איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 1067
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 234 פעמים
קיבל תודה: 242 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי שמעיה » 07 יולי 2019, 21:24

מתחזק כתב:
07 יולי 2019, 20:59
שמעיה כתב:
07 יולי 2019, 17:38
מתחזק כתב:
07 יולי 2019, 09:29
דרך אגב, בענין חשבונו של הגר"א, סיפר משמשו של הגאון רבי חיים קמיל זצ"ל [כמדומה הרב אטלן מרכסים]
שאמר לו פעם ר' חיים קמיל כי בדור שלנו יש רק אחד שיודע פשר דברי הגר"א וזהו בעל הדרכי שמואל זיע"א.
לא הבנתי. הרח''ק דיבר עם כל חכמי ישראל בזמנינו לפני שהגיע למסקנה גורפת זו?
כנראה שהוא הבין כך מחכמתו.
וכמובן גם שר' חיים קמיל בעצמו היה מבין גדול בענינים אלו.

על מנת שיבין מחכמתו כך, צריך הוא לכל הפחות להכיר את כל חכמי הדור. מה שהוא מן הנמנע כמובן.
 

ערכים:


מתחזק
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי מתחזק » 07 יולי 2019, 21:28

שמעיה כתב:
07 יולי 2019, 21:24
מתחזק כתב:
07 יולי 2019, 20:59
שמעיה כתב:
07 יולי 2019, 17:38

לא הבנתי. הרח''ק דיבר עם כל חכמי ישראל בזמנינו לפני שהגיע למסקנה גורפת זו?
כנראה שהוא הבין כך מחכמתו.
וכמובן גם שר' חיים קמיל בעצמו היה מבין גדול בענינים אלו.
על מנת שיבין מחכמתו כך, צריך הוא לכל הפחות להכיר את כל חכמי הדור. מה שהוא מן הנמנע כמובן.

כמה הם חכמי הדור שהם 'בתורת' להבין בזה?
 


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 1067
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 234 פעמים
קיבל תודה: 242 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי שמעיה » 07 יולי 2019, 21:30

אני כמובן לא יודע, לא מחכמתי ולא מהיכרותי.
אך ברור שגם לענות על שאלתך לא ניתן מבלי להכיר את כל חכמי הדור.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1669
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 156 פעמים
קיבל תודה: 540 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי מבקש אמת » 08 יולי 2019, 02:18

ייעוץ תורני כתב:
07 יולי 2019, 01:51
ידוע מש"כ הגר"א בסוף פירושו לדניאל שהוא משביע את מי שמבין מדבריו את קץ הגאולה שלא יגלה.
​​​​​​(וצ"ע היכן מצאנו שבועה בכתב? וכן בלי קבלת 'אמן' ע"י המושבע?)
 
ונתקשיתי מהגמ' הידועה בסוף כתובות שאומרת על "ואתם הרי ישראל ענפכם תשאו ופריכם תתנו לעמי ישראל כי קרבו לבוא" - אין לך קץ מגולה מזה". 

האם לא גילתה כבר הגמ' בעצמה את הקץ? 



שבטי יה לא ידעו את הקץ והגר"א ידע?


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 756
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 311 פעמים
קיבל תודה: 321 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי בנציון » 08 יולי 2019, 02:22

מבקש אמת כתב:
08 יולי 2019, 02:18
ייעוץ תורני כתב:
07 יולי 2019, 01:51
ידוע מש"כ הגר"א בסוף פירושו לדניאל שהוא משביע את מי שמבין מדבריו את קץ הגאולה שלא יגלה.
​​​​​​(וצ"ע היכן מצאנו שבועה בכתב? וכן בלי קבלת 'אמן' ע"י המושבע?)
 
ונתקשיתי מהגמ' הידועה בסוף כתובות שאומרת על "ואתם הרי ישראל ענפכם תשאו ופריכם תתנו לעמי ישראל כי קרבו לבוא" - אין לך קץ מגולה מזה". 

האם לא גילתה כבר הגמ' בעצמה את הקץ? 



שבטי יה לא ידעו את הקץ והגר"א ידע?
שבטי קה לא ידעו את הקץ ודניאל ידע?
 


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי האחד בא לגור » 08 יולי 2019, 02:25

מבקש אמת כתב:
08 יולי 2019, 02:18
ייעוץ תורני כתב:
07 יולי 2019, 01:51
ידוע מש"כ הגר"א בסוף פירושו לדניאל שהוא משביע את מי שמבין מדבריו את קץ הגאולה שלא יגלה.
​​​​​​(וצ"ע היכן מצאנו שבועה בכתב? וכן בלי קבלת 'אמן' ע"י המושבע?)
 
ונתקשיתי מהגמ' הידועה בסוף כתובות שאומרת על "ואתם הרי ישראל ענפכם תשאו ופריכם תתנו לעמי ישראל כי קרבו לבוא" - אין לך קץ מגולה מזה". 

האם לא גילתה כבר הגמ' בעצמה את הקץ? 



שבטי יה לא ידעו את הקץ והגר"א ידע?


וַיֹּ֖אמֶר לֵ֣ךְ דָּנִיֵּ֑אל כִּֽי־סְתֻמִ֧ים וַחֲתֻמִ֛ים הַדְּבָרִ֖ים עַד־עֵ֥ת קֵֽץ:

וכתב רש"י שם:

עד עת הקץ - עד אשר תקרב הגאולה:

והאריך בזה המלבי"ם 
 


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי האחד בא לגור » 08 יולי 2019, 02:26

בנציון כתב:
08 יולי 2019, 02:22
מבקש אמת כתב:
08 יולי 2019, 02:18
ייעוץ תורני כתב:
07 יולי 2019, 01:51
ידוע מש"כ הגר"א בסוף פירושו לדניאל שהוא משביע את מי שמבין מדבריו את קץ הגאולה שלא יגלה.
​​​​​​(וצ"ע היכן מצאנו שבועה בכתב? וכן בלי קבלת 'אמן' ע"י המושבע?)
 
ונתקשיתי מהגמ' הידועה בסוף כתובות שאומרת על "ואתם הרי ישראל ענפכם תשאו ופריכם תתנו לעמי ישראל כי קרבו לבוא" - אין לך קץ מגולה מזה". 

האם לא גילתה כבר הגמ' בעצמה את הקץ? 



שבטי יה לא ידעו את הקץ והגר"א ידע?
שבטי קה לא ידעו את הקץ ודניאל ידע?
בהקשר לדניאל זה לא מוסכם ,אמנם דעת רוב הפרשנים שהוא הבין הקץ , אבל האב"ע סובר  שהוא לא הבין וידע הקץ .


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1669
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 156 פעמים
קיבל תודה: 540 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי מבקש אמת » 08 יולי 2019, 02:54

ייעוץ תורני כתב:
07 יולי 2019, 13:43
יהודה1 כתב:
07 יולי 2019, 09:12
ייעוץ תורני כתב:
07 יולי 2019, 01:51
ידוע מש"כ הגר"א בסוף פירושו לדניאל שהוא משביע את מי שמבין מדבריו את קץ הגאולה שלא יגלה.
​​​​​​(וצ"ע היכן מצאנו שבועה בכתב? וכן בלי קבלת 'אמן' ע"י המושבע?)
 
ונתקשיתי מהגמ' הידועה בסוף כתובות שאומרת על "ואתם הרי ישראל ענפכם תשאו ופריכם תתנו לעמי ישראל כי קרבו לבוא" - אין לך קץ מגולה מזה". 

האם לא גילתה כבר הגמ' בעצמה את הקץ? 
צריכים להבין מה כוונת הגמרא "אין לך קץ מגולה מזה" אמנם נראה שם שהכוונה שבפסוקים מפורש ואין צורך לחישוב. אבל הגר"א ובעצם הגמרא בסוף כתובות (קיא.) אמרו שאין לגלות את הקץ. והכוונה לגילוי הזמן המדוייק של הקץ. אבל על נתינת סימנים לא דיברו.
אגב יש לציין שיש שפירשו את הפסוק דווקא על נתינת פירות טובים כמו שהיה כשהארץ היתה זבת חלב ודבש, וזה שאין "והשימותי אני את הארץ" עדיין אינו מוכיח על הקץ.


אשמח אם תציין מקור לחידוש זה שרק גודל חריג מאוד של פירות נחשבת קץ מגולה (כמו האשכול של המרגלים?) 
סו"ס זהו חידוש עצום נגד פשטות הפסוק והגמרא הנ"ל שלא הזכירו שום תנאי בזה.
(וכן משמע מאגרת הרמב"ן הידועה שראה בביקורו שהגויים לא מצליחים ליישבה כלל וראה בזה ברכה שהארץ דוחה זרים "ושממו עליה אוייביכם".
ומאידך היום זה קיצוני לאידך גיסא כפי שקראתי פעם שגרעין חיטה אחד בא"י מצמיח כיום בין 700 ל-750 חיטים.
וזה לעומת 20 חיטים לפני מאה שנה, ו-100 חיטים לפני ארבעים שנה).
 
בקיצור: חידוש כזה צריך מקור או ראיה או לפחות מכח רוה"ק,
וצ"ע לפי"ז דסו"ס כיון שמתוכחים כמה השיעור - הרי 'קץ מגולה' כבר איננו, אולי קץ מבולבל...  

לידיעתך, רוב החיטה המשמשת לייצור קמח ללחם מקורה בארה"ב, גם בגלל שהכמות שהארץ מגדלת אינה מספקת לתושבים, וגם משום שאיכות החיטה בארה"ב טובה בהרבה מאיכות החיטה בארץ. גם בפרי הגפן, ידוע שהענבים המשובחים בעולם גדלים בצרפת ובאיטליה. לצערנו אנחנו עדיין לא במצב שרואים בפרי הארץ את הגאולה.
 


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1669
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 156 פעמים
קיבל תודה: 540 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי מבקש אמת » 08 יולי 2019, 03:01

האחד בא לגור כתב:
08 יולי 2019, 02:26
בנציון כתב:
08 יולי 2019, 02:22
מבקש אמת כתב:
08 יולי 2019, 02:18




שבטי יה לא ידעו את הקץ והגר"א ידע?
שבטי קה לא ידעו את הקץ ודניאל ידע?
בהקשר לדניאל זה לא מוסכם ,אמנם דעת רוב הפרשנים שהוא הבין הקץ , אבל האב"ע סובר  שהוא לא הבין וידע הקץ .

זה לשון הר"ן בדרוש החמישי:
 ולפי הנראה מפשט הכתובים, גם לדניאל עצמו לא נתבאר כרצונו. כי במראה הראשונה אמר "ולקדישי עליונין יבלא ויסבר להשניה זמנין ודת ויתיהבון בידה עד עדן ועדנין ופלג עדן", ודניאל לא הבין זה, כמו שאמר "שגיא רעיוני יבהלונני וגו' ומלתא בלבי נטרת". ובמראה השני אמר "עד מתי החזון התמיד והפשע שומם תת וקדש וצבא מרמס", והיתה התשובה "עד ערב בקר אלפים ושלש מאות ונצדק קדש", וגם בזה נאמר "ואני דניאל נהייתי ונחליתי ואשתומם על המראה ואין מבין". ובסוף הספר כתוב "ויאמר לאיש לבוש הבדים אשר ממעל למימי היאור עד מתי קץ הפלאות", והשיב "למועד מועדים וחצי וככלות נפץ יד עם קדש תכלינה כל אלה", וגם בזה נאמר "ואני שמעתי ולא אבין". והשיבו "לך דניאל כי סתומים וחתומים הדברים עד עת קץ". 
ואין מן התימה אם נעלמו הדברים, כי יש לזה שתי סיבות, האחת מצד עצם הענין הראוי להסתר והעלמה כדי שלא ישתוממו רבים לאורך הזמן. והשני כי הנבואה בעת ההיא היתה הולכת ומתמעטת, וידוע כי מדרגותיה הם הביאור וההעלמה, כאשר נתבאר שמדרגת אדון הנביאים שהיא היותר עליונה היתה בתכלית הביאור, כאשר נאמר "ומראה ולא בחידות", ויתחייב מזה שיהיה בזמן קרוב להפסק הנבואה בתכלית ההעלם. ולזה באו מראות זכריה בתכלית העלם, עד שלא מצאו המפרשים בהם ידיהם ורגליהם. 
ומפני זה אינו מן התימה על מחשבי קיצין אם מנו וטעו וילאו למצא הפתח, כי כן קרה בשתי הגאולות שנגאלו, עם היות ענינם מפורש בכתוב. כי הנה בגלות מצרים נאמר "כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם ועבדום וענו אותם ארבע מאות שנ"ה, ועם כל זה בני אפרים מנו וטעו ומהרו את הקץ כמו שאמרו ז"ל. וכן קרה בגאולה שניה, אף על פי שנכתב קצת בביאור בדברי ירמיהו "לפי מלאת לבבל שבעים שנה אפקוד אתכם", ואמרו זצ"ל בלשאצר מנה וטעה, ואחשורוש, ואף דניאל. ואם בנבואות אלו המפורשות בשנים קצובות מנו וטעו, ומה יהיה בקץ הנאמר במלות כוון ההעלם בזה, עדן עדנין, ולמועד מועדים, וערב בקר אלפים ושלש מאות.

ובאגרת תימן כתב הרמב"ם וז"ל:
 ואולם, מה שזכרתו מעניין הקצים ומאמר רבנו סעדיה ז"ל בהם - ראשית, מה שראוי שתדעהו, שאין לאדם אפשרות לדעת ידיעה ברורה של הקץ לעולם, כמו שביאר דניאל ואמר "כי סתומים וחתומים הדברים"... שאנשים יחשבו קצים למשיח ולא יצליחו... ודע שאפילו הקץ שבאר ה' מידתו, רצוני לומר גלות מצרים, והוא אמרו "ועבדום ועינו אותם ארבע מאות שנה" - לא נודעה אמיתתו ונפל בו ספק: קצת אנשים אז חשבו שהן ארבע מאות שנה מעת רדת יעקב למצרים, וקצת אנשים חשבו שהן ארבע מאות שנה מתחילת השיעבוד, והיא שנת שבעים אחר רדת יעקב למצרים, וקצת אנשים חשבו שהן מעת שהיתה זאת הנבואה, והוא מעמד בין הבתרים, וכאשר שלמו ארבע מאות שנה למעמד בין הבתרים יצאו קצת ישראל ממצרים כשלושים שנה לפני שעמד משה, וחשבו שכבר תם הקץ והרגום המצרים והכבידו עבדותם... ואם היה כן בקץ אשר התבארה מדתו, כל שכן בזה הקץ הארוך, אשר החריד כל הנביאים והפחידם באורך זמנו... ולכן הזהירו החכמים ז"ל שלא לחשב קצים ולא למנות זמנים לביאת המשיח, מפני שיכשיל ההמון ויכניס ספק בלבם כשיבוא הזמן ההוא ולא בא המשיח, והוא אמרם "תפוח דעתן של מחשבי קצין" מפני שהם מכשול לבני אדם, ומפני זה התפללו לה' להכשילם ולהפסיד הנהגתם. 
 


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי האחד בא לגור » 08 יולי 2019, 03:08

מבקש אמת כתב:
08 יולי 2019, 03:01

זה לשון הר"ן בדרוש החמישי:
 ולפי הנראה מפשט הכתובים, גם לדניאל עצמו לא נתבאר כרצונו. כי במראה הראשונה אמר "ולקדישי עליונין יבלא ויסבר להשניה זמנין ודת ויתיהבון בידה עד עדן ועדנין ופלג עדן", ודניאל לא הבין זה, כמו שאמר "שגיא רעיוני יבהלונני וגו' ומלתא בלבי נטרת". ובמראה השני אמר "עד מתי החזון התמיד והפשע שומם תת וקדש וצבא מרמס", והיתה התשובה "עד ערב בקר אלפים ושלש מאות ונצדק קדש", וגם בזה נאמר "ואני דניאל נהייתי ונחליתי ואשתומם על המראה ואין מבין". ובסוף הספר כתוב "ויאמר לאיש לבוש הבדים אשר ממעל למימי היאור עד מתי קץ הפלאות", והשיב "למועד מועדים וחצי וככלות נפץ יד עם קדש תכלינה כל אלה", וגם בזה נאמר "ואני שמעתי ולא אבין". והשיבו "לך דניאל כי סתומים וחתומים הדברים עד עת קץ". 
ואין מן התימה אם נעלמו הדברים, כי יש לזה שתי סיבות, האחת מצד עצם הענין הראוי להסתר והעלמה כדי שלא ישתוממו רבים לאורך הזמן. והשני כי הנבואה בעת ההיא היתה הולכת ומתמעטת, וידוע כי מדרגותיה הם הביאור וההעלמה, כאשר נתבאר שמדרגת אדון הנביאים שהיא היותר עליונה היתה בתכלית הביאור, כאשר נאמר "ומראה ולא בחידות", ויתחייב מזה שיהיה בזמן קרוב להפסק הנבואה בתכלית ההעלם. ולזה באו מראות זכריה בתכלית העלם, עד שלא מצאו המפרשים בהם ידיהם ורגליהם. 
ומפני זה אינו מן התימה על מחשבי קיצין אם מנו וטעו וילאו למצא הפתח, כי כן קרה בשתי הגאולות שנגאלו, עם היות ענינם מפורש בכתוב. כי הנה בגלות מצרים נאמר "כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם ועבדום וענו אותם ארבע מאות שנ"ה, ועם כל זה בני אפרים מנו וטעו ומהרו את הקץ כמו שאמרו ז"ל. וכן קרה בגאולה שניה, אף על פי שנכתב קצת בביאור בדברי ירמיהו "לפי מלאת לבבל שבעים שנה אפקוד אתכם", ואמרו זצ"ל בלשאצר מנה וטעה, ואחשורוש, ואף דניאל. ואם בנבואות אלו המפורשות בשנים קצובות מנו וטעו, ומה יהיה בקץ הנאמר במלות כוון ההעלם בזה, עדן עדנין, ולמועד מועדים, וערב בקר אלפים ושלש מאות.

ובאגרת תימן כתב הרמב"ם וז"ל:
 ואולם, מה שזכרתו מעניין הקצים ומאמר רבנו סעדיה ז"ל בהם - ראשית, מה שראוי שתדעהו, שאין לאדם אפשרות לדעת ידיעה ברורה של הקץ לעולם, כמו שביאר דניאל ואמר "כי סתומים וחתומים הדברים"... שאנשים יחשבו קצים למשיח ולא יצליחו... ודע שאפילו הקץ שבאר ה' מידתו, רצוני לומר גלות מצרים, והוא אמרו "ועבדום ועינו אותם ארבע מאות שנה" - לא נודעה אמיתתו ונפל בו ספק: קצת אנשים אז חשבו שהן ארבע מאות שנה מעת רדת יעקב למצרים, וקצת אנשים חשבו שהן ארבע מאות שנה מתחילת השיעבוד, והיא שנת שבעים אחר רדת יעקב למצרים, וקצת אנשים חשבו שהן מעת שהיתה זאת הנבואה, והוא מעמד בין הבתרים, וכאשר שלמו ארבע מאות שנה למעמד בין הבתרים יצאו קצת ישראל ממצרים כשלושים שנה לפני שעמד משה, וחשבו שכבר תם הקץ והרגום המצרים והכבידו עבדותם... ואם היה כן בקץ אשר התבארה מדתו, כל שכן בזה הקץ הארוך, אשר החריד כל הנביאים והפחידם באורך זמנו... ולכן הזהירו החכמים ז"ל שלא לחשב קצים ולא למנות זמנים לביאת המשיח, מפני שיכשיל ההמון ויכניס ספק בלבם כשיבוא הזמן ההוא ולא בא המשיח, והוא אמרם "תפוח דעתן של מחשבי קצין" מפני שהם מכשול לבני אדם, ומפני זה התפללו לה' להכשילם ולהפסיד הנהגתם. 
דעת הר"ן אכן בפשטות כדעת האב"ע .
אבל דעת הרמב"ם אין שום הכרע מה דעתו האם ידע דניאל עצמו ברוח הקודש הקץ, ואינו מדבר אלא על נסיון להבין מתוך דבריו של דניאל .

ודעת רש"י ורס"ג ועוד ,שדניאל אכן ידע והבין הקץ .
 


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 756
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 311 פעמים
קיבל תודה: 321 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי בנציון » 08 יולי 2019, 11:22

מבקש אמת כתב:
08 יולי 2019, 02:54
ייעוץ תורני כתב:
07 יולי 2019, 13:43
יהודה1 כתב:
07 יולי 2019, 09:12

צריכים להבין מה כוונת הגמרא "אין לך קץ מגולה מזה" אמנם נראה שם שהכוונה שבפסוקים מפורש ואין צורך לחישוב. אבל הגר"א ובעצם הגמרא בסוף כתובות (קיא.) אמרו שאין לגלות את הקץ. והכוונה לגילוי הזמן המדוייק של הקץ. אבל על נתינת סימנים לא דיברו.
אגב יש לציין שיש שפירשו את הפסוק דווקא על נתינת פירות טובים כמו שהיה כשהארץ היתה זבת חלב ודבש, וזה שאין "והשימותי אני את הארץ" עדיין אינו מוכיח על הקץ.


אשמח אם תציין מקור לחידוש זה שרק גודל חריג מאוד של פירות נחשבת קץ מגולה (כמו האשכול של המרגלים?) 
סו"ס זהו חידוש עצום נגד פשטות הפסוק והגמרא הנ"ל שלא הזכירו שום תנאי בזה.
(וכן משמע מאגרת הרמב"ן הידועה שראה בביקורו שהגויים לא מצליחים ליישבה כלל וראה בזה ברכה שהארץ דוחה זרים "ושממו עליה אוייביכם".
ומאידך היום זה קיצוני לאידך גיסא כפי שקראתי פעם שגרעין חיטה אחד בא"י מצמיח כיום בין 700 ל-750 חיטים.
וזה לעומת 20 חיטים לפני מאה שנה, ו-100 חיטים לפני ארבעים שנה).
 
בקיצור: חידוש כזה צריך מקור או ראיה או לפחות מכח רוה"ק,
וצ"ע לפי"ז דסו"ס כיון שמתוכחים כמה השיעור - הרי 'קץ מגולה' כבר איננו, אולי קץ מבולבל...  
לידיעתך, רוב החיטה המשמשת לייצור קמח ללחם מקורה בארה"ב, גם בגלל שהכמות שהארץ מגדלת אינה מספקת לתושבים, וגם משום שאיכות החיטה בארה"ב טובה בהרבה מאיכות החיטה בארץ. גם בפרי הגפן, ידוע שהענבים המשובחים בעולם גדלים בצרפת ובאיטליה. לצערנו אנחנו עדיין לא במצב שרואים בפרי הארץ את הגאולה.
חבל שאתה כותב נתונים בלי לבדוק אותם.
הסיבה שמייבאים חיטה מארה"ב היא לא משום הסיבות שכתבת, אלא משום שאת החיטה המשובחת של הארץ מייצאים לשווקי אירופה ומוכרים אותה במחירים מפולפלים, ואילו כאן, משרד החקלאות מעדיף מטעמים כלכליים להביא את החיטה הזולה והעממית וחסרת הערכים התזונתיים מארצות הברית.

רק בשביל להמחיש את הצמיחה הבלתי נתפסת של הפירות בארץ בשנים האחרונות, כדאי לציין שעד לפני מאה שנה היתה החיטה בארץ מניבה 17-20 חיטים לכל חיטה שנזרעת, לפני 40 שנים היו צומחים 70 חיטים על כל חיטה והיום 750! חיטים לכל חיטה. את הנתונים האלו פירסמה חברת "הזרע" גדרה, וכן סיפר לי יהודי ששאל את דודו שהוא חקלאי במושב קוממיות והוא אמר לו שתוך שלושים שנה החיטה הכפילה את עצמה, כלומר שאם נניח שהיה יוצא טון לכל דונם היום יוצאים שני טון לכל דונם.

בשנים האחרונות היין מהארץ נבחר לאחד מהיינות הטובים בעולם, ולפי זכרוני הוא אף עלה באיכותו על היין הצרפתי, שבמשך מאות שנים היה היין המשובח ללא עוררין, ותוך מספר שנים מועט יחסית כבר עקף אותו היין של הארץ.

לפי ארגון המזון הבינלאומי fao התנובה של הארץ היא כמעט פי שלושה מהממוצע בעולם! והיום מעצמות כמו סין הודו ורוסיה שולחות נציגים ללמוד בארץ איך לגדל תוצרת חקלאית.

רק עיוור יכול לומר שהוא לא רואה כאן קץ מגולה!
 


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 432
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 177 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי שניאור » 08 יולי 2019, 11:27

נכון שאפשר לומר שזהו קץ מגולה, נו ולכן כולנו כבר יודעים מתי תהיה הגאולה?


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 756
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 311 פעמים
קיבל תודה: 321 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי בנציון » 08 יולי 2019, 11:46

שניאור כתב:
08 יולי 2019, 11:27
נכון שאפשר לומר שזהו קץ מגולה, נו ולכן כולנו כבר יודעים מתי תהיה הגאולה?

יודעים שהגיע הקץ המגולה [בהודעות לעיל ביארתי מה זה הקץ המגולה].


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1669
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 156 פעמים
קיבל תודה: 540 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי מבקש אמת » 08 יולי 2019, 13:42

בנציון כתב:
08 יולי 2019, 11:22
מבקש אמת כתב:
08 יולי 2019, 02:54
ייעוץ תורני כתב:
07 יולי 2019, 13:43



אשמח אם תציין מקור לחידוש זה שרק גודל חריג מאוד של פירות נחשבת קץ מגולה (כמו האשכול של המרגלים?) 
סו"ס זהו חידוש עצום נגד פשטות הפסוק והגמרא הנ"ל שלא הזכירו שום תנאי בזה.
(וכן משמע מאגרת הרמב"ן הידועה שראה בביקורו שהגויים לא מצליחים ליישבה כלל וראה בזה ברכה שהארץ דוחה זרים "ושממו עליה אוייביכם".
ומאידך היום זה קיצוני לאידך גיסא כפי שקראתי פעם שגרעין חיטה אחד בא"י מצמיח כיום בין 700 ל-750 חיטים.
וזה לעומת 20 חיטים לפני מאה שנה, ו-100 חיטים לפני ארבעים שנה).
 
בקיצור: חידוש כזה צריך מקור או ראיה או לפחות מכח רוה"ק,
וצ"ע לפי"ז דסו"ס כיון שמתוכחים כמה השיעור - הרי 'קץ מגולה' כבר איננו, אולי קץ מבולבל...  
לידיעתך, רוב החיטה המשמשת לייצור קמח ללחם מקורה בארה"ב, גם בגלל שהכמות שהארץ מגדלת אינה מספקת לתושבים, וגם משום שאיכות החיטה בארה"ב טובה בהרבה מאיכות החיטה בארץ. גם בפרי הגפן, ידוע שהענבים המשובחים בעולם גדלים בצרפת ובאיטליה. לצערנו אנחנו עדיין לא במצב שרואים בפרי הארץ את הגאולה.
חבל שאתה כותב נתונים בלי לבדוק אותם.
הסיבה שמייבאים חיטה מארה"ב היא לא משום הסיבות שכתבת, אלא משום שאת החיטה המשובחת של הארץ מייצאים לשווקי אירופה ומוכרים אותה במחירים מפולפלים, ואילו כאן, משרד החקלאות מעדיף מטעמים כלכליים להביא את החיטה הזולה והעממית וחסרת הערכים התזונתיים מארצות הברית.

רק בשביל להמחיש את הצמיחה הבלתי נתפסת של הפירות בארץ בשנים האחרונות, כדאי לציין שעד לפני מאה שנה היתה החיטה בארץ מניבה 17-20 חיטים לכל חיטה שנזרעת, לפני 40 שנים היו צומחים 70 חיטים על כל חיטה והיום 750! חיטים לכל חיטה. את הנתונים האלו פירסמה חברת "הזרע" גדרה, וכן סיפר לי יהודי ששאל את דודו שהוא חקלאי במושב קוממיות והוא אמר לו שתוך שלושים שנה החיטה הכפילה את עצמה, כלומר שאם נניח שהיה יוצא טון לכל דונם היום יוצאים שני טון לכל דונם.

בשנים האחרונות היין מהארץ נבחר לאחד מהיינות הטובים בעולם, ולפי זכרוני הוא אף עלה באיכותו על היין הצרפתי, שבמשך מאות שנים היה היין המשובח ללא עוררין, ותוך מספר שנים מועט יחסית כבר עקף אותו היין של הארץ.

לפי ארגון המזון הבינלאומי fao התנובה של הארץ היא כמעט פי שלושה מהממוצע בעולם! והיום מעצמות כמו סין הודו ורוסיה שולחות נציגים ללמוד בארץ איך לגדל תוצרת חקלאית.

רק עיוור יכול לומר שהוא לא רואה כאן קץ מגולה!


בדקתי היטב את הנתונים. עיין במאמרו של כתב המדע של ידיעות אחרונות, דודי גולדמן: 
https://madanotes.wordpress.com/2010/10 ... %98%D7%94/
ובהמכלול: https://www.hamichlol.org.il/%D7%97%D7%99%D7%98%D7%94

גם לגבי יין אפשר למצוא בחיפוש פשוט בגוגל איפה מייצרים את היינות הטובים בעולם, ראה לדוגמא כאן:
https://winefolly.com/update/top-wine-r ... the-world/


כמות התבואה אינה קשורה לגאולה משום כיוון אלא לטכנולוגיה המתקדמת, וגם בשאר ארצות העולם זה כך. בהרבה ארצות התבואה הכפילה את עצמה פי 25 בארבעים השנים האחרונות כתוצאה מההתקדמות הטכנולוגית והמדעית. ראה כאן: https://en.wikipedia.org/wiki/Wheat

אני גם קראתי את כל ה"עובדות" המתפרסמות על ידי אידיאולוגים למיניהם כדי לשכנע אנשים באידיאולוגיה שהם מנסים למכור (וזה כולל לצערי גם חלק מהמחזירים בתשובה), אבל אם מחפשים את האמת - ולא את האידיאולוגיה - צריך לחפש אותה במקומות שאין להם אינטרס לסדר את המציאות באופן מסויים, וכשמחפשים מגלים שהמציאות לא תמיד מסתדרת עם האידיאולוגיה.

אני יודע שזה מאד מאכזב, אבל ככה זה בעולם השקר. מה לעשות, לא תמיד המציאות מסתדרת עם האידיאל.

 


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 775
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 174 פעמים
קיבל תודה: 164 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי איש ווילנא » 08 יולי 2019, 13:49

אז בא לא נדון בזוטות
עצם הדבר שהארץ הייתה שוממה אלפי שנים
ולא הנפיקה יבול גדול ו
כל זמן שלא היה כאן יהודים
ורק בבא היהודים הארץ התחילה לפרוח ולשגשג
יהא הטעם מה שיהיה
זה מוכיח שיד ד' עשתה זאת
ואגב תסתובבו קצת בשטחים יו"ש [בהתר רב]
ותראו איך שמה הכל שומם וכאן הכל פורח
ברור שיש לכך הרבה סיבות טבעיות
אבל יד ד' הגדולה מסובבת הכל
ולא צריך להאמין באמונות סודיות של קול התור בשביל זה
אבל גדולי הדור כבר אמרו שלכל הפחות זה תוכנית של ד' שמכינה את הגאולה וכך הייתה גם דעת החזון איש
האם זה אומר משהו למעשה יכול להיות שלא
אבל מותר לראות קצת את ההשגחה


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1547
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 281 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי יהודה1 » 08 יולי 2019, 15:28

יש להעיר שצריך גם בזמן הזה להיזהר מלהוציא דיבה על הארץ, ואין שום טעם לומר שפירות הארץ אינם טובים.
רק מה שאמרו שזהו "קץ מגולה" על זה יש לפקפק, כי מנ"ל שלא הכוונה לפירות טובים כמו שהיו לפני החורבן ולא רק שיש פירות.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1669
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 156 פעמים
קיבל תודה: 540 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי מבקש אמת » 08 יולי 2019, 18:34

איש ווילנא כתב:
08 יולי 2019, 13:49
אז בא לא נדון בזוטות
עצם הדבר שהארץ הייתה שוממה אלפי שנים
ולא הנפיקה יבול גדול ו
כל זמן שלא היה כאן יהודים
ורק בבא היהודים הארץ התחילה לפרוח ולשגשג
יהא הטעם מה שיהיה
זה מוכיח שיד ד' עשתה זאת
ואגב תסתובבו קצת בשטחים יו"ש [בהתר רב]
ותראו איך שמה הכל שומם וכאן הכל פורח
ברור שיש לכך הרבה סיבות טבעיות
אבל יד ד' הגדולה מסובבת הכל
ולא צריך להאמין באמונות סודיות של קול התור בשביל זה
אבל גדולי הדור כבר אמרו שלכל הפחות זה תוכנית של ד' שמכינה את הגאולה וכך הייתה גם דעת החזון איש
האם זה אומר משהו למעשה יכול להיות שלא
אבל מותר לראות קצת את ההשגחה

בודאי שרואים בזה את יד ה', אין כאן שום כוונה לפקפק בזה. ולא עוד אלא שכל הדברים שקורים בעולם מגולגלים ע"י ה' כדי להביא את העולם לתיקונו השלם. וממילא גם העובדה שיש היום שפע גדול בכל העולם, וחיי היהודים בכל העולם טובים בהרבה ממה שהיה פעם, ויש הרבה יותר לומדי תורה, הכל יד ה'. 

הנידון כאן הוא אחר. יש שרוצים להוכיח שאנחנו כבר נמצאים באמצע תהליך של גאולה (לא הכנה לגאולה, אלא הגאולה עצמה) מכך שיש תופעות על טבעיות בארץ ישראל, יותר משאר הארצות בעולם, כמו שמבואר בחז"ל שהיה בזמן הבית. ועל זה באה התשובה שאין שום תופעה כזו, ועם כל ההתקדמות הגשמית של א"י (שנעשתה ברובה ע"י רשעים ולא ע"י עובדי ה') עדיין בהרבה מדינות בחו"ל המצב מתקדם יותר מכל הבחינות, וממילא גם בא"י אנו עדיין בגלות, ומצפים לישועה בכל יום.

אני יודע שאי אפשר לשכנע את בעלי הרגש הלאומי בכל זה, רוח הגאולה מפעפעת בהם והם מרגישים את המשיח בצורה מוחשית, וכל טענות הגיוניות שבעולם לא יזיזום מעמדתם (כמו שא"א לשכנע משיחיסט שהרבי אינו מלך המשיח ושאינו חי...) אבל למען אותם המתנדנדים שמבולבלים בין גלות לגאולה ובין מציאות למשאלות לב, אני מביא את הצד שכנגד, והקורא יראה וישפוט.


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 775
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 174 פעמים
קיבל תודה: 164 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי איש ווילנא » 08 יולי 2019, 19:15

מבקש אמת כתב:
08 יולי 2019, 18:34
איש ווילנא כתב:
08 יולי 2019, 13:49
אז בא לא נדון בזוטות
עצם הדבר שהארץ הייתה שוממה אלפי שנים
ולא הנפיקה יבול גדול ו
כל זמן שלא היה כאן יהודים
ורק בבא היהודים הארץ התחילה לפרוח ולשגשג
יהא הטעם מה שיהיה
זה מוכיח שיד ד' עשתה זאת
ואגב תסתובבו קצת בשטחים יו"ש [בהתר רב]
ותראו איך שמה הכל שומם וכאן הכל פורח
ברור שיש לכך הרבה סיבות טבעיות
אבל יד ד' הגדולה מסובבת הכל
ולא צריך להאמין באמונות סודיות של קול התור בשביל זה
אבל גדולי הדור כבר אמרו שלכל הפחות זה תוכנית של ד' שמכינה את הגאולה וכך הייתה גם דעת החזון איש
האם זה אומר משהו למעשה יכול להיות שלא
אבל מותר לראות קצת את ההשגחה

בודאי שרואים בזה את יד ה', אין כאן שום כוונה לפקפק בזה. ולא עוד אלא שכל הדברים שקורים בעולם מגולגלים ע"י ה' כדי להביא את העולם לתיקונו השלם. וממילא גם העובדה שיש היום שפע גדול בכל העולם, וחיי היהודים בכל העולם טובים בהרבה ממה שהיה פעם, ויש הרבה יותר לומדי תורה, הכל יד ה'. 

הנידון כאן הוא אחר. יש שרוצים להוכיח שאנחנו כבר נמצאים באמצע תהליך של גאולה (לא הכנה לגאולה, אלא הגאולה עצמה) מכך שיש תופעות על טבעיות בארץ ישראל, יותר משאר הארצות בעולם, כמו שמבואר בחז"ל שהיה בזמן הבית. ועל זה באה התשובה שאין שום תופעה כזו, ועם כל ההתקדמות הגשמית של א"י (שנעשתה ברובה ע"י רשעים ולא ע"י עובדי ה') עדיין בהרבה מדינות בחו"ל המצב מתקדם יותר מכל הבחינות, וממילא גם בא"י אנו עדיין בגלות, ומצפים לישועה בכל יום.

אני יודע שאי אפשר לשכנע את בעלי הרגש הלאומי בכל זה, רוח הגאולה מפעפעת בהם והם מרגישים את המשיח בצורה מוחשית, וכל טענות הגיוניות שבעולם לא יזיזום מעמדתם (כמו שא"א לשכנע משיחיסט שהרבי אינו מלך המשיח ושאינו חי...) אבל למען אותם המתנדנדים שמבולבלים בין גלות לגאולה ובין מציאות למשאלות לב, אני מביא את הצד שכנגד, והקורא יראה וישפוט.

הכל מכוון על ידי ד' בהסתר
אבל כאן המכוון הוא שנראה אור ד' בגלוי 
ותהליך מכוון להחזיר את עם ישראל לארצו 
אני אישית לא מבין כל כך את החקירות אם זה הכנה לגאולה או תחילת הגאולה
ברור שמה שקרה בינתיים הוא ככלום ביחס לגאולה השליימה 
אבל בכל זאת זה הרבה ביחס למה שהיה עד היום 
עצם העובדא שבני ישראל חזרו לארצם לאחר אלפי שנים 
שלא היה כינוס כזה של ישראל בארצו 
והארץ פורחת ומשגשגת 
הרי זה מאורע על טבעי אף שזה נעשה בתוך מסגרת הטבע 

האם זה אומר משהו על יחסינו למדינה שצריך להשתנות 
לא. המדינה נשלטת על ידי מומרים להכעיס ולתאבון 
ועליינו רק להלחם בהם ולהציל את הפלייטה 
השלטון במדינה אין בו קדושה ולא תחילת גאולה 
אבל ד' סיבב שהרשעים עושים לנו את העבודה 


 


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1669
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 156 פעמים
קיבל תודה: 540 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי מבקש אמת » 08 יולי 2019, 19:40

איש ווילנא כתב:
08 יולי 2019, 19:15
מבקש אמת כתב:
08 יולי 2019, 18:34
איש ווילנא כתב:
08 יולי 2019, 13:49
אז בא לא נדון בזוטות
עצם הדבר שהארץ הייתה שוממה אלפי שנים
ולא הנפיקה יבול גדול ו
כל זמן שלא היה כאן יהודים
ורק בבא היהודים הארץ התחילה לפרוח ולשגשג
יהא הטעם מה שיהיה
זה מוכיח שיד ד' עשתה זאת
ואגב תסתובבו קצת בשטחים יו"ש [בהתר רב]
ותראו איך שמה הכל שומם וכאן הכל פורח
ברור שיש לכך הרבה סיבות טבעיות
אבל יד ד' הגדולה מסובבת הכל
ולא צריך להאמין באמונות סודיות של קול התור בשביל זה
אבל גדולי הדור כבר אמרו שלכל הפחות זה תוכנית של ד' שמכינה את הגאולה וכך הייתה גם דעת החזון איש
האם זה אומר משהו למעשה יכול להיות שלא
אבל מותר לראות קצת את ההשגחה

בודאי שרואים בזה את יד ה', אין כאן שום כוונה לפקפק בזה. ולא עוד אלא שכל הדברים שקורים בעולם מגולגלים ע"י ה' כדי להביא את העולם לתיקונו השלם. וממילא גם העובדה שיש היום שפע גדול בכל העולם, וחיי היהודים בכל העולם טובים בהרבה ממה שהיה פעם, ויש הרבה יותר לומדי תורה, הכל יד ה'. 

הנידון כאן הוא אחר. יש שרוצים להוכיח שאנחנו כבר נמצאים באמצע תהליך של גאולה (לא הכנה לגאולה, אלא הגאולה עצמה) מכך שיש תופעות על טבעיות בארץ ישראל, יותר משאר הארצות בעולם, כמו שמבואר בחז"ל שהיה בזמן הבית. ועל זה באה התשובה שאין שום תופעה כזו, ועם כל ההתקדמות הגשמית של א"י (שנעשתה ברובה ע"י רשעים ולא ע"י עובדי ה') עדיין בהרבה מדינות בחו"ל המצב מתקדם יותר מכל הבחינות, וממילא גם בא"י אנו עדיין בגלות, ומצפים לישועה בכל יום.

אני יודע שאי אפשר לשכנע את בעלי הרגש הלאומי בכל זה, רוח הגאולה מפעפעת בהם והם מרגישים את המשיח בצורה מוחשית, וכל טענות הגיוניות שבעולם לא יזיזום מעמדתם (כמו שא"א לשכנע משיחיסט שהרבי אינו מלך המשיח ושאינו חי...) אבל למען אותם המתנדנדים שמבולבלים בין גלות לגאולה ובין מציאות למשאלות לב, אני מביא את הצד שכנגד, והקורא יראה וישפוט.

הכל מכוון על ידי ד' בהסתר
אבל כאן המכוון הוא שנראה אור ד' בגלוי 
ותהליך מכוון להחזיר את עם ישראל לארצו 
אני אישית לא מבין כל כך את החקירות אם זה הכנה לגאולה או תחילת הגאולה
ברור שמה שקרה בינתיים הוא ככלום ביחס לגאולה השליימה 
אבל בכל זאת זה הרבה ביחס למה שהיה עד היום 
עצם העובדא שבני ישראל חזרו לארצם לאחר אלפי שנים 
שלא היה כינוס כזה של ישראל בארצו 
והארץ פורחת ומשגשגת 
הרי זה מאורע על טבעי אף שזה נעשה בתוך מסגרת הטבע 

האם זה אומר משהו על יחסינו למדינה שצריך להשתנות 
לא. המדינה נשלטת על ידי מומרים להכעיס ולתאבון 
ועליינו רק להלחם בהם ולהציל את הפלייטה 
השלטון במדינה אין בו קדושה ולא תחילת גאולה 
אבל ד' סיבב שהרשעים עושים לנו את העבודה 




מסכים.

(החילוק בין אם זה הכנה לגאולה הוא חלק מהגאולה עצמה הוא גדול מאד, ויש בו הרבה השלכות מעשיות, ואכ"מ).


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1026
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 394 פעמים
קיבל תודה: 393 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי יעבץ » 08 יולי 2019, 19:46

כל הקץ המגולה שדברו חז"ל הוא שהארץ תתן פריה וזה סימן לעמי ישראל "כי קרבו לבוא".
ועכשיו שכבר באו, מה טעם לפלפל ב'סימנים', אם קם ונהיה הדבר בעצמו?!


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1669
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 156 פעמים
קיבל תודה: 540 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי מבקש אמת » 08 יולי 2019, 20:19

יעבץ כתב:
08 יולי 2019, 19:46
כל הקץ המגולה שדברו חז"ל הוא שהארץ תתן פריה וזה סימן לעמי ישראל "כי קרבו לבוא".
ועכשיו שכבר באו, מה טעם לפלפל ב'סימנים', אם קם ונהיה הדבר בעצמו?!

השאלה היא לגבי ביאת הגאולה, לא לגבי ביאת כלל ישראל סתם. גם בזמן התנאים והאמוראים היה יבול משובח מאד בא"י עוד יותר מהיום, כמבואר בסוף כתובות, ורוב ישראל היו בא"י, ואעפ"כ לא באה הגאולה. 

חוץ מזה, מי שעושה ענין מדברי הגמ' על צמיחת פירות הארץ, צריך גם לא להתעלם מהמשך דברי הגמ' שנותנת סימנים רבים אחרים, וז"ל הגמ' שם:

ואמר רבי אבא: אין לך קץ מגולה מזה, שנאמר ואתם הרי ישראל ענפכם תתנו ופריכם תשאו לעמי ישראל וגו'. רבי אלעזר אומר: אף מזה, שנאמר כי לפני הימים (האלה) [ההם] שכר האדם לא נהיה ושכר הבהמה איננה וליוצא ולבא אין שלום מן הצר (פירש"י: כשתראה דאין שום אדם משתכר ואף שכר הבהמה לא נהיה, והיינו כדאמרן עד שתכלה פרוטה מן הכיס) 

ובהמשך מובאים עוד תנאים רבים, כגון אין בן דוד בא עד שיתבקש דג לחולה ולא ימצא, ועד שיכלו גסי הרוח מישראל, ודור שכולו זכאי או כולו חייב, וכיוצא בזה.

ומאחר ואין אנו יודעים בדיוק כוונת הגמ', ואיננו רואים קיום הדברים כפשוטן בימינו, לא נותר לנו אלא לצפות לישועה כבכל הדורות, ולא לשגות בהזיות משיחיות שכבר נחלונו אכזבות גדולות במשך הדורות, פעם אחר פעם. הציפיה לגאולה היא לא להשתלטות לאומית או לייצוא מוצלח של פירות הדר (או חברות הייטק), אלא שיגלה כבוד ה' בעולם לתקן עולם במלכות ש-די, ויקויים בנו הכתוב "ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים", במהרה בימינו אמן.


פותח הנושא
ייעוץ תורני
משתמש ותיק
הודעות: 306
הצטרף: 27 אפריל 2019, 23:40
נתן תודה: 146 פעמים
קיבל תודה: 69 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי ייעוץ תורני » 08 יולי 2019, 20:35

לפי מה שכתב @בנציון שיש קץ מגולה ויש קץ הפלאות - אין סתירה.
כי גאולה פיזית מתרחשת קימעא קימעא, וגאולה רוחנית כמובן לא ממש...


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1026
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 394 פעמים
קיבל תודה: 393 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי יעבץ » 08 יולי 2019, 20:57

מבקש אמת כתב:
08 יולי 2019, 20:19
יעבץ כתב:
08 יולי 2019, 19:46
כל הקץ המגולה שדברו חז"ל הוא שהארץ תתן פריה וזה סימן לעמי ישראל "כי קרבו לבוא".
ועכשיו שכבר באו, מה טעם לפלפל ב'סימנים', אם קם ונהיה הדבר בעצמו?!

השאלה היא לגבי ביאת הגאולה, לא לגבי ביאת כלל ישראל סתם. 
מה זה 'ביאת כלל ישראל' סתם?
הגמרא דורשת, וזה קרוב לפשט הפסוק ממש, שה' קורא לארץ ישראל להקדים ולהצמיח פירותיה לצורך עם ישראל ששבים אליה עוד מעט.
ולכן זה קץ מגולה, כי אם רואים שהרי ישראל נותנים פירות, אף על פי שעדיין איננו רואים את העם שב לארץ, אות הוא שביאתו מתקרבת וההרים מקיימים את דבר ה' להקדים ולהוציא פירותיהם.
ולדבריך איכא פירכא: מי אמר שזה שעם ישראל חוזר לארץ ישראל זוהי הגאולה, אולי זו 'ביאת כלל ישראל סתם' ולכן הארץ מוציאה פירותיה כדבר ה', אבל הגאולה האמיתית והשלמה עדיין רחוקה.
אבל כמובן שהגמ' מבינה שביאת עם ישראל לארץ ישראל איננה 'סתם' ח"ו, והיא היא האחרית המקווה והבטחת ה' לעם ישראל.
ממילא הדיון אם מצב החקלאות היום הוא אות אלוקי או תופעה עולמית (תופעה עולמית איננה אות אלוקי?! אבל נניח לזה כרגע) רלוונטי לפני שעם ישראל חזר לא"י. אבל אחרי שזכינו ובימינו התקיים המשך הפסוק 'כי קרבו לבוא', אין טעם לדון על תחילתו.
כמובן שעדיין הדיון פתוח, איך להתייחס למצב זה שנתקבצו הגלויות ועדיין בן דוד לא בא, אבל מהמציאות א"א להתעלם.
 


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 756
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 311 פעמים
קיבל תודה: 321 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי בנציון » 09 יולי 2019, 00:39

מבקש אמת כתב:
08 יולי 2019, 13:42
בנציון כתב:
08 יולי 2019, 11:22
מבקש אמת כתב:
08 יולי 2019, 02:54

לידיעתך, רוב החיטה המשמשת לייצור קמח ללחם מקורה בארה"ב, גם בגלל שהכמות שהארץ מגדלת אינה מספקת לתושבים, וגם משום שאיכות החיטה בארה"ב טובה בהרבה מאיכות החיטה בארץ. גם בפרי הגפן, ידוע שהענבים המשובחים בעולם גדלים בצרפת ובאיטליה. לצערנו אנחנו עדיין לא במצב שרואים בפרי הארץ את הגאולה.
חבל שאתה כותב נתונים בלי לבדוק אותם.
הסיבה שמייבאים חיטה מארה"ב היא לא משום הסיבות שכתבת, אלא משום שאת החיטה המשובחת של הארץ מייצאים לשווקי אירופה ומוכרים אותה במחירים מפולפלים, ואילו כאן, משרד החקלאות מעדיף מטעמים כלכליים להביא את החיטה הזולה והעממית וחסרת הערכים התזונתיים מארצות הברית.

רק בשביל להמחיש את הצמיחה הבלתי נתפסת של הפירות בארץ בשנים האחרונות, כדאי לציין שעד לפני מאה שנה היתה החיטה בארץ מניבה 17-20 חיטים לכל חיטה שנזרעת, לפני 40 שנים היו צומחים 70 חיטים על כל חיטה והיום 750! חיטים לכל חיטה. את הנתונים האלו פירסמה חברת "הזרע" גדרה, וכן סיפר לי יהודי ששאל את דודו שהוא חקלאי במושב קוממיות והוא אמר לו שתוך שלושים שנה החיטה הכפילה את עצמה, כלומר שאם נניח שהיה יוצא טון לכל דונם היום יוצאים שני טון לכל דונם.

בשנים האחרונות היין מהארץ נבחר לאחד מהיינות הטובים בעולם, ולפי זכרוני הוא אף עלה באיכותו על היין הצרפתי, שבמשך מאות שנים היה היין המשובח ללא עוררין, ותוך מספר שנים מועט יחסית כבר עקף אותו היין של הארץ.

לפי ארגון המזון הבינלאומי fao התנובה של הארץ היא כמעט פי שלושה מהממוצע בעולם! והיום מעצמות כמו סין הודו ורוסיה שולחות נציגים ללמוד בארץ איך לגדל תוצרת חקלאית.

רק עיוור יכול לומר שהוא לא רואה כאן קץ מגולה!

בדקתי היטב את הנתונים. עיין במאמרו של כתב המדע של ידיעות אחרונות, דודי גולדמן: 
https://madanotes.wordpress.com/2010/10 ... %98%D7%94/
ובהמכלול: https://www.hamichlol.org.il/%D7%97%D7%99%D7%98%D7%94

גם לגבי יין אפשר למצוא בחיפוש פשוט בגוגל איפה מייצרים את היינות הטובים בעולם, ראה לדוגמא כאן:
https://winefolly.com/update/top-wine-r ... the-world/


כמות התבואה אינה קשורה לגאולה משום כיוון אלא לטכנולוגיה המתקדמת, וגם בשאר ארצות העולם זה כך. בהרבה ארצות התבואה הכפילה את עצמה פי 25 בארבעים השנים האחרונות כתוצאה מההתקדמות הטכנולוגית והמדעית. ראה כאן: https://en.wikipedia.org/wiki/Wheat

אני גם קראתי את כל ה"עובדות" המתפרסמות על ידי אידיאולוגים למיניהם כדי לשכנע אנשים באידיאולוגיה שהם מנסים למכור (וזה כולל לצערי גם חלק מהמחזירים בתשובה), אבל אם מחפשים את האמת - ולא את האידיאולוגיה - צריך לחפש אותה במקומות שאין להם אינטרס לסדר את המציאות באופן מסויים, וכשמחפשים מגלים שהמציאות לא תמיד מסתדרת עם האידיאולוגיה.

אני יודע שזה מאד מאכזב, אבל ככה זה בעולם השקר. מה לעשות, לא תמיד המציאות מסתדרת עם האידיאל.



במאמר שאתה ציינת אליו הוא אכן כותב שבשנים האחרונות מייצרים בארץ זן משובח של חיטה שמיוצא למדינות אחרות שבהם יש ביקוש רב אליו, ובשווקי הארץ הוא לא נמצא, וכפי שכתבתי. אכן הוא כותב שהכמות בארץ לא מספיקה לתצרוכת המקומית, אבל הסיבה היא שלא מגדלים מספיק, ולא בגלל שהארץ לא מספקת יבול מספיק. זה נתונים ברורים שהחיטה בארץ הכפילה את היבול בערך פי ארבעים ממה שהיה לפני מאה שנה.
וגם לגבי יין, היינות של הארץ זכו לדירוגים הגבוהים ביותר בתחרויות היין הבינלאומיות, ראה למשל כאן: https://www.foodis.co.il/%D7%96%D7%9B%D ... %A9%D7%9E/.

כל זה בנוסף למה שכתבו @איש ווילנא שאפשר לראות בחוש שהגויים לא הצליחו לגדל פה בארץ כלום למרות הנסיונות הרבים שלהם, וגם היום הם לא מצליחים, ורק היהודים מצליחים לגדל כאן יבול כ"כ מרשים, [ובנוסף למה שכתב @יעבץ שהגמרא אומרת שזה סימן שקרבו לבא ועכשיו לא צריך סימנים].
הגמרא קוראת לזה 'קץ מגולה' ואתה יכול לדון מה זה קץ מגולה, אבל אי אפשר לומר שזה לא קץ מגולה. 


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 432
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 177 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי שניאור » 22 יולי 2019, 17:12

בנציון כתב:
08 יולי 2019, 11:46
יודעים שהגיע הקץ המגולה [בהודעות לעיל ביארתי מה זה הקץ המגולה].
ולכן כבר הגיע הגואל? הרי כבר כמה שנים שיש את התופעה המבורכת הזאת ב"ה ואעפ"כ איננו יודעים כלל וכלל מתי תהיה הגאולה, וכנראה שמי שמבין את דברי הגר"א שם כן יודע מתי תהיה הגאולה וע"ז משביע אותו הגר"א.


אוהב אמת
הודעות: 33
הצטרף: 04 יולי 2019, 19:19
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך השביע הגר"א לא לגלות את הקץ, הרי כבר הגמרא גילתה?

שליחה על ידי אוהב אמת » 18 אוגוסט 2019, 18:03

יש את הנבואה של עוד תטעי כרמים בהרי שומרון, ובמשך 2600 שנים לא היו כלל כרמים בשומרון (כי גם בזמן ביהמ"ק השני שלטו שם השומרונים), וכשבאו היהודים להתישב בשומרון הם לא ראו גפנים בכלל והם חשבו שכנראה מזג האויר שם לא מתאים לגפנים כמו הגליל ואזור חברון, והם חשבו שאולי כוונת הנביא לכרמי זיתים שגדלים שם בשפע, עד  שלפני כ20 שנה יהודים החלו לנטוע כרמי גפנים ויצאו יינות המשובחים בעולם וזכו למדליות בינלאומיות רבות. ואח"כ גילו הארכיאולוגים שלפני כ2600 שנים היו כרמי ענבים בשומרון.
והשי"ת יעזור שנזכה בקרוב לגאולה השלמה 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים