שכח תינוק ברכב ומת - האם נחשב לרוצח בשוגג ?

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום
סמל אישי של משתמש

מכון קול יוסף
הודעות: 378
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 170 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שכח תינוק ברכב ומת - האם נחשב לרוצח בשוגג ?

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 25 יולי 2019, 10:46

לענ"ד הוא חשיב 'מצמצם' שהילד נכנס מרצונו לשם (ולכאו' גם אם בפועל הוא הכניס אותו לשם, סו"ס זה מרצונו) והוא צמצם עליו את ידו.


שניאור
הודעות: 923
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 619 פעמים
קיבל תודה: 290 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שכח תינוק ברכב ומת - האם נחשב לרוצח בשוגג ?

שליחה על ידי שניאור » 25 יולי 2019, 10:48

כלפי ליא כתב:
23 יולי 2019, 21:03
תוס' כתובות לג: שחייבים גלות על נפילה מגג ברוח מצויה, וברציחה לא חייבים על אסו"מ שנפלו ברוח מצויה כמבוא' בתוס' סנהדרין עז.
עוד מבואר כן מישראל שהרג גר תושב שגולה, אף שפשוט שאין חייבים עליו מיתה, כמבואר במכות ט.
מתוס' לכאורה אין ראיה, שהתוס' בכתובת מיירי באדם שנפל ברוח מצויה ובזה יתכן שחייב גם מיתה, ובאסו"מ שנפלו ברוח מצויה דפטור היינו טעמא משום שאלולא הרוח לא נפלו ורק לענין נזקין מהני זורה ורוח מסייעתו לא לענין מיתה.
ומה שהבאת מגר תושב הרי הראב"ד תמה ע"ז והכס"מ נדחק לשנות הגירסא, ואה"נ שרוב המפרשים נשארו שכן יש חילוק דלענין מיתה פטור ולענין גלות חייב להרמב"ם, אבל זהו רק משום שלענין מיתה יש מיעוט מיוחד.


תנא-קמא
הודעות: 318
הצטרף: 14 יוני 2019, 11:23
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שכח תינוק ברכב ומת - האם נחשב לרוצח בשוגג ?

שליחה על ידי תנא-קמא » 25 יולי 2019, 17:54

-לא-תתחרט.jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


מתחזק
סטטוס: לא מחובר

Re: שכח תינוק ברכב ומת - האם נחשב לרוצח בשוגג ?

שליחה על ידי מתחזק » 06 אוגוסט 2019, 00:26

כלפי ליא כתב:
23 יולי 2019, 21:03
תוס' כתובות לג: שחייבים גלות על נפילה מגג ברוח מצויה, וברציחה לא חייבים על אסו"מ שנפלו ברוח מצויה כמבוא' בתוס' סנהדרין עז.
עוד מבואר כן מישראל שהרג גר תושב שגולה, אף שפשוט שאין חייבים עליו מיתה, כמבואר במכות ט.
עוד מבואר כן באבי עזרי חו"מ פ"ה ה"ו, שפטור של אמדוהו שאין בו כדי להמית הוא רק לגבי חיוב מיתה, ולא לגבי גלות.
ויש עוד ראיות לדבר.
אין שום קשר בין התוס' בכתובות שמדברים על אדם שנפל והרג בגופו, לבין התוס' בסנהדרין שדנים על אסו"מ שהניחן בראש גגו ובזה הנידון משום אשו משום חיציו ולמה שהסיקו התוס שפטור ממיתה ודאי שפטור אף מגלות.
 


כלפי ליא
הודעות: 1448
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 148 פעמים
קיבל תודה: 459 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שכח תינוק ברכב ומת - האם נחשב לרוצח בשוגג ?

שליחה על ידי כלפי ליא » 06 אוגוסט 2019, 00:38

אין שום הבדל בין אדם שנפל ברו"מ והרג בגופו לבין אם הניח אסו"מ ונפלו ברו"מ והרגו


מתחזק
סטטוס: לא מחובר

Re: שכח תינוק ברכב ומת - האם נחשב לרוצח בשוגג ?

שליחה על ידי מתחזק » 06 אוגוסט 2019, 00:57

כלפי ליא כתב:
06 אוגוסט 2019, 00:38
אין שום הבדל בין אדם שנפל ברו"מ והרג בגופו לבין אם הניח אסו"מ ונפלו ברו"מ והרגו
הניח אסו"מ לכל היותר הוי אשו משום חיציו וזה נידון התוס' אם חייב מיתה, ועכ"פ אם אשו משום ממונו אין זה אלא חיוב משום ממונו ואינו חייב אלא נזק משום חיוב אש.
מה שאין כן נפל בגופו והזיק הוי אדם וחייב בד' דברים אם הזיק כמבואר בגמרא, ואם הרג חייב גלות כמבואר בתוס' כתובות, ואין זה תלוי כלל בדין אשו.
וכל זה פשוט למאוד לכל צורב.
 


כלפי ליא
הודעות: 1448
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 148 פעמים
קיבל תודה: 459 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שכח תינוק ברכב ומת - האם נחשב לרוצח בשוגג ?

שליחה על ידי כלפי ליא » 06 אוגוסט 2019, 01:35

הצורב צריך להתחיל ללמוד.
התוס' בסנהדרין מדברים למ"ד אשו משום חיציו שזה מחייב גם במיתה, ובכ"ז בנפילה ברוח מצויה לא חייבים, שחיוב על נפילה ברו"מ אינו אלא בנזיקין ולא במיתה.
ובכ"ז לגבי גלות חייבים בנפילה ברו"מ.
[חוץ אם נאמר שהמסתברא של תוס' בכתובות סוברים כתי' ראשון בסנהדרין, אבל זה בפירוש לא משמע מדבריהם, אלא שדימו גלות לנזיקין ולא לרציחה].


שניאור
הודעות: 923
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 619 פעמים
קיבל תודה: 290 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שכח תינוק ברכב ומת - האם נחשב לרוצח בשוגג ?

שליחה על ידי שניאור » 06 אוגוסט 2019, 07:45

כלפי ליא כתב:
06 אוגוסט 2019, 00:38
אין שום הבדל בין אדם שנפל ברו"מ והרג בגופו לבין אם הניח אסו"מ ונפלו ברו"מ והרגו
למה אין שום הבדל, הרי זורה ורוח מסייעתו הוא רק לענין שבת ונזקין, ולכן אסו"מ פטור, כמו שמבואר בראשונים שגם למ"ד אשו משום חציו פטור אם האש לא יכולה ללכת מעצמה וצריכה סיוע מהרוח, משא"כ כשהוא עצמו נופל הרי הוא ההורג.


מתחזק
סטטוס: לא מחובר

Re: שכח תינוק ברכב ומת - האם נחשב לרוצח בשוגג ?

שליחה על ידי מתחזק » 06 אוגוסט 2019, 09:06

כלפי ליא כתב:
06 אוגוסט 2019, 01:35
הצורב צריך להתחיל ללמוד.
התוס' בסנהדרין מדברים למ"ד אשו משום חיציו שזה מחייב גם במיתה, ובכ"ז בנפילה ברוח מצויה לא חייבים, שחיוב על נפילה ברו"מ אינו אלא בנזיקין ולא במיתה.
ובכ"ז לגבי גלות חייבים בנפילה ברו"מ.
[חוץ אם נאמר שהמסתברא של תוס' בכתובות סוברים כתי' ראשון בסנהדרין, אבל זה בפירוש לא משמע מדבריהם, אלא שדימו גלות לנזיקין ולא לרציחה].
שוב, ברור הדבר שאדם עצמו שנופל אינו שייך כלל לסוגיית אשו. נידון התוס' בסנהדרין הוא אך ורק על מה שנוגע לאש כגון אסו"מ שהניחן בראש גגו. ולכן אי אפשר ללמוד כלל מדברי התוס' בסנהדרין לענין נופל מן הגג. ובהחלט יתכן שנופל מן הגג ברוח מצויה אם יהא במזיד יתחייב מיתה ואין זה ענין כלל וכלל לדברי התוס' בסנהדרין שדנו אך ורק באופן של אסו"מ שהרגו.
 


כלפי ליא
הודעות: 1448
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 148 פעמים
קיבל תודה: 459 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שכח תינוק ברכב ומת - האם נחשב לרוצח בשוגג ?

שליחה על ידי כלפי ליא » 06 אוגוסט 2019, 15:29

כל רוח מצויה שייך לסוגיית אשו, גם כשאדם נפל מראש הגג ברוח מצויה הוא הרי לא עשה כלום מלבד לעלות לגג, אלא שנפל מחמת הרוח, וכשהעמיד את עצמו לרוח זה חידוש של אש. נכון שיש אש של כוחו ויש אש של גופו, אבל עד כמה שאשו משום חיציו שאש של כוחו גם נחשב כגופו, אין שום הבדל בין כוחו לגופו, וכל רוח מצויה זה אש.
אין לי מה להוסיף, מלבד לחזור על זה שצריכים ללמוד.
וכמו שהיה רגיל הרבי מבעלזא זצ"ל לומר, כשתלמדו תראו שהכל כתוב.


מתחזק
סטטוס: לא מחובר

Re: שכח תינוק ברכב ומת - האם נחשב לרוצח בשוגג ?

שליחה על ידי מתחזק » 06 אוגוסט 2019, 15:39

כלפי ליא כתב:
06 אוגוסט 2019, 15:29
כל רוח מצויה שייך לסוגיית אשו, גם כשאדם נפל מראש הגג ברוח מצויה הוא הרי לא עשה כלום מלבד לעלות לגג, אלא שנפל מחמת הרוח, וכשהעמיד את עצמו לרוח זה חידוש של אש. נכון שיש אש של כוחו ויש אש של גופו, אבל עד כמה שאשו משום חיציו שאש של כוחו גם נחשב כגופו, אין שום הבדל בין כוחו לגופו, וכל רוח מצויה זה אש.
אין לי מה להוסיף, מלבד לחזור על זה שצריכים ללמוד.
וכמו שהיה רגיל הרבי מבעלזא זצ"ל לומר, כשתלמדו תראו שהכל כתוב.
לא מיניה ולא מקצתיה, אדם המזיק בגופו הוי אדם המזיק ואין לו שום שייכות לדין אש. ובגמרא מבואר בפשיטות שחייב בד' דברים ואינו תלוי כלל בדין אש. 
 


כלפי ליא
הודעות: 1448
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 148 פעמים
קיבל תודה: 459 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שכח תינוק ברכב ומת - האם נחשב לרוצח בשוגג ?

שליחה על ידי כלפי ליא » 06 אוגוסט 2019, 15:49

מתחזק כתב:
06 אוגוסט 2019, 15:39
כלפי ליא כתב:
06 אוגוסט 2019, 15:29
כל רוח מצויה שייך לסוגיית אשו, גם כשאדם נפל מראש הגג ברוח מצויה הוא הרי לא עשה כלום מלבד לעלות לגג, אלא שנפל מחמת הרוח, וכשהעמיד את עצמו לרוח זה חידוש של אש. נכון שיש אש של כוחו ויש אש של גופו, אבל עד כמה שאשו משום חיציו שאש של כוחו גם נחשב כגופו, אין שום הבדל בין כוחו לגופו, וכל רוח מצויה זה אש.
אין לי מה להוסיף, מלבד לחזור על זה שצריכים ללמוד.
וכמו שהיה רגיל הרבי מבעלזא זצ"ל לומר, כשתלמדו תראו שהכל כתוב.
לא מיניה ולא מקצתיה, אדם המזיק בגופו הוי אדם המזיק ואין לו שום שייכות לדין אש. ובגמרא מבואר בפשיטות שחייב בד' דברים ואינו תלוי כלל בדין אש. 
 
אמר עולא חגא לא מידע ידע מאי קאמרי רבנן תיובתא קא מותיב

ברור שזה אדם המזיק, אבל בלי פרשת אש, לא היה אפשר לחייב על דבר שהרוח הפיל, להחשיב זאת כדבר שהוא עשה. וזה דברים מפורשים, וכמו שכבר נאמר, אז מ'וועט לערנען אינעוועניג וועט מען זעהן אז אלעס שטייט


מתחזק
סטטוס: לא מחובר

Re: שכח תינוק ברכב ומת - האם נחשב לרוצח בשוגג ?

שליחה על ידי מתחזק » 06 אוגוסט 2019, 16:01

כלפי ליא כתב:
06 אוגוסט 2019, 15:49
מתחזק כתב:
06 אוגוסט 2019, 15:39
כלפי ליא כתב:
06 אוגוסט 2019, 15:29
כל רוח מצויה שייך לסוגיית אשו, גם כשאדם נפל מראש הגג ברוח מצויה הוא הרי לא עשה כלום מלבד לעלות לגג, אלא שנפל מחמת הרוח, וכשהעמיד את עצמו לרוח זה חידוש של אש. נכון שיש אש של כוחו ויש אש של גופו, אבל עד כמה שאשו משום חיציו שאש של כוחו גם נחשב כגופו, אין שום הבדל בין כוחו לגופו, וכל רוח מצויה זה אש.
אין לי מה להוסיף, מלבד לחזור על זה שצריכים ללמוד.
וכמו שהיה רגיל הרבי מבעלזא זצ"ל לומר, כשתלמדו תראו שהכל כתוב.
לא מיניה ולא מקצתיה, אדם המזיק בגופו הוי אדם המזיק ואין לו שום שייכות לדין אש. ובגמרא מבואר בפשיטות שחייב בד' דברים ואינו תלוי כלל בדין אש. 

אמר עולא חגא לא מידע ידע מאי קאמרי רבנן תיובתא קא מותיב

ברור שזה אדם המזיק, אבל בלי פרשת אש, לא היה אפשר לחייב על דבר שהרוח הפיל, להחשיב זאת כדבר שהוא עשה. וזה דברים מפורשים, וכמו שכבר נאמר, אז מ'וועט לערנען אינעוועניג וועט מען זעהן אז אלעס שטייט
כנראה שהרבה זמן כבר לא למדת בבא קמא...
 


אשר ברא
הודעות: 54
הצטרף: 28 ינואר 2019, 21:01
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שכח תינוק ברכב ומת - האם נחשב לרוצח בשוגג ?

שליחה על ידי אשר ברא » 06 אוגוסט 2019, 16:24

ניתן לבדוק זאת בקלות
אי נפל ברוח שאינה מצויה
שבדאי לא חייב משום אש
ובכ"א חייב בנזק (ב"ק כ"ז א)
ע"כ זה אדם המזיק ולא אש


כלפי ליא
הודעות: 1448
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 148 פעמים
קיבל תודה: 459 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שכח תינוק ברכב ומת - האם נחשב לרוצח בשוגג ?

שליחה על ידי כלפי ליא » 06 אוגוסט 2019, 17:29

מישהו אמר שהוא חייב משום אש?

ואין הדברים צריכים ראיה, אבל כן הוא מפורש בחזו"א בגליונות לחי' רח"ה הל' יסוה"ת, שבתוס' בסנהדרין מפורש שבנפל מראש הגג ברוח מצויה והרג אדם (בכוונה) אינו חייב מיתה, אף שיש ע"ז יהרג ואל יעבור.

גם אשו משום חיציו זה אדם המזיק.

את החלק של ב"ק של טענו בחטים והודה לו בשעורים, ודאי שלא למדו כאן מזמן.


אשר ברא
הודעות: 54
הצטרף: 28 ינואר 2019, 21:01
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שכח תינוק ברכב ומת - האם נחשב לרוצח בשוגג ?

שליחה על ידי אשר ברא » 06 אוגוסט 2019, 17:36

סליחה שאני מרגיז אותך כ"כ
אבל זה אותו טענה על אשו משום חיציו
אי חייב גם ברוח שאינה מצויה ע"כ שאין לזה קשר לאשו משום חיציו
וחייב גם למ"ד משום ממונו


כלפי ליא
הודעות: 1448
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 148 פעמים
קיבל תודה: 459 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שכח תינוק ברכב ומת - האם נחשב לרוצח בשוגג ?

שליחה על ידי כלפי ליא » 06 אוגוסט 2019, 17:47

אשר ברא כתב:
06 אוגוסט 2019, 17:36
סליחה שאני מרגיז אותך כ"כ
אבל זה אותו טענה על אשו משום חיציו
אי חייב גם ברוח שאינה מצויה ע"כ שאין לזה קשר לאשו משום חיציו
וחייב גם למ"ד משום ממונו

אין כאן מה להרגיז אותי, הדברים שאמרתי מספיק ברורים ומפורשים. אבל כן מרגיז שמדברים שלא ממין הטענה.
ברור שכשאדם נופל על מישהו, הוא הזיק, ולא הרוח. אבל כיון שהוא לא נפל אלא בסיוע הרוח, אי"ז נחשב מעשה שלו, לולי פרשת אש, שגם להביא דבר אל הרוח זה נחשב מעשה שלו, וזה הגורם לחייבו בארבעה דברים, ובמתכוון גם בושת.
באש, בין בחיציו בין בממונו, ברוח מצויה חייב, ברוח שאי"מ פטור, כי אין זה אש שלו.
באדם המזיק, בין במעשה ובין בלא מעשה, הוא חייב על נזק [שהרי חייב גם על אונס שאין מתייחס אליו], ואי"ח על ארבעה דברים עד שיהיה מעשה שלו וככל גדרי מעשה באדם.
ועיין בלח"מ חו"מ א יב


מתחזק
סטטוס: לא מחובר

Re: שכח תינוק ברכב ומת - האם נחשב לרוצח בשוגג ?

שליחה על ידי מתחזק » 06 אוגוסט 2019, 20:56

כלפי ליא כתב:
06 אוגוסט 2019, 17:47
אשר ברא כתב:
06 אוגוסט 2019, 17:36
סליחה שאני מרגיז אותך כ"כ
אבל זה אותו טענה על אשו משום חיציו
אי חייב גם ברוח שאינה מצויה ע"כ שאין לזה קשר לאשו משום חיציו
וחייב גם למ"ד משום ממונו

אין כאן מה להרגיז אותי, הדברים שאמרתי מספיק ברורים ומפורשים. אבל כן מרגיז שמדברים שלא ממין הטענה.
ברור שכשאדם נופל על מישהו, הוא הזיק, ולא הרוח. אבל כיון שהוא לא נפל אלא בסיוע הרוח, אי"ז נחשב מעשה שלו, לולי פרשת אש, שגם להביא דבר אל הרוח זה נחשב מעשה שלו, וזה הגורם לחייבו בארבעה דברים, ובמתכוון גם בושת.
באש, בין בחיציו בין בממונו, ברוח מצויה חייב, ברוח שאי"מ פטור, כי אין זה אש שלו.
באדם המזיק, בין במעשה ובין בלא מעשה, הוא חייב על נזק [שהרי חייב גם על אונס שאין מתייחס אליו], ואי"ח על ארבעה דברים עד שיהיה מעשה שלו וככל גדרי מעשה באדם.
ועיין בלח"מ חו"מ א יב
לא מבין מה ההתפתלויות האלו. אם הוא חייב בד' דברים אז בשום אופן זה לא קשור לאש. אם זה היה קשור לאש לא היה חיוב ד' דברים למ"ד אשו משום ממונו, נקודה. וקל וחומר לא חיוב גלות. והיות ובגמרא כתוב שחייב בד' דברים ולא תלו את זה במחלוקת ר"י ור"ל, מוכח מזה להדיא שחייב משום אדם לחוד. וגם אם על אשו היה פטור על גופו הוא חייב.
ולכן אין שום שייכות בין דברי התוס' בסנהדרין לבין התוס' בכתובות. והדברים פשוטים וברורים. 
 


כלפי ליא
הודעות: 1448
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 148 פעמים
קיבל תודה: 459 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שכח תינוק ברכב ומת - האם נחשב לרוצח בשוגג ?

שליחה על ידי כלפי ליא » 06 אוגוסט 2019, 21:24

כזה מין חוסר הבנה משווע

אין לי אלא שוב לחזור על הדברים:

אין הדברים צריכים ראיה, אבל כן הוא מפורש בחזו"א בגליונות לחי' רח"ה הל' יסוה"ת, שבתוס' בסנהדרין מפורש שבנפל אדם מראש הגג ברוח מצויה, והרג אדם (בכוונה) אינו חייב מיתה.

וממילא אין צורך לשום אריכות דברים והיזדקקות לבלבולי הבל


שניאור
הודעות: 923
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 619 פעמים
קיבל תודה: 290 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שכח תינוק ברכב ומת - האם נחשב לרוצח בשוגג ?

שליחה על ידי שניאור » 08 אוגוסט 2019, 07:53

כלפי ליא כתב:
06 אוגוסט 2019, 21:24
אין הדברים צריכים ראיה, אבל כן הוא מפורש בחזו"א בגליונות לחי' רח"ה הל' יסוה"ת, שבתוס' בסנהדרין מפורש שבנפל אדם מראש הגג ברוח מצויה, והרג אדם (בכוונה) אינו חייב מיתה.
צודק, חוזרני בי.


כלפי ליא
הודעות: 1448
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 148 פעמים
קיבל תודה: 459 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שכח תינוק ברכב ומת - האם נחשב לרוצח בשוגג ?

שליחה על ידי כלפי ליא » 08 אוגוסט 2019, 17:42

שניאור כתב:
08 אוגוסט 2019, 07:53
כלפי ליא כתב:
06 אוגוסט 2019, 21:24
אין הדברים צריכים ראיה, אבל כן הוא מפורש בחזו"א בגליונות לחי' רח"ה הל' יסוה"ת, שבתוס' בסנהדרין מפורש שבנפל אדם מראש הגג ברוח מצויה, והרג אדם (בכוונה) אינו חייב מיתה.
צודק, חוזרני בי.

רבותינו השתבחו ביותר במידת הודאה על האמת.



סלקא דעתך
הודעות: 246
הצטרף: 31 ינואר 2018, 00:41
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שכח תינוק ברכב ומת - האם נחשב לרוצח בשוגג ?

שליחה על ידי סלקא דעתך » 20 יולי 2020, 00:28

דוד ריזל (הפרסומאי) כתב:
23 יולי 2019, 16:19
בזמן הזה לא דנים דיני רוצח בשגגה, גואל הדם, גלות לערי מקלט. מישהו יודע מה הסיבה ?


פתחי תשובה חושן משפט סימן תכו 

סעיף א' (א) או שישכור - עיין באר היטב [סק"א]. ועיין בתשובת בית יעקב סי' קמ"ח מ"ש בזה. ועיין בתשובת צמח צדק סי' קי"א שכתב באחד שנהרג בדרך ונודע מי הוא הרוצח ויכולין להנקם ממנו אם אחד מקרובי הנרצח יבקש דין עליו, הא ודאי דיש לכוף לקרובו של הנרצח שיהא רודף אחר הרוצח להעמידו בדין, כי מצוה מוטלת על גואל הדם להמית הרוצח, ואם אין הוא עצמו יכול להמיתו אם לא ע"י אחר ע"י הוצאת ממון, צריך להוציא ממונו על זה ככל מצות עשה שבתורה. ועד היכן מיקרי גואל וקרוב, נראה דאין שיעור לדבר, אלא כל שאין קרוב יותר ממנו והוא ממשפחת אביו שראוי ליורשו, מיקרי גואל ומוטל עליו מצוה זו להנקם מן הרוצח. ומ"מ נראה דאין לחייבו שיוציא יותר מהרגילות, והיינו מה שהוא חוק קבוע ליתן לשופטים ושוטרים ולסרדיוט הדן אותו צריך הוא ליתן, אבל אם יצטרך להוציא שכר מליצים ושאר ענינים וכיוצא, ודאי דאין לחייבו. והנכון שאותן הוצאות היתרים יתנו מן הקהל כדי לגדור הפרצה, שאם ח"ו לא יהיו נוקמין מן הרוצח יהיה דמן של בני ברית ח"ו כהפקר. וכן נהגנו פעמים הרבה ועשינו עם פרנסי הדור שהיו מעמידים גואלים לרדוף אחר הרוצחים, ואפילו לפעמים שהיינו יודעים שלא נוכל להוציא מכח אל הפועל להנקם מן הרוצח אפ"ה היינו מעמידים גואלים לרדוף אותם בדין כדי שיהא מפורסם שאין דמן של בני ברית הפקר, עכ"ד ע"ש:

מבואר דדנים דין גואל הדם, ואולי כתב להחמיר כן משום שהרוצח היה גוי.

וראה באור זרוע חלק א - הלכות שליח ציבור סימן קיב 

 אדם שהרג נפש בשוגג אם יכול ליעשות שליח צבור. שלום יכפילוך מן השמים כדין כל מלכים. אדוני ר' יעקב ב"ר יצחק בר אוריין ובר אבהן. נתתי את לבי על כתבך להשיבך. כך נראה בעיני שאין שום כח ביד אבי תינוק לעכב עליכם מלהתפלל עם זה מתתי' אלא הדבר מוטל על הצבור. ודאי אם הי' הורג נפש במזיד אפי' אם אין גואלי הנהרג מונעין מלהתפלל עמו. הצבור עצמם צריכין להתרחק ממנו כמו שכתב רב שרירא גאון זצ"ל ההורג את הנפש בזמן הזה אין בידינו לעשות לו מאומה לא להורגו ולא לחובטו ולא להגלותו. אלא לימנע ממנו שלא להתערב עמו ואסור להתפלל עמו ולהסתכל בדמותו שכן אמרו חכמים אסור להסתכל בדמות אדם רשע ופסול לכל עדות שבעולם עכ"ל. ולא שנא הורג במזיד ול"ש הורג בשוגג שיש לימנע ממנו אם אינו שב בתשובה. אבל אם שב בתשובה הרי הוא צדיק גמור מיד אף על פי שעדיין לא עשה שום דין אלא שצריך טבילה ליטהר מעבירה שטימאתו. שהעבירה מטמאה. 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • עיר מקלט לרוצח בשגגה - בידוד לחולה קורונה
    על ידי וחי בהם » 15 יולי 2020, 20:01 » ב מסעי
    4 תגובות
    62 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי קדמא ואזלא
    15 יולי 2020, 21:24
  • האם יש לפני עור בשוגג כשלא ידע שזה מכשול?
    על ידי זקן ויושב בישיבה » 12 אוגוסט 2019, 22:35 » ב בית המדרש
    7 תגובות
    250 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי זקן ויושב בישיבה
    16 אוגוסט 2019, 12:16
  • איסור מצבה לדעת הרמב"ם האם שייך שרבים עוברים עליה בשוגג
    על ידי אמת מארץ תצמח » 08 מאי 2020, 04:17 » ב הלכה ומנהג
    15 תגובות
    282 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אמת מארץ תצמח
    11 מאי 2020, 09:22
  • האם הסנהדרין היו אוסרים או דוקא מחייבים נהיגה ברכב בזמנינו?
    על ידי מתאהב על ידך » 04 אוגוסט 2020, 20:46 » ב הלכה ומנהג
    5 תגובות
    118 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי מוחל וסולח
    05 אוגוסט 2020, 18:00
  • מי שרצח בשוגג ב' פעמים
    על ידי הצבי » 19 יולי 2020, 22:02 » ב מטות
    5 תגובות
    52 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי נבשר
    19 יולי 2020, 23:46

חזור אל “אקטואליה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: הכהן, חלק א׳ ממעל | 2 אורחים