הקץ לדברי רוח!

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

אמת מארץ תצמח
הודעות: 182
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 14 אוגוסט 2019, 18:24

יהודה1 כתב:
14 אוגוסט 2019, 18:09
כידוע הרב שך כבר כתב במכתב נגד העליה להר הבית (טוב אולי המכתב הזה נחשב כמאמר השקפה ביתד נאמן...) שאנו לא יכולים להכריע.
זה שהרב זלמן קורן סיכם את זה בספר זה לא אומר שהוא המקור
זה כלל הפוסקים לדורותיהם הרדב"ז החיד"א העריתשובה הב"ח דעת זקנים לבעלי התוס' 
וגם בדברי חז"ל כאמור לעיל
ואל תתלי בוקי סריקי ברב שך 
הנה מכתבו יחד עם הסטייפלר נגד עלייה להר הבית בזמנו ומבואר שם במכתב שמצד ההלכה אפשר לעלות.

תמונה
 


פותח הנושא
יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1429
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 389 פעמים
קיבל תודה: 272 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי יהודה1 » 14 אוגוסט 2019, 18:30

אמת מארץ תצמח כתב:
14 אוגוסט 2019, 18:24
הנה מכתבו יחד עם הסטייפלר נגד עלייה להר הבית בזמנו ומבואר שם במכתב שמצד ההלכה אפשר לעלות.
לא רואים.
ואני ראיתי את המכתב במכתבים ומאמרים
אולי אעלה אותו כשאמצא את הספר.

אגב גם הרב אלישיב בקובץ תשובות לגבי התכלת אומר את הטענה הזו ש"מיהו שיכול להכריע בזמן הזה" ולא באיסור כרת אלא לגבי הקביעה איך לשים את התכלת בציצית (באיזו צורה צובעים). ומקורו מר"י מקוטנא.


אמת מארץ תצמח
הודעות: 182
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 14 אוגוסט 2019, 18:34

יהודה1 כתב:
14 אוגוסט 2019, 18:30
אמת מארץ תצמח כתב:
14 אוגוסט 2019, 18:24
הנה מכתבו יחד עם הסטייפלר נגד עלייה להר הבית בזמנו ומבואר שם במכתב שמצד ההלכה אפשר לעלות.
לא רואים.
ואני ראיתי את המכתב במכתבים ומאמרים
אולי אעלה אותו כשאמצא את הספר.

אגב גם הרב אלישיב בקובץ תשובות לגבי התכלת אומר את הטענה הזו ש"מיהו שיכול להכריע בזמן הזה" ולא באיסור כרת אלא לגבי הקביעה איך לשים את התכלת בציצית (באיזו צורה צובעים). ומקורו מר"י מקוטנא.
גם פה ניתן לראות את דברי הרב שך עם הסטייפלר 
https://www.bhol.co.il/bhol2017/2018514 ... 78_jpg.jpg

אתה עושה עירוב פרשיות, לגבי מקום המקדש לא היה צורך בהכרעה חדשה מדובר בהכרעת כל הפוסקים במהלך הדורות

 


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 732
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 307 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי בנציון » 14 אוגוסט 2019, 21:41

יהודה1 כתב:
14 אוגוסט 2019, 18:11
איש ווילנא כתב:
13 אוגוסט 2019, 23:49
החפץ חיים מתייחס לנושא בספרו ליקוטי הלכות בזבח תודה כמדומה בפרק קדשי קדשים
כנראה לזה כיוון הרב בנציון
חיפשתי שם ולא מצאתי, ולא עוד אלא בתורת הקדשים על הגמרא "מקריבין אף על פי שאין בית" הושמט הדין הזה משם.
ראה בליקוטי הלכות בזבחים פרק יג (סו, ב) בתורת הקדשים שם אות ו שהביא ההלכה של מקריבין אע"פ שאין בית, ובזבח תודה שם האריך הרבה להוכיח שקי"ל להלכה שמקריבין בזמן הזה אע"פ שאין בית, וכתב שם שאע"פ שמקריבים אע"פ שאין בית מ"מ יש להתבונן הרבה על שאר ענינים, כדי שנוכל להקריב, ולא דחה את הרעיון על הסף, וכן בפרק איזהו מקומן (לד, א מדפי הספר) בזבח תודה שכתב שדן אם יש בעיה להקריב שלמים בזמן הזה כיון שיש בנין על מקום ההיכל וממילא אין זה נגד פתח אוהל מועד, [וראה עוד בספר דרישת ציון הוצאת ירושלים תרע"ט בהקדמת המו"ל שמביא בשם אביו ששמע מהחפץ חיים שבזמן שיצא הספר דרישת ציון אמר החפץ חיים בזה הלשון: אני מקוה שאולי יזכני ה' לעלות לירושלים עיה"ק ולעבוד עבודת הקרבנות על פי דבר מחבר הספר הזה].
אני לא כ"כ מבין מה הנידון, אם יש אפשרות הלכתית ומעשית להקריב קרבנות האם יש צד שאין חיוב להקריב? כמובן צריך לדון האם יש אפשרות הלכתית ומעשית להקריב, אבל כל הנדון ההשקפתי האם בכלל יש מה לדון על קרבנות לא מובן לי.


פותח הנושא
יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1429
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 389 פעמים
קיבל תודה: 272 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי יהודה1 » 14 אוגוסט 2019, 23:34

בנציון כתב:
14 אוגוסט 2019, 21:41
ראה בליקוטי הלכות בזבחים פרק יג (סו, ב) בתורת הקדשים שם אות ו שהביא ההלכה של מקריבין אע"פ שאין בית, ובזבח תודה שם האריך הרבה להוכיח שקי"ל להלכה שמקריבין בזמן הזה אע"פ שאין בית, וכתב שם שאע"פ שמקריבים אע"פ שאין בית מ"מ יש להתבונן הרבה על שאר ענינים, כדי שנוכל להקריב, ולא דחה את הרעיון על הסף, וכן בפרק איזהו מקומן (לד, א מדפי הספר) בזבח תודה שכתב שדן אם יש בעיה להקריב שלמים בזמן הזה כיון שיש בנין על מקום ההיכל וממילא אין זה נגד פתח אוהל מועד, [וראה עוד בספר דרישת ציון הוצאת ירושלים תרע"ט בהקדמת המו"ל שמביא בשם אביו ששמע מהחפץ חיים שבזמן שיצא הספר דרישת ציון אמר החפץ חיים בזה הלשון: אני מקוה שאולי יזכני ה' לעלות לירושלים עיה"ק ולעבוד עבודת הקרבנות על פי דבר מחבר הספר הזה].
אני לא כ"כ מבין מה הנידון, אם יש אפשרות הלכתית ומעשית להקריב קרבנות האם יש צד שאין חיוב להקריב? כמובן צריך לדון האם יש אפשרות הלכתית ומעשית להקריב, אבל כל הנדון ההשקפתי האם בכלל יש מה לדון על קרבנות לא מובן לי.
אחפש שם בל"נ
ספר דרישת ציון, אני לא יודע אם המו"ל נאמן הח"ח לא חתום על זה. ואולי דבריו הוצאו מהקשרם.

אם יש אפשרות הלכתית וכו' לפני בניין הבית וביאת המשיח, למה אתה לא רואה אפילו נידון? הרי כך אנו מתפללים ( הכי בולט בר"ח) "מזבח חדש בציון תכין ועולת ראש חודש נעלה עליו". אני לא מבין איך אפשר להתעלם ממשמעיות פשוטות שכל אחד לומד בכל אגדה ותפילה. ולומר שאין כאן אפילו נידון. יש טענה אבל נראה את הדוגלים בה מאמינים בה באמת. הטענה שאם הח"ח אמר, מי אנו שנחלוק. וכן הלאה על שאר רבותינו. טוב, מה אותם אנשים אומרים על גדולים מהם בדברים אחרים? פתאום הסברות שלנו מכריעות יותר, והטענה אדם גדול פלוני אמר, "אינה טענה תורנית".

מ"מ הנידון הוא כמו שכתבתי כשאין אפשרות מעשית או הלכתית האם אנו מחוייבים לעשות עצמנו ת"ח ולהכריע (לא במה שכבר הורה זקן) או לעשות השתדלויות גשמיות שנצליח. אמנם תטען מסברא דנפשך שלמה לא. אבל גם תראה שאם כן יש לשנות חלקים בתפילה או לתרצם בדוחק, או לטעון שהמצב השתנה מזמן חז"ל ולא תיקנו נכון לזמננו, וכן על זה הדרך בהרבה אגדות חז"ל.

 


פותח הנושא
יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1429
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 389 פעמים
קיבל תודה: 272 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי יהודה1 » 14 אוגוסט 2019, 23:42

אמת מארץ תצמח כתב:
14 אוגוסט 2019, 18:24
יהודה1 כתב:
14 אוגוסט 2019, 18:09
כידוע הרב שך כבר כתב במכתב נגד העליה להר הבית (טוב אולי המכתב הזה נחשב כמאמר השקפה ביתד נאמן...) שאנו לא יכולים להכריע.
זה שהרב זלמן קורן סיכם את זה בספר זה לא אומר שהוא המקור
זה כלל הפוסקים לדורותיהם הרדב"ז החיד"א העריתשובה הב"ח דעת זקנים לבעלי התוס' 
וגם בדברי חז"ל כאמור לעיל
ואל תתלי בוקי סריקי ברב שך 
הנה מכתבו יחד עם הסטייפלר נגד עלייה להר הבית בזמנו ומבואר שם במכתב שמצד ההלכה אפשר לעלות.

תמונה

כנראה המכתב שהבאת ולא הצלחתי לראותו הוא המכתב שנמצא בקריינא דאיגרתא ח"ג מכתב סא
אמנם דברי הם על מה שמובא במכתבים ומאמרים חלק א-ב מכתב קא. זו הסכמה על ספר שנכתב בנושא, ושם מעורר על זה. וכתוב בדיוק כדברי
ז"ל:
וכהיום אוי לנו לנפשינו שכך עלתה בימינו וכו'
שהתפארו בכוחה דהיתרא ולסמוך על מדידתם לומר עד פה מותר לבוא.
ובאמת אנו דור יתום וכו' אבל בשאלה חדשה שלא דרכו בה דורות שלפנינו איך נסמוך על מה שאנחנו מדמים.
אם לא מאמינים, בע"ה אעלה מחר את כל המכתב.
אמנם ספק רב עם יש בזה תועלת כנגד המתעקשים. והרי מי שאינו עיקש, אם יקדיש כמה ימים בלבד לעבור על מכתבי הרב שך והסטייפלר והחזו"א יבין מייד את ההשקפה שהם הנחילו בנושאים רבים ובפרט בנושא זה. ולא יצטרך בכלל לדון. 
כמובן שיכול להחליט בליבו לסמוך על אחרים. אבל איך יוכל לבלבל כאילו כל זה אינו אלא דמיון של "שמרנים ותלמידים שאינם מבינים"


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1437
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 621 פעמים
קיבל תודה: 292 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי בן של רב » 15 אוגוסט 2019, 01:23

יהודה1 כתב:
14 אוגוסט 2019, 23:34
בנציון כתב:
14 אוגוסט 2019, 21:41
ראה בליקוטי הלכות בזבחים פרק יג (סו, ב) בתורת הקדשים שם אות ו שהביא ההלכה של מקריבין אע"פ שאין בית, ובזבח תודה שם האריך הרבה להוכיח שקי"ל להלכה שמקריבין בזמן הזה אע"פ שאין בית, וכתב שם שאע"פ שמקריבים אע"פ שאין בית מ"מ יש להתבונן הרבה על שאר ענינים, כדי שנוכל להקריב, ולא דחה את הרעיון על הסף, וכן בפרק איזהו מקומן (לד, א מדפי הספר) בזבח תודה שכתב שדן אם יש בעיה להקריב שלמים בזמן הזה כיון שיש בנין על מקום ההיכל וממילא אין זה נגד פתח אוהל מועד, [וראה עוד בספר דרישת ציון הוצאת ירושלים תרע"ט בהקדמת המו"ל שמביא בשם אביו ששמע מהחפץ חיים שבזמן שיצא הספר דרישת ציון אמר החפץ חיים בזה הלשון: אני מקוה שאולי יזכני ה' לעלות לירושלים עיה"ק ולעבוד עבודת הקרבנות על פי דבר מחבר הספר הזה].
אני לא כ"כ מבין מה הנידון, אם יש אפשרות הלכתית ומעשית להקריב קרבנות האם יש צד שאין חיוב להקריב? כמובן צריך לדון האם יש אפשרות הלכתית ומעשית להקריב, אבל כל הנדון ההשקפתי האם בכלל יש מה לדון על קרבנות לא מובן לי.
אחפש שם בל"נ
ספר דרישת ציון, אני לא יודע אם המו"ל נאמן הח"ח לא חתום על זה. ואולי דבריו הוצאו מהקשרם.

אם יש אפשרות הלכתית וכו' לפני בניין הבית וביאת המשיח, למה אתה לא רואה אפילו נידון? הרי כך אנו מתפללים ( הכי בולט בר"ח) "מזבח חדש בציון תכין ועולת ראש חודש נעלה עליו". אני לא מבין איך אפשר להתעלם ממשמעיות פשוטות שכל אחד לומד בכל אגדה ותפילה. ולומר שאין כאן אפילו נידון. יש טענה אבל נראה את הדוגלים בה מאמינים בה באמת. הטענה שאם הח"ח אמר, מי אנו שנחלוק. וכן הלאה על שאר רבותינו. טוב, מה אותם אנשים אומרים על גדולים מהם בדברים אחרים? פתאום הסברות שלנו מכריעות יותר, והטענה אדם גדול פלוני אמר, "אינה טענה תורנית".

מ"מ הנידון הוא כמו שכתבתי כשאין אפשרות מעשית או הלכתית האם אנו מחוייבים לעשות עצמנו ת"ח ולהכריע (לא במה שכבר הורה זקן) או לעשות השתדלויות גשמיות שנצליח. אמנם תטען מסברא דנפשך שלמה לא. אבל גם תראה שאם כן יש לשנות חלקים בתפילה או לתרצם בדוחק, או לטעון שהמצב השתנה מזמן חז"ל ולא תיקנו נכון לזמננו, וכן על זה הדרך בהרבה אגדות חז"ל.

 
וואו! מדהים!
בדיוק אתמול יצא לי בטעות (יש כזה דבר?) לראות באקראי (כי הקרה ה' אלוקיך לפני) דברים של רבי יחזקאל אברמסקי על מזבח חדש בציון תכין.

וכך הוא שואל:
למה רק בראש חודש מזכירים את בניית המזבח ולא ברגלים?
ומשיב:
כיון שגם ברגע שנוכל לבנות מזבח נבנה רק ביום חול, כי אין כל היתר לבנות ביו"ט.
ולכן רק בראש חודש יש מקום לבקשה כזו שאתה ה' תעזור לנו שנזכה כאן ועכשיו לבנות מזבח בידינו.
עד כאן דברי הרב אברמסקי.
להעלות צילום?


[אני רואה שכל הזמן אנשים מסתבכים כאן עם הסתירה בין הלשונות של פניה ותחינה לקב"ה שהוא יתקן עולם במלכות שדי - אל מול ההלכות הרבות והמפורשות בכל הש"ס והפוסקים שאנחנו נעשה את התיקון במו ידינו.

וכנראה לא ראו שכבר תירץ הרב @בנציון בפשיטות פשוטה ופשטנית, שכמו "רופא חולי עמו ישראל" = שאנחנו נעשה ביקור חולים ולקיחת תרופות ורשות לרופא לרפאות.
כך גם "תקע בשופר גדול" = אנחנו ניסע על כנפי נשרים/מטוסים.

ובדיוק בדיוק היום אמר לי גאון אחד שליט"א סברא נפלאה ביותר המאירה באור יקרות את הכל כדלהלן:
לא הגיוני בעליל להפוך באמצע התפילה ממהלך של "תאומתי" שאנחנו עושים והקב"ה מסייע ולקפוץ למהלך של כפה עליהם גאולה כגיגית.
כלומר:
אם חננו דעה בינה והשכל - הכונה שזה יבוא יחד עם עיסוקנו בחכמה.
והשיבנו - יחד עם החלטתנו לעזיבת החטא וכו'.
וסלח לנו - יחד עם חרטה הכרחית.
וראה בענינו - יחד עם המאמץ שלנו להתחמק מהמלקות של הגויים ולעשות שתדלנות.
ורפאנו - יחד עם לקיחת תרופות.
וברך עלינו - יחד עם השתדלות.

לפתע פתאום אנו מחליפים הילוך ומכוונים בתקע בשופר והשיבה שופטינו וכל שאר הברכות - - - שרק הוא ית' יעשה לבדו הכל...
ואנו נחבק ידים במצוות העיקריות שהוא עצמו ציוה אותנו באריכות אינסופית בפרשיות שלמות שחוזרות על עצמן שוב ושוב
וכן בתושבע"פ מסכתות שלמות על כל סדרי הקדושה השונים,
כל זה עובר פתאום להיות מצוות שה' לבדו צריך לקיים במקומנו???

(((( ואני מוסיף שזה מגוחך גם בגלל העובדה הפשוטה והידועה כל כך
שאת כל שלבי החורבן >אנחנו< בישלנו לעצמנו במעשים ממש
למשל:
כשמאסנו בבית המקדש ובירושלים וקרענו את מלכות בית דוד וביטלנו צדקה ומשפט למרות אזהרות ה' ע"י הנביאים "השכם ושלוח".
והמרגלים מאסו בארץ חמדה, וקמצא ובר קמצא, ורבי זכריה בן אבקולס ובר כוזיבא וכו'
בקיצור:
כל הקלקולים רק אנחנו עשינו ופתאום בשלב התיקון אין לנו שום אחריות על כלום...))))
אני חוזר לדברי הגאון האחד שליט"א:
ואם הגמ' במגילה אומרת שהתפילה כולה מסודרת על סדר הגאולה,
אז מהיכ"ת לחתוך באמצע התהליך לכיוון אחר לגמרי בשעה שהכל מהלך אחד מסודר?

שפתיים ישק!


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1515
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 126 פעמים
קיבל תודה: 476 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי מבקש אמת » 15 אוגוסט 2019, 05:35

יהודה1 כתב:
06 אוגוסט 2019, 09:37
יש נושא שחוזר על עצמו במספר רב של אשכולות. סוג של "מסיון".
אכתוב כאן בפירוש על מה מדובר. אני מקווה שהציבור וכל קוראי הפורום יבינו את העיקרון ולא נצטרך שוב ושוב להגיב על הדברים.
העניין הוא שרוצים לחדש את עבודת הקרבנות בזמננו ואולי גם לבנות את בית המקדש, הם מאמינים שמי שבאמת מצפה לבניין בית המקדש צריך להשתדל לבנותו בפועל ומי שמחכה להשראת השכינה צריך להקריב קרבנות כבר עכשיו. משום מה זה כרוך עם עניין נוסף שאומר שאנו חייבים להודות לה' על שעשה קיבוץ גלויות כבר (ולמה מתפללים עדיין וקבצנו יחד וכו' אולי בגלל שמחכים לעשרת השבטים, אגב יש כאלה שרוצים לחפש אותם בגלל אותה סיבה). אין צורך להגיב לדברים הללו. זה כבר חוזר על עצמו בהרבה אשכולות. כל מי שמגיב מסתכן בשמיעת דברי זילזול בו או אף ברבותיו. 

איני מבין כלל מה טענתך. כידוע לכל מי שקרא את האשכולות העוסקים בנושאים אלו, אני הקטן מתנגד בחריפות לכל הגישה ה"גאולתית" המדוברת, ואף ביארתי את עמדתי נמק היטב, עם הבאת מקורות המבססים את התנגדותי, ואכן שלא במקרה כך סבורים גם רוב הת"ח שבדור. אך עדיין איני מבין מה אכפת לך אם מישהו מתעקש להעלות את דעותיו ולדון בהם. אם ברצונך לדון ולחשוב על הדברים ולעיין במקורות כמו שאני עשיתי, הינך מוזמן לעשות זאת ולהגיב מעל גבי הפורום. באם הינך מעדיף לדבוק בדעת רבותיך מבלי להרהר ולבדוק אחר שיטתם - עשה זאת, ואף אחד לא מכריח אותך לקרוא את הגיגי נאמני המקדש. אני אישית נהנה לקרוא את הדברים ולעיין בהם (ולחלוק עליהם), ואני משער שיש עוד כמה שנהנים לקרוא את שני הצדדים. מה הבעיה כאן?


פותח הנושא
יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1429
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 389 פעמים
קיבל תודה: 272 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי יהודה1 » 15 אוגוסט 2019, 10:02

מבקש אמת כתב:
15 אוגוסט 2019, 05:35
יהודה1 כתב:
06 אוגוסט 2019, 09:37
יש נושא שחוזר על עצמו במספר רב של אשכולות. סוג של "מסיון".
אכתוב כאן בפירוש על מה מדובר. אני מקווה שהציבור וכל קוראי הפורום יבינו את העיקרון ולא נצטרך שוב ושוב להגיב על הדברים.
העניין הוא שרוצים לחדש את עבודת הקרבנות בזמננו ואולי גם לבנות את בית המקדש, הם מאמינים שמי שבאמת מצפה לבניין בית המקדש צריך להשתדל לבנותו בפועל ומי שמחכה להשראת השכינה צריך להקריב קרבנות כבר עכשיו. משום מה זה כרוך עם עניין נוסף שאומר שאנו חייבים להודות לה' על שעשה קיבוץ גלויות כבר (ולמה מתפללים עדיין וקבצנו יחד וכו' אולי בגלל שמחכים לעשרת השבטים, אגב יש כאלה שרוצים לחפש אותם בגלל אותה סיבה). אין צורך להגיב לדברים הללו. זה כבר חוזר על עצמו בהרבה אשכולות. כל מי שמגיב מסתכן בשמיעת דברי זילזול בו או אף ברבותיו. 

איני מבין כלל מה טענתך. כידוע לכל מי שקרא את האשכולות העוסקים בנושאים אלו, אני הקטן מתנגד בחריפות לכל הגישה ה"גאולתית" המדוברת, ואף ביארתי את עמדתי נמק היטב, עם הבאת מקורות המבססים את התנגדותי, ואכן שלא במקרה כך סבורים גם רוב הת"ח שבדור. אך עדיין איני מבין מה אכפת לך אם מישהו מתעקש להעלות את דעותיו ולדון בהם. אם ברצונך לדון ולחשוב על הדברים ולעיין במקורות כמו שאני עשיתי, הינך מוזמן לעשות זאת ולהגיב מעל גבי הפורום. באם הינך מעדיף לדבוק בדעת רבותיך מבלי להרהר ולבדוק אחר שיטתם - עשה זאת, ואף אחד לא מכריח אותך לקרוא את הגיגי נאמני המקדש. אני אישית נהנה לקרוא את הדברים ולעיין בהם (ולחלוק עליהם), ואני משער שיש עוד כמה שנהנים לקרוא את שני הצדדים. מה הבעיה כאן?

אם אתה  לא מבין, שיהיה לך בהצלחה.
הסברתי את דברי ברור כמה פעמים באשכול הזה.
אולי אם תחזור שוב ותקרא (לפחות רק את ההודעות שלי) אז תסכים איתי.


פותח הנושא
יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1429
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 389 פעמים
קיבל תודה: 272 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי יהודה1 » 15 אוגוסט 2019, 10:06

בנציון כתב:
14 אוגוסט 2019, 21:41
ראה בליקוטי הלכות בזבחים פרק יג (סו, ב) בתורת הקדשים שם אות ו שהביא ההלכה של מקריבין אע"פ שאין בית, ובזבח תודה שם האריך הרבה להוכיח שקי"ל להלכה שמקריבין בזמן הזה אע"פ שאין בית, וכתב שם שאע"פ שמקריבים אע"פ שאין בית מ"מ יש להתבונן הרבה על שאר ענינים, כדי שנוכל להקריב, ולא דחה את הרעיון על הסף, וכן בפרק איזהו מקומן (לד, א מדפי הספר) בזבח תודה שכתב שדן אם יש בעיה להקריב שלמים בזמן הזה כיון שיש בנין על מקום ההיכל וממילא אין זה נגד פתח אוהל מועד,
אכן ראיתי שם ואתה צודק. אמנם מה שכתבת "לא דחה את הרעיון על הסף" לא מוכיח שהרי הספר נועד לבירור ההלכה כדי שנקיים כשיהיה לנו אפשרות למעשה. לא נכנס כלל למה זה לא למעשה היום. וכמו שכבר כתבתי מדבריו במקומות אחרים משמע שכן מצפים לגאולה משמים. יש לציין שאי אפשר בלי לבנות מזבח, ואולי לפי זה מובן למה מתפללים בר"ח (למה דווקא אז?) דווקא על "מזבח חדש בציון תכין".


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 732
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 307 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי בנציון » 15 אוגוסט 2019, 10:31

יהודה1 כתב:
14 אוגוסט 2019, 23:34
בנציון כתב:
14 אוגוסט 2019, 21:41
ראה בליקוטי הלכות בזבחים פרק יג (סו, ב) בתורת הקדשים שם אות ו שהביא ההלכה של מקריבין אע"פ שאין בית, ובזבח תודה שם האריך הרבה להוכיח שקי"ל להלכה שמקריבין בזמן הזה אע"פ שאין בית, וכתב שם שאע"פ שמקריבים אע"פ שאין בית מ"מ יש להתבונן הרבה על שאר ענינים, כדי שנוכל להקריב, ולא דחה את הרעיון על הסף, וכן בפרק איזהו מקומן (לד, א מדפי הספר) בזבח תודה שכתב שדן אם יש בעיה להקריב שלמים בזמן הזה כיון שיש בנין על מקום ההיכל וממילא אין זה נגד פתח אוהל מועד, [וראה עוד בספר דרישת ציון הוצאת ירושלים תרע"ט בהקדמת המו"ל שמביא בשם אביו ששמע מהחפץ חיים שבזמן שיצא הספר דרישת ציון אמר החפץ חיים בזה הלשון: אני מקוה שאולי יזכני ה' לעלות לירושלים עיה"ק ולעבוד עבודת הקרבנות על פי דבר מחבר הספר הזה].
אני לא כ"כ מבין מה הנידון, אם יש אפשרות הלכתית ומעשית להקריב קרבנות האם יש צד שאין חיוב להקריב? כמובן צריך לדון האם יש אפשרות הלכתית ומעשית להקריב, אבל כל הנדון ההשקפתי האם בכלל יש מה לדון על קרבנות לא מובן לי.
אחפש שם בל"נ
ספר דרישת ציון, אני לא יודע אם המו"ל נאמן הח"ח לא חתום על זה. ואולי דבריו הוצאו מהקשרם.

אם יש אפשרות הלכתית וכו' לפני בניין הבית וביאת המשיח, למה אתה לא רואה אפילו נידון? הרי כך אנו מתפללים ( הכי בולט בר"ח) "מזבח חדש בציון תכין ועולת ראש חודש נעלה עליו". אני לא מבין איך אפשר להתעלם ממשמעיות פשוטות שכל אחד לומד בכל אגדה ותפילה. ולומר שאין כאן אפילו נידון. יש טענה אבל נראה את הדוגלים בה מאמינים בה באמת. הטענה שאם הח"ח אמר, מי אנו שנחלוק. וכן הלאה על שאר רבותינו. טוב, מה אותם אנשים אומרים על גדולים מהם בדברים אחרים? פתאום הסברות שלנו מכריעות יותר, והטענה אדם גדול פלוני אמר, "אינה טענה תורנית".

מ"מ הנידון הוא כמו שכתבתי כשאין אפשרות מעשית או הלכתית האם אנו מחוייבים לעשות עצמנו ת"ח ולהכריע (לא במה שכבר הורה זקן) או לעשות השתדלויות גשמיות שנצליח. אמנם תטען מסברא דנפשך שלמה לא. אבל גם תראה שאם כן יש לשנות חלקים בתפילה או לתרצם בדוחק, או לטעון שהמצב השתנה מזמן חז"ל ולא תיקנו נכון לזמננו, וכן על זה הדרך בהרבה אגדות חז"ל.



זה שאומרים מזבח חדש בציון תכין אינה ראיה כי כך הוא תמיד לשון התפילה, כמו השיבנו אבינו לתורתך, וכי בגלל זה אסור לנו לעשות פעולות כדי לחזור ולהחזיר אנשים בתשובה, וכן רפאנו ה' ונרפא, האם אסור לנו לעשות השתדלות לרפואה וכן על זה הדרך בהרבה מקומות.
אני עדיין לא מבין מה הנידון. להקריב קרבנות הוא חיוב גמור וכל יום שעובר ואנחנו לא מקריבים תמיד, אנחנו מבטלים עשה [באונס], וכן בשאר קרבנות שאנחנו מחוייבים בהם, ואם התברר שיש אפשרות הלכתית ומעשית להקריב, מה יכול לפטור אותנו? האם גם בלולב היינו אומרים ככה?


פותח הנושא
יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1429
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 389 פעמים
קיבל תודה: 272 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי יהודה1 » 15 אוגוסט 2019, 10:36

יהודה1 כתב:
06 אוגוסט 2019, 09:37
אין צורך להגיב לדברים הללו. זה כבר חוזר על עצמו בהרבה אשכולות. כל מי שמגיב מסתכן בשמיעת דברי זילזול בו או אף ברבותיו.
משפט זה יועד לאלה שמרגישים שיש להם מה לענות והם רוצים להציל על ידי שיענו ויהיו " המילה האחרונה" ועל זה כתבתי שמהניסיון שלי זה לא מועיל כי כל תקופה נפתח אשכול נוסף בעניין זה, ונראה כאילו שלא ענו כלום.


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 732
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 307 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי בנציון » 15 אוגוסט 2019, 10:38

יהודה1 כתב:
15 אוגוסט 2019, 10:06
בנציון כתב:
14 אוגוסט 2019, 21:41
ראה בליקוטי הלכות בזבחים פרק יג (סו, ב) בתורת הקדשים שם אות ו שהביא ההלכה של מקריבין אע"פ שאין בית, ובזבח תודה שם האריך הרבה להוכיח שקי"ל להלכה שמקריבין בזמן הזה אע"פ שאין בית, וכתב שם שאע"פ שמקריבים אע"פ שאין בית מ"מ יש להתבונן הרבה על שאר ענינים, כדי שנוכל להקריב, ולא דחה את הרעיון על הסף, וכן בפרק איזהו מקומן (לד, א מדפי הספר) בזבח תודה שכתב שדן אם יש בעיה להקריב שלמים בזמן הזה כיון שיש בנין על מקום ההיכל וממילא אין זה נגד פתח אוהל מועד,
אכן ראיתי שם ואתה צודק. אמנם מה שכתבת "לא דחה את הרעיון על הסף" לא מוכיח שהרי הספר נועד לבירור ההלכה כדי שנקיים כשיהיה לנו אפשרות למעשה. לא נכנס כלל למה זה לא למעשה היום. וכמו שכבר כתבתי מדבריו במקומות אחרים משמע שכן מצפים לגאולה משמים. יש לציין שאי אפשר בלי לבנות מזבח, ואולי לפי זה מובן למה מתפללים בר"ח (למה דווקא אז?) דווקא על "מזבח חדש בציון תכין".
אם הוא מברר להלכה אם אפשר להקריב היום זאת אומרת שהוא אוחז שאם אפשר צריך להקריב היום. הח"ח לא כתב לפלפולא בעלמא.
בענין מה שכתב הח"ח שמצפים לגאולה משמים, תסלח לי שאין לי סבלנות לעבור על האשכול ולחפש מה הבאת מהח"ח, אבל למעשה הדבר ברור שהגאולה היא משמים ורק אפיקורס חולק על זה, וכמו שכל דבר זה משמים, וגם כשאנחנו עושים השתדלות לפרנסה ולרפואה וכו' אנחנו מאמינים באמונה שלימה שהתוצאה היא משמים. כל הנידון הוא האם צריך גם לעשות אתערותא דלתתא, והאם הקב"ה רוצה שהדברים יסתובבו על ידי בני אדם, וכמו שכתב הרד"ק בתהילים (קמו, ג) "כי לה' לבדו התשועה, והוא יסובבנה על ידי בני אדם, וכמו שסיבב תשועת גלות בבל על ידי כורש, כן לעתיד יסבב גאולת ישראל על ידי מלכי הגויים שיעיר את רוחם לשלחם".
ובספר חפץ חיים על התורה (פרשת בא, עמ' קא) מביא הגר"ש גריינמן זצ"ל, שכשהיתה הצהרת בלפור הזכיר החפץ חיים את דברי האור החיים הנ"ל. וכך כותב החפץ חיים בספרו שם עולם (שער ההתחזקות פי"ב, עמ' יד) "אל יתמה האדם איך נוכל לצפות ולחכות שתהיה הגאולה במהרה, אחרי אשר אנו בתוקף המצוקות. כי אצל הקב"ה לא שייך זה, שיש אצלו כמה מיני פדיון וכו', ויש שהקב"ה נותן בלב מלכי האומות שיכירו כולם האמת וירצו להיטיב עם ישראל, וכענין שנאמר בכורש שהכריז בכל מלכותו כל ממלכות הארץ נתן לי ה' אלהי השמים, מי בכם מכל עמו יהי ה' אלהיו עמו ויעל וגו'". וכן בשיחות הח"ח עמ' צח כ' שהתקדמות הטכנולוגיה היא הכנה לגאולה בדרך הטבע, וכ"כ בשיחות הח"ח עמ' קכ.

 


פותח הנושא
יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1429
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 389 פעמים
קיבל תודה: 272 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי יהודה1 » 15 אוגוסט 2019, 10:38

בנציון כתב:
15 אוגוסט 2019, 10:31
זה שאומרים מזבח חדש בציון תכין אינה ראיה כי כך הוא תמיד לשון התפילה
אז למה אונמרים ועולת ראש חודש נעלה עליו. ולא תועלה עליו. וכך בכל תפילת מוסף נראה כאילו אומרים להקב"ה אם תעשה את שלך, אנחנו נוכל לעשות את חובותינו, אבל עכשיו איננו יכולים. האם החובה היא לומר ליהודים השתדלו לעלות ולעשות?


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 732
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 307 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי בנציון » 15 אוגוסט 2019, 10:46

יהודה1 כתב:
15 אוגוסט 2019, 10:38
בנציון כתב:
15 אוגוסט 2019, 10:31
זה שאומרים מזבח חדש בציון תכין אינה ראיה כי כך הוא תמיד לשון התפילה
אז למה אונמרים ועולת ראש חודש נעלה עליו. ולא תועלה עליו. וכך בכל תפילת מוסף נראה כאילו אומרים להקב"ה אם תעשה את שלך, אנחנו נוכל לעשות את חובותינו, אבל עכשיו איננו יכולים. האם החובה היא לומר ליהודים השתדלו לעלות ולעשות?

גם ברפאנו אומרים רפאנו ה' ונרפא, שאתה תרפא אותנו ואנחנו נהיה בריאים, האם בגלל זה אסור לנו להשתדל לרפואה? אמנם הביאור פשוט שיש פעולה ויש תוצאה, ואנחנו יודעים שהפעולה לא תועיל כלום אלא אם כן הקב"ה יעשה שהיא תועיל ואז הפעולה תביא את התוצאה. וכך גם לגבי המזבח, אתה תעשה את הפעולה: תכונן את המזבח, ובאיזו צורה? יתכן על ידי בני אדם, ואז תגיע התוצאה, שנוכל להקריב עליו קרבנות.


בנציון
משתמש ותיק
הודעות: 732
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 307 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי בנציון » 15 אוגוסט 2019, 10:48

בנציון כתב:
15 אוגוסט 2019, 10:38
יהודה1 כתב:
15 אוגוסט 2019, 10:06
בנציון כתב:
14 אוגוסט 2019, 21:41
ראה בליקוטי הלכות בזבחים פרק יג (סו, ב) בתורת הקדשים שם אות ו שהביא ההלכה של מקריבין אע"פ שאין בית, ובזבח תודה שם האריך הרבה להוכיח שקי"ל להלכה שמקריבין בזמן הזה אע"פ שאין בית, וכתב שם שאע"פ שמקריבים אע"פ שאין בית מ"מ יש להתבונן הרבה על שאר ענינים, כדי שנוכל להקריב, ולא דחה את הרעיון על הסף, וכן בפרק איזהו מקומן (לד, א מדפי הספר) בזבח תודה שכתב שדן אם יש בעיה להקריב שלמים בזמן הזה כיון שיש בנין על מקום ההיכל וממילא אין זה נגד פתח אוהל מועד,
אכן ראיתי שם ואתה צודק. אמנם מה שכתבת "לא דחה את הרעיון על הסף" לא מוכיח שהרי הספר נועד לבירור ההלכה כדי שנקיים כשיהיה לנו אפשרות למעשה. לא נכנס כלל למה זה לא למעשה היום. וכמו שכבר כתבתי מדבריו במקומות אחרים משמע שכן מצפים לגאולה משמים. יש לציין שאי אפשר בלי לבנות מזבח, ואולי לפי זה מובן למה מתפללים בר"ח (למה דווקא אז?) דווקא על "מזבח חדש בציון תכין".
אם הוא מברר להלכה אם אפשר להקריב היום זאת אומרת שהוא אוחז שאם אפשר צריך להקריב היום. הח"ח לא כתב לפלפולא בעלמא.
בענין מה שכתב הח"ח שמצפים לגאולה משמים, תסלח לי שאין לי סבלנות לעבור על האשכול ולחפש מה הבאת מהח"ח, אבל למעשה הדבר ברור שהגאולה היא משמים ורק אפיקורס חולק על זה, וכמו שכל דבר זה משמים, וגם כשאנחנו עושים השתדלות לפרנסה ולרפואה וכו' אנחנו מאמינים באמונה שלימה שהתוצאה היא משמים. כל הנידון הוא האם צריך גם לעשות אתערותא דלתתא, והאם הקב"ה רוצה שהדברים יסתובבו על ידי בני אדם, וכמו שכתב הרד"ק בתהילים (קמו, ג) "כי לה' לבדו התשועה, והוא יסובבנה על ידי בני אדם, וכמו שסיבב תשועת גלות בבל על ידי כורש, כן לעתיד יסבב גאולת ישראל על ידי מלכי הגויים שיעיר את רוחם לשלחם".
ובספר חפץ חיים על התורה (פרשת בא, עמ' קא) מביא הגר"ש גריינמן זצ"ל, שכשהיתה הצהרת בלפור הזכיר החפץ חיים את דברי האור החיים הנ"ל. וכך כותב החפץ חיים בספרו שם עולם (שער ההתחזקות פי"ב, עמ' יד) "אל יתמה האדם איך נוכל לצפות ולחכות שתהיה הגאולה במהרה, אחרי אשר אנו בתוקף המצוקות. כי אצל הקב"ה לא שייך זה, שיש אצלו כמה מיני פדיון וכו', ויש שהקב"ה נותן בלב מלכי האומות שיכירו כולם האמת וירצו להיטיב עם ישראל, וכענין שנאמר בכורש שהכריז בכל מלכותו כל ממלכות הארץ נתן לי ה' אלהי השמים, מי בכם מכל עמו יהי ה' אלהיו עמו ויעל וגו'". וכן בשיחות הח"ח עמ' צח כ' שהתקדמות הטכנולוגיה היא הכנה לגאולה בדרך הטבע, וכ"כ בשיחות הח"ח עמ' קכ.


כמו כן גם אם הגאולה צריכה להגיע ללא שום התערבות יד אדם, אין זה אומר שאם יש אפשרות להקריב קרבנות שלא צריך להקריב גם בזמן הגלות, משום שזה חיוב ככל התורה, [לפי איך שזכור לי היתה תקופה גם לאחר החורבן שהקריבו בזמן אחד ממלכי רומי].
 


זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 1121
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 114 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 15 אוגוסט 2019, 10:58

יהודה1 כתב:
06 אוגוסט 2019, 09:37
יש נושא שחוזר על עצמו במספר רב של אשכולות. סוג של "מסיון".
אכתוב כאן בפירוש על מה מדובר. אני מקווה שהציבור וכל קוראי הפורום יבינו את העיקרון ולא נצטרך שוב ושוב להגיב על הדברים.
העניין הוא שרוצים לחדש את עבודת הקרבנות בזמננו ואולי גם לבנות את בית המקדש, הם מאמינים שמי שבאמת מצפה לבניין בית המקדש צריך להשתדל לבנותו בפועל ומי שמחכה להשראת השכינה צריך להקריב קרבנות כבר עכשיו. משום מה זה כרוך עם עניין נוסף שאומר שאנו חייבים להודות לה' על שעשה קיבוץ גלויות כבר (ולמה מתפללים עדיין וקבצנו יחד וכו' אולי בגלל שמחכים לעשרת השבטים, אגב יש כאלה שרוצים לחפש אותם בגלל אותה סיבה). אין צורך להגיב לדברים הללו. זה כבר חוזר על עצמו בהרבה אשכולות. כל מי שמגיב מסתכן בשמיעת דברי זילזול בו או אף ברבותיו. 
רק להעיר על כותרת האשכול 'הקץ לדברי רוח'
כנראה שהקץ לדברי רוח יגיע יחד עם הקץ של הגאולה - ומלאה הארץ דעה וכו'.
 


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 629
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 143 פעמים
קיבל תודה: 127 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי איש ווילנא » 15 אוגוסט 2019, 14:55

בן של רב כתב:
15 אוגוסט 2019, 01:23
כשמאסנו בבית המקדש ובירושלים וקרענו את מלכות בית דוד וביטלנו צדקה ומשפט למרות אזהרות ה' ע"י הנביאים "השכם ושלוח".

אתה יכול לתת דוגמא יותר פרקטית שדומה לענין [ולא דוגמא של חטא שהמגביל לזה הוא תשובה]

והוא שבספר ירמיהו מפורש
שגם לאחר כל החטאים של עם ישראל
כשנבכודנצר הצר מסביב לחומות ירושלים
הציע ירמיהו לצדקיהו להכנע לנבוכדנצר
ועל ידי זה ינצלו ויחיו עם בית המקדש תחת שלטון נבוכדנצר
ואם לא יכנעו יפלו

וכיוצא בו ממש קרה בימי בית שני
שרבי יוחנן בן זכאי סבר
שאחר שהרומאים צרים על העיר
צריך להכנע להם ולהשלים עמם
וכך יש סיכוי להציל את בית המקדש
אלא שהני בריוני [הסקריקים] לא שמעו בקולו


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 629
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 143 פעמים
קיבל תודה: 127 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי איש ווילנא » 15 אוגוסט 2019, 14:59

בן של רב כתב:
15 אוגוסט 2019, 01:23
וכך הוא שואל:
למה רק בראש חודש מזכירים את בניית המזבח ולא ברגלים?
ומשיב:
כיון שגם ברגע שנוכל לבנות מזבח נבנה רק ביום חול, כי אין כל היתר לבנות ביו"ט.
ולכן רק בראש חודש יש מקום לבקשה כזו שאתה ה' תעזור לנו שנזכה כאן ועכשיו לבנות מזבח בידינו.
עד כאן דברי הרב אברמסקי.
להעלות צילום?

אני שמעתי פעם רעיון דומה מדרשן ת"ח אחד
שמזבח חדש בציון תכין הכוונה רק מזבח ללא בית
ומשום שמקריבים אף על פי שאין בית
וחידש אותו ת"ח שאף שמקריבים אף על פי שאין בית זה לא דוחה שבת על פי דברי החינוך שזה לא חובה [דברי החינוך הם מופלאים מאתנו מה טעמו]
לכן בשבת ויום טוב לא מתפללים רק על בית המקדש שלם ולא על מזבח לחוד


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 629
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 143 פעמים
קיבל תודה: 127 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי איש ווילנא » 15 אוגוסט 2019, 15:06

בן של רב כתב:
15 אוגוסט 2019, 01:23
לפתע פתאום אנו מחליפים הילוך ומכוונים בתקע בשופר והשיבה שופטינו וכל שאר הברכות - - - שרק הוא ית' יעשה לבדו הכל...
ואנו נחבק ידים במצוות העיקריות שהוא עצמו ציוה אותנו באריכות אינסופית בפרשיות שלמות שחוזרות על עצמן שוב ושוב

עוררת לי שאלה
איך אתה מסביר את המילים האלה "תקע בשופר גדול לחרותינו ושא נס לקבץ גלויותינו"
האם אתה מפרש תקיעת שופר כפשוטו תקיעת שופר שמיימית שתעשה ביום בשורת קיבוץ הגלויות. 
מתי זה יתרחש האם אחר שכל הגלויות כבר יתקבצו לארץ ישראל 


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 370
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 145 פעמים
קיבל תודה: 76 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי שניאור » 15 אוגוסט 2019, 17:04

איש ווילנא כתב:
15 אוגוסט 2019, 15:06
איך אתה מסביר את המילים האלה "תקע בשופר גדול לחרותינו ושא נס לקבץ גלויותינו"
האם אתה מפרש תקיעת שופר כפשוטו תקיעת שופר שמיימית שתעשה ביום בשורת קיבוץ הגלויות.
בטח שזה אחרי קיבוץ גלויות, כי היום אנחנו כבר אחרי זה כידוע...


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 629
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 143 פעמים
קיבל תודה: 127 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי איש ווילנא » 15 אוגוסט 2019, 19:26

שניאור כתב:
15 אוגוסט 2019, 17:04
איש ווילנא כתב:
15 אוגוסט 2019, 15:06
איך אתה מסביר את המילים האלה "תקע בשופר גדול לחרותינו ושא נס לקבץ גלויותינו"
האם אתה מפרש תקיעת שופר כפשוטו תקיעת שופר שמיימית שתעשה ביום בשורת קיבוץ הגלויות.
בטח שזה אחרי קיבוץ גלויות, כי היום אנחנו כבר אחרי זה כידוע...

אני חושב שהשאלה שלי חמורה בכל אופן והיא לא הובנה כראוי 
השאלה שלי היא בשביל מה נצרך השופר ומה הוא בא לבשר 
האם הוא בא לומר שאפשר לעלות לארץ ישראל הרי גם עכשיו לפני השופר אפשר 
אם הוא בא לומר שחייבים לעלות לארץ ישראל. לפחות לדעת הרמב"ן גם היום חייבים לעלות לארץ ישראל [אלא שיש פטורים ומה"ת שבאותו זמן לא יהיה פטור] 
בקיצור איך יתקיים הכתוב "והיה ביום ההוא" וכו'
וזה לא משנה איך מגדירים את זמנינו. 

ושאלה נוספת מכיוון אחר 
מה ההבדל בין הברכה על הגאולה. ראה בענינו וריבה ריבינו וכו' 
לברכה. תקע בשופר גדול לחרותינו וכו'. 


פותח הנושא
יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1429
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 389 פעמים
קיבל תודה: 272 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי יהודה1 » 15 אוגוסט 2019, 20:26

בן של רב כתב:
15 אוגוסט 2019, 01:23
[אני רואה שכל הזמן אנשים מסתבכים כאן עם הסתירה בין הלשונות של פניה ותחינה לקב"ה שהוא יתקן עולם במלכות שדי - אל מול ההלכות הרבות והמפורשות בכל הש"ס והפוסקים שאנחנו נעשה את התיקון במו ידינו.

וכנראה לא ראו שכבר תירץ הרב @בנציון בפשיטות פשוטה ופשטנית, שכמו "רופא חולי עמו ישראל" = שאנחנו נעשה ביקור חולים ולקיחת תרופות ורשות לרופא לרפאות.
כך גם "תקע בשופר גדול" = אנחנו ניסע על כנפי נשרים/מטוסים.

ובדיוק בדיוק היום אמר לי גאון אחד שליט"א סברא נפלאה ביותר המאירה באור יקרות את הכל כדלהלן:
לא הגיוני בעליל להפוך באמצע התפילה ממהלך של "תאומתי" שאנחנו עושים והקב"ה מסייע ולקפוץ למהלך של כפה עליהם גאולה כגיגית.
כלומר:
אם חננו דעה בינה והשכל - הכונה שזה יבוא יחד עם עיסוקנו בחכמה.
והשיבנו - יחד עם החלטתנו לעזיבת החטא וכו'.
וסלח לנו - יחד עם חרטה הכרחית.
וראה בענינו - יחד עם המאמץ שלנו להתחמק מהמלקות של הגויים ולעשות שתדלנות.
ורפאנו - יחד עם לקיחת תרופות.
וברך עלינו - יחד עם השתדלות.

לפתע פתאום אנו מחליפים הילוך ומכוונים בתקע בשופר והשיבה שופטינו וכל שאר הברכות - - - שרק הוא ית' יעשה לבדו הכל...
ואנו נחבק ידים במצוות העיקריות שהוא עצמו ציוה אותנו באריכות אינסופית בפרשיות שלמות שחוזרות על עצמן שוב ושוב
וכן בתושבע"פ מסכתות שלמות על כל סדרי הקדושה השונים,
כל זה עובר פתאום להיות מצוות שה' לבדו צריך לקיים במקומנו???

(((( ואני מוסיף שזה מגוחך גם בגלל העובדה הפשוטה והידועה כל כך
שאת כל שלבי החורבן >אנחנו< בישלנו לעצמנו במעשים ממש
למשל:
כשמאסנו בבית המקדש ובירושלים וקרענו את מלכות בית דוד וביטלנו צדקה ומשפט למרות אזהרות ה' ע"י הנביאים "השכם ושלוח".
והמרגלים מאסו בארץ חמדה, וקמצא ובר קמצא, ורבי זכריה בן אבקולס ובר כוזיבא וכו'
בקיצור:
כל הקלקולים רק אנחנו עשינו ופתאום בשלב התיקון אין לנו שום אחריות על כלום...))))
אני חוזר לדברי הגאון האחד שליט"א:
ואם הגמ' במגילה אומרת שהתפילה כולה מסודרת על סדר הגאולה,
אז מהיכ"ת לחתוך באמצע התהליך לכיוון אחר לגמרי בשעה שהכל מהלך אחד מסודר?
מה דעתך לדבר בלשון חכמים, מה זה "תאומתי"? (עיין גם קידושין ע. מי סני וכו')
מ"מ השאלה במקומה עומדת, בכל דבר אומרים לה' עשה את שלך כי אתה רופא חולים ומתיר אסורים וכו', וברור שמה שהוא השתדלות מחויבים לעשות אבל חונן הדעת, הרי אדם יקבל דעת רק משמים, את ההבנה הוא לא משיג בעצמו, רק על ידי לימוד יש ביטוי לדעת.
ואילו כאן אומרים הראנו בבנינו ושמחנו בתיקונו ושם נעשה לפניך את קרבנות חובותינו, מי לא שומע בזה את המשמעות שאת הקרבנות והעליה לרגל אנחנו נעשה, אחרי שה' יעשה מצידו את הגאולה שהבטיח.
כמו כן בגאלנו אין שום חיוב לעסוק בהשתדלות רק מה שמציל מהסכנה כעת.

על הקילקולים, שוב אתה מערב, הרי קלקלו על ידי חטאים ויתקנו על ידי תשובה. מאסו במלכות בית דוד, יבקשו אותה ויתפללו עליה מרצון אמיתי לקיומה. אבל לא לחפש מי מבית דוד כדי להעמידו למלך אולי יעשהו הקב"ה משיח. וכן שאר העניינים.
כל לשונות חז"ל שמשמע בהם שאנו במצב שונה כל זמן שלא נבנה בית המקדש או בא המשיח, ואין עכשיו את מה שיש בזמן הבית, אתם רוצים לדחות רק בטענה "כך אמרו רבותינו וכו'" ואילו מי שלא מקבל את זה וטוען הרי אנחנו שמענו להיפך אז אומרים לו לעיין בעצמו ולראות ממי לקבל.


פותח הנושא
יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1429
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 389 פעמים
קיבל תודה: 272 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי יהודה1 » 15 אוגוסט 2019, 20:33

בן של רב כתב:
15 אוגוסט 2019, 01:23
ואנו נחבק ידים במצוות העיקריות שהוא עצמו ציוה אותנו באריכות אינסופית בפרשיות שלמות שחוזרות על עצמן שוב ושוב
וכן בתושבע"פ מסכתות שלמות על כל סדרי הקדושה השונים,
כל זה עובר פתאום להיות מצוות שה' לבדו צריך לקיים במקומנו???
ולדבריך למה הראשונים שעסקו בלימוד ההלכות לא חשבו שצריך לטרוח בקדשים באריכות אינסופית כדבריך. אולי הם חשבו אחרת...
אגב השו"ע היה בארץ ישראל, ולא כתב כלום על הלכות קרבן פסח, אולי זה מוכיח שלא סבר שאפשר לקיימו בזמן הזה.


פותח הנושא
יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1429
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 389 פעמים
קיבל תודה: 272 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי יהודה1 » 15 אוגוסט 2019, 20:34

אגב שמעתי שבבריסק מסבירים את הגמרא שאומרת על הלכות שחיטת קדשים שזה "הילכתא למשיחא" שמוכח שגם לדעת הרמב"ם לא יוכלו להקריב קרבנות בפועל, עד ביאת המשיח, וגאולת ה' בעצמו.


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 629
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 143 פעמים
קיבל תודה: 127 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי איש ווילנא » 15 אוגוסט 2019, 20:40

יהודה1 כתב:
15 אוגוסט 2019, 20:34
אגב שמעתי שבבריסק מסבירים את הגמרא שאומרת על הלכות שחיטת קדשים שזה "הילכתא למשיחא" שמוכח שגם לדעת הרמב"ם לא יוכלו להקריב קרבנות בפועל, עד ביאת המשיח, וגאולת ה' בעצמו.
ראיתי פעם את השאלה הזאת מה הגמ' אומרת הלכתא למשיחא הרי מקריבים אף על פי שאין בית.  

ראיתי מהגרי"ז דיבורים על זה אבל לא בסגנון שכתבת. ולא יתכן שיאמר ככה בשום פנים ואופן. 

אבל לכאורה אין כאן תחילת שאלה  שכוונת הגמ' שסוף סוף אי אפשר כרגע להקריב וזה מציאות רחוקה שיקריבו ואין אפשרות להקריב עדי יהא שינוי גדול ומקיף שלא נראה באופק ויהא אפשר להקריב והרי גם משיח יכול לבוא בכל יום. 

שוב חיפשתי בהגרי"ז סטנסיל זבחים מה ושם עומד על שאלה זו. ומתרץ שכיון שהגמ' שמה עוסקת בחטאות פנימיות וחטאות פנימיות לא משכחת לה בזמן הזה שפר העלם דבר של ציבור אין בו טומאה הותרה בציבור וגם פר כהן משיח אין לנו שאין לנו כהן משיח וגם בבית שני לא היה עי' שם עוד.[ אמנם ראיתי מקשים על תירוץ הזה קושיא חמורה שהרי הגמ' שם אומרת אלא מעתה כל שחיטת קדשים לא תתני] 

מכל מקום זכינו לדין שהגרי"ז לא חשב לתרץ תירוצים שאינם עולים בקנה אחת עם ההלכה המבוררת בסוגיות הש"ס שמקריבים אף על פי שאין בית וכמו שקבלנו מכל רבותינו הרע"א והחת"ס הח"ח והחזו"א שהכל צריך להתברר בקנה מידה ההלכתי הזה כן פה אחד הסכים עמם הגרי"ז 

 


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 629
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 143 פעמים
קיבל תודה: 127 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי איש ווילנא » 15 אוגוסט 2019, 20:59

אגב אם מדברים על מסורת בכלל ישראל

הרי יש מסורת בכלל ישראל שאם יש דין שנתברר מהגמרא הרי זה מחייב את כולם

ולא יועיל כל מיני תירוצים שזה לא מתאים לי הדין הזה וזה נוגד את הרוח שנושבת בכלל ישראל ושלא על זה גדלנו וכיוצא בזה

אמנם שוב כל הדיבורים על זה הם להלכה ולא למעשה כי כבר כתב רע"א וכל מי שעסק בסוגיא כי אין לנו אפשרות להתגבר על הבעיות ההלכתיות שבזה


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 629
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 143 פעמים
קיבל תודה: 127 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי איש ווילנא » 15 אוגוסט 2019, 21:09

ראיתי עכשיו בתחילת ספר שאלת דוד להגאון הגדול בדורו, רבי דוד קרלינר. [שמעתי פעם מערערים שעורך הספר הוסיף וגרע בספר זה ולא אדע אם כנה הוא]

ושם חיבר קונטרס נגד אלו שרצו לעשות מעשה להקריב קרבן פסח בזמן הזה [הוא מתאר שבימיו גאוני ירושלים רצו לעשות מעשה בפועל וזה פלא שהדבר לא היה אפשרי מצד שלטון המוסלמים. וכנראה היה בריחוק מקום בקרלין]

אמנם המעי' יראה כי כל טיעוניו הם טעונים הלכתיים גרידא

[ולא טיעונים שאף על פי שמצד ההלכה עולה שצריך להקריב אין לנו להקריב כי ככה קבלנו מהאמהות והסבתות שלנו]

ויש שם מיד בפתיחת החיבור תיאור מליצי ומלבב על כל השגיאות ההלכתיות שיהא בהקרבת קרבן פסח זה ולאחר מכן בתוך הקונטרס הוא מאריך בכל פרט

אגב לשם לב הוא מדבר על הקלא אילן שיהא תלוי בבגדו של הכהן גדול. כנראה הוא מתכוון לתכלת של הראדזינר [לא בדקתי זמנים] 


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1437
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 621 פעמים
קיבל תודה: 292 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי בן של רב » 15 אוגוסט 2019, 21:24

איש ווילנא כתב:
15 אוגוסט 2019, 21:09
ראיתי עכשיו בתחילת ספר שאלת דוד להגאון הגדול בדורו, רבי דוד קרלינר. [שמעתי פעם מערערים שעורך הספר הוסיף וגרע בספר זה ולא אדע אם כנה הוא]

ושם חיבר קונטרס נגד אלו שרצו לעשות מעשה להקריב קרבן פסח בזמן הזה [הוא מתאר שבימיו גאוני ירושלים רצו לעשות מעשה בפועל וזה פלא שהדבר לא היה אפשרי מצד שלטון המוסלמים. וכנראה היה בריחוק מקום בקרלין]

אמנם המעי' יראה כי כל טיעוניו הם טעונים הלכתיים גרידא

[ולא טיעונים שאף על פי שמצד ההלכה עולה שצריך להקריב אין לנו להקריב כי ככה קבלנו מהאמהות והסבתות שלנו]

ויש שם מיד בפתיחת החיבור תיאור מליצי ומלבב על כל השגיאות ההלכתיות שיהא בהקרבת קרבן פסח זה ולאחר מכן בתוך הקונטרס הוא מאריך בכל פרט

אגב לשם לב הוא מדבר על הקלא אילן שיהא תלוי בבגדו של הכהן גדול. כנראה הוא מתכוון לתכלת של הראדזינר [לא בדקתי זמנים] 
הנה עדות נוספת מירושלים ומהונגריה שזה היה על השולחן כל הזמן.
ואף שבמתח האדיר דאז לא היה שום סיכוי שהערבים יתנו להם דריסת רגל
אבל כיון שיצא קול שהם הולכים להקריב - מיד הערבים התחילו להשתולל.

ריח זוננפלד כותב לרבי שמעון סופר שעדיין אין סיכוי שהשלטון יתן להקריב.pdf

כנראה אצל הערבים ימ"ש - קרבן פסח זה אכן נושא מאוד חשוב...
הם יודעים היטב את המסורת שבידינו שזה הסוף שלהם כאן.
וכמו שאמר רבי חיים מולאז'ין שאם רק נקריב פעם אחת הכל יהיה כבר לאחר מעשה!
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1515
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 126 פעמים
קיבל תודה: 476 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הקץ לדברי רוח!

שליחה על ידי מבקש אמת » 15 אוגוסט 2019, 21:31

בנציון כתב:
06 אוגוסט 2019, 21:22
רבי שמעון בן יוחי אומר בשלשה דברים מאסו ישראל בימי רחבעם: במלכות שמים, ובמלכות בית דוד, ובבית המקדש, הה"ד אין לנו חלק בדוד כמשמעו, לאהליך ישראל אל תקרי לאהליך אלא לאלהיך, ראה ביתך דוד זה בית המקדש.
א"ר שמעון בן מנסי' אין מראין סימן גאולה לישראל עד שיחזרו ויבקשו שלשתן, הה"ד אחר ישובו בני ישראל ובקשו את ה', מלכות שמים, ואת דוד מלכם כמשמעו, ופחדו אל ה' ואל טובו זה בית המקדש כמה דאת אמר ההר הטוב הזה והלבנון.
חוששני (והלואי שאני טועה) שחלק גדול ממה שכ"כ מפריע לחלק מהאנשים שמדברים על הדברים האלו, והרתיעה הגדולה מהעבירה הגדולה והחמורה והנוראה לבנות את בית המקדש [שלפי התגובות הנזעמות כנראה שקולה כנגד ג' עבירות] היא משום שעדיין לא זכינו לתקן את החטא הזה [רבי שמעון בן מנסיא כבר מעיד שאם היינו מתקנים את החטא של המאיסה בבית המקדש הוא כבר היה נבנה]. אין צורך לענות לי כי אני לא מדבר על אף אחד באופן אישי, ומי שבטוח שהדברים לא שייכים אליו אשריו ואשרי חלקו. ומי שחושש שהדברים שייכים אליו, בימים אלו זה הזמן לתקן את זה.

כתוב גם "אין בן דוד בא עד שירבו המסורות, דבר אחר עד שיתמעטו התלמידים, דבר אחר עד שתכלה פרוטה מן הכיס, דבר אחר עד שיתייאשו מן הגאולה שנאמר ואפס עצור ועזוב כביכול אין סומך ועוזר לישראל".

מסקנה: עלינו לעודד מוסרים ומלשינים, למעט את לימוד התורה, להשתדל שכמה שיותר יהיו עניים (את זה יש שעושים בהצלחה יתירה), וכמובן - להתייאש מהגאולה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח