישי לאהליך ישראל"...

וכלשון הגמ' בחגיגה כב. על היחס לעמי הארצות:
"אמר רבי יוסי מפני מה הכל נאמנין על טהרת יין ושמן כל ימות השנה - כדי שלא יהא כל אחד ואחד הולך ובונה במה לעצמו ושורף פרה אדומה לעצמו". 

מאידך מעשים שבכל יום שת"ח שהגיעו להוראה פוסקים באינספור גופי תורה נגד דעת הזקנים במה שלא מביא לאנרכיה. 

היכן עובר הגבול בעניני הלכה.
והאם יש מקור למה שרבים טוענים שוב ושוב בכל נושא קטן (גם כאן בפורום) שתמיד צריך אישור מלמעלה?

אם תוכל להיות יותר קונקרטי וממוקד תן דוגמא שתמחיש את שאלתך


אדרבה. היה ראוי להתחיל מהתחלה ולצאת מנקודת הנחה שבעצם הכל פתוח לדיון כדרכה של תורה.
ואז להביא את המקומות שבהם מצאנו בדברי רבותינו שלא רצו לחדש עד שיקבלו אישור מרבותיהם. 

אבל כיון שבקשת אתן דוגמא: 
אם יבוא מחר מאן דהו (לא אתה...) וישקיע בהסברה ותעמולה כל ימיו על ענין איסור חנופה/שקר/ליצנות, וידגיש כל הזמן שזה יותר חמור מכל מיני ענינים חשובים שהציבור החשוב מקפיד עליהם ע"פ. 
סביר להניח שרבים וחשובים יעקמו עליו את האף וכו'... 

והנה זה בדיוק מה שעשה האברך הצעיר/החנוני הישר/הנסתר הקדוש/ההלך מוכר הספרים/המתמיד המהפכן/השכן טוב הלב - מהעיירה הקטנטונת ראדין, כשחיבר את ספרו חפץ חיים כלפי הכת הרביעית מד' כתות הנ"ל שלא מקבלות פני שכינה. 

וסביר להניח שזה קרה גם אז, ויש גם עדויות כאלו שהוא ספג לעג וחשדנות בתחילת דרכו מרבנים שונים. 

והנה נקודה חשובה למחשבה!
הרי גם הוא עצמו תכנן רק את זה: שהציבור ישתכנע מהאמת עצמה!
בלי לחשוב כל הזמן האם הוא צדיק ועומד בזה וכו' ומי יימר שצריך ומי אתה בכלל - כי הרי הוא הוציא בעילום שם. 

ואין ספק שרבים מהם יכלו כמו היום להגיב באופן אוטומטי ובתקיפות "לא ראינו אצל רבותינו שעשו עסק מנושא זה, חדש אסור מן התורה! העיקר זה רק שטייג אין לערנען! כי מנסה ה' אלוקיכם אתכם! זה עצס היצער..." 

נא לא לטעות! לא התכונתי אלא להאיר שאולי הגזמנו קצת וממש לא להקצין לצד הנגדי. 





 


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2418
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 326 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באיזה סוגיות בהלכה אומרים שזה מסור רק לזקני הדור. (בהלכה דיקא ולא בהשקפה והנהגה ציבורית וכדו')

שליחה על ידי מאן דהו » 16 יוני 2019, 21:03

בן של רב היקר
התוכל להיות קונקרטי וממוקד יותר?


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1451
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 641 פעמים
קיבל תודה: 295 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באיזה סוגיות בהלכה אומרים שזה מסור רק לזקני הדור. (בהלכה דיקא ולא בהשקפה והנהגה ציבורית וכדו')

שליחה על ידי בן של רב » 17 יוני 2019, 01:28

מאן דהו כתב:
16 יוני 2019, 21:03
בן של רב היקר
התוכל להיות קונקרטי וממוקד יותר?

לבקשתך כעת אני מתמקד. 
יביאו נא הת"ח באיזה דוגמאות מצינו בש"ס ופוסקים שהצריכו דוקא את הסכמת גדולי זקני ת"ח להכריע - וא"א לכל ת"ח שאינו זקן להכריע מלבדם. 

וכאמור לעיל - לא דוגמאות של >ניהול ציבור במשותף< שבהם יש חשש לאנרכיה.
(וכגון ההכנעה של ר"י לר"ג בקידוש החודש - שזה ענין הכרחי שלא יווצרו שתי לוחות שנה, ואח"כ יריבו מה להקריב בביהמ"ק וכו') 


דורדיא
משתמש ותיק
הודעות: 438
הצטרף: 30 אפריל 2018, 23:31
נתן תודה: 219 פעמים
קיבל תודה: 187 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באיזה סוגיות בהלכה אומרים שזה מסור רק לזקני הדור. (בהלכה דיקא ולא בהשקפה והנהגה ציבורית וכדו')

שליחה על ידי דורדיא » 17 יוני 2019, 01:39

@בן של רב, 
יצאת מתוך נקודת הנחה שיש דבר כזה שבהלכה יש דברים המסורים רק לזקני הדור
וכעת אתה מחפש לכך מקורות,

נראה לי שראשית עליך להביא ראיה שיש דבר כזה בכלל.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2418
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 326 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באיזה סוגיות בהלכה אומרים שזה מסור רק לזקני הדור. (בהלכה דיקא ולא בהשקפה והנהגה ציבורית וכדו')

שליחה על ידי מאן דהו » 17 יוני 2019, 01:51

@בן של רב ברשותך אנסה למקד את דבריך.
למשל לדבר זה? לשוללים את התכלת בלי הוראה של זקני הדור?
viewtopic.php?f=8&t=864&start=180#p30938
download/file.php?id=3743


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1451
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 641 פעמים
קיבל תודה: 295 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באיזה סוגיות בהלכה אומרים שזה מסור רק לזקני הדור. (בהלכה דיקא ולא בהשקפה והנהגה ציבורית וכדו')

שליחה על ידי בן של רב » 17 יוני 2019, 15:33

דורדיא כתב:
17 יוני 2019, 01:39
@בן של רב, 
יצאת מתוך נקודת הנחה שיש דבר כזה שבהלכה יש דברים המסורים רק לזקני הדור
וכעת אתה מחפש לכך מקורות,

נראה לי שראשית עליך להביא ראיה שיש דבר כזה בכלל.
מלבד מה שכבר הבאתי
יש דין שהמורה הלכה בפני רבו חייב מיתה, כדילפינן משמואל ועלי. 
אך זה נראה יותר כהלכות כבוד התורה. 

נ. ב. הגרמ"מ קארפ שליט"א אמר לי כמה פעמים חידושים גדולים שהרב אלישיב הסכים לו.
אבל הוא בעצמו הודה פעם בגילוי לב שלא תמיד הרב אלישיב באמת הסכים שזה הפשט המסתבר בסוגיא, ואולי אפילו לא נכנס עד הסוף בעומק טענותיו - אלא רק שמע אותו בהנאה והסכים עקרונית שהרב קארפ ראוי להכריע מעצמו כך ע"פ סברתו שלו. 

והתרשמתי שכך זה היה עובד:
מידי פעם היה הרב קארפ מחדש חידוש גדול, ואז היה עולה בו החשש מ"מורה הלכה בפני רבו", ולכן היה נוסע לרב אלישיב לקבל אישור, ורק אז היה מרשה לעצמו לנהוג/להורות/לכתוב בשם הגרי"ש. 
 


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1214
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 133 פעמים
קיבל תודה: 140 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באיזה סוגיות בהלכה אומרים שזה מסור רק לזקני הדור. (בהלכה דיקא ולא בהשקפה והנהגה ציבורית וכדו')

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 17 יוני 2019, 16:05

זה אומר שמה שהוא מביא בשם הרב אלישיב זה לא בדיוק באמת כך?


יהושע
משתמש ותיק
הודעות: 1159
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באיזה סוגיות בהלכה אומרים שזה מסור רק לזקני הדור. (בהלכה דיקא ולא בהשקפה והנהגה ציבורית וכדו')

שליחה על ידי יהושע » 17 יוני 2019, 18:59

נחפשה דרכינו כתב:
16 יוני 2019, 08:55
בנושאים חמורים ביותר, כמו חידוש מצוה דאוריתא וכדו', צריך אישור מזקני הדור

חמור זה להקל בדאורייתא ולא להחמיר


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 363
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באיזה סוגיות בהלכה אומרים שזה מסור רק לזקני הדור. (בהלכה דיקא ולא בהשקפה והנהגה ציבורית וכדו')

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 18 יוני 2019, 00:02

בנושאים כאלו, להחמיר זה גם חמור, כיון שזה יכול לבוא על חשבון דברים אחרים. ובודאי לגבי להכריע אם זה חיוב מדינא, לא כל מו"צ יכול להכריע


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1451
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 641 פעמים
קיבל תודה: 295 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באיזה סוגיות בהלכה אומרים שזה מסור רק לזקני הדור. (בהלכה דיקא ולא בהשקפה והנהגה ציבורית וכדו')

שליחה על ידי בן של רב » 18 יוני 2019, 01:53

נחפשה דרכינו כתב:
18 יוני 2019, 00:02
בנושאים כאלו, להחמיר זה גם חמור, כיון שזה יכול לבוא על חשבון דברים אחרים. ובודאי לגבי להכריע אם זה חיוב מדינא, לא כל מו"צ יכול להכריע
אולי מישהו ישים קץ לויכוחים ויסדר את כל הת"ח הגדולים שמרשים לגלות שהם הולכים עם תכלת, ומאידך את אלו שהכריעו לעצמם שהם לא מחוייבים לברר, ואלו שביררו באמת ולא היה חסר להם אומץ ובכל זאת הכריעו שזה לא זה. 

אבל תנאי קודם למעשה שנפסיק עם השטויות הלעוסות והנדושות האלו שרק מי מתוכם שהפך למותג ו'מרן' עם פרסומת ותמונות וחבר מועצג"ת וכו' הוא היחיד שקובע לכל עשרות הת"ח הגדולים שהם כבר בגיל שלו וגם ברמה לא פחותה ממנו גם אם במקרה הם השקיעו ועיינו בסוגיא זו יותר ממנו. 
 


נחפשה דרכינו
משתמש ותיק
הודעות: 363
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באיזה סוגיות בהלכה אומרים שזה מסור רק לזקני הדור. (בהלכה דיקא ולא בהשקפה והנהגה ציבורית וכדו')

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 18 יוני 2019, 08:23

כשאנחנו מדברים על הנושא של התכלת באופן ספציפי, מי שהכריע שלא מחוייבים להטיל, הם הגרי"ש אלישיב, הגראי"ל שטינמן, הגר"נ קרליץ, הגר"ש אויערבאך, הגר"מ שטרנבוך והגר"ד לנדו. דומני שאין אף ת"ח אחד שמתחרה עמם שהכריע שמחוייבים להטיל. מי שמטיל בעצמו זה כבר חשבון שלו


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1451
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 641 פעמים
קיבל תודה: 295 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באיזה סוגיות בהלכה אומרים שזה מסור רק לזקני הדור. (בהלכה דיקא ולא בהשקפה והנהגה ציבורית וכדו')

שליחה על ידי בן של רב » 18 יוני 2019, 20:59

ראיתי שהתכלת חביבה עליכם (ללבוש/להתנגד)
אז פתחתי לה אשכול נפרד "שמות הרבנים" וכו'

וכעת נחזור לנושא הכללי:
באיזה נושאים מצינו שאין סמכויות לאף אחד כי כולם לא הגיעו להוראה [מלבד שנים שלשה מזקני ישראל שכל עומס משא הדור על ראשם, ואין להם רגע בודד של שקט להיכנס לשום נושא חדש] . 


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1214
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 133 פעמים
קיבל תודה: 140 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באיזה סוגיות בהלכה אומרים שזה מסור רק לזקני הדור. (בהלכה דיקא ולא בהשקפה והנהגה ציבורית וכדו')

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 18 יוני 2019, 21:22

למשל אם יקומו להם ג׳ רבני שכונות ויקדשו את החודש או יעברו את השנה יהי׳ לזה משמעות? אני שואל בלי שבדקתי כלל את הנושא

הערה צדדית, לא לשכוח שגדו"י יכולים לשלוח מישהו שיברר במקומם והם יורו כמו שימצא מחמת חוסר הזמן שלהם


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1573
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 140 פעמים
קיבל תודה: 498 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באיזה סוגיות בהלכה אומרים שזה מסור רק לזקני הדור. (בהלכה דיקא ולא בהשקפה והנהגה ציבורית וכדו')

שליחה על ידי מבקש אמת » 19 יוני 2019, 10:20

חלק א׳ ממעל כתב:
18 יוני 2019, 21:22
למשל אם יקומו להם ג׳ רבני שכונות ויקדשו את החודש או יעברו את השנה יהי׳ לזה משמעות? אני שואל בלי שבדקתי כלל את הנושא

הערה צדדית, לא לשכוח שגדו"י יכולים לשלוח מישהו שיברר במקומם והם יורו כמו שימצא מחמת חוסר הזמן שלהם

ואם יקומו ג' חברי מועצגה"ת (עוד לא נכנסתי לשאלה הבוערת א י ז ה מועצת...) ויקדשו החודש ויעברו השנה כן יהיה לזה משמעות? ואם לשלשתם יוצמד בעיתונים התואר "מרן" יהיה לזה משמעות?

(יעויין רמב"ם פ"ה מהל' קידוש החודש ה"א: "
כל מה שאמרנו מקביעות ראש חדש על הראיה ועיבור השנה מפני הזמן או מפני הצורך אין עושין אותו אלא סנהדרין שבארץ ישראל או בית דין הסמוכים בארץ ישראל שנתנו להן הסנהדרין רשות")


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1573
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 140 פעמים
קיבל תודה: 498 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באיזה סוגיות בהלכה אומרים שזה מסור רק לזקני הדור. (בהלכה דיקא ולא בהשקפה והנהגה ציבורית וכדו')

שליחה על ידי מבקש אמת » 19 יוני 2019, 10:21

בן של רב כתב:
17 יוני 2019, 15:33

נ. ב. הגרמ"מ קארפ שליט"א אמר לי כמה פעמים חידושים גדולים שהרב אלישיב הסכים לו.
אבל הוא בעצמו הודה פעם בגילוי לב שלא תמיד הרב אלישיב באמת הסכים שזה הפשט המסתבר בסוגיא, ואולי אפילו לא נכנס עד הסוף בעומק טענותיו - אלא רק שמע אותו בהנאה והסכים עקרונית שהרב קארפ ראוי להכריע מעצמו כך ע"פ סברתו שלו. 

והתרשמתי שכך זה היה עובד:
מידי פעם היה הרב קארפ מחדש חידוש גדול, ואז היה עולה בו החשש מ"מורה הלכה בפני רבו", ולכן היה נוסע לרב אלישיב לקבל אישור, ורק אז היה מרשה לעצמו לנהוג/להורות/לכתוב בשם הגרי"ש. 

ודון מינה ומינה...
 


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1214
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 133 פעמים
קיבל תודה: 140 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באיזה סוגיות בהלכה אומרים שזה מסור רק לזקני הדור. (בהלכה דיקא ולא בהשקפה והנהגה ציבורית וכדו')

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 19 יוני 2019, 13:45

מבקש אמת כתב:
19 יוני 2019, 10:20
חלק א׳ ממעל כתב:
18 יוני 2019, 21:22
למשל אם יקומו להם ג׳ רבני שכונות ויקדשו את החודש או יעברו את השנה יהי׳ לזה משמעות? אני שואל בלי שבדקתי כלל את הנושא

הערה צדדית, לא לשכוח שגדו"י יכולים לשלוח מישהו שיברר במקומם והם יורו כמו שימצא מחמת חוסר הזמן שלהם

ואם יקומו ג' חברי מועצגה"ת (עוד לא נכנסתי לשאלה הבוערת א י ז ה מועצת...) ויקדשו החודש ויעברו השנה כן יהיה לזה משמעות? ואם לשלשתם יוצמד בעיתונים התואר "מרן" יהיה לזה משמעות?

(יעויין רמב"ם פ"ה מהל' קידוש החודש ה"א: "
כל מה שאמרנו מקביעות ראש חדש על הראיה ועיבור השנה מפני הזמן או מפני הצורך אין עושין אותו אלא סנהדרין שבארץ ישראל או בית דין הסמוכים בארץ ישראל שנתנו להן הסנהדרין רשות")
ולמה דוקא סנהדרין יכולים? וכי בתורה מופיע המושג הזה (חוץ משבעים זקנים שהיו למשה)
 


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1470
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 390 פעמים
קיבל תודה: 275 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באיזה סוגיות בהלכה אומרים שזה מסור רק לזקני הדור. (בהלכה דיקא ולא בהשקפה והנהגה ציבורית וכדו')

שליחה על ידי יהודה1 » 19 יוני 2019, 16:13

לכאורה בכל נושא שבא לעשות חידוש בכלל ישראל ולאו דוקא בהנהגת הדור. ואכן הח"ח היה צריך הסכמות מגדולי הדור עד שספרו התפרסם.
בכל אופן ידוע שלכלל ישראל יש חוש ריח לדעת מי ראוי להיות מורה לכולם ולמי אין צורך להתייחס. עובדה היא שהח"ח לא היה לו שום כוח משמעותי לא בפוליטיקה ולא בכישרון תעמולה ובכל זאת יצא שמו בכל העולם.
יש גם לחלק בין לעסות עסק גדול ממצוה שכולם מכירים ויודעים את החיוב להיזהר בה אלא שלא יודעים את ההלכות, למצווה שהשתכחה עד שנעשה מסורת בעם שלא נוכל לקיימה לפני ביאת המשיח.
יש להעיר שלגבי הניסיון לחדש את הסמיכה כדי לעשות סנהדרין גדולה בא"י (ועל ידי זה לקרב את הגאולה...), זה וודאי שייך לגדולי הדור ומספיק שאחד יתנגד כדי שלא יוכלו לעשות כן.


יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 955
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 301 פעמים
קיבל תודה: 302 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באיזה סוגיות בהלכה אומרים שזה מסור רק לזקני הדור. (בהלכה דיקא ולא בהשקפה והנהגה ציבורית וכדו')

שליחה על ידי יצחק » 19 יוני 2019, 20:42

בדבר שרוצים לעשות שלא כדין משום "עת לעשות לה' הפרו תורתך" כגון להתפרנס מתלמוד תורה נראה לי שצריך לזה הסכמת דעת זקני הדור וכן כל כיו"ב


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1451
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 641 פעמים
קיבל תודה: 295 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באיזה סוגיות בהלכה אומרים שזה מסור רק לזקני הדור. (בהלכה דיקא ולא בהשקפה והנהגה ציבורית וכדו')

שליחה על ידי בן של רב » 20 יוני 2019, 01:13

יהודה1 כתב:
19 יוני 2019, 16:13
לכאורה בכל נושא שבא לעשות חידוש בכלל ישראל ולאו דוקא בהנהגת הדור. ואכן הח"ח היה צריך הסכמות מגדולי הדור עד שספרו התפרסם.
בכל אופן ידוע שלכלל ישראל יש חוש ריח לדעת מי ראוי להיות מורה לכולם ולמי אין צורך להתייחס. עובדה היא שהח"ח לא היה לו שום כוח משמעותי לא בפוליטיקה ולא בכישרון תעמולה ובכל זאת יצא שמו בכל העולם.
יש גם לחלק בין לעסות עסק גדול ממצוה שכולם מכירים ויודעים את החיוב להיזהר בה אלא שלא יודעים את ההלכות, למצווה שהשתכחה עד שנעשה מסורת בעם שלא נוכל לקיימה לפני ביאת המשיח.
יש להעיר שלגבי הניסיון לחדש את הסמיכה כדי לעשות סנהדרין גדולה בא"י (ועל ידי זה לקרב את הגאולה...), זה וודאי שייך לגדולי הדור ומספיק שאחד יתנגד כדי שלא יוכלו לעשות כן.
שים לב שרק בתחילה הוא הזדקק להסכמות. 
תביא גם בחשבון שהספר חפץ חיים נכתב בעילום שם ובלי הסכמות אף אחד לא יקנה ופשוט. 

לדעתך: אם היו מסרבים להעניק לו הסכמה מחמת כל מיני ענינים - אזי מיותר לדבר על לה"ר? 

איך שיהיה אף אחד לא נתן לו הסכמה לכך שמעכשיו יש לעשות קמפיין של עשרות שנים ולשנות לגמרי את סדרי הקדימה.

'חוש ריח' זה לא תחליף לבירור שכלי. ולא מחמת זה הוא יצא לדרך...

פשוט מאוד! הוא הבין שקודם כל החומש והגמרא ואח"כ כל השאר.
(ואכן העידו שהתנ"ך לא זז מהטלית ותפילין שלו)

 
 


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1470
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 390 פעמים
קיבל תודה: 275 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באיזה סוגיות בהלכה אומרים שזה מסור רק לזקני הדור. (בהלכה דיקא ולא בהשקפה והנהגה ציבורית וכדו')

שליחה על ידי יהודה1 » 20 יוני 2019, 15:34

בן של רב כתב:
20 יוני 2019, 01:13
יהודה1 כתב:
19 יוני 2019, 16:13
לכאורה בכל נושא שבא לעשות חידוש בכלל ישראל ולאו דוקא בהנהגת הדור. ואכן הח"ח היה צריך הסכמות מגדולי הדור עד שספרו התפרסם.
בכל אופן ידוע שלכלל ישראל יש חוש ריח לדעת מי ראוי להיות מורה לכולם ולמי אין צורך להתייחס. עובדה היא שהח"ח לא היה לו שום כוח משמעותי לא בפוליטיקה ולא בכישרון תעמולה ובכל זאת יצא שמו בכל העולם.
יש גם לחלק בין לעסות עסק גדול ממצוה שכולם מכירים ויודעים את החיוב להיזהר בה אלא שלא יודעים את ההלכות, למצווה שהשתכחה עד שנעשה מסורת בעם שלא נוכל לקיימה לפני ביאת המשיח.
יש להעיר שלגבי הניסיון לחדש את הסמיכה כדי לעשות סנהדרין גדולה בא"י (ועל ידי זה לקרב את הגאולה...), זה וודאי שייך לגדולי הדור ומספיק שאחד יתנגד כדי שלא יוכלו לעשות כן.
שים לב שרק בתחילה הוא הזדקק להסכמות. 
תביא גם בחשבון שהספר חפץ חיים נכתב בעילום שם ובלי הסכמות אף אחד לא יקנה ופשוט. 

לדעתך: אם היו מסרבים להעניק לו הסכמה מחמת כל מיני ענינים - אזי מיותר לדבר על לה"ר? 

איך שיהיה אף אחד לא נתן לו הסכמה לכך שמעכשיו יש לעשות קמפיין של עשרות שנים ולשנות לגמרי את סדרי הקדימה.

'חוש ריח' זה לא תחליף לבירור שכלי. ולא מחמת זה הוא יצא לדרך...

פשוט מאוד! הוא הבין שקודם כל החומש והגמרא ואח"כ כל השאר.
(ואכן העידו שהתנ"ך לא זז מהטלית ותפילין שלו)

 
 
אי אפשר להגזים. הח"ח לא אמר כלום נגד דעת הראשונים ורק היה מכריע לפעמים מדעתו במחלוקת. לא למד את הסוגיא בגמרא והכריע על פי דעתו בלבד. גם לא היה מי שחלק עליו בדורו. מה שבאמת פחות נכנס הוא הרעיון שלו לעסוק בענייני קדשים. שזה יותר חידוש כי היו שאמרו זה הילכתא למשיחא וגם לא מחדד את התלמידים.
היום יש מי שעוסק הרבה בניסיון להחזיר את ברכת האורח בנוסח המקורי ואף אחד לא מדבר נגדו. אף שהרבה מתייחסים לזה כתימהוני. הרבה גם התחילו לומר אף שלא היו רגילים קודם.
זה מה שכתבתי על חוש ריח. אם יש מי שכולם לא מקבלים את דבריו חוץ מאלה שבדרך כלל לא היו מכניסים אותם לבית המדרש, פחות יש להתייחס אליו. אם אנו רואים שבבתי המדרשות מתחילים לדון בזה ברצינות סימן שיש לזה יותר משקל. בכל אופן מותר לי לומר גם שכל מי שימציא רעיון שאף אחד לא התעסק בו קודם ורוצה לשנות את עם ישראל, זה יתפוס רק אם גדולי הדור יסכימו. אתה יכול לבדוק את זה על כל מה שממנו מנסים להוכיח.
יש להוסיף נקודה נוספת בעיקר השאלה. אם גדולי הדור (לא אלה שכתוב עליהם בעיתון "מרן" אלא אלה שכל מי שיש בו ריח ביהמ"ד יודע שהוא גדול בתורה) יסברו שדבר מסויים אסור או לא ראוי. ויבואו אחרים ויטענו שמסברא שלהם אין לזה מובן. זה או בעלי גאווה שאינם יודעים כלום, או אנשים שמשום מה לא זכו לשֵם. בכל מקרה יהיה עלינו לבדוק היטב למה גדולי הדור לא קיבלו ולא לקבל סברות מכל אחד.


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1451
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 641 פעמים
קיבל תודה: 295 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באיזה סוגיות בהלכה אומרים שזה מסור רק לזקני הדור. (בהלכה דיקא ולא בהשקפה והנהגה ציבורית וכדו')

שליחה על ידי בן של רב » 20 יוני 2019, 20:33

מה שכתבת על קדשים דוקא נכנס גם נכנס. 
החפץ חיים דירבן את הבחור וולועלה בן הגר"ח מבריסק להשקיע בקדשים ואמר לו "אתה תהיה יחיד בדור וכולם ילמדו ממך"
והרי התוצאות: 8 בתי מדרש של בריסק! 

והנה מאוד הרגיזני רב אחד (ידיד גדול שלי) שאמר על מכון תורת הקרבנות "אני לא אוחז מזה, זה נראה לי משיחי..."
ואמנם הרב הזה לא כ"כ ת"ח אבל הוא כביכול יותר חכם מהחפץ חיים...

והרי ברור שהחפץ חיים התחיל כפורץ דרך והם רק ממשיכים להתקדם על פי העקרון המבואר בגמ' כמה פעמים שחייבים להיערך כל הזמן באופן מעשי ופרקטי ל"מהרה יבנה המקדש". 

אבל הרב הלזה לא מבין שחזרה אל התורה היא לא דבר שצריך בכלל לדון בו. 
ובטח לא להתקיף כל חיזוק מכח שלא ראינו אצל רבותינו. 
כי כן ראינו אצלם שהחומש והגמרא קודמים להכל, והם עצמם כל הזמן חיפשו איך לחדש ולהשתפר בקיום מצוות ודקדוקי מצוות, ושינו דברים גם בגיל מבוגר - כדרכה של תורה שלומדים על מנת לבדוק שוב ושוב. 


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2418
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 326 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באיזה סוגיות בהלכה אומרים שזה מסור רק לזקני הדור. (בהלכה דיקא ולא בהשקפה והנהגה ציבורית וכדו')

שליחה על ידי מאן דהו » 20 יוני 2019, 20:42

בן של רב כתב:
20 יוני 2019, 20:33
מה שכתבת על קדשים דוקא נכנס גם נכנס. 
החפץ חיים דירבן את הבחור וולועלה בן הגר"ח מבריסק להשקיע בקדשים ואמר לו "אתה תהיה יחיד בדור וכולם ילמדו ממך"
והרי התוצאות: 8 בתי מדרש של בריסק! 

והנה מאוד הרגיזני רב אחד (ידיד גדול שלי) שאמר על מכון תורת הקרבנות "אני לא אוחז מזה, זה נראה לי משיחי..."
ואמנם הרב הזה לא כ"כ ת"ח אבל הוא כביכול יותר חכם מהחפץ חיים...

והרי ברור שהחפץ חיים התחיל כפורץ דרך והם רק ממשיכים להתקדם על פי העקרון המבואר בגמ' כמה פעמים שחייבים להיערך כל הזמן באופן מעשי ופרקטי ל"מהרה יבנה המקדש". 

אבל הרב הלזה לא מבין שחזרה אל התורה היא לא דבר שצריך בכלל לדון בו. 
ובטח לא להתקיף כל חיזוק מכח שלא ראינו אצל רבותינו. 
כי כן ראינו אצלם שהחומש והגמרא קודמים להכל, והם עצמם כל הזמן חיפשו איך לחדש ולהשתפר בקיום מצוות ודקדוקי מצוות, ושינו דברים גם בגיל מבוגר - כדרכה של תורה שלומדים על מנת לבדוק שוב ושוב. 

מול מאות ואולי גם אלפים בתי מדרש שלומדים הכל חוץ מקודשים
תוצאה זעומה!


עניין
הודעות: 179
הצטרף: 07 מאי 2019, 00:02
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באיזה סוגיות בהלכה אומרים שזה מסור רק לזקני הדור. (בהלכה דיקא ולא בהשקפה והנהגה ציבורית וכדו')

שליחה על ידי עניין » 20 יוני 2019, 21:20

מספר בתי המדרש לא משנה, העניין הוא ההשפעה שלהם, וזו גדולה מאוד.
אלפי התלמידים שלמדו שם וקנו יד ורגל בקדשים, וכן אח"כ יש חבורות שלומדים א"ז.
וכן ספרים שהוציאו, בקיצור קדשים על המפה, וכ"ז לא היה קורה לולי הגרי"ז.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 2418
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1488 פעמים
קיבל תודה: 326 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באיזה סוגיות בהלכה אומרים שזה מסור רק לזקני הדור. (בהלכה דיקא ולא בהשקפה והנהגה ציבורית וכדו')

שליחה על ידי מאן דהו » 20 יוני 2019, 22:09

עניין כתב:
20 יוני 2019, 21:20
מספר בתי המדרש לא משנה, העניין הוא ההשפעה שלהם, וזו גדולה מאוד.
אלפי התלמידים שלמדו שם וקנו יד ורגל בקדשים, וכן אח"כ יש חבורות שלומדים א"ז.
וכן ספרים שהוציאו, בקיצור קדשים על המפה, וכ"ז לא היה קורה לולי הגרי"ז.
במקרה הזה משנה עשרות אלפי תלמידים שלא הושפעו כלל


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1470
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 390 פעמים
קיבל תודה: 275 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באיזה סוגיות בהלכה אומרים שזה מסור רק לזקני הדור. (בהלכה דיקא ולא בהשקפה והנהגה ציבורית וכדו')

שליחה על ידי יהודה1 » 21 יוני 2019, 10:09

בן של רב כתב:
20 יוני 2019, 20:33
מה שכתבת על קדשים דוקא נכנס גם נכנס. 
החפץ חיים דירבן את הבחור וולועלה בן הגר"ח מבריסק להשקיע בקדשים ואמר לו "אתה תהיה יחיד בדור וכולם ילמדו ממך"
והרי התוצאות: 8 בתי מדרש של בריסק!
התכוונתי שקדשים לא תפס כמו לשון הרע, ובגלל שזה היה שינוי מדרך הלימוד בישיבות ואילו לשה"ר כולם ידעו שהוא איסור.


פותח הנושא
בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1451
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 641 פעמים
קיבל תודה: 295 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: באיזה סוגיות בהלכה אומרים שזה מסור רק לזקני הדור. (בהלכה דיקא ולא בהשקפה והנהגה ציבורית וכדו')

שליחה על ידי בן של רב » 22 יוני 2019, 22:28

יהודה1 כתב:
21 יוני 2019, 10:09
בן של רב כתב:
20 יוני 2019, 20:33
מה שכתבת על קדשים דוקא נכנס גם נכנס. 
החפץ חיים דירבן את הבחור וולועלה בן הגר"ח מבריסק להשקיע בקדשים ואמר לו "אתה תהיה יחיד בדור וכולם ילמדו ממך"
והרי התוצאות: 8 בתי מדרש של בריסק!
התכוונתי שקדשים לא תפס כמו לשון הרע, ובגלל שזה היה שינוי מדרך הלימוד בישיבות ואילו לשה"ר כולם ידעו שהוא איסור.
האמת שהעולם צודק שיש עוד דברים. 
והפתרון הוא לנצל את הזמן ואז מגיעים להכל. 

וכמו שהגרח"ק שאף שהכל הוא לומד - אבל רק בזקנותו זכה להוציא דרך הקודש. 
כך להבדיל כל אדם יכול להגיע לאחיזה מסויימת בכל חלקי התורה בדרגתו הוא, בתנאי שיצא מהריבוע של הנעבאכיות - ויכנס למעגל ההצלחה. 
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח