בירור שיטת החזו''א של זמן צאת הכוכבים

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

חלק א׳ ממעל
הודעות: 2353
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 222 פעמים
קיבל תודה: 368 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירור שיטת החזו''א של זמן צאת הכוכבים

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 01 יולי 2019, 04:13

"מסתבר לומר שאם הי׳ מספיק ללמוד את התחום הי׳ מחמיר"


ביני עמודי גרסי
הודעות: 181
הצטרף: 19 יולי 2016, 03:26
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירור שיטת החזו''א של זמן צאת הכוכבים

שליחה על ידי ביני עמודי גרסי » 01 יולי 2019, 04:14

חלק א׳ ממעל כתב:
01 יולי 2019, 03:54
זה שהגר"א דחה את מה שר"ת אמר מתי הוא צאה"כ לא קשור למה שאנחנו נגיד מתי זה כן צאה"כ
מלשונו לא משמע כן.
הוא כותב שם (רסא) שלפי כל המבנה והמהלך שלו - סיום הביה"ש הוא לאחר ג' רבעי מיל. והשיעור הכי ארוך של זה הוא 18 דקות.   

הדברים מפורשים שם, ממילא יש להבין את החזון איש למה לא נקט כן גם לגבי סוף הביה"ש (כהגר"א)?


ביני עמודי גרסי
הודעות: 181
הצטרף: 19 יולי 2016, 03:26
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירור שיטת החזו''א של זמן צאת הכוכבים

שליחה על ידי ביני עמודי גרסי » 01 יולי 2019, 04:15

חלק א׳ ממעל כתב:
01 יולי 2019, 04:07
ביני עמודי גרסי כתב:
01 יולי 2019, 04:02


מסתבר לומר, שלאחר הדיון שהיה בינו לאורות חיים שאם היה מספיק ללמוד את התחום הוא היה מחמיר בדבר כמו שהחמירו ומחמירים כמעט כל גדולי ורבני ישראל. (שחלקם לאחר שהתיישבו בדבר - זה גרם להם להתחיל להחמיר).
מילים מפוצצות
כך מחייב הגיון הבריא.
כולם מחמירים - הוא לא? - זה שבת!
מה עניין להקל סתם בלי סיבה?

הוא רוצה להיות חסיד? 


ביני עמודי גרסי
הודעות: 181
הצטרף: 19 יולי 2016, 03:26
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירור שיטת החזו''א של זמן צאת הכוכבים

שליחה על ידי ביני עמודי גרסי » 01 יולי 2019, 04:17

מסתבר שהוא חשב שהכוכבים מספיקים אליבא דהראשונים.


חלק א׳ ממעל
הודעות: 2353
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 222 פעמים
קיבל תודה: 368 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירור שיטת החזו''א של זמן צאת הכוכבים

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 01 יולי 2019, 04:18

ביני עמודי גרסי כתב:
01 יולי 2019, 04:14
חלק א׳ ממעל כתב:
01 יולי 2019, 03:54
זה שהגר"א דחה את מה שר"ת אמר מתי הוא צאה"כ לא קשור למה שאנחנו נגיד מתי זה כן צאה"כ
מלשונו לא משמע כן.
הוא כותב שם (רסא) שלפי כל המבנה והמהלך שלו - סיום הביה"ש הוא לאחר ג' רבעי מיל. והשיעור הכי ארוך של זה הוא 18 דקות.   

הדברים מפורשים שם, ממילא יש להבין את החזון איש למה לא נקט כן גם לגבי סוף הביה"ש (כהגר"א)?



מפורש שם דעת הגר"א לענין צאה"כ וגם דעתו דלא כר"ת וכי זה תלוי זב"ז? גם היראים הוא לא כר"ת ולא כהגר"א


חלק א׳ ממעל
הודעות: 2353
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 222 פעמים
קיבל תודה: 368 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירור שיטת החזו''א של זמן צאת הכוכבים

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 01 יולי 2019, 04:20

ביני עמודי גרסי כתב:
01 יולי 2019, 04:15
חלק א׳ ממעל כתב:
01 יולי 2019, 04:07
ביני עמודי גרסי כתב:
01 יולי 2019, 04:02


מסתבר לומר, שלאחר הדיון שהיה בינו לאורות חיים שאם היה מספיק ללמוד את התחום הוא היה מחמיר בדבר כמו שהחמירו ומחמירים כמעט כל גדולי ורבני ישראל. (שחלקם לאחר שהתיישבו בדבר - זה גרם להם להתחיל להחמיר).
מילים מפוצצות
כך מחייב הגיון הבריא.
כולם מחמירים - הוא לא? - זה שבת!
מה עניין להקל סתם בלי סיבה?

הוא רוצה להיות חסיד? 
ולמה על הגר"א והמ"ב זה לא ק׳ לך? מה הם היו חסידים?
 


ביני עמודי גרסי
הודעות: 181
הצטרף: 19 יולי 2016, 03:26
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירור שיטת החזו''א של זמן צאת הכוכבים

שליחה על ידי ביני עמודי גרסי » 01 יולי 2019, 04:25

לא קשה לי כי שניהם החמירו. ועל שניהם קיימים עדויות דור אחר דור עד היום שהם החמירו עד 72 דקות.
יש עדות על המשנה ברורה שאפילו לגבי מעריב בערב שבת לא רצה להתחיל לפני 72 דקות.
ויש מסורות בקרב משפחת שטרנבוך שהגר"א מעולם לא הקל להוציא את השבת לפני 72 דקות.

קשה להאמין על אנשים גדולים שייקלו בלי סיבה. כל בר דעת מבין ויכול להבין את זה. לא צריך להשתכנע בכך.


ביני עמודי גרסי
הודעות: 181
הצטרף: 19 יולי 2016, 03:26
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירור שיטת החזו''א של זמן צאת הכוכבים

שליחה על ידי ביני עמודי גרסי » 01 יולי 2019, 04:32

חלק א׳ ממעל כתב:
01 יולי 2019, 04:18
מפורש שם דעת הגר"א לענין צאה"כ וגם דעתו דלא כר"ת וכי זה תלוי זב"ז? גם היראים הוא לא כר"ת ולא כהגר"א
נא צטט את הלשון.

זה תלוי בזה. וודאי! זה הפשטות בכל הגמרות והראשונים. ומי שלא הולך בדרך זו הוא חייב להידחק, או בגלל שהמציאות לא הולמת אותו. (כי לאחר השקיעה אין כוכבים כידוע).


חלק א׳ ממעל
הודעות: 2353
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 222 פעמים
קיבל תודה: 368 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירור שיטת החזו''א של זמן צאת הכוכבים

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 01 יולי 2019, 05:15

זה שאולי החמיר לעצמו מתרץ איך הקיל בספרו לכולם?
הפשטות בגמ׳ והראשונים לא קשורה לגר"א ור"ת ולמה שביניהם ולא חייבים לעשות כמו א׳ בכל התורה, עדיין לא הסברת למה דחיית 72 דק׳ בגלל המציאות מכריחה את הגר"א של ג"ר מיל ו18 דק׳ יותר מאשר 40 דק׳ (בדיוק כמו שלא מכריח את מי שחולק על ר"ת בתפילין לסבור כרש"י אע"פ שהגר"א אומר נגד ר"ת ובעד רש"י)


ביני עמודי גרסי
הודעות: 181
הצטרף: 19 יולי 2016, 03:26
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירור שיטת החזו''א של זמן צאת הכוכבים

שליחה על ידי ביני עמודי גרסי » 01 יולי 2019, 20:45

1. להחמיר לעצמו? כי כך היא דרכם של כל החכמים שהם מחמירים לעצמם על אף שהם מורים לאחרים אחרת. (ואגב מבואר בש"ס [כמדומה לי בבא מציעא] להדיא; שתלמיד חכם שלא מחמיר לעצמו איננו תלמיד חכם. וכמו לעניין שיהיה אפשר להשיב לו אבידה בטביעות עין).
לכן לפי זה זה תימא גדולה על החזון איש שלא החמיר. וצריך לומר שסבר שהכוכבים שהוא רואה זה נכון גם אליבא דהראשונים. אחרת לא מובן לי.

בעניין פשטות הש"ס: לא הבנתי בדיוק מה שכתבת, אבל כל אלו שהקיפו נושא זה יגידו לך שהפשטות הגמורה ביותר בש"ס היא שצאת הכוכבים הוא לאחר ג' רבעי מיל מהשקיעה.
דהיינו מאותו הרגע שתגיד שכאן ופה מתחיל בין השמשות [וכמו למשל שקיעה ראשונה או שקיעה שניה] אזי משם אתה סופר ג' רבעי מיל וזהו וגמרנו.
אחר המחילה מכבוד תורתו הרמה; מי שיגיד לך ששיעור צאת הכוכבים הוא לא לאחר ג' רביעי מיל מאותה השקיעה הרצויה - דע לך שהוא איננו יודע מה שהוא סח!


נ.ב. הדברים נכתבים לאחר שברוך ה' שהוא זיכני לדעת בהקיף גדול מאוד את התחום.


עפר ואפר
הודעות: 940
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 19:15
נתן תודה: 391 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירור שיטת החזו''א של זמן צאת הכוכבים

שליחה על ידי עפר ואפר » 04 יולי 2019, 15:45

ביני עמודי גרסי כתב:
01 יולי 2019, 04:02
יושב בין חכמים כתב:
01 יולי 2019, 01:18
א. היכן כתוב שיטת החזו''א שצאת זה 40 דקות לערך אחרי השקיעה?
ב.מה טעמו מהיכן הגיעו ה40 דק'?
ג.אמאי לא חשש לשיטת ר''ת?


מסתבר לומר, שלאחר הדיון שהיה בינו לאורות חיים שאם היה מספיק ללמוד את התחום הוא היה מחמיר בדבר כמו שהחמירו ומחמירים כמעט כל גדולי ורבני ישראל. (שחלקם לאחר שהתיישבו בדבר - זה גרם להם להתחיל להחמיר). 
לכן לפי זה צריך לומר שהוא הלך בעיקר אחרי המנהג דאז, א', שהיה דרכם להחמיר מהשקיעה, ב', ועד לרגע שבו הם רואים בעיניהם כוכבים בינונים באופן בטוח, דהיינו שהם החשיבו את הקטנים כבינונים, ולא הסתמכו על הבינונים הראשונים, וזאת כפי שצריך לעשות על פי המבואר בפוסקים, שיש להחמיר ולהחשיב את הקטנים לבינונים, ושיעור הזמן הזה הוא אכן נע בין 35 ל-40 דקות.  

נ.ב. בזמן הזה של ה-40 דקות ישנה אדמימות חזקה מאוד בצד מערב ולדעת המשנה ברורה [בביאור הלכה רצג] בפשיטות, אין להתחשב בכוכבים הנראים אז. רק לאחר הסילוק הגמור של האדמימות. 
וישנם הרבה מאוד עדויות שהאדמימות בצד המערב נמשכת עד כשעה לפחות מאז השקיעה. וגם אני בעצמי ראיתי כן הרבה פעמים בימים נקיים.  

התחבטתי, ההמסקנה שלי היא שזה יותר בורות מאשר חוצפה. (וזה עוד אחרי שאתה יודע שהאורות חיים היה אצלו עם כל הטיעונים...)
אתם כבר יותר גרועים מהפאות.


עפר ואפר
הודעות: 940
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 19:15
נתן תודה: 391 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירור שיטת החזו''א של זמן צאת הכוכבים

שליחה על ידי עפר ואפר » 04 יולי 2019, 16:00

מכיוון שיש כאן מחוצף אחד שיש לו טענה על רבינו הגדול החזו"א, שבירר סוגיא ונהג על פיה, מכיוון שלדעתו היה צריך לפחות להחמיר...
אני מזכיר כאן קטע ממאמר הגרש"א ז"ל בנידון דומה - ואגב כך מביא העדות על החזו"א, ומברר את דעתו בעניין. אגב אם מישהו יודע עוד פרטים על הפגישה?

ללא שם.png

אגב הדברים למדנו שבעל האורו"ח, אבי המעוררים להחמיר בזה, לא היה כהמחוצפים בני זמננו, ובמקום להסביר לחזו"א שלפי דעתו אסור להחזיר לו אבידה בטביעות עינא, דווקא שקל לגנוז את ספרו, משום דעת גדול הדור...
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


חלק א׳ ממעל
הודעות: 2353
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 222 פעמים
קיבל תודה: 368 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירור שיטת החזו''א של זמן צאת הכוכבים

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 04 יולי 2019, 16:43

מי כתב את הצילום שהבאת ואיפה?


ביני עמודי גרסי
הודעות: 181
הצטרף: 19 יולי 2016, 03:26
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירור שיטת החזו''א של זמן צאת הכוכבים

שליחה על ידי ביני עמודי גרסי » 05 יולי 2019, 00:56

יש לי לתת לכל העוסקים במלאכה זה המלצה טובה שרק תרוויחו ממנה!:

טרם שהינכם באם לשפוט, להכריע, להביע, לגלות, למחות וכו' וכו',
המלצתי האישית היא שפשוט תחילה לראות את כל הדברים בפנים ולהקיף את כל הנושאים הללו כדבעי מכל עבריו, לראות צדי המחייבים וצדי המזכים, ואז לגשת למלאכת הקודש. נא לא לחשוד את אותם הצדיקים הידועים שעוררו להחמיר כבעייתיים. שלא ימליצו עליכם עקב כך אחרים כל הפוסל וכו', ואל תרדו עלי כי אני לא מהם. אני סך הכל אדם פרטי שכותב בפורום כמו כל אחד אחר שנראה לו להביע מה שחושב ורואה בעיניו כנכון. אל תשרברבו בגללי אנשים אחרים שאינם אשמים. זה אינו מתאים וודאי שלא מכובד. זה רק מוזיל ומוריד את ערככם בעיני כלל החברים. ואל תשכחו שביניכם בפורום מסתובבים חברים רבים שמחמירים ואצל חלק זה ממש דין. וכן אל לנו להתעלם מציבור גדול מאוד מאוד שמחמיר כר"ת. ומדובר בציבור מאוד מאוד גדול.

וישנו דבר שחשבו לכולנו לדעת וגם להפנים, מותר לכל אחד ואחד לשאת ולתת בהלכה כדרכה של תורה מה שנראה לו. ואין בזה כל פסול. תורה מונחת בקרן זוית וכו',
ולכן כאשר מישהו אינו מחליט דבר מעצמו אלא אומר בלשון מסתבר לומר... אפשר לומר.. אולי.. וכו' - אין בזה כל פסול! כל עוד ולא פוגע בכבודו האישי של הרב...
וכי מישהו חושב לפגוע במתכוון??? נא ונא, בבקשה לא להגזים. יש תורה ויש דרך ארץ. לכולם.

אם אתם סבורים שמישהו טעה בטעות חמורה, במקום ללכת סחור סחור, תגידו לו במקום: "אתה טועה בוודאי!" דברו לעצם העניין.

אז כן, כמו בכל מקום, יש כאלו שלא באים להשתכנע ולקבל, ואם אתם רואים שלאחר ששאלתם שאלות אתם לא בדיוק מקבלים תשובות תבינו שאכן יתכן שלפניכם יש מישהו שלא בא לקבל אלא לנגח אתכם. כך שאין צורך לדון במקרה שכזה. תנו לו להמשיך לבדו עם עצמו.

דבריי הללו הם כהמלצה בלבד, ואשמח שיבנו אותי מהפן החיובי שממנו באתי וכתבתי מה שכתבתי.


באהבה ובהערכה רבה

-------------------------------------------------------------------

וכמה מילים כתשובה לנאמר לעיל: אני לא יקבע דברים אלא יציג אותם בדרך שאלה והמבין יבין: (ואגב, אציין שוב, שה' זיכני להקיף תחום זה מאוד).

1. האם האורות חיים נפגש עם החזון איש פעם אחת בלבד?
2. אם החזון איש יצא חוצץ נגד האורות חיים וביטל את דבריו מכל וכול שכאילו דבריו הם כלום - אז למה לאחר מכן ביקש החזון איש להקיף את התחום? הרי הוא ביטל את זה בוודאות גמורה? וכי לא חבל לו למרן החזון איש כל רגע לדון בדברים הנצרכים יותר?
3. למה בשמועה ההיא לא מוזכר גם החלק החיובי שהיה שם בדיון... אשר חלק מהדברים מובא בספר אורות חיים וזה הלשון שם: וכן דנתי עם מרן בעל "החזון איש" זצוק"ל, והרציתי לפניו כמה מעיקרי חדושי להצדיק את שיטת ר"ת, וכן את עיקר יסוד המחלוקת של הגאונים ור"ת. והסכים עמדי, ואמצני לחקוק הדברים בדפוס. עכ"ל.
4. למה האורות חיים מציין "והסכים עמדי" הלוא לפי השמועה הנ"ל הלוא הוא ביטל דבריו של האורות חיים ומה שייך לומר לאחר מכן "והסכים עמדי, ואמצני לחקוק הדברים בדפוס"?
5. מה היה שורש המשא ומתן בין האורות חיים לחזון איש? מה היה הדבר העיקרי שבגללו לא קיבל החזון איש את דברי האורות חיים?
6. ולמה בכל זאת לאחר מכן הוא רצה לברר את הסוגיא הזו? וכי בשעתו הוא לא השקיף על זה בעיניים של גאון הדור?
7. הגר"ז מלצר ועוד גדולי דור ידועים בזמנו החל להחמיר בעקבות המשא ומתן הרב שהרצה להם האורות חיים - למה ומדוע שהם בכל זאת החמירו? מה קרה אצלם?


חלק א׳ ממעל
הודעות: 2353
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 222 פעמים
קיבל תודה: 368 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירור שיטת החזו''א של זמן צאת הכוכבים

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 05 יולי 2019, 13:06

מה הכוונה ׳הסכים׳? גם יש טוענים שהסכים עמם שצ׳ הפוכה זה בסדר וזה בגלל שלא הכירו את סגנונו


אמת מארץ תצמח
הודעות: 381
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 17 פעמים
קיבל תודה: 103 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירור שיטת החזו''א של זמן צאת הכוכבים

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 07 יולי 2019, 14:36

בשו"ת מהר"ם אלשקר סימן צו (התשובה הידועה - שיטת הגאונים)
אמנם שאר המפרשים ז"ל והמחברים ז"ל והרמב"ם ז"ל בפרק ח' מהחלק השני מהמורה והגאונים ז"ל סוברי' כחכמי אומות העולם דגלגל חוזר ומזלות קבועים ושהחמה מהלכת בלילה תחת הארץ ובכי האי גונא אין צורך להליכת עובי הרקיע ולא לנגד החלון כי הגלגל הוא ששוקע בה תחת האופק ואין שם כי אם שקיעה אחת אלא שעגולת החמה שוקעת ונבלעת מעט מעט תחת האופק עד שתכנס כלה ותעלם מן העין ומתחלת שקיעת' באופק עד שתשקע כלה אין שם כי אם ארבעי' רגע שהן שני שלישי מדרגה כמו שנתבאר במופת שמתחייב ממדת השמש ושעור הליכתו ודבר הנראה לחוש הוא שלא יוכל אדם להכחישו. הילכך לדבריהם של אלו משתשקע כל העגולה ותתכסה מן העין עד צאת ג' כוכבים הוא ג' רבעי מיל והוא שעור בין השמשות כדאמרן.


זכרונות
הודעות: 245
הצטרף: 31 ינואר 2019, 14:42
נתן תודה: 17 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירור שיטת החזו''א של זמן צאת הכוכבים

שליחה על ידי זכרונות » 07 יולי 2019, 19:48

דברי המהר"ם אלשקר על ארבעים רגעים וארבעים רגע, הוא הסביר שהכוונה לשני שלישי המדרגה שפירוש מדרגה = מעלה. לפי השעון זה שתי דקות וארבעים שניות מתחילת שקיעת גלגל השמש, פי' הנקודה הראשונה של השמש שמתחילה לשקוע עד גמר שקיעתה דהיינו ששוקעת הנקודה האחרונה של השמש, וזו השקיעה המובאת בלוחות 


יהושע
הודעות: 1842
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 174 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירור שיטת החזו''א של זמן צאת הכוכבים

שליחה על ידי יהושע » 10 יולי 2019, 17:20

חלק א׳ ממעל כתב:
05 יולי 2019, 13:06
מה הכוונה ׳הסכים׳? גם יש טוענים שהסכים עמם שצ׳ הפוכה זה בסדר וזה בגלל שלא הכירו את סגנונו

אין ספק שבהתחלה פסל את זה לכל העולם ואח"כ הכשיר לאלו הנוהגים כך


יהושע
הודעות: 1842
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 174 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירור שיטת החזו''א של זמן צאת הכוכבים

שליחה על ידי יהושע » 05 דצמבר 2019, 08:36

ביני עמודי גרסי כתב:
05 יולי 2019, 00:56
יש לי לתת לכל העוסקים במלאכה זה המלצה טובה שרק תרוויחו ממנה!:

טרם שהינכם באם לשפוט, להכריע, להביע, לגלות, למחות וכו' וכו',
המלצתי האישית היא שפשוט תחילה לראות את כל הדברים בפנים ולהקיף את כל הנושאים הללו כדבעי מכל עבריו, לראות צדי המחייבים וצדי המזכים, ואז לגשת למלאכת הקודש. נא לא לחשוד את אותם הצדיקים הידועים שעוררו להחמיר כבעייתיים. שלא ימליצו עליכם עקב כך אחרים כל הפוסל וכו', ואל תרדו עלי כי אני לא מהם. אני סך הכל אדם פרטי שכותב בפורום כמו כל אחד אחר שנראה לו להביע מה שחושב ורואה בעיניו כנכון. אל תשרברבו בגללי אנשים אחרים שאינם אשמים. זה אינו מתאים וודאי שלא מכובד. זה רק מוזיל ומוריד את ערככם בעיני כלל החברים. ואל תשכחו שביניכם בפורום מסתובבים חברים רבים שמחמירים ואצל חלק זה ממש דין. וכן אל לנו להתעלם מציבור גדול מאוד מאוד שמחמיר כר"ת. ומדובר בציבור מאוד מאוד גדול.

וישנו דבר שחשבו לכולנו לדעת וגם להפנים, מותר לכל אחד ואחד לשאת ולתת בהלכה כדרכה של תורה מה שנראה לו. ואין בזה כל פסול. תורה מונחת בקרן זוית וכו',
ולכן כאשר מישהו אינו מחליט דבר מעצמו אלא אומר בלשון מסתבר לומר... אפשר לומר.. אולי.. וכו' - אין בזה כל פסול! כל עוד ולא פוגע בכבודו האישי של הרב...
וכי מישהו חושב לפגוע במתכוון??? נא ונא, בבקשה לא להגזים. יש תורה ויש דרך ארץ. לכולם.

אם אתם סבורים שמישהו טעה בטעות חמורה, במקום ללכת סחור סחור, תגידו לו במקום: "אתה טועה בוודאי!" דברו לעצם העניין.

אז כן, כמו בכל מקום, יש כאלו שלא באים להשתכנע ולקבל, ואם אתם רואים שלאחר ששאלתם שאלות אתם לא בדיוק מקבלים תשובות תבינו שאכן יתכן שלפניכם יש מישהו שלא בא לקבל אלא לנגח אתכם. כך שאין צורך לדון במקרה שכזה. תנו לו להמשיך לבדו עם עצמו.

דבריי הללו הם כהמלצה בלבד, ואשמח שיבנו אותי מהפן החיובי שממנו באתי וכתבתי מה שכתבתי.


באהבה ובהערכה רבה

-------------------------------------------------------------------

וכמה מילים כתשובה לנאמר לעיל: אני לא יקבע דברים אלא יציג אותם בדרך שאלה והמבין יבין: (ואגב, אציין שוב, שה' זיכני להקיף תחום זה מאוד).

1. האם האורות חיים נפגש עם החזון איש פעם אחת בלבד?
2. אם החזון איש יצא חוצץ נגד האורות חיים וביטל את דבריו מכל וכול שכאילו דבריו הם כלום - אז למה לאחר מכן ביקש החזון איש להקיף את התחום? הרי הוא ביטל את זה בוודאות גמורה? וכי לא חבל לו למרן החזון איש כל רגע לדון בדברים הנצרכים יותר?
3. למה בשמועה ההיא לא מוזכר גם החלק החיובי שהיה שם בדיון... אשר חלק מהדברים מובא בספר אורות חיים וזה הלשון שם: וכן דנתי עם מרן בעל "החזון איש" זצוק"ל, והרציתי לפניו כמה מעיקרי חדושי להצדיק את שיטת ר"ת, וכן את עיקר יסוד המחלוקת של הגאונים ור"ת. והסכים עמדי, ואמצני לחקוק הדברים בדפוס. עכ"ל.
4. למה האורות חיים מציין "והסכים עמדי" הלוא לפי השמועה הנ"ל הלוא הוא ביטל דבריו של האורות חיים ומה שייך לומר לאחר מכן "והסכים עמדי, ואמצני לחקוק הדברים בדפוס"?
5. מה היה שורש המשא ומתן בין האורות חיים לחזון איש? מה היה הדבר העיקרי שבגללו לא קיבל החזון איש את דברי האורות חיים?
6. ולמה בכל זאת לאחר מכן הוא רצה לברר את הסוגיא הזו? וכי בשעתו הוא לא השקיף על זה בעיניים של גאון הדור?
7. הגר"ז מלצר ועוד גדולי דור ידועים בזמנו החל להחמיר בעקבות המשא ומתן הרב שהרצה להם האורות חיים - למה ומדוע שהם בכל זאת החמירו? מה קרה אצלם?
אתה כותב שאלות, אולי גם תכתוב תשובות?
 


יהושע
הודעות: 1842
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 174 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירור שיטת החזו''א של זמן צאת הכוכבים

שליחה על ידי יהושע » 05 דצמבר 2019, 08:41

חלק א׳ ממעל כתב:
05 יולי 2019, 13:06
מה הכוונה ׳הסכים׳? גם יש טוענים שהסכים עמם שצ׳ הפוכה זה בסדר וזה בגלל שלא הכירו את סגנונו

וכי אתה חושב שכך היה דרכו של החזו״א תמיד להסכים אע״פ שלא הסכים? אתה מכיר עוד מקרים כאלה עם החזו״א ? העניין של צדיק הפוכה הוא שלא רצה לחלוק על החת״ס לכן הראה עצמו כמסכים, אבל בנידון דידן הרי לא חת מלומר שהוכרעה ההלכה כהגאונים, לכן אם הסכים עם הישובים של בעל אורות חיים אין סיבה לומר שלא התכוון באמת, רק על אף הישובים עדיין היה סיבה מספקת להכריע הגאונים לדעתו.


חלק א׳ ממעל
הודעות: 2353
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 222 פעמים
קיבל תודה: 368 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירור שיטת החזו''א של זמן צאת הכוכבים

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 05 דצמבר 2019, 12:48

כן, אני יודע על עוד פעמים כאלו


אבר כיונה
הודעות: 881
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 196 פעמים
קיבל תודה: 303 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: בירור שיטת החזו''א של זמן צאת הכוכבים

שליחה על ידי אבר כיונה » 05 דצמבר 2019, 14:17

ביני עמודי גרסי כתב:
01 יולי 2019, 04:02
כמו שהחמירו ומחמירים כמעט כל גדולי ורבני ישראל
הגזמת לגמרי
(או שרק לגדוליך ורבניך אתה קורא 'כל גדולי ורבני ישראל')


יהושע
הודעות: 1842
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 174 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירור שיטת החזו''א של זמן צאת הכוכבים

שליחה על ידי יהושע » 05 דצמבר 2019, 14:49

אבר כיונה כתב:
05 דצמבר 2019, 14:17
ביני עמודי גרסי כתב:
01 יולי 2019, 04:02
כמו שהחמירו ומחמירים כמעט כל גדולי ורבני ישראל
הגזמת לגמרי
(או שרק לגדוליך ורבניך אתה קורא 'כל גדולי ורבני ישראל')
מי מגדולי ישראל לא החמיר כר"ת? 
 


אבר כיונה
הודעות: 881
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 196 פעמים
קיבל תודה: 303 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: בירור שיטת החזו''א של זמן צאת הכוכבים

שליחה על ידי אבר כיונה » 05 דצמבר 2019, 15:47

יהושע כתב:
05 דצמבר 2019, 14:49
מי מגדולי ישראל לא החמיר כר"ת?

רשימה חלקית ביותר (לפי א"ב):
ר' אהרן מבעלז. ר' חיים נאה. ר' חיים שאול דוויק. ר' יוחנן מרחמסטריווקא. ר' יוסף חיים זוננפלד. ר' יוסף שלום אלישיב. ר' יחיאל מיכל טיקוצ'ינסקי. ר' יעקב מוצפי. ר' מצליח מאזוז. ר' מרדכי אליהו. ר' עזרא עטיה. ר' צבי פסח פראנק. ר' ישראל יעקב פישר. ר' שלום משאש. ר' שלמה זלמן אוירבך. ר' שמואל סלנט.


יהושע
הודעות: 1842
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 174 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירור שיטת החזו''א של זמן צאת הכוכבים

שליחה על ידי יהושע » 05 דצמבר 2019, 17:30

אבר כיונה כתב:
05 דצמבר 2019, 15:47
יהושע כתב:
05 דצמבר 2019, 14:49
מי מגדולי ישראל לא החמיר כר"ת?

רשימה חלקית ביותר (לפי א"ב):
ר' אהרן מבעלז. ר' חיים נאה. ר' חיים שאול דוויק. ר' יוחנן מרחמסטריווקא. ר' יוסף חיים זוננפלד. ר' יוסף שלום אלישיב. ר' יחיאל מיכל טיקוצ'ינסקי. ר' יעקב מוצפי. ר' מצליח מאזוז. ר' מרדכי אליהו. ר' עזרא עטיה. ר' צבי פסח פראנק. ר' ישראל יעקב פישר. ר' שלום משאש. ר' שלמה זלמן אוירבך. ר' שמואל סלנט.
מדובר לעצמם לא לציבור, רוב הרשימה שהבאת החמירו לעצמם כר"ת 
 


שניאור
הודעות: 951
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 654 פעמים
קיבל תודה: 303 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירור שיטת החזו''א של זמן צאת הכוכבים

שליחה על ידי שניאור » 05 דצמבר 2019, 17:50

יהושע כתב:
05 דצמבר 2019, 17:30
מדובר לעצמם לא לציבור, רוב הרשימה שהבאת החמירו לעצמם כר"ת
לא נכון, מה שאני יודע בבירור זה שהגרש"ז אועירבאך והגרי"י פישר ור' יוחנן מרחמיסטריווקא לא החמירו, ואני יכול להוסיף עוד כמה שמות של רבנים ירושלמיים וכדו' שלא החמירו.
ובירושלים מקובל שר' יוסף חיים זוננפלד אמנם החמיר לעצמו אבל הקפיד מאוד על אלו שרצו להנהיג כן בציבור, באמור שלכלל ההלכה צריכה להיות ברורה בלי חומרות כדי שלא יתבלבלו בין עיקר הדין לבין חומרא.


יהושע
הודעות: 1842
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 174 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירור שיטת החזו''א של זמן צאת הכוכבים

שליחה על ידי יהושע » 05 דצמבר 2019, 20:39

שניאור כתב:
05 דצמבר 2019, 17:50
יהושע כתב:
05 דצמבר 2019, 17:30
מדובר לעצמם לא לציבור, רוב הרשימה שהבאת החמירו לעצמם כר"ת
לא נכון, מה שאני יודע בבירור זה שהגרש"ז אועירבאך והגרי"י פישר ור' יוחנן מרחמיסטריווקא לא החמירו, ואני יכול להוסיף עוד כמה שמות של רבנים ירושלמיים וכדו' שלא החמירו.
ובירושלים מקובל שר' יוסף חיים זוננפלד אמנם החמיר לעצמו אבל הקפיד מאוד על אלו שרצו להנהיג כן בציבור, באמור שלכלל ההלכה צריכה להיות ברורה בלי חומרות כדי שלא יתבלבלו בין עיקר הדין לבין חומרא.
ידוע ש הגרשז כן החמיר לעצמו, רבי יוסף חיים זוננפלד כותב בהסכמה לנברשת שכיון ששני השיטות קשות ואי אפשר להמציא שיטה חדשה נגד הראשונים לכן יש להחמיר כשתי השיטות. 
 


זוזו
הודעות: 323
הצטרף: 11 דצמבר 2017, 00:51
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 75 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירור שיטת החזו''א של זמן צאת הכוכבים

שליחה על ידי זוזו » 05 דצמבר 2019, 21:01

2019-12-05_210027.png
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


אבר כיונה
הודעות: 881
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 196 פעמים
קיבל תודה: 303 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: בירור שיטת החזו''א של זמן צאת הכוכבים

שליחה על ידי אבר כיונה » 05 דצמבר 2019, 21:29

יהושע כתב:
05 דצמבר 2019, 17:30
ר' אהרן מבעלז. ר' חיים נאה. ר' חיים שאול דוויק. ר' יוחנן מרחמסטריווקא. ר' יוסף חיים זוננפלד. ר' יוסף שלום אלישיב. ר' יחיאל מיכל טיקוצ'ינסקי. ר' יעקב מוצפי. ר' מצליח מאזוז. ר' מרדכי אליהו. ר' עזרא עטיה. ר' צבי פסח פראנק. ר' ישראל יעקב פישר. ר' שלום משאש. ר' שלמה זלמן אוירבך. ר' שמואל סלנט.
מדובר לעצמם לא לציבור, רוב הרשימה שהבאת החמירו לעצמם כר"ת
עד כמה שידוע לי - כל הספרדים פה ברשימה לא החמירו גם לעצמם, וגם ר"ש סלנט


יושבי יעבץ
הודעות: 310
הצטרף: 28 ינואר 2018, 09:02
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 144 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בירור שיטת החזו''א של זמן צאת הכוכבים

שליחה על ידי יושבי יעבץ » 06 דצמבר 2019, 08:24

אינני מבין את כל הויכוח והנידון

במסכת שבת לד: מבואר שהזמן מהשקיעה עד שהשוה לתחתון הוא תלת ריבעי מיל
וכמובן יש בזה מחלוקת כמה זה - נע בין 13.5 ל18 דקות
מאידך יש שיטת ר' יוסי שבין השמשות הוא לאחר מכן - דהיינו הרף עין לאחר סוף הזמן של השווה לתחתון

איתא בגמ' בדף לה. שהלכה כר' יהודה וכר' יוסי לחומרא
דהיינו מחמירין שבין השמשות מתחיל מזמן השקיעה, ועד לאחר ההרף עין של ר' יוסי
והתקשו התוס' (לה:), הלא הרף עין הוא מעט מאוד ומא נפק"מ בזה
ותירצו שיש מרווח זמן ביניהם
ויש שם שתי דרכים בתוס'
א. שיעור טבילה - היינו הילוך נ' אמה
ב. שיעור גדול יותר

עד כאן הסוגיא הפשוטה

עוד בסוגיא לה: - שג' כוכבים הם לילה

ופה מתחילים להסתבך
האם הם זמנים חופפים?
האם זה זמן אחר?
יש מחלוקת/אין מחלוקת?

אם זמן צאת הכוכבים היה מתאים במציאות להשווה לתחתון, הכל היה מובן
אך במציאות זה לא הולך ביחד

הגר"א סובר שהזמן של תלת ריבעי מיל הוא זמן מוחלט, ור' יוסי צמוד אליו לגמרי, דלא כהתוס'
ולכן הזמן המוחלט לדעתו הוא 13.5 או 17 דקות + הרף עין (לא כתבתי 18 כי הגר"א דוחה את השיטה הזו לגמרי)

אך לשיטת התוס' יש לעיין מה קורה, אחרי שאנו רואים שראיית הכוכבים (לכאורה) איננה אז
החזו"א רצה לראות כוכבים, ולכן כמבואר בכמה ספרים בדק באופן פיזי את ראיית הכוכבים
והשתדלו אצלו לא להתפלל מעריב קודם שראו ג' כוכבים
וכמובן כל יום זה היה שיעור אחר

איך זה מסתדר עם הסוגיא הנ"ל???

התשובה בב' רבדים
א - כתוס' שהזמן של ההרף עין של ר' יוסי מופלג מהזמן של ר' יהודה
ונקט החזו"א שאפשר שהוא מופלג הרבה

ב. יותר מכך, יש מחלוקת עקרונים בין ר' יהודה לר' יוסי בקביעת הלילה
לר' יהודה הסתלקות החמה היא הסתלקות היום ואין יחס לכוכבים
ולר' יוסי להיפך יש יחס רק לכוכבים ולא להסתלקות השמש
וזה מסביר את הסוגיות

לעניינינו אין הרבה מה להטיח בשיטת החזו"א - זה הכל



בעניין ר"ת

כידוע הגר"א שהאריך הרבה בהלכות שבת לבס את שיטתו ולהכריע נגד שיטת ר"ת
לא הרבה בראיות נגד ר"ת
מלבד 'החוש מכחיש'
הוא הביא כמה ראיות 'קלות' -
מיומי ניסן ויומי תשרי
וכן משבת לה: - אתון דלא בקיאיתון וכו'

כלו' אף שזו שיטת רוב הראשונים
בכל זאת הגר"א דוחה אותה בכמה ראיות
וזה אומר דרשני

זה מראה שגם שיטה מכובדת ככל שתהיה
יש כח ביד חכם גדול לדחותה בקל

כתבתי את זה
להראות מדברי הגר"א שאין חשיבות למספר החכמים שתפסו כך וכדו'

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “אקטואליה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: סנגורן של ישראל, רוצה להיות טוב | 2 אורחים