האם באמת אסור להתלונן? האם זו הכונה האמיתית של "צידוק הדין"?

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

פותח הנושא
בן של רב
הודעות: 1503
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 675 פעמים
קיבל תודה: 372 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

האם באמת אסור להתלונן? האם זו הכונה האמיתית של "צידוק הדין"?

שליחה על ידי בן של רב » 09 אוגוסט 2019, 17:13

כעת קיבלתי חוברת שיצאה על ייסורי איוב של אשה שנלב"ע לאחרונה.
ומתואר שם כיצד תמיד אמרה שהכל טוב ואיך לא התלוננה וכו' וכו'

למזלי הרע בדיוק אתמול קראתי בספר תהלים על תלונות מתלונות שונות.

וכשחושבים על האמת באמת - לא נראה שהאדם אמור להכחיש את המציאות, או לייצר במוחו וליבו אלטרנטיבה דמיונית למה שהוא באמת מרגיש מנחת זרועה של מידת הדין הפעילה כנגדו.

לכשעצמי הייתי מגדיר את מבטו של דוד המלך המשתקף בתהלים במילות סיכום אלו:
"צדיק אתה ה' אך משפטים אדבר אותך, מדוע דרך רשעים צלחה וכו' ".
כלומר:
שברור בשכל שכל משפטיו אמת וצדק, אבל מצד ההרגשה יש להתלונן ולהתמרמר כשלפעמים לא רואים זאת ולא מבינים איך וכיצד יצא הצדק לאור ואיך ירויחו הטובים ויענשו הרעים.
ואדרבה!
בצפייה זאת לצדק וגמול הוגן לטובים כגמולם - מקיימים ציפית לישועה.
וכתפילתו של דוד "היטיבה ה' לטובים".
כי רק מי שמבין שבסך הכל תמיד ה' צודק במאה אחוז - הוא זה שמבין שגם במה שנראה חוסר צדק זה בגלל שהסיפור עוד לא נגמר וסוף הצדק להתגלות.

נ. ב. זה גם חומר למחשבה לקינות ולאיכה וכדו'.


בר מצוה
הודעות: 60
הצטרף: 08 אוגוסט 2019, 20:20
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם באמת אסור להתלונן? האם זו הכונה האמיתית של "צידוק הדין"?

שליחה על ידי בר מצוה » 12 אוגוסט 2019, 20:55

דברי דוד נאמרו כלפי שמיא, בדרך תפילה. וה"ה לקינות וכו'
יש לשער ששיבחו את האשה שעליה קראת שלא התלוננה לבני אדם.


איש ווילנא
הודעות: 2168
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 487 פעמים
קיבל תודה: 588 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם באמת אסור להתלונן? האם זו הכונה האמיתית של "צידוק הדין"?

שליחה על ידי איש ווילנא » 12 אוגוסט 2019, 21:03

אולי לא קשור לנושא
אבל החזון איש כל חייו היו יסורים
יסורי גוף ויסורי נפש נוראים [וידוע מכתב הענווה של החזו"א לרב מטשיבין ובו כתב ש"לא זכה לשום עונג מתענוגי החיים"]
ולא היה מלין על כך בפני אחרים. ותמיד היה משפיע על אחרים ולא ניכר כלל שקיעתו ביסורי עצמו

ואמר פעם החזון איש

כי לכל אחד יש את מה שנגזר עליו שהוא צריך לעבור
אולם הבחירה בידו אם לעבור את זה עם "חיוך" או עם אנחות.


חניבעל
הודעות: 8
הצטרף: 24 ינואר 2019, 19:08
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: האם באמת אסור להתלונן? האם זו הכונה האמיתית של "צידוק הדין"?

שליחה על ידי חניבעל » 12 אוגוסט 2019, 21:45

"נחת" "זרועה של מידה הדין" אוקסימורון?!


איש פשוט מאד
הודעות: 81
הצטרף: 07 פברואר 2019, 19:35
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם באמת אסור להתלונן? האם זו הכונה האמיתית של "צידוק הדין"?

שליחה על ידי איש פשוט מאד » 13 אוגוסט 2019, 09:26

כשאדם עובר ניתוח בלי הרדמה הוא לא אמור לצעוק כשכואב לו.
אפי' שהוא שילם ע"ז במיטב כספו ומעוניין בכל לבו שיצילו את חייו כך.


יעקב שלם
הודעות: 1689
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 614 פעמים
קיבל תודה: 534 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: האם באמת אסור להתלונן? האם זו הכונה האמיתית של "צידוק הדין"?

שליחה על ידי יעקב שלם » 13 אוגוסט 2019, 09:29

אלי ציון ועריה
כמו אשה בציריה

סמל אישי של משתמש

פיילוט 0.4
הודעות: 707
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 11:02
מיקום: פריפריה צפונית
נתן תודה: 487 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם באמת אסור להתלונן? האם זו הכונה האמיתית של "צידוק הדין"?

שליחה על ידי פיילוט 0.4 » 03 יוני 2020, 00:55

יעקב שלם כתב:
13 אוגוסט 2019, 09:29
אלי ציון ועריה
כמו אשה בציריה
יללת אשה בציריה הוא צער הכאב
ולא קול התלונה על הכאב.

 

סמל אישי של משתמש

פיילוט 0.4
הודעות: 707
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 11:02
מיקום: פריפריה צפונית
נתן תודה: 487 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם באמת אסור להתלונן? האם זו הכונה האמיתית של "צידוק הדין"?

שליחה על ידי פיילוט 0.4 » 03 יוני 2020, 01:05

לגופו של עניין:
מספרים שפעם נכנס העגלון לבית הכנסת פתח את הארון קודש והחל לצעוק ולהטיח - מדוע הרגת את סוסי, לקחת את פרנסתי, למה עשית לי את זה...
רצו המתפללים להסותו, אמר להם הרב - הוא מאמין יותר ממכם, הוא יודע שהרבש''ע עשה לו את זה ולכן הוא צועק עליו.

להתלונן זה טבע אנושי, ההתמרמרו היא תרפיה כמעט כמו בכי, עם כל מה שהיא שלילית ולא רצויה. לא כתוב בשומקום שאסור להתלונן.
אלא מה - ילד קטן שנמצא בידים של אב אוהב ששולף לו קוץ מגופו, התהליך כואב והבן בוכה, אבל הוא לא מתלונן, כי הוא יודע שהוא בידים של אבא שאוהב אותו רוצה בטובתו. זו דרגה גבוהה של אמונה, שהידיעה שהכל ממנו ית' שולטת על האדם גם במצבי קושי, והוא חי את זה שמחוק הטוב להיטיב, וגם אם הוא לא רואה כרגע את הטוב, הוא חי את זה שזה טוב. ובדרגה כזו לא מתלוננים. [אכן זה כאמור על תלונה - בכי וצעקות כאב הן משהו אחר לחלוטין].
צידוק הדין פירושו - אני יודע שמגיע לי מה שעובר עלי, וה' ומשפטיו אמת ואמונה, וכל מה שנגזר עלי ואני מתמודד איתו הוא ממנו ית' בצדק ובדין.
אדם שמצדיק עליו את מה שהוא עובר - מה יתלונן אדם חי גבר על חטאיו? זה הכי צודק.

אגב, בן של רב, מתי תשוב?


הכהן
הודעות: 1321
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 393 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: האם באמת אסור להתלונן? האם זו הכונה האמיתית של "צידוק הדין"?

שליחה על ידי הכהן » 03 יוני 2020, 13:06

חניבעל כתב:
12 אוגוסט 2019, 21:45
"נחת" "זרועה של מידה הדין" אוקסימורון?!

ממש לא! "נחת" זה אינו מלשון "שובה ונחת" כי אם מלשון חתת ושבירה.


ישר א-ל
הודעות: 106
הצטרף: 26 ינואר 2019, 22:24
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם באמת אסור להתלונן? האם זו הכונה האמיתית של "צידוק הדין"?

שליחה על ידי ישר א-ל » 03 יוני 2020, 17:28

יש כמה נושאים כאן שיצרו בהם ערבוביא

יש אמונה מצד אחד שהקב"ה צדיק וישר הוא ואין בו עוול, וממילא אין מה להתלונן באופן של תלונה ומריבה שכאילו ח"ו עשו לו עוול, כי הכל בצדק ובמשפט.
אך ההרגשה שקשה לי וכואב לי אינה הרגשה בעייתית בעצם, ואין איסור או עניין להרגיש שלא כואב.
מצד שני ברור ומובן שכאשר יתבונן האדם בכלליות על כל חסדי הבורא עמו אזי יתגמד אצלו הצער על הדברים האחרים ואז אדרבא יודה לו על חסדיו שעשה עמו, וממילא יכיר בזה בהכרה פנימית כי כל כוונות ית' לטובה,  ואז אדרבא יוכל גם להתפלל ואפילו לבכות לפניו על הבעיות שלו.

 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “אקטואליה”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח