תפקיד עיתונאי - מצוה או עבירה

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

פותח הנושא
מתאהב על ידך
הודעות: 455
הצטרף: 29 ינואר 2020, 21:23
נתן תודה: 348 פעמים
קיבל תודה: 143 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

תפקיד עיתונאי - מצוה או עבירה

שליחה על ידי מתאהב על ידך » 17 יוני 2020, 02:18

ידוע ומקובל שכל משרת עיתונאי בימינו מחייבת אותו להביא לציבור מידי פעם גם מידע רגיש שיש בו בזיונות ואי נוחות לאנשים כאלו ואחרים.

​​​​​​והנה הטענה הטפשית של אחינו הטועים היא "זכות הציבור לדעת".
וכמובן אנו דוחים בכל תוקף את הרעיון האוילי הזה, כי חובת הציבור לא לדעת את מה שלא צריך באמת לדעת. 

אבל במחשבה שניה, אלמלא העיתונאים ההגונים והאמיצים, האם היה כח ביד בית דין של ימינו לכוף המושחתים לנהוג ביושר? 

וא"כ נמצא שכמו להבדיל הדיינים צריכים לא לרחם יותר מידי על מושחתים ולא לפחד כלל, אלא "ראה כל גאה והשפילהו והכניעהו והדוך רשעים", כך גם העיתונאים ההגונים והאמיצים שבימינו ממלאים מקומם של הדיינים שלפעמים נבצר מהם 'לטפל' בפועלי האון. 

[וזה אומר קודם כל שצריכים להרגיש חשיבות תפקידם כדיינים וכמוכיחים.
ושנית שעליהם לברר דעת תורה את מי וכיצד לתקוף ורק כך יזכו להגיע לתוצאה שאליה הדיינים היו אמורים להגיע] . 

נ. ב. באמת לא ברור לי מתי זו תוכחה המחוייבת כמו הנביאים שאמרו בפומבי גנותם של ישראל, ומתי נחשב לה"ר על רבים שהוא חמור הרבה יותר.
וכן כלפי הרב שצריך לזרוק מרה בתלמידים - מתי זה לה"ר להגיד בפומבי גנותו של התלמיד ומתי זו מצוה וחיוב כנ"ל, ולמה לא מוזכר כלום מסתירה זו. 
 


ששמואל
הודעות: 329
הצטרף: 22 ינואר 2020, 13:17
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 87 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מותר להיות עיתונאי? ואולי זו דוקא מצוה גדולה מאוד?

שליחה על ידי ששמואל » 17 יוני 2020, 11:09

דבר ראשון דיין מתמנה לאחר שממלא כריסו בש"ס ופוסקים עד שהוא מקבל "דעת תורה" ועדיין אנו מתפללים כל יום "השיבה שופטינו כבראשונה... והסר ממנו יגון ואנחה".
דבר שני פרסום המעשה הוא לא כלי בשביל לכוף ללכת בדרך הישר ואף אם תאמר שלתועלת מותר, הלא כשמפרסם מעל כל במה ודאי שידעו על זה אנשים שלא צריכים לדעת, עוד צריך שכוונת המספר תהיה לתועלת..... ושלא יוסיף יותר ממה שאינו יודע בודאוות.... ועוד

סמל אישי של משתמש

פיילוט 0.4
הודעות: 574
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 11:02
מיקום: פריפריה צפונית
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 264 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מותר להיות עיתונאי? ואולי זו דוקא מצוה גדולה מאוד?

שליחה על ידי פיילוט 0.4 » 17 יוני 2020, 11:21

ביום שעיתונאי ישאל דיין כבר לא נזדקק לשירותיהם..


גל גל
הודעות: 374
הצטרף: 14 יוני 2018, 08:40
קיבל תודה: 141 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מותר להיות עיתונאי? ואולי זו דוקא מצוה גדולה מאוד?

שליחה על ידי גל גל » 17 יוני 2020, 11:25

מתאהב על ידך כתב:
17 יוני 2020, 02:18
ידוע ומקובל שכל משרת עיתונאי בימינו מחייבת אותו להביא לציבור מידי פעם גם מידע רגיש שיש בו בזיונות ואי נוחות לאנשים כאלו ואחרים.

​​​​​​והנה הטענה הטפשית של אחינו הטועים היא "זכות הציבור לדעת".
וכמובן אנו דוחים בכל תוקף את הרעיון האוילי הזה, כי חובת הציבור לא לדעת את מה שלא צריך באמת לדעת. 

אבל במחשבה שניה, אלמלא העיתונאים ההגונים והאמיצים, האם היה כח ביד בית דין של ימינו לכוף המושחתים לנהוג ביושר? 

וא"כ נמצא שכמו להבדיל הדיינים צריכים לא לרחם יותר מידי על מושחתים ולא לפחד כלל, אלא "ראה כל גאה והשפילהו והכניעהו והדוך רשעים", כך גם העיתונאים ההגונים והאמיצים שבימינו ממלאים מקומם של הדיינים שלפעמים נבצר מהם 'לטפל' בפועלי האון. 

[וזה אומר קודם כל שצריכים להרגיש חשיבות תפקידם כדיינים וכמוכיחים.
ושנית שעליהם לברר דעת תורה את מי וכיצד לתקוף ורק כך יזכו להגיע לתוצאה שאליה הדיינים היו אמורים להגיע] . 

נ. ב. באמת לא ברור לי מתי זו תוכחה המחוייבת כמו הנביאים שאמרו בפומבי גנותם של ישראל, ומתי נחשב לה"ר על רבים שהוא חמור הרבה יותר.
וכן כלפי הרב שצריך לזרוק מרה בתלמידים - מתי זה לה"ר להגיד בפומבי גנותו של התלמיד ומתי זו מצוה וחיוב כנ"ל, ולמה לא מוזכר כלום מסתירה זו. 

תסתכל בחלק ב' של המאמר
4. שלח שנה ג' - לשון הרע בחדשות.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


יהודי תמים
הודעות: 112
הצטרף: 05 ינואר 2020, 02:38
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם מותר להיות עיתונאי? ואולי זו דוקא מצוה גדולה מאוד?

שליחה על ידי יהודי תמים » 17 יוני 2020, 11:35

אני מזדהה עם השאלה מאוד.
מצד אחד זה חשוב מאוד.
מצד שני אנחנו רואים את הנזק שהם עלולים לעשות לחינם.
ועוד שמבואר בגמרא שעד אחד לא רשאי להעיד כשאינו נאמן מצד לשון הרע.

בעיה רצינית.


נחפשה דרכינו
הודעות: 433
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 66 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפקיד עיתונאי - מצוה או עבירה

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 17 יוני 2020, 13:39

אין זה מציוויי התורה לתקן עוולות בצורה כזו. גם אם יש עוולות שאי אפשר לתקנם, לא הותר לפעול בכאלו דרכים, ולא פותרים בעיה בבעיה


בר נש
הודעות: 414
הצטרף: 12 מאי 2019, 22:51
נתן תודה: 119 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפקיד עיתונאי - מצוה או עבירה

שליחה על ידי בר נש » 17 יוני 2020, 15:01

אילו המדינה הייתה מנוהלת כולה ע''פ התורה, האם היה צריך עיתונות?
נ''ל שהעיתונות לא משמשת בעיקר לכוף את העבריינים להישמע לחוק (לזה היה אפשר להעמיד לשכה בבית המשפט שתפרסם את האי ציותים של האזרחים)  אלא לפני הכל היא המרכיב חשוב בתוך מערכת דמוקרטית. דרכה הנבחרים נותנים דין וחשבון לבוחרים (העיתונאי דואג לעשות את זה בשבילם) ובזכותה מובטחים אלו האחרונים שהראשונים לא יעשו רק מה שמתחשק להם. בכל מדינה דמוקרטית צריכים עיתונות.

הבעיה של העיתונות היא שאם תתעסק רק בדיווחים מדויקים ואמתיים, לא תהיה לה כ''כ קוראים מכיוון שבאופן כללי האנשים מחפשים לשמוע מה שהם רוצים הרבה יותר מאת האמת ולכן המציאות היא שאת האמת לא מחפשים בעיתון.

לכן נראה ששאלת פותח האשכול כרוכה בשאלה אחרת: האם התורה דורשת מאיתנו לשפר את המערכת הדמוקרטית?
ואם כן נשאל האם נתן לעיתונאי למלאות את תפקידו ולהתגבר על הבעיה שתיארנו לעיל.
 


יראתי בפצותי
הודעות: 282
הצטרף: 27 יוני 2019, 22:08
נתן תודה: 66 פעמים
קיבל תודה: 66 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפקיד עיתונאי - מצוה או עבירה

שליחה על ידי יראתי בפצותי » 17 יוני 2020, 15:10

התועלת בעיתונות, לא תסולה בפז, זה ההבדל, בין מדינות, בהם חיים בזכויות, ברווחה, בביטחון אישי, לבין מדינות, בהם שולט הפחד והטרור. אין לי דוגמא, גדולה יותר של תועלת, שיהיה היתר ללה"ר, כמו עיתונות, וזה, למרות רעותיה החולות. השאלה האמיתית היא, הרי כל סיפור, בפני עצמו, אינו מוכרח לתועלת, רק כלל התופעה, יוצרת את התועלת. וא"כ, יש לעיין, אם צריך שכל סיפור בפני עצמו, יהיה מוכרח לתועלת הנחפצת. או שכיוון, שאם לא יכתבו, בסוף לא יבוא התועלת, א"כ ניתן לספר, אף שהסיפור המסויים לא מוכרח, שהרי כל סיפור בפנ"ע, לא מוכרח, והתועלת מעצם התופעה. ולענ"ד נראה להיתר, ואולי אף יותר מהיתר.
כל זה, על מערכות ציבוריות, נבחרי ציבור,הון שלטון, מוסדות ומנהלי מוסדות - בתחום עיסוקם, וכו', אך כתבות על אנשים פרטיים, אין בהם את הצורך הכללי הנ"ל, ולכן די ברור שזה לה"ר גמור. 


מבקש אמת
הודעות: 2578
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 265 פעמים
קיבל תודה: 985 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפקיד עיתונאי - מצוה או עבירה

שליחה על ידי מבקש אמת » 17 יוני 2020, 17:01

יראתי בפצותי כתב:
17 יוני 2020, 15:10
התועלת בעיתונות, לא תסולה בפז, זה ההבדל, בין מדינות, בהם חיים בזכויות, ברווחה, בביטחון אישי, לבין מדינות, בהם שולט הפחד והטרור. אין לי דוגמא, גדולה יותר של תועלת, שיהיה היתר ללה"ר, כמו עיתונות, וזה, למרות רעותיה החולות. השאלה האמיתית היא, הרי כל סיפור, בפני עצמו, אינו מוכרח לתועלת, רק כלל התופעה, יוצרת את התועלת. וא"כ, יש לעיין, אם צריך שכל סיפור בפני עצמו, יהיה מוכרח לתועלת הנחפצת. או שכיוון, שאם לא יכתבו, בסוף לא יבוא התועלת, א"כ ניתן לספר, אף שהסיפור המסויים לא מוכרח, שהרי כל סיפור בפנ"ע, לא מוכרח, והתועלת מעצם התופעה. ולענ"ד נראה להיתר, ואולי אף יותר מהיתר.
כל זה, על מערכות ציבוריות, נבחרי ציבור,הון שלטון, מוסדות ומנהלי מוסדות - בתחום עיסוקם, וכו', אך כתבות על אנשים פרטיים, אין בהם את הצורך הכללי הנ"ל, ולכן די ברור שזה לה"ר גמור. 
בקיצור: העיתונות היא בגדר הרע במיעוטו.

או כאמרתו של צ'רצ'יל: דמוקרטיה היא שיטת הממשל הגרועה ביותר, פרט לכל האחרות שכבר נוסו...
 


שניאור
הודעות: 904
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 590 פעמים
קיבל תודה: 276 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפקיד עיתונאי - מצוה או עבירה

שליחה על ידי שניאור » 17 יוני 2020, 17:13

מבקש אמת כתב:
17 יוני 2020, 17:01
בקיצור: העיתונות היא בגדר הרע במיעוטו.

לכאורה בתורה לא קיים מושג של רע במיעוטו, כי או שזה מצוה או שזה עבירה.


פותח הנושא
מתאהב על ידך
הודעות: 455
הצטרף: 29 ינואר 2020, 21:23
נתן תודה: 348 פעמים
קיבל תודה: 143 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפקיד עיתונאי - מצוה או עבירה

שליחה על ידי מתאהב על ידך » 17 יוני 2020, 17:20

שניאור כתב:
17 יוני 2020, 17:13
מבקש אמת כתב:
17 יוני 2020, 17:01
בקיצור: העיתונות היא בגדר הרע במיעוטו.

לכאורה בתורה לא קיים מושג של רע במיעוטו, כי או שזה מצוה או שזה עבירה.
זה גלגול חדש של "מוראה של מלכות" "דינא דמלכותא" והמסתעף.
מושג שהוא כמובן דיעבד כי בד"כ המלך הלזה הוא גוי מגושם ואכזר ככל חבריו אלא שעדיין הוא עדיף מאשר "איש את רעהו חיים בלעו".

[קראתי פעם הגדרה נאה המקובלת על ההסטוריונים - שהמעצמה השביעית בסדר ימות עולם היא העיתונות]  
 


ששמואל
הודעות: 329
הצטרף: 22 ינואר 2020, 13:17
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 87 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפקיד עיתונאי - מצוה או עבירה

שליחה על ידי ששמואל » 18 יוני 2020, 01:16

בר נש כתב:
17 יוני 2020, 15:01
אילו המדינה הייתה מנוהלת כולה ע''פ התורה, האם היה צריך עיתונות?
נ''ל שהעיתונות לא משמשת בעיקר לכוף את העבריינים להישמע לחוק (לזה היה אפשר להעמיד לשכה בבית המשפט שתפרסם את האי ציותים של האזרחים)  אלא לפני הכל היא המרכיב חשוב בתוך מערכת דמוקרטית. דרכה הנבחרים נותנים דין וחשבון לבוחרים (העיתונאי דואג לעשות את זה בשבילם) ובזכותה מובטחים אלו האחרונים שהראשונים לא יעשו רק מה שמתחשק להם. בכל מדינה דמוקרטית צריכים עיתונות.

הבעיה של העיתונות היא שאם תתעסק רק בדיווחים מדויקים ואמתיים, לא תהיה לה כ''כ קוראים מכיוון שבאופן כללי האנשים מחפשים לשמוע מה שהם רוצים הרבה יותר מאת האמת ולכן המציאות היא שאת האמת לא מחפשים בעיתון.

לכן נראה ששאלת פותח האשכול כרוכה בשאלה אחרת: האם התורה דורשת מאיתנו לשפר את המערכת הדמוקרטית?
ואם כן נשאל האם נתן לעיתונאי למלאות את תפקידו ולהתגבר על הבעיה שתיארנו לעיל.

העיתונות לא נצרכת בגלל הדמוקרטיה אלא אדרבה חלק מהדמוקרטיה זה הרשות לעיתונאי לפרסם כל העולה על רוחו בלי שיגבילו אותו.
ברודנויות לא נותנים לעיתונים שלא מיישרים קו עם השלטון כי לא רוצים שהאזרחים ייחשפו למידע ללא פיקוח.
ולמעשה צריך לדעת שדמוקרטיה שבסיסה היא לאפשר לכל אחד לחיות כפי שהוא רוצה היא נגד התורה ונגד ההלכה ואם היה אפשר היו מבטלים את הצורת שלטון הזאת כיון שצורת השלטון היהודי היא בראש ובראשונה בי"ד שיענישו עוברי עבירה הן בין אדם למקום והן בין אדם לחבירו.
הסיבה שהדמוקרטיה זכתה לכזאת פופולריות היא משום שכל בן אדם שמקבל שלטון וכבוד בלי להיות כפוף לאף אחד ואינו צריך לתת דין וחשבון כלל הוא נשחת במידותיו ואז הוא עלול לגנוב לרצוח לשעבד ועוד עי' ערך כל הרודנים עד היום.
אבל עפ"י התורה למלך יש חיובים מיוחדים, הוא חייב במצוות כמו כל אחד אחר, הוא יודע שיש למעלה ממנו וכן הדיינים וכן השופטים וכן כולם.
ולכן ברור לי שלפי התורה לא צריך לשפר את המערכת הדמוקרטית (שלמרות שהיא אמורה לענות על כל המגרעות שפורטו עדיין ראשי השלטון גונבים ולוקחים שוחד ועוד).
אבל יכול להיות שמכיון שלצערינו השלטון הוא צורת שלטון דמוקרטית והצורה הזאת מאפשרת לעיתונות להיות חופשית, והעיתונות יכולה למנוע את גניבות ופשעי ראשיה האם יש מקום לעודד את העיתונות או שלא.
כבר נתבאר לעיל שלא נפטרו כל בעיות הלה"ר בעיתונים ומצד שני רוב המופיע בעיתונות (החרדית) זה לשון הרע על מחללי שבת בפרהסיא (כן, כן, לכל אוהדי ביבי - הבן אדם מחלל שבת בפרהסיא!!!) ועל זה מתבסס ההיתר להביא את כל הידיעות על פשעי ראשי השלטון.


מבקש אמת
הודעות: 2578
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 265 פעמים
קיבל תודה: 985 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפקיד עיתונאי - מצוה או עבירה

שליחה על ידי מבקש אמת » 18 יוני 2020, 04:01

שניאור כתב:
17 יוני 2020, 17:13
מבקש אמת כתב:
17 יוני 2020, 17:01
בקיצור: העיתונות היא בגדר הרע במיעוטו.

לכאורה בתורה לא קיים מושג של רע במיעוטו, כי או שזה מצוה או שזה עבירה.
עירובין לב,ב:
רבי סבר ניחא ליה לחבר דלעביד הוא איסורא קלילא ולא ליעבד עם הארץ איסורא רבה

תוס' ב"ק צא,ב ד"ה אלא:
לכאורה משמע דבנזיר טהור נמי קאמר דנקרא חוטא בפרק מי שאמר הריני נזיר מגלח קסבר רבי אליעזר הקפר נזיר טהור חוטא והיינו טעמא דכתיב קרא בנזיר טמא מפני ששנה בחטא וכן בפ"ק דנדרים. ותימה דבפ"ק דנזיר פריך נזירות מילתא דעבירה ואמרינן ליה נאה ומשני אפי' לרבי אליעזר הקפר דאמר נזיר חוטא הוא ה"מ טמא דאיידי דבעי מיסתר דלמא אתי למעבד על נזירותיה אבל נזיר טהור לאו חוטא קרי ליה ואור"ת דהא דקאמר דלא הוי חוטא היינו שמצוה גדולה מן העבירה דמצוה לידור כדאמר (ריש סוטה) הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מן היין ומכל מקום קצת יש חטא מידי דהוי אמתענה תענית חלום בשבת שקורעין גזר דינו ונפרעין ממנו תענית של שבת מאי תקנתיה ליתיב תענית לתעניתא שהמצוה גדולה מן העבירה


מבקש אמת
הודעות: 2578
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 265 פעמים
קיבל תודה: 985 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפקיד עיתונאי - מצוה או עבירה

שליחה על ידי מבקש אמת » 18 יוני 2020, 04:05

ששמואל כתב:
18 יוני 2020, 01:16
בר נש כתב:
17 יוני 2020, 15:01
אילו המדינה הייתה מנוהלת כולה ע''פ התורה, האם היה צריך עיתונות?
נ''ל שהעיתונות לא משמשת בעיקר לכוף את העבריינים להישמע לחוק (לזה היה אפשר להעמיד לשכה בבית המשפט שתפרסם את האי ציותים של האזרחים)  אלא לפני הכל היא המרכיב חשוב בתוך מערכת דמוקרטית. דרכה הנבחרים נותנים דין וחשבון לבוחרים (העיתונאי דואג לעשות את זה בשבילם) ובזכותה מובטחים אלו האחרונים שהראשונים לא יעשו רק מה שמתחשק להם. בכל מדינה דמוקרטית צריכים עיתונות.

הבעיה של העיתונות היא שאם תתעסק רק בדיווחים מדויקים ואמתיים, לא תהיה לה כ''כ קוראים מכיוון שבאופן כללי האנשים מחפשים לשמוע מה שהם רוצים הרבה יותר מאת האמת ולכן המציאות היא שאת האמת לא מחפשים בעיתון.

לכן נראה ששאלת פותח האשכול כרוכה בשאלה אחרת: האם התורה דורשת מאיתנו לשפר את המערכת הדמוקרטית?
ואם כן נשאל האם נתן לעיתונאי למלאות את תפקידו ולהתגבר על הבעיה שתיארנו לעיל.
העיתונות לא נצרכת בגלל הדמוקרטיה אלא אדרבה חלק מהדמוקרטיה זה הרשות לעיתונאי לפרסם כל העולה על רוחו בלי שיגבילו אותו.
ברודנויות לא נותנים לעיתונים שלא מיישרים קו עם השלטון כי לא רוצים שהאזרחים ייחשפו למידע ללא פיקוח.
ולמעשה צריך לדעת שדמוקרטיה שבסיסה היא לאפשר לכל אחד לחיות כפי שהוא רוצה היא נגד התורה ונגד ההלכה ואם היה אפשר היו מבטלים את הצורת שלטון הזאת כיון שצורת השלטון היהודי היא בראש ובראשונה בי"ד שיענישו עוברי עבירה הן בין אדם למקום והן בין אדם לחבירו.
הסיבה שהדמוקרטיה זכתה לכזאת פופולריות היא משום שכל בן אדם שמקבל שלטון וכבוד בלי להיות כפוף לאף אחד ואינו צריך לתת דין וחשבון כלל הוא נשחת במידותיו ואז הוא עלול לגנוב לרצוח לשעבד ועוד עי' ערך כל הרודנים עד היום.
אבל עפ"י התורה למלך יש חיובים מיוחדים, הוא חייב במצוות כמו כל אחד אחר, הוא יודע שיש למעלה ממנו וכן הדיינים וכן השופטים וכן כולם.
ולכן ברור לי שלפי התורה לא צריך לשפר את המערכת הדמוקרטית (שלמרות שהיא אמורה לענות על כל המגרעות שפורטו עדיין ראשי השלטון גונבים ולוקחים שוחד ועוד).
אבל יכול להיות שמכיון שלצערינו השלטון הוא צורת שלטון דמוקרטית והצורה הזאת מאפשרת לעיתונות להיות חופשית, והעיתונות יכולה למנוע את גניבות ופשעי ראשיה האם יש מקום לעודד את העיתונות או שלא.
כבר נתבאר לעיל שלא נפטרו כל בעיות הלה"ר בעיתונים ומצד שני רוב המופיע בעיתונות (החרדית) זה לשון הרע על מחללי שבת בפרהסיא (כן, כן, לכל אוהדי ביבי - הבן אדם מחלל שבת בפרהסיא!!!) ועל זה מתבסס ההיתר להביא את כל הידיעות על פשעי ראשי השלטון.
בשביל להשליט את רצון התורה צריך קודם לדעת בבירור מהו רצון התורה. את זה מחליטים חכמי ישראל היושבים בסנהדרין. דא עקא, שבלי דמוקרטיה עדיין לא פתרנו את הבעיה הגדולה, שהיא: איך נחליט מי יהיה בסנהדרין?
 


שניאור
הודעות: 904
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 590 פעמים
קיבל תודה: 276 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפקיד עיתונאי - מצוה או עבירה

שליחה על ידי שניאור » 18 יוני 2020, 10:20

מתאהב על ידך כתב:
17 יוני 2020, 17:20
זה גלגול חדש של "מוראה של מלכות" "דינא דמלכותא" והמסתעף.
מושג שהוא כמובן דיעבד כי בד"כ המלך הלזה הוא גוי מגושם ואכזר ככל חבריו אלא שעדיין הוא עדיף מאשר "איש את רעהו חיים בלעו".

דינא דמלכותא הוא לא מושג של בדיעבד, הוא מושג של לכתחילה שכך צריכה להתנהג הנהגת ארץ כדי להפחיד אנשים שלא יעשו מה שהם רוצים, ויש לזה גדרים בהלכה, עיתונות זה מושג חדש ואין לו גדרים בהלכה, ואיני יודע מי יש לו העוז להמציא גדרים חדשים ולהתיר איסורי לשה"ר חמורים על סמך טענות כרסיות גרידא.
ההיתר היחיד שיש לדון בו הוא שאולי ולפעמים זה גורם לאנשים לא לעשות דברים מחשש שיפורסמו אח"כ [ולפעמים זה גורם להם רק לעשות את זה יותר בתחכום ובצינעא כידוע...], אבל כ"ז הוא רק היתר לפרסם דבר שהעיתונאי בטוח בו במאה אחוז, ולא כמו כל התחקירים שכידוע [גם בעיתונים חרדים] יש בהם הרבה שקרים ותוספות.
וכ"ז בהנחה שזה בכלל מותר משום לשה"ר לתועלת, כי הרי ההיתר של "לתועלת" בפשוטו הוא לספר למישהו שכך וכך ההוא רוצה לעשות לך וכך הוא יידע להזהר, אבל לספר על מה שכבר היה כדי להפחיד מנלן שזה היתר?


שניאור
הודעות: 904
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 590 פעמים
קיבל תודה: 276 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפקיד עיתונאי - מצוה או עבירה

שליחה על ידי שניאור » 18 יוני 2020, 10:23

מבקש אמת כתב:
18 יוני 2020, 04:01
שניאור כתב:
17 יוני 2020, 17:13
מבקש אמת כתב:
17 יוני 2020, 17:01
בקיצור: העיתונות היא בגדר הרע במיעוטו.

לכאורה בתורה לא קיים מושג של רע במיעוטו, כי או שזה מצוה או שזה עבירה.
עירובין לב,ב:
רבי סבר ניחא ליה לחבר דלעביד הוא איסורא קלילא ולא ליעבד עם הארץ איסורא רבה

תוס' ב"ק צא,ב ד"ה אלא:
לכאורה משמע דבנזיר טהור נמי קאמר דנקרא חוטא בפרק מי שאמר הריני נזיר מגלח קסבר רבי אליעזר הקפר נזיר טהור חוטא והיינו טעמא דכתיב קרא בנזיר טמא מפני ששנה בחטא וכן בפ"ק דנדרים. ותימה דבפ"ק דנזיר פריך נזירות מילתא דעבירה ואמרינן ליה נאה ומשני אפי' לרבי אליעזר הקפר דאמר נזיר חוטא הוא ה"מ טמא דאיידי דבעי מיסתר דלמא אתי למעבד על נזירותיה אבל נזיר טהור לאו חוטא קרי ליה ואור"ת דהא דקאמר דלא הוי חוטא היינו שמצוה גדולה מן העבירה דמצוה לידור כדאמר (ריש סוטה) הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מן היין ומכל מקום קצת יש חטא מידי דהוי אמתענה תענית חלום בשבת שקורעין גזר דינו ונפרעין ממנו תענית של שבת מאי תקנתיה ליתיב תענית לתעניתא שהמצוה גדולה מן העבירה
דבר שיש בו משום מצווה וגם משום עבירה אינו "רע במיעוטו" אלא צריך לשקול מה גובר על מה, ואם המצווה גוברת ה"ז מצוה, אבל דבר שאין בו מצוה איך זה נהיה מותר משום שקשה לחיות חיים נורמליים בלי זה? [אא"כ תאמר שזו גם מצווה, אולי אתה צודק].
 


נחפשה דרכינו
הודעות: 433
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 66 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפקיד עיתונאי - מצוה או עבירה

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 18 יוני 2020, 13:58

נחפשה דרכינו כתב:
17 יוני 2020, 13:39
אין זה מציוויי התורה לתקן עוולות בצורה כזו. גם אם יש עוולות שאי אפשר לתקנם, לא הותר לפעול בכאלו דרכים, ולא פותרים בעיה בבעיה

אם הפרסומאי מודה על דבריי, יש לי את ההסכמה הטובה ביותר..


מבקש אמת
הודעות: 2578
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 265 פעמים
קיבל תודה: 985 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפקיד עיתונאי - מצוה או עבירה

שליחה על ידי מבקש אמת » 18 יוני 2020, 19:18

שניאור כתב:
18 יוני 2020, 10:23
מבקש אמת כתב:
18 יוני 2020, 04:01
שניאור כתב:
17 יוני 2020, 17:13


לכאורה בתורה לא קיים מושג של רע במיעוטו, כי או שזה מצוה או שזה עבירה.
עירובין לב,ב:
רבי סבר ניחא ליה לחבר דלעביד הוא איסורא קלילא ולא ליעבד עם הארץ איסורא רבה

תוס' ב"ק צא,ב ד"ה אלא:
לכאורה משמע דבנזיר טהור נמי קאמר דנקרא חוטא בפרק מי שאמר הריני נזיר מגלח קסבר רבי אליעזר הקפר נזיר טהור חוטא והיינו טעמא דכתיב קרא בנזיר טמא מפני ששנה בחטא וכן בפ"ק דנדרים. ותימה דבפ"ק דנזיר פריך נזירות מילתא דעבירה ואמרינן ליה נאה ומשני אפי' לרבי אליעזר הקפר דאמר נזיר חוטא הוא ה"מ טמא דאיידי דבעי מיסתר דלמא אתי למעבד על נזירותיה אבל נזיר טהור לאו חוטא קרי ליה ואור"ת דהא דקאמר דלא הוי חוטא היינו שמצוה גדולה מן העבירה דמצוה לידור כדאמר (ריש סוטה) הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מן היין ומכל מקום קצת יש חטא מידי דהוי אמתענה תענית חלום בשבת שקורעין גזר דינו ונפרעין ממנו תענית של שבת מאי תקנתיה ליתיב תענית לתעניתא שהמצוה גדולה מן העבירה
דבר שיש בו משום מצווה וגם משום עבירה אינו "רע במיעוטו" אלא צריך לשקול מה גובר על מה, ואם המצווה גוברת ה"ז מצוה, אבל דבר שאין בו מצוה איך זה נהיה מותר משום שקשה לחיות חיים נורמליים בלי זה? [אא"כ תאמר שזו גם מצווה, אולי אתה צודק].

מהדוגמא של התוספות רואים שלמרות שהמצווה גוברת עדיין יש כאן עבירה וצריך לכפר עליה.

איך שלא יהיה הנידון שלנו איננו של מצווה או עבירה, אלא איזו צורת שלטון הכי תועלתית לאזרחים. מאחר וחוסר שלטון איננו אופציה, הרי שעלינו לבחור את צורת השלטון הכי טובה מבין האפשרויות שעומדות לרשותנו. לעת עתה צורת השלטון שהוכיחה את עצמה כטובה יותר מהאחרות היא הדמוקרטיה. אם יש לך רעיון יותר טוב אדרבה תתכבד ותעלה אותו, נוכל לדון בדברים כראוי, ואם הדבר יוסכם על ידי חברי הפורום אולי נגיש הצעת חוק לממשלה...
 


פותח הנושא
מתאהב על ידך
הודעות: 455
הצטרף: 29 ינואר 2020, 21:23
נתן תודה: 348 פעמים
קיבל תודה: 143 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תפקיד עיתונאי - מצוה או עבירה

שליחה על ידי מתאהב על ידך » 19 יוני 2020, 01:22

שניאור כתב:
18 יוני 2020, 10:20
מתאהב על ידך כתב:
17 יוני 2020, 17:20
זה גלגול חדש של "מוראה של מלכות" "דינא דמלכותא" והמסתעף.
מושג שהוא כמובן דיעבד כי בד"כ המלך הלזה הוא גוי מגושם ואכזר ככל חבריו אלא שעדיין הוא עדיף מאשר "איש את רעהו חיים בלעו".

דינא דמלכותא הוא לא מושג של בדיעבד, הוא מושג של לכתחילה שכך צריכה להתנהג הנהגת ארץ כדי להפחיד אנשים שלא יעשו מה שהם רוצים, ויש לזה גדרים בהלכה, עיתונות זה מושג חדש ואין לו גדרים בהלכה, ואיני יודע מי יש לו העוז להמציא גדרים חדשים ולהתיר איסורי לשה"ר חמורים על סמך טענות כרסיות גרידא.
ההיתר היחיד שיש לדון בו הוא שאולי ולפעמים זה גורם לאנשים לא לעשות דברים מחשש שיפורסמו אח"כ [ולפעמים זה גורם להם רק לעשות את זה יותר בתחכום ובצינעא כידוע...], אבל כ"ז הוא רק היתר לפרסם דבר שהעיתונאי בטוח בו במאה אחוז, ולא כמו כל התחקירים שכידוע [גם בעיתונים חרדים] יש בהם הרבה שקרים ותוספות.
וכ"ז בהנחה שזה בכלל מותר משום לשה"ר לתועלת, כי הרי ההיתר של "לתועלת" בפשוטו הוא לספר למישהו שכך וכך ההוא רוצה לעשות לך וכך הוא יידע להזהר, אבל לספר על מה שכבר היה כדי להפחיד מנלן שזה היתר?
אני טוען שהשתיקה היא גם עבירה, כי בימינו הם כמעט היחידים שיכולים למלא משהו כלשהו מעין תפקידם המקורי של הדיינים והמלכים וכל הממונים על הציבור.
וא"כ בשתיקה מחמת נערווין/יפיפות נפש/אינטרסים - הם גם בכלל "שריך סוררים וחברי גנבים כולו אוהב שוחד ורודף שלמונים".

ואגב:
מגוחך להזכיר תמיד רק את איסור לה"ר, כי כמו שיש איסור לה"ר כך יש כנגדו איסור לא תעמוד על דם רעך ואיסור חנופה וחיוב לא תגורו ועוד ועוד, וכל התורה מלאה בחיובים להציל עשוק מיד עושקו.
אוהבי ה' שנאו רע! ולא תירדמו ותשתקו באדישות... 
ומפורש בתהלים שדוד נמשח למלכות בגלל שזכה לקיים בפועל "אהבת צדק ותשנא רשע" ע"ש. 

וגם בימינו כבר כתב הרמב"ם סנהדרין כד וכ"כ בשו"ע ריש חו"מ שמחובת הדיינים לבזות ולקלל ולהכות ואף להרוג כל מי שנצרכים לטפל בו כהוראת שעה לפי ראות עיניהם והכל לפי הענין.

 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • תפקיד האברך
    על ידי חכם באשי » 26 דצמבר 2019, 01:21 » ב אקטואליה
    41 תגובות
    1138 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אסף
    16 ינואר 2020, 22:52
  • אמירת אשר יצר מתוך הכתב - מצוה או עבירה???
    על ידי אאא » 23 יולי 2019, 21:04 » ב הלכה ומנהג
    15 תגובות
    542 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אאא
    08 יוני 2020, 23:22
  • האם לנשים אין חמור כ"כ לעבור עבירה?
    על ידי סלקא דעתך » 21 דצמבר 2019, 21:59 » ב הלכה ומנהג
    19 תגובות
    288 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי HaimL
    05 אפריל 2020, 07:21
  • הסיבה לאיחור זמן קריאת שמע - עבירה לשמה
    על ידי שלמה בן דוד 15 » 22 דצמבר 2019, 03:06 » ב בית המדרש
    1 תגובות
    123 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי שלמה בן דוד 15
    22 דצמבר 2019, 03:11
  • האם יש איסור לפני עור במכשיל אדם לעבור עבירה באונס - סתירה בחלקת יואב
    על ידי יושב אוהלים » 31 דצמבר 2019, 18:44 » ב בית המדרש
    11 תגובות
    147 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי HaimL
    02 ינואר 2020, 13:57

חזור אל “אקטואליה”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח