מניין לי שהדרך שהתחנכתי בה אכן נכונה?

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

פותח הנושא
יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1435
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 389 פעמים
קיבל תודה: 273 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מניין לי שהדרך שהתחנכתי בה אכן נכונה?

שליחה על ידי יהודה1 » 02 יולי 2019, 19:08

ברסלבר (ליטאי לשעבר) כתב:
02 יולי 2019, 16:37
אין בדברי אמירה שלא צריך להשתמש כלל בשכל.
צריך בהחלט. ב"ה החונן לאדם דעת שנתן לנו שכל ואסור להיות טיפש. וכמאמר רביה"ק בתורה א' "כי איש הישראלי צריך תמיד להסתכל בהשכל של כל דבר" וכו' "כי השכל הוא אור גדול המאיר לאדם בכל דרכיו".
רק שזה צריך להיות בגבול הנכון. היינו מתוך מודעות לגבולות היכולת השכלית, ומתוך הבנה שיש חכמים ממני.
לא חכם לתפוס משפט שלפי ההבנה שלך הוא בעייתי, ובכך לפסול אותו. כי הדבר הנכון הוא להבין שבנושא שאין לך מושג בו - הגיוני שדברים יראו לך מוזרים.
(ובאמת יש בתורה דברים שאין השכל יכול להבין, כגון פרה אדומה. וצריך להאמין שה' יודע מה טוב ונכון, וככה צריכה גם להיות האמונת חכמים. וזה הפירוש הנכון של מושג ה"אמונת חכמים". לא אמונה עורת שמישהו הוא "חכם", אלא אמונה בדבריו של מי שכבר התברר שהוא חכם, גם כשלא מבינים אותם.)
וזו הכוונה במה שאומרים אצלנו לפעמים "לזרוק את השכל" ולהאמין בתמימות ופשיטות, אפילו אומר לך על ימין שהוא שמאל.
כי על פי אמת גם השכל הישר יודע את מוגבלותו ביחס לדעת החכם, גם שהיצר הרע והגאוה מרמים את האדם לחשוב מתוך נקודת הנחה שקרית וטפשית כאילו הוא יותר חכם.
ואז במצב כזה יש מקום להכרעת מראה העינים של הנשמה, וכפי שהבאתי לעיל.

אבל אין כוונתי למצב שבו העינים הגשמיות רואות דברים לא בסדר מבחינה הלכתית, ואז לתלות שהצדיק יודע מה הוא עושה. אחרת יהיה ניתן ח"ו להתיר את כל התורה... (וגם בזה צריך להיות חכם. אם למשל צדיק נוהג דלא כהשו"ע בעניין מסוים, אבל סומך על דעות אחרות שלא התקבלו להלכה, אע"פ שלדעתנו הוא טועה בזה לא יצא מגדר צדיק. ואפי' יתכן מצב שהוא ממש טועה בהלכה, ועדיין אין כוונתו למרוד בה' אלא שאוחז שכך נכון אז הוא עם הארץ אבל עדיין צדיק... אבל לא חסיד. שהרי כתוב ולא עם הארץ חסיד. וגם לא בעל השגה, כי רבינו אומר שיכול להיות מי שאינו יודע תורה שיהיה צדיק, אבל לא יכול להיות שיהיה בעל השגה בלי שיודע גפ"ת.)
לא כל כך הבנתי מה התכוונת ומה אתה משיג על דבריי (או שאכן אתה מסכים איתי).
הנקודה שבה נראה לי שאמרתי אחרת ממך היא במקרה שלמשל הראש ישיבה שלי אומר שאסור ללמוד בישיבה פלונית משום שהם מלמדים דברים המשבשים את דעות השומעים. וכמובן ידוע לי שיש הרבה שכן לומדים שם.
אם אני רק מרגיש משיכה נפשית לשם, לדעתי זה לא מספיק להתיר את מה שרבי אמר לי שאסור. שהרי אולי זה מעצת היצר, ולא מהרגשת הנשמה. אבל אם לפי מה שביררתי יצא לי מוכח שאכן אין לחשוש מזה ורק מסיבה צדדית מוצדקת או פסולה הראש ישיבה שלי אסר שלא בצדק, כאן אני יכול לדעת שזה נכון שהרי אם שואלים אדם יכולים להרגיש אם הוא בעצמו יודע מה הוא אומר או שמנסה לדחות בקש וכו'. אולי הנושא הזה של מי אמר ששכלי לא מטעה אותי כבר כן יכול להיכלל במה שכתבת שזה מראה העיניים של הנשמה.
 

ערכים:


פותח הנושא
יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1435
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 389 פעמים
קיבל תודה: 273 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מניין לי שהדרך שהתחנכתי בה אכן נכונה?

שליחה על ידי יהודה1 » 02 יולי 2019, 20:08

אני חושב שצריך לשנות את הכותרת ל מניין לי שהדרך שלא התחנכתי בה אינה נכונה?
כי על זה בעצם באתי לדבר. אלא שזה כמובן נכלל בכך שהדרך שהתחנכתי בה שוללת דרך או דרכים מסוימות והוכחתי שזה יכול להיות נכון שיש דרכים שאני צריך לא לקבל, למרות שלכאורה נראה ש"צנזורה" היא התעלמות מהמציאות ועצימת עיניים מראיית האמת.


ברסלבר (ליטאי לשעבר)
משתמש ותיק
הודעות: 304
הצטרף: 04 יולי 2018, 21:22
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 82 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מניין לי שהדרך שהתחנכתי בה אכן נכונה?

שליחה על ידי ברסלבר (ליטאי לשעבר) » 02 יולי 2019, 21:40

לא באתי לחלוק על כל דבריך, ובודאי שיש בהם מן האמת. וזה נושא דק - לפעמים צריך לחשוב כמו שאתה אומר ולפעמים כמו שאני אומר.
דהיינו לפעמים צריך לסמוך על דברי רבותי ולפעמים צריך לפתוח את הראש וקשה לשים את הנקודה מתי כך ומתי כך. ניסיתי באחת ההודעות פה לתת סוג של כללים, אך אולי זה לא מספיק מגדיר.
מה שכתבתי, זה רק נקודה מסוימת שנראה שאולי לא הובנה נכון אז רציתי להבהיר אותה יותר.
שבהתחלה כתבתי על ידיעה פנימית מה שקראתי הנשמה רואה. ועתה באתי לסייג את זה שזה לא זריקת שכל מוחלטת אלא כפי שכתבתי.


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1447
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 640 פעמים
קיבל תודה: 295 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מניין לי שהדרך שהתחנכתי בה אכן נכונה?

שליחה על ידי בן של רב » 04 יולי 2019, 01:20

יהודה1 כתב:
02 יולי 2019, 13:52
בן של רב כתב:
02 יולי 2019, 13:43
לא צריך להגזים.
הרב לא כ"כ מהר הופך לשקרן.
יש הרבה רבנים ישרים וצדיקים וענוים ועובדים ויראים ושלמים.
אבל לא הם אלו שזכו לשלמות של עומק ורוחב וגדלות המוחין כמו אחרים.

ולכן מותר מצוה וחובה להתקדם כפי היכולת לרב שאתה מוצא שהוא הכי חכם ושלם ומושלם.
ואין שום הגיון להיצמד בעקשנות למה שחשבתי אתמול.

מישהו יכול להוכיח שזה לא כלול בחלק מה"עשר מעלות העליונות שנמסרו לנו במצות עשה" (שע"ת פ"ג)
ולמשל ב"מעלת תלמוד תורה" ומעלת "לדבקה בו" ועוד?

נראה לי שאתה מערב שני נושאים.
אני לא מדבר על הליכה לרב שראה לי שממנו אוכל ללמוד טוב יותר. 
אלא במקרה שיש כאן עימות מסויים שהרב שלי אומר על דרך מסויימת שהיא פסולה ועקומה ואסור ללכת בה ושכך שמע מגדולי הדורות הקודמים (ואני לא מדבר כאן על דיעה ספציפית). והשאלה שלי אם להאמין לו או לחשוש שמנסה להסתיר ממני את הדרך ההיא מסיבה כלשהי בטעות וכיו"ב 
אכן "שקרן" היא מילה קיצונית ותמיד אוכל לדון אותו לזכות. אבל מדובר בכך שהוא מעלים ממני מידע שיכול להועיל לי מחששות לא מוצדקים.
והשאלה איך אדע שהחשש שלו מוצדק או לא מוצדק והרי אם הוא אכן צודק אסור לי לבדוק דבר בעייתי בלי להיות בדיעה שאמשיך להחזיק כך. 
אכן מי שבדק ומצא שכנראה הדרך הנ"ל טובה יותר ממה שחינכו אותו או לכל הפחות לא פסולה, וגם שאל על זה את רבו ולא השתכנע יש שני דרכים להצדיק שיקבל את הדרך החדשה. או שמבין שרבו טעה והעלים ממנו שלא כדין, או שכיון שמרגיש בליבו יכול לסמוך שזו הרגשת הנשמה והיא נקודת אמת.
אני אישית מתקשה לקבל טענה מסוג זה ונראה לי יותר כמו האפשרות הראשונה שרק אם השתכנעתי בשכל שהדרך השניה נכונה ולא פסולה כמו שלימדו אותי.
אגב על כל דבר יש השגחת הש"י ואם רצה שאשמע שדרך מסויימת אסור ללכת בה ולחקור אחריה כנראה כך נדרש ממני , או כניסיון אם בכל זאת אלך אחרי ה' ולא אחרי נגיעה להיות "שייך לציבור" וכיו"ב. או להיפך שהרי אלה ואלה דא"ח וכאן אני צריך להיות ולא לחפש דברים שלא שייכים אליי.

אחרי ככלות הכל - המינימום הנדרש ממני הוא דוקא להתרחק עד הקצה מלהצדיק את ההרגל שלי והחינוך שלי מילדות באופן אוטומטי. 
מה כבר יכול להיות יותר 'נגיעות' מזה?
טפוי! 


נ. ב. מענין לענין בענין הנגיעות.
סיפר לי אאמו"ר שבתקופת המתיחות הקשה בין החסידים לליטאים בתשמ"ט,
היה ניתן לראות איך בדיני תורה אצל מרן הגרנ"ק לרפו"ש במקרה שהמתדיינים היו חסיד וליטאי - רבי נסים היה מצדד אצדודי להאיר פנים במהלך הדיון דוקא לחסיד מחששו הגדול שמא תהיה לו נגיעה להיפך. 
 


פותח הנושא
יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1435
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 389 פעמים
קיבל תודה: 273 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מניין לי שהדרך שהתחנכתי בה אכן נכונה?

שליחה על ידי יהודה1 » 04 יולי 2019, 13:01

אז אחנך את ילדי בדיעה הזו, כדי שהם לא ימשיכו בה.
די!!!


פותח הנושא
יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1435
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 389 פעמים
קיבל תודה: 273 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מניין לי שהדרך שהתחנכתי בה אכן נכונה?

שליחה על ידי יהודה1 » 07 יולי 2019, 09:44

אציין גם למה שכתב ר' שלמה וולבה הובא באיגרות וכתבים ח"א מכתב ס"ו
"אינני יכול לענות לעצם שאלתו מה ההבדל בין השיטות השונות ודרכי העבודה,
כי כך חינכוני רבותי נ"ע שלא לחפש החילוקים בין השיטות. הרי "שיטה" זה חיים ממש ומי יוכל להיכנס
לסוד החיים לבארו על הנייר! ילך כל אחד בעקבות אבותיו ורבותיו ויעבוד לבוראו בתמימות, ובלבד שיהיה
תלמיד ששימש כל צרכו, שאותה דרך שקיבל יקבל אותו בהבנה ובשלימות, ומתוך עבודתו עצמה כבר
יראה מה בינו ובין העובדים בדרכים אחרות, וגם יראה כי עובדים אמתיים קרובים זל"ז מאד ברוח"


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1447
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 640 פעמים
קיבל תודה: 295 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מניין לי שהדרך שהתחנכתי בה אכן נכונה?

שליחה על ידי בן של רב » 07 יולי 2019, 14:27

יהודה1 כתב:
07 יולי 2019, 09:44
אציין גם למה שכתב ר' שלמה וולבה הובא באיגרות וכתבים ח"א מכתב ס"ו
"אינני יכול לענות לעצם שאלתו מה ההבדל בין השיטות השונות ודרכי העבודה,
כי כך חינכוני רבותי נ"ע שלא לחפש החילוקים בין השיטות. הרי "שיטה" זה חיים ממש ומי יוכל להיכנס
לסוד החיים לבארו על הנייר! ילך כל אחד בעקבות אבותיו ורבותיו ויעבוד לבוראו בתמימות, ובלבד שיהיה
תלמיד ששימש כל צרכו, שאותה דרך שקיבל יקבל אותו בהבנה ובשלימות, ומתוך עבודתו עצמה כבר
יראה מה בינו ובין העובדים בדרכים אחרות, וגם יראה כי עובדים אמתיים קרובים זל"ז מאד ברוח"

יפה. 
הגר"ש וולבה היה אולי אלוף העולם בחיפוש רב מכל חוג וסוג. 
כל מי שראה בו שהוא יותר חכם בחכמת התורה מאלו שהכיר לפני כן - הוא רץ אחריו בכל מחיר - גם אם ההוא צעיר ממנו וגר רחוק ומחוג אחר ולא מפורסם ולא מושלם וכו'. 
צריך פירוט? 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • דרכים לכלל ולפרט להתמודדות נכונה מול פגעי הזמן
    על ידי מלמד להועיל » 29 אפריל 2019, 00:58 » ב אקטואליה
    17 תגובות
    572 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי שמעיה
    06 מאי 2019, 08:49
  • חנוכה מן התורה מניין
    על ידי נתן10 » 11 דצמבר 2018, 09:03 » ב חנוכה
    9 תגובות
    291 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי נתן10
    11 דצמבר 2018, 19:45
  • אסור לדבר הזמן עשיית הציצית? וכן שאלה על מניין החוליות
    על ידי מכל מלמדי השכלתי » 21 אפריל 2019, 14:32 » ב הלכה ומנהג
    4 תגובות
    224 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי מכל מלמדי השכלתי
    23 אפריל 2019, 14:08
  • פרשת במדבר, נשא - מניין הבכורים
    על ידי יהודה1 » 06 יוני 2019, 12:20 » ב תנ"ך ופרשת שבוע
    0 תגובות
    118 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יהודה1
    06 יוני 2019, 12:20

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 4 אורחים