רבי יצחק שלמה זילברמן זצ"ל

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

פותח הנושא
מאן דהו
הודעות: 2397
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1474 פעמים
קיבל תודה: 367 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבי יצחק שלמה זילברמן?

שליחה על ידי מאן דהו » 08 יולי 2019, 21:10

הכהן כתב:
08 יולי 2019, 20:31
בנציון כתב:
08 יולי 2019, 13:24
לגבי הרובע המכונה מוסלמי אני לא יודע, לגבי הרובע היהודי שמעתי מרבי אליהו זילברמן שבארבעים שנים האחרונות שהוא נמצא ברובע לא היה אף פיגוע.

גם אני יכול להעיד על כך, שבארבעים שנה האחרונות שאני נמצא ברובע (גרתי שם בילדותי ועד היום אני יוצא ובא שם) לא היה אף פיגוע.
סמוך לשעה 6:20, מחבל שנכנס דרך שער שכם, דקר ברחבה הפנימית יהודי חרדי והחל להימלט רגלית. במהלך בריחתו זיהה יהודי נוסף בסמוך לבית הכנסת החורבה ברובע היהודי, ודקר אותו בגבו ופצע אותו באורח בינוני.
https://ladaat.co/archives/27452
פיגוע דקירה כפול בעיר העתיקה בירושלים: מחבל ערבי בן 19 דקר הבוקר (שישי) גבר כבן 50 סמוך לשער שכם בעיר, משם נמלט לכיוון רחוב דוד ברובע היהודי תוך ששוטרים מנהלים אחריו מרדף ודקר צעיר כבן 16. השוטרים ביצעו ירי לעבר המחבל, הוא נוטרל, ולאחר מכן מת מפצעיו.
https://www.jdn.co.il/breakingnews/1154790/


איש ווילנא
הודעות: 2168
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 487 פעמים
קיבל תודה: 588 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבי יצחק שלמה זילברמן?

שליחה על ידי איש ווילנא » 08 יולי 2019, 21:38

מאן דהו כתב:
08 יולי 2019, 21:10
הכהן כתב:
08 יולי 2019, 20:31
בנציון כתב:
08 יולי 2019, 13:24
לגבי הרובע המכונה מוסלמי אני לא יודע, לגבי הרובע היהודי שמעתי מרבי אליהו זילברמן שבארבעים שנים האחרונות שהוא נמצא ברובע לא היה אף פיגוע.

גם אני יכול להעיד על כך, שבארבעים שנה האחרונות שאני נמצא ברובע (גרתי שם בילדותי ועד היום אני יוצא ובא שם) לא היה אף פיגוע.
סמוך לשעה 6:20, מחבל שנכנס דרך שער שכם, דקר ברחבה הפנימית יהודי חרדי והחל להימלט רגלית. במהלך בריחתו זיהה יהודי נוסף בסמוך לבית הכנסת החורבה ברובע היהודי, ודקר אותו בגבו ופצע אותו באורח בינוני.
https://ladaat.co/archives/27452
פיגוע דקירה כפול בעיר העתיקה בירושלים: מחבל ערבי בן 19 דקר הבוקר (שישי) גבר כבן 50 סמוך לשער שכם בעיר, משם נמלט לכיוון רחוב דוד ברובע היהודי תוך ששוטרים מנהלים אחריו מרדף ודקר צעיר כבן 16. השוטרים ביצעו ירי לעבר המחבל, הוא נוטרל, ולאחר מכן מת מפצעיו.
https://www.jdn.co.il/breakingnews/1154790/
במקרה הזה אתה לא צודק ככה התפרסם בתקשורת בהתחלה שהפיגוע הסתיים על מדרגות בית הכנסת החורבה אבל לאחר מעשה התברר שזה היה בתוך הרובע המוסלמי. 

אבל לי זכור כמה פיגועים בשער יפו
 


מממממ
הודעות: 138
הצטרף: 18 מאי 2019, 22:26
נתן תודה: 36 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבי יצחק שלמה זילברמן?

שליחה על ידי מממממ » 08 יולי 2019, 22:02

מאן דהו כתב:
08 יולי 2019, 21:10
פיגוע דקירה כפול בעיר העתיקה בירושלים: מחבל ערבי בן 19 דקר הבוקר (שישי) גבר כבן 50 סמוך לשער שכם בעיר, משם נמלט לכיוון רחוב דוד ברובע היהודי תוך ששוטרים מנהלים אחריו מרדף ודקר צעיר כבן 16. השוטרים ביצעו ירי לעבר המחבל, הוא נוטרל, ולאחר מכן מת מפצעיו.
הפיגוע התרחש ברובע המוסלמי והצעיר ברח לבית הכנסת החורבה ושם טיפלו בו כוחות ההצלה. ומכאן הטעות כיון שהקריאה התקבלה לבא לבית הכנסת החורבה


פותח הנושא
מאן דהו
הודעות: 2397
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1474 פעמים
קיבל תודה: 367 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבי יצחק שלמה זילברמן?

שליחה על ידי מאן דהו » 08 יולי 2019, 22:17

מממממ כתב:
08 יולי 2019, 18:59
חבל להתווכח על מציאות, בשער יפו לא היה שום פיגוע, היה פיגוע בתחנה של קו 3 שזה יותר קרוב לרחוב יפו מלשער יפו.
בהר נוף היה פיגוע שנהרגו חמשה, מתי היה פיגוע בהעיר העתיקה בכזה סדר גודל, וכל התפוצציות של האטובסים היו מחוץ לרובע בעיר...
(אומנם נכון שבשער שכם היו הרבה, אבל עדיין בעיר היה הרבה יותר הרוגים)

לפני שנתיים נרצח שם מגיד שיעור בישיבת אש התורה


הכהן
הודעות: 1321
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 393 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: רבי יצחק שלמה זילברמן?

שליחה על ידי הכהן » 08 יולי 2019, 22:41

מאן דהו כתב:
08 יולי 2019, 21:10
רחוב דוד ברובע היהודי
מזויף מתוכו....

איש ווילנא כתב:
08 יולי 2019, 13:18
בשער יפו נראה לי שסטיסטיקה היה יותר פיגועים מכמעט כל מקום אחר
זה לא ברובע היהודי, זה אזור של דוברי ערבית...
ואולי מקום הסכנה זה מכיכר ספרא מזרחה?


בן של רב
הודעות: 1503
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 675 פעמים
קיבל תודה: 372 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבי יצחק שלמה זילברמן?

שליחה על ידי בן של רב » 08 יולי 2019, 23:55

האם זה נכון לדבר ולפלפל בכזו פחדנות?
זה לא ההיפך הגמור מכל המושג שבמלחמה אין מציאות של יחיד?

והגם שאי"ז מלחמה חזקה -
הרי זהו בדיוק הדין המוסכם על כל הפוסקים -
שבעיר ספר צריך דוקא להיות גיבורים ואמיצים ללא חת
ו'להכניס בהם' כהוגן על כל דבר קטן "אפילו על עסקי תבן וקש"?.
(הבאתי מקורות לעיל)

ואולי בדוחק יש להתיר למי שנכנס בכלל הירא ורך הלבב...
(בתקוה שהערבים לא קוראים ב'פורום לתורה'...)


פותח הנושא
מאן דהו
הודעות: 2397
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1474 פעמים
קיבל תודה: 367 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבי יצחק שלמה זילברמן?

שליחה על ידי מאן דהו » 09 יולי 2019, 00:38

הכהן כתב:
08 יולי 2019, 22:41
מאן דהו כתב:
08 יולי 2019, 21:10
רחוב דוד ברובע היהודי
מזויף מתוכו....

איש ווילנא כתב:
08 יולי 2019, 13:18
בשער יפו נראה לי שסטיסטיקה היה יותר פיגועים מכמעט כל מקום אחר
זה לא ברובע היהודי, זה אזור של דוברי ערבית...
ואולי מקום הסכנה זה מכיכר ספרא מזרחה?
גם אתה הכהן מחזיק בדעה שמזמן הרב זילברמן לא אירע פיגוע ברובע? או שמא דעתך שהרובע מקום מקודש ובגלל זה לא אירעו פגועים בלי קשר לרב זילברמן. אחרי שתשיב לשאלתי ישר ולענין מבלי להתחכם אאתגר אותך בשאלה מעניינת...


הכהן
הודעות: 1321
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 393 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: רבי יצחק שלמה זילברמן?

שליחה על ידי הכהן » 09 יולי 2019, 03:05

בלי קשר לרב זילברמן, אני חי את הרובע משנת תשל"ו (קצת לפניו), ולא זכור לי שום פיגוע בתוך תחומי הרובע!!!
ולא ניסיתי לקשר זאת לא לקדושת המקום ולא לקדושת התושבים, ציינתי עובדה בעלמא. אולי בכלל זה בזכות הרב נבנצל...
(ואם תתפוס אותי על פיגוע או אפילו שלושה בארבעים שנה, זה הרבה הרבה פחות מרחוב יפו...)


מממממ
הודעות: 138
הצטרף: 18 מאי 2019, 22:26
נתן תודה: 36 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבי יצחק שלמה זילברמן?

שליחה על ידי מממממ » 09 יולי 2019, 12:29

מאן דהו כתב:
09 יולי 2019, 00:38
גם אתה הכהן מחזיק בדעה שמזמן הרב זילברמן לא אירע פיגוע ברובע? או שמא דעתך שהרובע מקום מקודש ובגלל זה לא אירעו פגועים בלי קשר לרב זילברמן. אחרי שתשיב לשאלתי ישר ולענין מבלי להתחכם אאתגר אותך בשאלה מעניינת...
הרב מאן דהו, קצת נשמע מדברך זלזול בקדושת ירושלים, (אבל מסתבר שגם בדרך הטבע הרובע יותר מוגן, כיון שהכל מרושת במצלמות ויש הרבה יותר כוחות משטרה מסתם שכונה) אתה מוזמן לבא ולהנות מקדושת ירושלים, ואל תדאג זה לא מסוכן.


פותח הנושא
מאן דהו
הודעות: 2397
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1474 פעמים
קיבל תודה: 367 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבי יצחק שלמה זילברמן?

שליחה על ידי מאן דהו » 09 יולי 2019, 14:25

מממממ כתב:
09 יולי 2019, 12:29
מאן דהו כתב:
09 יולי 2019, 00:38
גם אתה הכהן מחזיק בדעה שמזמן הרב זילברמן לא אירע פיגוע ברובע? או שמא דעתך שהרובע מקום מקודש ובגלל זה לא אירעו פגועים בלי קשר לרב זילברמן. אחרי שתשיב לשאלתי ישר ולענין מבלי להתחכם אאתגר אותך בשאלה מעניינת...
הרב מאן דהו, קצת נשמע מדברך זלזול בקדושת ירושלים, (אבל מסתבר שגם בדרך הטבע הרובע יותר מוגן, כיון שהכל מרושת במצלמות ויש הרבה יותר כוחות משטרה מסתם שכונה) אתה מוזמן לבא ולהנות מקדושת ירושלים, ואל תדאג זה לא מסוכן.
ממממממ ידידידידי..
על איש ירושלים בדמו ובנפשו כמוני לעולם אל תאמר מזלזל בקדושת ירושלים...חחח... [גם אם בזמנינו ירדה ירושלים מקדושתה]
אני הערתי שבאזור הרובע [אם שני מטר נחשב רוב המוסלמי עדיין זה הרובע בשבילי..] יחסית לשכונות בירושלים ועל אף המצלמות הוא מקום מועד לפורענות.. ולפני שמאן דהו יקפוץ ויזכיר את הר נוף ואת ארמון הנציב אבל זה מיעוט ביחס לעשרות שכונות אחרות..
ברובע היהודי לפני כמה עשרות שנים נרצחו כמה וכמה יהודים! תבדוק ברשת ותמצא אי נחת!


הכהן
הודעות: 1321
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 393 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: רבי יצחק שלמה זילברמן?

שליחה על ידי הכהן » 09 יולי 2019, 15:12

מאן דהו כתב:
09 יולי 2019, 14:25
ברובע היהודי לפני כמה עשרות שנים נרצחו כמה וכמה יהודים! תבדוק ברשת ותמצא אי נחת!
עזור נא לי למצוא

אולי כוונתך לאלחנן אתאלי ואליהו עמדי הי"ד? זה היה ברובע המוסלמי

ספור נא כמה נרצחו רק לאורך רחוב יפו (מהתחנה המרכזית בואכה כיכר צה"ל)


פותח הנושא
מאן דהו
הודעות: 2397
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1474 פעמים
קיבל תודה: 367 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבי יצחק שלמה זילברמן?

שליחה על ידי מאן דהו » 09 יולי 2019, 15:17



הכהן
הודעות: 1321
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 393 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: רבי יצחק שלמה זילברמן?

שליחה על ידי הכהן » 09 יולי 2019, 15:50



מממממ
הודעות: 138
הצטרף: 18 מאי 2019, 22:26
נתן תודה: 36 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבי יצחק שלמה זילברמן?

שליחה על ידי מממממ » 09 יולי 2019, 18:03

מאן דהו כתב:
09 יולי 2019, 14:25
[גם אם בזמנינו ירדה ירושלים מקדושתה]
אנחנו פוסקים קדשה לשעתה וקידשה לעתיד לבוא


חכם באשי
הודעות: 596
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 213 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבי יצחק שלמה זילברמן?

שליחה על ידי חכם באשי » 09 יולי 2019, 20:35

מממממ כתב:
09 יולי 2019, 18:03
מאן דהו כתב:
09 יולי 2019, 14:25
[גם אם בזמנינו ירדה ירושלים מקדושתה]
אנחנו פוסקים קדשה לשעתה וקידשה לעתיד לבוא
כפי הנראה כוונת הדברים עם מה שכתבו התוס' ב"ב כ"א א'


תיובתא
הודעות: 818
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 408 פעמים
קיבל תודה: 227 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבי יצחק שלמה זילברמן?

שליחה על ידי תיובתא » 09 יולי 2019, 20:57

ע"ז ל. רש"י
פירוקא לסכנתא - לדבר שיש בו סכנה אתה בא לתרץ ולסתור ראיות שאנו מביאין ואנן נסמוך אהני שינויי דליתו, אלא ודאי ל"ש הכי ול"ש הכי אסור


מממממ
הודעות: 138
הצטרף: 18 מאי 2019, 22:26
נתן תודה: 36 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבי יצחק שלמה זילברמן?

שליחה על ידי מממממ » 09 יולי 2019, 21:16

תיובתא כתב:
09 יולי 2019, 20:57
ע"ז ל. רש"י
פירוקא לסכנתא - לדבר שיש בו סכנה אתה בא לתרץ ולסתור ראיות שאנו מביאין ואנן נסמוך אהני שינויי דליתו, אלא ודאי ל"ש הכי ול"ש הכי אסור
אז אל תסע באוטבוס ואל תלך ברחוב.... ודי למבין


איש ווילנא
הודעות: 2168
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 487 פעמים
קיבל תודה: 588 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבי יצחק שלמה זילברמן?

שליחה על ידי איש ווילנא » 09 יולי 2019, 21:24

המציאות היא שאין שום הגדרה לקבוע מהי סכנה ומהי לא סכנה
אלא הדבר נמדד לפי הרגשת הלב
אבל באמת גם הרגשת הלב משתנה אצל כל אחד ואחד
מי שגר בישוב בטוח שמעולם לא היה בו פיגוע מרגיש שכל אזור שקרוב לערבים הוא מקום סכנה
מאידך מי שגדל שם הרי לא חש בזאת [וכמו שכתב מממממ שזה כמו לעלות לאוטובוס או ליסוע באוטו]
ונראה על דרך זה לפרש מה שמבואר בחז"ל שבשביל פרנסה מותר לעלות על האילן לסכן עצמו והיינו משום שבאמת אם זה סכנה אם לאו הוא גמיש
[החזון איש כותב על אופנים מסויימים של סכנה שהוא תלוי בבטחון בד']

בזמן חז"ל היה מותר לגור בספר 
אף שכנראה היה מקום סכנה 
גם כי מקום סכנה הוא משתנה לפי ההרגשה 
וגם כי אם יעזבו את הספר הרי שוב הגבול יצטמצם ויצטמצם 
[שמעתי בשם החזון איש טענה זו בהקשר מסויים בזמניינו וכן אחד מגדולי התורה השתמש בזה הרבה] 

ועדיין ברור שצריך הכרעה 
אם ימיינו דומה למציאות של ימייהם מכמה וכמה סיבות 
 


בנציון
הודעות: 980
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 358 פעמים
קיבל תודה: 438 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבי יצחק שלמה זילברמן?

שליחה על ידי בנציון » 09 יולי 2019, 22:37

איש ווילנא כתב:
09 יולי 2019, 21:24
המציאות היא שאין שום הגדרה לקבוע מהי סכנה ומהי לא סכנה
אלא הדבר נמדד לפי הרגשת הלב
אבל באמת גם הרגשת הלב משתנה אצל כל אחד ואחד
מי שגר בישוב בטוח שמעולם לא היה בו פיגוע מרגיש שכל אזור שקרוב לערבים הוא מקום סכנה
מאידך מי שגדל שם הרי לא חש בזאת [וכמו שכתב מממממ שזה כמו לעלות לאוטובוס או ליסוע באוטו]
ונראה על דרך זה לפרש מה שמבואר בחז"ל שבשביל פרנסה מותר לעלות על האילן לסכן עצמו והיינו משום שבאמת אם זה סכנה אם לאו הוא גמיש
[החזון איש כותב על אופנים מסויימים של סכנה שהוא תלוי בבטחון בד']

בזמן חז"ל היה מותר לגור בספר 
אף שכנראה היה מקום סכנה 
גם כי מקום סכנה הוא משתנה לפי ההרגשה 
וגם כי אם יעזבו את הספר הרי שוב הגבול יצטמצם ויצטמצם 
[שמעתי בשם החזון איש טענה זו בהקשר מסויים בזמניינו וכן אחד מגדולי התורה השתמש בזה הרבה] 

ועדיין ברור שצריך הכרעה 
אם ימיינו דומה למציאות של ימייהם מכמה וכמה סיבות 

דווקא יש הגדרה. האחרונים אומרים שדבר שדרך הסוחרים לעשות לצורכי עסקיהם מותר לעשות, כמו למשל אם יש מדבר מסוים שלא יודעים אם זה מוגדר סכנה לעבור שם, בודקים אם דרך הסוחרים לעבור שם לצורך מסחרם אין זה מוגדר מקום סכנה [כנראה מדובר על דבר שדרך רוב הסוחרים לעשות ולא שיש משוגעים לדבר כמו עיתונאים שנכנסים לשורה הראשונה של החזית כדי לסקר].
כמו כן פעם ראיתי מהגר"י זילברשטיין שמחמש אחוז זה נקרא סכנה, דהיינו מקום שחמש מכל מאה שנכנסים לשם נהרגים הוא מוגדר מקום סכנה. ובוודאי לכל השיטות לא נהרגו ברובע גם חמש מתוך מליון.
כמו"כ היהודים גרו מאז ומעולם אף ברובע המכונה מוסלמי, כולל המהרי"ל דיסקין שגר בתוככי הרובע המוסלמי [לא בקצוות], ואף שבזמנם הסכנה היתה הרבה יותר גדולה ואף אחד לא העלה על דעתו שאסור לגור שם בגלל סכנה.


בנציון
הודעות: 980
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 358 פעמים
קיבל תודה: 438 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבי יצחק שלמה זילברמן?

שליחה על ידי בנציון » 09 יולי 2019, 22:39

איש ווילנא כתב:
09 יולי 2019, 21:24
המציאות היא שאין שום הגדרה לקבוע מהי סכנה ומהי לא סכנה
אלא הדבר נמדד לפי הרגשת הלב
אבל באמת גם הרגשת הלב משתנה אצל כל אחד ואחד
מי שגר בישוב בטוח שמעולם לא היה בו פיגוע מרגיש שכל אזור שקרוב לערבים הוא מקום סכנה
מאידך מי שגדל שם הרי לא חש בזאת [וכמו שכתב מממממ שזה כמו לעלות לאוטובוס או ליסוע באוטו]
ונראה על דרך זה לפרש מה שמבואר בחז"ל שבשביל פרנסה מותר לעלות על האילן לסכן עצמו והיינו משום שבאמת אם זה סכנה אם לאו הוא גמיש
[החזון איש כותב על אופנים מסויימים של סכנה שהוא תלוי בבטחון בד']

בזמן חז"ל היה מותר לגור בספר 
אף שכנראה היה מקום סכנה 
גם כי מקום סכנה הוא משתנה לפי ההרגשה 
וגם כי אם יעזבו את הספר הרי שוב הגבול יצטמצם ויצטמצם 
[שמעתי בשם החזון איש טענה זו בהקשר מסויים בזמניינו וכן אחד מגדולי התורה השתמש בזה הרבה] 

ועדיין ברור שצריך הכרעה 
אם ימיינו דומה למציאות של ימייהם מכמה וכמה סיבות 

בכלל אני מתפלא עליך איש ווילנא שאתה אומר שהלכות נקבעות לפי הרגשת הלב, אולי איש ממקום אחר יכול לומר כאלו דברים אבל לא איש ווילנא...


איש ווילנא
הודעות: 2168
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 487 פעמים
קיבל תודה: 588 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבי יצחק שלמה זילברמן?

שליחה על ידי איש ווילנא » 09 יולי 2019, 22:50

בנציון כתב:
09 יולי 2019, 22:37
איש ווילנא כתב:
09 יולי 2019, 21:24
המציאות היא שאין שום הגדרה לקבוע מהי סכנה ומהי לא סכנה
אלא הדבר נמדד לפי הרגשת הלב
אבל באמת גם הרגשת הלב משתנה אצל כל אחד ואחד
מי שגר בישוב בטוח שמעולם לא היה בו פיגוע מרגיש שכל אזור שקרוב לערבים הוא מקום סכנה
מאידך מי שגדל שם הרי לא חש בזאת [וכמו שכתב מממממ שזה כמו לעלות לאוטובוס או ליסוע באוטו]
ונראה על דרך זה לפרש מה שמבואר בחז"ל שבשביל פרנסה מותר לעלות על האילן לסכן עצמו והיינו משום שבאמת אם זה סכנה אם לאו הוא גמיש
[החזון איש כותב על אופנים מסויימים של סכנה שהוא תלוי בבטחון בד']

בזמן חז"ל היה מותר לגור בספר 
אף שכנראה היה מקום סכנה 
גם כי מקום סכנה הוא משתנה לפי ההרגשה 
וגם כי אם יעזבו את הספר הרי שוב הגבול יצטמצם ויצטמצם 
[שמעתי בשם החזון איש טענה זו בהקשר מסויים בזמניינו וכן אחד מגדולי התורה השתמש בזה הרבה] 

ועדיין ברור שצריך הכרעה 
אם ימיינו דומה למציאות של ימייהם מכמה וכמה סיבות 

דווקא יש הגדרה. האחרונים אומרים שדבר שדרך הסוחרים לעשות לצורכי עסקיהם מותר לעשות, כמו למשל אם יש מדבר מסוים שלא יודעים אם זה מוגדר סכנה לעבור שם, בודקים אם דרך הסוחרים לעבור שם לצורך מסחרם אין זה מוגדר מקום סכנה [כנראה מדובר על דבר שדרך רוב הסוחרים לעשות ולא שיש משוגעים לדבר כמו עיתונאים שנכנסים לשורה הראשונה של החזית כדי לסקר].
כמו כן פעם ראיתי מהגר"י זילברשטיין שמחמש אחוז זה נקרא סכנה, דהיינו מקום שאחד מחמש שנכנס לשם נהרג הוא מוגדר מקום סכנה. ובוודאי לכל השיטות לא נהרג ברובע גם אחד לחמש מליון.
כמו"כ היהודים גרו מאז ומעולם אף ברובע המכונה מוסלמי, כולל המהרי"ל דיסקין שגר בתוככי הרובע המוסלמי [לא בקצוות], ואף שבזמנם הסכנה היתה הרבה יותר גדולה ואף אחד לא העלה על דעתו שאסור לגור שם בגלל סכנה.
אתה אומר הגדרה מרחיבה מאוד 
שכל מה שסוחרים עושים הרי אינו בכלל סכנה 
אבל ידוע שלעלות על אילן הותר משום פרנסה ולאחרים הוא סכנה 

ומכל מקום כל בדיקה בדעת בני אדם 
זה בעצם לא הגדרה מדויקת 
אלא שאלה של הרגשת הלב 
הרי דעת בני אדם משתנה ממקום למקום ומענין לענין 
ואף על פי כן לא אכפת לנו אלא עצם הדבר שככה בני אדם מתנהגים על פי זה אנו קובעים שזה לא סכנה [ובטח אתה כוונת וגם אני כוונתי לדברי המסילת ישרים הידועים בענין הזהירות מסכנות] 

מאז ומעולם גרו ברובע המוסלמי. כמובן שאי אפשר להכריע מזמן לזמן שהשאלה היא מה היה המצב ומה היה האלטרנטיבה ובפרט שזה שאלה שתלויה לפי דעת בני אדם] 
בזמן המהרי"ל דיסקין היה סכנות ברובע?
דווקא מפורסם שהשכונות החדשות היו מסוכנות

ואגב מה מקום מגוריו של המהרי"ל דיסקין [אל תפרט לי רחוב שבטח אני לא יכיר אלא את האזור] 
קראתי בספר שהיה משקיף מידי פעם מחלונות ביתו על הר הבית 

 


מממממ
הודעות: 138
הצטרף: 18 מאי 2019, 22:26
נתן תודה: 36 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבי יצחק שלמה זילברמן?

שליחה על ידי מממממ » 09 יולי 2019, 22:59

יש לי רעיון לכל הפחדנים, אולי אסו בכלל לגור בירושלים כי יש ערבים שגרים בירושלים.
ואולי אסור בכלל לגור בארץ, כי יש הרבה ערבים בנינו.
אז טוסו לירח שם אין ערבים


איש ווילנא
הודעות: 2168
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 487 פעמים
קיבל תודה: 588 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבי יצחק שלמה זילברמן?

שליחה על ידי איש ווילנא » 09 יולי 2019, 23:05

מממממ כתב:
09 יולי 2019, 22:59
יש לי רעיון לכל הפחדנים, אולי אסו בכלל לגור בירושלים כי יש ערבים שגרים בירושלים.
ואולי אסור בכלל לגור בארץ, כי יש הרבה ערבים בנינו.
אז טוסו לירח שם אין ערבים

כל אחד יתמודד עם הפחדים שלו לבד 
הנידון התחיל מדברים של הרב שטיינמן שחייש לסכנה מלהסתובב אצל הערבים 
וכן הרב שך ידוע שמנע מלהסתובב באזורים כאלו 
אם אתה רוצה תאשים אותם בפחדנות

אני חושב שיש מקום לדעות נוספות 
ואני מכיר גדולי תורה שחשבו אחרת 
ואדרבה שיש לגור בספר 
אבל צריך לדעת לכבד גדולי תורה גם אם אתה לא מקבל את דעתם בנושא מסויים 


בנציון
הודעות: 980
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 358 פעמים
קיבל תודה: 438 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבי יצחק שלמה זילברמן?

שליחה על ידי בנציון » 10 יולי 2019, 00:17

איש ווילנא כתב:
09 יולי 2019, 22:50
בנציון כתב:
09 יולי 2019, 22:37
איש ווילנא כתב:
09 יולי 2019, 21:24
המציאות היא שאין שום הגדרה לקבוע מהי סכנה ומהי לא סכנה
אלא הדבר נמדד לפי הרגשת הלב
אבל באמת גם הרגשת הלב משתנה אצל כל אחד ואחד
מי שגר בישוב בטוח שמעולם לא היה בו פיגוע מרגיש שכל אזור שקרוב לערבים הוא מקום סכנה
מאידך מי שגדל שם הרי לא חש בזאת [וכמו שכתב מממממ שזה כמו לעלות לאוטובוס או ליסוע באוטו]
ונראה על דרך זה לפרש מה שמבואר בחז"ל שבשביל פרנסה מותר לעלות על האילן לסכן עצמו והיינו משום שבאמת אם זה סכנה אם לאו הוא גמיש
[החזון איש כותב על אופנים מסויימים של סכנה שהוא תלוי בבטחון בד']

בזמן חז"ל היה מותר לגור בספר 
אף שכנראה היה מקום סכנה 
גם כי מקום סכנה הוא משתנה לפי ההרגשה 
וגם כי אם יעזבו את הספר הרי שוב הגבול יצטמצם ויצטמצם 
[שמעתי בשם החזון איש טענה זו בהקשר מסויים בזמניינו וכן אחד מגדולי התורה השתמש בזה הרבה] 

ועדיין ברור שצריך הכרעה 
אם ימיינו דומה למציאות של ימייהם מכמה וכמה סיבות 

דווקא יש הגדרה. האחרונים אומרים שדבר שדרך הסוחרים לעשות לצורכי עסקיהם מותר לעשות, כמו למשל אם יש מדבר מסוים שלא יודעים אם זה מוגדר סכנה לעבור שם, בודקים אם דרך הסוחרים לעבור שם לצורך מסחרם אין זה מוגדר מקום סכנה [כנראה מדובר על דבר שדרך רוב הסוחרים לעשות ולא שיש משוגעים לדבר כמו עיתונאים שנכנסים לשורה הראשונה של החזית כדי לסקר].
כמו כן פעם ראיתי מהגר"י זילברשטיין שמחמש אחוז זה נקרא סכנה, דהיינו מקום שאחד מחמש שנכנס לשם נהרג הוא מוגדר מקום סכנה. ובוודאי לכל השיטות לא נהרג ברובע גם אחד לחמש מליון.
כמו"כ היהודים גרו מאז ומעולם אף ברובע המכונה מוסלמי, כולל המהרי"ל דיסקין שגר בתוככי הרובע המוסלמי [לא בקצוות], ואף שבזמנם הסכנה היתה הרבה יותר גדולה ואף אחד לא העלה על דעתו שאסור לגור שם בגלל סכנה.
אתה אומר הגדרה מרחיבה מאוד 
שכל מה שסוחרים עושים הרי אינו בכלל סכנה 
אבל ידוע שלעלות על אילן הותר משום פרנסה ולאחרים הוא סכנה 

ומכל מקום כל בדיקה בדעת בני אדם 
זה בעצם לא הגדרה מדויקת 
אלא שאלה של הרגשת הלב 
הרי דעת בני אדם משתנה ממקום למקום ומענין לענין 
ואף על פי כן לא אכפת לנו אלא עצם הדבר שככה בני אדם מתנהגים על פי זה אנו קובעים שזה לא סכנה [ובטח אתה כוונת וגם אני כוונתי לדברי המסילת ישרים הידועים בענין הזהירות מסכנות] 

מאז ומעולם גרו ברובע המוסלמי. כמובן שאי אפשר להכריע מזמן לזמן שהשאלה היא מה היה המצב ומה היה האלטרנטיבה ובפרט שזה שאלה שתלויה לפי דעת בני אדם] 
בזמן המהרי"ל דיסקין היה סכנות ברובע?
דווקא מפורסם שהשכונות החדשות היו מסוכנות

ואגב מה מקום מגוריו של המהרי"ל דיסקין [אל תפרט לי רחוב שבטח אני לא יכיר אלא את האזור] 
קראתי בספר שהיה משקיף מידי פעם מחלונות ביתו על הר הבית 


כעת מצאתי שאת ההגדרה הזו של מנהג הסוחרים אומרים המבי"ט והמעיל צדקה, הובאו בפתחי תשובה יו"ד עה, ו.
אמנם בוודאי שדרך הסוחרים זה רק סימן שזה לא מוגדר שכיח היזיקא [כמו שאומר המסילת ישרים שציינת], אבל לא הגדרה, ואם אנחנו יודעים על מקום מסויים שהסוחרים לא נכנסים לשם אבל באמת זה לא מקום סכנה, שזה לא יהיה נחשב מקום סכנה.

בזמן המהרי"ל היהודים בירושלים היו הרבה יותר מושפלים וחסרי הגנה. כמובן שהשכונות החדשות היו יותר מסוכנות, אבל בוודאי שהרובע המוסלמי היה הרבה יותר מסוכן ממה שהוא היום.

את הרחוב שבו גר המהרי"ל דיסקין אני יכול לכתוב, אבל מעבר לזה אני לא יודע, יש כאן תושבי האזור כגון @הכהן שמסתמא יוכלו לעזור בזה. 


אוהב אמת
הודעות: 51
הצטרף: 04 יולי 2019, 19:19
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבי יצחק שלמה זילברמן?

שליחה על ידי אוהב אמת » 22 יולי 2019, 21:54

הגרי"ח זוננפלד היה מקפיד ללכת בכל מקום, ודוקא בשנות השיא של המתיחות עם הערבים, הוא אמר שאסור להראות להם שאנו חוששים מהם, ולא פחד כלל
כמובן שהסיפור לא הובא להלכה


מממממ
הודעות: 138
הצטרף: 18 מאי 2019, 22:26
נתן תודה: 36 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבי יצחק שלמה זילברמן?

שליחה על ידי מממממ » 08 אוגוסט 2019, 19:43

אין למישהו איזה חידוש מהרב זילברמן, בענין תשעה באב וכו'?


ישא ברכה
הודעות: 22
הצטרף: 31 יולי 2016, 20:49
קיבל תודה: 9 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: רבי יצחק שלמה זילברמן?

שליחה על ידי ישא ברכה » 09 אוגוסט 2019, 12:47

פעם אמר, שבמגילת איכה לא מוזכר בית המקדש, אלא בעיקר בעיר ירושלים. (אמנם דרשו את ציון על בית המקדש. וכן הפסוק על הר ציון ששמם הכונה לבית המקדש), ותמה שלכאורה בית המקדש הוא מעלה גדולה מירושלים. וביאר שבוודאי כל קדושת ירושלים היא מכח קדושת המקדש, כי בה הקב"ה שוכן ומתגלה, וזה בבית המקדש. (והעיר שיתכן וענין זה שונה מארץ ישראל שיש לה גם קדושה עצמית, מלבד עצם העובדה שבה בית ה'), אבל בחרו להדגיש את ירושלים, כי בית המקדש הוא המקום שמיוחד להקב"ה לבדו, והנברא רק מגיע לשם בבחינת לבוא אל ה' וחוזר אל מצבו (כעין ביקור אצל המלך), אבל ירושלים היא מקום מגורים ומסמלת את המצב של עם ישראל שחיים לפני ה' תמיד, וזה היתה התחושה של יהודי ירושלים יש ה' בקרבינו, ולכן נבחרה ירושלים להביע את המציאות של עם ישראל קודם החורבן, איך שהחיים עצמם היו באופן תמיד לפני ה', וזה התכלית כי התכלית אינה ההרגשה החד פעמית אלא המצב הקבוע של החיים שיונק מאירועים חד-פעמיים.


איש ווילנא
הודעות: 2168
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 487 פעמים
קיבל תודה: 588 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבי יצחק שלמה זילברמן?

שליחה על ידי איש ווילנא » 16 אוגוסט 2019, 00:51

בן של רב כתב:
25 יוני 2019, 13:44
אחר בקשת המחילה מכל אלו שהרגזתי אותם בניסוחים החדים שלי. 
הנני להעלות תת נושא נוסף: 
שמעתי שבקהילת זילברמן החזירו גם את 6 התקיעות של ערב שבת המובאות במשנה ובגמ' בשבת

והנה בחו"ל זה לא היה אפשרי להתחרות עם הכנסיה, אבל אני נבוך בזה האם שאר הפוסקים הכריעו מאיזה טעם שהיום כבר לא צריך או שפשוט התורה כה גדולה ועוד לא הגיעו לנידון זה. 
ראיתי בספר חוט שני שבת ח"א 
שמביא שהרמב"ם והטור כתבו להלכה את הדין של שש תקיעות כמו שכתוב בגמ' 
אמנם בשולחן ערוך הוסיף כשישראל בישובן 
אבל טוען שם שאין זה תנאי רק כשישראל מפוזרים לא שייך לקיים את הדין של שש תקיעות 
ומסיים שם שצריך עיון בזמנינו מאי טעמא לא תוקעים במקומות שישראל בישובן ומרוכזים במקום אחד תקיעה הראשונה והשניה 

אני מבין שהוא מתכוון לומר שלכאורה צריך לעשות את התקיעות רק זה לא נהוג. 

לא הבנתי למה הוא שואל רק על תקיעה ראשונה ושניה ולא על כל התקיעות 


ייעוץ תורני
הודעות: 318
הצטרף: 27 אפריל 2019, 23:40
נתן תודה: 147 פעמים
קיבל תודה: 80 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבי יצחק שלמה זילברמן?

שליחה על ידי ייעוץ תורני » 31 אוגוסט 2019, 22:32

בדיוק היום קראתי בספר "צדיק יסוד עולם" על רבי אריה לוין שהוא היה תוקע בשופר בכניסת שבת.
משום מה נראה שם שתקע רק תקיעה אחת - האחרונה.
(מענין לברר מה דעת חתנו הגרי"ש על זה)


ספר וסופר
הודעות: 775
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 256 פעמים
קיבל תודה: 476 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבי יצחק שלמה זילברמן?

שליחה על ידי ספר וסופר » 09 ספטמבר 2019, 18:09

אכתוב מה שיודע לי מסביבתו הקרובה של הרב זילברמן זצ"ל, על מה שדנו עד כאן.
1. הגר"ש אוירבך היה חבר קרוב שלו במשך שנים רבות.
2. ייחודו של הרב זילברמן שהיה מאוד צמוד לספר, ולטקסט, וזה מה שנקרא בלשוננו 'איש אמת', יש בזה מעלות רבות, אולם בדרך כלל מי שרגיל אצל גדולי תורה, למד במשך הזמן שהטקסט הוא לא סוף דבר.

עכשיו מילים שלי:
אמת היא אחד הפנים של גילוי התורה, אולם העולם הוא עולם השקר, והשקר הזה גורם שהרבה דברים טובים בדוקא לא נעשים בצורה ישרה וחלקה, ודוקא ככה הם יותר מוצלחים, עמוקים יותר ושטחיים פחות, כי כדי להיות אמיתי בעולם של שקר זה סוג מסוים של שקר.
וזה עיקר התועלת משימוש תלמידי חכמים, שהם מעניקים עיקר וטפל לטקסט, ולעניינים שנראים שווים אצל כולם, כי בכל דבר יש עומק ועומק לפנים מעומק.
וזה אחד הדברים הקשים לי אישית בסגנון החשיבה אצל זילברמן, למרות שהם עסוקים בפנימיות התורה 'שיטת הגר"א' וכו', אולם יש שם איזשהו 'ראש בקיר', כאילו שהם הגיעו לאמת האמיתית שמעל כל האמיתות ומשם כבר לא ניתן לבדוק כלום.
כולם יודעים את מלחמת הגר"א בחסידות, אולם כמעט אין אף אחד מגדולי התורה שאני מכיר שהשתמש בזה למעשה מלבד הרי"ש זילברמן. המכתב מאליהו, הגר"ח פרידלנדר, הגר"י הוטנר שהיה כל כולו תוצר של דברי הגר"א בפנימיות התורה - מלא כולו מהחסידות, וכמו כן בית מדרשו, כולל הרב דייוויד והרב משה שפירא, וכמו כן הגרי"א וינטרויב, והגר"ש אוירבך, וכל גדולי המקובלים הלמדנים, אף שהגר"א היה אצלם המילה האחרונה החזיקו מגדולי החסידות קדושי עליון, וודאי לא היו מעלים על דעתם לפתוח פיהם על רבי נחמן מברסלב ועל עוד גדולי החסידות כפי שעשה הגרי"ש זילברמן זצ"ל. [וידוע כבר יחסו של הגר"ח מוואלזין לחסידות].

ואחר כל הביקורת על עולם הישיבות, היחס העדין לטקסט, עם האמונה הפשוטה לדברי חכמים, המדרבנת העמקה והסברה להשיג כיצד אלו ואלו דברי אלוקים חיים, זה העוגן שלנו להשיג דברי תורה על בורים, ולגדול מהתורה, ולקבל ממנה העמקה בשכל ובחיים. משא"כ הגישה השטחית הפשטנית, עם כל מה שנראה כאילו כעמקות, יש בזה נזק מצטבר של רדידות ושטחיות, שכבר כמה מפרותיה אנו רואים אצל כל מיני בעלי פשט, שמאבדים אט אט את אחיזתם בדברי חז"ל ובאמונתם.

כללו של דבר:
הגרי"ש זילברמן, היה תלמיד חכם ענק, שהלוואי והיה לנו אחוז כלשהו מידיעותיו והשגותיו בתורה, וכן איש אמת, שנלחם כל ימיו בלא חת על אותה אמת ועל כל דבר שהשיג שמחויב הוא וכך צריך הדבר להעשות, עובד השם בכל כוחו, והשיב רבים מעוון על ידי התורה שהוא למד והשיג ולימד לאחרים.
הנידון הוא על כלל השיטה, שאף שיש לנו ביקורת עליה, מסתמא יש אנשים שזה מתאים להם בדווקא, רק צריך לדעת את המסגרת שלה, מה מעלותיה ומה חסרונותיה.

מקוה שהבאתי תועלת.
ויבואו עוד אחרי, להשיג על דברי או לחזקם, או לגלות משהו חדש, ואשתה בצמא את דבריהם.

נעול הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “אקטואליה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: חלק א׳ ממעל, תלמיד חכמים | 3 אורחים